هدایت شده از پیمان رکن الدینی
تُمام.
گاهی تصمیم به تمام کردن لطف در حق خودتان هست👌
recording-20230715-213244.mp3
15.73M
باب خامس مغنی اللبیب
جلسه 19
الجهة الثانیة
هدایت شده از عُبَیدُ عَلي بن أبي طالب
این که ما هر اراجیف و توهینی رو بهش اجازه ی نشر بدیم گمان نکنیم که یعنی روشن فکر شدیم و آزادی بیان دادیم
گاهی شبهات ساده رو مردم عموم از درک جوابش عاجز هستند
باید شبهه را در نطفه خفه کرد
یادش بخیر یکی از مناسبات تبلیغی بود آقای وحید جلسه ای با مبلغین گذاشتند
نکته ای فرمودند که وقتی وارد شهر و منطقه ای میشوید نروید شبهه مطرح کنید که بخواهید پاسخ بدید بلکه ببینید شبهاتِ مطرح چیست همان ها رو پاسخ بدید و جلو نروید چرا چه خیلی از مردم شبهه را در میابند اما از درک جواب عاجزند
خیلی از شبهات اینگونه است
فلانی میآید میگوید فلان مطلب در کتب قدما نبوده و از فلان قرن وارد شده
خب برای اثبات باید بحث مبنایی شروع کرد که آیا صرف اینکه در کتب قدما نبوده یعنی وجود نداشته؟
کی نقل کرده
اون که نقل کرده حالش چه بوده
و
ده ها مطلب دیگر که از درک عموم خارج است
لذا می آیی و شبهه را مطرح میکنی گاهی حتی طلبه ها هم جواب بعضی مطالب رو درک نمیکنند
گاهی مطالبی رو بخواهی پاسخ بدی باید ساعت ها بنویسی و از فرصت تو خارج است پس لا اقل شبهه را نشر نده
هدایت شده از عُبَیدُ عَلي بن أبي طالب
بعضی ها هم قابل پاسخ گویی نیستند
یکسری افراد لا ابالی و بی تقوا و بیمار و علاف و ولگرد مجازی هستند و متعصب در اعتقادات فاسد
این ها را نباید اجازه ی سخن گفت مثل آبکش میمانند بقدری فساد در اعتقاداتشان هست هر سوراخی را بپوشانی سوارخ دیگری دارند که باید پوشانده شود
معتقدم اگر فلسفه ی قمه زنی درست تبیین شود، مؤثرین شعائر حسینی در به تصویر کشیدنِ عاشوراست
و در این باره سال های قبل مفصلاً در کانال خود نوشته ام
بله، اگر کسی فلسفه ی شعائر حسینی را ندانَد، زنجیر زنی و گِل به پیشانی مالیدن و خیمه سوزیِ روز عاشورا هم خنده دار جلوه خواهد کرد و انجام دهندگانِ آن را احمق خواهد دانست
و خلاصه نوشته های مفصلّم در یک جمله این است که:
اصولاً عاشورا یعنی خون؛
و فقط قمه زنی می توانَد پیام این خون را منعکس کند
قمه زنی در حقیقت به تصویر کشیدن روز عاشوراست
خشونت است؟
خب دارد خشونتِ روز عاشورا را به تصویر می کشد
درست مثل خیمه سوزی
در عاشورا خیمه ها را سوزاندند
کار خشن و زشت و پلیدی بود
تصویرش هم باید خشن باشد تا احساسات بیننده را علیه به آتش زنندگان خیمه ها در عاشورا تحریک کند
هدایت شده از محمدسعید ماجد
سلام علیکم خدا قوت حجکم مقبول؛ قمه زنی بنا بر حکمی که مقام معظم رهبری دادند حرام است بنابراین حتی کسانی که مقلد ایشان نیستند باید از این حکم تبعیت کنند.
هدایت شده از آرشیو
مردم شناس ترین مرجعی که در قضیه قمه زنی دیده ام، آیت الله سیستانی است
او می داند که اگر قمه زنی را منع کند، گوش مردم به حرفش بدهکار نیست و کار خودشان را می کنند
مثل رهبر ایران هم که قوای انتظامی در اختیارش نیست تا به زور جلوی قمه زنان را بگیرد
به همین جهت اظهار نظر نمی کند!
هدایت شده از محمدجواد مهدوی
اتفاقا آقای سیستانی خون جاری کردن رو از مصادیق عزاداری میدونه
خیلی ریز نظرشوگفته😁
هدایت شده از محمدجواد مهدوی
ایت الله سید علی حسینی سیستانی:
اما مواسات در عزاداری سیدالشهدا علیه السلام یکی دیگر از مواردی است که در اخبار بسیار بر ما رسیده و این اصل نزد ما و اجماع فقها شیعه ثابت است مانند خبری که از مواسات انبیا علیهم السلام در بحار مجلسی رضوان الله علیه آمده است......
از مصادیق مواسات با سیدالشهدا علیه السلام تجری دم (خون ریختن) و زنجیر زنی و لطم است در مورد اول حال یا از راس یا غیره که این صادره مقید به چهارچوب حرمت اضرار هست که نباید حد را رد کند اما اینکه چگونه و چه طور عینیت دهیم بر عهده مکلف است و لازم است بهترین و یُسر ترین طریقه انتخاب شود.....
اما مرحوم ازدیانی نیز به نقل از مرحوم ملای نجفی می گفتند بعضی از فقها مواسات را نپذیرفته اند که این مدعی پذیرفته نیست به ادله سابعه ...... رابعا اینکه این مضمون به اجماع فقها و کاشف از قول معصوم رسیده...
اما اینکه همه مواسات از شعائر حسینی و شعائر اللهی است و احیاء شعائر نزد هیچ اهل علمی مخفی نیست بلکه نص کلام الله است....
📚"مسالک القدماء فی حجیة الأخبار ص۵۹ . پاورقی ۲
📚 لمحات الفقه و الشعیره . ط دارالمکتبه النجف . جلد 1 . صفحه 182
👈 ایشون کردهاند اذعان کردهاند که مواسات سیدالشهدا از شعائر است و حفظ شعائر واجب است و خون جاری کردن را مصداق شعائر گفته اند
به هر حال در ایران قمه زنیِ علنی جایز نیست
زیرا موجبِ در معرضِ بازداشت و اَحیاناً جریمه مالی یا محکومیّت و حبس قرار گرفتن می گردد
و حفظ جان و مال و آبرو واجب است