❓متن پیام:
چه کسانی از ما #ارث میبرن؟
✅ پاسخ:
سه گروه هستن که از انسان ارث میبرن:
1️⃣ گروه اول: 👈 پدر و مادر و بچههای ما.
2️⃣ اگه از گروه اول کسی نبود، میرن سراغ گروه دوم: 👈 پدربزرگ و مادربزرگ، خواهرها و برادرهای ما.
3️⃣ اگر از گروه دوم کسی نبود، میرن سراغ گروه سوم: 👈 عموها، عمهها، داییها و خالههای ما.
⭕️ نکته: همسر کنار همه گروههای بالا ارث میبره؛ یعنی مهم نیست کدوم گروه الآن زنده هستن. هر کدوم که باشن، همسر کنارشون سهم داره.
⭕️ نکته: در هر گروه، اگه از خود این طبقه که گفتیم، هیچکس زنده نبودن، میرن سراغ طبقه بعدی از همین گروه؛ یعنی مثلاً اگه از بچهها هیچکدوم زنده نبودن، میرن سراغ نوهها و اگه از نوهها کسی زنده نبود، میرن سراغ نتیجهها. خلاصه تا از اینجور فامیلها، کسی در هر گروه هست، نوبت به گروه بعدی نمیرسه.
🔺 توضیحالمسائل مراجع، م۲۷۳۱؛ رساله مراجع، بخش ارث.
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
در ازدواج موقت هم، بر مرد واجبه که نفقه و خرجی زن رو بده؟
✅ پاسخ:
همه مراجع: نه. در عقد موقت، نفقه بر شوهر واجب نیست؛ مگر اینکه در زمان خوندن صیغه، خانم این رو شرط کرده باشه (مکارم: در ضمن عقد واجب دیگهای شرط کرده باشه).
⭕️ نکته: «نفقه» به مخارج ضروری زندگی، مثل خوراک، پوشاک، مسکن و... گفته میشه.
🔺 توضیحالمسائل مراجع، م۲۴۲۴؛
منهاجالصالحین، ج۳، م۴۱۳
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
آیا برای زن، یاد گرفتن رانندگی به کمک مرد اجنبی در مکان مخصوص تعلیم رانندگی، با علم به اینکه آن زن حجاب و عفاف شرعی خود را حفظ میکند، جایز است؟
✅ پاسخ:
آموختن رانندگی با کمک و راهنمایی مرد اجنبی در صورتی که با مواظبت بر حجاب و عفاف و اطمینان به عدم وقوع در مفاسد همراه باشد، اشکال ندارد، ولی در عین حال شایسته است که یکی از محارم وی همراه او باشد، بلکه اولی این است که آموزش رانندگی به کمک مربّی زن یا یکی از محارم صورت بگیرد.
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
رهن چیست و حکم خسارت و جبران آن چگونه است؟
✅ پاسخ:
به این معنا که ما چیزی را گرو، در اختیار دیگری قرار بدهیم و دیگری چیزی در اختیار ما قرار دهد. اگر خسارت به چیز گرو نهاده شده وارد شود، وارد کننده خسارت باید خسارت را پرداخت کند و تصرف در چیز گرویی فقط با اجازه صاحب آن جایز است.👈🏽 اینکه اصطلاحا گفته می شود منزل رهن و اجاره است، این قرض است و قرض اشکالی ندارد.
📚 منبع: امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 2، ص 412، م 2300 و ص 413، م 2305.
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
❓خوردن خوشگوشت چه حکمی داره؟
✅ پاسخ:
اگه منظور از خوشگوشت، گوشت یا چربیهای اطراف دل و قلوه باشه، اشکالی نداره.
❌ اما اگه منظور غدّههای داخل چربیهای اطراف دل و قلوه است، قطعاً حرامه.
👈 بعضی فکر میکنن این غدهها که اندازه بند انگشت و شبیه گوشت مرغ هستن، گوشت تازه است و بههمینخاطر، به اینا هم خوشگوشت میگن.
💥درحالی.که این قسمتها، نهتنها گوشت نیست، بلکه غُدّههای لنفاوی بدنه که در اطراف روده، مأموریت جذب سموم و میکروبها رو دارن و خوردن اونا مثل خوردن یک کیسه سَمّ و میکروبه!
✅ پس اینها غُدّه هستن و خوردن غدّههای بدن حیوانات، به فتوای تمام مراجع از ابتدای تاریخ اسلام تا به امروز، حرامه!
❓اگه کسی تا به امروز، از روی ندانستن، از این غدّهها میل کرده، چهکار کنه؟
1️⃣ از کاری که کرده، پشیمون بشه (=توبه).
2️⃣ از این تاریخ به بعد، دیگه از این چیزها نخوره!
3️⃣در حدّ وُسع خودش، این پیام رو به دوستان و اطرافیان برسونه تا دیگران هم حرام نخورن!
🅿️ @P_Ahkaam
💢 احکام ربیبه
💠 سوال:
«ربيبه» يعنى چه و آيا به انسان محرم است؟
✍🏻 پاسخ:
ربيبه به دختر زن انسان - كه از شوهر ديگر است - گفته مىشود؛ خواه از شوهر قبل باشد و يا از شوهر بعد. (اگر زن انسان طلاق بگيرد و شوهر جديد اختيار كند و از او دختردار شود، آن دختر ربيبه شوهر قبل محسوب مىشود).
البته محرميت این دختر (ربيبه) پس از انجام رابطه جنسی شوهر با زنش (یعنی مادر آن دختر) میباشد.
💠 سوال:
شخصى با زنی که داراى یک دختر است، ازدواج کرده، آیا این دختر بر پدر این آقا (پدر بزرگ) محرم است، اگر نیست راه محرم شدن چیست؟
✍🏻 پاسخ:
نامحرم است، ولى هرگاه آن پدر پسری داشته باشد و صیغه شرعى این دختر را با آن پسر بخوانند، حکم عروس او را پیدا مى کند و بر او محرم مى شود.
🅿️ @P_Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓متن پیام:
سلام آیا موقع خوندن زیارت عاشورا نماز و سجده واجبه ؟
✅ پاسخ:
لطفا کلیپ را دانلود کنید
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
آیا خانمی که بارداره، ممکنه خون حیض ببینه؟😐
✅ پاسخ:
همه مراجع: بله «زن باردار» یا «خانمی که شیر میده» هم، ممکنه خون حیض ببینه؛ اگه خونی دید که شرایط خون حیض رو داشت، این خون حیض حساب میشه.
🔺امام، فاضل، مکارم و نوری، تعلیقات علی العروةالوثقی، ج۱، بابالحیض، م۳؛ بهجت، سیستانی و صافی، توضیحالمسائل مراجع، م۴۳۷؛ وحید، رساله، م۴۴۳؛ رهبری: دفتر
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
💢 سلام ، ممنون از کانال خوبتون. میخواستم بدونم مقدار پوشش زنان در نماز چقدر است؟
✅ پاسخ:
💠 - زن باید موقع نماز، تمام بدن و موی خود را بپوشاند ولی پوشاندن صورت به مقداری که شستن آن در وضو واجب است و دستها و پاها تا مچ، لازم نیست. البته در صورت وجود نامحرم، باید پاها تا مچ نیز پوشانده شود.
💠 - چانه جزیی از صورت است و پوشاندن آن در نماز بر زن واجب نیست ولی قسمت زیر چانه جزء صورت نیست و پوشاندن آن واجب است.
💠 - در نماز میّت پوشش واجب نیست؛ اگر چه احتیاط مستحب است.
💠 - در نمازهای مستحب نیز مانند نماز واجب، پوشش شرط صحّت نماز است.
💠 - در نماز احتیاط و قضای اجزای فراموش شده و بنابر احتیاط واجب در دو سجدۀ سهو، باید بدن پوشیده باشد.
#احکام
#احکام_نماز
#احکام_پوشش
-------------------
📚 منبع:
رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای/ بخش پوشش در نماز
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
سلام وعرض ادب ،من بانويي ٥٠ساله وكم شنوا هستم .بخاطر مشكلي كه از ٥سالگي برايم پيش آمدشنوايي من دچار مشكل شد،كه دوران تحصيل بخاطر عدم درست تشخيص صدا ها ،حروف هايي كه شبيه هم هستند براي من همه يك صدا دارند مگر اينكه كاملا بصورت طرف مقابلم كاملا دقت كنم تا متوجه بشوم كدام حرف را بكار ميبرد،حال من براي نمازم نگران هستم ،بلاخره نميشه كه هميشه خيلي دقت كنم وحواسم را جمع كنم كه مخارج حروف را درست انجام دهم ،حتي بابت درست الفظ كردن كلاس هم رفتم ولي واقعا تخصيص وادا بعضي از حروف برام خيلي سخته وهمه را به يه لفظ ميخوانم ،مثل ق/غ گ /ج ز ذ ظ ض وساير خروف ،حال تكليف من چيست ؟من نگران نمازها هستم
✅ پاسخ:
آنچه که در قرائت نماز و قران و ادعیه لازم است قرائت به زبان عربی است نه چیز دیگر. اگر برای قرائت متون دینی عربی قواعد تجویدی را مطرح کردند به خاطر این است که بتوانیم مثل عرب ها بخوانیم و گرنه اینها موضوعیت ندارند از این رو مثلا اگر کسی بدون این که زبانش را به طرف دندان های آسیاب ببرد بتواند ضاد را مثل عرب ها اداء کند کفایت می کند اما اگر کسی زبانش را به طرف دندان های آسیاب ببرد ولی نتواند ضاد را مثل عرب ها ادا کند این صحیح نیست.
اگر گفته می شود به همان نحوی که مسلمانان می خوانند خوانده شود مجزی است تحقیقا مسلمانانی که متشرع و با قرائت صحیح می خوانند مراد است نه هر مسلمان دیگر.
دقت هایی که بیش از حد باشد و عرفا آن را رعایت نمی کنند از وسوسه های شیطان است و بهتر است از آن دوری شود.
قرائت صحیح برای کسی است که توان یادگیری آن را داشته باشد اما کسی که چنین توانی را نداشته باشد یا به مرور باید یاد بگیرد باید به همان نحوی که می تواند نمازش را بخواند؛ همین طور قرآن و دعا که اصلش نیز واجب نیست.
🅿️ @P_Ahkaam
حکم #تعیین_جنسیت جنین
❓متن پیام:
اينجانب، فوق ليسانس مامايى، براى برخى خانمها كه متقاضى فرزند خاصّى (دختر يا پسر) مىباشند سه ماه قبل از باردارى به سه روش زير انتخاب جنسيّت مىكنم: الف) رعايت رژيم غذايى براى زن كه همگى از موارد حلال دين مبين اسلام (مثلاً غذاى شور براى خانمى كه خواهان پسر مىباشد و غذاى شور برايش مضر نباشد) و رژيم غذايى مقوى براى همسر (مانند دارچين و زعفران در غذاى روزانه). ب) تعيين روز نزديكى بدون وسيله پيشگيرى بر اساس اين كه چه فرزندى مىخواهد (مثلاً از روى قاعده خانمى كه عادت 28 روز دارد و خواهان دختر است تعيين روز 15 قاعدگى براى روز نزديكى) ج) شستشوى مهبل و دهانه رحم خانم با موادّى كه بىضرر و تركيب آن در علم موجود است (مثل شستشو با محلول يك درصد جوش طبّى موجود در داروخانهها) اين سه روش را براى خانمها توصيه مىكنم و هيچ مبلغى تحت عنوان تضمين وغيره دريافت نمىكنم و فقط بر اساس دفعاتى كه مادر مراجعه مىكند (حدود 10تا 11 بار) اجرت ويزيت مصوب نظام پزشكى را دريافت مىكنم. و هيچ رفت و آمد مرد نامحرم براى اين مورد در مطب انجام نمىشود و رژيم غذايى مرد را هم به همسر ايشان مىدهم. با توجّه به مطالب بالا نظر شما چيست؟
✅ پاسخ:
چنانچه موارد بالا را با دقت انجام دهيد مانعى ندارد؛ ولى در مسأله شستشوى دهانه رحم در صورتى كه مستلزم نگاه يا لمس باشد شرعاً جايز نيست مگر اين كه واقعاً ضرورتى در كار باشد.
در کل اگر تعيين جنسيت جنين از طريق رژيم غذايي باشد في نفسه مانعي ندارد ولي اگر از طريق اصلاح ژنتيکي بر روي نطفه باشد چنانچه ضرورت مهمي نباشد جايز نيست و اگر ضرورت مهمي داشته باشد در صورتي که نطفه مشروع را در آزمايشگاه رشد دهند و زماني که جنسيت آن مشخص شد به رحم مادر منتقل نمايند و از نطفه مرد بيگانه استفاده نکنند اشکالي ندارد.
🅿️ @P_Ahkaam
#حدیث
امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«فرا گرفتن یک حدیث درباره حلال و حرام از شخصی راستگو، برای تو بهتر از دنیا و زر و سیمهای آن است»
المحاسن، فصل مصابیح الظلم، باب ۱۵، ص۲۲۹، ح۱۶۶.
❓متن پیام:
سلام من نمیدونستم قبل از طلاق و توی زمان عده رابطه جنسی داشتم و قراره ازدواج کنم با اون شخص اما شنیدم حرام ابدی شدیم باید چیکار کنیم؟
✅ پاسخ:
❓خانم و آقایی عاشق هم هستن،
اما موقعی که خانم توی عدّه طلاق بوده، با هم رابطهی جنسی داشتن؛ برای ازدواجشون مشکلی پیش میآد؟
👈 اولاً: پناه بر خدا از این گناه خیلی خیلی بزرگ (زنا).
👈 ثانیاً: بستگی داره طلاق خانم از شوهر قبلی چه نوعی بوده؛
از اونا که زن و شوهر میتونن پشیمون بشن و برگردن سر زندگی(رِجْعِی)
یا از اونا که نمیتونن و برای همیشه از هم جدا میشن (بائِن).
1️⃣ گروه اول، مثل همین طلاقهای معمولی که زن و شوهر دعوا میگیرن و میرن طلاق؛ اینا توی زمان عده، همچنان زن و شوهر و مَحْرم هستن و هر وقت بخوان، میتونن بدون عقد، مجدد برگردن سر زندگیشون.
اگه خانم در عده همچین طلاقی بوده:
👇
📚 آیات عظام امام، رهبری، بهجت، گلپایگانی، نوری و سبحانی:
عشق و عاشقی پر، این دو نفر تا ابد به هم حرام شدن و زنای این دو نفر، مثل زنا با زن شوهردار بوده.
📚 آیات عظام سیستانی، مکارم، وحید، جوادی، صافی و مظاهری: بنابر احتیاط واجب، عشق و عاشقی پر، این دو نفر تا ابد به هم حرام شدن و زنای این دو نفر، مثل زنا با زن شوهردار بوده.
(مکارم: البته اگه مسئله رو نمیدونستن و زندگی رو شروع کردن، لازم نیست از هم جدا بشن).
📚 آیات عظام زنجانی، فاضل و تبریزی: خیلی گناه بزرگی کردن؛ اما همچنان میتونن با هم ازدواج کنن.
🔺توضیحالمسائل ۱۶مرجع، م۲۳۹۸؛ عروةالوثقی، کتاب النکاح التزویج فیالعدة، م۲۰.
2️⃣ گروه دوم، یعنی طلاقهایی که زن و شوهر دیگه نمیتونن پشیمون بشن؛ مثل عدّه عقد موقت یا عده بعد از سهطلاقه یا عدّه زنی که شوهرش مرده و... .
اگه خانم در همچین عده طلاقی باشه:
👇
📚 همه مراجع، به جز مکارم: خیلی گناه بزرگی کردن؛ اما همچنان میتونن با هم ازدواج کنن.
📚 آیتالله مکارم: بنابر احتیاط واجب، این دو نفر تا ابد به هم حرام شدن؛ ولی اگه مسئله رو نمیدونستن و زندگی رو شروع کردن، لازم نیست از هم جدا بشن.
🔺توضیحالمسائل ۱۶مرجع، م۲۳۹۸؛ عروةالوثقی، کتاب النکاح التزویج فیالعدة، م۲۰.
⭕️نکته ۱: عِدِّه، مدت زمانیه که خانمها بعد از جدایی یا مرگ شوهرشون، نباید ازدواج کنن.
⭕️ نکته ۲: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم.
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
دختری هستم مورد تجاوز پسری قرار گرفتم، آیا من گناه کردم و باید چکار کنم از این کار پاک بشم آیا میتونم ترمیم کنم؟
✅ پاسخ:
در جواب این سوال چند نکته را باید توجه داشت:
1. زنا عملی حرام و از گناهان کبیره است و زناکار مستحق دوزخ است، مگر آن که #توبه کند.
2. اعتراف گناهکار به گناه خود در برابر دیگران، از جمله اعتراف به زنا هنگام ازدواج، حرام است و باید از آن اجتناب شود.
3. در صورتی که #بکارت در عقد نکاح شرط شده یا شرط ارتکازی (شرطی که عموم مردم آن را در عقدها لحاظ میکنند، حتی اگر بر آن تصریح نشود.) در نظر عرف باشد و بعد از عقد خلاف آن آشکار شود شوهر حق #فسخ نکاح را خواهد داشت.
3. انجام جراحی ترمیم بکارت که مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است، جایز نیست و دریافت اجرت برای آن حرام است.
البته برخی از فقها در اینباره میگویند، اگر این عمل برای غرض عقلایی مشروع، مانند حفظ آبروی مؤمن یا حفظ جان کسی بوده و مفسدهای مانند ترویج و تشویق به زنا در آن نباشد، اشکالی ندارد؛ هر چند مستلزم نگاه به عورت یا لمس آن باشد و دریافت اجرت در این فرض اشکالی ندارد.
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
کسی که درآمدش کمتر از مخارجشه، ولی بههر حال، سر سال خمسی مقدار کمی پول، نخود و لوبیا و مواد خوراکی توی خونه داره، لازمه #خمس اینا رو حساب و پرداخت کنه؟
✅ پاسخ:
کسی که درآمدش کمتر از مخارجشه، ولی بههر حال، سر سال خمسی مقدار کمی پول، نخود و لوبیا و مواد خوراکی توی خونه داره، لازمه خمس اینا رو حساب و پرداخت کنه؟
📚 همه مراجع (بهجز بهجت و نوری):
بله جانم. سر سال خمسی، هر مقداری از درآمد که زیاد بیاد، ولو بهصورت مواد غذایی باشه، باید خمسش رو بدیم.
📚 آیتالله بهجت و نوری: نه عزیزم، لازم نیست. این پول و چیزهایی رو که اضافه اومده، خرج زندگیتون کنین؛ خیالتون راحت، خمس نداره.
🔺 فاضل، جامعالمسائل، ج۱، س۸۰۷؛ خامنهای، اجوبةالاستفتائات، س۹۹۶؛ مکارم، استفتائات، ج۱، س۳۰۸؛ امام، تبریزی، صافی، سیستانی و وحید: دفتر؛ نوری، استفتائات، ج۲، س۳۱۸؛ بهجت، رساله م۱۴۰۰.
🅿️ @P_Ahkaam
❓خدا از ما خانمها چهجور حجابی رو خواسته؟
✅ از ما خواسته لباسی بپوشیم که
🔺تمام بدن، بهجز صورت و دستها تا مچ رو بپوشونه.🧕
🔺هرگونه آرایش و زینتی رو حتی در صورت و دستها تا مچ بپوشونه (در انگشتر، ساعت و عینک زینتی، اختلافی).💅
🔺جوری نباشه که توجه نامحرم رو جلب کنه.👠
🔺برجستگیهای بدن رو به شکل تحریککننده و گناهآلود نشون نده.❌
🔺باعث انگشتنماشدن بین مردم نشه.
👀
🔺از لباسهای مخصوص آقایون نباشه (در جزئیات اختلافی).🙋🏻♂
⭕️ نکته: چادر برای خانمها، حجاب برتر حساب میشه.
📕فاضل، امام، سیستانی، نوری و مکارم، تعلیقات علیالعروة(الستر)؛ رهبری، استفتا، س۵۸۶؛ توضیحالمسائل مراجع، م۲۴۳۵؛ بهجت و وحید: دفتر.
❓متن پیام:
سلام. آیا انجام جراحیهای زیبایی، مثل بینی، پروتز، لیفت و... برای زیباترشدن گناه داره و دخالت در کار خدا میشه؟!
✅ پاسخ:
درصورتیکه ضرر قابلتوجهی نداشته باشه و توسط نامحرم انجام نشه، بهخودی خود اشکال نداره؛ وگرنه حرامه
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
حق الناس چیست و اگر صاحبان آن حق در دسترس نباشند چه باید کرد؟
✅ پاسخ:
#حق_الناس یعنی مالی که شخص از کسی تلف کرده یا جنایتی که موجب دیه است بر او وارد کرده و یا دینی از او بر گردن دارد و امثال اینها که در صورت دسترسی نداشتن به آنها و لو در آینده و یا از طریق واسطه باید به میزان حق مذکور با اذن حاکم شرعی بنابر احتیاط واجب به فقیر بدهد
🅿️ @P_Ahkaam
💉طریقه وضو با زخمی که خون ریزی دارد💉
سوال: اگر در محل وضو زخمی باشد که خون آن بند نمی آید، ولی آب برای آن ضرر ندارد، برای وضو چه باید کرد؟
✅ پاسخ:
📜آیات عظام خامنه ای و مکارم شیرازی:
باید آن را در آب کر یا جاری فرو برد و قدری فشار دهد که خون بند بیاید و بعد آن عضو را به صورت ارتماسی وضو دهد و اگر خون بند نیامد، با پوشاندن آن، وضوی جبیره بگیرد.
📜آیت الله سیستانی:
باید بعد از شستن اجزای سالم آن عضو با رعایت ترتیب، موضع زخم یا بریدگی را در آب کر یا جاری فرو برد و قدری فشار دهد تا خون آن بند بیاید و انگشت را روی زخم یا بریدگی در زیر آب، از بالا به پایین بکشد تا آب بر آن جاری شود و سپس جاهای پایین تر از آن را بشوید.
--------------
📚منبع:
برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 165
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
استفاده از گردنبند صلیب و فروهر در نماز و غیر نماز چه حكمی داره؟
✅ پاسخ:
💠 آیت الله خامنه ای:اگر استفاده از این گردنبند ها باعث ترویج یك گروه یا فرقه خاص باشد ،جایز نیست.
💠 آیتالله مکارم شیرازی: به گردن داشتن صلیب چه در حال نماز چه در غیر حال نماز حرام است.
💠 آیت الله سیستانی: استفاده از گردن فروهر یا فبهر که به عنوان نماد آیین زرتشت حساب می شود، برای مسلمان حرام است، همان طوری که استفاده از گردن بند صلیب که نشانه مسیحیت است، حرام است، گردن بندی که نماد آیین زرتشت یا هر آئینی دیگری غیر از اسلام باشد حرام است.
#گردنبند
#صلیب
🅿️ @P_Ahkaam
#حدیث
روایت شده مردی به امام صادق علیهالسلام عرض كرد:
فرزندی دارم كه دوست دارد مسائل حلال و حرام را از شما بپرسد و از مطالبی كه اهمیت ندارد و به دردش نمیخورد، پرسش نمیكند.
امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«آیا بهتر از حلال و حرام سؤالی هست كه مردم بپرسند؟»
المحاسن ، فصل مصابیح الظلم باب 15، ص229، ح168.
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
در اماکن عمومی یا در منزل، انسان چشمش بطور اتفاقی به نامحرم می افتد که حجاب خود را کاملاً رعایت نکرده، حکم اینگونه نگاه ها چیست ؟
✅ پاسخ:
ن چیزی که حرام است نگاه کردن است نه نگاه افتادن - لذا انسان آنچه را که به طور اتفاقی می بیند اشکال ندارد ولی باید بلافاصله نظر را برگرداند تا حکم نگاه کردن پیدا نکند.
🅿️ @P_Ahkaam
🔆متن شایعه :
"قنبر كیست؟
جوان کافری عاشق دختر عمویش شد ،عمویش پادشاه حبشه بود .
جوان رفت پیش عمو و گفت عمو جان من عاشق دخترت شده ام آمدم برای خواستگاری . پادشاه گفت حرفی نیست ولی مهر دختر من سنگین است . گفت عمو هر جه باشد من میپذیرم شاه كفت : در شهر بدیها (مدینه) دشمنی دارم که باید سر او را برایم بیاوری آنوقت دختر از آن تو ،
جوان گفت عمو جان این دشمن تو اسمش چیست ، گفت اسم زیاد دارد ولی بیشتر او را به نام علی بن ابیطالب می شناسند
جوان فورا اسب را زین کرد با شمشیر و نیزه و تیر و کمان و سنان راهی شهر بدی ها شد به بالای تپه ی شهر که رسید دید در نخلستان جوان عربی درحال باغبانی و بیل زدن است به نزدیک جوان رفت گفت ای مرد عرب تو علی را میشناسی ،
گفت تو را با علی چکار است
گفت آمده ام سرش را برای عمویم که پادشاه حبشه است ببرم چون مهر دخترش کرده است . گفت تو حریف علی نمی شوی ، گفت مگر علی را میشناسی گفت بله من هر روز با اون هستم و هر روز او را میبینم گفت مگر علی چه هیبتی دارد که من نتوانم سر او را از تن جدا کنم ،
گفت قدی دارد به اندازه ی قد من هیکلی هم هیکل من گفت خب اگر مثل تو باشد که مشکلی نیست ، مرد عرب گفت اول باید بتونی من رو شکست بدی تا علی را به تو نشان بدهم خب چی برای شکست علی داری ،
گفت شمشیر و تیر و کمان و سنان
گفت پس آماده باش ، جوان خنده ای بلند کرد و گفت تو با این بیل میخواهی مرا شکست دهی پس آماده باش شمشیر را از نیام کشید
گفت اسمت چیست مرد عرب جواب داد عبدالله پرسید نام تو چیست
گفت فتاح، و با شمشیر به عبدالله حمله کرد عبدالله در یک چشم بهم زدن کتف و بازوی جوان کافر را گرفت و به آسمان بلند کرد و به زمین زد و با خنجر خود جوان خواست تا او را بکشد که دید جوان از چشمهایش اشک می آید گفت چرا گریه میکنی جوان گفت من عاشق دختر عمویم بودم آمده بودم تا سر علی را ببرم برای عمویم تا دخترش را به من بدهد حالا دارم بدست تو کشته میشوم مرد عرب جوان را بلند کرد گفت بیا این شمشیر سر مرا برای عمویت ببر ، گفت مگر تو کی هستی گفت منم اسدالله الغالب علی بن ابیطالب، كه اگر من بتوانم دل بنده ایی از بندگان خدا را شاد کنم حاضرم سر من مهر دختر عمویت شود جوان بلند بلند زد زیر گریه و به پای مولای دو عالم افتاد و گفت من میخواهم از امروز غلام تو شوم یا علی . پس فتاح شد قنبر غلام علی بن ابیطالب .
یا علی به حق قنبرت دست ما رو هم بگیر. "
🔆 پاسخ شایعه:
1️⃣ این متن داستانی تخیلی و فاقد منبع است! قنبر در یکی از جنگهای مسلمانان با ساسانیان اسیر شد و از همانجا با امام علی (ع) همراه شد .
2️⃣ از گذشته ، نام و نسب او اطلاعاتی در دست نیست اما مشخص است که حدود 30 سال از عمر خویش را در خانه علی(ع) سپری كرده است .
3️⃣ او از جمله كسانی بود كه از ابتدا حقانیت حضرت علی (ع) را فهمیده بود و تا آخر عمر در راه آن حضرت ماند و كوچكترین انحرافی در او پیدا نشد .
4️⃣ او با تمام وجود از ولایت علی (ع) دفاع می كرد و سرانجام جان خویش را در این راه فدا نمود و به درجه رفیع شهادت نائل گشت.
http://pajuhesh.irc.ir/article/index/show/type/article/id/+1203#_Toc358278559
@GhararGahShayeat
5️⃣ مدینه شهر خوبیها و شهر پیامبر (ص) بود نه شهر بدیها !
برای این شهر مجموعا 90 نام ذکر شده که هیچ کدام معنای بدی ندارد.
پیش از اطلاق نام مدینه توسط پیامبر (ص) این شهر یثرب نامیده می شد که نام اولین ساکن آن بوده است .
http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/4789/6434/73410
@GhararGahShayeat
6️⃣ پیشنهاد غیرعقلانی و غیر شرعی منتسب شده به امام علی (ع) در خصوص هدیه داوطلبانه سرشان جهت شادکردن دل فردی (!) برای رد این داستان کافیست .
7️⃣ این شایعات با هدف تنزل جایگاه و مرتبه اصحاب معصومین (ع) و خدشه به دلایل ارادت ایشان تهیه و منتشر می شود . از انتشار آنها خودداری کنیم .
.
⁉️@p_shobahaat