eitaa logo
پاسخ به سوالات شرعی
28هزار دنبال‌کننده
672 عکس
396 ویدیو
31 فایل
🔴ارسال سوال ناشناس⁦⬇️⁩ 🔴در صورت عجله داشتن با شماره 096400 یا دفتر مراجع عظام تقلید تماس بگیرید
مشاهده در ایتا
دانلود
❓متن پیام: سلام در نمازهای واجب مثلا نماز ظهر باید قل هو الله خوونده بشه یا اینکه در هر رکعت میتوان بجا توحید سوره های دیگر بکار برد ؟ منظورم اینه میشه توحید نخووند کلا ولی بجاش از سورهایی مانند عصر کوثر فلق و... قرائت کرد؟ ✅پاسخ در رساله مراجع تقلید آمده است‌; "در رکعت اول و دوم نمازهای واجب یومیه‌، انسان باید اول حمد و بعد از آن یک سوره تمام بخواند. بنابراین در نماز به جای سوره حمد نمی‌شود سوره دیگری را خواند، امّا به جای سوره توحید هر سوره‌ای را می‌شود خواند; ولی "مستحب است در تمام نمازها در رکعت اول‌، ]بعد از حمد[ سوره "انّا انزلناه‌" و در رکعت دوم‌، سوره "قل هو الله احد" خوانده شود." "(توضیح المسایل مراجع‌، گردآورنده‌; بنی‌هاشمی خمینی‌، ج 1، ص 565، جامعة مدرسین‌.) 🅿️ @P_Ahkaam
✅ امام علی علیه السلام: ✅ مبادا خانواده‌ات به سبب تو بدبخت‌ترین مردمان باشند. ♦️ وقت نماز است التماس دعا 🙏 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام سلام اگه خانمی در کما باشه و در بیمارستان سر ش باز ه وهمه پرسنل مرد وهمراهان بیمار مرد باشندتکلیف شرعی خانم چی میشه؟؟؟ ✅پاسخ شخصی که در کما به سر میبرد یا بیهوش است، تکلیفی ندارد.(حتی اگر بدون اختیار به این حال درآمده باشد، نماز و روزه هایی که در این مدت از وی ساقط شده، نیاز به قضا ندارد) اما افرادی که با بیمار یا هوشیار حتی زنده و مرده نامحرم در ارتباط هستند، فقط در حد ضرورت اجازه ی لمس و یا نگاه را دارند. 📚منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام سلام وقت بخیر.خواهری دارم ک موقع نماز فاصله ی زیادی از جانماز میگیره ک موقع سجده رفتن ب حالت دراز کش روی زانوها ب سجده میره هرموقع هم ک میگیم دلیلش چیه نمیگه وناراحت میشه میگه شما کارتون نباشه ومیدانیم ناراحتی هم از لحاظ اعضای بدن نداره ایا نمازش درست یا خیر باتشکر از شما ✅پاسخ اگر به طور غیر معمول سجده کند، مثلًا سینه و شکم را به زمین بچسباند ، بنا بر احتیاط مستحب، باید نماز را دوباره بخواند ، ولی اگر پاها را دراز کند، اگر چه هفت عضو به زمین برسد، بنا بر احتیاط واجب ، باید نماز را دوباره بخواند. این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست. (گلپایگانی، صافی:) یا پاها را دراز کند، ولی هفت عضوی که گفته شد به زمین برسد اگر طوری است که عرفاً می گویند: سجده کرده صحیح است و الّا باطل است. (اراکی، خوئی، تبریزی:) یا پاها را دراز کند (خوئی، تبریزی: اگر چه هفت عضوی که گفته شد به زمین برسد).. (سیستانی:) یا پاها را مقداری دراز کند چنانچه بگویند سجده کرده نمازش صحیح است ولی اگر بگویند دراز کشیده و سجده صدق ننماید نماز او باطل است. (فاضل:) و یا پاها را دراز کند اگر چه هفت عضوی که گفته شد به زمین برسد، باید بنا بر احتیاط واجب نماز را دوباره بخواند. (نوری:) بنا بر احتیاط واجب.. (خوئی، تبریزی:) ولی اگر طوری دراز بکشد که سجده صدق ننماید نماز او باطل است. (نوری:) و اگر.. [عبارت «بنا بر احتیاط واجب» در رساله آیت اللّه نوری نیست] (زنجانی:) مسأله اگر به طور غیر معمول سجده کند، مثلًا در حال سجده سینه و شکم را به زمین بچسباند یا پاها را دراز کند، اگر هفت عضوی که گفته شد به زمین برسد کفایت می کند، لکن بنا بر احتیاط مستحب نماز را دوباره بخواند. (مکارم:) مسأله هر گاه به طور غیر معمول سجده کند، مثلًا بخوابد و هفت عضو بدن را بر زمین بچسباند، سجده اش باطل است. 📚منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام و خداقوت سوال: درصورتی که فرد جنب یا حایض باشد و موهایش را رنگ کند سپس غسل کند، آیا غسل بر گردنش میماند؟؟ ✅پاسخ خیر ولی رنگ کردن مو به رنگ و حنا برای جنب کراهت دارد و رنگ باقیمانده پس از شستن، مانعی برای غسل محسوب نمی شود. البته مکروه بودن این کار مربوط به موی سر است و بقیه جاهای بدن را شامل نمی شود مکروه به معنای حرام نیست یعنی اگر ترک شود بهتر است. 📚منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام وقت بخیر یه بنده خدایی غسل جنابت گردنش بودولی غسل نکرده رفت تشیع جنازه آیاگناهی کرده تکلیفش چیه؟ ✅پاسخ شرکت کردن شخص جنب در مجلس ختم و تشیع جنازه در صورتی که مجلس در مسجد نباشد، اشکال ندارد. 📚 منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام خسته نباشبد اگر با توجه به رشته تحصیلی و‌کاری جهت آموزش به استخوان مرده دست بزنیم غسل مس میت رو باید انجام بدیم؟و برای هر استخوان چون نمیدونیم متعلق به کیه ی غسل باید انجام بدیم؟و علم به این هم ندارم که آیا استخوان ها متعلق به مسلمان بوده یا غیر مسلمان تشکر از شما ✅ پاسخ (اگر با دست کش دست بزنید غسل ندارد) آيات عظام امام، خامنه اى و نورى: اگر ميت را غسل نداده اند، بايد براى مس استخوان او، غسل كرد آيات عظام بهجت، صافى و فاضل: اگر ميت را غسل نداده اند، بنابر احتياط واجب بايد براى مس استخوان او، غسل كرد.[۲] آيات عظام تبريزى، سيستانى، مكارم و وحيد: اگر استخوانى باشد كه گوشت ندارد، براى مس آن، غسل واجب نيست. ✓پس اگر میّت را غسل داده باشند مسّ بدن و استخوان او غسل ندارد، ولی اگر غسل دادن میّت، احراز نشود و انسان در آن شک داشته باشد، با مسّ جسد یا اجزاء آن، غسل مسّ میّت، بر فرد واجب مى‌شود، و نماز بدون غسل مسّ میّت صحیح نیست. ولى اگر اصل غسل میّت احراز شود و شک در صحت آن داشته باشد، با مسّ جسد یا بعضى از اجزاى آن، غسل مسّ میّت واجب نمى‌شود. همه مراجع: غسل مس ميت واجب است، خواه ميت مسلمان باشد يا كافر؛ مگر آنكه بدانيد ميت مسلمانى است كه او را غسل داده اند ۳.اگر یک مرده را چندین بار لمس کند یا مرده های متعدد را لمس کرده باشد، لازم نیست بارها غسل کند بلکه اگر به نیت همه آنها یک غسل انجام دهد کافی است. حتی لازم نیست تعداد لمس ها را بداند. 📚 منبع و مطالعه بیشتر 📚 منبع و مطالعه بیشتر 📚 منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام وقت به خیر ممنونم بابت کانال بسیار خوبتون راهنمایی میخواستم از حضورتون چند وقت پیش یکی از همکاران به محل کار بنده مراحعه کردند و‌خواستند نماز بخونند من جهت قبله رو بهسون اشتباه گفتم حالا چکار کنم؟؟ممکنه نتونم ایشان رو پیدا کنم چون اولین بار می دیدمشون سپاسگزارم ✅ پاسخ وظیفه ای ندارد ولی در صورتی که مقدار انحراف بیش از نود درجه بوده، احتیاط آن است که اگر می توانید به او اطلاع دهد. 📚 منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام ممنون از پاسخگویی شما حدود چند سال پیش نذر کردم که دو راس گوسفند رو برای جایی قربانی کنم الان که میخوام ادای نذر کنم قیمت ها سر به فلک کشیده تکلیف چیه؟ممنونم ✅پاسخ این سؤال دارای دو فرض است؛ اول آن‌که از ابتدا قادر به انجام کار نباشد، دوم آن‌که در زمان نذر قادر به انجام باشد ولی بعد از نذر کردن از انجام آن عاجز شده باشد. در فرض اول مراجع معظم تقلید فرموده‌اند: انسان کارى را می‏تواند نذر کند که انجام آن برایش ممکن باشد، بنابر این کسى که نمی‏تواند پیاده به کربلا برود، اگر نذر کند که پیاده برود، نذر او صحیح نیست. در فرض دوم فرموده‌اند: اگر نذری غیر از نذر روزه کرده است باز هم نذرش باطل و چیزی بر او نیست. ولى اگر نذر کند که روزه‏اى بگیرد و بدون پیش‌بینى قبلى از انجام آن عاجز شود، باید آن‌را قضا کند و اگر ممکن نشد به مقدار یک مدّ طعام به فقیر صدقه بدهد ۲.ایت الله خامنه ای عجز ناذر از انجام منذور اگر نذر کننده، از انجام نذر خود (چه نذر مطلق و چه نذر مقید به زمان) عاجز شود، نذر منحل می‌شود و چیزی بر عهده ناذر نیست؛ مگر در مورد نذر روزه که در صورت عجز، باید در ازای هر روز، یک مد طعام به فقیر بدهد. 📚 منبع و مطالعه بیشتر 📚 منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
🌺✍️ قسمتی از مهر که پیشانی بر آن قرار می‌گیرد باید پاک باشد اما نجس بودن بقیه مهر و زمین اگر به لباس يا بدن سرايت نمی‌کند، اشکال ندارد. صندلى و عصا 🤔❓آيا نجس بودن صندلى چرخدار يا عصايى معلولین و افراد ناتوان، براى نماز مانعى دارد؟ ✍️ نجس بودن صندلى يا عصايى كه جانبازان و معلولين از آن استفاده مى‏كنند تا وقتى كه بدن يا لباس را نجس نكند، براى نماز مانعى ندارد و نماز با آن صحيح است. 🤔❓آيا نجس بودن دست يا پاى مصنوعى خللى به نماز وارد مى‏كند؟ ✍️ خیر، خللى وارد نمى كند. 📚 توضيح المسائل مراجع مكان نمازگزار شرط چهارم؛ آقا رساله نماز و روزه م 111؛ فاضل، استفتاءات، ج 1، س 260؛ مكارم، استفتاءات، ج 2، س 166؛ بهجت، استفتاءات، قسمت نماز، س 227؛ 🅿️ @P_Ahkaam
💞 عهدی است كه مومنین در عيد غدير خم با یکدیگر می‌بندند که بعد از آن نسبت به هم این امور را رعایت کنند: 1. برای یکدیگر دعا کنند 2.دید و بازدید رفتن 3.در آخرت یکدیگر را شفاعت كنند. : 💠دست راست خود را در دست راست برادر مؤمن خود بگذارد و بگويد: وَاخَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَحْتُكَ فِي اللَّهِ وَ عَاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلَائِكَتَهُ وَ كُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِينَ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ عَلَى أَنِّي إِنْ كُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفَاعَةِ وَ أُذِنَ لِي بِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَا أَدْخُلُهَا إِلَّا وَ أَنْتَ مَعِي‏ آنگاه برادر مؤمن بگويد: قَبِلْتُ‏ و ادامه دهد: أَسْقَطْتُ عَنْكَ جَمِيعَ حُقُوقِ الْأُخُوَّةِ مَا خَلَا الشَّفَاعَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ الزِّيَارَة میتوان عقد اخوت را به فارسی اینگونه بخواند: عهد می‎بندم در حق شما دعا و زیارت و شفاعت را. عقد اخوت مربوط به عید غدیر است ولی در ایام دیگر به امید ثواب مانعی ندارد. ، عقد اخوت را ميتوان خود افراد بخوانند و لازم نیست عاقد بخواند. ، عقد اخوت يك عقد اخلاقي و يك امر مستحبي است و مثل عقد ازدواج نيست كه نياز به صيغه طلاق براي فسخ داشته باشد. ، عقد اخوت دو فرد باعث محرمیت یا حرمت ازدواج نمی‌شود. زنان نیز مى‏ توانند به امید رسیدن به ثواب عقد اخوّت را میان خود جاری کنند. ، زن و مرد نامحرم نمی‌توانند با هم عقد اخوت ببندد. محدوديتی در تعدد اخوت‌ها وجود ندارد و يك نفر مي‌تواند با چند نفر عهد اخوت ببندد. تا آخر عمر و قسمت شفاعت آن مخصوص قیامت است. ، می‌توان با شهداء عهد کرد که هنگام خواندن دعا و رفت و آمد با مومنین ایشان را هم در این اعمال شریک کند و از ایشان طلب کند که در قیامت او را مورد شفاعت قرار دهند. عقد اخوت با يك نفر مشكلي ندارد. 📚 امام خمینی، المكاسب المحرمة، ج‌1، ص 469؛ توضيح المسائل مراجع ، م 2368، 2369 و 2728؛ آقا، اجوبه، س 1464و1465 رساله آموزشی ، ج 2 ، درس 82 🅿️ @P_Ahkaam
☑️توضیحات دفتر استفتائات رهبر معظم انقلاب؛ تکذیب استفتاء با موضوع حرام و خلاف شرع بودن طرح یکپارچه فروش خودرو 🔸در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها با استناد به یک استفتاء از دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، با برداشتی نادرست و غیرفقهی از این استفتاء، آن را به سامانه یکپارچه فروش خودرو که توسط وزارت صمت ارائه شده، ربط داده و از حرام و خلاف شرع بودن این سامانه خبر داده‌اند. 🔸استفتای مورد استناد در این مطالب، اینچنین است:‌ سوال: آیا قرارداد پیش‌فروش کالا که در آن مشخصات و زمان تحویل کالا معلوم ولی قیمت کالا نامعلوم و بسته به قیمت زمان تحویل کالا باشد، از نظر شرع مقدس صحیح است؟ 🔻پاسخ: صحیح نمی‌باشد و بیع محقق نمی‌شود. ❌در همین زمینه بر اساس توضیحات دفتر استفتائات رهبر معظم انقلاب، در برداشت رسانه‌ای از این استفتا، دو اشتباه رخ داده است: ♦️یک- نسبت دادن یک استفتای کلی و پاسخ آن به موضوع خاص فروش خودرو و سامانه یکپارچه وزارت صمت، محل اشکال است و خوانندگان را به اشتباه می‌اندازد که گویا رهبر معظم انقلاب اسلامی، فتوا به حرام بودن چنین سامانه‌ای داده‌اند. ضمن اینکه اصل استفتاء نیز مربوط به سال ۱۳۹۱ است. ♦️دو- در استفتای مذکور بحث حرام و خلاف شرع بودن شرایط موصوف در سؤال، مطرح نبوده و عین پاسخ این است: (صحیح نمی‌باشد و بیع محقق نمی‌شود). 🔸از لحاظ فقهی، صحیح نبودن یک قرارداد یا بیع، به معنای حرام و خلاف شرع بودن آن نیست و حائز شرایط خاص خود است که طبق شرع مقدس، با شرایط مختلفی همچون مصالحه و رضایت طرفین معامله، قابل رفع است. بنابراین، نویسندگان گزارش‌های رسانه‌ای مذکور به علت عدم احاطه به مباحث فقهی، دچار این اشتباه شده‌اند. 🅿️ @P_Ahkaam
🌾نماز عيد در زمان غيبت مستحبه. 🍃می‌توان نماز را فرادا خواند. ⏰زمان نماز از طلوع خورشيد تا اذان ظهر و قضا ندارد. 🌺نماز عيد قربان دو ركعت است در ركعت اول، بعد حمد و سوره بايد پنج تكبير بگويد و بعد از هر تكبير قنوت بخواند و بعد قنوت پنجم تكبير بگويد و به ركوع رود و در ركعت دوم چهار تكبير و چهار قنوت بخواند و با تكبير پنجم به ركوع رود و پس از سجده و تشهد، سلام دهد. 🍂 در نماز عيد می‎توانند هر سوره‎ی بخوانند ولي بهتره در ركعت اوّل شمس و در ركعت دوّم غاشيه را بخوانند. 🤔❓ آيا كم و زياد كردن قنوت‏هاى نماز عيد باعث بطلان آن مى‏شود؟ ✍️اگر منظور كوتاه يا طولانى خواندن قنوت‏ها است اين كار موجب بطلان نمى‏شود و اگر مراد كم يا زياد نمودن تعداد آنها است، قنوت ها شرط نماز است و اگر عمداً نخواند نماز باطل است. ✅شک در تعداد تكبير يا قنوت‌ها ✍️ در رکوع و بعد آن، اعتنا نکند و نماز صحیح است ولی اگر قبل از رکوع است، بنابر کمتر می‌گذارد مثلا اگر شک دارد 2 تا گفته یا 3 تا بنا می‌گذارد که 2 تا گفته و بقیه را می‌گوید. و چنانچه بعدا معلوم شد تکبیرها یا قنوت را اضافه گفته اشكال ندارد و نمازش باطل نمی‌شود. ✍️همه مراجع (به جز سيستاني و مظاهری): مستحب است خطبه بخوانند. ✍️آيه الله سيستاني: بنابر احتیاط لازم خطبه خوانده شود. ✍️مظاهری: باید خطبه خوانده شود. 🍂تبصره: خواندن اين دو خطبه در صورتي است كه نماز را با جماعت بخواند. 💠کیفّیت خطبه نماز عید قربان: بعد از نماز دو خطبه مثل خطبه نماز جمعه خوانده می‎شود و لازم است امام جماعت بین دو خطبه اندکی بنشیند و بهتر است که در خطبه، احکام قربانی را بگوید. 🌸معذر شرعي نمي‎تواند نماز عید قربان بخواند. 🔹 مامومین بايد غير از حمد و سوره بقیه نماز را بخوانند. 🌸نماز عید اذان و اقامه ندارد و مستحب است بجایش سه بار بگويد: (الصلوة) و اگر امام جماعت اقامه گفت، به صحت نماز عيد امام جماعت و مأمومين ضررى نمى‏رساند. 1. غسل قبل از نماز. 2. دعاهايى وارد شده. 3. پیاده و با وقار به نماز بروند. 4. خواندن نماز در فضاى بی سقف. 5. بلند خواندن نماز. 6. بعد نماز قدرى از گوشت قربانى بخورد. 🅿️ @P_Ahkaam
❓شک در نماز 🌺✍️ شک در نماز بر سه قسم است: 1. شک در اصل (خواندن و نخواندن) نماز 2. شک در رکعات نماز 3. شک در (غیر رکعات) اذکار و اجزای نماز 👌👌شک به معنای تردید میان دو چیز به طور مساوی است (پنجاه پنجاه) که یک طرف را بر دیگری ترجیح ندارد. 🅿️ @P_Ahkaam
🌺 کثیرالشک به شک خود اعتنا نکند. 🌼 افرادی عادی 🌱 اگر پیش از پایان وقت نماز، شک کند که نماز خوانده یا نه، باید نماز را بخواند. ☘️اگر بعد از گذشتن وقت نماز، شک کند که نماز خوانده یا نه، لازم نیست نماز را بخواند. 👌 این مساله در نماز واجب و مستحب فرقی ندارد. 📚 توضیح المسائل مراجع م 1180 و 1184؛ آقا رساله نماز و روزه مسأله 347 🅿️ @P_Ahkaam
❓ احکام زیارت چیست؟ 📚در اسلام يكى از آداب مهم مذهبی است و اهل البیت به امر سفارش کرده‌اند. که وقف حرم‏هاى مطهر شده‌‏اند، جايز نيست. 👌خواب حجت شرعى نيست و مطالبى كه بعضى از افراد در پشت كتاب‏هاى حرم مى‌‏نويسند كه هر شخصى اين مطلب را خواند بايد در چند كتاب بنويسد و اگر ننويسد بلا و مصيبتى خواهد ديد، اين نوشته‌‏ها اعتبارى ندارد و نبايد به آنها توجه كرد و عمل به آنها لازم نيست. ‏ 🤔❓اگر مهر حرمى را اشتباهی با خود بياوريم، آيا مى‌‏توان آن را به حرم یا مسجد ديگری بُرد و در آنجا از آن استفاده كرد؟ 🌺✍️اگر مى‌‏داند یا شک دارد که براى همان آن حرم وقف شده، بايد به همانجا برگرداند، اما اگر وقف آن حرم نیست بلكه براى نماز خواندن وقف شده مشكلى ندارد. 👌براى برگرداندن لازم نيست خود شخص آن را برگرداند بلكه مى‌‏تواند آن را به ‏وسيله مسافر يا پست برگرداند. 🤔❓اگر خواسته باشيم به نيابت از ديگران زيارت و نماز زيارت بخوانيم چگونه بايد نيت كنيم؟ ✍️ اینگونه نيت می‌كنيم: «نماز زيارت مى‌‏خوانيم به نيابت از كسانى‏كه در نظر دارم قربةالى ‏الله» یا مى‌‏توانيم پس از اينكه زيارت و نماز زيارت را خوانديم ثواب آن را هديه كنيم به افرادی كه در نظر داريم مانند پدر و مادر و خانواده و دوستان و اموات و درگذشتگان. 📚توضيح المسائل مراجع م 1534 و 1536؛ استفتائات، امام خمینی ج 3 ص 622 س 161 و ص 573، س 10 و ج 2 ص 345س 26؛ استفتائات مكارم ج 3، س 1598؛ صافی 300 پرسش دفتر دوم س 283؛ فاضل، استفتائات، ج 1، ص 93 س 304، استفتائات، نوری ج1، س 737. 🅿️ @P_Ahkaam
❓اعمال عید غدیر چیست؟ 1. 🍃 روزه‏ 2. 🚿غسل‏ 3. 🌺زيارت حضرت امير المؤمنين عليه السلام 4. 🌸نماز و دعاهای که برای عید غدیر وارد شده 5. 🌼خواندن دعای ندبه 6. 💠خواندن دعای اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ نَبِيِّكَ‏ 7. 🔹 چون مؤمنى را ملاقات كند بگويد الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ 8. 🌿صد مرتبه بگويد: الْحَمْدُ لِلَّهِ‏ الَّذِي جَعَلَ كَمَالَ دِينِهِ وَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوِلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ‏ 💞انجام این کارها در عید غدیر ثواب بسیار دارد: 1. 👕پوشیدن لباسهای نیکو 2. 🌾زينت كردن و عطر زدن 3. 😊شادى كردن و شاد نمودن مومنان 4. 🌿عفو و گذشت از تقصيرات مومنان 5. 🌺برآوردن حاجات مومنان 6. 💐صله ارحام 7. 🌸توسعه رزق بر خانواده 8. 🍲اطعام مؤمنان 9. 🍛افطار دادن روزه داران 10. 💕دیدار با مومنان و مصافحه با ایشان. 11. 😊تبسم كردن 12. 🎁هدیه دادن 13. 🕌شكر الهى بجا آوردن به جهت نعمت بزرگ ولايت 14. 💐فرستادن صلوات 15. 💚عبادات و طاعات 16. 🍚🍨طعام دادن به مؤمنین 📚كليات مفاتيح الجنان صفحه 535 🅿️ @P_Ahkaam
📚 تربیت دینی فرزندان ❓ سؤال: آیا تربیت دینی و آموزش احکام اسلامی و آداب اخلاقی به فرزندان، واجب شرعی است؟ ✅ جواب: رسیدگی به امور تربیتی کودک و حفظ او از مفاسد عقیدتی و اخلاقی و از کارهایی که برای او یا دیگران مفسده یا ضرر قابل توجه دارد، شرعا وظیفه ولیّ کودک است و مادر نیز اگر حضانت کودک را به عهده بگیرد در این مورد مسئولیت شرعی دارد. در صورتی که پدر یا مادر در انجام وظایف شرعی خود نسبت به تربیت کودک کوتاهی کنند گنهکارند. 🅿️ @P_Ahkaam
❓ وجود خون در لباس نمازگزار تا چه اندازه جایز است. ✅ پاسخ کمتر درهم: اگر به اندازه کمتر از یک بند انگشت اشاره (قبل یا هنگام نماز) لباس یا بدن خونی شد، نماز صحیح است. ✅بیشتر از درهم: 🌱قبل نماز: اگر آب کشیدن مشقت ندارد یا می‌تواند آنرا تعویض کند، این کار را انجام دهد و اگر نمی‌تواند و مشقت دارد، تطهير لازم نيست. ✅ بین نماز بفهمد لباس یا بدن قبل نماز نجس شده: اگر وقت وسیع است نماز را رها کند و با بدن و لباس پاک نماز بخواند و اگر وقت تنگ است (اگر در حال نماز تطهیر و تعویض ممکن است انجام بدهد و اگر ممکن نیست) با همان حالت نماز بخواند. ✅ بعد نماز ◀️ قبل نماز نمی‌دانست یا شک داشت لباس یا بدنش نجسه و بعد نماز فهمید: نماز صحیح است. ◀️ قبل نماز می‌دانست که لباس یا بدنش نجسه و فراموش کرد و بعد نماز یادش آمد: باید نماز را دوباره بخواند. 📚توضیح المسائل مراجع مسأله 802 تا 811؛ آقا رساله نماز و روزه مسأله 62 با 74 🅿️ @P_Ahkaam
❓اگر كسي آمپول بزند مي‌تواند با آن نماز بخواند؟ ✅پاسخ اگر خون محل آمپول کمتر از بند انگشت باشد که غالبا اینگونه است برای نماز اشکال ندارد. 👌 پنبه آغشته بخون حکم محمول نجس را دارد که برای نماز اشکال ندارد. ☘️غیر ساتر ❓وجود دستمالی كه قبلا به خون نجس شده در جيب لباس نمازگزار، نماز را دچار مشكل ميكند؟ ✍️ خیر، نماز صحیح است. 🤔❓لباسی که خونی شده و بعد از شستشو رنگ خون باقي بماند، مي‌شود با آن نماز خواند؟ ✍️ بله، نماز صحیح است. حتی اگر رنگ بیشتر از درهم باشد. 🤔❓آيا نجاست هم به اندازه يك درهم در لباس نماز گذار معفو است يا اين حكم فقط مختص خون است؟ ✍️ خیر این حکم مخصوص خون است. چرک و عفونت که از زخم خارج می‌شود، برای نماز اشکال ندارد. 🤔❓آیا با کندن مو یا پوست بدن نجس ميشه؟ ✍️ اگر خون نيايد نجس نمی‌شود. 🤔❓كسي كه باخون معفو عنه (کمتر از درهم یا زخم و جراحت) دربدن نماز ميخواند ميتواند امام جماعت باشد؟ ✍️ بله. 🤔❓اگر در لباس ما لكه‌ايي باشد كه ندانيم چيست ولي احتمال بدهيم كه خون است باید برای نماز پاک شود؟ ✍️ خیر لازم نیست. 📚 توضیح المسائل مراجع مسأله 809، 810، 849 و851 تا 862؛ آقا رساله نماز و روزه مسأله م 65 تا 77 🅿️ @P_Ahkaam
📚 شیوه وضو گرفتن با وجود زخم در اعضای وضو ❓ سؤال: اگر در اعضاى وضو زخم يا شکستگی است و روی آن باز است، چگونه باید وضو گرفت؟ ✅ پاسخ در صورتی که زخم، نجس باشد بايد آن را قبل از وضو آب بکشد و اگر آب براى آن ضرر نداشته باشد هنگام وضو به طور معمول بشويد اما اگر شستن براى آن مضر است، هنگام وضو بايد اطراف آن را بشويد و احتياط آن است که اگر کشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد، دست تر روى آن بکشد و چنانچه روی آن نجس است پارچه پاکی روی آن بگذارد و روی پارچه دست تر بکشد. البته اگر محل مسح زخم است و نمی‌تواند روی آن دست تر بکشد، باید به جای وضو، تیمم کند؛ ولی اگر بتواند پارچه ای روی زخم قرار دهد و روی آن دست بکشد، احتیاط آن است که علاوه بر تیمم، وضو نیز با چنین مسحی بگیرد. 🅿️ @P_Ahkaam
📚 خمس غرامت نقص عضو ❓ سؤال: آیا مبلغی که بیمه، بابت غرامت نقص عضو یا درصدی از آن پرداخت می کند، مشمول خمس می گردد؟ ✅ جواب: اگر بابت قراردادی که بیمه گر با شخص مصدوم دارد، مبلغی به او پرداخت شود و تا سر سال خمسی باقی بماند، خمس دارد؛ اما اگر مبلغ پرداختی به او بابت قرارداد با شخص ثالث باشد، دادن خمس آن واجب نیست. 🅿️ @P_Ahkaam
✍ امیرالمومنین (علیه‌السلام): نسبت به خدایی که ناچار او را ملاقات خواهی کرد و پایانی جز او برای تو نیست، تقوا پیشه کن. 📚تصنیف غرر/ حدیث ۵۸۳۹ وقت نماز است 🅿️ @P_Ahkaam
❓سوالات وضو و مو ☘️یعنی اگر شانه کند از محدودۀ جلوی سر خارج می‌‌شود و بر پیشانی می‌ریزد. (حدود 5 سانت به بالا)🧑 مسح سر 🌿موی بلند: باید فرق سر را باز کرده پوست یا بن (پایین) موها را مسح کند. 🍃موی معمولی و کوتاه: مسح بر مو صحيح است. شستن صورت 🌺ابرو: باید در هنگام وضو ابرو و مژه شسته شوند. ، پوست صورت پیدا نیست: شستن مو كافى است پوست صورت پیدا است: بايد آب را به پوست برساند و این کار با شستن محقق می‌شود ( 2 حالت دارد) ☘️مانع نیست: مانند موهای وصل شده (اكستنشن) در این صورت فرق باز کند و پایین موها را مسح نمايد. یا مانند موهای طبیعی كاشته شده که مسح بر روی همین موها کافی است. مانع هست (نمی‌تواند رطوبت به پوست سر یا ته موها برساند) قابل برداشتن است: باید در هنگام وضو آن را بردارند. برداشتن آن ممکن نباشد یا مستلزم ضرر و مشقت باشد مسح بر روی همین موها کافی است. تبصره: مژه و ابروی مصنوعی همین حکم دارد علاوه بر اینکه باید ابرو و مژه و پوست صورت شسته شوند. 📚توضیح المسائل مراجع م 240، 241، 251 و 338 ؛ آقا اجوبه 101، 125، 126 و 1286 🅿️ @P_Ahkaam