#خمر_بهشتی
🤔#پرسش
❔خداوند در آیات متعددی خوردن #خمر و شراب را حرام کرده است « یسالونک عن الخمر ...قل فیهما اثم کبیر » حال خدایی که می گوید در خمر گناه بزرگی است چرا می گوید در بهشت به بهشتیان خمر می دهند « خمر لذه #للشاربین ( سوره محمد )»
💠#پاسخ💠
❕خداوند می فرماید ؛
« مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيها أَنْهارٌ مِنْ ماءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَ أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَ أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَ أَنْهارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى وَ لَهُمْ فِيها مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ كَمَنْ هُوَ خالِدٌ فِي النَّارِ وَ سُقُوا ماءً حَمِيماً فَقَطَّعَ أَمْعاءَهُمْ »
🔰#ترجمه:
«توصيف بهشتى كه به پرهيزگاران وعده داده شده چنين است كه در آن نهرهايى از آب صاف و خالص است كه بدبو نشده. و نهرهايى از شير كه طعم آن دگرگون نگشته، و نهرهايى از #خمر (طهور) كه مايه لذت نوشندگان است، و نهرهايى از عسل مصفى، و براى آنها در آن از تمام انواع ميوهها وجود دارد (و از همه بالاتر) آمرزشى است از سوى پروردگارشان، آيا چنين كسانى همانند كسانى هستند كه هميشه در آتش دوزخند و از آب جوشان نوشانده مىشوند كه امعاء آنها را از هم متلاشى مىكند»
🔰محمد 15
👌خمر در لغت به #شراب_انگور اطلاق می شود ، « العرب تسمی العنب خمرا»
📚لسان العرب ج4 ص255
❕شراب نیز در لغت عرب به معنای مطلق #نوشیدنی است .
📚لسان العرب ج1 ص488 « الشراب ما #شرب من ای نوع کان »
👌اگر نوشیدنی از انگور یا غیر آن مست کننده و مسکر باشد ، از نظر اسلامی حرام است ( يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِير) که منظور نوشیدنی مست کننده ای است که با توجه به ( ال ) معهود ذهنی مخاطبین بوده است .
❕اما اگر نوشیدنی گرفته شده از انگور یا غیر آن مسکر و مست کننده نباشد بی شک خوردن آن بی اشکال است .
👌در شراب ها و نوشیدنی های بهشتی اثری از #مستی و اسکار نمی باشد .
❕خداوند می فرماید ؛
« پرودگارشان شراب #طهور به آنها ( بهشتیان ) می نوشاند »
🔶دهر 21
👌و می فرماید ؛
« شرابی است درخشان و سفید و لذت بخش برای نوشندگان ، نه در آن فساد #عقل است و نه اسباب #سستی تن »
🔶صافات 47
👌شراب های حرام دنیوی عقل را فاسد می کند و بدن ها را در حالت #مستی آنچنان سست می سازد که قادر به حرکت و حفظ تعادل خویشتن نیستند ولی شراب های طهور بهشتی شعله های عقل و هوش را فروزانتر می کند و جذبه های عشق را شدیدتر و جسم و جان را برای تمتع از لذت معنوی و مادی آگاه تر و آماده تر می سازد .
📚پیام قرآن ج6 ص194
👌می فرماید ؛
« ( با خوردن شراب های بهشتی ) نه سردرد می گیرند و نه #مست می شوند »
🔶واقعه 19
❕خلاصه اینکه شراب های دنیوی بد بو و بد طعم و دردسر آفرین و مایه مستی و ضعف عقل و موجب انواع بیماری های جسمی و روحی است و گاه به دنبال آن تهوع و دل درد می باشد در حالی که شراب های آخرت لذت بخش و عقل آفرین و مایه پرورش #جسم و جان و توجه به خدا و نشئه روحانی و معنوی است .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#تقسیم_قرآن
🤔#پرسش
❔پرسشی دارم که تاکنون پاسخی برای آن نیافته ام این که قرآن به سی جزء #تقسیم می شود و هر جزء نیز به حزب های گوناگونی تقسیم می شود از کجا آمده است ❕آیا #عمل پیامبر بوده است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این رابطه نظریات #مختلفی مطرح شده است .
❕برخی می گویند تقسيم قرآن به سى جزء و هر جزء به چهار حزب، پس از دوران «#حجاج» و به منظور تسهيل در امر تدريس و فراگيرى قرآن انجام گرفت.
📚صبحى صالح، پژوهشى درباره قرآن كريم و وحى، ترجمه محمد مجتهد شبسترى، ص 149- 154.
🔰#زركشى در اين باره مى گويد:
«اشتهار تقسيم قرآن به سى جزء، مانند اشتهار تقسيم هر حزب به ربعها از طريق مدارس علمى و بعضى جاهاى ديگر بوده است.»
📚زركشى، البرهان فى علوم القرآن، ج 1، ص 249
👌البته در برخى از متون آمده كه تقسيم قرآن به جزء در زمان پيامبر اكرم نيز سابقه داشته و بنا به نقلى #مصحف على عليه السّلام داراى هفت جزء بوده است.
👌 از مالك نقل كرده ند مصحفى از جدش ارائه نمود كه همزمان با مصحف عثمان نوشته شده بود و در آن نشانه هايى وجود داشت. از امام صادق عليه السّلام نيز نقل شده كه مصحفى داشته اند كه به چهارده جزء تقسيم شده بود؛ ولى آن نوع تقسيم بندى با آنچه امروز داريم تفاوت دارد.
📚محسن اسماعيلى، كليات علوم قرآن، ص 60.
❕عده اى نيز معتقدند که قرآن به دستور #مأمون عباسى به اعشار، اخماس، جزء و حزب تقسيم شد.
📚التمهید فی علوم القرآن ج1 ص364
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#صوفی_گری_دراویش_گنابادی
🤔#پرسش
❔با توجه به تحرکاتی که اخیرا فرقه صوفیه دراویش گنابادی داشتند واسم خیلی سوال شد که آیا اسلام طریقه #صوفیان و داشتن مرشد و قطب و خانقاه و اذکار مخصوص و پشمینه پوشیدن و ...را تایید می کند یا خیر ❕❕
💠#پاسخ💠
👌اگر چه بحت همه جانبه در رابطه با مسلک صوفیه و صوفی گری بسیار گسترده است ، اما اجملا باید بیان کرد که از آنجایی که مسلک صوفیه و افرادی که خود را صوفی و #درویش می نامند گرفتار انحرافات عدیده عقیدتی و اخلاقی و عملی هستند ، امامان اهل بیت علیهم السلام این مسلک و کسانی که تابع آن باشند را به شدت مورد ملامت و مذمت قرار داده اند .
❕اولین کسی که بذر مسلک صوفی گری را در اسلام گزارد فردی بود به نام ابوهاشم #کوفی که امام عسکری علیه السلام در مورد او فرمود ؛
««انه كان فاسد العقيدة جدا و هو الذى ابتدع مذهبا يقال له «التصوف» و جعله مقرا لعقيدته الخبيثة»: « او مردى بود فاسد العقيده و همان كسى است كه مذهبى به نام تصوف اختراع كرد و آن را قرارگاه عقيده ناپاك خود قرار داده است».
📚حدیقه الشیعه ج2 ص750
📚سفینه البحار ج5 ص198
👌در همان كتاب از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه يكى از ياران آن حضرت به خدمتش عرضه داشت در اين ايام دسته اى پيدا شده اند به نام صوفيه، درباره آنها چه مى فرماييد؟
👌فرمود:« ايشان دشمنان ما هستند كسانى كه به آنها تمايل پيدا كنند از ايشان خواهند بود و با آنها محشور مىشوند؛ و به همين زودى ها دسته اى از اظهار محبت كنندگان به ما، تمايل و شباهت به آنها پيدا مى كنند و خود را به القاب آنها ملقب مى نمايند و سخنان آنها را تأويل مى نمايند؛ كسانى كه مايل به آنها شوند از ما نيستند و ما از ايشان بيزاريم و آنهايى كه سخنان ايشان را رد و انكار نمايند مانند كسانى هستند كه در خدمت پيغمبر خدا صلى الله عليه و آله با كفار نبرد كنند!»
📚حدیقه الشیعه ، ج2 ص747
📚مستدرک الوسائل ج12 ص323
👌در بعضى از اخبار مخصوصاً #تصريح شده كه اگر دوستداران ائمه عليهم السلام به صوفیه تمايل پيدا كنند اهل بیت علیهم السلام از آنها بيزار خواهند بود، حتى در يكى از آنها دارد كه « پس از آنكه امام هادى عليه السلام مذمّت فراوانى از جمعيت صوفيه كرد، يكى از ياران آن حضرت عرضه داشت: اگر چه آن صوفى معترف به حق شما باشد؟ حضرت مانند اشخاص خشمناك به او نگاه كرد و فرمودند: اين سخن را بگذار كسى كه به حقوق ما معترف باشد راهى را كه سبب آزردن ما ميشود نمى پيمايد! تا آنجا كه مىفرمايد: «والصوفية كلّهم من #مخالفينا و طريقتهم مغايرة لطريقتنا» «يعنى صوفيان همگى از مخالفين ما هستند و راه آنها از راه ما جدا است».
📚سفینه البحار ج5 ص199
📚منهاج البراعه ، خویی ، ج14 ص17
👌پيامبر اكرم از پدید آمدن این گروه خبر داد و فرمود ؛
❕ «روز قيامت بر پا نشود تا آنكه قومى از امت من به نام «#صوفيه» برخيزند آنها بهره اى از دين من ندارند، آنها براى ذكر دور هم حلقه مى زنند و صداهاى خود را بلند مى نمايند و گمان مى كنند بر طريقت و راه من هستند، نه بلكه آنان از كافران نيز گمراه ترند و آنان را صدايى مانند صداى حيوان است!»
📚سفینه البحار ج5 ص200
👌از اين روايت معلوم مى شود كه صوفى گرى در عصر پيامبر نبوده و آن حضرت به عنوان خبر از غيب #پيشگويى كرده است كه قبل از برپايى قيامت چنين فرقه اى در ميان امت پيامبر پيدا شوند؛ ديگر اينكه در اين خبر تصريح شده است كه آنان بر طريقت پيامبر نيستند.
❕پيامبر اكرم در روايتى از لعن ملائكه بر اين گروه خبر داده است آنجا كه در اثناى سفارش هاى خود به ابوذر فرمودند:
❕« «اى ابوذر! در آخرالزمان قومى پديد مى آيد كه در تابستان و زمستان لباس #پشمينه مى پوشند و اين عمل را براى خود فضيلت و نشانه زهد و پارسايى مى دانند، آنان را فرشتگان آسمان و زمين لعن مى كنند»
📚امالی طوسی ج2 ص152
📚وسائل الشیعه ج5 ص35
❕ادامه پاسخ 👇👇👇
5.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎥واکنش حاج مهدی رسولی به نامه موسوی خوئینی ها
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
👌شیخ حر #عاملی می نویسد ؛
« همه شيعيان دوازده امامى بر ترك نسبت «صوفى» و پرهيز از آن، اتفاق نظر دارند و آنگونه كه از تحقيق و بررسى كتب روايى و رجال و اخبار سماعى به دست مى آيد، از عصر ائمه عليهم السّلام و بعد از آن دوران تاكنون، هيچيك از شيعيان در سلك «صوفى گرى» قرار نداشته اند، بلكه در كتب شيعه و سخنان ائمه هركجا از تصوّف و صوفيان ياد شده همراه با مذمّت و نكوهش آنان بوده است و علماى شيعه در ردّ صوفيان كتب متعددى نوشته اند »
📚نقدی جامع بر تصوف ، ترجمه رساله فی التصوف حر عاملی ، ص27
👌مرحوم #مقدس اردبیلی می نویسد ؛
«پس بدان كه صوفيه قاطبة از مخالفين ائمه معصومين عليهم السّلام اند و از امامان معصوم حديث بسيار در طعن ايشان منقول است »
📚حدیقه الشیعه ج2 ص748
👌از آنجایی که روایات شدیدی در مذمت صوفیان در کتاب شریف حدیقه الشیعه آمده است ، بسیار دیده ایم که صوفیان و دراویش کنونی نسبت به انتساب کتاب مذکور به مرحوم مقدس #اردبیلی تشکیک می کنند در حالی که جمعى ازدانشمندان كه عدّه اى از آنها صاحب تأليفات بسياراند و يك عمر سرو كار آنها با دانشمندان شيعه بوده، تصريح كرده اند كه كتاب «حديقة الشيعه» از تأليفات مرحوم مقدّس اردبيلى (قدس سره) است از جمله بزرگان زير هستند ؛محدث بزرگوار مرحوم شيخ حرّ عاملى صاحب كتاب (وسائل الشيعه)، محدث فقيه، مرحوم شيخ يوسف بحرانى صاحب كتاب (حدائق) ، مرحوم مولى محمد طاهر قمى ، عالم متبحر مرحوم ميرزا عبداللّه افندى صاحب كتاب «رياض العلماء»، محدّث شهير مرحوم حاجى ميرزا حسين نورى صاحب كتاب «مستدرك الوسايل»، عالم ربانى مرحوم شيخ سليمان بن عبداللّه معروف به محقق بحرانى، مرحوم شيخ عبداللّه حاج بن صالح نبى جمعه سماهيجى ، شبخ عباس قمی و ...
📚صوفیگری در گذشته و حال ، مکارم شیرازی ، ص77
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#اذکار_هفته
🤔#پرسش
❔ذکر روزهای هفته (فلان روز هفته ۱۰۰ بار یارب العالمین ، یا ۱۰۰ بار یاقاضی الحاجات و..) آیا مستند #معتبری دارد؟ از یک روحانی اهل مطالعه ای شنیدم که #سندی ندارد. اگر سند ندارد چرا این قدر گسترده در مساجد و مراکز مختلف، نصب و ترویج میشود؟! حتی بنده در دو مدرسه ابتدایی دیدم که این اذکار هفته را بر روی دیوار نصب کرده اند و دانش آموزان را هر روز توصیه به خواندن ذکر آن روز می کنند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌از جمله مستحبات موکدی که مورد تاکید آیات و روایات فروانی قرار گرفته است ، #متذکر شدن به ذکر خداوند است .
❕خداوند می فرماید ؛
« اى كسانى كه ايمان آورده ايد ، خدا را #بسيار ياد كنيد و صبح و شام او را تسبيح گوييد»
💠احزاب 41
❕در حدیث قدسی آمده است که خداوند به موسی نبی عرضه داشت ؛
« #ذکر من را در هیچ حالتی ترک مکن چرا که ترک ذکر من قساوت قلب می آورد »
📚الکافی ج2 ص497
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« هرکس ذکر خدا را زیاد بگوید ، خداوند او را دوست می دارد و برای چنین کسی دو برائت نامه قرار می دهد ، برائت از آتش دوزخ و برائت از نفاق»
📚وسائل الشیعه ج7 ص154
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« در هر ساعت از ساعات شبانه روز به مقداری که توان دارید زیاد ذکر خداوند را بگویید »
📚الکافی ج8 ص7
❕اذکاری که گفتنش در روزهای هفته مورد توصیه قرار می گیرد که به ترتیب از شنبه تا جمعه یا رب العالمین ، یاذالجلال و الاکرام ، یا قاضی الحاجات ، یا ارحم الراحمین ، یا حی یا قیوم ، لا اله الا الله الملک الحق المبین ، اللهم صل علی محمد و آل محمد می باشد ، به جز صلوات که بالخصوص گفتنش در روز #جمعه در روایات سفارش شده است ( الخصال ج2 ص394 - ثواب الاعمال ص156 ) سایر اذکار بالخصوص روایتی ندارد اما به صورت کلی داخل در #عنوان ذکر خداوند است و پاداش دارد و گفتن آن مانعی ندارد .
👌مشغله روزمره زندگی سبب #غفلت افراد از ذکر الهی می گردد ، رسم مذکور بر گفتن اذکاری در طول هفته ، سبب تنبه و توجه بیشتر به ذکر خداوند می گردد ، لذا عرف اذکار مذکور را قبول کرده است و این اذکار مخالفتی با شرع نیز ندارد ، بلکه چنان که گذشت موافق شرع نیز می باشد .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#درمان_با_سوره_حمد
🤔#پرسش
❔اخیرا این مطلب پخش می شود و خیلی مسخره صورت می گیرد که موضوع تحقیقی در دانشگاه ارزیابی تلاوت سوره #حمد بر سلول های سرطان پروستات می باشد ❗️لطفا راهنمایی کنید ❕❕
💠#پاسخ💠
👌از جمله اسباب #معنوی برای درمان بیماری ها خواندن سوره حمد است .
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« اگر سوره حمد را بر بالین میتی هفتاد مرتبه خواندی و به ناگاه دیدی که روح به جسدش بازگشت جای تعجب نیست ( زیرا سوره حمد بسیار نقش مهمی در رفع امراض دارد )»
📚الکافی ج2 ص456
👌و فرمود ؛
« اگر بر درد و بیماری #هفتاد مرتبه سوره حمد خوانده شود آن درد تسکین می یابد »
📚همان مدرک
👌پیامبر #گرامی فرمود ؛
« سوره حمد درمان هر #بیماری است جز مرگ »
📚تفسیر عیاشی ج1 ص20
👌و در نقل دیگر آمده است ؛
« هرکس گرفتار بیماری شد سوره حمد را هفت مرتبه بخواند ، اگر برطرف نشد هفتاد مرتبه بخواند و من ضامن #عافیت هستم »
📚امالی شیخ طوسی ج1 ص290
❕بنابراین روشن می شود که سوره حمد تاثیر #بسزایی در درمان بیماری ها دارد و از جمله اسباب معنوی جهت درمان بیماری ها تلقی می شود و ممکن است این تاثیر به گونه ای باشد که با یافته های تجربی و پژوهشی نیز بتوان آن را احساس کرد ، بنابراین #تحقیق در این رابطه هیچ گونه محذور عقلی یا شرعی ندارد .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁