eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.4هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🌙 رمضان ، 🌸 بهار قرآن 📋 نخستین خانه مردم؛ اینکه كعبه به عنوان قبله مسلمانان انتخاب شده است، جاى تعجب نيست، زيرا مطابق آیه اين نخستين خانه توحيد است، و با سابقه ترين معبدى است كه در روى زمين وجود دارد، هيچ مركزى پيش از آن مركز نيايش و پرستش پروردگار نبوده است. بکه مطابق برخی روایات نام محل بنای خانه کعبه است و به معنی محل ازدحام می باشد. می دانیم كه خانه كعبه به دست آدم (عليه السلام ) ساخته شد و و به وسيله ابراهيم خليل تجديد بنا گردید. جالب است در آیه کعبه به عنوان خانه مردم معرفى شده، و اين تعبير بيان كننده اين حقيقت است كه آنچه بنام خدا و براى خدا است بايد در خدمت مردم و بندگان او باشد. 🔷 آیه روز : َ إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينََ (آل عمران / آیه 96) 🔶 ترجمه : نخستين خانه‏ اي كه براي مردم (و نيايش خداوند) قرار داده شد در سرزمين مكه است كه پر بركت و مايه هدايت جهانيان است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
. | | ❗️ بايد ابتدا از عقاید سؤال شود، نه از نماز! 🔰‏ توضيحى در باره نخستين پرسش پس از مرگ! ✍️ چند حديث، نماز را نخستين سؤال پس از مرگ دانسته‏اند. ... اما پرسش، اين است كه نماز از اعمال و عبادات است و در رتبه‏اى متأخّر از عقايد (توحيد و نبوّت) قرار دارد . بايد ابتدا از آنها سؤال شود و نه از نماز! 🚩 آنچه پرسش را پيچيده مى‏كند، رواياتى است كه مواردى ديگر غير از نماز را نيز از نخستين پرسش‏ها دانسته‏اند. ~~☆ با گردآورى و دسته‏بندى احاديث ناظر به موضوع، می توان به پاسخ مسئله دست يافت. ❖۱ . دسته نخست، توحيد، نبوّت و ولايت اهل بيت عليهم السلام را نخستين سؤال از انسان پس از مرگش مى‏دانند. (ص) به مى‏فرمايد: 🔅 اى على! نخستين چيزى كه پس از مرگ بنده از او پرسيده مى‏شود، گواهى به يگانگى خداوند يكتاست و رسالت محمّد، و اين كه تو ولىّ مؤمنانى، به دليل آنچه خدا و من، برايت قرار داده‏ايم. پس هر كس به اينها اقرار كند و معتقد باشد، به سوى نعمتى كه زوال ندارد، ره‏سپار مى‏شود. - - - - - ❖۲ . دسته دوم ، تنها به محبّت اهل بيت عليهم السلام اشاره كرده‏اند . (ص) : 🔅نخستين چيزى كه از آن سؤال مى‏شود، محبّت ما اهل بيت است. - - - - - ❖۳ . دسته سوم، نماز و زكات و روزه را با هم، جزو نخستين سؤال‏ها دانسته است. : 🔅[در قيامت،] آن گاه كه بنده در پيشگاه خداوند مى‏ايستد، نخستين چيزى كه از او مى‏پرسند، نمازهاى واجب، زكات و روزه واجب است. - - - - - ❖۴ . دسته چهارم، افزون بر نماز و زكات و روزه و حج، ولايت اهل بيت عليهم السلام را نيز در كنار آنها آورده است. : 🔅هنگامى كه بنده در برابر خداوند عزّ وجلّ، مى‏ايستد، نخستين پرسشى كه از او مى‏شود، در باره نمازهاى واجب، زكات واجب، روزه واجب، حجّ واجب و ولايت ما اهل بيت است. اگر با اعتراف به ولايت و دوستى ما از اين دنيا برود، نماز و روزه و زكات و حجّش پذيرفته مى‏شود. - - - - - ❖۵ . دسته پنجم، تنها به نماز اشاره كرده است. 🗯 این دسته بندی، به روشنى نشان مى‏دهد كه نخستين سؤال در هر مجموعه، به تناسب همان مجموعه صورت مى‏گيرد. در دايره عقايد و باورها، سه اصل بنيادينِ توحيد، نبوّت و ولايت، نخستين مورد پرسش هستند... محبّت اهل بيت نيز، در اين دسته يعنى باورها و گرايش‏هاى بنيادين جاى مى‏گيرد، هر چند ولايت، رابط ميان باورها و اعمال نيز هست ... ❀ بدين سان ... باورها و عقايد، تقدّم رتبى دارند و ميان آنها مهم‏ترين و اساسى‏ترين باورها، يعنى توحيد و نبوّت و ولايت، نخستين سؤال هستند و ميان اعمال، مهم‏ترين آنها، نماز، زكات، روزه و حج هستند كه نماز از اهمّيت بيشترى نسبت به بقيّه برخودار است و از اين رو ، اوّلين مورد سؤال و بازخواست الهى است. 🌐 بیشتر بخوانید 📚 شناخت‌نامه نماز ج ۱ ص ۱۱۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 پنهان بودن هلال حقیقی اول ماه رمضان و عید فطر در آخرالزمان... 🌕 امیرمومنان علی ابن ابی طالب علیه‌السلام فرمودند: زمانی بر مردم خواهد آمد که فحشا و تظاهر و خودنمایی زیاد می‌شود و پرده محارم دریده شده و زنا آشکار می‌گردد و اموال یتیمان حلال شمرده می‌شود و ربا خورده و در پیمانه و وزن کم گذاشته می‌شود و شراب با نام نبیذ و رشوه با نام هدیه و خیانت با نام امانت داری حلال شمرده می‌شود و مردان شبیه زنان و زنان شبیه مردان می‌شوند و حدود نماز سبک شمرده شده و برای غیر خدا حج به جا آورده می‌شود. هنگامی که آن زمان فرا رسد، گاه، هلال‌ها پرحجم می‌شود به طوری که هلال دو شبه دیده می‌شود و گاهی مخفی می‌شود. به طوری که در آغاز ماه رمضان افطار و در پایان آن روز (عید) روزه گرفته می‌شود. پس در این هنگام بر حذر باشید! بر حذر باشید! از این که خداوند شما را در حال غفلت و بی خبری گرفتار عذاب کند؛ زیرا پس آن وضعیت، مرگ فراگیر خواهد بود و مردم با سرعت و پی در پی ربوده می‌شوند به طوری که انسان هنگام صبح سالم و هنگام شب در زیر خاک مدفون و یا شب زنده و صبحگاهان مرده است. وقتی آن زمان فرا رسید، واجب است پیش از نزول بلا در وصیت پیش دستی کرد و واجب است نماز در اول وقت آن از بیم از دست دادن آن در پایان وقت. هرکس از شما به آن زمان رسید، شب را جز با طهارت سپری نکند و اگر می‌تواند در هر حالی با طهارت باشد، این کار را انجام دهد؛ زیرا همیشه بیمناک است و نمی داند چه وقت فرستاده خدا برای گرفتن جانش می‌آید. به تحقیق من شما را بر حذر داشتم اگر بر حذر شوید و شما را شناساندم اگر بشناسید و موعظه کردم اگر پند گیرید. پس در پنهان و آشکارا از خدا بترسید و نمیرید مگر در حالی که مسلمان هستید: و هرکس آیینی غیر از اسلام را برگزیند، هرگز از وی پذیرفته نمی شود و در آخرت از زیانکاران است. 📗بحارالأنوار، ج ۹۳، ص ۳۰۳ 📗فضائل الاشهر الثلاثه، ص۹۱ 📗سفینه البحار، ج۸، ص۷۰۷ → | شیخ احمد ڪـافی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🌙محاسبه در تشخیص ماه رمضان 🌺مرحوم سیّد بن طاووس رضوان اللَّه تعالی علیه، به نقل یکی از اصحاب به نام ابوالهیثم، محمّد بن ابراهیم حکایت کند: روز اوّل ماه رمضان، پدرم خدمت امام حسن عسکری علیه السلام شرفیاب شد و مردم در آن روز اختلاف داشتند که آیا آخر ماه شعبان است یا آن که اوّل ماه رمضان می باشد؟! موقعی که پدرم بر آن حضرت وارد شد، فرمود: جزء کدام گروه هستی و در چه حالی می باشی؟ پدرم عرضه داشت: ای سرورم! یاابن رسول اللّه! من فدای شما گردم، امروز را قصد روزه کرده ام. امام علیه السلام فرمود: آیا مایل هستی که یک قانون کلّی را برایت بگویم تا برای همیشه مفید باشد و نیز دیگر بعد از این، نسبت به روزهای اوّل ماه رمضان شکّ نکنی؟ پدرم اظهار داشت: بلی، بر من منّت گذار و مرا راهنمائی فرما. حضرت فرمود: دقّت کن که اوّل ماه محرّم چه روزی خواهد بود که اگر آن را شناختی برای همیشه سودمند است و دیگر برای ماه رمضان مشکلی نخواهی داشت. پدرم گفت: چگونه با شناختن اوّل محرّم، دیگر مشکلی برای ماه رمضان نخواهد بود؟! و سپس افزود: خواهشمندم چنانچه ممکن باشد، برایم توضیح بفرما، تا نسبت به آن آشنا بشوم؟ امام علیه السلام فرمود: خوب دقّت کن، هنگامی که روز اوّل ماه محرّم فرا می رسد - که با تشخیص صحیح آن را که به دست آورده باشی -. پس اگر اوّل محرّم، روز یک شنبه باشد، عدد یک را نگه بدار. و اگر دوشنبه باشد، عدد دو، نیز اگر سه شنبه بود عدد سه و برای چهارشنبه عدد چهار و برای پنج شنبه عدد پنج، همچنین برای جمعه عدد شش و برای شنبه، عدد هفت را در نظر بگیر. بعد از آن، حضرت افزود: سپس همان عدد مورد نظر را - که مصادف با اوّلین روز محرّم شده است - با عدد ائمّه اطهار علیهم السلام - که عدد دوازده می باشد - جمع کن. سپس از مجموع اعداد، هفت تا هفت تا، کم بکن و در نهایت، دقّت داشته باش که عدد باقیمانده چیست؟ اگر عدد باقیمانده هفت باشد پس اول ماه رمضان شنبه خواهد بود و اگر شش باشد ماه رمضان جمعه است و اگر پنح باشد ماه رمضان پنج شنبه است و اگر چهار باشد ماه رمضان چهارشنبه خواهد بود؛ و به همین منوال تا آخر محاسبه را انجام بده، که انشاءاللّه موافق با واقع در خواهد آمد. 📚 إقبال الأعمال: ص 266، س 22، تفسیر برهان: ج 1، ص 189، ح 1.* ‌ ‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️چرا باید روزه بگیریم؟ 👇👇👇
روزه یک مکتب عالی تربیتی و دارای آثار و اسرار زیادی است که درک طعم فقر و همدردی با مساکین و یادآوردن تشنگی و گرسنگی صحرای قیامت یکی از فلسفه های آن می باشد. همان گونه که هثام بن حکم از امام صادق(ع) درباره علت روزه پرسید، آن حضرت در پاسخ فرمود: «انما فرض الله الصیام لیستوی به الغنی و الفقیر...».(علامه جعفری، ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، ج 20، ص 111).؛ بدان جهت خداوند متعال روزه را واجب کرده است که غنی و فقیر در احساس تلخی با هم شریک باشند... البته همنوایی با فقرا، چشیدن طعم گرسنگی و یادآوری روز قیامت یکی از حکمت ها است نه اینکه علت تامه برای وجوب روزه باشد تا با منتفی شدن آن، حکم روزه نیزمنتفی شود.با استفاده از آیات وروایات به سایر فلسفه و حکمت های روزه اشاره می نماییم: 1. از آیه وجوب روزه استفاده می شود که یکی از فلسفه های مهم روزه، تقوای الهی است.(بقره(2)، آیه 183). تقوایی که انسان را به کمال واقعی رسانده و در جوار محبوب قرار می دهد: «للذین اتقوا عند ربهم جنات تجری من تحتها الانهار»(آل عمران(3)، آیه 15). برای کسانی که تقوی ورزیده اند و در نزد پروردگارشان باغ های بهشتی است».روزه روح انسان را تلطیف، اراده او را قوى و غریزه هایش را تعدیل مى کند و به آدمى در مسیر تقوا و پرهیزگارى کمک مى کند.«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»؛ بقره(2)، آیه 183.{ 2. پیامبر اکرم(ص) (در هنگام معراج) عرض کرد: پروردگارا! نتیجه روزه چیست؟ خداوند فرمود: روزه حکمت را، و حکمت معرفت را و معرفت یقین را نتیجه می دهد.(محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ج 4، ح 10673). 4. امام علی(ع) فرمود: «فرض الله الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق»(همان، ج 4، ح 10620).(خداوند روزه را برای آزمودن اخلاص مردم واجب نمود)، زیرا روزه نسبت به دیگر عبادات از این ویژگی برخوردار است که ریا به سختی می تواند، در آن راه پیدا کند. عبادتی که به صورت انجام فعل خاصی نیست، بلکه ترک و اجتناب از بعضی افعال است، طبیعی است که انسان در چنین عبادت ها بهتر می تواند اخلاص خود را آزمایش کند. 3. پیامبر گرامی اسلام(ص) به آثار جسمی روزه اشاره می فرماید: «صوموا تصحوا»(همان، ح 10627). روزه بگیرید تا سالم بمانید، امام علی(ع) هم می فرماید: «الصیام احد الصحتین»(همان، ح 10628). (روزه گرفتن یکی از دو سبب سلامتی است)روزه اثر بهداشتى و درمانى فراوان دارد و باعث سلامتى و تندرستى جسم مى گردد.الکسى سوفورین (دانشمند روسى) روزه دارى را طریق درمان بسیارى از بیمارى ها - از جمله کم خونى، ضعف روده ها، رماتیسم، نقرس، بیمارى هاى چشم، مرض قند و بیمارى هاى کلیه و کبد - مى داند.به نقل از: تفسیر نمونه، ج 1، ص 632. 👇👇
4. روزه آرام بخش دل ها است.امام باقرعلیه السلام مى فرماید: «الّصیامُ وَ الْحَجُّ تَسْکینُ الْقُلُوبِ»؛ بحارالانوار، ج 78، ص 183 5. از تمامی آثار روزه می توان این مطلب را استفاده کرد که یکی از فواید بزرگ روزه تربیت روح و تقویت اراده و تعدیل غرایز انسانی است، روزه عامل پیروزی انسان بر حکومت عادت و شهوت است و انسان را از بردگی تمنیات نفسانی آزاد کرده و عواطف انسانی تسلیم در برابر فرامین الهی، اخلاص و یقین آدمی را تقویت می نماید. روزه علاوه بر این که موجب تقویت اراده و جلوگیری از هدر رفتن نیروها و فرو رفتن در مادیات می شود باعث می گردد انسان در طول روز توجه و تسلیم قلبی بیشتری به خداوند داشته باشد و ذره ای از خداوند غافل نگردد و کوچک ترین فعلی را - مانند رساندن غبار به گلو و... انجام ندهد، و در طی یک برنامه مستمر یک ماهه روح عبودیت و تسلیم در برابر مقررات الهی را در خود پرورش دهد، زیرا چه بسا انجام دادن کارهای به ظاهر کوچک مقدمه می شود برای انجام سنجش های بزرگ تر پس می توان از روزه به عنوان یک روش درمانی از نوع رفتار درمانی یاد کرد که برای تقویت اراده و روحیه تسلیم پذیری در برابر حق و مظاهر آن، روشن ترین برنامه را به کار گرفته است. بنابراین،روزه داراى حکمت ها و فوایدى است که برقرارى مساوات میان فقیر و غنى، چشیدن طعم گرسنگى، به یاد فقیران و محرومان یکی از آن هاست. 🔰 @p_eteghadi 🔰
. 💠 کارهای پسندیده و مستحب در ماه رمضان بر اساس روایات ❖. کارهای نیک: ▫️(ص) : كسى كه در ماه رمضان، يكى از كارهاى نيك را انجام دهد، همچون كسى است كه هفتاد واجب از واجبات خدا را انجام داده است. ❖. افطارى دادن به روزه‏داران: ▫️(ص): کسی که روزه‏دارى را افطار دهد، برای او (میزبان) پاداشی مثل روزه‏دار است، در حالی که چیزی از پاداش روزه‏دار هم کم نمی‏شود. ❖. بسيار انفاق كردن: ▫️ : هر كس در ماه رمضان صدقه‏اى بدهد، خداوندْ هفتاد نوع بلا را از او بر مى‏گرداند. ❖. زياد قرآن خواندن: ▫️(ص) : هر كس در ماه رمضان آيه‏اى بخواند و يا تسبيحى بگويد، برترىِ آن بر غير ماه رمضان، همچون برترىِ پیامبر صلّی الله علیه و آله بر امّتش است. ❖. زياد استغفار كردن: ▫️ : در ماه رمضان، زياد استغفار كنيد؛ كه به سبب آن، گناهانتان محو مى‏شود. ❖. زياد دعا خواندن و ذكر گفتن: ▫️(ص) : يادكنندۀ خدا در ماه رمضان، آمرزيده است و درخواست کنندۀ از او در اين ماه، محروم نمى‏شود. ❖. زياد نماز خواندن: ▫️ : پيامبر خدا در ماه رمضان بر نماز خواندنش مى‏افزود. رمضان، حقّ و حرمتی دارد. تا می‏توانیم در آن، زیاد نماز بخوانیم. ❖. زيارت امام حسين علیه السّلام: ▫️ : هر كس با خشوع و به اميد پاداش، عذرخواه و آمرزش‌خواه، به زيارت امام حسین علیه السّلام برود و در يكى از اين سه شب ماه رمضان: شب اوّل، شب نيمه و يا شب آخر، كنار قبر وى باشد، گناهانى كه مرتكب شده است، فرو مى‏ريزند، آن گونه كه برگ‏ها با تندباد فرو مى‏ريزند، و بى‏گناه مى‏شود، همانند روزى كه مادرش او را زاده است. 📚 ماه خدا، ص ۵۵ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✅روزه، یکی از بهترین دستورات اسلام جهت پاکسازی بدن ✍امام صادق علیه السلام فرمودند:برای هر چیزی پاک کننده‌ای است و پاک کننده بدن ها، روزه است. 📚 وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۸ روزه علاوه بر فواید معنوی و مادی زیادی که دارد، یکی از فواید آن پاکسازی بدن می باشد؛ در واقع روزه دار با نخوردن و ننوشیدن، حرارت بدن را افزایش داده و موجب خشکاندن رطوبت ها و بلغم غالب بدن می شود و سپس صفرا و سودای تجمع یافته را با افطار با شیرینی سالم یا با آب فاتر شسته و دفع می کند و کلا بدن روزه دار پاکسازی و‌ تصفیه می گردد. فواید روزه بسیار زیاد است که بر هیچ یک از دانشمندان دنیا و پزشکان جهان پوشیده نیست. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 نماز و دعای مخصوص 🔻 ۱. نمازمخصوص شب پنجم : هر كه در شب پنجم [ماه‏ رمضان‏] دو ركعت نماز كه مشتمل بر صد مرتبه مرتبه‏ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ است يعني در هر ركعت پنجاه مرتبه را بخواند و بعد از نماز صد بار صلوات‏ بفرستد، روز قيامت بر در بهشت با من [در ثواب‏] رقابت و همچشمي كند. 1 🔻۲. دعايي که از پيامبر صلي الله عليه و آله براي اين شب روايت شده است: يَا صَانِعَ‏ كُلِ‏ مَصْنُوعٍ‏ وَ يَا جَابِرَ كُلِّ كَسِيرٍ وَ يَا شَاهِدَ كُلِّ نَجْوَي وَ يَا رَبَّاهْ وَ يَا سَيِّدَاهْ أَنْتَ النُّورُ فَوْقَ النُّورِ [وَ نُورُ كُلِّ نُورٍ فَيَا نُورَ كُلِّ نُورٍ] فَيَا نُورَ النُّورِ وَ يَا نُورَ كُلِّ نُورٍ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَغْفِرَ لِي ذُنُوبَ اللَّيْلِ وَ ذُنُوبَ النَّهَارِ وَ ذُنُوبَ السِّرِّ وَ ذُنُوبَ الْعَلَانِيَةِ يَا قَادِرُ يَا قَدِيرُ يَا وَاحِدُ يَا أَحَدُ يَا صَمَدُ يَا وَدُودُ يَا غَفُورُ يَا رَحِيمُ يَا غَافِرَ الذَّنْبِ وَ يَا قَابِلَ التَّوْبِ شَدِيدَ الْعِقَابِ ذَا الطَّوْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ وَحْدَكَ لَا شَرِيكَ لَكَ تُحْيِي وَ تُمِيتُ وَ تُمِيتُ وَ تُحْيِي وَ أَنْتَ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِي وَ ارْحَمْنِي وَ اعْفُ عَنِّي وَ ارْحَمْنِي إِنَّكَ أَنْتَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ2 📚 ۱. چهل حدیث شهید اول ص۸۷ 📚 ۲. اقبال الاعمال ج۱ ص۱۲۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙وَ صَوْمُ شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّهُ جُنَّةٌ مِنَ الْعِقَابِ 💎و روزه ماه رمضان ،سپرى برابر عذاب الهی است» 🖋تعبير به (سپر) درباره روزه ماه رمضان که يک وسيله مهم دفاعى در ميدان مبارزه است، به خاطر آن است که سرچشمه اصلى گناهان وسوسه هاى شيطان و ابزار شيطان، هواى نفس است. هنگامى که به وسيله روزه، شهوات در کنترل عقل در آيند انسان با اين وسيله دفاعى، از حملات شيطان محفوظ مى ماند. 📘 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔸 دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان | پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم 🌙 رمضان ، 🌸 بهار قرآن 📋 نهی از بخیل بودن؛ در این آیه خداوند گروهی از انسانها را به عذاب خوارکننده وعده می دهد. کسانی که خودشان بخل می ورزند، دیگران را هم به بخل دعوت می کنند، و داده های خداوند را به خودشان پنهان می کنند تا مبادا دیگران از آنها توقعی پیدا کنند! شايد سر اين تعبير آن باشد كه بخل غالبا از كفر سرچشمه مى گيرد، زيرا افراد بخيل، در واقع ايمان كامل به مواهب بى پايان پروردگار و وعده هاى او نسبت به نيكوكاران ندارند، فكر مى كنند كمك به ديگران آنها را بيچاره خواهد كرد. 🔷 آیه روز : الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَ يَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَ يَكْتُمُونَ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ و َأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا (نساء / آیه 37 ) 🔶 ترجمه : آنها كساني هستند كه بخل مي ورزند، و مردم را نيز به بخل دعوت مي كنند و آنچه را كه خداوند از فضل (و رحمت) خود به آنها داده كتمان مي ‏نمايند (اين عمل آنها در حقيقت از كفرشان سرچشمه گرفته؛) و ما براي كافران، عذاب خوار كننده‏ اي آماده كرده‏ ايم. 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم : 💠 25 دستورالعمل برای ﭘﻮﻳﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍﻩ ﺳﻌﺎﺩﺕ از صادق آل محمد (علیهم السلام) ۱. طلَبْتُ الْجَنَّةَ فَوَجَدْتُهَا فِي السَّخَاءِ، 🍀 بهشت را جستجو نمودم، پس آن را در بخشندگى و جوانمردى يافتم. ۲.وَ طَلَبْتُ الْعَافِيَةَ فَوَجَدْتُهَا فِي الْعُزْلَةِ، 🍀 و تندرستى و رستگارى را جستجو نمودم، پس آن را در گوشهگيرى (مثبت و سازنده) يافتم. ۳. و طَلَبْتُ ثِقْلَ الْمِيزَانِ فَوَجَدْتُهُ فِي شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ، 🍀 و سنگينى ترازوى اعمال را جستجو نمودم، پس آن را در گواهى به يگانگى خدا تعالى و رسالت حضرت محمد (ص) يافتم. ۴.وَ طَلَبْتُ السُّرْعَةَ فِي الدُّخُولِ إِلَى الْجَنَّةِ فَوَجَدْتُهَا فِي الْعَمَلِ لِلَّهِ تَعَالَى، 🍀 سرعت در ورد به بهشت را جستجو نمودم، پس آن را در كار خالصانه براى خداى تعالى يافتم. ۵. و طَلَبْتُ حُبَّ الْمَوْتِ فَوَجَدْتُهُ فِي تَقْدِيمِ الْمَالِ لِوَجْهِ اللَّهِ، 🍀 و دوست داشتن مرگ را جستجو نمودم، پس آن را در پيش فرستادن ثروت (انفاق) براى خشنودى خداى تعالى يافتم. ۶. وَ طَلَبْتُ حَلَاوَةَ الْعِبَادَةِ فَوَجَدْتُهَا فِي تَرْكِ الْمَعْصِيَةِ، 🍀 و شيرينى عبادت را جستجو نمودم، پس آن را در ترك گناه يافتم. ۷. وَ طَلَبْتُ رِقَّةَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهَا فِي الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ، 🍀 و رقت (نرمى) قلب را جستجو نمودم، پس آن را در گرسنگى و تشنگى (روزه) يافتم. ۸. و طَلَبْتُ نُورَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهُ فِي التَّفَكُّرِ وَ الْبُكَاءِ، 🍀 و روشنى قلب را جستجو نمودم، پس آن را در انديشيدن و گريستن يافتم. ۹. و طَلَبْتُ الْجَوَازَ عَلَى الصِّرَاطِ فَوَجَدْتُهُ فِي الصَّدَقَة، 🍀 و (آسانى) عبور بر صراط را جستجو نمودم، پس آن را در صدقه يافتم. ۱۰. وَ طَلَبْتُ نُورَ الْوَجْهِ فَوَجَدْتُهُ فِي صَلَاةِ اللَّيْلِ، 🍀 و روشنى رخسار را جستجو نمودم، پس آن را در نماز شب يافتم. ۱۱. و طَلَبْتُ فَضْلَ الْجِهَادِ فَوَجَدْتُهُ فِي الْكَسْبِ لِلْعِيَالِ، 🍀 و فضيلت جهاد را جستجو نمودم، پس آن را در به دست آوردن هزينه زندگى زن و فرزند يافتم. ۱۲. و طَلَبْتُ حُبَّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَجَدْتُهُ فِي بُغْضِ أَهْلِ الْمَعَاصِي، 🍀 و دوستى خداى تعالى را جستجو كردم، پس آن را در دشمنى با گنهكاران يافتم. ۱۳.و طَلَبْتُ الرِّئَاسَةَ فَوَجَدْتُهَا فِيالنَّصِيحَةِ لِعِبَادِ اللَّهِ، 🍀 و سرورى و بزرگى را جستجو نمودم، پس آن را در خيرخواهى براى بندگان خدا يافتم. ۱۴ ۰ و طَلَبْتُ فَرَاغَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهُ فِي قِلَّةِ الْمَالِ، 🍀 و آسايش قلب را جستجو نمودم، پس آن را در كمى ثروت يافتم. ۱۵. وَ طَلَبْتُ عَزَائِمَ الْأُمُورِ فَوَجَدْتُهَا فِي الصَّبْرِ، 🍀 و كارهاى پر ارزش را جستجو نمودم، پس آن را در شكيبايى يافتم. ۱۶.وَ طَلَبْتُ الشَّرَفَ فَوَجَدْتُهُ فِي الْعِلْمِ 🍀 و بلندى قدر و حسب را جستجو نمودم، پس آن را در دانش يافتم. ۱۷.وَ طَلَبْتُ الْعِبَادَةَ فَوَجَدْتُهَا فِي الْوَرَعِ، 🍀 و عبادت در جستجو نمودم، پس آن را در پرهيزكار يافتم . ۱۸. طَلَبْتُ الرَّاحَةَ فَوَجَدْتُهَا فِي الزُّهْدِ، 🍀 و آسايش را جستجو نمودم، پس آن را در پارسايى يافتم. ۱۹. وَ طَلَبْتُ الرِّفْعَةَ فَوَجَدْتُهَا فِي التَّوَاضُعِ، 🍀 برترى و بزرگوارى را جستجو نمودم، پس آن را در فروتنى يافتم. ۲۰. وَ طَلَبْتُ الْعِزَّ فَوَجَدْتُهُ فِي الصِّدْقِ، 🍀 و عزت (ارجمندى) را جستجو نمودم، پس آن را در راستى و درستى يافتم. ۲۱ . وَ طَلَبْتُ الذِّلَّةَ فَوَجَدْتُهَا فِي الصَّوْمِ، 🍀 و نرمى و فروتنى را جستجو نمودم، پس آن را در روزه يافتم. ۲۲. وَ طَلَبْتُ الْغِنَى فَوَجَدْتُهُ فِي الْقَنَاعَة، 🍀 و توانگرى را جستجو نمودم، پس آن را در قناعت يافتم. ۲۳ .وَ طَلَبْتُ الْأُنْسَ فَوَجَدْتُهُ فِي قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ، 🍀 و آرامش و همدمى را جستجو نمودم، پس آن را در خواندن قرآن يافتم. ۲۴ . و طَلَبْتُ صُحْبَةَ النَّاسِ فَوَجَدْتُهَا فِي حُسْنِ الْخُلُقِ، 🍀 و همراهى و گفتگوى با مردم را جستجو نمودم، پس آن را در خوشخويى يافتم. ۲۵ .وَ طَلَبْتُ رِضَى اللَّهِ فَوَجَدْتُهُ فِي بِرِّ الْوَالِدَيْن، 🍀 و خوشنودى خدا تعالى را جستجو نمودم، پس آن را در نيكى به پدر و مادر يافتم. 📚 منبع: مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج12، ص: 174 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️آثار روزه چیست؟ 👇👇👇
روزه ابعاد گوناگونى دارد و آثار فراوانى از نظر مادى و معنوى در وجود انسان مى گذارد که از همه مهم تر «بعد اخلاقى و فلسفه تربیتى» آن است. یک. آثار تربیتى 1-1. تلطیف روح روح انسان، همواره در حال تدبیر بدن است و بدن بدون تدبیر روح، مانندکشتى بدون ناخدا است. در ماه رمضان، به دلیل امساک از خوردن و آشامیدن و محدود کردن آن به ساعاتى مشخص و نیز کنترل حواس (مانند چشم، گوش و تمامى مجارى ورود اطلاعات به درون ذهن)، فراغت روح و نفس بیشتر فراهم مى شود. فعالیت روح براى پرداخت به امور مادى و دنیوى کاهش مى یابد و امکان پرداخت به امور معنوى بیشتر مى شود. در نتیجه روح از لطافت بیشترى برخوردار مى گردد. 1-2. تقویت اراده خداوند برنامه روزه دارى را به گونه اى تنظیم کرده است که انسان باید در ساعت معیّنى، از خوردن و آشامیدن بپرهیزد و در ساعت خاصى، مى تواند آزادانه بخورد و بیاشامد و از لذت هاى حلال استفاده کند. ملزم شدن انسان ها به اجراى دقیق این برنامه و تکرار آن طى یک ماه، تمرین بسیار مناسبى است براى عادت دادن نفس به امورى، غیر از آنچه در ماه هاى دیگر عادت کرده بود و این عمل، عزم و اراده انسان را تقویت مى کند. 1-3. کنترل غرایز روزه دار باید در حال روزه - با وجود گرسنگى و تشنگى از غذا و آب وسایر لذات (از قبیل لذت جنسى)، چشم بپوشد و ثابت کند که او همچون حیوانات، در بند اسطبل و آب و علف نیست. او مى تواند زمام نفس را به دست گیرد و بر هوس ها و شهوت هاى خود مسلّط شود و این امر باعث مى گردد که غرایز به کنترل او در آید و علاوه بر این، در بهره ورى از آنها تعدیلى به وجود آید. خلاصه اینکه روزه، انسان را از عالم حیوانى ترقى داده و به جهان فرشتگان صعود مى دهد. تقوا و پرهیزگارى در تربیت اخلاق اسلامى یک مسلمان، نقش بسیار مهمى دارد و براى رسیدن به این صفت شایسته، بهترین عبادت روزه است. قرآن درباره آن مى فرماید: «لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»؛ بقره (2)، آیه 183.؛ یعنى، نتیجه و علّت غایى روزه، تقوا از محارم الهى است. وقتى پیامبرصلى الله علیه وآله در خطبه «شعبانیه»، فضایل ماه رمضان و روزه را برشمرد، امیرمؤمنان على علیه السلام پرسید: بهترین اعمال در این ماه چیست؟ فرمود: «الورع عن محارم اللَّه»؛ عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 266. ؛ «پرهیز و اجتناب از معاصى و گناهان است». بنابراین روزه، عامل بازدارنده از گناه و عامل سرکوب کننده نفس عصیانگر است. شخص با عمل به این دستور الهى، به خوبى روح تقوا و پرهیزگارى را در خویش زنده مى کند؛ زیرا با روزه، اصلاح نفس و تربیت آن، آسان تر مى شود؛ زیرا گرسنگى و دیگر محرومیت هاى روزه، شعله هاى سرکش غریزه هاى حیوانى و هواهاى نفسانى را خاموش مى سازد. پر شدن شکم زمینه بسیارى از ناهنجارى ها و تحریک شهوات، غوطه ورى در حرام و ظهور خواهش هاى باطل در نفس مى شود؛ چنان که در حدیثى آمده است: «انى اخاف علیکم من البطن والفرج»؛ بحار، ج 1، ص 368.؛ «من از شکم و شهوت بر شما بیمناک هستم». اگر شکم عفیف باشد و به قدر ضرورت اکتفا کند و از حرام و شبهه بپرهیزد، بدون شک دامن نیز عفیف مى شود. عفت این دو عضو، زمینه بسیار خوبى براى نشاط معنوى و صفاى دل و باطن خواهد شد. 1-4. روحیه ایثار و نوع دوستى انسان موجودى اجتماعى است و انسان کامل، کسى است که در همه ابعاد وجودى رشد کند. روزه، بعد اجتماعى انسان را در کنار سایر ابعاد او رشد مى دهد؛ بدین صورت که درس مساوات و برابرى در میان افراد اجتماع است. با عمل به این دستور مذهبى، افراد متمکن وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس در مى یابند و به دنبال آن درک، به این نتیجه مى رسند که باید به فکر بیچارگان و محرومان باشند. اگر توجه به حال گرسنگان، جنبه حسّى و عینى پیدا کند، اثر بیشترى دارد و روزه به این موضوع مهم اجتماعى، رنگ حسّى مى دهد. با رشد این بعد اجتماعى، انسان نسبت به هم نوعان خود بى تفاوت نمى شود و دردهاى فراگیر اجتماعى (مانند فقر و گرسنگى) را حس مى کند و مصداق این سخن حکیمانه سعدى مى شود که: بنى آدم اعضاى یکدیگرندکه در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوى به درد آورد روزگاردگر عضوها را نماند قرار به راستى اگر کشورهاى ثروتمند جهان و اغنیا، چند روز از سال روزه بدارند و طعم گرسنگى را بچشند، باز هم این همه گرسنه در جهان خواهد بود؟! آیا میلیون ها انسان با سوء تغذیه و کمبود مواد غذایى مواجه خواهند شد؟! 👇
دو. آثار بهداشتى بدون تردید در علم پزشکى، اثر معجزه آساى امساک، در درمان انواع بیمارى هاى جسمانى و روانى به اثبات رسیده است. عامل بسیارى از بیمارى ها، زیاده روى در خوردن غذاهاى مختلف است. پیامبر خداصلى الله علیه وآله فرمود: «واعلم ان المعدة بیت الداء و ان الحمیة هى الدواء»؛ بحارالانوار، ج 58، ص 307، (بیروت، مؤسسة الوفاء).؛ «معده مرکز و خانه هر دردى است و پرهیز [ از غذاهاى نامناسب و زیاده خورى ]، اساس هر داروى شفابخش است». منشأ بسیارى از بیمارى هاى روانى، افکار غلط، سوء ظن، گناه و شناخت غیرمعقول و غیرمنطقى است و روزه با ایجاد محدودیت هایى، هم معده و دستگاه گوارشى را تقویت مى کند و هم با کنترل افکار و اجتناب از گناه، روان انسان را از آلودگى ها باز مى دارد. به عبارت دیگر روزه، زباله ها و مواد اضافى و جذب نشده بدن را مى سوزاند و در واقع، بدن را «خانه تکانى» مى کند و روح را با تلاوت قرآن و خواندن دعاهاى ویژه تقویت مى نماید. خلاصه اینکه با روزه، سلامتى جسمانى و روانى انسان تضمین مى شود و بر همین اساس پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله فرمود: «صوموا تصحّوا»؛ همان، ص 255.؛ «روزه بگیرید تا سالم شوید». روزه اگر با شرایطى که دارد گرفته شود، اثرات مهم تربیتى، اجتماعى و بهداشتى براى انسان دارد براى مطالعه بیشتر ر.ک: الف. الکسى سوفورین، روزه، روش نوین، براى درمان بیمارى ها، ترجمه جعفر امامى. ب. سید حسین موسوى لاهیجى، روزه، درمان بیمارى هاى روح و جسم، (انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه) قم. پ. عبدالکریم بى آزار شیرازى، رساله نوین فقهى پزشکى، ج 2، (دفتر نشر فرهنگ اسلامى). ت. سید رضا پاک نژاد، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج 3؛ (انتشارات کتابفروشى اسلامیه).. 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚ماه خدا پژوهشی است جامع در باره از نگاه قرآن و حدیث که به زبان فارسی و در سال 1383 ش، نوشته شده است. ساختار کتاب با یک مقدمه و درآمد از نویسنده در بیان نکاتی پیرامون آن آغاز و مطالب در پنج بخش، در دو جلد، تنظیم شده است. روش کار نویسنده در بررسی، کاوش و مستندسازی مباحث در این مجموعه است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🌼از فضایل ماه مبارک رمضان ✍ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگی های منحصری که دارد در میان ماه های سال قمری برترین است؛ قرآن کریم می فرماید: «ماه رمضان ماهی است که قرآن برای هدایت انسان ها در آن نازل شده است.»(۱) پیامبر گرامی(ص) درباره ماه رمضان می فرماید: «ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روی آورد، ماهی که نزد خدا از همه ماه ها برتر و روزهایش بر همه روزها و شب هایش بر همه شب ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است، ماهی است که شما در آن به میهمانی خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته اید، نفس های شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است.... بهترین ساعاتی است که خداوند به بندگانش نظر رحمت می کند... .»(۲) تمام کتب بزرگ آسمانی مانند: قرآن کریم، تورات، انجیل، زبور، صحف در این ماه نازل شده است. حضرت امام صادق(ع) می فرماید: «کل قرآن کریم در ماه رمضان به بیت المعمور نازل شد، سپس در مدت بیست سال بر پیامبر اکرم(ص) و صحف ابراهیم در شب اول ماه رمضان و تورات در روز ششم ماه رمضان، انجیل در روز سیزدهم ماه رمضان و زبور در روز هیجدهم ماه رمضان نازل شد.»(۳) 📚منابع: ۱- سوره بقره، آیه ۱۸۵ ۲- ر.ک: وسائل الشیعه، همان، ج۱۰ ، ص۳۱۳. ۳- ر.ک: الکافی، همان، ج۲ ،ص۶۲۸ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ ✳️ در رمضان برای مواجه‌شدن با دریای جامعه تمرین می‌کنیم ✍امام موسی صدر: وقتی می‌خواهیم به کودکی شنا بیاموزیم، ابتدا او را در برکه‌ای کوچک رها می‌کنیم تا در این مکان کوچک و کم‌عمق، با راهنمایی مربی شنا یاد بگیرد. پس از آنکه کودک شناکردن در این مکان را آموخت، اجازه می‌دهیم در دریا هم شنا کند. تمرین مسئله‌ای اساسی در زندگی انسان است. روزه تمرینی است برای انسان در برابر محرمات و واجبات و هواها و شهوات. ازاین‌رو است که قرآن می‌گوید «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» (بقره، 45) مقصود از صبر، روزه است. یعنی اگر می‌خواهید در زندگی اجتماعی در اجتناب از محرمات موفق باشید، از روزه یاری جویید. بنابراین، آنچنان که در برکه‌ای کوچک برای مواجهه با دریا تمرین می‌کنیم، در ماه رمضان نیز برای مواجه‌شدن با دریای جامعه تمرین می‌کنیم. در رمضان تمرین می‌کنیم تا پس از آن وارد جامعه شویم و محرمات را ببینیم و از آن‌ها دوری کنیم؛ شهوات را ببینیم و از آن‌ها اجتناب کنیم. این است هدف روزه. اسلام می‌خواهد که مسلمان در جامعه حضور داشته باشد و منحرف نشود. انزوا و عزلت‌نشینی و حضور نداشتن در جامعه فضیلتی ندارد. 📚 از کتاب برای زندگی صفحات 265 تا 267 🔰 @p_eteghadi 🔰
🌾🌿🌾🌿🌾 💥دعا کردن چه آدابی دارد؟ ✨در منابع روایی؛ برای دعا «آدابی» بیان شده است که برای نمونه به برخی از آنها اشاره می‌شود: 🔹١-آغاز کردن دعا، با نام خداوند 🌾شایسته است دعا با نام و یاد خدا آغاز شود. چنان‌که پیامبر اکرم (ص) فرمود: «دعایی که آغازش با "بسم الله الرّحمن الرّحیم" باشد، رد نمی‌شود». 🔹٢-مدح و ثنای خدا ☘حمد و ستایش خدا، دعا را کامل و پُر مایه می‌کند و مقدمه برای جلب توجه الهی است. امام صادق(ع) فرمود: «هر دعایى که پیش از آن حمد و ستایش (خداوند) نباشد آن ناتمام و پى بریده است»، در ادامه؛ آن‌حضرت در کیفیت این حمد و ثنا فرمود؛ پیش از دعا بگویید: «اللَّهُمَّ أَنْتَ الْأَوَّلُ فَلَیْسَ قَبْلَکَ شَیْ‏ءٌ وَ أَنْتَ الْآخِرُ فَلَیْسَ بَعْدَکَ شَیْ‏ءٌ وَ أَنْتَ الظَّاهِرُ فَلَیْسَ فَوْقَکَ شَیْ‏ءٌ وَ أَنْتَ الْبَاطِنُ فَلَیْسَ دُونَکَ شَیْ‏ءٌ وَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیم»؛ خدایا! تویى آغاز و پیش از تو چیزى نیست، و تویى انجام و پس از تو چیزى نیست، تویى آشکارا و فرازتر از تو چیزى نیست، و تویى نهان و در برابر تو چیزى نیست، و تویى عزیز و حکمت‌دار. 🔹٣-صلوات بر پیامبر اسلام(ص) و خاندان پاک او 🔷امام صادق(ع) فرمود: «مبادا وقتی یکی از شما بخواهد از پروردگار، چیزی از حاجت‌های دنیا و آخرت را بطلبد، به آن مبادرت کند، مگر آن‌که با ستایش و مدح خدا و صلوات بر پیامبر، سخن خود را آغاز نماید و سپس حاجاتش را بخواهد». «هر کس می‌خواهد از خداوند عزّ و جلّ حاجتى طلب کند، به صلوات فرستادن بر محمّد و خاندان او آغاز نماید، سپس حاجتش را بخواهد و در پایان نیز بر محمّد و آل محمّد صلوات فرستد؛ زیرا خداوند عزّ و جلّ کریم‌تر از آن است که آغاز و انجام دعا را بپذیرد و وسط را واگذارد؛ چرا که صلوات بر محمّد و آل محمّد از خداوند پوشیده نمی‌ماند (حتماً مستجاب می‌شود)». 🔹٤-گریه و تضرّع 💎شایسته است انسان هنگام دعا سعی کند تا مجدّانه و ملتمسانه به درگاه خدای مهربان زاری کند و از همه جا ناامید باشد و همه راه‌ها را به روی خود بسته ببیند. حتی اگر اشک ندارد، حالت گریه(تباکی) به خود بگیرد که آن هم ارزشمند است. شخصی از امام صادق(ع) پرسید که من در حال دعا،‌ خود را به گریه وادار کنم؟ اگر چه گریه ندارم؟ امام(ع) فرمود: «آری، اگر چه به اندازه سر مگسی باشد». امام صادق(ع) فرمود: «کیفیت دست بلند کردن براى دعا آن است که کف دو دست را طرف آسمان بگیرد و دعا کند که آن رغبت است، یا انگشت سبابه (دست راست) را به طرف راست و چپ حرکت دهد که آن تضرّع است، یا دست‌ها را بلند کند مقابل صورت [که سر انگشتان طرف آسمان باشد] و آن تبتل و ابتهال است [که در آن حال آدمى چشم از همه خلق می‌پوشد و فقط توجه به خدا دارد]. هنگام دعا کردن کمال ابتهال را داشته باشید و سعى کنید در آن حال اشک دیدگان بر صورت جارى شود». 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🌼سه ساعت مهم در ماه مبارک رمضان ✍(سه) ساعت در ماه مبارک رمضان وجود دارد که خیلی گرانبهاست، پس اگر تو بر آن ها محافظت کنی نهایتا این سه ساعت تا آخر ماه مبارک رمضان میشود (نود) ساعت!!! که این سه ساعت عبارتند از: 1: ساعت افطار، افطاری را زود حاضر کن و وقتی برای دعا بزار. چون برای روزه دار دعایی هست که مردود نمیشود پس برای خودت و عزیزانت و مردگان دعا کن 2: ساعت دوم آخر شب است پس با خداوند خلوت کن که خداوند صدا میزند آیا درخواست کننده ای هست اجابتش کنم آیا استغفار کننده ای هست ببخشمش پس در آن زیاد استغفار کن 3: و اما ساعت سوم نشستن تو بعد نماز صبح در جایگاه نمازت تا وقت اشراق. این نود ساعت است پس بر بقیه اوقات مداومت کن بر ذکر و دوری از غیبت... نماز های فرض و نافله را بجا بیار که فقط سی روز است و به سرعت میگذرد. سه دعا در سجودتان فراموش نشود 1- اللهم إنی أسألك حسن الخاتمة 2)اللهم ارزقني توبة نصوحه قبل الموت 3)اللهم يا مقلب القلوب ثبّت قلبي علي دينك اگر خواستى اين متن را منتشر كنى نيت خير كن تا شايد خداوند به وسيله اين بلايى از بلاياى دنيا و آخرت از تو دور گرداند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم: ترک عبادت، دل را سخت میکند، رهاکردن یاد خدا، جان را می‌میراند. 📖تنبیه الخواطر، ج۲، ص۱۲۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰