آيا نحوه شهادت حضرت عباس با اين جزئيات قطع دست و گرفتن مشک به دندان و ... قضيه کنار آب فرات و نياشاميدن و .... در کتب تاريخي قابل استناد و معتبري ذکر شده است ؟
متأسفانه گاهي اوقات مداحان و ذاکرين اباعبدالله(عليه السلام) جهت ايجاد شور و احساس در مجالس عزاداري مطالبي نقل مي کنند که پايه و اساسي ندارد،البته گاهي اوقات هم مستمعين بعلت عدم توجه کافي به سخنان مداحان برداشت هاي نادرستي از روضه ها مي کنند که برايشان شک و شبهه هايي ايجاد مي کند.
در رابطه با روضه اي که شما اشاره کرده ايد،اولاً منابعي که بنده ديده ام اشاره اي به لگد مال شدن بدن حضرت قاسم زير سم اسب ها نشده است،ثانياً نقل نشده است که امام حسين(عليه السلام) بدن مطهر قاسم بن حسن را روي اسب گذاشته باشد و به حرم برده باشد.
چگونگي شهادت و آمدن امام حسين(عليه السلام) بر بالين قاسم بن حسن را خدمت شما عرض مي کنم:
خوارزمى در مقتل الحسين عليه السلام مي نويسد: پس از عون بن عبدالله بن جعفر، بر اساس برخى نقل ها، عبدالله بن حسن بن على بن ابى طالب و بر اساس برخى ديگر، قاسم بن حسن كه نوجوان بود، به ميدان آمد.(1) هنگامى كه حسين عليه السلام به او نگريست، او را در آغوش گرفت و آن قدر با هم گريستند كه هر دو از حال رفتند. سپس جوان، اجازه پيكار خواست و عمويش حسين عليه السلام، از اجازه دادن ، خوددارى كرد . جوان ، پيوسته دست و پاى حسين عليه السلام را مى بوسيد و از او اجازه مى خواست تا به او اجازه داد . او به ميدان آمد و در حالى كه اشك هايش بر گونه هايش روان بود ، چنين مى خواند :
اگر مرا نمى شناسيد ، من شاخه گل حسنم / نواده پيامبرِ برگزيده و امين
اين ، حسين است ، به سان اسيرى در بند / ميان مردمى كه خدا كُند از آب باران ننوشند
سپس حمله بُرد . جنگيد و با وجود كمىِ سنّش ، 35 مرد را كُشت.(2)
تاريخ الطبرى به نقل از حُمَيد بن مسلم مي نويسد : جوانى به سان پاره ماه ، شمشير به دست ، به سوى ما آمد . او پيراهن و بالاپوش و كفش هايى داشت كه بند يك لِنگه اش پاره شده بود ، و از ياد نبرده ام كه لنگه چپ آن بود .
عمرو بن سعد بن نُفَيل اَزْدى به من گفت : به خدا سوگند ، بر او حمله مى برم .
به او گفتم : سبحان اللّه ! و از آن ، چه مى خواهى ؟ ! كُشتن همين كسانى كه گرداگردِ آنها را گرفته اند ، براى تو بس است .
گفت : به خدا سوگند ، به او حمله خواهم بُرد !
آن گاه ، بر او حمله بُرد ، و باز نگشت تا با شمشير ، بر سرش زد . آن جوان ، به صورت ، [بر زمين] افتاد و فرياد برآورد : عموجان !
حسين عليه السلام ، مانند باز شكارى ، نگاهى انداخت و مانند شير شرزه ، به عمرو، يورش بُرد و او را با شمشير زد . او ساعد دستش را جلوى آن گرفت امّا از آرنج ، قطع شد . فريادى كشيد و از امام عليه السلام ، كناره گرفت . سواران كوفه ، يورش آوردند تا عمرو را از دست حسين عليه السلام بِرَهانند ؛ امّا عمرو در جلوى سينه مَركب ها قرار گرفت و سواران ، با اسب بر روى او رفتند و وى را لگدمال كردند تا مُرد.
غبار [ نبرد ] كه فرو نشست ، حسين عليه السلام بر بالاى سر جوان ، ايستاده بود و او پاهايش را از درد ، به زمين مى كشيد . حسين عليه السلام فرمود :
بُعداً لِقَومٍ قَتَلوكَ، ومَن خَصمُهُم يَومَ القِيامَةِ فيكَ جَدُّكَ! «از رحمت خدا دور باد گروهى كه تو را كُشتند و كسانى كه طرفِ دعوايشان در روز قيامت ، جدّ توست!»
👇👇👇👇
سپس فرمود :
ثُمَّ قالَ: عَزَّ وَاللّه ِ عَلى عَمِّكَ أن تَدعُوَهُ فَلا يُجيبَكَ ، أو يُجيبَكَ ثُمَّ لا يَنفَعَكَ! صَوتٌ وَاللّه ِ كَثُرَ واتِرُهُ و قَلَّ ناصِرُهُ.
«به خدا سوگند ، بر عمويت گران مى آيد كه او را بخوانى و پاسخت را ندهد يا پاسخت را بدهد و سودى نداشته باشد ؛ صدايى كه ـ به خدا سوگند ـ ، جنايتكاران و تجاوزگران بر آن ، فراوان و ياورانش اندك اند» .
سپس او را بُرد و گويى مى بينم كه پاهاى آن جوان، بر زمين كشيده مى شود و حسين عليه السلام، سينه اش را بر سينه خود، نهاده است. با خود گفتم: با او چه مى كند؟ او را آورد و كنار فرزند شهيدش على اكبر و كشتگان گِرد او كه از خاندانش بودند، گذاشت. نام آن جوان را پرسيدم. گفتند: قاسم بن حسن بن على بن ابى طالب است.(3)
همانگونه که در متن طبري ملاحظه مي شود و نيز بر اساس ساير منابع كهن و مشهور ، در اين هجوم ، به شهادت رساننده قاسم ، زير دست و پاى لشكر قرار گرفت و هلاك شد نه اينکه حضرت قاسم(عليه السلام) زير دست و پاي اسبها قرار گرفته و به شهادت رسيده است.
پي نوشت ها:
1. شيخ صدوق (ره) در الأمالى به نقل از امام زين العابدين عليهم السلام مي نويسد: پس از على اكبر عليه السلام ، قاسم بن حسن بن على بن ابى طالب، پا به ميدان نهاد. الأمالي للصدوق، ص 226 ،ح 239
2. مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي ،ج 2 ص 27؛ نفس المهموم،شيخ عباس قمي،ترجمه علي نظري منفرد،ص392-394.
3. تاريخ الطبري، ج 5 ص 447؛ الكامل في التاريخ، ج 2 ،ص 57
🔰 @p_eteghadi 🔰
در مداحي ها شنيده مي شود حضرت قاسم(عليه السلام) هنگامي که به ميدان جنگ رفتند پاي ايشان به ركاب اسب نمي رسيد ولي انقدر با اسب بر پيكر مباركشان تاختند كه در هنگام بازگرداندنشان توسط ابا عبدالله ايشان روي اسب بودند ولي پاهايشان روي زمين كشيده ميشد.آيا اين مطلب صحت دارد؟
متأسفانه گاهي اوقات مداحان و ذاکرين اباعبدالله(عليه السلام) جهت ايجاد شور و احساس در مجالس عزاداري مطالبي نقل مي کنند که پايه و اساسي ندارد،البته گاهي اوقات هم مستمعين بعلت عدم توجه کافي به سخنان مداحان برداشت هاي نادرستي از روضه ها مي کنند که برايشان شک و شبهه هايي ايجاد مي کند.
در رابطه با روضه اي که شما اشاره کرده ايد،اولاً منابعي که بنده ديده ام اشاره اي به لگد مال شدن بدن حضرت قاسم زير سم اسب ها نشده است،ثانياً نقل نشده است که امام حسين(عليه السلام) بدن مطهر قاسم بن حسن را روي اسب گذاشته باشد و به حرم برده باشد.
چگونگي شهادت و آمدن امام حسين(عليه السلام) بر بالين قاسم بن حسن را خدمت شما عرض مي کنم:
خوارزمى در مقتل الحسين عليه السلام مي نويسد: پس از عون بن عبدالله بن جعفر، بر اساس برخى نقل ها، عبدالله بن حسن بن على بن ابى طالب و بر اساس برخى ديگر، قاسم بن حسن كه نوجوان بود، به ميدان آمد.(1) هنگامى كه حسين عليه السلام به او نگريست، او را در آغوش گرفت و آن قدر با هم گريستند كه هر دو از حال رفتند. سپس جوان، اجازه پيكار خواست و عمويش حسين عليه السلام، از اجازه دادن ، خوددارى كرد . جوان ، پيوسته دست و پاى حسين عليه السلام را مى بوسيد و از او اجازه مى خواست تا به او اجازه داد . او به ميدان آمد و در حالى كه اشك هايش بر گونه هايش روان بود ، چنين مى خواند :
اگر مرا نمى شناسيد ، من شاخه گل حسنم / نواده پيامبرِ برگزيده و امين
اين ، حسين است ، به سان اسيرى در بند / ميان مردمى كه خدا كُند از آب باران ننوشند
سپس حمله بُرد . جنگيد و با وجود كمىِ سنّش ، 35 مرد را كُشت.(2)
👇👇👇
تاريخ الطبرى به نقل از حُمَيد بن مسلم مي نويسد : جوانى به سان پاره ماه ، شمشير به دست ، به سوى ما آمد . او پيراهن و بالاپوش و كفش هايى داشت كه بند يك لِنگه اش پاره شده بود ، و از ياد نبرده ام كه لنگه چپ آن بود .
عمرو بن سعد بن نُفَيل اَزْدى به من گفت : به خدا سوگند ، بر او حمله مى برم .
به او گفتم : سبحان اللّه ! و از آن ، چه مى خواهى ؟ ! كُشتن همين كسانى كه گرداگردِ آنها را گرفته اند ، براى تو بس است .
گفت : به خدا سوگند ، به او حمله خواهم بُرد !
آن گاه ، بر او حمله بُرد ، و باز نگشت تا با شمشير ، بر سرش زد . آن جوان ، به صورت ، [بر زمين] افتاد و فرياد برآورد : عموجان !
حسين عليه السلام ، مانند باز شكارى ، نگاهى انداخت و مانند شير شرزه ، به عمرو، يورش بُرد و او را با شمشير زد . او ساعد دستش را جلوى آن گرفت امّا از آرنج ، قطع شد . فريادى كشيد و از امام عليه السلام ، كناره گرفت . سواران كوفه ، يورش آوردند تا عمرو را از دست حسين عليه السلام بِرَهانند ؛ امّا عمرو در جلوى سينه مَركب ها قرار گرفت و سواران ، با اسب بر روى او رفتند و وى را لگدمال كردند تا مُرد.
غبار [ نبرد ] كه فرو نشست ، حسين عليه السلام بر بالاى سر جوان ، ايستاده بود و او پاهايش را از درد ، به زمين مى كشيد . حسين عليه السلام فرمود :
بُعداً لِقَومٍ قَتَلوكَ، ومَن خَصمُهُم يَومَ القِيامَةِ فيكَ جَدُّكَ! «از رحمت خدا دور باد گروهى كه تو را كُشتند و كسانى كه طرفِ دعوايشان در روز قيامت ، جدّ توست!»
سپس فرمود :
ثُمَّ قالَ: عَزَّ وَاللّه ِ عَلى عَمِّكَ أن تَدعُوَهُ فَلا يُجيبَكَ ، أو يُجيبَكَ ثُمَّ لا يَنفَعَكَ! صَوتٌ وَاللّه ِ كَثُرَ واتِرُهُ و قَلَّ ناصِرُهُ.
«به خدا سوگند ، بر عمويت گران مى آيد كه او را بخوانى و پاسخت را ندهد يا پاسخت را بدهد و سودى نداشته باشد ؛ صدايى كه ـ به خدا سوگند ـ ، جنايتكاران و تجاوزگران بر آن ، فراوان و ياورانش اندك اند» .
سپس او را بُرد و گويى مى بينم كه پاهاى آن جوان، بر زمين كشيده مى شود و حسين عليه السلام، سينه اش را بر سينه خود، نهاده است. با خود گفتم: با او چه مى كند؟ او را آورد و كنار فرزند شهيدش على اكبر و كشتگان گِرد او كه از خاندانش بودند، گذاشت. نام آن جوان را پرسيدم. گفتند: قاسم بن حسن بن على بن ابى طالب است.(3)
همانگونه که در متن طبري ملاحظه مي شود و نيز بر اساس ساير منابع كهن و مشهور ، در اين هجوم ، به شهادت رساننده قاسم ، زير دست و پاى لشكر قرار گرفت و هلاك شد نه اينکه حضرت قاسم(عليه السلام) زير دست و پاي اسبها قرار گرفته و به شهادت رسيده است.
پي نوشت ها:
1. شيخ صدوق (ره) در الأمالى به نقل از امام زين العابدين عليهم السلام مي نويسد: پس از على اكبر عليه السلام ، قاسم بن حسن بن على بن ابى طالب، پا به ميدان نهاد. الأمالي للصدوق، ص 226 ،ح 239
2. مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي ،ج 2 ص 27؛ نفس المهموم،شيخ عباس قمي،ترجمه علي نظري منفرد،ص392-394.
3. تاريخ الطبري، ج 5 ص 447؛ الكامل في التاريخ، ج 2 ،ص 57.
🔰 @p_eteghadi 🔰
آيا ماجراي عروسي حضرت قاسم (عليه السلام) در كربلا صحت دارد؟
بيشتر تحليل گران واقعه عاشورا، عروسي حضرت قاسم بن الحسن(عليه السلام) را نادرست مي دانند. محدث قمي در منتهي الآمال دامادي حضرت قاسم را رد کرده و مي فرمايد:
قصه ي دامادي حضرت قاسم در كربلا, صحت ندارد و حضرت قاسم به اتفاق همه ، بدون نسل است . ايشان اضافه مي كند: امام حسين (عليه السلام ) سكينه را به عبدالله تزويج كرده بود كه پيش از انجام عروسي در كربلا شهيد شد، دخترش فاطمه را به حسن مثني داده بود و بر اساس برخي روايات يك دختر كوچكي هم در مدينه داشت كه در حد ازدواج نبود. پس قاسم با كدام دختر امام حسين (عليه السلام ) ازدواج كرده است ؟!(1)
علامه مجلسي بر اين باور است که ماجراي عروسي قاسم سند معتبري ندارد. منشأ اين حکايت دو کتاب است؛ يکي منتخب المراثي، اثر شيخ فخرالدين طريحي ـ نويسنده ي مجمع البحرين ـ و ديگري روضة الشهدا، نوشته ي ملاحسين کاشفي ـ صاحب انوار سهيلي ـ است. اين کتاب اولين مقتلي است که به فارسي نوشته شده است.(2)
بدون ترديد در وقايع عاشورا تحريفاتي صورت گرفته و در واقعيات اين حادثه مهم تاريخ اسلام و تشيع دستكاري هايي شده و بر همگان لازم است با اين تحريفات به مبارزه برخيزند، تا عاشورا و حوادث آن آن گونه كه واقع شده؛ به گوش جهانيان برسد.
يكي از اين تحريفات دامادي حضرت قاسم بن الحسن (عليه السلام) است كه در برخي از مجالس مذهبي متأسفانه با حسّاسيت خاصي به آن ميپردازند.
اين تحريفات در عين حال كه واقعيت تاريخي اين حادثه را مخدوش ميكند، ما را از اهداف اساسي واقعه عاشورا و درسهايي كه از آن حادثه عظيم ميتوان گرفت، دور ميكند.
اصولاً جريان عروسي حضرت قاسم در كتابهاي اوليه تاريخي ذكر نشده و اين مطلب بعدها در تاريخ وارد شده و در روضهها و تعزيهها به واسطه جريان احساسي خاصي كه در آن وجود دارد و براي داستاني كردن اين حادثه و به نمايش درآوردن آن، از اين حادثه كه واقعيت ندارد، سوءاستفاده ميشود. با اين هدف كه چون گرياندن مردم ثواب دارد و هر چه آب و تاب آن بيشتر شود، مردم را بيشتر مجذوب ميكند، از وقايعي كه هيچ سند صحيح تاريخي ندارند، استفاده شده است.
جواني كه هنوز سيزده يا چهارده سال بيشتر ندارد و شايد هنوز به سن بلوغ نرسيده است و در گرماگرم نبردي كه حتي فرصت خواندن نماز را در حال آرامش ندارند و در زير باران شمشيرها و تيرها نماز خوف را به جا ميآورند، زماني كه مصيبت و غم گرداگرد خيام حسين و ياران او را گرفته است، زماني كه همه شوق شهادت بر سر مي پروراند و ميخواهند هر چه زودتر اجازه ميدان گرفته و به فيض شهادت نائل شوند، زماني كه امام حسين(عليه السلام) از حضرت قاسم در مورد شهادت سؤال ميكند و او پاسخ ميدهد كه از عسل شيرين تر است و بدين ترتيب آرزوي قلبي خود را شهادت بيان ميكند، نه عروسي كه در وقت فراغت و آسايش و شادي لازم است، نه هنگام جنگ و مبارزه و در گرماگرم شهادت، مسئله عروسي حضرت قاسم نه منطقي و عقلي است و نه از جهت تاريخي سند معتبري دارد، نيز از حقيقت و واقعيات عاشورا و اهداف و پيامهاي آن فاصله بسيار دارد.(3)
از جمله شخصيت هاي ديگري که به نادرستي ماجراي عروسي حضرت قاسم(عليه السلام) اشاره کرده اند عبارتند از:
- شيخ جعفر شوشتري در کتاب فوايد المشاهد (ص 51)
- قاضي طباطبايي در کتاب تحقيق درباره اول اربعين (ص 689 - 683)
- شيخ عباس قمي در کتاب منتهي الامال (ج 1، ص 700)
- علّامه مامقاني در کتاب تنقيح المقال (ج 2، جزء 2، ص 19)
- شيخ محمّدتقي شوشتري در کتاب قاموس الرجال (ج 8، ص 466) و....
پي نوشتها:
(1). منتهي الامال،شيخ عباس قمي،انتشارات هجرت، تابستان 1374، چاپ هشتم، ج 1، ص 700.
(2). رياض القدس المسمي بحدائق الانس، مرحوم صدرالدين واعظ قزويني، ج 2، ص 42.
(3). حماسه حسيني، مرتضي مطهري، ج 1، ص 28، انتشارات صدرا، خرداد 1364.
🔰 @p_eteghadi 🔰
اسلام اموی اسلام مرده است!
🔹 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: لشگریانی که به جنگ امام حسین (علیه السلام) آمدند به قصد قربت آمده بودند و این نشان می دهد که اسلام اموی اسلام مرده است.
▫️... امام حسین علیه السلام مکررا خواه به صورت نامه، خواه به صورت خطابه فرمود: «فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ» مگر نمی بینید که دین مرده است. نامه رسمی که برای مردم بصره مینویسد، میگوید «أَدْعُوکُمْ إِلَی اللَّهِ وَ إِلَی نَبِیِّهِ» شما را از اول به خدا و پیغمبر دعوت می کنم. مگر نمی بینید که امویان دین را از بین برده اند، با اینکه تنها عامل پیروزی بر حسین و تنها راه شکست صوری سالار شهیدان همان #اسلام_امویان بود؛ یعنی اگر در جریان جنگ مسئله داعیه دین داشتن و نیرنگ دین باوری را بردارید، هرگز امویان نمی توانستند بر حسین بن علی (علیهما السلام) پیروز شوند، فقط به نام اسلام پیروز شدند... .
مطالعه بیشتر:
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1379
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔰 @p_eteghadi 🔰
✅چرا از مرگ مىترسیم؟
✍حاج آقای قرائتی:
راننده زمانى در جاده می ترسد كه یا بنزین ندارد؛ یا قاچاق حمل كرده؛ یا اضافه سوار كرده؛ یا با سرعت غیر مجاز رفته؛ یا جاده را گم كرده؛ یا در مقصد جایى را آماده نكرده؛و یا همراهانش نا اهل باشند. اگر انسان براى بعد از مرگ خود، زاد و توشه لازم را برداشته باشد، كار خلاف نكرده باشد،راه را بداند، در مقصد جایى را در نظر گرفته باشد،و دوستانش افراد صالح باشند،و حركتش طبق مقررات و مجاز باشد؛نگرانى نخواهد داشت!
🔰 @p_eteghadi 🔰
#حدیث
🔴 دشواری فهم کلام اهل بیت سلام الله علیهم
عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ سلام الله علیه قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم:
💠 إِنَّ حَدِيثَ آلِ مُحَمَّدٍ صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لَا يُؤْمِنُ بِهِ إِلَّا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ أَوْ عَبْدٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ فَمَا وَرَدَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَدِيثِ آلِ مُحَمَّدٍ ص فَلَانَتْ لَهُ قُلُوبُكُمْ وَ عَرَفْتُمُوهُ فَاقْبَلُوهُ وَ مَا اشْمَأَزَّتْ مِنْهُ قُلُوبُكُمْ وَ أَنْكَرْتُمُوهُ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلَى الْعَالِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ وَ إِنَّمَا الْهَالِكُ أَنْ يُحَدِّثَ أَحَدُكُمْ بِشَيْءٍ مِنْهُ لَا يَحْتَمِلُهُ فَيَقُولَ وَ اللَّهِ مَا كَانَ هَذَا وَ اللَّهِ مَا كَانَ هَذَا وَ الْإِنْكَارُ هُوَ الْكُفْرُ.
🔷 حضرت امام محمد باقر سلام الله علیه فرمودند: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود:
🔹 حديث آل محمد (اهل بیت سلام الله علیهم) صعب و مستصعب است (فهم روایات اهل بیت سلام الله علیهم بسیار مشکل است)، جز فرشته مقرب يا پيغمبر مرسل يا بندهاى كه خدا دلش را به ايمان آزموده، به آن ايمان نمی آورد
◀️ پس هر حديثى كه از آل محمد صلّى اللَّه عليه و آله به شما رسيد و در برابر آن آرامش دل يافتيد و آن را آشنا ديديد، بپذيريد. و هر حديثى را كه دلتان از آن رميد و ناآشنايش ديديد، آن را به خدا و پيغمبر و عالم آل محمد صلّى اللَّه عليه و آله رد كنيد، همانا هلاك شده كسى است كه حديثى را كه تحمل ندارد، برايش بازگو كنند، و او بگويد بخدا اين چنين نيست، بخدا اين چنين نيست، و انكار (روایات اهل بیت سلام الله علیهم) مساوى با كفر است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
#حدیث
💠امام زین العابدین علیه السلام: دعا، بلای استوار گشته را نیز بر میگرداند.
📚اصول کافی،ج۲،ص۴۶۹
🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨
🌼چرا سادهزیستی بر پیشوایان امت واجب است؟
✍استاد مطهری: آنجا که اجتماع به دو نیم میشود (برخوردار و محروم) مرد خدا احساس مسئولیت میکند. در درجه اول، کوشش مرد خدا این است که به تعبیر امیرالمؤمنین علیه السلام وضع موجود مبنى بر پرخورى ظالم و گرسنگى مظلوم را دگرگون سازد و این پیمان خداست با دانایان امت.
و در درجه دوم با ایثار و تقسیم آنچه در اختیار دارد به ترمیم وضع نابسامان مستمندان میکوشد اما همینکه میبیند «کشته از بس که فزون است کفن نتوان کرد»، وقتى که میبیند عملا راه برخوردارکردن و رفع نیازمندیهاى مستمندان مسدود است، با همدردى و همسطحى و شرکت عملى در غم مستمندان بر زخمهاى دل مستمندان مرهم میگذارد.
💥همدردى و شرکت در غم دیگران، مخصوصاً در مورد پیشوایان امت که چشمها به آنان دوخته است، اهمیت بسزایى دارد. على علیه السلام در دوره خلافت بیش از هر وقت دیگر زاهدانه زندگى میکرد. میفرمود: «خداوند بر پیشوایان دادگر فرض کرده است که زندگى خود را با طبقه ضعیف تطبیق دهند که رنج فقر، مستمندان را ناراحت نکند».
📚استاد مطهری، سیری در نهجالبلاغه،ص221
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 فراز جاوید
▫️ یک بیان نورانی از وجود مبارك زینب كبرا (سلام الله علیها) هست كه این بیان، همانند بیان پدر بزرگوارش علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) از #سنت_الهی خبر می دهد نه از قضیه تاریخی. وجود مبارك امیرالمؤمنین فرمود هیچ امّتی با اختلاف خیر ندید و خیر نمی بیند: «إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ خَیراً مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی»؛ یعنی هیچ ملّتی هیچ امّتی، چه در گذشته و چه در آینده «إلی یوم القیامة» از اختلاف خیر نمی بیند. این بیان نورانی امیرمؤمنان (سلام الله علیه) از علم او به سنّت الهی خبر می دهد نه از تاریخ، اگر تاریخ باشد مربوط به گذشته است ولی حضرت فرمود آینده هم مثل گذشته چنین است كه هیچ امتی با اختلاف خیر نمی بیند.
وجود مبارك زینب كبرا (سلام الله علیها) هم سوگند یاد كرد فرمود هر كاری كه از دست شما حكومت اموی برمیآید بكنید: «فَكِدْ كَیدَكَ وَ اسْعَ سَعْیكَ وَ نَاصِبْ جُهْدَكَ»؛ اما «فَوَ اللَّهِ لَا تَمْحُو ذِكْرَنَا وَ لَا تُمِیتُ وَحْینَا»؛ قسم به خدا وحی ما را, نام ما را, پیام ما را نمیتوانید خاموش كنید! با اینكه اینها به صورت اسیر آمده بودند حضرت این گونه سخن گفت؛ امام حسین را كه شهید كردند، امام چهارم هم كه به صورت اسیر آمده، اینها قدرتی نداشتند كه جهانی سخن بگویند؛ اما حضرت با ضرس قاطع سوگند یاد می كند كه شما نمی توانید این نام را به فراموشی بسپارید.
▫️ وقتی وجود مبارك زین العابدین (سلام الله علیه) فرمود: «أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیرُ مُعَلَّمَة فَهِمَةٌ غَیرُ مُفَهَّمَة»، معلوم می شود حضرت زینب هم در ردیف بزرگانی است كه #به_مكتب_نرفته، مسئله آموز شد. فرمود قسم به خدا این نام می ماند. علاوه بر جریان اموی و مروانی، قرن ها بنیالعباس با نام كربلا, قبر حضرت در كربلا, نام حسین بن علی, زائران حسین بن علی (سلام الله علیهما) جنگیدند ولی فراموش نشد!
▫️ هیچ عاملی در ترویج جریان كربلا به این صورت از بیگانگان یا آشنایان دخالت نداشتند، فقط همان «وَ فِی قُلُوبِ مَنْ وَالاهُ قَبْرُه» بود. این جریان میلیونی #اربعین، خدا به همه اینها پاداش دنیا و آخرت بدهد، سعادت و سیادت و كرامت و شرف و عزّت بدهد و سلامتی عطا كند و به همه #زائران_حسینی خیر دنیا و آخرت عطا كند! زینب كبرا فرمود این نام مبارک را نمیتوانید به فراموشی بسپارید.
#اربعین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/09/04
🔰 @p_eteghadi 🔰
خواندن دعای چهل و سوم «صحیفه سجادیه»
قرائت ۱۰ مرتبه این دعا برای روزهای ماه صفر به ویژه در اربعین حسینی فضیلت بسیار برای مؤمن دارد:
«یا شَدیدَ الْقُوی وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ»،
ای سخت نیرو و ای سخت عقوبت! ای عزیز، ای عزیز، ای عزیز! در برابر عظمت تو همه آفریدگانت خوار شدند، پس کفایت کن از من شر خلقت را. ای نیکو ده، ای زیبایی بخش، ای نعمت بخش، ای فزون بخش، ای که معبودی جز تو نیست! منزهی تو و من از ستمکاران هستم. پس دعای او یونس را اجابت کردیم و از اندوه نجاتش دادیم و این چنین نجات دهیم مؤمنان را و درود خدا بر محمد و آل پاک و پاکیزهاش.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢نشانه های مومن💢
در کتب فقهی شیعه؛ مومن به مومن به مقام اهل بیت ع اطلاق شده و مراد از مومن شیعه می باشد.
لذا مقام مومن از مسلمان بالاتر می باشد در فرهنگ فقه شیعه مسلمان کسی است که اقرار به شهادتین نموده باشد.
و مومن کسی است که علاره بر شهادتین ؛ شهادت ثالثه را نیز اقرار نموده باشد.
لذا مومن برتر و بالاتر از مسلم است و مسلمان اعم از مومن (شیعه) و غیرشیعه می باشد.
وقتی به روایات معصومین ع نظر میکنیم می بینیم که برای مومن ، نشانه هایی ذکر شده است و البته انتظارات اهل بیت ع بیش از اینهاست و مومن بیشتر مورد سفارش بوده چراکه زینت اهل بیت ع بوده و فارغ التحصیل این دانشگاه می باشند.
لذا فرموده اند:
زینت ما باشیدنه مایه سرافکندگی ما
📚الأمالي( للصدوق) ص 400 / المجلس الثاني و الستون
اما روایت مورد نظر ما :
وَ قَالَ الْحَسَنُ الْعَسْكَرِيُّ ع عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ إِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ.
امام حسن عسكرى ره فرموده است:
پنج چيز از نشانههاى مؤمن است. گزاردن پنجاه و يك ركعت نماز واجب و نافله و زيارت اربعين و انگشتر در دست راست كردن و پيشانى بر خاك ساييدن و بلند گفتن
📕روضة الواعظين و بصيرة المتعظين / ج1 / 195 / مجلس في ذكر مقتل الحسين ع ..... ص : 169
در این روایت مراد از مومن شیعه است و نشانه و مختصات شیعه،دردست راست کردن انگشتراست چراکه اهل سنت در دست چپ میکنند
نشانه و مختصات شیعه،نمازنافله51 رکعت در ماه رمضان است چراکه اهلسنت نماز تراویح میخوانند
نشانه و مختصات شیعه،بلند گفتن بسم الله در نماز است چراکه اهل سنت ؛ آهسته میگویند
نشانه و مختصات شیعه،سجده برتربت و خاک است چراکه اهل سنت بر فرش و...سجده میکنند
نشانه و مختصات شیعه،زیارت اربعین است چون اهل سنت ، این زیارت را نمیخوانند....
👌پس خواندن زیارت اربعین و استمرار و مداومت بر آن نشانه شیعه بوده است....
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #معرفی_کتاب
📘 پادشاهان پیاده
🔹کتاب "پادشاهان پیاده" روایتی است جذاب و خواندنی از عشق ناب بسیاری از شیعیان و محبان اهل بیت(ع) به ساحت قدسی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) آن هم در مراسم عظیم و باشکوه پیادهروی اربعین.
🔹"پادشاهان پیاده" محصول زحمات بهزاد دانشگر و محمدعلی جعفری است که به همت انتشارات عهد مانا به زیور طبع آراسته شده است.
🔹این کتاب در واقع شامل ۹۰ خاطره است که نویسندگان به هنگام تدوین و نگارش مصاحبهها سعی کرده اند که کمترین دخل و تصرفی در روایتها صورت بگیرد و تنها خاطرات بازنویسی شود، زبان هر راوی حفظ شده و با لحن خودش روایت مطرح می شود.
🔹از این منظر باید گفت که این کتاب مبتنی بر مستندنگاری بوده و همین سبب شده تا خواننده در بخشهایی به تفکر وادار شود، بنابراین حتی در مواردی عواطف مخاطب درگیر اثر می شود.
🔹نگاهی به این خاطرات از لحن و زبان جنوب شهر تهرانی و اصفهانی و شیرازی و یزدی گرفته تا لحن عرب لبنانی و فارسی دستوپا شکسته تایلندی مقیم ایران، از جمله جذابیت های این اثر است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 برتر از شهادت
▫️ خیلی از این عزیزان وقتی میخواستند به جبهه بروند میگفتند دعا کنید ما شهید بشویم، می گفتیم دعا میکنیم آنچه خیر است پیش بیاید، چون #فرهنگ_دین این نیست که حرف آخر را شهید می زند.
▫️ مستحضرید که شهادت حضرت امیر جزء بهترین فضایل آن حضرت است؛ اما پیروزی علی #بالاتر_از_شهادت آن حضرت است.
وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بعد از جریان خندق فرمود: «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین»؛ حتی عبادت علی و شهادت علی، مدیون شمشیر علی است! اگر ـ معاذالله ـ در آنجا حضرت کشته می شد، بساط اسلام ختم می شد.
▫️ با شهادت که مشکل حل نمی شود؛ گاهی شهادت، گاهی پیروزی! ما به همین عزیزان می گفتیم ما دعا می کنیم آنچه خیر است خدا بدهد؛ گاهی بالاتر از شهادت می دهد! شهید اجرش نزد خدا محفوظ است؛ اما این که آمده دین را حفظ کرده، کشور را حفظ کرده، ناموس را حفظ کرده، آن شمشیر بوسیدنی است. فرمود: «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین»؛ یقیناً آن پیروزی بالاتر از شهادت است، آن پیروزی، مکتب را حفظ کرده است. عده ای در کنار سفره مکتب، شهید شدند، جانباز شدند، بله؛ اما اگر ـ خدای ناکرده ـ در جریان جنگ خندق حضرت کشته می شد، این فقط یک شهادت بود! این است که این عزیزان ما گاهی کارشان #بالاتر_از_مسئله_شهادت است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه مزمل جلسه 8
تاریخ: 1389/01/24
🔰 @p_eteghadi 🔰
92.6K
❓سوال
شخص مومنی را میشناختم که به عشق امام حسین علیه السلام و به نیت کسب ثواب و محشور شدن با ایشان عازم زیارت کربلا شد و در راه تصادف کرد و از دنیا رفت، آیا شهید است؟ اگر این مومن در نماز و روزه اش مشکل داشت یا بدهی گردنش بود، آیا در برزخ عذاب میبیند ؟
✅ پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
بله کسی که در راه زیارت امام حسین علیه السلام از دنیا برود، ثواب شهید را دارد.
نسبت به سؤال دوم تان عرض کنم که باید بدهیهایش حتما پرداخت بشود؛ بازماندگانش باید حتما نمازش را بخوانند و روزه اش را بگیرند...حتما باید بدهی هایش را پرداخت کنند که آنجا حتما مشکل دارد، یعنی خبرهای سخت و ترسناک به او میرسد و گاهی هم خبرهای امیدوار کننده.
[بازماندگان] کاری کنند که[متوفی] آنجا از مخمصه بیاید بیرون.
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
در روایت آمده که خداوند امام حسین علیه السلام را زیارت میکنند میخواستم بدونم چطور زیارت میکنند؟.mp3
584.7K
⭕️ سوال
❓در روایت آمده که خداوند امام حسین علیه السلام را زیارت میکنند میخواستم بدونم چطور زیارت میکنند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #کلیپ_اعتقادی
❓مگر خدا از اعمال و اعتقادات انسان خبر ندارد که در شب اول قبر از او سوال می پرسند؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
#حدیث
💠امام علی عليهالسلام: هيچ سختى و مشكلى شدت نگرفت، مگر اينكه خداوند گشايش آن را نزديک ساخت.
📚 غررالحكم، حدیث ۹۵۶۶
🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 رسالت حسینی
▫️ فرمود: «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَینٍ»؛ وقتی «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَینٍ» شد، کار وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را حسین بن علی باید در حدّ امامت انجام دهد؛ این اصل اوّل.
▫️ اصل دوم اینکه ذات اقدس الهی #برنامه_حیات_بخش وجود مبارک پیامبر را بعد از تلاوت آیات، سه اصل مهم قرار داد: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم﴾ که جامعه را با #فرهنگ_وحی آشنا میکند، جامعه را طاهر و طیب می کند و با #حکمت که خیر کثیر است، آشنا میکند؛ این برنامه رسمی آن حضرت است که خود راهی این راه است و عدّهای را هم به همراه می برد.
▫️ در زیارت اربعینِ سالار شهیدان می خوانیم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَة»؛ منتها وجود مبارک پیامبر در تمام مدّت عمر با تحمّل «مَا أُوذِی نَبِی مِثْلَ مَا أُوذِیتُ» به آن سه اصل عمل کرد و سالار شهیدان هم با #بذل_خون، جامعه را از جهل علمی (یک) و جهالت عملی (دو)، نجات داد و این به مقصد رسیده است! تقریباً پنج قرن بنی العبّاس با این نام و قبر و علامت مبارزه کردند؛ به راستی بنی العبّاس با قبر حسین بن علی مبارزه کردند! آن قبر را شیار کردند، آن زمین را کشت کردند، به طوری که هیچ اثری از قبر مطهر نبود! امّا اینکه زینب کبری (سلام الله علیها) در شام قسم یاد می کند و می گوید: قسم به خدا نمی توانید نام ما را به فراموشی بسپارید، این بر اثر این است که ایشان «عَالِمَةٌ غَیرُ مُعَلَّمَة» است.
آپارت:
#کلیپ_محرم_و_صفر
#اربعین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/08/27
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚📚بکاء الحسین ...
🔹کتاب شریف «امواج البکاء» شرحی بر مواقعی که حضرت سیدالشهداء علیه السلام گریستند و ذکر مصائب آن سرور، که توسط ملافاضل بسطامی (متوفای۱۳۰۹ق) به زبان فارسی در سال ۱۲۸۸ به چاپ رسید.
🔸شکستن قلب آن سرور، علت آن، خواصی که بر آن مترتب شده و علامت گریستن آن سرور.
بخشی از گریه ها آن اشرف الخافقین و افضل الخاشعین و الباکین قبل از شهادت اگر چه آن سرور در هر حالی خاضع، خاشع، گریان و دل شکسته بودند، ولی برای یادآوری شیعیان ۱۹ حدیث ذکر می شود.
🔹گریه های آن حضرت از زمانی که با جد خود وداع نموده، اراده سفر عراق پر نفاق نمودند و منازلی که سرور عالمیان در آن منازل محزون و گریان گردیدند تا زمان ورود آن سرور به کربلا ۸ حدیث در آن ذکر می شود.
🔸گریه های آن سرور تا وقت شهادت، تبسم وقت شهادت و سر آن که ۲۷ حدیث ذکر می شود.
🔹گریه های راز و ناله های فکار حضرت زینب خاتون سلام الله علیها بنت حضرت امیرالمومنین علیه السلام.
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
⁉️ چرا در روایات شیعه آمده بعد ظهور امام زمان علم از بین میرود؟ چرا باید علم از بین برود؟
🔰 ابن عباس از پیامبر اسلام(صلیاللهعلیهوآله) نقل میکند که حضرت فرمود: «خداوند در شب معراج به من وحی کرد که از صلب علی(علیهالسلام) یازده مهدی و پیشوا را برگزیدم و همه آنان از نسل تو و از فرزندان فاطمهی بتول(سلاماللهعلیها) هستند که آخرین آنها مردی است که حضرت عیسی نماز را به امامت او میخواند؛ و او زمین را از عدل و داد پر میکند، همانگونه که از ظلم و جور پر شده بود .... گفتم: پروردگارا در چه زمانی این وعده محقق میشود؟ خداوند فرمود: زمانی که علم و دانش از روی زمین برداشته و جهل و نادانی ظاهر شود.»
✅ اما مراد از برداشته شدن علم از روی زمین چیست؟ با توجه به سرعت زیاد پیشرفت علم و دانش در جوامع بشری، چگونه علم و دانش از این کره خاکی برچیده میشود؟ در پاسخ به این سؤال دو احتمال مطرح است:
1️⃣ احتمال اول
🔶 ممکن است که مراد از برداشته شدن علم و دانش از روی زمین در دوران پیش از ظهور، برداشته شدن تعقل و عقلانیت بشر باشد. یعنی در جوامع بشری آخرالزمان؛ دانشمند و عالم فراوان است، ولی افراد عاقل و خردمند بسیار نادر و کم است؛ زیرا در اثر متابعت از هوی و هوس رفتارهای عقلانی خود را از دست میدهند و به تبع آن، تمام زندگی فردی و اجتماعی بشر به دور از عقلانیت و خرد میشود و به انحراف و فساد میگراید.
2️⃣. احتمال دوم
🔺 علم مفید از روی زمین برداشته میشود؛ رهآورد و محصول پیشرفت صنعتی و تکنولوژی امروزه لجام گسیختگی، اسارت انسانها، ایجاد رعب و وحشت، سلب آسایش و حاکمیت هوی و هوس قدرتطلبی و برتریجویی، تخریب محیط زیست، استثمار و چپاول منابع معنوی و مادی ملتها و فراموشی زندگی اصلی و ابدی انسان بوده است و انسانیت انسان را مسخ کرده و او را در زمره سایر حیوانات قرار داده است.
✅ علومی که اسلام بر آن تأیید میکند و خداوند آن را میپسندند، علومی است که زمینه رشد و کمال انسانی و سعادت ابدی او را فراهم آورد و انسان را به بندگی و قرب الهی برساند. امیرالمؤمنین(علیهالسلام) در این باره میفرمایند: «ثمره علم، معرفت خداوند و بندگی اوست.
💠 در نتیجه: پیشرفت همین علوم و تکنولوژی یکی از عوامل مهم گسترش ظلم و فساد در جهان بوده است. زیرا انحراف اهداف تحصیل علم و صنعت و انحصار آن در دست عدهای خاص، سبب شده است حتی فرهنگ و عقاید جامعه بشری تحت تأثیر صنعت و تکنولوژی قرار بگیرد.
_________________
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
⁉️ برخی میگویند زیارت اربعین سندی در تاریخ ندارد و بدعت علمای شیعه است؟
🔰 زیارت امام حسین(علیهالسلام) در هر زمانی مستحب است و ثواب دارد. اما از چیدمان روایات در کنار یکدیگر به این موضوع دست مییابیم که ثواب زیارت اربعین امام حسین(علیهالسلام) با پای پیاده از امتیاز و فضیلت ویژهای برخوردار است، در ادامه بر طبق چهار مقدمه به بررسی این مطلب میپردازیم:
✅ مقدمه اول: بر اساس روایات رسیده از اهل بیت(علیهمالسلام) زیارت امام حسین(علیهالسلام) از وظایف شیعیان، بلکه تمام مسلمانان است؛ آنچنان که امام باقر(علیهالسلام) در حدیثی میفرمایند: «شیعیان ما را به زیارت قبر حسین بن علی(ع) فرمان دهید، زیرا زیارت آن حضرت، بر هر مؤمنی که به امامت او از سوی خدا اقرار دارد، واجب است.»
🔶 مقدمه دوم: علاوه بر این، زیارت امام حسین(علیهالسلام) فضیلت و ثواب زیادی دارد، آنچنان که در روایات اینگونه آمده است: «كسى كه قبر حضرت امام حسين(ع) را قربة الى اللَّه و براى خدا زيارت كند، حق تعالى او را از آتش جهنم آزاد نموده و روز فزع اكبر او را در امان قرار مىدهد و حاجتى از حوائج دنيا و آخرت را از خداوند نخواسته، مگر آنكه بارى تعالى به او عطا مىکند.»
✳️ مقدمه سوم: زیارت امام حسین(علیهالسلام) در صورتی که با پای پیاده همراه باشد از فضیلت بیشتری برخوردار است، آنچنان که امام محمد باقر(علیهالسلام) میفرماید: «كسى كه از منزلش بيرون آيد و قصدش زيارت قبر حضرت حسين ابن على(علیه السلام) باشد، اگر پياده برود، خداوند منّان به هر قدمى كه برمىدارد، يك حسنه برايش نوشته و يك گناه از او محو مىکند ...»
🔺مقدمه چهارم: از سوی دیگر، بنا بر روایاتی که از امام حسن عسکری(علیهالسلام) به دست ما رسیده است، یکی از علامتهای شیعه آن است که در روز اربعین به زیارت سالار شهید حضرت اباعبدالله الحسین(علیهالسلام) رود.
💠 بر اساس مقدماتی که از روایات بیان شد، شرکت در پیاده روی اربعین بهترین زمان ممکن برای انجام وظیفه و همچنین بهرهمندی از ثواب دنیایی و آخرتی زیارت امام حسین(علیهالسلام) به شمار میآید. از اینرو علما و بزرگان شیعه تلاش کردهاند به گونهای این پیاده روی را به عنوان فرهنگ شیعه در جهان نهادینه کنند. و این تلاشها اکنون به دست ما رسیده است، از اینرو پاسداشت و نگهداری آن در دوران معاصر وظیفه ماست.
____________
🔰 @p_eteghadi 🔰