eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.1هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
17.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺برده داری در اسلام !!!! ▫️در کلیپ فوق به دو پرسش ذیل پاسخ گفته ایم : 1 _ چرا اسلام از ابتدا به صورت کلی برده داری را ملغی نکرد ? 2 _ چرا امامان برای خود برده داشتند ? @Rahnamye_Behesht
⭕️ نام اصلی سفیانی چیست؟ 🔹 واژه «سفیان» و «یا»ی نسبت، اشاره به انتساب او به خاندان ابوسفیان است، بنابراین نمی توان نام او را سفیانی دانست. 🔸 هفت نام به دست ما رسیده [عبدالله، عثمان، عنبسه، معاویه، حرب، عتبه و عروه] که چهار موردش از غیرمعصوم نقل شده و دو مورد دیگرش از منابع اهل سنت است. تنها روایتی که در منابع شیعه آمده "نام سفیانی را عثمان می داند" که آن هم به دلیل ضعف سند قابل اعتماد نیست. 🔺 شاید دلیل اینکه در روایات، از نام او کمتر سخن به میان آمده، این باشد که دانستن نام او چندان فایده و ثمری ندارد؛ چرا که او به هر نامی باشد، همنام های فراوانی خواهد داشت و دانستن نام او به شناسایی اش کمک چندانی نخواهد کرد. آنچه مهم است اقدامات او و حوادث مربوط به اوست. ☑️ عبدالله بن منصور می گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم نام سفیانی چیست؟ ایشان فرمودند: «با نام او چه کار داری؟ وقتی او مناطق پنج گانه شام، شامل: دمشق، حمص، فلسطین، اردن و قنّسرین را تصرف کرد، منتظر فرج باشید.» 🔹برگرفته از تأملی نو در نشانه های ظهور،ص۱۳۵-۱۲۸ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
حجت برای ما تمام است! دیگر هیچ چیز نمانده، همه ی گفتنی ها را آوینی گفت، همه ی مرثیه ها را آهنگران خواند، همه ی فریادها را خمینی بر سر آمریکا کشید، همه ی خون دل ها را خامنه ای خورد ،همه ی فحش ها و ناسزاها را بهشتی شنید، همه ی اسارت ها را متوسلیان کشید، همه ی خاکها را پازوکی به دنبال معشوقه ها تفحص کرد ، همه ی معشوقه ها را باقرزاده به عاشق ها رساند، همه ی غربت ها را ابراهیم هادی چشید، همه ی دشت ها و بیابانها را حاج قاسم به دنبال شهادت گشت ،همه ی دویدن ها و نرسیدن ها هم سهم ما شد ، همه ی جان کندن و جان ندادن ها ، همه ی خون دل خوردن و خون ندادن ها .. حجت برای ما تمام است! فقط مانده که حجت الله بیاید تا منور شود زمین به نور وجودش ، که آرام بگیرد دل منتظران و فتح نهایی را به تصویر بکشیم ، که بعد سال ها بنشینیم بالای قبر فاطمه و اشک بریزیم، که چشممان روشن بشود به چراغانی حرم کریم اهل بیت ؛ که پایان بگیرد سکوت بقیع و فریاد سر بدهیم مظلومیت مادرمان را ! بیاید امام معشوق و اشک کودکان یمنی را نشان بدهد ، بیاید از غربت کشمیری ها بگوید، محاسن به خون خضاب شده شیخ زکزاکی را نشان دهد ، از خفقان بحرینی ها بگوید و معصومیت افغان ها را فریاد بزند بایستد رو به روی آمریکا سیلی بزند به صورت شیطان بزرگ ! و با سینه ای ستبر فریاد عدالت خواهی سر بدهد ! ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امیرالمومنین (علیه‌السلام): از هر چیز تازه ترین آن را برگزین، ولی در دوستان به دنبال قدیمی ترینشان باش. 📚 غررالحکم / حدیث ۹۵۱۴ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🔻 سیره پیامبر صلی‌الله‌‌عليه‌وآله در روزه مستحبی 🔹 در سنن النبی درباره سیره پیامبر صلی‌الله‌‌عليه‌وآله از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است: «رسول خدا صلی‌الله‌‌عليه‌وآله در آغاز بعثت آن قدر پى در پى روزه مى‌گرفت كه مى‌گفتند ديگر افطار نمى‌كند؛ سپس آن قدر افطار مى‌كرد كه مى‌گفتند ديگر روزه نمى‌گيرد؛ آن‌گاه از اين روش دست برداشت و يك روز در ميان روزه مى‌گرفت كه روزه حضرت داود علیه‌السلام باشد. سپس آن را ترك كرد و سه روز ايام البيض (سيزده و چهارده و پانزدهم هر ماه) را روزه مى‌گرفت و سرانجام از آن هم صرف نظر كرد و سه روز را در دهه‌هاى ماه پخش كرد؛ پنجشنبه دهه اول، و چهارشنبه دهه دوم، و پنجشنبه دهه سوم و تا زنده بود اين روش را ادامه داد.» آن حضرت مى‌فرمود: اين روزه (سه روز روزه در ماه، پنجشنبه اول و آخر ماه و چهارشنبه وسط ماه) روزه همه عمر است. (اگر كسى چنين كند، مثل آن است كه تمام عمرش روزه باشد.) ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 درکات و درجات 🔹 انسانی كه بالغ شده است، سرِ چهار راه ایستاده است؛ چهار راهِ حقیقی جدای از هم: یكی راه است كه بشود: ﴿كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ كه واقعاً می ‌شود حیوان، لذا در قیامت به صورت حیوان‌ های بهیمی محشور می ‌شود اگر در طرف شهوت حركت كند؛ اگر در طرف غضب و خون ریزی و آدم ‌كُشی و هیتلری و استالینی حركت كرد، واقعاً می ‌شود «سَبُع ضَاریء»، لذا این گروه به صورت گرگ خون‌ آشام محشور می ‌شوند؛ اگر به صورت و نیرنگ و خُدعه و فریب و نقشه و حیله و امثال اینها حركت كرد، واقعاً می‌ شود شیطان و اگر به صورت فرشته‌ خویی حركت كرده است، واقعاً می‌ شود فرشته و از فرشته‌ ها هم بالاتر می ‌رود. 🔹 اینكه عده‌ای واقعاً در قیامت به صورت حیوان محشور می‌ شوند نه یعنی قیافه و ریختشان حیوان است؛ نه، واقعاً حیوان‌ هستند؛ منتها «انسانٌ قِرَد»، «انسانٌ سَبُع»، «انسانٌ شیطان». چون انسانی است كه بهیمه شد، از هر بهیمه ‌ای بهیمه ‌تر است؛ چون انسانی است كه درنده شد، از هر درنده ‌ای درنده‌ تر است، زیرا آن درنده، سرمایه درندگی اش است، دیگر علم و اندیشه ‌ای ندارد كه آنها را در راه درندگی پیاده كند؛ اما انسان، مصطلح دارد و همه این دست ‌مایه‌ های علمی را در راه درندگی پیاده می ‌كند. یك وقت می ‌بینید ، مسموم شده است؛ این كار، كار یك گرگ كه نیست، كارِ ده گرگ كه نیست، كار است! قهراً انسانی هم كه فرشته بشود، از فرشته‌ ها برتر می ‌شود و معلّم فرشته‌ ها خواهد شد. بنابراین چه در طرف دركات و چه در طرف درجات، راه باز است. 📚 سوره مبارکه حشر جلسه 26 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
18.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ⁉️ انسانها در بهشت چند ساله هستند؟ و بچه ای که در 8 سالگی از دنیا رفته در آنجا چند ساله است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
عاقبت جهان اگر آنطور که خدا مي خواست و دشمنان با ائمه عليهم السلام مخالفت نمي کردند آيا غيبت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف رخ مي داد؟.mp3
4.76M
⭕️ سوال ⁉️ عاقبت جهان اگر آنطور که خدا مي خواست و دشمنان با ائمه عليهم السلام مخالفت نمي کردند آيا غيبت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف رخ مي داد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
❓آیا «طالع»، «سرنوشت» و «قسمت» یکی هستند یا تفاوت دارند؟ طالع اصطلاحی است که برخی فالگیرها به کار می برند و با محاسباتی از روی ستارگان اعلام می کنند که سرنوشت شخص را فهمیده اند. پس طالع بینی به ادعای این افراد -که ما هم قبول نداریم- راهی است برای رسیدن به سرنوشت ولی خودش سرنوشت نیست. 🔹قسمت و سرنوشت و قضا و قدر یک حقیقت هستند و آن چیزی است که برای انسان مقدر شده است تا رخ دهد. به بیان دیگر، به اراده ای که خداوند متعال درباره انسان دارد قسمت و قضا و قدر گفته میشود. 🔸الفاظ دیگری مانند «بخت»، «اقبال» و «شانس» هم گاهی از سوی عوام استفاده می شود که مورد قبول ما نیستند. 🌾این مفاهیم غلط متاسفانه در ادبیات ما هم وارد شده است. به عنوان نمونه شعری است که می گوید: «گلیم بخت کسی را که بافتند سیاه/ به آب زمزم و کوثر سفید نتوان کرد» که حکایت از سرنوشت کسی دارد که از اساس بدبختی و سیاهی است و به هیچ وجه نمی توان آن را تغییر داد و سفید کرد. 💎در این باره باید گفت: 1⃣اولاً: از اساس چیزی به اسم «بخت» وجود ندارد. 2⃣ثانیاً: گلیم بخت هیچ کسی را سیاه نبافته اند. ✳️پس این مطالب از اساس باطل است و سرنوشت هر کسی در دستان خود اوست و می تواند با بکارگیری عواملی بهترین سرنوشت ها را برای خودش رقم بزند. 💠 همانطور که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم»(سوره مبارکه رعد/11). یعنی خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی دهد مگر این که خودشان با اعمالشان آن را تغییر می دهند. 🔸همچنین در ادعیه ما وارد شده است که: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ سُوءِ الْقَضَاءِ وَ سُوءِ الْقَدَر»(جامع الاخبار للشعیری /ص132) یعنی من از سرنوشت بد به خداوند متعال پناه می برم و دعا میکنم که سرنوشتم خوب شود. 📚 بیانات استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ❓ آیا راه رفتن روی قبور یا شستن قبر ها اشکال دارد؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 آیا وجود علمای فاسد و حکومت های ظالم، عذر و بهانه خوبی برای بی دین شدن افراد است؟ 🌕 امام صادق صلوات الله علیه: مؤمن از کوه محکم تر (عزیز تر) است؛ زیرا از کوه به کمک تیشه ها چیزى کاسته مى‌شود ولی از دین مومن چیزى کم نمى‌گردد. عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ أَعَزُّ مِنَ اَلْجَبَلِ إِنَّ اَلْجَبَلَ يُسْتَقَلُّ مِنْهُ بِالْمَعَاوِلِ وَ اَلْمُؤْمِنَ لاَ يُسْتَقَلُّ مِنْ دِينِهِ شَيْءٌ. 📗الكافي، ج۵، ص۶۳ ✅ افرادی که پایشان روی پوست خربزه بند است و با کوچکترین نسیمی به این طرف آن طرف می‌روند برای دوری از اسلام بهانه های واهی می‌آورند؛ اشتباه اشخاص ربطی به اهل بیت صلوات الله علیهم ندارد. پس به جای عذر و بهانه آوردن بهتر است بین غیر معصوم و معصوم تمییز قائل شویم! همانگونه که مومنین در فتن و آزمایش ها همچون کوه محکم و راسخ هستند و اشتباهات غیر معصوم را به پای معصومین صلوات الله علیهم نمی‌نویسند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ نام اصلی سفیانی چیست؟ 🔹 واژه «سفیان» و «یا»ی نسبت، اشاره به انتساب او به خاندان ابوسفیان است، بنابراین نمی توان نام او را سفیانی دانست. 🔸 هفت نام به دست ما رسیده [عبدالله، عثمان، عنبسه، معاویه، حرب، عتبه و عروه] که چهار موردش از غیرمعصوم نقل شده و دو مورد دیگرش از منابع اهل سنت است. تنها روایتی که در منابع شیعه آمده "نام سفیانی را عثمان می داند" که آن هم به دلیل ضعف سند قابل اعتماد نیست. 🔺 شاید دلیل اینکه در روایات، از نام او کمتر سخن به میان آمده، این باشد که دانستن نام او چندان فایده و ثمری ندارد؛ چرا که او به هر نامی باشد، همنام های فراوانی خواهد داشت و دانستن نام او به شناسایی اش کمک چندانی نخواهد کرد. آنچه مهم است اقدامات او و حوادث مربوط به اوست. ☑️ عبدالله بن منصور می گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم نام سفیانی چیست؟ ایشان فرمودند: «با نام او چه کار داری؟ وقتی او مناطق پنج گانه شام، شامل: دمشق، حمص، فلسطین، اردن و قنّسرین را تصرف کرد، منتظر فرج باشید.» 🔹برگرفته از تأملی نو در نشانه های ظهور،ص۱۳۵-۱۲۸ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓ در لبنان هم افراد با حجاب هستند هم افراد بی بند و بار، هر کسی هم کار خودش را می کند، اشکالی دارد جامعه ما هم این شکلی باشد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰 آیا بر اساس اعتقادات شیعه، رؤیت خداوند امکان دارد؟ ✍️ بعضی از پیروان وهابیت، با شبهاتی که مطرح می‌کنند به شیعیان اتهام می‌زنند که پیروان مکتب اهل بیت علیهم‌السلام معتقد به رؤیت خدا در عالم دنیا هستند؛ این افراد، با بیان روایتی از کتاب کامل‌الزیارات ادعا کرده‌اند که شیعیان همانند پیروان اهل سنت معتقد به رؤیت خداوند متعال در دنیا و قیامت هستند و این مطلب مهم در کتب اعتقادی شیعه بیان شده است. ✅ در پاسخ به این شبهه، چند نکته بیان می‌شود: 👈 نكته اول؛ قرآن کریم درباره رؤیت خدا می‌فرماید:«لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ [أنعام/103] چشم‌ها او را در نمی‌یابند، ولی او چشم‌ها را درمی‌یابد و او لطیف و آگاه است.» بر اساس این آیه شریفه، هرگونه رؤیت با چشم رد شده و به هیچ وجه، چنین امکانی وجود ندارد. 👈 نکته دوم؛ علامه مجلسی درباره رؤیت خداوند می‌نویسد: «منظور از (العلی الأعلی) در روایت، امین وحی و فرستاده خداوند، حضرت جبرئیل است و منظور از دیدن خداوند، کنایه از نهایت ظهور علم و منظور از حسن صورت، کنایه از ظهور صفات کمالی خداوند متعال نزد رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله است و منظور از گذاشتن دست بر روی سر حضرت، کنایه از افاضه رحمت الهی درباره خاتم الانبیاء صلی‌الله‌علیه‌وآله است.»[1] 📚 پی‌نوشت 1. بحار الأنوار، ج44، ص238 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💬 ❤️حضرت امام هادى عليه السلام❤️ مَن جَمَعَ لَكَ وُدَّهُ و رَأيَهُ فَاجمَعْ لَهُ طاعَتَكَ هر كه دوستى و انديشه اش را در اختيار تو گذاشت، تو نيز اطاعتت را در اختيار او گذار ميزان الحكمه جلد6 صفحه510 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
✍ اگر نماز، انسان را از فحشا و منکر باز میدارد، چرا بعضی از نمازگزاران مرتکب خلاف می شوند؟ اولا : تخمه پوک، هیچ گاه سبز نمی شود و نماز بدون حضور قلب، تخمه پوک است. نمازی سبب دوری انسان از مفاسد میشود که با حضور قلب باشد وگرنه حرکت لب و کمر چنین خاصیتی را ندارد. اگر مدرسه و دانشگاه به انسان رشد علمی میدهد به این معنا نیست که هر کس به مدرسه و دانشگاه رفت به آن رشد میرسد، بلکه به این معناست که مدرسه و دانشگاه بستر رشد است به شرط آن که با جدیت درس بخوانید و آنچه را میخوانید بفهمید. نماز نیز اگر با اصول و شرایطی که دارد اقامه گردد، مانع فحشا و منکر میشود. ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر ( سوره عنکبوت، آیه 45. ) ثانیا : نمازگزاری که گاهی خلاف میکند، اگر اهل نماز نبود خلافش بیشتر بود، زیرا همین نمازگزار برای صحیح بودن نمازش مجبور است بدن و لباسش پاک باشد، لباس و مکانش از مال مردم نباشد و همین مقدار مراعات احکام و مسائل، سبب دور شدن او از برخی گناهان و منکرات میشود، همان گونه که پوشیدن لباس سفید، انسان را از نشستن روی زمین آلوده باز میدارد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ❓ آیا روح در شب اول قبر به بدن باز می گردد تا فشار قبر داشته باشد؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢روزه اساتید و دانشجویان💢 اساتيد و دانشجويان در صورتى كه كمتر از ده روزدر محل تحصيل و خوابگاه مىمانند، تكليف نماز و روزهشان چيست؟ امام: نماز شكسته است و روزه صحيح نيست. آيات عظام بهجت، صافى، فاضل و نورى: اساتيد و دانشجويان، اگر در كمتر از ده روز، حداقل يك بار، بين وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و اين وضعيت، تا مدتى ادامه داشته باشد- به طورى كه نزد عرف «سفر» كار آنان شمرده شود- نماز ايشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه صحيح است. [به طور مثال حداقل چهار ماه]. تبصره 1. (سفر اول) تمامى دانشجويان و اساتيد مذكور، هرگاه در طول مدت تحصيل بيش از ده روز در وطن خود بمانند، و يا اولين مسافرت شروع سال تحصيلى آنان باشد، بايد نماز را در محل درس شكسته بخوانند و روزه نگيرند. اما پس از يك رفت و برگشت ميان وطن و محل تحصيل، نماز را كامل بخوانند و روزه را بگيرند. تبصره 2. به فتواى آيةاللَّه بهجت، سفر اول با طى مسير هشت فرسخ، تحقق مىيابد. از اين رو اگر فاصله محل درس و تدريس از وطن، بيش از هشت فرسخ باشد، در همان اولين مسافرت نيز نمازشان در محل تحصيل، كامل و روزه صحيح است. آيةاللَّه تبريزى: دانشجو اگر در مدت كمتر از ده روز، بين وطن و دانشگاه رفت و آمد كند، بايد احتياط كند؛ يعنى، نماز را تمام و شكسته بخواند و اگر روزه گرفت،صحيح است و قضا ندارد. استاد اگر هر هفته، براى تدريس، به حدّ مسافت شرعى مسافرت مىكند- چنانچه مدت تدريس، دو ماه يا زيادتر باشد- بايد نماز را تمام بخواند و روزه بگيرد. تبصره. با توجه به اينكه آيةاللَّه تبريزى در اين مسئله احتياط واجب دارند، مقلدان ايشان مىتوانند در اين مسئله به فتواى مرجع تقليد مساوى و يا اعلم بعدى رجوع كنند و نمازشان را تمام بخوانند و روزه بگيرند. آيةاللَّه خامنهاى: اساتيد و دانشجويان بورسيه و مأمور به تحصيل، اگر در كمتر از ده روز، حداقل يك بار بين وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند، نماز آنان تمام و روزه ايشان صحيح است؛ اما ديگر دانشجويان، نمازشان شكسته و روزه آنها صحيح نيست. تبصره. با توجه به اينكه آيةاللَّه خامنهاى در مسئله رجوع به مرجع مساوى، احتياط واجب دارند، دانشجويان مىتوانند در اين مسئله به مرجع تقليد مساوى ديگر، مراجعه كنند؛ [به شرط اينكه مرجع تقليد جديد] رجوع به مرجع مساوى را جايز دانسته باشد و نماز دانشجوى مسافر را تمام و روزه او را صحيح بداند (مانند آيةاللَّه بهجت). آيةاللَّه سيستانى: 1. اگر زمان تحصيل و تدريس اساتيد و دانشجويان، حداقل دو سال ادامه دارد و در آنجا مستقر مىشوند] گر چه در هفته دو شبانه روز كامل باشند؛ به نحوى كه به آنان مسافر گفته نشود آنجا در حكم وطن است و بايد نمازشان را در محل تحصيل، تمام بخوانند و روزه را بگيرند. 2. اگر اساتيد و دانشجويان در هفته، حداقل سه روز بيش از مسافت شرعى رفت و آمد كنند و يا در سفر باشند و اين برنامه براى مدتى) به طور مثال شش ماه در يك سال و يا حداقل سه ماه در چند سال تحصيلى (ادامه يابد؛ كثيرالسفر محسوب مىشوند و نماز ايشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزهشان صحيح است. تبصره 1. در هر دو صورت اگر در ماه اول، قصد اقامت ده روز نكنند، بايد احتياط نمايند؛ يعنى، نمازشان را هم تمام و هم شكسته بخوانند و روزه را هم بگيرندو هم قضا نمايند. تبصره 2. با توجه به اينكه آيةاللَّه سيستانى، رجوع به مرجع تقليد مساوى را جايز مىداند، مقلدان ايشان مىتوانند در اين مسئله به مرجع مساوى ديگر، مراجعه كنند كه نماز را كامل و روزه را صحيح مىداند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 رازدار پدر 🔹 حجت الاسلام و المسلمین یكی از بارز‌ترین مصداق‌ های «یحفَظُ المَرءُ فِی وُلدِه» بود و یكی از روشن ‌ترین مصداق ‌های «اَلوَلَدُ سِرُّ أبِیه». همانطوری كه ائمه ـ علیهم السَّلام ـ فرزندان فراوان داشتند‌، امّا همه فرزندان آنها یكسان نبودند‌، علماء هم ممكن است فرزندانی داشته باشند و همه فرزندان آنها یكسان نباشد‌. یكی از بركاتی كه خدا به امام راحل ـ رضوان الله تعالی علیه ـ داد «أصبَغَ عَلَیهِ نِعَمَهُ ظاهِرَهً وَ باطِنَه»، این بود كه این دو فرزند بزرگوارش حافظ سرّ او بودند و آن امام راحل در حیات اینها محفوظ ماند‌. 🔹 هم در سلامت امام تلاش و كوشش كرد‌‌، هم در هجرت امام سهم به سزایی داشت‌، هم در مصاحبت امام سهم به سزایی داشت و هم در نشر آثار امام در زمان خود امام سهم به سزایی داشت و هم پس از ارتحال امام در نشر آثار علمی ایشان سعی بلیغ داشت‌. این در حقیقت امامت امام را خوب درك كرد و امام در چنین فرزندی محفوظ بوده است‌. او به نوبه خود عالم وارسته ‌بود‌، به نوبه خود از علوم حوزوی برخوردار بود‌، شَمّ سیاسی قابل قبولی داشت كه بخشی از آن را كسب می‌ كرد و بخش دیگر را به ارث برده بود، یك مجموعه‌ ای از چهره انقلابی امام راحل را در خود مجسّم كرده بود. 🔹 آخرین خاطره ‌ای كه از این بزرگوار داریم همان خاطره ‌ای است كه تقریباً ده روز قبل از رحلت ایشان اتّفاق افتاد، یعنی حضور ایشان در مجلس خِبرگان رهبری، در اوّلین جلسه سخنانی داشت‌، بعد از تمام شدن آن جلسه اوّل یعنی قبل از ظهر در مراسم افتتاح سدّ پانزده خرداد (كه نوع مسؤولین بلند پایه نظام اسلامی و اعضای محترم مجلس خِبرگان رهبری شركت كردند‌) شركت كرد‌‌، آنجا خوش درخشید‌، آخرین دیدار ما‌ آن بود و دیگر این بزرگوار را بعد از آن ده روز ندیدم تا در جماران‌، وقتی وارد آن اتاق مخصوص بیمارستان شماره دو بقیه الله شدم‌ كه ایشان را با آن وضع دیدم‌، بسیار متأثّر شدم‌. 🔹 وقتی خداوند به فرشتگانش دستور می‌دهد كه بیوت بعضی از علمای ربّانی را روشن نگه بدارید‌‌، ما هم بكوشیم پیام این هاتف غیب را خوب گوش دهیم، چون همه این درها به چهره ما گشوده است‌، فقط كوبه در را بكوبیم تا صدای آشنا به گوشمان برسد‌. سفارش ما به بازماندگان این فقید سعید و عزیز سفر كرده آن است‌: اینك دَرِ امامت‌ و ولایت‌، دَرِ عالم ربّانی شدن و وارث انبیاء شدن به روی شما باز است‌. 📚 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت رحلت مرحوم حاج سید احمد خمینی تاریخ: 1373/12/28 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 میراث نبوت 🔹 میراث پیامبران چیست كه این عالِمی كه میراث ‌بر آنهاست از آن میراث باید استفاده كند؟ را خدای سبحان در قرآن و همچنین وجود مبارك امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نهج ‌البلاغه و سایر ائمه (علیهم السلام) در كلمات نورانی ‌شان مشخص كردند كه چیست. وجود مبارك امیرمؤمنان (سلام الله علیه) فرمود انبیا آمدند «وَ یثیرُوا لَهُمْ دَفائِنَ الْعُقُول»؛ آن دفینه ‌های عقلی را شناسایی و شكوفا می‌ كنند و جامعه را به عقلانیت می رسانند. 🔹 اگر كسی از ضعف فكری جامعه سوء استفاده كند، وارث نیست؛ اگر كسی جامعه را در همان سطح نگه دارد و حرف‌ های خودش را بزند، وارث نیست؛ اما كسی كه دفینه ‌های عقول جامعه را شناسایی كند است؛ مثل معدن ‌شناسی كه می ‌داند در زیر زمین كجا گاز هست كجا نفت هست كجا طلا هست كجا نقره هست، این معدن ‌ها را شناسایی می ‌كند، بعد این معدن ‌ها را اثاره می ‌كند اثاره یعنی . انبیا آمدند درون مردم را زیر و رو كنند، تا آن گوهری كه به وسیله اغراض و غرایز دفن شده است را شناسایی كنند و پیدا كنند و به صاحبانشان نشان بدهند، بگویند اینها شناسنامه شماست، شما در این حدّ هستید. اگر انبیا موفق شدند آن دفائن عقلی را شكوفا كنند و ، آن وقت چنین جامعه ‌ای كه به عقلانیت رسیده است آنها را كاملاً همراهی می ‌كند و بر اساس این اصول اینها كاملاً موفق ‌اند. 🔹 هر وقت چنین توفیقی نصیب ولیی از اولیای الهی شده است آنجا تمدّنی پیدا شد كه در متن تدین نهادینه است. بهترین و برجسته ‌ترین نمونه در جهان، همان زمان ظهور وجود مبارك ولی عصر است كه عقل جامعه زیاد می ‌شود، آن ‌وقت اداره كار سختی نیست. 📚 دیدار برگزاركنندگان سالگرد ارتحال سیداحمد خمینی با حضرت استاد تاریخ: 1391/12/06 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓چرا افرادی که ظلم می کنند در این دنیا مجازات نمی شوند؟! 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🌼مشغول چیزهای جدا از جان نشویم ✍️چه بسیار خودهای دروغینی که آدم‌ها، آن‌ها را خود راستین گرفته‌اند و اصلاً متوجه نیستند. مثلاً کسی که مقداری پول به‌دست می‌آورد و یا حقوق می‌گیرد، احساس می‌کند ماشاءالله یک خودی شده است در حالی که این «نه خود» است، یا یک لباس مُد جدید می‌پوشد و به اصطلاح، خودش را خیلی تحویل می‌گیرد که ماشاءالله یک خودی پیدا کرده است. یا مثل بچه‌ها وقتی در روز عید نوروز کفش نو می‌پوشند، به جای این که جاده را نگاه کنند، کفش‌هایشان را نگاه می‌کنند و خودی احساس می‌کنند. یعنی «نه خود» را «خود» گرفته‌اند. البته از بچه‌ها بیش از این انتظاری نیست ولی بزرگ‌ترها گاهی بچه‌های عجیب و غریبی هستند که خودشان را مشغول چیزهای جدا از جانشان کرده‌اند و احساس خودی می‌کنند. به اعتبار یک قطعه زمین، یا یک دست لباس، یا یک ماشین مدل جدید، خودشان را خیلی مهم می‌دانند و برای خود اعتباری قائلند. توجه ندارند که خداوند خواسته است از طریق این امکانات، رزقشان را بدهد تا در بستر انجام وظایف مربوطه، فضای بندگی خداوند و ارتباط با حضرت اَحد را پیشه کنند. انسان در همه امور باید سعی کند خودش باشد، و برای استقرار و حفظ و رشد دادن هر چه بیشتر خود و آزاد شدن از «ناخود»ها، باید با خدا ارتباط پیدا کرد. گفت: من غلام آن که نفروشد وجود / جز به آن سلطان با افضال و جود 📚کتاب آشتی با خدا ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 خوبی‌های آدم‌های بد را احیا کنید 🔹سی.پی.آر بیمارستان جای جالبی‌ست. آدم‌هایی که بیرون از آن هستند تند و تند قدم می‌زنند، گریه می‌کنند، دعا می‌کنند. حالشان بهتر از بیماری نیست که برای زنده‌ماندن با دستگاه شوک دست‌وپنجه نرم می‌کند. 🔸آدم‌های بیرون از اتاق از یک چیز می‌ترسند؛ از "نبودن"! از نزدن ضربان قلب عزیزترین شخص دنیایشان، از جای خالی یک آدم. 🔹اتاق شوک جای بد و جالبی‌ست. تمام قول‌های عالم پشت دَرش داده می‌شود، تمام خاطرات مرور می‌شود! تمام خوبی‌هایش یادآوری می‌شود! 🔸حالا چشمتان را ببندید. بدترین آدم زندگی‌تان را درون این اتاق تصور کنید. 🔹فرض کنید تنها کسی هستید که او دارد. به خوبی‌هایی که قبلا به شما کرده فکر کنید، به جای خالی‌اش. 🔸نبود آدم‌ها را هیچ کینه‌ای پر نمی‌کند! 🔹لطفاً در زندگی‌تان یک اتاق سی.پی.آر، یک اتاق شوک داشته باشید. و خوبی‌های آدم‌های بدِ دنیایتان را احیا کنید. 🔸بعضی روزها امروزمان به فردا نمی‌رسد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 ثواب روزه در سه روز پایانی ماه شعبان 🔻امام صادق عليه‌السلام: مَنْ صامَ ثَلاثَةَ أَيّامِ مِنْ اخِرِ شَعْبانَ وَ وَصَلَها بِشَهْرِ رَمَضانَ كَتَبَ اللّه ُ لَهُ صَـوْمَ شَهْـرَيْنِ مُتَتـابِعَـيْنِ 🌒 هركس سه روز آخر ماه شعبان را بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند، خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برايش محسُوب می‌كند. 📚 وسائل الشيعه، ج ۷، ص ۳۷۵، ح ۲۲ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴انواع شفاعت از نگاه علامه مجلسی علامه مجلسی بر اساس کسانی که مورد شفاعت قرار می‌گیرند، شفاعت را به 5 دسته تقسیم کرده است: اوّل‌ آن‌ مختصّ است‌ به‌ رسول‌ الله‌ ص: و آن‌ عبارت‌ است‌ از دور کردن‌ اهوال‌ موقف‌ قیامت‌، و تعجیل‌ دادن‌ در حساب‌. دوّم‌: در داخل‌ کردن‌ گروهی‌ را بدون‌ حساب‌ در بهشت‌، و این‌ نیز دربارۀ رسول‌ الله‌ ص وارد است‌. سوّم‌: شفاعت‌ دربارۀ کسانی‌ که‌ آتش‌ بر آنها واجب‌ شده‌ است‌؛ و دربارۀ این‌ افراد، رسول‌ الله‌ ص و هر کس‌ دیگر را که‌ خداوند بخواهد شفاعت‌ می‌کنند. چهارم‌: دربارۀ مؤمنینی‌ که‌ داخل‌ در آتش‌ شده‌اند؛ و دربارۀ آنان‌ نیز احادیثی‌ وارد شده‌ است‌، که‌ به‌ شفاعت‌ رسول‌ الله‌ ص و فرشتگان‌ و برادران‌ مؤمنشان‌ خارج‌ می‌شوند و پس‌ از آن‌ هر کسی‌ که‌ گویندۀ لا إلَهَ إلاّ اللَهُ است‌ خداوند او را خارج‌ میکند، و همانطور که‌ در حدیث‌ آمده‌ است‌، در آتش‌ باقی‌ نمی‌مانند مگر کافران‌. پنجم‌: شفاعت‌ برای‌ ازدیاد درجات‌ مردم‌ بهشتی‌؛ 📚بحار الانوار طبع‌ حروفی‌، ج‌ 8، ص‌ 62 و 63 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 کفاره ی غیبت 🔴 📝 آیا می توان بدون گرفتن از فرد غیبت شونده توبه کرد؟ 🔹 با توجه به این که غیبت از است، بنابر این در مرحله اول باید از غیبت شونده رضایت گرفت، آن گاه به درگاه الهی از این گناه کرد. اما اگر رضایت گرفتن از غیبت شونده به هر دلیلی ممکن نباشد و یا این که گفتن به او موجب مفسده ای مهم تر می شود و ... که در این صورت با توجه به روایات معصومان (ع) باید برای او استغفار نمود و این کفاره غیبت او است. 🔸 در این باره به دو روایت اشاره می کنیم: 🌸 امام صادق (ع) می فرماید از پیامبر (ص) پرسیده شد: کفاره غیبت چیست؟ حضرت فرمود: هر وقت یادت آمد، برای او از خداوند طلب آمرزش کن. 🌸 امام صادق (ع) در روایت دیگر می فرماید: اگر غیبت کردى و خبرش به غیبت شده رسید، پس راهى نمی ماند جز حلالیت خواستن از او، امّا اگر خبرش به او نرسیده، از خداوند برایش طلب آمرزش کن. 📚 مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج 72، ص 241 و 242 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 بلندای رهایی 🔸 گاهی انسان از خدای سبحان می خواهد که مرا به طرف خودت جذب بکن؛ گاهی در دعاهای معمولی این است که مرا هدایت بکن که در این دعاها معمولاً هدایت، به معنای ایصال به مطلوب است؛ گاهی دعا این است که مرا جذب بکن: «و اجذبنی». این دعای عرفه سیدالشهداء است که به خدا عرض می کند مرا جذب بکن که من بشوم مجذوب؛ ، سریع تر می رود و احساس خستگی نمی کند. 🔸 گاهی از ذات اقدس الهی درخواست می شود که توفیقی بده که من قطع علاقه کنم، از این بالاتر گاهی از خدا خواسته می شود که مرا منقطع کن که از دنیا بِبُرم و قله این مراتب و بالاترین مرتبه آن، است. 🔸 تفاوت اساسی انقطاع و کمال انقطاع، آن است که در انقطاع، شخص، از غیر خدا منقطع شد ولی این انقطاع را می بیند که من منقطع هستم؛ اما کمال انقطاع، این فضیلت را دارد که دیگر آن شخص به این انقطاع هم نگاه نمی کند، وقتی انقطاع را ندید، ؛ «هَبْ لِی كَمَالَ‏ الِانْقِطَاعِ‏ إِلَیك‏». 📚 درس خارج فقه قرض جلسه 24 تاریخ: 1394/03/06 🔰 @p_eteghadi 🔰