#شبهات_دانش_آموزی
#سوال
🔴 اگر خدا خودش ناظر بر همه چیز هست و قادر مطلق است پس چرا ثبت و ضبط اعمال را به فرشتگان سپرده است؟
#پاسخ
🔶 خداوند عالم را بر اساس قوانین نظم و علت و معلول آفریده است و هر چیزی را در سر جای خودش قرار داده و به هر کسی وظیفهی خاص خودش را داده است.
🔻 خدا میتواند یک میوه را بدون هیچ درختی به وجود بیاورد ولی برای به وجود آوردن آن یک سری مقدمات قرار داده است مثلا بذر آن در خاک کاشته شود، آب و نور و گرما بر آن قرار بگیرد بعد رشد کند و چند سال طول بکشد تا میوه دهد.
🔻 یا خدا میتواند یک بچه را بدون زمان به وجود بیاورد ولی نه ماه طول میکشد تا بچه به دنیا بیاید.
🔺 امام صادق علیه السلام فرمودند: «أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابٍ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْءٍ سَبَباً؛ خدا خواسته است که همه کارها از طریق اسباب آن جاری گردد».(1)
📚 منبع:
1ـ کافی، ج 1، ص 183
🔰 @p_eteghadi 🔰
#مناظره
◾️ مناظره جالب #امام_سجاد علیهالسلام درباره قاتلین #امام_حسین علیهالسلام
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸خدایا دلم که برایت تنگ میشود
با آنکه می دانم همه جا هستی
اما به آسمان نگاه میکنم
چرا که "آسمان"
سه نشانه از تو دارد:
بی انتهاست
بی دریغ است
و هم چون یک دست مهربان
همیشه بالایِ سرماست.. ♥️
شب بخیر 🌙
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌱إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَىٰ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَیِّتِ مِنَ الْحَیِّ ذَٰلِکُمُ اللَّهُ فَأَنَّىٰ تُؤْفَکُونَ (انعام: ٩۵)
🌱خداوند، شکافنده دانه و هسته است؛
🌱زنده را از مرده خارج میسازد، و مرده را از زنده بیرون میآورد؛
🌱این است خدای شما! پس چگونه از حقّ منحرف میشوید؟!
🌱صبحتون منور به انوار الهی💫
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سخن_بزرگان
💠 حاج میرزا اسماعیل دولابی :
✍️ اجابت قبل از دعاست. یک وقت نگویید هرچه #دعا می کنیم #مستجاب نمیشود. اگر #خدا نمیخواست شما نمیتوانستید دعا کنید. وقتی با حال دعا با خدا حرف میزنیم، این را خدا خواسته که نصیب ما شده است.
📚 طوبای محبّت، ج۲، ص ۹۶
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سوال
🔴 آيا در جهان آخرت همه افراد بشر مورد بازخواست قرار مىگيرند؟
#پاسخ
بله همه مورد بازخواست قرار میگیرند. خداوند در قرآن کریم می فرماید:
وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ (صافات ۲۴)
آنها را نگه داريد كه در كارشان حتماً مورد بازخواست خواهند بود.
شايد استبعاد شما به جهت آن باشد كه پرسش از اين همه خلايق را كارى بسيار طولانى و بزرگ مىبينيد. آرى همين گونه است، ولى خداوند سريعالحساب است.
امروزه اگر بشر با عقل خدادادى خود، كار محاسبات را اين همه سرعت بخشيده و آسان كرده است آيا براى خداوندى كه همه چيز در اختيار اوست، چنين كارى مشكل و بعيد مىنمايد؟
البته اين كه از هر كس چه چيز سؤال خواهد شد و نحوه سؤال چگونه است، موضوع ديگرى است.
اساساً ترسيم صحنه قيامت و نامه اعمال و ميزان سنجش، فراتر از آن است كه ما تصور كنيم. قدر مسلم آن است كه روزى است بزرگ (يوم الدين) و داراى صحنه هايى بس شگفت و تماشايى چرا كه بايستى عدل در آن جا تحقق يابد و هر كس به جزاى اعمال خوب و بد خويش در كمال آگاهى واصل گردد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
#تابلو_نوشته
#اعتقادی
⭕️پرسش: معراج پیامبر(صلی الله علیه و آله) جسمانی بوده یا روحانی؟ اگر به روحانی بودن معراج معتقد باشیم اشکالی دارد؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
خروج امام حسین علیه السلام بر خلیفه زمان.mp3
2.13M
❌ #شبهه
👈 طبق مبانی اهل سقیفه، یزید خلیفه مشروع بوده است و خروج علیه حاکم، جایز نیست لذا امام حسین علیه السلام نباید خروج می کرد؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖منبر کوتاه🔖
🎬 کلیپ #استاد_رحیم_پور
⚫️امام حسین علیه السلام بخاطر "امر به معروف و نهی از منکر" به قتلگاه رفت، شما هی حسین حسین میگید ولی به هیچ قتلگاهی نزدیک نمیشید!
🔶میگید ما همون یزید و اگر گیر بیاریم پوستش و میکنیم، اونم چون میدونید نه اون شمارو گیر میاره نه شما اون رو!
#یزید_زمان_را_بشناس
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
#سلسله_مباحث_معادشناسی 🔰 فصل پنجم قیامت کبری 🔹 قسمت ۳۷ 🔻 سیمای بهشتیان (۲) 🎙 استاد محمدی شاهرودی
13.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
#سلسله_مباحث_معادشناسی
🔰 فصل پنجم قیامت کبری
🔹 قسمت ۳۸
🔻 نعمتهای مادی بهشتیان (۱)
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا طالع با سرنوشت و قسمت یکی است یا متفاوت؟.mp3
12.22M
⭕️ سوال
❓آیا طالع با سرنوشت و قسمت یکی است یا متفاوت؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
13.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
⁉️ شهادت امام حسین علیه السلام عاقلانه بود یا عاشقانه؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #محرم
📎 #امام_حسین_علیه_السلام
🔰 @p_eteghadi 🔰
#شبهات_دانش_آموزی
#سوال
🔴 ما اسلام و قوانین آن را قبول نداریم پس چرا باید آن را اطاعت کنیم؟
#پاسخ
🔶 اول: هر کشوری قانون خودش را دارد و همه باید طبق آن قانون عمل کنند و فرقی ندارد شما مسلمان باشید یا بیدین باشید، چه آن قانون را قبول داشته باشید چه نداشته باشید.
🔻 مثلا اگر شما به آمریکا یا کانادا یا هر کشور دیگری بروید و بگویید من هر طوری دوست دارم عمل میکنم و قانون آن کشور را قبول ندارم. به او میگویند غلط کردی، اینجا باید طبق قانون ما عمل کنید.
🔷 دوم: حالا یک کشوری مثل آمریکا و کانادا قانونش طبق قوانین مجلس سنا و خودشان هست و یک کشوری مثل ایران قوانینش بر اساس اسلام است.
🔻 مثلا آمریکا حمل سلاح قانونی است ولی در ایران ممنوع است. در آمریکا از دولتش و جریانات و جنگها و حملهها و علیه اسرائیل حرف بزنید مجرم میشوید و با شما برخورد میکنند.
🔻 در ایران هم ضد امنیت کشور و ضد دین کار کنید با شما برخورد میکنند. پس نمیشود بگوید ما قانون کشوری که در آن هستیم را قبول نداریم.
🔶 سوم: یک موقع قانون یک کشور اجرا نمیشود و بی عدالتی میشود اینجا میشود اعتراض کرد که چرا قانون اجرا نمیشود. ولی اگر کسی با اصل قانون مشکل دارد و بگوید من دوست ندارم این قانون باشد، من دوست ندارم قانون اسلام باشد، من دوست ندارم قانون اساسی باشد. میگویند قانون کشور تو را قبول ندارد، اسلام شما را قبول ندارد این همان حرفی است که امام خمینی(ره) فرمودند.
🔷 چهارم: اگر کسی هم نسبت به قوانین یک کشوری خیلی ناراضی و ناراحت است میتواند از آن کشور برود و در کشوری زندگی کند که قانونش باب میل اوست. ولی هیچ کشوری نیست که شما در آن هر کاری که باب میلتان باشد را بتوانید انجام دهید.
🔶 پنجم. قبول نداشتن اسلام به خاطر آشنا نبودن و ذهنیت منفی شما نسبت به دستورات حیاتبخش آن است که میتواند با اندکی مطالعه و تحقیق اصلاح شود. که امیدواریم با روحیه تحقیق و پژوهش، این مساله را دنبال کنید و به نتیجه برسید.
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سوال
⁉️ چرا امام حسین در کربلا برای رفع تشنگی از خداوند طلب باران نکرد؟
#پاسخ
🔶 نکته اول: پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام ملزم بودند که در تمام کارها و زندگی روزمره خود از علم و قدرت عادی استفاده کنند. در برخورد با دوستان، دشمنان، برآوردن نیازهای زندگی و ... از علم و توانایی که از طریق عادی به دست آمده، استفاده میکردند و در برخورد با ستمکاران از راه های معمولی استفاده میکردند و دست به اعجاز و کار خارقالعاده نمی زدند.
🔺بدون شک ائمه اطهار علیهم السلام قدرتهای فوق بشری و الهی را داشتهاند و میتوانستند از آنها استفاده کنند و دشمنان را در دم نابود کنند؛ امام باقر علیه السلام در این رابطه فرمود: «اسم اعظم 73 حرف است و در پیش "آصف بن برخیا" یک حرفش بود که با به کار بردن همان یک حرف در یک لحظه تخت بلقیس را آورد، و پیش ما (امامان) 72 حرف از اسم اعظم است».
👈 امام حسین علیه السلام نیز با اینکه مستجاب الدعوه و دارای اسم اعظم الهی بود، و میتوانست به اذن الهی همه دشمنان را از این طریق نابود کند، نیز می توانست از زمین چشمه گوارا بجوشاند یا از آسمان باران بباراند (با اذن خدا) و خود و اصحابش را سیراب نماید، ولی این کار را نکرد، چون مشیت الهی بر این نبود که در حادثه کربلا، معجزه جریان یابد و حضرت طبق مشیت الهی عمل کند.
💠 نکته دوم: آزمایش، یکی از سنتهای الهی است که در آیات بسیاری بیان شده، که غیر قابل تغییر بوده، در مورد همه انسانها از جمله پیامبران و امامان علیه السلام جاری است. یکی از این آزمونها سختی و مصیبت و گرسنگی و تشنگی است. کربلا نیز صحنه آزمون الهی است. آزمون حسین و یاران او از یک طرف و دشمنان از طرف دیگر. برای چنین صحنهای باید ابزار آزمایش آماده باشد تا با صبر و شکیبایی در مقابل این مصیبت و آزمون الهی، به پاداش عظیم صابران دست یابند و اجر و پاداش مصیبت دیدگاه در راه خدا را دریافت کنند.
🌐 نکته سوم: اگر بنا باشد ائمه اطهار علیهم السلام با علم لدنی و علم غیب که از خداوند دریافت می کردند، زندگی کنند و با دیگران برخورد نمایند و نیازهای خود را برآورده کنند، دیگر امامت، مقام با ارزشی محسوب نمی شد و اصولاً نمیتوانستند الگوی ما باشند، بلکه امامان با زحمت بسیار و تلاش و کار و ... زندگی خود را فراهم میکردند و بر مشکلات چیره میشدند و در این راه مشکلات بسیاری را تحمل میکردند.
❇️ نکته چهارم: مسئله اصلی در روز عاشورا تشنگی نبود تا با رفع آن مشکل حل شود. یاران امام علیه السلام در شب عاشورا از فرات آب آورده، غسل کرده و نوشیده بودند؛ اما در روز عاشورا سپاه دشمن میخواست با قرار دادن آنان در موقعیت کم آبی و تشنگی، آنها را به تسلیم وادارد. مسأله اصلی در آن صحنه، مبارزه با ظلم یا تسلیم شده بود، که یکی به شهادت میانجامید و دیگری به ذلت، و بودن یا نبودن آب در آن اثری نداشت .
✳️ نکته پنجم: از طرف دیگر تشنگی در روز عاشور و منع سپاهیان دشمن برای آبرسانی به زنان و فرزندان سبب رسوا شدن آنها و آشکار شدن چهره خشن و غیر انسانی و قساوت آمیز آنان بود.
🔰 @p_eteghadi 🔰
الهی در این شب زیبا
یک ذهـن آرام
یک تن سـالم
یک خواب شیـرین
یک خوشی از ته دل
نصیب دوستان
و عـزیزانم بگردان
شبتون در پنـاه خدا 🌺🍃
🔰 @p_eteghadi 🔰
🍀پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
🍀مَن أصبَحَ مُعافىً في جَسَدِهِ ، آمِنا في سِرْبِهِ ، عِندَهُ قُوتُ يَومِهِ ، فکَأنَّما حِيزَت لَهُ الدنيا.
🍀هر که به صبح برسد در حالى که تندرست و آسوده خاطر باشد
و خوراک يک روز خود را داشته باشد، چنان است که دنيا را داشته باشد.
سلام
🌺صبحتان به خیر، دلتان پر از امید خدایی🌺
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سخن_ بزرگان
از منظر عرفان شیعه، #برائت و لَعن یکی از ارکان سلوک است. اگر انسان دو بال برای پرواز در فضای ملکوت میخواهد، یکی برائت و #لعن است و دیگری سلام و #موالات. برائت و لَعن، صف ما را جدا میکند و اجازه نمیدهد که تبعات عمل شیطان و قتلۀ #امام_حسین علیهالسلام ما را بگیرد. اگر لَعنشان نکردید ناگهان میبینید وسط میدان آنها قرار گرفته و مدافع آنها شدهاید و به آنان گره خوردهاید!
#آیت_الله_میرباقری
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سوال
🔴 سوالی دارم که چند وقت است بدجور درگیرش هستم که چرا امام جواد با دختر مامون ازدواج کرد ❗️مگر مامون قاتل امام رضا و دشمن اهل بیت نبود ❕این رفتارهای متناقض در زندگی امامان چه معنایی دارد؟
#پاسخ
♦️در کتاب سیره_پیشوایان این پرسش چنین پاسخ گفته شده است ؛
🔸مامون چون در میان یک سلسله تنگناها و شرائط دشوار سیاسی قرار گرفته بود، برای رهایی از این تنگناها، تصمیم گرفت خود را به خاندان پیامبر نزدیک سازد، و بر همین اساس با تحمیل ولیعهدی بر امام هشتم میخواست سیاست چند بعدی خود را به مورد اجرا بگذارد.
👈از سوی دیگر، عباسیان از این روش مامون که احتمال میرفت خلافت را از بنی عباس به علویان منتقل سازد، سخت ناراضی بودند و به همین جهت به مخالفت با او برخاستند و چون امام رضا توسط مامون مسموم و شهید شد آرام گرفتند و خشنود شدند و به مامون روی آوردند.
🔸مامون کار زهر دادن به امام را بسیار سری و مخفیانه انجام داده بود و سعی داشت جامعه از این جنایت آگاهی نیابد و از همین رو برای پوشاندن جنایات خود تظاهر به اندوه و عزاداری میکرد، اما با همه پرده پوشی و ریاکاری، سرانجام بر علویان آشکار گردید که قاتل امام جز مامون کسی نبوده است، لذا سخت دل آزرده و خشمگین گردیدند و مامون بار دیگر حکومت خویش را در معرض خطر دید و برای پیشگیری از عواقب امر، توطئه دیگری آغاز کرد و با تظاهر به مهربانی و دوستی نسبت به امام جواد-علیه السلام-تصمیم گرفت دختر خود را به حضرت تزویج کند تا استفاده ای را که از تحمیل ولیعهدی بر امام رضاعلیه السلام در نظر داشت از این وصلت نیز بدست آورد.
🔸بر اساس همین طرح بود که امام جواد علیه السلام را در سال 204 ه. ق یعنی یک سال پس از شهادت امام رضا-علیه السلام-از مدینه به بغداد آورد و به دنبال مذاکراتی که در جلسه مناظره امام با یحیی بن اکثم گذشت، دختر خود «ام الفضل » را به همسری حضرت در آورد.
🔰انگیزه های مامون ؛
♦️این ازدواج که مامون بر آن اصرار داشت، کاملا جنبه سیاسی داشت و می توان دریافت که وی از این کار چند هدف یاد شده در زیر را تعقیب میکرد ؛
1️⃣ با فرستادن دختر خود به خانه امام، آن حضرت را برای همیشه دقیقا زیر نظر داشته باشد و از کارهای او بی خبر نماند (دختر مامون نیز براستی وظیفه خبرچینی و گزارشگری مامون را خوب انجام میداد و تاریخ شاهد این حقیقت است) .
2️⃣ با این وصلت، به خیال خام خویش، امام را با دربار پرعیش و نوش خود مرتبط و آن بزرگوار را به لهو و لعب و فسق و فجور بکشاند و بدین ترتیب بر قداست امام لطمه وارد سازد و او را در انظار عمومی از مقام ارجمند عصمت و امامت ساقط و خوار و خفیف نماید.
3️⃣ با این وصلت علویان را از اعتراض و قیام بر ضد خود باز دارد و خود را دوستدار و علاقه مند به آنان وانمود کند .
4️⃣ هدف چهارم مامون، عوام فریبی بود، چنانکه گاهی میگفت: من به این وصلت اقدام کردم تا ابو جعفر-علیه السلام-از دخترم صاحب فرزند شود و من پدر بزرگ کودکی باشم که از نسل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و علی بن ابی طالب-علیه السلام-است. اما خوشبختانه این حقه مامون نیز بی نتیجه بود زیرا دختر مامون هرگز فرزندی نیاورد و فرزندان امام جواد-علیه السلام همگی از همسر دیگر امام بودند.
📚مناقب آل ابی طالب ج4 ص 380
♦️اینها انگیزه های مامون از این ازدواج بود. حال باید دید امام جواد-علیه السلام-چرا با این ازدواج موافقت کرد؟
🔸 از آنجا که بی هیچ شکی، امام اهداف و مقاصد واقعی مامون را از این گونه کارها میدانست و نیز میدانست که او همان کسی است که مرتکب جنایت بزرگ قتل پدرش امام رضا-علیه السلام-شده، به نظر میرسد که موافقت امام با این ازدواج عمدتا بر اثر فشاری بوده است که مامون از پیش بر امام وارد کرده بوده است، زیرا ازدواجی اینچنین، تنها به مصلحت مامون بوده است نه به مصلحت امام ، نیز می توان تصور کرد که نزدیکی امام به دربار می توانست مانع ترور حضرت از طرف معتصم و عامل پیشگیری از سرکوبی سران تشیع و یاران برجسته امام توسط عوامل خلیفه باشد، و این، به یک معنا می توانست شبیه قبول وزارت هارون از طرف علی بن یقطین یعنی نفوذ در دربار خلافت به نفع جبهه تشیع باشد.
📚سیره پیشوایان ، مهدی پیشوایی ، ص 584
🔰 @p_eteghadi 🔰
#تابلو_نوشته
#اعتقادی
⭕️پرسش: آیا واقعا متوسل شدن به پیامبر و امامان باعث تسریع اجابت دعا میشود..؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
65.9K
روایتی دیدم که دعا مقدرات حتمی رو الهی رو تغییر میده سوالم این که حتی اگه خودانسان مقصر مشکل تو زندگیش شده باشه بادعا وتوسل حل میشه .
#دعا
#قضا_و_قدر
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖منبر کوتاه 🔖
🎥#تصویری
🔅اون دنیا به هم میگیم دیدی اونایی که تو دنیا بهمون گفتن راست بود!
🔰#استاد_انصاریان
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
. #سلسله_مباحث_معادشناسی 🔰 فصل پنجم قیامت کبری 🔹 قسمت ۳۸ 🔻 نعمتهای مادی بهشتیان (۱) 🎙 استاد محم
14.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سلسله_مباحث_معادشناسی
🔰 فصل پنجم قیامت کبری
🔹 قسمت ۳۹
🔻 نعمتهای بهشتیان (۲)
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
02.mp3
18.58M
⭕️ سوال
❓هدف قیام سیدالشهداء(ع) چه بوده است؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ 🎥 #سوال
❓چرا خدا هر کس را بخواهد هدایت می کند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
#شبهات_دانش_آموزی
#سوال
اسم انواع جانوران و حشرات و حتی اسم پیاز و عدس در قرآن آمده، اما چرا اسمی از علی بن ابیطالب علیهالسلام با این همه فضایل که شیعیان نقل میکنند در قرآن نیامده است؟!
#پاسخ
🔶 اول: خداوند هر چیزی که لازم بوده را به صورت کلی در قرآن بیان فرموده است و بیان جزئیات آن را به پیامبر واگذار کرده است.
🔻 مثلا به صورت کلی فرموده نماز بخوانید ولی تعداد رکعات آن چند باشد را به پیامبر واگذار کرده است.
🔻 درباره ولایت و جانشینی هم اینطور است، اصل آن را خدا در قرآن فرموده است ولی تفسیر و تعیین مصداق آن را به پیامبرش واگذار کرده است.
🔷 دوم: کنایه و اشاره بهتر از مستقیم مفهوم را میرساند. «کنایه ابلغ من التصریح؛ کنایه گویی از صراحت گویی بلیغتر است».
🔻 درست است که اسم حضرت علی علیهالسلام به صورت صریح در قرآن نیامده است ولی حدود 200 آیه در قرآن به امیرالمومنین علیهالسلام اشاره میکند و فضائل و کرامات حضرت علی علیهالسلام را بیان میکنند از جمله آنها؛ آیه ولایت، آیه مباهله، آیه اولی الأمر، آیه تبلیغ، آیه صادقین و ...
🔶 سوم: از سنتهای الهی آن است که در دین ابهام گذاشته میشود تا انسانها آزموده شوند. در این باره امیرالمومنین علی علیهالسلام در نهجالبلاغه میفرماید: «وَ لَکنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یبْتَلِی خَلْقَهُ بِبَعْضِ مَا یجْهَلُونَ أَصْلَهُ تَمْییزاً؛ اما خداوند مخلوقات خود را با امورى که آگاهى ندارند آزمایش مىکند، تا بد و خوب تمیز داده شود».[1]
🔺 به این خاطر هم اسم امیرالمونین علی علیهالسلام به طور مستقیم در قرآن نیامده است.
🔷 چهارم: علاوه بر این پیامبر بارها در موارد مختلف مستقیم به علی علیهالسلام و حقانیت جانشینی او اشاره فرمودند که از مهمترین آنها میتوان به جریان غدیر اشاره کرد که حضرت فرمودند: «من کنت مولاه فعلى مولاه؛ هر کسی که من مولای او هستم علی مولای اوست».[2]
🔻 یا در حدیث منزلت فرمودند: «انت منى بمنزله هارون من موسى ،الاّ انه لانبى بعدى؛ یا علی جایگاه تو نسبت به من مثل جایگاه هارون به موسی است فقط فرقش این است که بعد از من پیامبری نمیآید».[3]
🔻 یا در جریان مهمانی آشنایان پیامبر فرمودند: «إنّ هذا أخی و وصیّی و خلیفتی من بعدی، فاسمعوا له و أطیعوا؛ همانا این (علی) برادر و وصی و جانشین بعد از من است، پس سخن او را گوش داده و از او اطاعت نمایید».[4]
🌐 منابع:
[1]ـ نهج البلاغه، خطبه 192.
[2]ـ شواهد التنزيل لقواعد التفضيل،الحاكم الحسكاني،ج1، ص 203. مسند احمد 1 : 118 . تاريخ دمشق، ابن عساكر،ج 42، ص 206.(کتب اهل تسنن)
کافی، ج 2، ص 40. الغدیر، امینی، ج 1، ص 58. ميزان الحكمة ، ری شهری، ج 1، ص 138. (کتب تشیع)
[3]ـ صحيح مسلم : ۷ / ۱۲۰ باب فضائل عليّ بن أبي طالب. سنن الترمذي : ۵ / ۵۹۸ ح ۳۷۳۰ .(کتب اهل تسنن)
حق اليقين،مجلسی، ج 1، ص116. بحار الانوار، ج 37، ص 276. المسترشد في إمامة أميرالمؤمنين علي بن أبي طالب، طبری شیعی، ج 1، ص 335. الهداية في الأصول و الفروع، شیخ صدوق، ج 1، ص 160.(کتب تشیع)
[4]ـ شرح المقاصد، التفتازاني، سعد الدين، ج5، ص 2. شواهد التنزيل لقواعد التفضيل،الحاكم الحسكاني،ج1، ص 487.(کتب اهل تسنن)
إعلام الورى بأعلام الهدى، طبرسی،ج 1، ص 323. كشف اليقين في فضائل أمير المؤمنين(ع)، علامه حلی، ج 1، ص 260. علل الشرائع، شیخ صدوق، ج 1، ص 170.(کتب تشیع)
🔰 @p_eteghadi 🔰