eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.5هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه 135 سوره بقره 🔸امروز دو شنبه : 4 آذرماه 1398 مصادف با 27 ربیع الاول 1441 25 نوامبر 2019 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💌 خانواده 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
امام على عليه السلام: به يكديگر خوش رويى نشان دهيد و در ملاقات هايتان، اظهار شادمانى كنيد أظهِرُوا البِشرَ فيما بَينَكُم، وَالسُّرورَ فی مُلاقاتِكُم مصباح المتهجّد ص757 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال میگن زبان عربی کاملترین زبان هست. آیا توی این زبان کامل هیچ کلمه ای وجود نداره که فقط و فقط معنی جانشین رو بده، تا پیامبر بجای کلمه "ولی" از اون کلمه استفاده میکردند و اینقدر بحث و جدل بین شیعه و سنی بوجود نمی آمد؟ ✅پاسخ: پیامبر گرامی برای بیان جانشینی حضرت امیر از الفاظ مختلف وصریح استفاده کرده است. طبری نقل می کند که پیامبر درمورد علی فرمود: "ان هذا اخی و وصیی وخلیفتی فیکم " "علی برادر و وصی وخلیفه من در میان شما است" 📚تاریخ طبری ج1 ص542 ودر روایت دیگر فرمود: "انت خلیفتی فی کل مومن من بعدی" "تو پس از من برای هر مومنی جانشین من هستی" 📚السنه،ابن ابی عاصم،ج2 ص603 وروایات دیگر... ❗️اما درمورد استفاده کردن از لفظ مولی: واژه مولی مشترک لفظی است که با استفاده از قراین فهمیده می شود درچه معنایی به کار رفته است. استعمال کلمه مولی در اولویت وولایت در ادبیات عرب معمول ومرسوم بوده است. مرحوم میر حامد حسین در عبقات الانوار 30 قرینه ودلیل اقامه می کند که مراد از مولی سرپرستی واولویت است 📚عبقات الانوار،ج9 و10 ❗️برخی محققان درمورد علت استفاده کردن پیامبر از کلمه مولی چنین می گویند: 1 -پیامبر در خطبه غدیر پیش از معرفی علی به ولایت خود برانان احتجاج می کند وبه آیه 6 احزاب ااستدلال میکند "النبی اولی بالمومنین من انفسهم" لذا تنها تنها واژه ای که می تواند هم ریشه وگویای این معنا باشد واژه های مولی وولی است 2 -در واژه ولی علاوه بر معنای خلافت وجانشینی معنای دوستی ومحبت نیز خوابیده است 📚شبهات غدیر،عصیری،ج2 ص132 ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال مگر خداوند قدرت بي نهايت? نيست پس چرا دنيا رو در شش روز افريد ايا نميتونست كن فيكون بكنه? ✅پاسخ: کلمه یوم در زبان عرب در برخی موارد به معنای یک دوران به کار می رود، خواه این دوران صد سال باشد یا یک میلیون سال ویا میلیاردها سال. خداوند مجموعه زمین واسمان را در شش دوران متوالی آفرید هرچند این دوران ها گاهی به میلیون ها سال یا میلیاردها سال بالغ شده باشد. اگر آفرینش دریک لحظه بود کمتر می توانست از عظمت وقدرت وعلم پروردگار حکایت کند. اما هنگامی که در مراحل مختلف وچهره های گوناگون، طبق برنامه های منظم وحساب شده انجام گیرد دلیل روشنتری برای شناسایی آفریدگار خواهد بود. فی المثل اگر نطفه آدمی در یک لحظه تبدیل به نوزاد کامل میشد آن قدر نمی توانست عظمت خلقت را بازگو کند اما هنگامی که در طی 9 ماه هر روز در مرحله ای وهرماه به شکلی ظهور وبروز کند می تواند به تعداد مراحلی که پیموده است نشانه های تازه ای از عظمت پروردگار بدست دهد 📓تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج6 ص203 ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال دین اجداد پیامبر چی بوده ایا پدر ومادر ایشون مشرک بودن؟ ✅پاسخ: شیخ صدوق در بیان عقاید شیعه چنین می فرماید: "ما معتقدیم پدران پیامبر تماما ( موحد) وتسلیم دین خدا بوده اند از حضرت آدم تا پدرشان حضرت عبدالله ومادرشان امنه نیز جزو موحدین ومسلمین به دین خدا بوده است" 📚 الاعتقادات،ص110 ❗️علامه سبحانی می فرماید: "مطابق مدارک واخباری که به ما رسیده است پدران واجداد پیامبر همه موحد ویکتاپرست بوده اند 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی،ص116 ❗️علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را به ذکر روایات اهل بیت در اثبات این مطلب گشوده است 📚بحار الانوار،ج15 ص1 باب 1 ❗️پیامبر گرامی فرمود: "همواره خداوند مرا از صلب پدران پاک به رحم مادران پاک منتقل می ساخت وهرگز مرا به آلودگی دوران جاهلیت آلوده نساخت" 📚تفسیر نور الثقلین،حویزی،ج1 ص729 📚مراه العقول،ج5 ص233 📚تفسیر کنزالدقایق،ج4 ص359 ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📌ولایت‌مداری صِرف و «رابطۀ طولی با ولیّ‌خدا» جامعه را به‌سعادت نمی‌رساند 📌ما خیلی از اوقات، وظیفۀ خودمان را در زمینۀ «امّت‌سازی» انجام نمی‌دهیم 🔰رسالت پیامبر اکرم(ص) برای تشکیل امت(ج۱) - ۲ 🔸 اینکه هرکدام از ما مسلمان بشویم و حتی اینکه ولایت‌مدار بشویم، کافی نیست؛ باید ببینیم که آیا ما می‌توانیم عضو یک امّت بشویم؟ پذیرش مسئولیت دربارۀ «امّت اسلامی» مهم‌ترین شاخص دین‌داری، مسلمانی و ولایت‌مداری است. 🔸 اینکه انسان مسئولیت‌های خودش را دربارۀ مقام ولایت بفهمد و بپذیرد، چندان سخت نیست؛ سختیِ کار از آنجا آغاز می‌شود که ولیّ‌خدا به ما بفرماید: «بروید امّت بشوید (امت اسلامی تشکیل بدهید)» آن‌وقت ما بگوییم: «خُب اگر مردم همراهی نکردند چه‌کار کنیم؟ اصلاً کارِ مردم، به ما چه ربطی دارد؟!» اینجاست که خیلی از ولایت‌مداران کم می‌آورند؛ لذا ولایت‌مداریِ صرف-به معنای رابطۀ طولی با ولیّ خدا- کفایت نمی‌کند. 🔸اینکه ما برویم پیش ولیّ خدا و بگوییم که «من ولایت شما را پذیرفته‌ام و هرچه بگویید اطاعت می‌کنم» زیاد کار سختی نیست و از این افرادِ ولایت‌مدار هم در تاریخ، کم نداشته‌ایم؛ اما این‌جور ولایت‌مداری، به‌تنهایی موجب سعادت جامعه نمی‌شود. 🔸 همان‌طور که اگر کسی بندۀ خدا شد، باید برتریِ «ولیّ‌خدا» را بپذیرد و مسئولیت خودش را نسبت به ولیّ‌خدا انجام دهد، همان‌طور هم باید مسئولیت خودش را در شکل‌دهی امّت اسلامی بپذیرد و نقش خودش را در این زمینه، ایفا کند. البته این کار سختی است و شاید «راه انداختنِ تشکیلات» یک بخشی از این نقش مهم باشد. 🔸 ما خیلی از اوقات، احترام به ولیّ خدا را رعایت می‌کنیم و برتری پیامبر(ص) را می‌پذیریم اما وظیفۀ خودمان را نسبت به امّتِ پیامبر(ص)-که همان امّت‌سازی است- انجام نمی‌دهیم و بعد فکر می‌کنیم که این ولیّ خداست که باید امّت بسازد و ما وظیفه‌ای در زمینۀ امت‌سازی نداریم! 🔸 ما فکر می‌کنیم که ولیّ خدا در لشکرگاهِ خود، تعدادی نیرو جمع کرده است و ما هم به‌عنوان یک نیرو، آمادگی خودمان را برای حضور در این لشکرگاه، اعلام می‌کنیم و بعد می‌گوییم: «ما وظیفۀ خودمان را انجام دادیم؛ شما گفتی بیا، ما هم آمدیم!» اما این کافی نیست؛ بلکه یک‌سلسله وظایف دیگر هم بر دوش ما قرار می‌گیرد. 👤علیرضا پناهیان 🔻هیئت شهدای گمنام - ۹۸.۸.۲ 👈🏻 متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/5784 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
✨ 🌸🍃امام سجاد ع هركس در هيچ كارى به مردم اميد نبندد و همه كارهاى خود را به خداى عزوجل واگذارد، خداوند هر خواسته اى كه او داشته باشد اجابت كند. 📚كافى،ج2، ص148،ح3 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
بسم الله الرّحمن الرّحیم 1) وَ الْعَصْرِ 2) إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي‏ خُسْرٍ 3) إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ 1) به عصر سوگند، 2) که انسانها همه در زیانند 3) مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند، و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی و استقامت توصیه نموده اند! 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال در مورد نیمه سهم امام خمس فرمودید در زمان غیبت امام باید به مراجع داد. بفرمایید وجه شرعی این باید از کجاست؟ و چه دلیلی دارد که یک مرجع می تواند خمس را بگیرد اما یک عالم غیر مرجع خیر و حتی خود شخص که از همه مهمتر است برایش بری الذمه شدن؟ در حالی که محلهای مصرف خمس مشخص است و صرفا بحث فرصت یافتن اهلش است؟ آیا ‍پشتوانه روایی دارد این فرمایش شما یا خیر؟ ❗️پاسخ ان گفته ما با توجه به این بوده است که فقها نواب عام امام عصر در زمان غیبت هستند واز اختیارات امام بهره مند هستند لذا سهم امام از خمس را انان باید دریافت کنند ودر جهت ترویج وگسترس دین مصروف دارند ❗️امام خمینی چنین می اورد: ( شخص فقیه جامع الشرایط) همان ولایتی که حضرت رسول اکرم ( وامامان ) در امر اداره جامعه داشته را دارا است و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند 📚ولایت فقیه ص50 ❗️ پیامبر گرامی فرمود: خدایا جانشینان مرا رحمت کن ۰ سوال شد جانشینان شما چه کسانی هستند ؟ فرمود: کسانی که بعد از من می ایند و حدیث وسنت مرا نقل می کنند 📚عیون الاخبار ج2 ص37 📚 امالی صدوق ص180 📚من لا یحضره الفقیه ج4 ص420 📚معانی الاخبار ص374 ❗️در این حدیث شریف از فقهای جامع الشرایط به عنوان جانشینان پیامبر تعبیر شده است و روشن است که جانشین از اختیارات شخصی که برایش نیابت می کند بهره مند می باشد ❗️در روایت دیگر پیامبر گرامی فرمود: فقها امینان و مورد اعتماد پیامبران هستند 📚الکافی ج1 ص46 📚بحار الانوار ج2 ص36 ❗️معنای امین بودن فقها این است که فقها تمام اموری را که در اسلام مقرر است به طور امانت اجرا کنند ویکی از این امور دریافت سهم امام و مصرف ان در موارد مشخص شده است ❗️امام حسین فرمود: مجارای اجرای امور واحکام به دست علما می باشد 📚تحف العقول ص238 📚 بحار الانوار ج97 ص80 📚مستدرک الوسایل ج17 ص316 ❗️ در این حدیث نیز از فقها تعبیر شده است که کلید اداره امور واجرای احکام بدست انان است ویکی از این موارد نیز دریافت سهم امام و مصرف ان می باشد ❗️حضرت علی فرمود: علما حاکمان مردم هستند 📚غرر الحکم ص36 ❗️ این حدیث نیز می رساند که امامان اختیارات خود از جمله حکومت کردن بر مردم را به فقها که جانشینان انان هستند تفویض کرده اند وفقها از اختیارات انان بهره مند هستند ❗️در این باره ادله دیگری نیز است که به بحث های اینده موکول می کنیم ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال در تفسیر آیه ی ۱۰ سوره ی دخان: «فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاء بِدُخَانٍ مُّبِين»ٍ در تفسیر المیزان آمده است که یک احتمال این است که این آیه در مورد نفرین پیامبر در مورد مردم مکه نازل شده است و آقای علامه طباطبایی آن را رد نمیکنند. قضیه این است که میگویند وقتی پیامبر دیدند مردم مکه ایشان را بسیار اذیت میکنند و ایمان نمی آوردند از خدا خواستند که عذابی مانند عذاب در زمان حضرت یوسف علیه السلام نازل فرمایند یعنی ۷ سال قحطی. این عذاب نازل شد و انقدر به مردم فشار آمد که وقتی به آسمان نگاه می کردند گویی دودی در آسمان می دیدند (چشمشان سیاهی میرفت). تا آن که ابوسفیان و عده ای دیگر به نزد پیامبر آمدند و گفتند که تو که می‌گویی پیامبر رحمت هستی چرا عذاب برای مردم خواسته ای؟ و پیامبر دعا کردند و عذاب برطرف شد. حالا سوال من این است: آیا این داستان درست است؟ چقدر اعتبار دارد؟ آیا پیامبری که از خدا خواستند که عذاب استیصال از قومشان برداشته باشد ممکن است برای مردم مکه درخواست ۷ سال گرسنگی کرده باشند؟ پیامبر رحمه للعالمین ؟ که بعد ابوسفیان به ایشان بگوید که تو مثلا پیامبر رحمت هستی؟ ✅پاسخ مفسران رحمت بودن پیامبر را از این جهت دانسته اند که همگان در عالم اعم از کفار و مومنین مرهون ایین تو هستند ❗️در تفسیر نمونه در تفسیر ایه چنین امده است : " عموم مردم دنیا اعم از مومن و کافر همه مرهون رحمت تو هستند چرا که نشر ایینی را به عهده گرفتی که سبب نجات همگان است " " اری او و دستوراتش برنامه واخلاقش همه رحمت است برای همگان " 📚 تفسیر نمونه ج13 ص526 ❗️ طبق این بیان رحمت بودن پیامبر به هیچ وجه منافاتی با عذاب مشرکین ندارد ❗️اگر هم بگوییم رحمت بودن پیامبر اشاره به عذاب نشدن مشرکین تا زمان حیات پیامبر به مقتضای ایه 33 انفال می باشد باز منافاتی با داستانی که شما ذکر کردید ندارد چرا که مفسران تصریح کرده اند که مراد نفی عذاب استیصال و عمومی از جمیع امت است همانند عذابهایی که در امتهای گذشته جریان داشته است واین منافات با نزول عذاب بر برخی از انان نخواهد داشت" 📚 ترجمه تفسیر المیزان ج9 ص89 ❗️ اما انچه از شان نزول ایات نیز نقل کردید صحیح نمی باشد و صحیح ان چنین است : " روایت کرده اند که حضرت از برای کفار نفرین کرد تا قحطی و خشکسالی همانند زمان یوسف دامنگیر انان شود بعد از این ماجرا چنان قحطی در مکه رخ داد که از گرسنگی و تشنگی هنگامی که به اسمان نگاه می کردند گویی در میان انها واسمان دود و دخانی بود کار انقدر بر انان سخت شد که مردارها واستخوانهای حیوانات مرده را می خوردند خدمت پیامبرامدند وگفتند تو به ما دستور صله رحم می دهی در حالی که خویشاوندان تو در این ماجرا نابود شدند اگر این عذاب از ما برطرف گردد حتما ایمان می اوریم پیامبر در حق انان دعا کرد و فراوانی ونعمت نصیبشان شد و بلا وعذاب برطرف گردید اما از این ماجرا دست نگرفتند و باز به سوی کفر بازگشتند" 📚 مجمع البیان ج9 ص 62 ❗️ البته ایت الله مکارم ایات سوره دخان را اشاره به قیامت می دانند نه انچه در شان نزول ایات نقل شده است 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
▪️امام صادق عليه السلام: [ها] سبب است؛ را از ميان مى‌بَرَد؛ و انسان را به مى‌آورد. غَلاءُ السِّعرِ يُسيءُ الخُلُقَ، ويُذهِبُ الأَمانَةَ، ويُضجِرُ المَرءَ المُسلِمَ 📜 الکافی، جلد5، صفحه164 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 251 🎙 قاری: 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💌 با خدا زندگی کنیم 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🍃🌸از رهنمودهای آیت اللّه بهجت 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
پرسمان اعتقادی
🍃🌸از رهنمودهای آیت اللّه بهجت 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌺🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃 ⬇️ : باب حرمت تعصّب ورزیدن درباره امور ناحق 🍃🌸حضرت آقا امام سجّاد (ع) فرمود : هیچ حمیّت و خشمی داخل بهشت نمی شود به جز خشمی که حمزة ابن عبدالمطلب اِعمال نمود و آن در زمانی بود که در جریانِ انداخته شدن بچه دانِ گوسفند بر سر مبارک پیامبر (ص) از طرف مشرکین ، حضرت حمزه به خشم آمد و اسلام آورد . 📚 جهاد النّفس و سائل الشیعه تألیف شیخ حرعاملی(رحمت الله علیه) 🌺🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
609_5_a2.mp3
1.16M
من فرزندی دارم که نمی‌داند فرزند طلاق است. آیا باید به او بگویم؟ کی و چگونه باید به او بگویم؟ اگر خودش فهمید چه؟ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
610_1_a2.mp3
1.76M
اختلال خواب در کودکان - جلسه پنجم - 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
امیرالمؤمنین عليه السلام: نيكى كن، تا به تو نيكى شود...، رحم كن، تا به تو رحم شود ميزان الحكمه جلد4 صفحه 382 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
امیرالمؤمنین علیه السلام: اگر یکی از شما ثروتمند شد، هرگز کبر و غرورش را نیفزاید و از خاندانش فاصله نگیرد لا يَزدادَنَّ أحَدُكُم كِبرا وعِظَما فی نَفسِهِ ونَأيا عَن عَشيرَتِهِ، إن كانَ موسِرا فِی المالِ الكافی جلد2 صفحه154 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❗️ 💚✨حضرت آیت‌الله بهجت : 💚✨انسان در دنیا [نهایتا] به ده درصد خواسته‌های خود می‌رسد. کمتر کسی پیدا می‌شود که زندگی بر وفق مراد او باشد. هرگونه عیش و نوش دنیا با هزار تلخی و نیش همراه است. اگر کسی دنیا را این‌گونه پذیرفت و شناخت ، در برابر ناگواری‌ها و بدی‌های همسر و همسایه و… کمتر ناراحت می‌شود ؛ زیرا از دنیا بیش از اینکه خانه بلاست ، انتظار نخواهد داشت. 📚 در محضر بهجت/ج۲/ص۳۰۲ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا