eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.5هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔پرسش ❓آیا راست است که حضرت علی وقتی به دنیا آمدند قرآن خواندند❕چگونه قابل قبول است که علی قرآنی را که هنوز نازل نشده بود بخواند❗️❗️ 💠پاسخ💠 ❕در این رابطه روایاتی در مجامع روایی ما نقل شده است . 1⃣مرحوم ابن شهر آشوب روایت می کند؛ « زمانی که فاطمه بنت اسد از کعبه خارج شد علی خطاب به حضرت محمد فرمود :« السلام علیک یا ابت و رحمه الله و برکاته » سپس آیات ابتدایی سوره مومنان را به زبان آورد و فرمود :« بسم الله الرحمان الرحیم قد افلح المومنون ...» .پیامبر فرمود حقا که مومنان به وسیله تو رستگار شدند به خداوند سوگند تو امیر آنانی که با علمت بر آنان حکومت می کنی .آنان مطیع تو خواهند شد به خدا سوگند راهنمای آنان هستی و به وسیله تو هدایت می شوند» 📚مناقب آل ابی طالب ج2 ص174 2⃣این مضمون را شیخ طوسی نیز در امالی خود نقل می کند. 📚امالی طوسی ص708 3⃣فتال نیشابوری نیز نقل می کند: « علی در بدو تولد شهادت به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر داد و سپس شروع به خواندن صحف آدم حرف به حرف کرد و تورات موسی و زبور داود را خواند سپس انجیل عیسی را خواند و شروع به خواندن قرآن کرد و قرآن را از اول تا آخر آن خواند ...» 📚روضه الواعظین ج1 ص74 ❗️علامه مجلسی نیز این سه روایت را به نقل از این سه کتاب در بحار الانوار ذکر می کند. 📚بحار الانوار ج35 ص2 باب 1 « تاریخ ولادته ...» 🔴تمام این روایات از حیث سند ضعیف و مردود هستند و قابل استناد نیستند . 🔶حضرت علی علیه السلام به قدری فضائل و مناقب دارد که ما نیازی تمسک به چنین روایات ضعیف برای اثبات فضائل ایشان نداریم چنان که احمد بن حنبل رئیس حنابله چنین می گفت: « فضائلی که برای علی شمارش شده است به اندازه ای است که برای هیچیک از صحابه آنچنان فضائلی ذکر نشده است» 📚مستدرک علی الصحیحین ج3 ص107 ❗️حال بررسی سندی روایات ؛ 1⃣روایت ابن شهر آشوب بدون سند و مرسل است و قابل استناد نیست . ❗️ایشان آن روایت را به دو طریق نقل می کند که هر دو بدون سند است .در یک سند مستقیما از شعبه از قتاده و از انس و عباس بن عبدالمطلب نقل می کند و راویانی دیگر را نقل نمی کند و در سند دوم نیز مستقیما از حسن بن محبوب و او از امام صادق نقل می کند و راویان واسطه ذکر نمی شوند. ❗️روشن است که روایت بدون سند کامل و مرسل ضعیف است و قابل استناد نمی باشد. 2⃣در روایت دوم شیخ طوسی ، جریان مذکور را بدون ذکر سند کامل و مرسلا از راویان ضعیف نقل می کند. 🔶یکی از راویان او احمد بن محمد بن ایوب است که مجهول و ضعیف است . 📚مستدرکات رجال الحدیث ج1 ص423 🔶دیگری عمر بن الحسن القاضی است که او نیز مجهول و ضعیف است. 📚همان مدرک ج6 ص82 🔶دیگری نیز سفیان بن عیینه است که سنی بوده و مورد مذمت علما ما واقع شده است. 📚همان مدرک ج4 ص92 🔶دیگری نیز احمد بن عمر الربیعی است که او نیز مجهول و ضعیف است. 📚همان مدرک ج1 ص386 3⃣روایت سوم نیز که در کتاب روضه الواعظین آمده است بدون سند است و با لفظ « روی » آورده شده است که به هیچ عنوان به چنین روایتی استدلال نمی شود. 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
‍ 🤔#پرسش ❔سوالاتی در مورد حضرت خضر #ذهنم را مشغول کرده که آیا راست است ایشان هنوز زنده هستند ❕چرا عمر #طولانی داشتند دلیل خاصی داره ❕❕ 💠#پاسخ_در_پرسمان_اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔سوالاتی در مورد حضرت خضر را مشغول کرده که آیا راست است ایشان هنوز زنده هستند ❕چرا عمر داشتند دلیل خاصی داره ❕❕ 💠💠 👌در قرآن صریحا نامی از حضرت برده نشده است و تنها از او به عنوان معلم موسی نبی که علم الهی داشته است یاد می شود «ان" عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَيْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْما» 🔰کهف 65 ❕از بعضى از روايات استفاده مى‏شود كه اسم اصلى او" بليا ابن ملكان" بوده، و لقب او است، زيرا هر كجا گام مى نهاده زمين از قدومش سرسبز مى‏ شده است‏ . 📚تفسیر نمونه ج12 ص510 👌امام علیه السلام فرمود ؛ «خضر پيامبر مرسلى بود كه حقّ تعالى او را به سوى قومش فرستاد، وى ايشان را به توحيد و وحدانيّت حقّ و اقرار به انبياء و فرستادگان و كتب آسمانى او جلّ و علا دعوت نمود، از نشانه‏ ها و معجزات آن حضرت اين بود كه هيچ گاه بالاى چوب خشك يا زمين ساده بى‏گياهى نمى‏ نشست مگر آن كه بلافاصله آن چوب يا خاك سبز مى‏ شد و به خاطر همين او را خضر ناميدند . اسم مبارك آن حضرت باليا بود و نسبت آن جناب به اين شرح مى ‏باشد بالیا بن ملكان بن عابر بن ارفخشد بن سام بن نوح عليه السّلام‏» 📚علل الشرایع ج1 ص59 ❕در مورد طول ایشان نیز گفتنی است که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « اما طول عمر خضر، براى آن نبود كه منصب نبوت بوى اعطا شود يا كتابى بر او نازل گردد، يا دينش، دين انبياء پيش از خود را نسخ كند، يا داراى مقام امامت باشد كه مردم پيروى او را لازم بدانند، يا بخاطر اطاعتى باشد كه خداوند بر وى واجب گرداند، بلكه چون در علم ازلى خداوند مقدار عمر قائم ما و طول غيبت او تقدير شده بود و ميدانست كه بندگانش طول عمر او را انكار ميكنند، از اين رو خضر را طولانى گردانيد، تا در اثبات طول عمر قائم ما بوسيله آن استدلال شود و بدان وسيله ايراد دشمنان از ميان برود و مردم را بر خدا حجّت و ايرادى نباشد» 📚الغیبه طوسی ص172 📚کمال الدین ج2 ص357 👌در نقل دیگری امام علیه السلام فرمود ؛ « چون خضر آب زندگانی نوشید تا نفخ صور زنده است ، او نزد ما می آید و سلام می کند ما صدای او را می شنویم اما خود او را نمی بینیم ، هرجا از وی نام برند حاضر می شود ، هر کسی که از شما نام او را می برد سلام کند ، خضر هر سال در مراسم حج حاضر می شود و تمام اعمال حج را انجام می دهد و در عرفه می ایستد و برای استجابت دعای مومنین آمین می گوید و بزودی خداوند تنهایی قائم را در طول غیبتش بوسیله مانوس گشتن با او برطرف می کند و تنهایی او را با رفاقت با وی می کند » 📚بحار الانوار ج52 ص 152 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔چرا خداوند ابراهیم را مامور به سر فرزند کرد ❕آیا چنین امری ظالمانه نبود که پدری را مامور به سر بریدن فرزند بیگناه کند ❕آیا این عمل با عدالت خداوند منافات ندارد ❕❕ 💠💠 👌یکی از شاخه های توحید خداوند ، توحید در است .خداوند مالک حقیقی همه موجودات است و می تواند در جان و مال تمام انسان ها تصرف کند ،زیرا وقتی خالق همه اشیاء او است طبعا مالک همه اشیاء نیز ذات مقدس او است. 📚تفسیر نمونه ج27 ص449 🔶خداوند در آیات به این حقیقت اشاره کرده است و می فرماید: « هر چه در آسمانها و زمین است از اوست» 🔷بقره116-255-284- ال عمران 109- 129- نسائ126- ❗️« آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است از آن خداست» 🔶مائده 17- انعام 12- توبه116 ❕بر پایه همین مالکیت است که خداوند در هر روز جان هزاران انسان را بر اساس نزد خود می گیرد و کسی هم حق اعتراض به او را ندارد چرا که در مملوک خود تصرف می کند . ❕خداوند بر اساس همین مالکیت و بر اساس مصالح و حکمت هایی ابرهیم را مامور به کشتن فرزند میکند و چون این فرمان ، فرمانی از ناحیه مالک انسانها بوده است ، ابراهیم نیز از اطاعت کردن بود اگر چه امری که به ابراهیم شد یک امر امتحانی بود و در اوامر امتحانی اراده به اصل عمل تعلق نگرفته است بلکه هدف آن است که روشن شود شخص مورد آزمایش تا چه اندازه آمادگی اطاعت فرمان را دارد و این در جایی است که شخص مورد آزمایش از اسرار پرده آگاه نباشد . 📚تفسیر نمونه ج19 ص 121 👌یکى از اسرار قربانی کردن در روز عید قربان نیز زنده کردن خاطره بزرگ مرد الهى و قهرمان توحید، حضرت ابراهیم خلیل مى باشد 🗯جریان فداکارى ابراهیم خلیل در این بود که خداوند براى تکمیل روح و و اثبات لیاقت و پایه فدا کارى وى به او دستور داد تا فرزند فوق العاده عزیز خود را در سرزمین «منا» در راه خدا قربانى نماید البتّه این فرمان جنبه آزمایشى داشت و براى اثبات شایستگى آن مرد الهى بود و لذا، هنگامى که وى آماده اطاعت گردید، دستور آمد که به جاى فرزند خویش، را ذبح نماید. 🔶آمادگى و مهیّا گشتن وى براى اطاعت دستور خداوند ثابت کرد که روح اخلاص و اطاعت، روح جانبازى و فداکارى، در او آن چنان قوى و نیرومند است که مى تواند در پرتو ایمان، بر هر چیز حتّى بر عواطف و احساسات عمیق و ریشه دار پدرانه پیروز آید و براى یک هدف عالى و معنوى، از فرزند خویش بگذرد; اگر چه سرانجام فقط ذبح کرد. 🗯زائران خانه خدا با کشتن گوسفندى در سرزمین «منى» و دیگران با قربانی کردن خاطره اخلاص و قدرت ایمان و پایه فداکارى او را در دل ها زنده مى سازند و از این رهگذر به یکدیگر درس فداکارى و جانبازى مى آموزند و گویا عملا چنین مى گویند که مرد خدا کسى است که در راه خدا از همه چیز بگذرد - چنان که آن مرد بزرگ گذشت - این گوشه اى از اسرار قربانى روز «منى» است . 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ، ص334 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔آخوندی می گفت در قرآن آمده است که از خدا سوال نکنید بلکه این خدا است که از شما می کند برام سوال شد که بر این اساس ما اصلا نباید در رابطه با فلسفه احکام و دستورات سوال کنیم و الا هستیم ❗️این مطلب برام قابل قبول نیست ❕❕ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ " لا يُسْئَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَ هُمْ يُسْئَلُون" " هیچ کس بر کار خدا نمی تواند سوال کند ولی در کار آنها جای است " 🔰انبیاء 23 👌معنای آیه این است ‏ که خداوند آن چنان جهان را نظم بخشيده كه جاى هيچ ايراد و گفتگو در آن نيست لذا هيچكس بر كار او نمى‏تواند خرده بگيرد و از آن سؤال كند، در حالى كه ديگران چنين نيستند و در افعالشان جاى ايراد و سؤال بسيار است. ❕گرچه در تفسير اين آيه مفسران، سخن بسيار گفته‏اند، ولى آنچه در بالا گفته شد از همه به نظر مى‏رسد. 👌توضيح اينكه ما دو گونه سؤال داريم؛ 1⃣ يك نوع سؤال، سؤال است كه انسان از مسائلى بيخبر است و مايل است حقيقت آن را درك كند، حتى با علم و ايمان به اينكه كار انجام شده كار صحيحى بوده باز مى‏خواهد نكته اصلى و هدف واقعى آن را بداند، اينگونه سؤال در افعال خدا نيز جائز است، بلكه اين همان سؤالى است كه سرچشمه كاوشگرى و پژوهش در جهان خلقت و مسائل علمى مى‏شود، و از اين گونه سؤالات چه در رابطه با عالم تكوين، و چه تشريع ياران پيامبر و امامان بسيار داشتند که نمونه آن را می توانیم در کتاب علل الشرایع شیخ ببینیم . 2⃣اما نوع ديگر سؤال، سؤال است، كه مفهومش اين است عمل انجام شده نادرست و غلط بوده، مثل اينكه به كسى كه عهد خود را بى‏دليل شكسته مى‏گوئيم تو چرا عهدشكنى مى‏كنى؟ هدف اين نيست كه توضيح بخواهيم بلكه آنست كه ايراد كنيم. ❕مسلما اين نوع سؤال در افعال خداوند حكيم معنى ندارد، و اگر گاهى از كسى سر بزند حتما به خاطر ناآگاهى است ولى جاى اين گونه سؤال در افعال ديگران بسيار است. 👌در حديثى از امام باقر علیه السلام مى‏خوانيم كه در جواب سؤال جابر جعفى از اين آيه چنين فرمود : " براى اينكه او كارى را جز از روى حكمت و صواب انجام نمى‏دهد مورد بازخواست قرار نمی گیرد " 📚توحید صدوق ص397 👌 ضمنا از اين سخن به خوبى مى‏توان نتيجه گرفت كه اگر كسى سؤالى از نوع دوم داشته باشد بر آنست كه هنوز خدا را به خوبى نشناخته و از حكيم بودن او آگاه نيست. 📚تفسیر نمونه ج 13 ص 385 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔چرا اسلام می گوید باید از زنان حتی در صورتی که امر به کار خوب هم بکنند نباید اطاعت کرد ❗️آیا این اهانت به زنان نیست ❕❕ 💠💠 👌مضمون آنچه اشاره شد در برخی روایات آمده است . ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ " در کار خوب از زنان نکنید قبل از آنکه شما را امر به کار زشت کنند و از بدان آنها به خدا پناه برید و نسبت به خوبان آنها نیز احتیاط کنید " 📚الکافی ج5 ص516 👌علی علیه السلام فرمود ؛ " از زنان بد بپرهیزید و مراقب نیکان آنها نیز باشید ،در اعمال نیک از آنان اطاعت نکنید تا در اعمال بد انتظار اطاعت کردن شما را نداشته باشند " 📚نهج البلاغه خطبه 80 ❕برای فهم این روایات باید توجه داشت ؛ 👌 عدم اطاعت از آنها در (كار نيك) به اين معنا نيست كه اگر آنها دعوت به امور معروفى، همچون نماز و روزه و عدالت و احسان كردند شما با آنها مخالفت كنيد، بلكه منظور اين است كه قبول پيشنهاد آنها نبايد به صورت تسليم بى‏قيد و شرط در برابر آنان باشد و به تعبير ديگر «معروف» را به خاطر معروف بودنش انجام دهيد، نه به خاطر تسليم بى‏قيد و شرط در برابر همسرتان 👌تا مبادا آنها جسور شوند و احيانا انتظار داشته باشند، تسليم خواسته‏هاى ناپسند آنها شويد. ❕گر چه عبارت نهج البلاغه و سایر عبارات در اينجا مخصوص همسران نيست و زنان را به صورت مطلق عنوان مى‏كند، ولى پيدا است كه اين گونه مسايل معمولا در بين همسران اتفاق مى‏افتد. 💠بنابراين، آنچه در اين باره آمده، با آيات وجوب امر به معروف و نهى از منكر و لزوم پذيرش آن كه شامل هر مرد و زن مى‏شود، منافات ندارد، چرا كه منظور خطبه اين نيست كه معروف را ترك گويند، بلكه منظور اين است كه عمل شما شكل اطاعت بى‏قيد و شرط نداشته باشد، مثل اينكه به او بگويد من هم اين كار را در نظر داشته‏ام كه انجام دهم (در صورتى كه در واقع چنين نيّتى را داشته است) و يا اينكه اگر كارى است كه تأخيرش مانعى ندارد كمى تأخير بيندازد و فاصله شود تا همسرش احساس نكند كه شوهرش تابع بى‏قيد و شرط او است. ❕ ولى به هر حال، زنان با ايمان و آگاه و هوشيار و متعهّد، به يقين از اين حكم مستثنا هستند، زنانى كه رضاى آنها رضاى خدا و سخط آنها سخط خداست، همچون فاطمه زهرا عليها السّلام كه فرمان او جز خير و صلاح و تحصيل رضا و قرب پروردگار نخواهد بود. 👌همان زنانی که امام صادق علیه السلام در وصف آنان فرمود ؛ "یک زن برتر از هزار مرد غیر صالح است " 📚وسایل الشیعه ج20 ص 172 🔰اين نكته نيز روشن است كه مى‏گويد «از خوبان آنها بر حذر باشيد » خوب است، نه خوب مطلق، چرا كه خوبان مطلق، نه تنها نبايد از آنها بر حذر بود، بلكه بايد از پيشنهادهاى آنها استقبال كرد و صحبت آنها را غنيمت شمرد. ❗️به همين دليل در تاريخ اسلام مردان برجسته‏اى را مى‏بينيم كه به پيشنهادهاى همسران شايسته خود اهميت مى‏دادند. 👌و به همين دليل، در بعضى از آيات قرآن مى‏بينيم كه براى مشورت با زنان، اهمیت قايل شده و آن را كار پسنديده‏اى معرفى مى‏كند. در مورد باز گرفتن كودك از شير در سوره بقره مى‏خوانيم: «فَإِنْ أَرادا فِصالًا عَنْ تَراضٍ مِنْهُما وَ تَشاوُرٍ فَلا جُناحَ عَلَيْهِما»؛ ( بقره 233) هر گاه پدر و مادر، بخواهند با رضايت هر دو و مشورت و توافق، كودك را قبل از دو سال از شير باز گيرند، گناهى بر آنها نيست.» 📚پیام امام امیر المومنین ج3 ص292 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
نظام تقديم 101.mp3
6.93M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ 🔇 جلسه بیست و هشتم 🔔 @Aminikhaah_Media
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔پرسش ❔یه سوال در مورد فلسفه اوقات خواندن نماز داشتم که چرا باید نماز رو در زمان های مشخص بخونیم❓ ایا سند قرانی برا این زمان ها هست؟ لطفا جواب قانع کننده و مستند بدید که بشه در جمع ازش استفاده کرد وفرد رو قانع کرد❕❕ 💠پاسخ💠 👌در آیات قرآن به وجوب نماز های پنج گانه در اوقات مشخصی اشاره شده است . 🔶می فرماید: « نماز را از زوال خورشید تا نهایت تاریکی شب ( نیمه شب) بر پا دار و همچنین قرآن فجر ( نماز صبح) را چرا که قرآن فجر مورد مشاهده ( فرشتگان شب و روز ) است» 🔷اسرائ 78 👌آیه فوق از آیاتی است که اشاره اجمالی به وقت نمازهای پنج گانه می کند و با انضمام به سایر آیات قرآن که در زمینه وقت نماز است و روایات فراوانی که در این رابطه وارد شده است وقت نمازهای پنج گانه دقیقا مشخص می شود . ❗️البته توجه لازم است که بعضی از آیات قرآن تنها اشاره به یک نماز کرده است ومی فرماید: « در انجام همه نمازها ( به خصوص ) نماز وسطی ( نماز ظهر ) کوشا باشید» 🔷بقره238 👌وگاه اشاره به وقت سه نماز از نمازهای پنج گانه کرده است و می فرماید: « نماز را در دو طرف روز و اوائل شب بر پا دار» 🔷هود 114 🔶که دو طرف روز اشاره به نماز صبح و مغرب است و اوائل شب اشاره به نماز عشا است . 🔶گاهی اوقات نیز هر پنج نماز را اجمالا بیان می کند مانند آیه ابتدایی بحث که آوردیم 📚تفسیر نمونه ج12 ص223 ❗️ به هر حال جای تردید نیست که جزئیات اوقات نمازهای پنج گانه در این آیات بیان نشده بلکه مانند بسیاری دیگر از احکام الهی تنها به کلیات قناعت شده و شرح آن در سنت پیامبر و امامان راستین آمده است که جهت آگاهی رجوع فرمایید: 📚وسائل الشیعه ج4 ص10 باب 2 و ص 125 باب 4 و ص156 باب 10 و ص172 باب 16 و ص183 باب 17 و ص207 باب 26 و ... 👌 در روایتی آمده است که فردی یهودی از پیامبر در مورد فلسفه وجوب نمازهای پنج گانه در ساعات مختلف شبانه روز سوال کرد . 🔷 پیامبر گرامی فرمود: ❗️«وقتیکه آفتاب به نقطه زوال می رسد؛ حلقهای دارد که در آن وارد می شود و هنگامیکه در آن داخل شد؛ وقت ظهر و زوال می شود و همه اشیا مادون عرش در برابر اسماء و صفات پروردگارم تسبیح می گویند و آن همان ساعتی است که پروردگارم بر من درود و رحمت می فرستد لذا خداوند نمازگزاردن در آن هنگام را بر من و امتم واجب نموده و فرموده است:«از وقت زوال آفتاب تا تاریکی شب نماز بپا دار» 🔷اسرائ 78 👌و آن همان ساعتی است که جهنم را در روز قیامت می آورند. پس هر مؤمنی که در آن ساعت موفّق به سجده یا رکوع یا قیام شده باشد؛ خداوند بدن او را بر آتش جهنّم حرام می کند. 👌 وقت نماز عصر همان ساعتی است که آدم از میوه درخت بهشتی تناول نمود و در نتیجه خداوند او را از بهشت بیرون راند. لذا خداوند به فرزندانش دستور داده که این نماز را تا روز قیامت بخوانند و آن را برای امّت من برگزید و آن نماز از محبوبترین نمازها در نزد خداوند است و خداوند به من سفارش فرموده که به خصوص آن را از میان دیگر نمازها پاس بدارم. ❗️و وقت نماز مغرب، همان ساعتی است که خداوند توبه آدم را پذیرفت و فاصله بین تناول میوه درخت بهشتی و پذیرش توبه اش سیصد سال از روزهای دنیا، نسبت به روزهای آخرت بود.که هر روز از آن مانند هزار سال از سالهای دنیا می باشد.یعنی از وقت عصر شرعی تا شام و مغرب می باشد. پس حضرت آدم سه رکعت نماز خواند.یک رکعت برای ترک اولی و خطای خود، و یک رکعت به خاطر خطیئه حوّا، و یک رکعت برای توبه اش لذا خداوند این سه رکعت را بر امّتم واجب فرمود و آن همان ساعتی است که دعا در آن مستجاب می شود. و پروردگارم وعده داده که هر کس از امّتم در آن ساعت دعا کند؛ دعایش را مستجاب نماید . 👌امّا وقت نماز عشا به راستیکه قبر تاریکی و ظلمتی دارد و روز قیامت را تاریکی و ظلمتی است. لذا خداوند به من و امّتم دستور داده که این نماز را در این هنگام بخوانیم تا بدین وسیله قبرهای امّتم را روشن و بر پل صراط به آنان نور و روشنایی عنایت شود. هر گامی که برای خواندن نماز عشا برداشته می شود؛ خداوند بدن صاحب آن گام را بر آتش جهنّم حرام می گرداند و این همان نمازی است که خداوند برای فرستادگان پیش از من برگزیده بود. ❗️ امّا وقت نماز صبح، هنگامیکه خورشید طلوع می کند؛ بر شاخهای شیطان طلوع می کند و خداوند به من دستور داده که نماز صبح را پیش از دمیدن آفتاب و پیش از آنکه کافر آفتاب پرست بر آن سجده می کند؛بخوانم و امّتم برای خدا سجده و کرنش نمایند. و زود خواندن آن در نزد من محبوبتر است و آن همان نمازی است که فرشتگان شب و ملائکه روز آن را مشاهده می کنند» 📚الفقیه ج1 ص205 📚وسائل الشیعه ج4 ص14 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تصاویری تازه منتشر شده از سه ستاره شهدای مدافع حرم در کنار هم: محمدحسین محمدخانی، محسن حججی و مصطفی صدرزاده وقتی که شهید صدرزاده شهادت خود در روز تاسوعا را پیش‌بینی می‌کند...
🤔 ❓یکی از وهابی ها از من سوال کرد که چرا شیعیان بعد نماز را می بوسند آیا این بت پرستی محسوب نمی شود ❕❕ 💠💠 👌مهری که شیعیان بر روی آن سجده می کنند ، معمولا تهیه شده از پاک حسین علیه السلام است که تربتی متبرک و با شرافت است . ❕امام علیه السلام فرمود: «خداوند تربت حسین را شفای هر دردی قرار داده است و آن تربت مایه امنیت از هر خوفی است» 📚امالی طوسی ج1 ص326 👌 و : «در خاک قبر حسین شفای هر دردی است و آن تربت دوائ اکبر است» 📚التهذیب ج6 ص74 📚وسائل الشیعه ج14 ص524 ❕و فرمود: «خداوند در برابر شهادت حسین علیه السلام امامت را در فرزندان او قرار داد و را مایه شفای بیماری ها و دعا نزد قبرش را مستجاب قرار داد » 📚امالی طوسی ص317 👌و یا بر گرفته از خاک سایر امامان علیهم السلام است که به حکم روایاتی که می گوید " ان تربتنا کانت واحده " همان شرافت و تبرک تربت کربلا را می باشد . 📚وسائل الشیعه ج 14 ص561 💠بر این اساس است که شیعیان به قصد تبرک و استشفائ بر تربت پاک امامان علیهم السلام بوسه می زنند ،با توجه به این که تبرک جستن به آثار اولیائ ریشه در آیات قرآن و سنت دارد ، نمی توان این را بت پرستی تلقی کرد . ❗️قرآن یاد می کند که حضرت یعقوب پیراهن متبرک شده به حضرت یوسف را بر چشمان خود گذاشت و بینایی خود را باز یافت 📓یوسف 93 👌و از بنی اسرائیل یاد می کند که همواره به تابوتی که اثار آل موسی و آل هارون در آن بوده تبرک جسته و تا مادامی که آن تابوت نزدشان بود در عزت و رفاه بودند و خداوند متعال نشانه پادشاهی طالوت برای انان را همراهی او با آن تابوت دانست 📓بقره 248 ❕ صاحب صحیح ترین کتاب نزد اهل سنت روایت می کند که ا ز عبدالله بن عمر درمورد استلام وتبرک به حجر الاسود سوال شد و او در پاسخ گفت: "رایت رسول الله یستلمه ویقبله" "پیامبر را مشاهده کردم که حجر الاسود را استلام می نمود ومی بوسید" 📚صحیح بخاری،ج2 کتاب الحج، باب تقبیل الحجر، ص151-152 ❓برخی از چنین مساله را مطرح می کنند که به آنان بگویید که اگر لمس کردن ویا بوسیدن اشیای متبرک شرک بود هرگز پیامبر خدا به چنین کاری مبادرت نمی کرد و سوال کنید❕ ❓اگر بوسیدن شرک است پس چرا شما قرآن را می بوسید؟ ❓به چه علت زن وفرزند خود را می بوسید 📚سوالات ما،حسین تهرانی،ص546 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔چطور میشه که با دوکلام نوشته عربی بهم محرم میشیم با دوکلامم نامحرم ؟ ❓اصن این خطبه عقد چیه ؟ چرا واجبه؟ 💠پاسخ💠 1⃣طبق بینش اسلامی تنها خداوند بوده که حق قانون گذاری و اطاعت را در میان بندگان داشته و به غیر او کسی بالاصاله از چنین حقی بر خوردار نمی باشد. 🔶خداوند می فرماید: « آنها که به آنچه خدا نازل کرده حکم نمی کنند کافر هستند» 🔶مائده 44 🔷ومی فرماید: «آنها که به آنچه خدا نازل کرده حکم نمی کنند فاسق هستند» 🔶مائده 45 🔷ومی فرماید: « حاکمیت و قانون گذاری تنها از آن خداست» 🔶قصص88 👌اساسا وقتی خداوند خالق و مالک و مدیر و مدبر بندگان است بی شک قانون گذاری در میان بندگان نیز برای او می باشد و به غیر از او کسی صلاحیت قانون گذاری را ندارد. 📚الالهیات ، سبحانی ، ج2 ص81 2⃣خداوند بر اساس حق قانون گذاری که دارا بوده است چنین جعل و تشریع کرده که رضایت درونی و طرفینی بین دو نفر برای ایجاد پیوند ازدواج کافی نبوده و حتما باید صیغه مخصوصی برای ایجاد علقه ازدواج ایراد شود و الا ازدواج و زوجیت محقق نشده است. 📚وسائل الشیعه ج20 ص261 باب 1 📚مستدرک الوسائل ج14 ص311 باب 1 👌بنابراین فلسفه خواندن صیغه عقد از همین جا نشات می گیرد که چون خداوند که قانون گذار بندگان است این مساله را لازم دانسته است و این قانون را جعل کرده است برای ایجاد محرمیت باید این خطبه مخصوص باشد و الا زوجیت ایجاد نمی شود. 3⃣در هر دین و آیین و عرف اجتماعی چنین است که پیوند زنا شویی به انجام برخی تشریفات و رعایت برخی آداب و رفتار ها صورت می گیرد و در اسلام نیز به جعل الهی ایجاد پیوند ازدواج بستگی به خواندن خطبه قرار داده شده است. 4⃣به این نکته نیز باید توجه داشت که زندگی اجتماعی و روابط حقوقی به دلیل حساسیت آن بر اساس الفاظ و کلمات صورت می گیرد .اگر شخصی به دیگری بگوید منزل تو را اجاره کردم و او نیز قبول کند رابطه موجر و مستاجر بین آنها ایجاد می شود و اگر بگوید منزل تو را خریدم و او نیز قبول کند رابطه فروشنده و خریدار بین آنها ایجاد می شود . 👌اگر این الفاظ و کلمات و پایبندی ها نباشد افراد به راحتی می توانند که بر خلاف مراد بینشان رفتار کرده و هیچ قانونی نیز نمی تواند آنان را ملزم به غیر آن کند. ❗️صیغه ازدواج نیز یک نوع عقد برای ایجاد زوجیت است که سبب ضابطه مندی ازدواج می شود و چون این قرار داد پیوندی بسیار حساس بوده شرع اصرار دارد که با آداب و شرایط خاصی مانند اظهار زبانی و ...صورت گیرد تا دو طرف نتوانند براحتی منکر ارتباط بین هم شده و این اظهار زبانی سبب استحکام این پیوند و پایبندی به آن شود و این قانون مانند سایر قوانین موجود در جامعه سبب التزام افراد به محتوای آن شود. 5⃣به تصریح فقها اگر طرفین نتوانند عقد را به عربی صحیح بخوانند به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است و عربی بودن شرط لازم در هر شرایطی نمی باشد. 📚توضیح المسائل مراجع ج2 ص453 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❓وطن دوستی در اسلام و در تشیع چه جایگاهی دارد❕ایا راست است که اسلام با وطن دوستی مخالف است ❔ 💠💠 ❗️از آیات و روایات استفاده می شود که از دید اسلام وطن ذاتا دارای ارزش است . چه وطن ، دار الاسلام باشد و چه نباشد البته اگر عنوان دار الاسلام بر وطن صدق کند احترام آن دو چندان می شود. ❗️در آیات قرآن کرارا آمده است که « بیرون راندن از وطن ، یک ضد ارزش » است .مفهوم آن این است که وطن ذاتا یک ارزش محسوب می شود . 🔶خداوند در آیات 8 و 9 ممتحنه می فرماید: « خدا شما را از نیکی کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانی که در امر دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهی نمی کند ...تنها شما را از دوستی کسانی نهی می کند که در امر دین با شما پیکار کردند و شما را از خانه هایتان بیرون راندند یا به بیرون راندن شما کمک کردند ( نهیتان می کند) ...» 👌در این دو آیه مساله اخراج از خانه و وطن در برابر مقاتله در دین قرار داده شده که نشان می دهد هر کدام ارزشی جدا گانه دارد. ❗️در آیه 246 بقره نیز این سخن از زبان گروهی از بنی اسراییل نقل شده است: « چگونه ممکن است که در راه خدا پیکار نکنیم در حالی که از خانه ها و فرزندانمان رانده شده ایم ( شهرهای ما از سوی دشمن اشغال و فرزندانمان اسیر شده اند)» ❗️این تعبیر نشان می دهد که انگیزه آنها برای جهاد علاوه بر حفظ آیین الهی نجات و طن بوده است و پیامبر آنان بر این سخن اعتراض نکرد و عملا بر آن مهر تایید نهاد . 👌پیامبر اکرم نیز هنگامی که می خواست از مکه هجرت کند سخت ناراحت و منقلب بود .درست است که مکه ارزش معنوی و الهی فوق العاده ای داشت ولی به نظر می رسد که علاقه پیامبر به آن شهر جهات متعددی داشت که از جمله آن علاقه او به زادگاهش بود . 🔶خداوند با این جمله او را دلداری داد: « آن کس که قرآن را بر تو فرض کرد تو را به جایگاهت باز می گرداند» 🔶قصص 85 ❗️اساسا انسان رابطه مادی و معنوی فراوانی با زادگاه خود دارد و تاریخ زندگیش با آن پیوند ناگسستنی پیدا کرده است .همین پیوند ، سبب علاقه او به وطن می شود و همین علاقه انگیزه حفظ و دفاع و عمران و آبادی آن می گردد. 👌امام علی علیه السلام فرمود: « شهر ها با حب وطن آباد می شود» 📚بحار الانوار ج75 ص45 🔷در حدیث دیگری فرمود: « از نشانه های ارزش و شخصیت انسان آن است که نسبت به عمر از دست رفته ( که در آن کوتاهی کرده است) اشک بریزد و نسبت به وطنش علاقه مند باشد» 📚بحار الانوار ج7 ص264 ❗️حدیث معروف :« علاقه به وطن از نشانه های ایمان است» نیز در منابع مختلفی نقل شده است. 📚سفینه البحار ماده وطن ❗️نتیجه آن که عشق و علاقه به زادگاه و وطن هم ریشه هایی در قرآن دارد و هم در روایات و هم در منطق عقل. 🔶توجه به این نکته نیز لازم است که اگر وطن مادی و جسمانی توأم با وطن معنوی و روحانی گردد و عنوان دار الاسلام به خود بگیرد عشق و احترام و علاقه به آن به مراتب افزون تر می گردد . 📚پیام امام امیر المومنین ج2 ص220 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش ❔آیا در روایات با قرآن در مورد سن بهشتیان چیزی گفته شده است ؟ ❔آیت الله دستغیب در کتاب سرای دیگر در تفسیر سوره واقعه سن آنها را 33 سال ذکر کرده است ، آیا سندی در مورد این موضوع وجود دارد ؟ چرا 33 سال مطرح شده و سنین کمتر یا بیشتر گفته نشده است؟ 💠پاسخ💠 👌از روایات متعددی استفاده می شود که بهشتیان در بهشت به صورت جوان و زیبا و شاداب خواهند بود. ❗️پیامبر گرامی فرمود: « بهشتیان وارد بهشت می شوند در حالی که جوان و نورانی هستند» 📚مناقب ال ابی طالب ج1 ص148 🔶امام جواد فرمود: « بهشتیان همگان جوان هستند و در بین آنان هیچ پیری وجود ندارد» 📚بحار الانوار ج50 ص80 ❗️روشن می شود که بهشتیان همگان جوان وارد بهشت می شوند . در روایتی بیان شده است که سن آنان « سی و سه سال» می باشد. 🔶امام باقر فرمود: « بهشتیان زمانی که وارد بهشت می شوند قامت آنان به اندازه قامت آدم هفتاد ذراع می باشد و سن آنان به اندازه سن عیسی سی و سه سال می باشد و لسان آنان به زبان محمد عربی می باشد و صورت آنان به جمال و زیبایی یوسف می باشد سپس نور صورت آنان را فرا می گیرد و قلب آنان همانند قلب ایوب خالی از هر گونه غل و کینه می باشد» 📚الاختصاص ص356 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج5 ص263 📚بحار الانوار ج8 ص218 👌از این روایت بدست می آید که « سی و سه ساله » بودن بهشتیان از این جهت است که سن حضرت مسیح به این مقدار بوده است و خداوند به پاس بزرگداشت مقام مسیح ، سن بهشتیان را هم سن او قرار می دهد . اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔍 #حدیث_گرافی 💠 هم نشینی احادیث و تصاویر 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال گفته می شود کعبه در زمان تولد مولی علی بت خانه ومحل 360 بت کوچک و بزرگ بوده اخه تولد در یک بت خانه چه فضیلتی دارد که این قدر شیعه به ان افتخار می کند ✅پاسخ در پاسخ شما ابتدا روایت زیبایی را نقل می کنیم که مرحوم سلطان الواعظین در کتاب شریف شبهای پیشاور می اورد: " در لحظات اخر عمر شریف حضرت امیر هر یک از صحابه ایشان به بالین ایشان حاضر می شدند و سوالات خو درا مطرح می کردند یکی از این افراد صعصعه بن صوحان از روات بزرگ شیعه بود ❗️صعصعه سوال از برتر بودن حضرت امیر بر انبیا می کرد تا انجا که رسید و گفت : " تو برتر هستی یا عیسی؟ حضرت علی فرمود: " من افضل از عیسی هستم چرا که پس از انکه مریم بواسطه دمیدن جبرییل در گریبان او به قدرت خدا حامله شد همین که زمان وضع حملش شد وحی شد ای مریم از بیت المقدس خارج شو زیرا که این خانه محل عبادت است نه زایشگاه و محل ولادت لذا از بیت المقدس بیرون رفت ودر میان صحرا پای نخله خشکیده عیسی بدنیا امد ❗️اما من وقتی مادرم فاطمه بنت اسد را درد زاییدن گرفت در حالتی که وسط مسجد الحرام بود به کعبه پناه برد وگفت خدایا بحق این خانه و بحق کسی که این خانه را بنا کرده این درد زاییدن را بر من اسان گردان همان ساعت دیوار خانه شکافته شد ندای غیبی برخاست که ای فاطمه داخل خانه شو فاطمه مادرم وارد شد ومن در همان خانه کعبه به دنیا امدم" 📚 شب های پیشاور ص476 ❗️ از این امر خداوند به حضرت فاطمه بنت اسد در وارد شدن به کعبه و نهی از مریم از وضع حمل در بیت المقدس با توجه به شرافت مکه بر بیت المقدس شرافت حضرت علی بر عیسی نبی معلوم می شود ❓اما پاسخ سوال شما که تولد یافتن در یک بت خانه چه فضیلتی دارد ❗️پاسخ ان است که همین خانه کعبه در مدت 13 سال حضور پیامبر در مکه محل عبادت و طواف ایشان وپس از ان قبله برای مسلمین بوده است ❗️این که عده ای از موقعیت کعبه سو استفاده کردند غباری بر دامن خانه کعبه نمی نشیند 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش خمس در زمان غیبت امام زمان عج واجب نیست .در توقیع از امام زمان عج امده « اما خمس برای شیعیان ما مباح وبراى انهاتا ظهور ما حلال گردانیدیم تا طیب و طاهر متولد بشوند» #پاسخ_در_پرسمان_اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔خمس در زمان امام زمان عج واجب نیست . ❔در توقیع از امام زمان عج امده وَ أَمَّا الْخُمُسُ فَقَدْ أُبِیحَ لِشِیعَتِنَا وَ جُعِلُوا مِنْهُ فِی حِلٍّ إِلَی وَقْتِ ظُهُورِ أَمْرِنَا لِتَطِیبَ وِلَادَتُهُمْ میفرمایند اما خمس برای شیعیان ما مباح وبراى انهاتا ظهور ما حلال گردانیدیم تا طیب و طاهر متولد بشوند ❕❕ 💠💠 👌رواياتى است كه درباره غنائم جنگى و اسيران جنگى وارد شده و زنانى كه جزء بردگان بودند و به عنوان كنيز به دست افراد مى‏ افتادند و آنها با اين زنان ازدواج مى‏ كردند و صاحب مى‏ شدند ❕مى‏ دانيم اگر جهاد به اذن امام نبوده باشد تمام غنائم جنگى كه به دست مى‏ آيد مربوط به بيت‏ المال است و بايد به اجازه امام مصرف شود و حتّى اگر به اذن امام بوده باشد خمس به آن تعلّق مى‏گيرد و در صورت نپرداختن خمس آن، تصرّف در آنها حرام است. 👌بنابراين، كنيزانى كه به عنوان به دست افراد مى ‏افتادند و خمس آنها پرداخته نشده بود بر صاحبان آنها حرام بوده است و حق نداشته‏ اند به عنوان يك همسر با آنها رفتار كنند. ❕بنابراين، اگر كسى توجّه به اين حكم داشته باشد فرزندى كه از چنان زنى براى او متولّد مى‏شود فرزند نامشروع خواهد بود، لذا امامان اهل‏بيت عليهم السلام اين قسمت از را كه مربوط به چنين زنانى بوده به شيعيان بخشيدند تا فرزندان آنها همگى حلال باشند ❕با توجّه به اين مقدّمه كوتاه، اين دسته روايات را توجه کنید. 1⃣ در رويات «ضريس كناسى» چنين مى‏خوانيم كه امام صادق عليه السلام فرمود: «مى‏دانى از كجا زنا در ميان (جمعى از) مردم وارد شد؟ گفتم نه، گفت: «از ناحيه خمس ما اهل‏بيت، مگر براى شيعيان پاكيزه ما كه بر آنها حلال است و براى نيز حلال.» 📚التهذیب ج4 ص144 2⃣ محمّد بن مسلم از امام باقر يا امام صادق عليهما السلام چنين نقل مى‏كند كه فرمود: «شديدترين چيزى كه مردم در روز قيامت گرفتار آن هستند اين است كه صاحب خمس برمى‏خيزد و مى‏گويد پروردگارا! خمس مرا (غصب كردند) ولى ما آن را براى شيعيان خود حلال كرديم تا تولّد آنها پاكيزه و فرزندانشان پاك شوند.» 📚 همان مدرک ص136 3⃣ «فضيل ابن يسار از امام صادق عليه السلام نقل مى‏كند كه فرمود: «كسى كه محبّت ما را در دل احساس كند خدا را بر نخستين نعمتش شكر گويد.» گفتم فدايت شوم نخستين نعمت خدا چيست؟ فرمود: «پاكى تولّد (و نطفه) است.» سپس فرمود: «امير مؤمنان عليه السلام به فاطمه عليها السلام گفت: نصيبت را از فى‏ء (غنائم) براى پدران شيعيان ما حلال كن تا پاكيزه شوند.» .سپس امام صادق عليه السلام فرمود: «ما، مادران شيعيان خود را بر پدرانشان كرديم تا پاكيزه شوند (و فرزندانشان فرزند حلالى باشد). 📚همان مدرک ص 143 👌همینطور احادیث 15 و 16 و 18 و 20 از باب 4، از ابواب انفال کتاب شریف وسائل الشیعه و حديث 8، از باب 8، از ابواب «ما يجب فيه الخمس» کتاب مذکور در همین مورد است . ❕ هم که مورد استناد برای حلیت خمس قرار گرفته است است از همین باب میباشد و در ذیل آن نیز تصریح شده است که این حلیت خمس برای آن است تا شیعیان پاکیزه باشد . 👌اين احادیث درباره مسئله كنيزان وارد شده و مى‏دانيم كه طبق تصريح فقها آنها از خمس مستثنا هستند ولى افراد لجوج و كم‏سواد بدون توجّه و دقّت در مضمون آنها و بدون توجّه به صريح فقها خواسته ‏اند آنها را دليل بر تحليل خمس بطور مطلق قلمداد كنند غافل از اين كه مختصر دقّت در مضمون اين احاديث براى باز شدن مشت آنها كافى است‏. 📚خمس پشتوانه بیت المال ، مکارم شیرازی ، ص83 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔مگر روز قیامت همه انسان ها عریان و بدون لباس و پوشش محشور میشوند ؟ اگر عریان باشیم واقعا با حکمت خداوند سازگار است ؟ لطفا از طریق آیات و روایات و عقلی پاسخ بدهید❗️❗️ 💠💠 ❗️از برخی روایات استفاده می شود که مردمان در روز قیامت لخت محشور می شوند. 🔷پیامبر گرامی فرمود: « مردمان در قیامت لخت و بدون پوشش محشور می شوند» 📚بحار الانوار ج7 ص12 🔶حضرت امیر فرمود: « مردمان روز قیامت عریان به نزد پرودگار حاضر میشوند» 📚امالی طوسی ص653 🔶امام باقر فرمود: « زمانی که قیامت شود خداوند همگان را جمع می کند در حالی که آنان عریان هستند» 📚بحار الانوار ج7 ص101 👌اما باید توجه کرد که این عریان محشور شدن اختصاص به کافران دارد و مومنان با پوشش محشور می شوند. 🔶امام صادق درباره کیفیت حشر مومنان فرمود: « آنان در کفن هایشان محشور می شوند و کسی که بدون کفن از دنیا رفته باشد به وسیله پوششی الهی محشور می شود» 📚الاحتجاج ج2 ص350 🔶در روایت دیگر پیامبر گرامی فرمود: « مومن به حالت پوشیده محشور می شود و کافر به حالت عریان محشور می شود» 📚بحار الانوار ج7 ص111 👌باید توجه کرد که عریان محشور شدن کافران نوعی عذاب روحی برای آنان می باشد که از درون آنها را می خورد اما با توجه به خوف و هراسی که قیامت بر افراد وارد می کند هر کس به فکر خودش است و به هیچ عنوان به وضعیت دیگران توجه نمی کنند. 🔶خداوند می فرماید: « روزی که آدمی از برادرش و از مادرش و پدرش و از همسرانش و پسرانش می گریزد .در آن روز هرکسی از آنان را کاری است که او را به خود مشغول می دارد» 🔷عبس 34- 37 🔶عایشه از پیامبر سوال کرد که زمانی که کافران عریان محشور می شوند برخی از انان به دیگری نگاه می کند❓ 👌پیامبر گرامی فرمود: « همگان مشغول به خودشان هستند و به یکدیگر هیچ توجهی ندارند» 📚بحار الانوار ج7 ص69 اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
نظام تقديم 102.mp3
7.13M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ 🔇 جلسه بیست و نهم 🔔 @Aminikhaah_Media
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 پس از کاشتن دو نهال میوه به مناسبت روز درختکاری انجام شد؛ 👈 توصیه‌های مهم رهبر انقلاب اسلامی به مردم در خصوص بیماری شایع‌شده 🔻حضرت آیت الله خامنه‌ای پس از کاشت نهال در سخنانی، کاشت درخت را حرکتی با برکت خواندند و در خصوص بیماری شایع شده در کشور، گفتند: همچنانکه قبلاً از پزشکان، پرستاران و مجموعه‌های درمانی صمیمانه تشکر کردم، لازم می‌دانم بار دیگر از این عزیزان که با کار بسیار با ارزش خود در حال جهاد در راه خدا هستند، تشکر کنم. 🔹️ رهبر انقلاب اسلامی مشاهده نمونه‌های درس‌آموز از تلاش و فداکاری کادرهای درمانی در رسیدگی به بیماران را نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری و تعهد انسانی آنان دانستند و افزودند: همچنین لازم می‌دانم از خانواده‌های پزشکان، پرستاران و همه عوامل درمانی که با صبر و تحمل خود در کنار تلاش شبانه‌روزی عزیزانشان هستند، سپاسگزاری کنم. 🔹️ ایشان با دعا برای عافیت بیماران و همچنین طلب رحمت و مغفرت الهی برای درگذشتگان از این بیماری و صبر و آرامش برای بازماندگان آنها، چند توصیه خطاب به مردم بیان کردند. حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر رعایت توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مسئولان در خصوص پیشگیری و جلوگیری از آلودگی، افزودند: از این دستورها نباید تخطی شود، چرا که خداوند ما را موظف کرده است در قبال سلامت خود و دیگران احساس مسئولیت کنیم، بنابراین هر چه به سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع این بیماری کمک کند، حسنه و هر چه به شیوع آن کمک کند، سیئه است. 🔹️ رهبر انقلاب اسلامی در توصیه‌ای دیگر همگان را به توسل و توجه به پروردگار فراخواندند و گفتند: البته این بلا آنچنان بزرگ نیست و بزرگ‌تر از آن نیز وجود داشته است اما بنده به دعای برخاسته از دل پاک و صاف جوانان و افراد پرهیزگار برای دفع بلاهای بزرگ بسیار امیدوارم، چرا که توسل به درگاه خداوند و طلب شفاعت از نبی مکرم اسلام و ائمه بزرگوار می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند. ایشان افزودند: دعای هفتم صحیفه سجادیه دعای بسیار خوب و خوش‌مضمونی است که می‌توان با این الفاظ زیبا و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت. 🔹️ حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین همه دستگاههای کشور را به همکاری و در اختیار قرار دادن امکانات مورد نیاز وزارت بهداشت که در صف مقدم مقابله با بیماری قرار دارد، توصیه کردند و گفتند: نیروهای مسلح و دستگاههای مرتبط با دفتر رهبری نیز به انجام این کار موظف شده‌اند. 🔹️ رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به درگیر شدن کشورهای زیادی در دنیا با این بیماری، افزودند: مسئولان ما از روز اول با صفا، صداقت و شفافیت خبررسانی کردند و مردم را در جریان قرار دادند اما برخی کشورهای دیگر که این بیماری در آنها شدیدتر و همه‌گیرتر است، پنهان‌کاری می‌کنند البته ما برای آن بیماران نیز از خداوند طلب عافیت می‌کنیم. ایشان حادثه پدیدآمده را مسئله‌ای گذرا و نه فوق‌العاده دانستند و گفتند: البته من نمی‌خواهم مسئله را خیلی کوچک فرض کنم اما آن را خیلی بزرگ هم نکنیم، این مسئله مدتی نه چندان طولانی برای کشور وجود خواهد داشت و سپس رخت برمی‌بندد اما تجربیات حاصل از آن و فعالیت مردم و دستگاهها که به مثابه یک رزمایش عمومی است، می‌تواند به عنوان یک دستاورد باقی بماند. 🔺️ حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به اقدامات پسندیده و نوع‌دوستانه برخی هموطنان مانند کمکهای مالی و توزیع اقلام بهداشتی افزودند: این کارها بسیار خوب است و با حفظ این دستاوردها، بلا به نعمت و تهدید به فرصت تبدیل می‌شود و امیدواریم روزگار عافیت کامل برای ملت عزیز ایران نزدیک باشد. ۹۸/۱۲/۱۳
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 متن دعای هفتم صحیفه سجادیه که رهبر انقلاب خواندن آن را توصیه کردند 🔺️ رهبر انقلاب امروز در مراسم روز درختکاری ضمن توصیه همگان به عمل به توصیه‌ها و دستورالعملهای مسئولان و متخصصان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، مردم را به توسل و توجه به پروردگار فراخواندند و گفتند: «توصیه میکنم دعای هفتم صحیفه‌ سجادیه را که در مفاتیح هم هست با توجه به معنای آن بخوانند.» ۹۸/۱۲/۱۳ 💻 @Khamenei_ir
🤔پرسش ❔چرا در اسلام پوشش لباس ابریشمی برای مرد حرام است ❓چرا اسلام با زیبایی و شیک پوشی مخالفت است در حالی که فطرت انسانی اقتضای پوشش زیبا را دارد❕آیا اسلام با این حکمش با فطرت بشری مخالفت نکرده است❓ 💠💠 1⃣در زندگی دنیا لباس نقش مهمی را دارد زیرا در درجه اول بدن را در برابر سرما و گرما و آسیب های مختلف حفظ می کند و در درجه بعد زینت مهمی برای انسان است .در تمام طول تاریخ لباس نقش اصلی را در زینت آدمی داشته و هم اکنون نیز به قوت خود نیز باقی است. 2⃣اسلام به هیچ عنوان با زیبا و شیک پوشی مخالف نیست بلکه به آن توصیه نیز می کند. 🔷امام صادق فرمود: «لباس زیبا و جمیل بپوش زیرا خداوند زیبایی را دوست دارد اما توجه کن که لباست از مال حلال تهیه شده باشد» 📚الکافی ج6 ص442 🔶وفرمود: «پیامبر مردی را دید که موهایش بهم ریخته بود و لباس های خشن و ناپسندی به تن داشت . 👌چنین فرمود: «این که تو لباس زیبا برسی و به خودت برسی و از نعمات خدا خود را بهره مند سازی نشانه دین دار بودن است» 📚الکافی ج6 ص439 📚وسائل الشیعه ج5 ص6 🔷وفرمود: «انسان کثیف و ژولیده بد آدمی است» 📚الکافی ج6 ص439 🔶وفرمود: «خداوند انسان را به دلیل لباس زیبایی که می پوشد مواخذه نمی کند» 📚خصال ج1 ص80 📚المحاسن ج2 ص399 👌وفرمود: «من ناپسند می دارم در صورتی که خداوند به بنده ای نعمت دهد او آن نعمت را ظاهر نکند ( و لباس زیبا نپوشد)» 📚الکافی ج6 ص439 🔶امیر مومنان فرمود: «باید هر یک از شما در برابر برادر مومنش خود را زینت کند ( و لباس های زیبا بپوشد)» 📚 الکافی ج6 ص439 👌به این مضمون روایات فراوان دیگری نیز وارد شده است که جهت آگاهی رجوع فرمایید؛ 📚وسائل الشیعه ج5 ص5 به بعد 3⃣با توجه به ادله بالا روشن میشود که اسلام با تجمل و زیبا پوشی مخالفتی ندارد اما تجمل و زینت کردن با برخی از چیزها را اجازه نداده است که از جمله انان لباس ابریشم برای مردان است. 👌در روایتی آمده است: «امام صادق پوشش مردان در لباس حریر و ابریشم را ناپسند می دانست» 📚التهذیب ج2 ص364 👌امام کاظم فرمود: «پیامبر مردان را از پوشش لباس ابریشم نهی می کرد» 📚وسائل الشیعه ج4 ص370 4⃣این که در اسلام از زینت کردن مردان با لباس ابریشم و برخی موارد پر زرق و برق این جهان نهی شده است فلسفه روشنی دارد؛ 🔶1- محدودیت این جهان سبب میشود که فراهم کردن چنان زندگانی پر زرق و برقی با انواع ظلم و ستم توام باشد . 🔶2- بهره گیری از آن ها با غفلت و بی خبری و غرق شدن در دنیا و بی توجهی به آخرت همراه خواهد بود وسبب تقویت روحیه تکبر و خود برتر بینی میشود . ❗️تبعیضهایی که از این رهگذر پیدا می شود مایه کینه ها و حسادتها و عداوتها و...می باشد . 5⃣ممکن است اشکال شود که پس چرا خداوند از جمله نعمات بهشتیان را زینت آلات طلا و پارچه های ابریشم و...ذکر می کند؟ 🔷کهف26 -دخان 53- حج23 👌اما پاسخ روشن است؛ 🗯در آن جهان همه چیزش گسترده است نه تحصیل این زینت ها مشکل ایجاد می کند و نه سبب تبعیض و محرویت کسی میشود و نه کینه و نفرتی بر می انگیزد و نه در آن محیط مملو از معنویت انسان را از خدا غافل میسازد و نه در رقبا ایجاد حسادت می کند و نه مایه کبر و غرور می شود و نه موجب فاصله گرفتن از خلق خدا و خدا 👌بنابراین به هیچ عنوان مفاسد دنیوی این بهره مندی ها بر نعمات اخروی مترتب نمیشود. 📚تفسیر نمونه ج12 ص424 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا