❓پرسش
❔چرا خداوند وقتی انسان را آفرید فرمود«تبارک الله احسن الخالقین» ( مومنون14)؟
❔مگر بعد از خداوند خالق دیگری نیز هست که قیاس صورت گرفته؟
💠پاسخ💠
👌از نظر لغت عرب ماده خلق به سه معنا به کار می رود؛
1⃣تقدیر و اندازه گیری کردن چیزی مثلا هنگامی که یک قطعه چرم را برای بریدن اندازه گیری می کنند عرب واژه خلق را درباره آن به کار می برد .
2⃣تبدیل صورت چیزی به صورت دیگر مانند ساختن ابزارهای مختلف از آهن یا مواد دیگر
3⃣ابداع و ایجاد چیزی از عدم یعنی هستی بخشیدن به چیزی که اصلا سابقه وجود نداشته است.
❗️معنای سوم مختص به خداست و خالق یا آفریدگار به این معنا جز درباره خدا به کار نمی رود ولی معنای اول و دوم در مورد انسان نیز می تواند مصداق داشته باشد .
🗯در آیات قرآن ماده خلق گاهی به معنای اول یا دوم استعمال شده است مثلا در مورد حضرت عیسی می فرماید:
«از گل چیزی به صورت پرنده می ساختی»
🔶مائده 110
👌در این آیه خلق به معنای ساختن صورت و تبدیل صورتی به صورت دیگر است .
❗️در آیه مورد سوال « خلق» یا به معنای دوم است و یا به معنای اول و از آن جا که خالق به این دو معنا متعدد است صحیح است که گفته شود او بهترین خالق هاست.
🗯در تفسیر نمونه چنین آمده است:
🔶کلمه خلق به معنای اندازه گیری و صنعت درباره غیر خدا صادق است ولی البته خلق خدا با خلق غیر او از جهات گوناگونی متفاوت است؛
1⃣خداوند ماده و صورت اشیا را می آفریند در حالی که انسان اگر بخواهد چیزی ایجاد کند تنها می تواند با استفاده از مواد موجود این جهان صورت تازه ای به آن ببخشد مثلا از مصالح ساختمانی خانه ای بسازد یا از آهن و فولاد اتومبیل یا کارخانه ای اختراع کند.
2⃣خلقت و آفرینش خداوند نامحدود استدو او آفریدگار همه چیز است.
🔷رعد16
❗️در حالی که انسان موجود بسیار محدودی را می تواند ابداع کند و گاه توام با انواع ضعفها و نقصها است که در جریان عمل باید آن را تکمیل کند اما خلق و ابداع پرودگار خالی از هرگونه عیب و نقصی است
3⃣در آنجا که انسان توانایی بر این امر پیدا می کند آن نیز به اذن و فرمان خداست که بی اذن او در عالم حتی برگی بر درختی نمی جنبد چنان که درباره حضرت مسیح می گوید به اذن من از گل صورتی همچون صورت پرنده خلق می کردی
🔷مائده110
👌بنابراین با توجه به این نکات « احسن الخالقین» بوده خداوند روشن میشود.
📚تفسیر نمونه ج14 ص209
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از دور بزن
🦋 آن سوی مرگ
تجربیات سه نفر از افرادی که برای لحظاتی مرگ را تجربه کردهاند.
🔸جذابیت مطالب آنقدر بالا هست که بعد از جلسه اول و دوم خودتان پیگیر خواهید شد.
به دلیل استقبال و درخواست بالای همراهان گرامی تمام فایلها به صورت یکجا تقدیم میگردد.
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ
#معرفی_کتاب
#نشر_حداکثری
https://eitaa.com/joinchat/2637299714C3c968e2ee4
#موجودات_قبل_آدم_ابوالبشر_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔استاد محمدی در مطلبی فرموده بود قبل از این نسل ادم ,هفت نوع دیگرادم درزمین زندگی میکردند. خواستم ببینم ایا انها اعتقاداتشان ,دینشان مثل فرزندان حضرت ادم بوده, ایا انها کار خوب وبد را اختیار داشتند, ایا انها خوبانی مثل معصومین وانبیا داشتند. وبطور کلی اعتقاداتشان مثل ما بوده است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌از آیات و روایات استفاده می شود که قبل از حضرت آدم علیه السلام ، در روزی زمین موجودات و آدم های نخستینی بوده اند که پس از روی آوردن به فساد ، نسلشان منقرض شده است ، اشاره به این مطلب در آیه 30 سوره بقره آمده است آنجا که فرمود ؛
« هنگامى كه پروردگار تو به فرشتگان گفت: من در روى زمين جانشين و حاكمى قرار خواهم داد. فرشتگان گفتند (پروردگارا) آيا كسى را در زمين قرار مى دهى كه فساد و خونريزى كند »
👌پيشگويى فرشتگان به خاطر آن بوده كه آدم نخستين مخلوق روى زمين نبود، بلكه پيش از او نيز مخلوقات دیگرى بودند كه به نزاع و خونريزى پرداختند پرونده سوء پيشينه آنها سبب بدگمانى فرشتگان نسبت به نسل آدم شد .
📚تفسیر نمونه ج 1 ص 171
👌لذا امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« اگر فرشتگان ندیده بودند کسانی را که در زمین فساد کرده و خونها ریختند ، چنین سخنی را به خداوند نمی گفتند »
📚بحار الانوار ج 11 ص 117
❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« خداوند از وقتى كه زمين را آفريد، در آن هفت عالم آفريد كه هيچ كدام از آنها از فرزندان آدم نبودند، خداوند آنها را از روى زمين آفريد و آنها را يكى پس از ديگرى با عالمى كه داشتند در زمين سكونت داد، آنگاه خداوند آدم پدر بشر را آفريد و فرزندان او را از او آفريد، به خدا سوگند كه بهشت از وقتى كه خلق شده، از ارواح مؤمنين خالى نبوده و جهنم از وقتى كه خلق شده، از ارواح كافران و گنهكاران خالى نبوده است، شايد شما گمان بريد كه چون قيامت بر پا شد و خداوند بدنهاى اهل بهشت را همراه با روحهايشان در بهشت قرار داد و بدنهاى اهل جهنم را همراه با روحهايشان در جهنم قرار داد، ، ديگر كسى خدا را در زمين عبادت نخواهد كرد و خلقى را نخواهد آفريد كه او را عبادت كنند و به يگانگى و بزرگى بخوانند، آرى به خدا سوگند كه خلق ديگرى را بدون نر و ماده خواهد آفريد كه او را عبادت كنند و به يگانگى و بزرگى بستايند و براى آنان زمينى مى آفريند كه آنان را حمل كند و آسمانى مى آفريند كه سايبان آنان باشد »
📚خصال ج 2 ص 358
👌در این روایت از موجودات نخستینی سخن به میان آمده است که قبل از نسل آدم ابو البشر بوده اند ، که سرانجام آنان یا به بهشت بوده یا به جهنم ، لذا فرمود بهشت و دوزخ هیچگاه از افراد خالی نبوده است ، این که انتهای این موجودات به بهشت و جهنم بوده ، استفاده می شود که آنان دارای قوه و اختیار بوده اند و بینشان افراد خوب و بد هم بوده است و احیانا پیامبرانی هم برایشان ارسال شده است ، اگر چه در مورد کیفیت تکلیف آنان و ویژگی های پیامبرانشان، اطلاعاتی در دست نیست .
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕مردى به امام صادق عليه السّلام گفت ؛
« مردم پندارند عمر دنيا هفت هزار سال است، امام علیه السلام فرمود ؛
« چنان نيست كه مى گويند، خداوند زمین را برای عمر پنجاه هزار ساله آفرید ، که ده هزار سال آن ويران قرار داد ، سپس در آن خلقى آفريد، نه پرى و نه فرشته و نه آدمى تا ده هزار سال و چون موعدشان رسيد در آن تباهى كردند و خدا آنها را از بن بركند و تا ده هزار سال آن را بيابانى تهى و ويران وانهاد، سپس پريان را در آن آفريد تا ده هزار سال و چون موعدشان نزديك شد در آن تباهى كردند و خون ريختند و اينست معنى گفتار فرشته ها «آيا در آن مي نهى كسى كه تباهى كند و خونها بريزد» چنانچه زاده هاى جان ريختند پس خدا آنها را نابود كرد و آدم را آفريد، و برايش ده هزار سال مقرر داشت و البته هفت هزار و دويست سال آن گذشته و شما در آخر الزمان هستيد »
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 1 ص 167
👌از این نقل هم استفاده می شود که قبل از آدم ابوالبشر در روی زمین اجنه و موجودات دیگری که نه انسان بودند و نه فرشته و جن ، بودند که در زمین فساد کردند و نسلشان منقرض شد ، که در روایت علی علیه السلام این نکته با تفصیل بیشتر مورد اشاره قرار گرفته ، آنجا که از ایشان پرسيده شد ؛
« آيا در زمين پيش از آدم و فرزندانش آفريده از آفريده هاى خدا بوده اند كه خدا را بپرستند؟ پاسخ فرمود: آرى البته در آسمانها و زمين خلقى بودند كه خدا را تقديس ميكردند و تسبيح ميگفتند، و بزرگ ميداشتند در شب و روز بى سستى و كاستى، چون كه خدا عز و جل زمينها را آفريد پيش از آسمانها بود، سپس فرشته هاى روحانى بالدار آفريد كه هرجا خدا ميخواست پرواز ميكردند، و آنها را ميان طبقه هاى آسمان جا داد و شبانه روز او را تقديس ميكردند، و اسرافيل و ميكائيل و جبرئيل را از ميان آنها برگزيد.سپس خدا عز و جل در زمين پريان روحانى بالدار آفريد كه پائين تر از فرشته ها بودند، و آنها را نگه داشت كه در پرش و جز آن به فرشته ها نرسند و آنها را ميان طبقه هاى هفت زمين جا داد و بالاى آن و خدا را شبانه روز تقديس ميكردند و سست نميشدند، سپس آفريده هائى پائينتر از آنها آفريد با تن و جان و بى بال و پر ، ميخوردند و مينوشيدند «نسناس» مانند خلق آنان هستند، آدمى نيستند، آنها را ميانه زمين و پشت زمين جا داد با پريان خدا را شبانه روز تقديس ميكردند و سست نمى شدند.گفت: پريان به آسمانها پرواز ميكردند و به فرشته ها برميخوردند و به آنها درود ميگفتند و از آنها ديدن ميكردند و با آنها مى آسودند و از آنها مى آموختند ... سپس گروهى از پريان و نسناس كه خدا آفريد و در ميانه هاى زمين با فرشته ها جا داد از فرمان خدا سرپيچى كردند، و هرزگى كردند و بناحق ستم كردند، و به يكديگر در سركشى بر خدا بالا دستى نمودند، تا آنجا كه خون هم را ريختند، و تباهى بار آوردند و پروردگارى خدا تعالى را منكر شدند .... »
📚تفسیر عیاشی ج 1 ص 31
👌نتیجه آنکه موجودات نخستین و اجنه که قبل از آدم ابوالبشر بوده اند و سرانجامشان به بهشت یا دوزخ منتهی شده دارای اختیار بوده اند و بینشان افراد خوب و بد هم وجود داشته و برایشان پیامبرانی هم بوده ، اگر چه اطلاعات چندانی در این رابطه نداریم ، تنها در نقلی سخن از پیامبر جنیان به میان آمده است که اجنه او را کشتند ، چنان که امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« خداوند پیامبری به سوی جنیان فرستاد که به او یوسف می گفتند که آنها را به سوی خدا دعوت کرد ، اما جنیان او راکشتند »
📚عیون الاخبار ج 1 ص 242
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#مذهب_طریق_نجات
🤔#پرسش
❔در خاطرات تجربه کنندگان مرگ تقریبی اکثرا اذعان میشود که افراد نورانی یا فرشتگانی که مشاهده میکنند که وقتی از آنها درباره بهترین مذهب سؤال میشود،آنها در جواب به مذهب خاصی اشاره نمیکنند و حتی به آنها گفته میشود که برای خدا فقط عشق ورزیدن به مخلوقات مهم است ...طوریکه خود این تجربه کنندگان از اینکه باوجود گناهانشان تجربه بسیار خوب وآرامش بخشی از مرگ داشته اند متعجب میشوند ،ونتیجه میگیرند که مذهب فقط دست وپای انسان را میگیرد ومحدودش میکند ... آیا باتوجه به واقعیت داشتن این تجارب ،آنها مغایر با آموزه های اسلام وقرآن نیست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که همگان برای نجات و سعادت باید معتقد به آیین اسلام و مذهب تشیع باشند که اگر غیر این طریق ، طریقی برگزییند ، از نجات و سعادت دور خواهند بود .
❕خداوند می فرماید ؛
«هرکس جز اسلام آیینی برای خود انتخاب کند از او پذیرفته نخواهد شد و او در آخرت از زیانکاران است» ( ال عمران 85 )
❗️و می فرماید ؛
«دین در نزد خدا اسلام است»
🔷 ال عمران 19
👌در روایات فراوان دیگری نیز آمده است که هر کس معتقد به ولایت اهل بیت و امامت آنان نباشد و اعمال و افعال صالح و عبادات ، انجام دهد خداوند هیچ یک از اعمالش را قبول نمی کند و جایگاه او در روز قیامت آتش دوزخ است .
📚وسائل الشیعه ج1 ص118 باب 29 _ مستدرک الوسائل ج1 ص149 باب 27
❕امام باقر فرمود ؛
« هر كس با عبادتى طاقت فرسا، خداوند عز و جل را بندگى كند، امّا پيشوايى از جانب خداوند نداشته باشد، عبادتش ناپذيرفته و خودش گمراه و سرگردان است و خداوند، اعمالش را دشمن مى دارد. »
📚 الكافي ، ج 1 ص 183
👌حال آنچه مورد اشکال قرار گرفته است آن است که اگر آیین اسلام و مذهب تشیع تنها راه نجات و سعادت است ، چگونه افرادی در مرگ هایی که تجربه داشته اند ، به خلاف این مطلب رسیده اند و صرف قبول داشتن خداوند برای نجات کافی است نه اعتقاد به اسلام و مذهب تشیع .
❕ما میگوییم اتفاقا در هنگام مرگ و آغازین ساعاتی که انسان پا به عالم جدید می گذارد ، متوجه حقانیت اسلام و مذهب اهل بیت علیهم السلام می شود .
👌امام صادق عليه السلام فرمود ؛
«زمين سامان نمى يابد جز به وجود امام، و هر كس بميرد و امامش را نشناسد، به مرگ جاهلى مرده است، و بيش از هر زمان، هنگامى به شناخت او نياز پيدا مى كند كه جانش به اين جا برسد» و با دست خود به سينه اش اشاره كرد [و سپس فرمود] «در آن هنگام، مى گويد ، عقيده نيكويى داشتم».
📚امحاسن ج 1 ص 252 ، بحار الأنوار ج 23 ص 76
❕امام على عليه السلام فرمود ؛
«هر كه مرا دوست داشته باشد، در هنگام مرگش مرا آن گونه كه خوشايند اوست بيابد و هركه مرا دشمن داشته باشد، به هنگام مرگش مرا بدان گونه كه ناراحت شود بيابد. »
📚میزان الحکمه ج 11 ص 130
👌امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« هيچ كس نيست كه دوستدار ما و دشمن دشمنان ما باشد و بميرد، مگر اينكه [در هنگام مرگش] رسول خدا و اميرمؤمنان و حسن و حسين- صلوات اللَّه عليهم- حاضر شوند و اگر دوستدار ما نباشد، آنان را به گونه اى كه ناراحت شود، مشاهده كند. دليل بر اين مطلب، فرموده اميرمؤمنان عليه السلام به حارث همدانى است كه: اى حارث همدانى! هر كس بميرد مرا رو در رو مى بيند، مؤمن باشد يا منافق. »
📚تفسیر قمی ج 2 ص 265
🔸ادامه 👇
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔸ادامه 👇
👌کسانی که در پرسش مورد اشاره قرار گرفته اند از دو حال خارج نیستند ؛
1⃣آنان مرگ را تجربه نکرده اند ، بلکه چنان که در گذشته مفصلا توضیح داده ایم ، خوابهای عمیقی را تجربه کرده اند که گمان کرده اند حالت مرگ است ؛
👌و اکثر خوابهای افراد هم عبارتند از يك سلسله آرزوهاى بر آورده نشده که باعث ديدن خوابهايى میشود، همانطور كه شخصى تشنه، آب در خواب مى بيند و كسى كه در انتظار سفر كرده اى است آمدن او را از سفر بخواب مى بيند (و از قديم گفته اند شتر در خواب بيند پنبه دانه! ...) و بسيار مى شود اميالى كه ما داريم و به عللى نتوانسته ايم آنها را ارضا كنيم و در ضمير باطن ما جاى گرفته اند، به هنگام خواب كه سيستم خود آگاه از كار مى افتد براى يك نوع اشباع تخيلى آنها را در خواب می بیند ، و بدون تغيير منعكس مى شوند (همانند عاشقى كه محبوب از دست رفته خود را در عالم خواب مشاهده ميكند) ، بنابراین این خوابها پریشان و نامفهوم معلول توهم و خیال است
📚تفسیر نمونه ج 9 ص 314
👌افراد مذکور نیز مطابق توهم و آرزوهایشان ، در آن هنگامه خواب عمیق ، صحنه های مذکور را مشاهده می کنند و گمان می کنند اهل نجاتند در حالی که چنین نیست .
2⃣اگر در مواردی هم حقیقتا مرگ رخ داده باشد و افراد بی اعتقاد و کم عمل ، با صحنه های خوش و آرام مواجه شده باشند ، باز هم دلیل بر بی ارتباطی مذهب با سعادت نیست ، چرا که در روایات ما بیان شده است که خداوند برای چنین افرادی مرگ راحتی و مطابق میل قرار می دهد و صحنه هایی را برایشان ترسیم می کند که برایشان خوشایند است تا همان خوشی و آسایش ، در ازای کارهای خوبی باشد که در دنیا انجام داده اند و دیگر روز قیامت حقی بر خداوند نداشته باشند .
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« مرگ سخت تر است از بريدن به ارّه ها و چيدن به مقراضها و سر كوفتن بسنگها و گردانيدن ميل آسيا در ديده ها، آن حضرت فرمود: چنين ميباشد بر بعضى از كافران و فاجران آيا نميبينيد كه بعضى از آنها معاينه ميبينند اين شدتها را در دم نزع و آن است كه سختتر است از اين و از تمام عذابها دنيا.
❕عرض نمودند پس چيست كه ملاحظه مينمائيم كافرى را كه نزع بر او آسان مى شود پس خاموش ميگردد در حالى كه صحبت ميدارد (و دل برده مى شود ) و ميخندد و تكلم مينمايد، و در ميان مؤمنان و كافران بعضى نزد سكرات موت اين سختى ها را ميكشند؟ امام علیه السلام فرمود ؛
«هر گونه راحتى كه مؤمن را در آن حال باشد ثواب عاجل او است، و هر شدتى كه باشد جهت خالص ساختن او است از گناهان تا وارد آخرت شود در حالى كه پاك و پاكيزه باشد و مستحق ثواب الهى فارغ از هر مانعى الا همان كه گذشته، و هر آسانى كه بر كافر در آن دم باشد براى آنست كه مزد هر عمل نيكى كه در دنيا كرده باز يافت نمايد، تا وارد آخرت شود در حالى كه هيچ نداشته باشد الا آنكه موجب عذاب باشد بر او و هر سختى كه بر كافر است در آن وقت اول عقوبت او است نزد آخر شدن اعمال نيك او، و اين به جهت آنست كه حقتعالى عادليست كه جور نمينمايد. »
📚عیون الاخبار ج 1 ص 274
❕امام كاظم عليه السلام فرمود ؛
« مرگ صافى اى است كه مؤمنان را از گناهانشان صاف مى كند و آخرين دردى است كه به عنوان كفّاره آخرين گناهى كه در وجودشان مى باشد به آنها مى رسد و كافران را نيز از حسناتشان صاف مى سازد و آخرين خوشى يا آسايشى است كه به عنوان آخرين پاداش حسنه اى كه دارند، به ايشان مى رسد .... »
📚بحار الانوار ج 6 ص 155
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔لطف کنید توضیح دهید چرا شیعیان بر روی قبور امامان خودشون گنبد وبارگاه می سازن در حالی که وهابیان این رو نمی پسندن
💠پاسخ:
❗️قران در ایه 32 حج می فرماید:
« هرکس شعایر الهی ونشانه های دین خداوند را تعظیم و تکریم کند ان نشانه تقوای دلها است »
♻️ ایه شریفه می گوید هر چیزی که شعار و نشانه دین باشد بزرگداشت ان مایه تقرب به درگاه خداوند است به طور مسلم انبیا و امامان از بزرگترین و بارزترین نشانه های دین الهی هستند که وسیله ابلاۼ دین و مایه گسترش ان در میان مردم بوده اتد
👌یکی از طرق بزرگداشت انان حفظ اثار و قبور انان واباد کردن ان وصیانت از فرسوده شدن واز بین رفتن ان می باشد
🔷پیامبر گرامی فرمود:
«برای خداوند حرمات سه گانه ای است که هر کس آنها را احترام و تکریم کند خداوند امر دین و دنیای او را محفوظ می دارد و آن سه چیز عبارت است از احترام و تکریم قرآن و احترام و تکریم پیامبر و احترام و تکریم اهل بیت»
📚خصال ج1 ص146
👌بی شک یکی از راههای تعظیم و تکریم پیامبر گرامی و اهل بیت آن است که قبور آنان را آباد کرده و از خرابی ها حفظ کنیم .
👌قران همچنین به روشنی دستور به وجوب ولزوم محبت اهل بیت پیامبر می دهد
🔷 شوری 23
🔶ودر وجوب محبت انان روایات فراوانی نیز در کتب اهل سنت وشیعه نقل شده است
📚سنن ترمذی ج2 ص308
📚 مستدرک علی الصحیحین ج3 ص149 و ۰۰۰
📚بحار الانوار ج23 ص228 باب13
💠روشن است که یکی از طرق ابراز علاقه به خاندان رسالت زیارت قبورشان و تعمیر واباد ساختن آن و حفظ وصیانت از آن می باشد
🗯همچنین از ایات قران استفاده می شود که احترام به قبور افراد با ایمان یک نوع امر رایج در میان ملل قبل اسلام بوده است انجا که درباره اصحاب کهف فرمود:
« هنگامی که وضع انان بر مردم روشن شد ومردم به دهانه غار رفتند درباره مدفن انها دو نظر ابراز داشتند
1 بر روی قبور انان بنایی بسازید
2 مدفن انان را مسجد انتخاب می کنیم»
🔷کهف 21
👌 قران این دو نظریه را نقل می کند بدون انکه از انها انتقاد کند لذا می توان گفت اگر هر دو نظریه بر خلاف قوانین الهی بودند قطعا قران از آن انتقاد می کرد.
🔷از این داستان بدست می آید که یکی از طرق بزرگداشت صالحان حفظ واباد سازی مدفن انان بوده است
👌درباره آباد سازی قبور اهل بیت روایات خاصه ای نیز وارده شده است .
🔷 علامه مجلسی در جلد 97 بحار الانوار شریف صفحه 120 از امام صادق وایشان از حضرت علی نقل می کنند که به پیامبر عرضه داشتند:
«ای رسول خدا از برای کسی که قبور ما را زیارت کند و ان را آباد وبازسازی کند چه پاداشی است ؟
👌پیامبر گرامی پاسخ داد:
« خداوند قبر تو و قبر فرزندانت را بقعه هایی از بهشت قرار داده است وقلوب برگزیدگان از خلقش را به سوی شما متمایل کرده است که خواری و اذیت را تحمل کرده وقبور شما را آباد می کنند وفراوان زیارتشان می کنند انان مخصوص به شفاعت من هستند و وارد حوض من در قیامت می شوند و انان زوار من در بهشت هستند کسی که قبور شما را اباد کند گویا سلیمان را بر ساخت بیت المقدس یاری داده است »
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#آرامش_با_یاد_خدا_یا_با_ازدواج
🤔#پرسش
❔خداوند در سوره رعد می فرماید آگاه باش که تنها با یاد خدا دلها آرام گیرد.
ولی در سوره روم می فرماید همسرانی که در کنارش آرام گیرید.
آیا مگر آرامش حقیقی فقط از آن خدا یعنی با ذکر خدا نیست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که یاد خداوند و عمل به فرامین الهی موجب آرامش روحی و روانی انسان می گردد ، چنان که خداوند می فرماید ؛
« آنها كسانى هستند كه ايمان آورده اند و دلهايشان به ياد خدا مطمئن (و آرام) است، آگاه باشيد با ياد خدا دلها آرامش مى يابد » ( رعد 28)
❕آرامش با یاد خداوند و عمل به فرامین الهی از جنبه های ذیل محقق می شود ؛
1⃣گاهى اضطراب و نگرانى به خاطر آينده تاريك و مبهمى است كه در برابر فكر انسان خودنمايى مى كند، احتمال زوال نعمتها، گرفتارى در چنگال دشمن، ضعف و بيمارى و ناتوانى و درماندگى، و احتياج، همه اينها آدمى را رنج مى دهد، اما ايمان به خداوند قادر متعال، خداوند رحيم و مهربان، خدايى كه همواره كفالت بندگان خويش را بر عهده دارد مى تواند اين گونه نگرانيها را از ميان ببرد و به او آرامش دهد كه تو در برابر حوادث آينده درمانده نيستى، خدايى دارى توانا، قادر و مهربان.
2⃣ گاه گذشته تاريك زندگى فكر انسان را به خود مشغول مى دارد و همواره او را نگران مى سازد، نگرانى از گناهانى كه انجام داده، از كوتاهيها و لغزشها، اما توجه به اينكه خداوند، غفار، توبه پذير و رحيم و غفور است، به او آرامش می دهد .
3⃣ضعف و ناتوانى انسان در برابر عوامل طبيعى و گاه در مقابل انبوه دشمنان داخلى و خارجى، او را نگران مى سازد اما هنگامى كه به ياد خدا مى افتد و متكى به قدرت و رحمت او مى شود، با خود مىگويد آرى من تنها نيستم، من در سايه خدا، بى نهايت قدرت دارم .
4⃣گاهى نيز ريشه نگراني هاى آزار دهنده انسان، احساس پوچى زندگى و بى هدف بودن آن است ولى آن كسى كه به خدا ايمان دارد، و مسير تكاملى زندگى را به عنوان يك هدف بزرگ پذيرفته است، نه از زندگى احساس پوچى مى كند، و نه همچون افراد بى هدف و مردد، سرگردان و مضطرب است.
5⃣ عامل ديگر نگرانى آن است كه انسان گاهى براى رسيدن به يك هدف زحمت زيادى را متحمل مى شود، اما كسى را نمى بيند كه براى زحمت او ارج نهد و قدردانى و تشكر كند، اين ناسپاسى او را شديدا رنج مى دهد و در يك حالت اضطراب و نگرانى فرو مى برد، اما هنگامى كه احساس كند كسى از تمام تلاشها و كوششهايش آگاه است، و به همه آنها ارج مى نهد و براى همه پاداش مى دهد ديگر چه جاى نگرانى و ناآرامى است؟
6⃣سوء ظنها و توهمها و خيالات پوچ يكى ديگر از عوامل نگرانى است كه بسيارى از مردم در زندگى خود از آن رنج مى برند، ولى چگونه مى توان انكار كرد كه توجه به خدا و لطف بى پايان او و دستور به حسن ظن كه وظيفه هر فرد با ايمانى است اين حالت رنج آور را از بين مى برد و آرامش و اطمينان جاى آن را مى گيرد.
7⃣ دنيا پرستى و دلباختگى در برابر زرق و برق زندگى مادى يكى از بزرگترين عوامل اضطراب و نگرانى انسانها بوده و هست، اما ايمان به خدا و توجه به آزادگى مؤمن كه هميشه با" زهد و پارسايى سازنده" و عدم اسارت در چنگال زرق و برق زندگى مادى همراه است به همه اين اضطرابها پايان مى دهد .
8⃣يك عامل مهم ديگر براى نگرانى ترس و وحشت از مرگ است كه هميشه روح انسانها را آزار مى داده است و از آنجا كه امكان مرگ تنها در سنين بالا نيست بلكه در سنين ديگر مخصوصا به هنگام بيماريها، جنگها، ناامنيها وجود دارد، اين نگرانى مى تواند عمومى باشد.ولى اگر ما از نظر جهان بينى مرگ را به معنى فنا و نيستى و پايان همه چيز بدانيم (همانگونه كه ماديون جهان مى پندارند) اين اضطراب و نگرانى كاملا بجا است، و بايد از چنين مرگى كه نقطه پايان همه آرزوها و موفقيتها و خواستهاى انسان است ترسيد، اما هر گاه در سايه ايمان به خدا و عمل به فرامین او ، مرگ را دريچه اى به يك زندگى وسيعتر و والاتر بدانيم، و گذشتن از گذرگاه مرگ را همچون عبور از دالان زندان و رسيدن به يك فضاى آزاد بشمريم ديگر اين نگرانى بى معنى است، بلكه چنين مرگى- هر گاه در مسير انجام وظيفه بوده باشد- دوست داشتنى و خواستنى است .
📚تفسیر نمونه ج 10 ص 210
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌نکته قابل توجه آن است که عمل کردن به فرامین الهی و ذکر عملی خداوند است که نتائج فوق را در بر دارد و موجب آرامش قلب و روح انسان می گردد ، و منظور در آيه فوق از ذكر خدا كه مايه آرامش دلها است تنها اين نيست كه نام او را بر زبان آورد و مكرر تسبيح و تهليل و تكبير گويد، بلكه منظور آن است که عملا با اجرایی کردن فرامین الهی خداوند را یاد کند چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
« هر كس از خداوند فرمان بَرد خدا را ياد كرده است »
📚بحار الانوار ج 77 ص 86
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« منظور من از ياد خدا، گفتن سبحان اللَّه و الحمدللَّه و لا إله إلّااللَّه و اللَّه أكبر، نيست. گر چه اين هم ذكر است، اما منظور، به ياد خدا بودن هنگام رو به رو شدن با طاعت يا معصيت خداست »
📚بحار الانوار ج 93 ص 154
👌بنابراین عمل کردن به فرامین الهی ، موجب آرامش می شود ، کسی که نماز می خواند ، به فقیر صدقه می دهد ، صله رحم می کند و سایر فرامین الهی را اجرایی می کند ، احساس می کند هر یک از این فرامین در خود آرامشی دارند که پس از آنکه انسان به آن عمل می کند از آرامش بهره مند می شود و تمام این آرامش ها بازگشت می کند به آرامش با یاد خداوند و عمل کردن به فرامین او .
❕یکی از فرامین خداوند ، دستور به ازدواج کردن با همسران شایسته است ؛
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 13 باب 1
❕ازدواج کردن و عمل به فرمان خداوند در این رابطه موجب آرامش انسان می گردد ، چنان که فرمود ؛
« از نشانه های او این است که همسرانی از جنس خود شما برای شما آفرید تا در کنار آنها آرامش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد »
🔶روم 21
❕در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛
« این آرامش از اینجا ناشی می شود که این دو جنس مکمل یکدیگر و مایه شکوفائی و نشاط و پرورش یکدیگر می باشند بطوری که هر یک بدون دیگری ناقص است، و طبیعی است که میان یک موجود و مکمل وجود او چنین جاذبه نیرومندی وجود داشته باشد و از اینجا می توان نتیجه گرفت آنها که پشت پا به این سنت الهی می زنند وجود ناقصی دارند، چرا که یک مرحله تکاملی آنها متوقف شده (مگر آنکه به راستی شرائط خاص و ضرورتی ایجاب تجرد کند) .
👌به هر حال این آرامش و سکونت هم از نظر #جسمی است، و هم از نظر #روحی هم از جنبه #فردی و هم #اجتماعی ، بیماریهائی که به خاطر ترک ازدواج برای جسم انسان پیش می آید قابل انکار نیست همچنین عدم تعادل روحی و ناآرامیهای روانی که افراد مجرد با آن دست به گریبانند کم و بیش بر همه روشن است .
❕از نظر اجتماعی افراد مجرد کمتر احساس مسئولیت می کنند و به همین جهت انتحار و #خودکشی در میان مجردان بیشتر دیده می شود، و جنایات هولناک نیز از آنها بیشتر سرمیزند .
👌هنگامی که انسان از مرحله تجرد گام به مرحله زندگی خانوادگی می گذارد شخصیت تازهای در خود می یابد، و احساس مسئولیت بیشتری می کند و این است معنی احساس آرامش در #سایه ازدواج »
📚تفسیر نمونه ج16 ص391
👌بنابراین اگر ازدواج موجب آرامش است ، چون از مصادق عمل کردن به فرمان الهی است و بازگشت می کند به یاد خداوند و آرامش گرفتن با عمل کردن به دستورات خداوند و هیچ گونه تضادی بین آرامش با ازدواج با آرامش با یاد خدا نیست ، چرا که ازدواج از مصادیق یاد خداوند است و به خاطر همین موجب آرامش می شود .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#ازدواج_همزمان_با_دو_خواهر
🤔#پرسش
❔با توجه به اینکه احکام شریعت همگی براساس فطرت بشر است، چرا جمع اختین در قبل از اسلام حتی در مورد #پیامبران حلال بوده ولی در اسلام حرام شده است؟ آیا تغییر فطری رخ داده یا قدما در حد و اندازه اجرای احکام اسلام نبوده اند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که ازدواج همزمان با دو خواهر در اسلام حرام بوده به گونه ای که #خداوند می فرماید ؛
« (نيز حرام است بر شما) اينكه جمع ميان دو خواهر كنيد مگر آنچه در گذشته واقع شده خداوند آمرزنده و مهربان است » ( نساء 23)
❕معنای این که خداوند می فرماید براى شما جمع در ميان دو خواهر ممنوع است این است که ازدواج با دو خواهر در زمان واحد #مجاز نيست، بنا بر اين اگر با دو خواهر يا بيشتر در زمانهاى مختلف و بعد از جدايى از خواهر قبلى انجام گيرد، مانعى ندارد و از آنجا كه در زمان جاهليت جمع ميان دو خواهر رائج بود، و افرادى مرتكب چنين ازدواجهايى شده بودند قرآن بعد از جمله فوق مى گويد:" إِلَّا ما قَدْ سَلَفَ" يعنى اين حكم (همانند احكام ديگر) عطف به گذشته نمى شود، و كسانى كه قبل از نزول اين قانون، چنين ازدواجى انجام داده اند كيفر و مجازاتى ندارند، اگر چه اكنون بايد يكى از آن دو را انتخاب كرد، و ديگرى را رها كنند.
❕رمز اينكه اسلام از چنين ازدواجى #جلوگيرى كرده شايد اين باشد، كه دو خواهر به حكم نسب و پيوند طبيعى نسبت به يكديگر علاقه شديد دارند، ولى به هنگامى كه رقيب هم شوند طبعا نمى توانند آن علاقه سابق را حفظ كنند، و به اين ترتيب يك نوع تضاد عاطفى در وجود آنها پيدا مى شود، كه براى زندگى آنها زيانبار است، زيرا دائما انگيزه #محبت و انگيزه رقابت در وجود آنها در حال كشمكش و مبارزه اند.
📚تفسیر نمونه ج 3 ص 331
👌از برخی روایات استفاده می شود که مساله حرمت ازدواج همزمان با دو خواهر اختصاص به اسلام دارد و چنین ازدواجی در ادیان #سابق جایز بوده است .
🔹راوی می گوید محضر امام کاظم علیه السلام عرض كردم چرا مرد نمى تواند بين دو خواهر جمع كرده و با هر دو ازدواج كند؟
👌حضرت فرمودند براى حفظ اسلام چه آنكه سائر اديان آن را #تجويز مى كنند.
📚علل الشرائع ج 2 ص 498
❕در نقل دیگری از امام رضا علیه السلام آمده است ؛
« یعقوب بن اسحاق همزمان با دو خواهر به نام های حبار و راحیل ازدواج کرد ، پس از آن این نوع ازدواج در اسلام #حرام شد »
📚عیون الاخبار ج 1 ص 242
👌بی شک آیین اسلام است که آیینی جامع و کامل تلقی می شود و همان آیین حنیفی است که تمام تعالیم آن مطابق فطرت بشری بوده و هیچ حکم خلاف فطرتی در آن نیست ( روم 30) ، اما آیین و ادیان گذشته ، آیینی موقتی و ناقص بوده اند که برای آماده سازی #تدریجی مردم برای دریافت آیین کامل نازل می شدند ، که طبیعتا گنجایش پذیرش تمام قوانین الهی را نداشته اند ، لذا اسلام به عنوان آخرین آیین ، کامل کننده تمام شرایع قبل از خود است که در مواردی یا احکام شرایع گذشته را #منسوخ کرده و یا تکمیل می کند ، با توجه به این نکته چرایی جواز جمع کردن بین دو خواهر در شرایع گذشته و #ممنوعیت آن در اسلام روشن می شود .
👌در گذشته بیشتر در مورد ناقص بودن ادیان گذشته بحث کرده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6329
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از خـــانه داری مــدرن
خانمایی که همسرای نون خور دارن و زیاد اهل برنج نیستن
بیان آموزش ۵۰ جور غذای نونی و خوشخوراک گذاشتم 😍👇
♡۵۰ مدل #کتلت باسیب زمینی وپیاز😍
♡ ۲۰ مدل غذای سالم با #گوشت_ونخود_چرخی😍
♡ آموزش غذاهای #نگینی و #رنده_ای با گوشت #مرغ😍
😍اولین کانال آشپزی با بهترین غذاهای دنیا 😋
https://eitaa.com/joinchat/3062956070C8e36d654c3
پخت کیک با پف عالی بدون فر با دَمکُنی😍
https://eitaa.com/joinchat/3062956070C8e36d654c3
#کانال_سفره_آرایی_افتتاح_شد☝️☝️☝️