eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.2هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.7هزار ویدیو
70 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔تودهنى دوباره به ملاى استاد حوزه ايشان در مورد سوره كرونا كه به تازگى در فضاى مجازى توسط يك دختر تونسى منتشر شده ميگويد: اين خانم با تقليد از سياق قرآن، مطالب سخيف و پيش پا افتاده اى را بيان كرده است، پاسخ تحدى قرآن زمانى داده ميشود كه متنى آورده شود كه از همه جهات فراتر و بالاتر از قرآن باشد. ١) قرآن ادعا كرده است سوره اى مانند قرآن، پس منظور همان ترتيب و نوشتار عربى مد نظر است ٢) كدام عقل سليم ميگويد خود مدعى بايد در اينمورد قضاوت كند؟ يعنى آخوند هم مدعى تحدى است و هم خودش قاضى و تشخيص دهنده!(احمقانه ترين منطق) ٣) قرآن ادعا كرده يك سوره مثل قرآن، مثلا سازنده پرايد بگويد اگر كسى توانست مانند پرايد بسازد! خوب مسلما ساختن يك ماشين همشكل و اندازه پرايد، پاسخ اين ادعاست، و نه ساختن لامبورگينى! ٤) ما در تحدى با قرآن سوره ولايت را در تصوير قرار داده ايم، حال ازين ملاى زيرك تقاضا داريم اثبات كند اين سوره پاسخ تحدى قرآن نيست.(اين تحدى جديد ماست) ٥) ملا آيات سوره كرونا را سخيف مينامد اما سخافت سوره مسد را فراموش كرده است كه الله مانند يك پيرزن ابولهب را نفرين ميكند و شغل همسرش را به تمسخر ميگيرد. ❗️❗️ 💠💠 👌قرآن همگان را دعوت به مبارزه کرده است که اگر گمان می کنند قرآن کتابی آسمانی نیست ، به مانند آن را بیاورند ، چنان که می فرماید ؛ « قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً » « بگو اگر انسانها و پريان اتفاق كنند كه همانند اين قرآن را بياورند، همانند آن را نخواهند آورد هر چند يكديگر را در اين كار كمك كنند. » ( اسراء 88) 👌تعبير به" بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ" تعبير جامعى است كه شباهت و همانندى را در تمام زمينه ‏ها مى‏ رساند، يعنى مثل آن از نظر فصاحت، مثل آن از نظر محتوى و مثل آن از نظر انسان ‏سازى، بحثهاى علمى، قانونهاى حياتبخش اجتماعى، تاريخ خالى از خرافات، پيشگويي هاى مربوط به آينده و امثال آن. ❕ دعوت از همه انسانها دليل بر اين است كه در مساله اعجاز تنها جنبه الفاظ قرآن و فصاحت و بلاغت مطرح نيست، چرا كه اگر چنين بود دعوت از ناآشنايان به زبان عربى بى‏ فايده بود. قرآن با این بیان محافل علمى دنيا را تحدى مى ‏كند نه تنها از نظر فصاحت و بلاغت يعنى شيرينى و جذابيت عبارات، و رسايى مفاهيم، بلكه از جهت محتوا، علومى كه آن زمان از نظر انسانها پنهان بود، قوانين و مقرراتى كه ضامن سعادت و نجات بشريت است، بياناتى خالى از هر گونه تناقض و پراكنده گويى، تواريخى خالى از هر گونه خرافات و گزاف گويى و مانند اينها کتابی مانند قرآن بیاورند ؛ 📚تفسیر نمونه ج 12 ص 275 👌بنابراین اگر قرآن می گوید « مثل » مرا بیاورید ، یعنی متنی بیاورید که از تمام جهات ویژگی های قرآن را داشته باشد و از تمام وجوهی که ما مدعی هستیم قرآن اعجاز دارد ، آن متن هم اعجاز داشته باشد یعنی اعجاز از نظر فصاحت و بلاغت ، اعجاز از نظر معارف الهی ، اعجاز از نظر علوم روز و اکتشافات علمی ، اعجاز از نظر تاریخی ، اعجاز از نظر وضع قوانین ، اعجاز از نظر اخبار غیبی ، اعجاز از نظر عدم تضاد و اختلاف ؛ 📚پیام قرآن ج8 ص151 به بعد 👌در آوردن مثل و همانند نباید از قرآن تقلید شود ، مثلا اگر کسی می گوید من در فلان موضوع کتابی نوشته ام که بی نظیر است و هیچ کس نمی تواند مانندش را بنویسد ، یعنی آن کتاب دارای استدلال های متقن و مطالب مستند است که آوردنی نیست ، شما اگر بخواهید او را مغلوب کنید باید کتابی بنویسید که مطالبش استدلالی تر و متقن تر باشد یا حد اقل برابر با آن کتاب باشد ، نه آنکه همان استدلال ها و مطالب را با تغییر و تصرف بیاورید و بگویید شما را مغلوب کردم ، چنین کاری کپی برداری و تقلید است نه هماوردی و مبارزه کردن . ❕متاسفانه برخی چنين تصوّر مي کنند كه اگر عبارتى بر وزن آيات قرآن درست كنند، مانند قرآن را آورده ‏اند، خواه اين عبارات از نظر «معنى» و «الفاظ» موزون و صحيح و در سر حد فصاحت قرآن باشد يا نه، اين اشتباه بسيار بزرگى است كه آنها مرتكب شده ‏اند. 🔸ادامه👇
🔰 سخن‌نگاشت | ظلم؛ طبیعت حکومت آمریکا 🔻رهبر انقلاب: این‌که مثلاً یک پلیسی زانویش را بگذارد روی گردنِ یک سیاه‌پوستی و فشار بدهد تا او جان بدهد، این طبیعتِ حکومت آمریکا است. اینکه حالا مردم شعار میدهند که «بگذارید ما نَفَس بکشیم» این حرف دل همه‌ی ملّتهایی است که آمریکا در آنجا ظالمانه وارد شده است. ۹۹/۳/۱۴ 🏷 سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام (ره) 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔸ادامه👇 👌اگر كار به اين سادگى بود كه ما بعضى از كلمات اين سوره را برداريم و بجاى آن هر كلمه‏ اى خواستيم بگذاريم، و به همين اندازه كه هم وزن آن كلمه باشد قناعت كنيم، مى‏ بايست تاكنون هزاران سوره مانند سوره ‏هاى قرآن آورده باشند. اساساً چنين معارضه‏اى احتياج به اطلاع كافى از ادبيات عرب، و اصول فصاحت و بلاغت ندارد، و كودكان مدارس هم مى ‏توانستند اين كار را بكنند، پس چرا اين همه گويندگان توانا، فصحا و بلغاى عرب كه در زمان ظهور اسلام فراوان بودند چنين كارى را نكردند، يعنى آنها آنقدر توجه نداشتند؟! يا اينكه آنها مى‏ دانستند با عوض كردن چند كلمه به كلمه هم وزن آن مشكل حل نمى ‏گردد بلكه بايد مزايا و مفاهيم آنها را حفظ كنند، و صورت اقتباس و تقليد هم نداشته باشند، مشكل اينجاست. 👌اگر مطلب به همين سادگى باشد ما نيز قدرت داريم در يك ساعت چندين سوره مانند سوره‏ هاى قرآن بسازيم و مثلًا بگوئيم ؛ «الحمد الرحيم. رب العالم العظيم! نحن عبدك المسكين. نعبدك و نستعين. اهدنا صراط العليين!» و مانند آنها. آيا اين سوره كه نگارنده ساده و راحت آنرا ساخته است از سوره‏اى كه آنها ساخته ‏اند كمتر است؟! ❕اين كار درست مانند اين است كه يك آدم بى‏ اطلاع از فن شعر ، بخواهد با شاعر توانايى همچون سعدى رقابت كند، و براى اين منظور بعضى از كلمات سعدى را از ميان اشعار آبدارش بردارد و به جاى آن كلماتى هم وزن آنها بگذارد، و مانند پاره‏ اى از اشعار نو در قيد و بند معنى نباشند. مثلا اشعار معروف «بنى آدم اعضاى يكديگرند» را به اين صورت درآورد ؛ بنى آدم افراد يك ملتند! كه در آفرينش ز يك علتند! چو چشمت بدرد آورد روزگار برو دكتر حاذقى را بيار! ❔آيا راستى اين كار را رقابت با سعدى مى ‏توان گفت، و چنين كسى را «سعدى زمان» يا «سعدى شكن دوران»! بايد لقب داد ❗️ 📚قرآن و آخرین پیامبر ، ص 61 ❕معاند می گوید سوره ولایت همانند سوره های قرآنی است و پاسخگوی تحدی قرآن می باشد ، سوره ولایت در 7 بند بدين گونه ساخته شده است ؛ « يا ايها الذين آمنوا آمنوا بالنبى و بالولى الذين بعثناهما يهديانكم الى صراط مستقيم* نبى و ولى بعضهما من بعض و أنا العليم الخبير* إن الذين يوفون بعهد اللّه لهم جنات النعيم* و الذين إذا تليت عليهم آياتنا كانوا بآياتنا مكذبين* إن لهم فى جهنم مقاما عظيما إذا نودى لهم يوم القيمة اين الظالمون المكذبون المرسلين* ما خلقهم المرسلين إلّا بالحق و ما كان اللّه ليظهرهم إلى أجل قريب* و سبح بحمد ربك و على من الشاهدين. » 👌سوره نورين و ولايت دو سوره ‏اى است كه جاعلين آن به طرز ناشيانه و با عباراتى سست و سراسر مغلوط درباره وصايت و مناقب امام على عليه السلام جعل كرده ‏اند. اين دو سوره‏ تا پيش از قرن يازدهم هيچ مدرك و منبعى نداشته و اثرى از متن و نام آنها نبوده است. افرادى كه به نقل يا نقد آنها پرداخته‏ اند، نيز منبع معتبر يا غيرمعتبرى تا پيش از اين قرن ارائه نكرده‏ اند. برطبق مدارك و شواهد و جست و جوهاى گسترده، اين دو سوره در قرن يازدهم در هندوستانِ قديم توسط عدّه ‏اى ناشناخته جعل شده و سپس نشر و گسترش يافته است. ❕سوره «ولايت» تنها در آخر نسخه خطّى، از قرآنى مجهول، كه در قرن هفدهم ميلادى در هندوستان نگاشته شده، وجود دارد و لذا اثرى از آن در منابع و مصادر شيعه و غيرشيعه به‏چشم نمى ‏خورد. تنها آدرس اين نسخه مجهول قرآن اين است: «اين نسخه در ژوئن 1912 در بانكيپور هند يافت شده، مدير كتاب‏خانه بانكيپور گفته است اين نسخه را بيست سال پيش از شخصى به‏نام نواب در لكنهوى هند خريدارى كردم. قدمت اين نسخه حداكثر 200 تا 300 سال پيش است» 📚شیعه شناسی ، رضوانی ، ج 1 ص 295 🔸ادامه👇
🔰 سخن‌نگاشت | جوان‌گرایی به معنای خارج کردن تجربه‌دارها نیست 🔻رهبر انقلاب: این‌که می‌گوییم امام به جوان‌ها اعتماد می‌کردند به معنای این است که این یک ذخیره‌‌ای است، یک ثروتی است برای کشور که از این ثروت باید استفاده کنیم؛ معنایش این نیست که اگر تجربه‌دارها و غیر جوان‌ها که آن‌ها هم یک ثروتی هستند حضور دارند، از این‌ها استفاده نشود. ۹۹/۳/۱۴ 🏷 سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام (ره) | #امام_تحول 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔸ادامه👇 👌این سوره به تقلید از آیات قرآن و همراه با مضامینی سطحی ساخته شده است که هرگز نمی تواند پاسخگوی تحدی قرآن باشد . ❕جمله « یا ایها الذین آمنوا آمنوا بالنبی و بالولی » با استفاده از آیه شریفه « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْل‏ » ( نساء 136) ساخته شده است . ❕جمله « بعضهما من بعض و انا العلیم الخبیر » با استفاده از آیه « ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ » ( آل عمران 34) و آیه « َ نَبَّأَنِيَ الْعَلِيمُ الْخَبِير » ( تحریم 3) ساخته شده است . ❕جمله « ان الذین یوفون بعهد الله لهم جنات النعیم » از آیه شریفه « الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا يَنْقُضُونَ الْمِيثاقَ » ( یوسف 20) و آیه « إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ جَنَّاتُ النَّعِيم‏ » ( لقمان 8) اقتباس شده است . ❕جمله « الذین اذا تلیت علیهم آیاتنا » از آیه شریفه « إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إِيمانا» ( انفال 2 ) اقتباس شده است . ❕جمله « کانوا بایاتنا مکذبین » از آیه « وَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ النَّار » ( بقره 39 ) اقتباس شده است . ❕جمله « ما خلقهم المرسلین الا بالحق » از آیه « ما خَلَقْناهُما إِلاَّ بِالْحَق‏ » ( دخان 39) اقتباس شده است . ❕جمله « سبح بحمد ربک » از آیه شریفه « َ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ » ( ق 39) اقتباس شده است . ❕جمله « علی من الشاهدین » از آیه « َ أَنَا عَلى‏ ذلِكُمْ مِنَ الشَّاهِدِين‏ » (انبیاء 56 ) اقتباس شده است . ❕جمله « یهدیانکم الی صراط مستقیم » از آیه « َ يَهْدِيهِمْ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيم‏ » ( مائده 16) اقتباس شده است . 👌می بینیم که سوره مذکور تماما کپی شده از آیات قرآن است و هیچگاه نمی تواند پاسخگوی تحدی قرآن باشد ، گذشته از آنکه اشکالات محتوایی هم دارد . 👌در مورد نبی و ولی تعبیر به « بعثناهما » شده است ، در حالی که بعث و مبعوث شدن در مورد رسولان است نه ولی و امام ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « َ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولا » ( نحل 37) ، در مورد امامان « نص » است نه « بعث » ، و آنان « منصوص خدا و پیامبرند » نه « مبعوث » 📚بحار الانوار ج 23 ص 66 باب 3 👌در مورد جهنم تعبیر به « مقام بزرگ » کرده است ، در حالی که « مقام » به مناسبت تکریم و تعظیم باید به کار رود ، نه در مورد جهنم که محل پستی و خواری است ، چنان که می فرماید ؛ «پروردگارا! هر كه را تو (به خاطر اعمالش) به آتش افكنى او را خوار و رسوا ساخته ‏اى و اين چنين افراد ستمگر ياورى ندارند» ( آل عمران 192) ❕جمله « ما کان لیظهرهم الی اجل قریب » یعنی خداوند پیامبرانش را تا زمانی نزدیک یاری نمیکند ، و آنان را بر دشمنان غالب نمی کند ، در حالی که خداوند حکیم همواره یاری کننده پیامبرانش می باشد و آنان را در کوره حوادث و در برابر دشمنان تنها نمی گذارد چنان که می فرماید ؛ « ما رسولان خود و افراد با ايمان را در زندگى دنيا و در (روز رستاخيز) آن روز كه شاهدان به حق قيام مى‏ كنند يارى مى ‏دهيم » ( غافر 51) و می فرماید ؛ « خداوند مقرر داشته است كه من و رسولانم بطور قطع غلبه خواهيم كرد » ( مجادله 21) ❕اشکالات محتوایی دیگری در متن مذکور است که به جهت پرهیز از اطناب از بیان آن خودداری می کنیم . 👌از آنچه گذشت روشن می شود که آنچه تحت عنوان « سوره ولایت» معرفی می شود هم توان هماوردی با قرآن را ندارد ، زیرا از یک سو از آیات قرآن اقتباس و کپی برداری شده است و از سوی دیگر دارای اشکالات محتوایی است و نمی تواند با محتوای عالی قرآن ، معارضه داشته باشد ، متنی که با اقتباس از قرآن نوشته شده باشد ، کپی شده از قرآن است نه همتا و هماورد قرآن . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش ❔چگونه امامت از اصول دین شیعه هست؟ آیا آیه‌ای از قرآن وجود دارد که به این موضوع دلالت کند؟اصلا اصول دین شیعی چگونه و توسط چه کسی وضع شده است❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌ادله متعددی از آیات قرآن و روایات شیعه و سنی دلالت بر این می کند که مساله امامت امامان اهل بیت جزو اصول دین و اساس اسلام می باشد که اگر نباشد اسلام فرد کامل نیست از جمله؛ 1⃣امامت در نزد تشیع ادامه نبوت است و امام از سوی خداوند خلیفه و جانشین پیامبر است و تمام وظایف پیامبر به غیر از دریافت وحی تشریعی را بر عهده دارد از قبیل هدایت بشر به سعادت دنیا و آخرت و مدیریت امور آنان و اقامه عدل و برداشتن ظلم و ستم و محافظت از شرع و تبیین و تفسیر کتاب الهی و رفع اختلاف مردم و تزکیه و تربیت آنها و ...که همگی بر عهده امام می باشد . 👌بنابراین با همان ملاکی که نبوت جزو اصول دین شمرده می شود امامت نیز جزو اصول دین به شمار می آید. 2⃣خداوند در آیه 67 مائده می فرماید: «ای پیامبر آنچه از جانب خدا بر تو نازل شده است به مردم ابلاغ کن که اگر چنین نکنی رسالت خود را تکمیل نکرده ای خداوند تورا از گزند مردم حفظ می کند » 👌طبق روایات فراوان شیعه وسنی این آیه دررابطه با امامت حضرت علی ودر سرزمین غدیر خم نازل شد وپیامبر مامور شد که علی را به طور رسمی به عنوان جانشین خود در غدیر اعلام کند. ❗️مرحوم علامه امینی در الغدیر جلد 1 صفحه 424-438 بیش از 30 روایت از روایات اهل سنت ذکر می کند که این آیه در جریان غدیر خم نازل وامامت حضرت علی نازل شده است. 📚سیوطی در در المنثور،ج3 ص117- ابن ابی حاتم در تفسیرش ج1 ص14- ثعلبی در الکشف والبیان ج4 ص91- واحدی در اسباب النزول،ص135- فخر رازی در تفسیر کبیر،ج12 ص42- نیشابوری در تفسیرش ج2 ص616- شوکانی در فتح القدیر،ج2 ص60- و... ❗️در کتب شیعه نیز روایات فراوانی برای این شان نزول ذکر شده است که آیه در جریان غدیر نازل شده است که جهت آگاهی رجوع کنید به تفسیر برهان،ج2 ص334 به بعد-بحار الانوار،ج37 ص108 به بعد 🔶این آیه می گوید که اگر پیامبر امامت علی را اعلان نکند رسالت خود را انجام نداده است .یعنی اگر امامت نباشد نبوت آن حضرت بی اثر خواهد بود .این نشانه جایگاه اساسی امامت بوده و دلیل بر آن است که امامت از اصول دین به شمار می رود. 3⃣ خداوند در آیه 3 مائده می فرماید: « امروز کافران از ( زوال) آیین شما مایوس شدند ،بنابراین از انها نترسید و از ( مخالفت) من بترسید.امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین( جاودان )شما پذیرفتم» 👌 🗯سیوطی از ابوسعید خدری نقل می کند که گفت: « هنگامی که پیامبر در روز غدیر علی را به جانشینی خود منصوب کرد و ولایت او را بر مومنین اعلام کرد جبرییل ایه « الیوم اکملت لکم دینکم...» را نازل کرد» 📚در المنثور ج2 ص259 🗯وباز از ابوهریره نقل می کند: « هنگامی که روز غدیر که روز هجدهم ذی الحجه است فرا رسید پیامبر فرمود: هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست سپس ایه اکمال نازل شد» 📚همان منبع ج2 ص259 👌همین مضمون در تاریخ بغداد ج8 ص 290 و شواهد التنزیل ج1 ص157 و...از کتب علمای اهل سنت نقل شده است .علامه امینی از حدود شانزده نفر از علمای اهل سنت نام می برد که نقل کرده اند که آیه در جریان غدیر و امامت حضرت علی نازل شد. 📚ترجمه الغدیر ج2 ص116 ❗️در کتب شیعه نیز روایات فراوانی نقل شده که آیه درباره امامت حضرت علی نازل شده است . 📚بحار الانوار ج37 ص108 باب 52 👌روشن می شود که امامت متمم و مکمل دین است که اگر نباشد دین ناقص است .بی شک چنین چیزی که نبودنش سبب نقصان دین است جزو مسائل اصولی دین می باشد. ❗️ادامه پاسخ 👇👇👇👇
🔰 سخن‌نگاشت | امام و کارگزاران امام و جوانان ابرقدرت‌ها را تحقیر کردند 🔻رهبر انقلاب: تحوّل مهم دیگر امام عبارت است از تحوّل در نگاه به قدرت‌های جهانی و ابرقدرت‌ها. آن وقت هیچ‌ کس تصوّر نمی‌کرد که بشود روی حرف آمریکا حرفی زد. امام و کارگزاران امام و جوانهایی که با اشاره‌ی دست امام حرکت می‌کردند، به معنای واقعی کلمه تحقیر کردند ابرقدرت‌ها را؛ اراده‌ی اینها را شکستند و این‌ها را از میدان خارج کردند. ۹۹/۳/۱۴ 🏷 سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام (ره) | #امام_تحول 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
👌ادامه پاسخ 👇👇👇 4⃣پیامبر گرامی فرمود: « همانا من دو جانشین را در میان شما می گذارم ،کتاب خدا ریسمان کشیده شده ما بین آسمان و زمین و عترتم اهل بیتم و همانا این دو از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند» 📚مسند احمد،ج5 ص181 ❗️این حدیث از جمله احادیث متواتر است که بزرگان اهل سنت در کتب خود روایت کرده اند مانند مسلم در صحیح ج7 ص122 ،ترمذی در صحیح ج5 ص621، حاکم در مستدرک،ج3 ص110، و... 5⃣پیامبر گرامی فرمود: « مثل اهل بیتم در بین شما همانند کشتی نوح در میان قوم نوح است هر کس سوار بر آن شود نجات یافته و هر کس از آن تخلف کند غرق شود» 📚مستدرک،حاکم،ج2 ص343 ♦️همین معنی را هیتمی در مجمع الزواید،ج9 ص168 ،ابی نعیم در حلیه الاولیائ،ج4 ص306، متقی هندی در کنزالعمال،ج6 ص216، خطیب بغدادی در تاریخ،ج12 ص19 و ...نقل کرده اند 6⃣مسلم در صحیح روایت می کند که پیامبر فرمود: "کسی که بمیرد وبر گردنش بیعت امامی نباشد به مرگ جاهلیت مرده است" 📚صحیح مسلم،ج4 ص126 📚سنن بیهقی،ج8 ص156 📚تفسیر ابن کثیر،ج1 ص517 ودر حدیث دیگر: "من مات بغیر امام مات میته جاهلیه" "هرکس بمیرد در حالی که امامی نداشته باشد به مرگ جاهلیت مرده است" 📚مجمع الزواید،ج5 ص218 وفرمود: "من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه" "هرکس بمیرد درحالی که امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است" 📚شرح المقاصد،تفتازانی،ج5 ص239 👌بی شک زمانی که رهبری اهل بیت به گونه ای باشد که هر کس از آنان تبعیت نکند گمراه می شود و در وادی جهالت و کفر و شرک وارد می شود روشن می شود که امامت آنان جزو اصول دین است . 7⃣در روایات فراوانی وارد شده است که خداوند عبادات و بندگی کسانی را که عقیده به امامت اهل بیت نداشته باشند را قبول نمی کند. 🔶امام باقر فرمود: « هرکس که بدون پذیرش رهبر حق خود را به زحمت انداخته و عباداتی انجام می دهد هرگز مورد قبول خدا نبوده و در تحیر و گمراهی خواهد بود» 📚الکافی ج1 ص375 👌همین مضمون در روایات متعدد دیگری نیز وارد شده است . 📚وسائل الشیعه ج1 ص118 باب 29 👌بی شک چنین ولایت و امامتی که کلید قبولی تمام اعمال است جزو اصول دین می باشد که اگر نباشد خداوند دین افراد را قبول نمی کند. ❗️نکته پایانی این که اصطلاح اصول و فروع دین در روایتی به صراحت نیامده است و علما و مجتهدان بر اساس آیات و روایات اصول و فروع دین را تفکیک کرده اند چنان که ما هم اکنون ادله اصول دین بودن « مساله امامت»را از آیات و روایات ثابت کردیم. 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش ❔با وجود علم که می توانیم با آن به مجهولات جواب بدهیم چه نیازی به وجود امام و پیامبر هست❗️ 💠پاسخ💠 🗯هدف از آفرینش انسان رسیدن به کمال و سعادت شایسته انسانی است .مسلما تربیت چنین موجود تکامل یافته ای بدون یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده در تمام جنبه های زندگی امکان پذیر نیست . 🔶به این نکته نیز باید توجه داشت که زندگی بشر یک زندگی اجتماعی است و تمام پیشرفت ها و موفقیت هایی که برای بشر حاصل شده است ناشی از همین اجتماعی بودن آن است ولی روشن است که زندگی گروهی با تمام برکاتی که دارد بی شک سبب تصادم ها و کشمکش ها و برخورد منافع افراد خواهد بود . ❗️از اینجا نیاز به تشریع قوانین اجتماعی و تنظیم حقوق برای افراد جامعه روشن می شود. 👌با اندکی تامل روشن می شود که تنها برنامه ریز سعادت بشری و قانون گذار زندگی اجتماعی انسان کسی جز خالق آن ها نمی تواند باشد زیرا؛ 1⃣برنامه ریز و قانون گذار باید قبل از هر چیز یک انسان شناس کامل باشد و تمام اسرار جسم و جان بشر و عواطف، غرائز، امیال، هوس ها، آرزوها، فطریات و ادراکات عقلى او را بداند 👌و نیز به تمام اصولى که حاکم بر روابط انسان ها با یکدیگر است احاطه داشته باشد، تا بتواند قوانینى هماهنگ با تمام آن ها وضع کند. ❓آیا کسی جز خالق انسان ها این آگاهی ها را دارد❔ 2⃣باید از گذشته و آینده، تا زمان هاى دور، اطلاع کامل داشته باشد، تا ریشه مسائل پیچیده امروز را در گذشته ببیند، و آثار قوانین امروز را در آینده زندگى بشر نیز ارزیابى کند .چرا که حل مشکلات امروز بدون آگاهى از ریشه هاى آن در دیروز ممکن نیست همان گونه که مفید بودن یک قانون در امروز بدون توجّه به واکنش هاى آن در فردا کافى به نظر نمى رسد . 3⃣برنامه ریز و قانون گذار شایسته باید داراى علم کامل باشد تا بتواند با قوانین خود تمام استعدادها و شایستگى هایى را که در فرد فرد انسان ها و اجتماع نهفته است به مرحله بروز برساند، و آنچه بالامکان و بالقوّه در نهاد آدمى وجود دارد به آن جنبه فعلیّت بخشد، و با حدّاقل ضایعات که به طور طبیعى در زندگى دسته جمعى وجود دارد، حد اکثر بهره را به جامعه برساند. 4⃣برنامه و قوانین باید جنبه عملى داشته باشد نه خیالى و از ضمانت اجراى کافى برخوردار باشد نه بدون پشتوانه وهمچنین درک آن براى همگان ممکن باشد نه اینکه پیچیده و دور از فهم و درک افرادباشد. 5⃣برنامه ریز و قانون گذار حقیقى کسى است که مرتکب لغزش و گناه و خطا و اشتباهى نشود، و از این گذشته نسبت به افرادى که مى خواهد قانون براى آنان وضع کند مهربان و دل سوز، و در عین حال قوىّ الاراده باشد، و از هیچ قدرتى نهراسد. 6⃣برنامه ریز و قانون گذار شایسته کسى است که خودش منافعى در آن جامعه نداشته باشد .چرا که منافع شخصى و خصوصى به هر حال فکر قانون گذار را به سوى خود مى کشاند زیرا اگر بتواند از تأثیرات آگاهانه آن خود را بر کنار کند از آثار ناخودآگاه آن ممکن نیست برکنار باشد، و اتفاقاً مهم ترین مشکل دنیاى امروز که سبب درگیرى هاى خونین و کشمکش هاى ظالمانه شده همین قوانینى است که از سوى به اصطلاح متفکران هر جامعه وضع مى شود، و هر کدام منافع خویش، یا گروه و کشور خویش را در نظر مى گیرند، و مسلّماً این خود خواهى ها و تنگ نظرى ها نتیجه اى جز تشدید تضادها و درگیرى ها نخواهد داشت. ❓آیا این جهات شش گانه که در بالا گفته شد در کسى جز ذات پاک خدا پیدا مى شود؟ 👌کسى که خالق بشر است و از تمام اسرار وجود او آگاه است، کسى که علم او گذشته و آینده را تا میلیاردها سال در بر مى گیرد، و از ریشه ها و اسرار هر چیز و بازتاب ها و نتایج هر موضوع آگاه است. کسى که خطا و لغزش و اشتباه در ذات پاکش راه ندارد، و بالاخره کسى که نیاز به چیزى و کسى ندارد تا بخواهد منافع خویش را تأمین کند. 🔷از اینجا نتیجه مى گیریم که هر قانونى غیر از قانون خدا ناقص و بى فرجام است، و هر حکمى غیر از حکم الهى غیر قابل اعتماد و بى سرانجام است، و هنگامى که درست دقّت مى کنیم مى بینیم، تمام بدبختى و مشکلات بشر از اینجا سرچشمه مى گیرد که خودش مى خواهد با آن علم محدود، با آن همه انگیزه هاى هوس آلود، براى خویش قانون بگذارد و این یکى از دلایل عقلى لزوم بعثت انبیاء است. 📚پیام قرآن ج7 ص42 🔶علم محدود انسانی نمی تواند انسان را از وجود پیامبران بی نیاز کند زیرا انسان با پیشرفتی که در علوم حاصل کرده است باز دنیایی از مجهولات در رشته های مختلف پیش روی او است که همگان به آن اذعان کرده اند . 👌از سوی دیگر نیازهای انسان منحصر به این عالم ماده نمی باشد بلکه زندگی بشر مرحله برزخ و قیامت هم دارد که تشخیص مصالح آن مراحل تنها از طریق شرع ممکن است. 📚 الالهیات ج3 ص32 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔰 سخن‌نگاشت | امام به فکر و عمل جوانان اعتماد میکردند 🔻رهبر انقلاب: یک حوزه‌ی دیگر از تحوّلی که امام به وجود آوردند، تحوّل در نگاه به نسل جوان بود. ایشان به فکر و عملِ جوانان اعتماد کردند؛ این به معنای واقعی کلمه یک تحوّل بود. یعنی مثلاً فرض کنید سپاه پاسداران که تشکیل شد، ایشان جوان‌های بیست و چند ساله را در رأس سپاه پاسداران پذیرفتند. ۹۹/۳/۱۴ 🏷 سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام (ره) | #امام_تحول 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش ❔خداوند در آیه 56 می گوید که ما به انسان های بد نعمت دادیم تا بر تیره بختی انان بیفزاییم .مگر خداوند ظالم است که این طور می کند❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌خداوند در آیه 55 و 56 مومنون می فرماید: « آنها گمان می کنند اموال و فرزندانی که به آنان داده ایم برای این است که درهای خیرات را به روی آن ها بگشاییم ؟ ( چنین نیست ) بلکه آنان نمی فهمند» 👌در تفسیر نمونه ذیل آیه چنین آمده است: ❗️« آنها نمی دانند که این اموال و فرزندان فراوان در حقیقت یک نوع عذاب و مجازات یا مقدمه عذاب و کیفر برای آنها است .آنها نمی دانند که خدا می خواهد آنها را در ناز و نعمت فرو برد تا به هنگام گرفتار شدن در چنگال کیفر الهی تحمل عذاب برای آنان درد ناک تر باشد .زیرا اگر درهای نعمتها به روی انسان بسته شود و آمادگی پذیرش ناراحتیها پیدا کند مجازات زیاد دردناک نخواهد بود اما اگر کسی را از میان ناز و نعمت بیرون کشیدند و به سیاه چال زندان وحشتناکی بیفکنند فوق العاده دردناک خواهد بود . 🔶این همان چیزی است که در سایر آیات قرآن از آن اشاره به « استدراج در نعمت » شده است. 📚تفسیر نمونه ج14 ص263 👌ودر جای دیگر از تفسیر نمونه چنین آمده است؛ ❗️« از آیات قرآن و احادیث استفاده می شود که خداوند گناهکاران و طغیانگران جسور و زورمند را طبق یک سنت فورا گرفتار مجازات نمی کند بلکه درهای نعمتها را به روی آنها می گشاید .هر چه بیشتر در مسیر طغیان قدم بر می دارند نعمت خود را بیشتر می کند و این از دو حال خارج نیست؛ 1⃣یا این نعمتها باعث تنبه و بیداریشان می شود که در این حال برنامه « هدایت الهی » عملی شده است. 2⃣یا این که بر غرور و بی خبریشان می افزاید که در این صورت مجازاتشان به هنگام رسیدن به آخرین مرحله دردناک تر است زیرا به هنگامی که غرق ناز و نعمت می شوند خداوند همه را از آنها می گیرد و طومار زندگی آنها را درهم می پیچد و این گونه مجازات بسیار سخت تر است » 📚تفسیر نمونه ج7 ص34 👌حضرت علی فرمود: « هنگامی که می بینی پرودگارت نعمت هایش را پی در پی برای تو می فرستد در حالی که تو معصیت او را می کنی از او بترس ( مبادا مجازات سنگینش در انتظار تو باشد)» 📚نهج البلاغه حکمت 25 👌امام صادق فرمود: «زمانی که بنده ای در گناهان غوطه ور می شود و خداوند دیگر برای او اراده خیری ندارد هنگامی که او گناه کند نعمتی به او می بخشد تا استغفار را فراموش کند و به کار خود ادامه دهد تا کوله بارش سنگین شود» 📚الکافی ج2 ص452 ❗️این مجازات استدراجی خداوند یعنی نعمت دادن در برابر گناهان نتیجه اعمال خود مردمان است که مستحق مجازات الهی هستند و خداوند یکی از طرق مجازات آنان را مجازات استدراجی قرار داده اند زیرا آنان به گونه ای هستند که دیگر شایستگی هدایت را از دست داده اند و دیگر لیاقت هشدار های الهی را ندارند. ❗️بنابراین روشن می شود که خداوند در حق آنان هیچ ظلمی مرتکب نمیشود. 📚پیام امام امیر المومنین ج12 ص161 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓پاداش افرادی مثل حاتم طایی و ادیسون و... با توجه به اینکه اعمال نیکی انجام داده اند اما بدون ایمان چیست❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛ 🔶« از نظر جهان بینی اسلام مطالعه نفس عمل به تنهائی کافی نیست، بلکه عمل به ضمیمه، محرک و انگیزه آن ارزش دارد، بسیار دیده شده کسانی بیمارستان یا مدرسه یا بنای خیر دیگری می سازند و تظاهر به این هم دارند که هدفشان صددرصد خدمت انسانی است به جامعهای که به آن مدیونند، در حالی که زیر این پوشش ‍ مطلب دیگری نهفته شده است و آن حفظ مقام و یا مال و ثروت یا جلب توجه عوام، و تحکیم منافع مادی خود، و یا حتی دست زدن به خیانت هائی دور از چشم دیگران است 🔷ولی به عکس ممکن است کسی کار کوچکی انجام دهد، با اخلاص تمام و انگیزه ای صددرصد انسانی و روحانی . ❓اکنون باید پرونده این مردان بزرگ را، هم از نظر عمل، هم از نظر انگیزه و محرک، مورد بررسی قرار داد، و مسلما از چند صورت خارج نیست : 1⃣گاهی هدف اصلی از اختراع صرفا یک عمل تخریبی است (همانند کشف انرژی اتمی که نخستین بار به منظور ساختن بمبهای اتمی صورت گرفت ) سپس در کنار آن منافعی برای نوع انسان نیز به وجود آمده که هدف واقعی مخترع یا مکتشف نبوده و یا در درجه دوم قرار داشته است، تکلیف این دسته از مخترعان کاملا روشن است . 2⃣ گاهی مخترع یا مکتشف، هدفش بهره گیری مادی و یا اسم و آوازه و شهرت است و در حقیقت، حکم تاجری دارد که برای در آمد بیشتر تاسیسات عام المنفعه ای به وجود می آورد و برای گروهی ایجاد کار و برای مملکتی محصولاتی به ارمغان می آورد، بی آنکه هیچ هدفی جز تحصیل در آمد داشته باشد، و اگر کار دیگری در آمد بیشتری داشت به سراغ آن می رفت . 👌البته چنین تجارت یا تولیدی اگر طبق موازین مشروع انجام گیرد، کار خلاف و حرامی نیست، ولی عمل فوق العاده مقدسی هم محسوب نمی شود. ❗️و از اینگونه مخترعان و مکتشفان در طول تاریخ کم نبودند و نشانه این طرز تفکر همان است که اگر ببینند آن در آمد یا بیشتر از آن از طرقی که مضر به حال جامعه است تامین می شود (مثلا در صنعت داروسازی بیست درصد سود می برند و در هروئین سازی 50 درصد) این دسته خاص دومی را ترجیح می دهند. 🗯تکلیف این گروه نیز روشن است آنها هیچگونه طلبی نه از خدا دارند و نه از همنوعان خویش و پاداش آنها همان سود و شهرتی بوده که می خواسته اند و به آن رسیده اند. 3⃣ گروه سومی هستند که مسلما انگیزه های انسانی دارند و یا اگر معتقد به خدا باشند انگیزه های الهی، و گاهی سالیان دراز از عمر خود را در گوشه لابراتوارها با نهایت فلاکت و محرومیت به سر می برند به امید اینکه خدمتی به نوع خود کنند، و ارمغانی به جهان انسانیت تقدیم دارند، زنجیری از پای دردمندی بگشایند و گرد و غباری از چهره رنجدیده ای بیفشانند. ❗️اینگونه افراد اگر ایمان داشته باشند و محرک الهی، که بحثی در آنها نیست، و اگر نداشته باشند اما محرکشان انسانی و مردمی باشد بدون شک پاداش مناسبی از خداوند دریافت خواهند داشت، این پاداش ممکن است در دنیا باشد، و ممکن است در جهان دیگر باشد، مسلما خداوند عالم عادل آنها را محروم نمی کند، اما چگونه و چطور؟ جزئیاتش بر ما روشن نیست، همین اندازه می توان گفت خداوند اجر چنین نیکوکارانی را ضایع نمی کند. ❕دلیل بر این مساله علاوه بر حکم عقل، اشاراتی است که در آیات و یا روایات آمده است . 🔶ما هیچ دلیلی نداریم که جمله «ان الله لا یضیع اجر المحسنین» 🔷سوره یوسف آیه 90 🔶شامل این گونه اشخاص نشود، زیرا محسنین در قرآن فقط به مؤمنان اطلاق نشده است، لذا می بینیم برادران یوسف هنگامی که نزد او آمدند بی آنکه او را بشناسند و در حالی که او را عزیز مصر می پنداشتند به او گفتند انا «نراک من المحسنین »«ما ترا از نیکوکاران می دانیم .» 🔶یوسف 36 👌از این گذشته آیه « فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره » «هر کس به اندازه سنگینی ذره ای کار نیک کند آن را می بیند و هر کس بمقدار ذره ای کار بد کند آن را خواهد دید» 🔶زلزال 7-8 ❗️ به وضوح شامل اینگونه اشخاص می شود. 👌در حدیثی از علی بن یقطین از امام کاظم می خوانیم؛ «در بنی اسرائیل مرد با ایمانی بود که همسایه کافری داشت، مرد بی ایمان نسبت به همسایه با ایمان خود نیک رفتاری می کرد، وقتی که از دنیا رفت خدا برای او خانهای بنا کرد که مانع از گرمای آتش شود... و به او گفته شد این به سبب نیک رفتاریت نسبت به همسایه مؤمنت می باشد» 📚بحار الانوار جلد 3 چاپ کمپانی صفحه 377 👌و نیز از پیامبر اکرم در باره عبد الله بن جدعان که از مشرکان معروف جاهلیت و از سران قریش بود چنین نقل شده : «کم عذابترین اهل جهنم ابن جدعان است، سؤال کردند یا رسول الله چرا؟ فرمود: او گرسنگان را سیر می کرد. 📚همان مدرک صفحه 382 ❗️❗️❗️ادامه پاسخ 👇👇👇