eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.5هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال احادیث فراوانی وجود دارد که شطرنج بازی کردن.در هر صورتی حرام هست و سلام کردن هم به انسان شطرنج باز خوب نیست.چرا علمای عصر حاضر جواز حلال به حرام اهل بیت دادن؟و اصلا چرا این دو دستگی در بین علما.در قبال یک امر حرامه؟؟؟ ✅پاسخ چنان که فرمودید روایات متعددی در مجامع روایی ما در حرمت و مذمت بازی با شطرنج امده است 📚وسایل الشیعه ج17 ص318 باب 102 و ص322 باب 103 ❗️ امام صادق فرمود: " رسول خدا از بازی کردن با شطرنج نهی می کرد" 📚 الکافی ج6 ص437 ❗️در روایت دیگری فردی به امام کاظم گفت من با قومی رفت وامد دارم که با شطرنج بازی می کنند اما من با ان بازی نمی کنم تنها انان را نگاه می کنم ❗️امام پاسخ داد چرا در مجلسی حاضر می شوی که خدا به ان نگاه نمیکند 📚الکافی ج6 ص437 ❗️ با توجه به این روایات بین فقها در مورد شطرنج دو نظر است 1 عده ای می گویند این روایات از ان جهت بازی با شطرنج را حرام کرده است که در ان زمان با ان قمار می کرده اند والت قمار شناخته می شده است لذا اگر زمانی بازی با شطرنج از الت قمار بودن خارج شود وتنها به عنوان یک ورزش فکری شناخته شود حکم حرمت ان هم تغییر می کند چرا که موضوع تغییر کرده است ❗️حکم الهی تابع موضوع است وبا تبدل ان حکم نیز دگرگون می شود 📚استفتاوات امام ج 2 س15 📚 استفتاوات مکارم ، ج2 س‌733 📚 استفتاوات رهبری س1125 ❗️در مقابل دسته ای دیگر از فقها با توجه به روایات حکم به حرمت شطرنج به طور مطلق می دهند چه الت قمار قمار شناخته شود وچه نشود واستدلال انان این است که ما نمی دانیم تنها علتی که بخاطر ان شطرنج ممنوع شمرده شده است الت قمار بودن ان بوده است ممکن است علت های دیگری نیز مد نظر برای حرمت ان بوده است وما از ان مطلع نباشیم 📚استفتاوات نوری همدانی ج2 س560 📚 سایت ایت الله سیستانی ، قمار ❗️طبیعی است که در مسایل نظری هر رشته ای متخصصان و دانشمندان ان در یک سری مسایل با یکدیگر اختلاف نظر دارند دانش فقه واجتهاد نیز چنین است واز ان جایی که مبانی نظرات مجتهدان در علم اصول ، رجال ، درایه و۰۰۰دارای اختلافاتی است طبیعی است که این اختلاف نظرات بروز می کند ❗️البته وظیفه مقلدان ان است که با بررسی از فردی تقلید کند که از سایر مجتهدان در استنباط احکام الهی داناتر وتواناتر باشد 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💞🌸🎀 🌹 آقا رسول الله (ص): ‌ 🌸 هر كس به شما كرد، جبران كنيد و اگر نتوانستيد، آن قدر براى او كنيد كه مطمئن شويد تلافى كرده ايد. ❤️ ‌ 📕 تحف العقول، ص 218 ‌ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال ما میگیم اسلام دین مهربانیه، و جبری هم در دین نیست، اون اجباری هم که هست برای کساییه که ایمان آوردن و ایمان آوردن مساوی با اجرای دستورات دینه، اما دلیل حمله به کشورهای دیگه برای مسلمون کردن اونا در صدر اسلام چیه؟ ✅پاسخ: با روشن شدن فلسفه جهاد در اسلام پاسخ شما داده میشود. ❗️به این نکته نیز توجه کنید که ما فتوحات وجنگ هایی که در زمان خلفا صورت گرفته نامشروع می دانیم و بر خلاف برخی افراد به هیچ عنوان از آن دفاع نمی‌کنیم بلکه معتقدیم با جنایاتی که به بار آوردند اسلام را بد نام کردند چنان که در پیام روز گذشته مفصلا دراین مورد بحث کردیم. ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند: جهاد در اسلام برای چند هدف مجاز شمرده شده است 1️⃣جهاد برای خاموش کردن فتنه ها : می دانیم خدا دستورات وبرنامه هایی برای سعادت وازادی وتکامل وسعادت انسان ها طرح کرده است وپیامبران خودرا موظف کرده است که این دستورات را به مردم ابلاغ کند حال اگر فرد یا جمعیتی ابلاغ این فرمانها را مزاحم منافع پست خود ببینند وسر راه دعوت انبیا موانعی ایجاد نماید انها حق دارند نخست از طریق مسالمت امیز واگر ممکن نشد با توسل به زور این موانع را از سر راه دعوت خود بردارند وازادی تبلیغ را برای خود کسب کنند. مردم درهمه اجتماعات حق دارند که ندای منادیان حق را بشنوند ودر قبول دعوت آنان آزاد باشند حال اگر کسانی بخواهند آنها را از حق مشروعشان محروم سازند واجازه ندهند صدای منادیان حق به گوش آنان برسند واز قید اسارت وبردگی فکری واجتماعی آزاد گردند طرفداران این برنامه حق دارند برای فراهم ساختن این آزادی از هر وسیله ای استفاده کنند واز اینجا ضرورت جهاد ابتدایی دراسلام روشن میگردد 2️⃣جهاد دفاعی: آیا صحیح است کسی به انسان حمله کند واو از خود دفاع نکند؟ یا ملتی متجاوز وسلطه گر هجوم بر ملت دیگر ببرند وانها دست روی دست گذاشته نابودی کشور وملت خویش را تماشا کنند؟ دراینجا تمام قوانین آسمانی وبشری به شخص یا جمعیتی که مورد هجوم واقع شده حق میدهد برای دفاع از خویشتن به پا خیزد وانچه در قدرت دارد به کار برد واز هرگونه اقدام منطقی برای حفظ موجودیت خویش فرو گذار نکند.این نوع جهاد را جهاد دفاعی می نامند، جنگهایی مانند جنگ احزاب واحد وموته وتبوک وحنین وبعضی دیگر از غزاوات اسلامی جزو این بخش از جهاد بوده وجنبه دفاعی داشته است 3️⃣جهاد برای حمایت از مظلومان: در آیه 75 نسائ به این نوع جهاد اشاره شده است. حمایت از مظلومان در برابر ظالمان در اسلام یک اصل است که باید مراعات شود حتی اگر به جهاد منتهی نگردد اسلام اجازه نمیدهد مسلمانان در برابر فشارهایی که به مظلومان جهان وارد می شود بی تفاوت باشند 4️⃣جهاد برای محو شرک وبت پرستی: اسلام در عین اینکه آزادی عقیده را محترم می شمرد وهیچ کس را با اجبار دعوت به سوی این آیین نمی کند به همین دلیل به اقوامی که دارای کتاب آسمانی هستند فرصت کافی میدهد که با مطالعه وتفکر آیین اسلام را بپذیرند واگر نپذیرفتند با آنها به صورت یک اقلیت هم پیمان معامله می کند وبا آنان همزیستی مسالمت امیز برقرار می نماید در عین حال نسبت به شرک وبت پرستی سختگیر است زیرا شرک وبت پرستی نه دین است ونه ایین ونه محترم شمرده میشود بلکه یک نوع خرافه وانحراف وحماقت ودر واقع یک نوع بیماری فکری واخلاقی است که باید به هر قیمت که ممکن است آن را ریشه کن ساخت. ❗️از آنچه در بالا آمد روشن شد که اسلام جهاد را با اصول صحیح ومنطق عقل هماهنگ ساخته وهرگز آن را وسیله سلطه جویی وکشور گشایی وغصب حقوق دیگران وتحمیل عقیده واستعمار واستثمار قرار نداده است 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم، ج2 ص27 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال: چگونه از کتاب قرآن تثبیت شده که ما نیاز به مرجع تقلید داریم؟ ✅پاسخ: نیاز ما به مرجع تقلید حکم عقل است.به این بیان: ❗️ما برای ساختن عمارت به سراغ معمار وبنا ودر دوختن لباس به سراغ خیاط وبه هنگام بیماری به سراغ طبیب می رویم. ❗️عقل وفطرت ما را در هر رشته ای به کارشناس ومتخصص آن رشته ارجاع می دهد. ❗️همین منطق است که در تعلیمات دینی وقوانین الهی مردم را به پیروی از فقها که در تشخیص احکام الهی مهارت دارند وادار می کند 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی، علامه سبحانی،ص279 ❗️قرآن نیز می فرماید: "اگر نمی دانید از اهل اطلاع سوال کنید"( نحل 43) ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال: در قرآن آمده است که وقتی خداوند می خواستند انسان را خلق کنند فرشتگان از خداوند می پرسند: خداوندا چرا می خواهید موجودی خلق کنید که خون و خون ریزی کند؟ سوال اینجا است که قبل از خلقت انسان فرشتگان از کجا می دانستند که انسان قرار است خون و خون ریزی کند؟ ✅پاسخ: بعضی از مفسران بر آن هستند که پیشگویی فرشتگان به خاطر آن بوده است که آدم نخستین مخلوق روی زمین نبوده است بلکه پیش از او نیز مخلوقات دیگری بودند که به نزاع وخونریزی پرداختند، پرونده بد آنان سبب بد گمانی فرشتگان نسبت به نسل آدم شد 📚تفسیر نمونه،ج1 ص173 ❗️در روایتی آمده است که امام باقر خطاب به یکی از اصحابشان فرمود: "گمان می کنی که خداوند تنها عالم شمارا خلق کرده است وبشری غیر شما خلق نکرده است. به خدا سوگند پرودگار هزار هزار عالم وهزار هزار آدم خلق کرده است که شما فرزندان حضرت آدم در اخرین این عوالم وادم ها قرار دارید" 📚بحار الانوار،ج8 ص375 ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال با سلام.آیا شیطان(ابلیس)تا روز رستاخیز و برپایی قیامت زنده است و مشغول فریب مردم؟یا در زمان ظهور حضرت حجت (عج) از بین خواهد رفت؟ ✅پاسخ: در روایتی امام صادق فرمود: "ابلیس ما بین نفخه اول ودوم می میرد" 📚علل الشرایع،ج2 ص402 ❗️در روایت دیگر فرمود: "خداوند شیطان را تا زمان ظهور قائم ما مهلت میدهد اما وقتی ظهور کند شیطان را در مسجد کوفه می کشد" 📚تفسیر عیاشی،ج2 ص242 ❗️می توان چنین جمع کرد که شیطان به دست حضرت مهدی کشته میشود سپس وقت رجعت زنده می شود وسپس بین دو نفخه صور می میرد" 📚کنز الدقایق،ج7 ص129 ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💠 امام علی علیه السلام: 💠 🌹 من أرادَ أن یَعِیشَ حُرّا أیّامَ حیاتِهِ فلا یُسکِنِ الطَّمَعَ قَلبَهُ 🌹 💐 هر که مى ‏خواهد ایام عمر خود را آزاد زندگى کند، طمع را در دل خویش جاى ندهد 💐 📚 تنبیه الخواطر: جلد ۱، صفحه‌ی ۴۹ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌸🍃 🍃 🌸 علیه السلام: 🍃اگر خواستگارى برايتان آمد كه از ديانت و امانت او راضى هستيد، به او زن بدهيد... 🍃 🌸🍃 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📌هدف پیامبر(ص) تأسیس «امّت اسلامی» بود نه صرفاً تربیت «انسان مسلمان» 📌شاخص مهمّ مسلمانی این است که مسئولیت‌های خود را دربارۀ امّت اسلامی، بپذیریم 🔰رسالت پیامبر اکرم(ص) برای تشکیل امت(ج۱) - ۱ 🔸 توجه به «امّت اسلامی» و مفهومِ «امت‌سازی» یکی از گمشده‌های ما در منظومۀ معارف دینی است. اینکه بگوییم «جامعه باید خوب بشود» و «ما باید برای بهبود وضع فرهنگی در جامعه، تلاش کنیم» اینها حرف‌های رقیق و ضعیفی است؛ بجای اینها باید گفت: «ما باید امّت اسلامی را شکل بدهیم» 🔸 یکی از اهداف بسیار مهم رسول خدا(ص)-و شاید مهم‌ترین هدفی که دنبال می‌کردند- این بود که «امتِ اسلامی» تأسیس کنند، نه اینکه صرفاً «انسان مسلمان» تربیت کنند و این انسان‌ها در تنهاییِ خود، مسلمان بشوند و فکر کنند به هدف رسیده‌اند. 🔸 وقتی یک انسان بخواهد مسلمان و «بندۀ خدا» بشود، یقیناً عضویت در امّت اسلامی، نقش‌آفرینی برای امّت اسلامی و احساس وظیفه دربارۀ امّت اسلامی، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های آن خواهد بود. 🔸 پیامبر(ص) می‌خواست انسان‌ها را به خدا مقرب کند، اما مسیر تقرب الی‌الله، عبور از چالش‌های زندگی و امتحان‌های الهی است. مسیر تقرب الی‌الله، خارج از بستر این زندگیِ رایج نیست، هیچ‌کسی در خلأ به‌سوی خدا حرکت نمی‌کند و مقرب نمی‌شود. 🔸 اگر بخواهی بندۀ خوب خدا بشوی، باید از مسیر خانواده و از دالانی که فضای خانواده برایت درست می‌کند، عبور کنی؛ مثلاً اینکه حق پدر و مادر و همسر را رعایت کنی، برای شغل و معیشت، تلاش کنی و امتحان‌های مربوط به شغل و کسب درآمد را، خوب پشت سر بگذاری. 🔸 کسی که می‌خواهد «بندۀ مقرب خدا» بشود، طبیعتاً عضو یک خانواده است و یک فرد مسئولیت‌پذیر و متعهد نسبت به وظایفی است که در خانواده بر عهده‌اش قرار می‌گیرد، او همچنین در یک معنا و اندازۀ بزرگتر، عضو امّت اسلامی است. 🔸 همان‌طور که انسان مسلمان، خارج از خانواده و خارج از شغل، قابل تصوّر نیست؛ انسان مسلمان، خارج از مسئولیت‌هایش دربارۀ امّت اسلامی هم قابل تصوّر نیست. اما عضویت و پذیرش مسئولیت در امّت اسلامی مقوله‌ای است که انسان خیلی سخت‌تر، برایش انگیزه پیدا می‌کند و مثل خانواده و شغل نیست که ابتدائاً برای انسان جاذبه داشته باشد. 🔸 شاخص مهم مسلمانی این است که عضویت خود و مسئولیت خود را در امّت اسلامی بپذیری و «هویت امّتیِ خودت» را درک کنی؛ نه اینکه فقط خودت به‌تنهایی «عبد خدا» بشوی و عبودیت خود را از دالان امّت اسلامی عبور ندهی. 👤علیرضا پناهیان 🔻هیئت شهدای گمنام - ۹۸.۸.۲ 👈🏻 متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/5784 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 کلیدی ترین عامل برای تربیت فرزند 🔻کدام کار خوب یا بد بیشترین تاثیر را روی بچه ها میگذارد؟ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه 135 سوره بقره 🔸امروز دو شنبه : 4 آذرماه 1398 مصادف با 27 ربیع الاول 1441 25 نوامبر 2019 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💌 خانواده 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
امام على عليه السلام: به يكديگر خوش رويى نشان دهيد و در ملاقات هايتان، اظهار شادمانى كنيد أظهِرُوا البِشرَ فيما بَينَكُم، وَالسُّرورَ فی مُلاقاتِكُم مصباح المتهجّد ص757 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال میگن زبان عربی کاملترین زبان هست. آیا توی این زبان کامل هیچ کلمه ای وجود نداره که فقط و فقط معنی جانشین رو بده، تا پیامبر بجای کلمه "ولی" از اون کلمه استفاده میکردند و اینقدر بحث و جدل بین شیعه و سنی بوجود نمی آمد؟ ✅پاسخ: پیامبر گرامی برای بیان جانشینی حضرت امیر از الفاظ مختلف وصریح استفاده کرده است. طبری نقل می کند که پیامبر درمورد علی فرمود: "ان هذا اخی و وصیی وخلیفتی فیکم " "علی برادر و وصی وخلیفه من در میان شما است" 📚تاریخ طبری ج1 ص542 ودر روایت دیگر فرمود: "انت خلیفتی فی کل مومن من بعدی" "تو پس از من برای هر مومنی جانشین من هستی" 📚السنه،ابن ابی عاصم،ج2 ص603 وروایات دیگر... ❗️اما درمورد استفاده کردن از لفظ مولی: واژه مولی مشترک لفظی است که با استفاده از قراین فهمیده می شود درچه معنایی به کار رفته است. استعمال کلمه مولی در اولویت وولایت در ادبیات عرب معمول ومرسوم بوده است. مرحوم میر حامد حسین در عبقات الانوار 30 قرینه ودلیل اقامه می کند که مراد از مولی سرپرستی واولویت است 📚عبقات الانوار،ج9 و10 ❗️برخی محققان درمورد علت استفاده کردن پیامبر از کلمه مولی چنین می گویند: 1 -پیامبر در خطبه غدیر پیش از معرفی علی به ولایت خود برانان احتجاج می کند وبه آیه 6 احزاب ااستدلال میکند "النبی اولی بالمومنین من انفسهم" لذا تنها تنها واژه ای که می تواند هم ریشه وگویای این معنا باشد واژه های مولی وولی است 2 -در واژه ولی علاوه بر معنای خلافت وجانشینی معنای دوستی ومحبت نیز خوابیده است 📚شبهات غدیر،عصیری،ج2 ص132 ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال مگر خداوند قدرت بي نهايت? نيست پس چرا دنيا رو در شش روز افريد ايا نميتونست كن فيكون بكنه? ✅پاسخ: کلمه یوم در زبان عرب در برخی موارد به معنای یک دوران به کار می رود، خواه این دوران صد سال باشد یا یک میلیون سال ویا میلیاردها سال. خداوند مجموعه زمین واسمان را در شش دوران متوالی آفرید هرچند این دوران ها گاهی به میلیون ها سال یا میلیاردها سال بالغ شده باشد. اگر آفرینش دریک لحظه بود کمتر می توانست از عظمت وقدرت وعلم پروردگار حکایت کند. اما هنگامی که در مراحل مختلف وچهره های گوناگون، طبق برنامه های منظم وحساب شده انجام گیرد دلیل روشنتری برای شناسایی آفریدگار خواهد بود. فی المثل اگر نطفه آدمی در یک لحظه تبدیل به نوزاد کامل میشد آن قدر نمی توانست عظمت خلقت را بازگو کند اما هنگامی که در طی 9 ماه هر روز در مرحله ای وهرماه به شکلی ظهور وبروز کند می تواند به تعداد مراحلی که پیموده است نشانه های تازه ای از عظمت پروردگار بدست دهد 📓تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج6 ص203 ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال دین اجداد پیامبر چی بوده ایا پدر ومادر ایشون مشرک بودن؟ ✅پاسخ: شیخ صدوق در بیان عقاید شیعه چنین می فرماید: "ما معتقدیم پدران پیامبر تماما ( موحد) وتسلیم دین خدا بوده اند از حضرت آدم تا پدرشان حضرت عبدالله ومادرشان امنه نیز جزو موحدین ومسلمین به دین خدا بوده است" 📚 الاعتقادات،ص110 ❗️علامه سبحانی می فرماید: "مطابق مدارک واخباری که به ما رسیده است پدران واجداد پیامبر همه موحد ویکتاپرست بوده اند 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی،ص116 ❗️علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را به ذکر روایات اهل بیت در اثبات این مطلب گشوده است 📚بحار الانوار،ج15 ص1 باب 1 ❗️پیامبر گرامی فرمود: "همواره خداوند مرا از صلب پدران پاک به رحم مادران پاک منتقل می ساخت وهرگز مرا به آلودگی دوران جاهلیت آلوده نساخت" 📚تفسیر نور الثقلین،حویزی،ج1 ص729 📚مراه العقول،ج5 ص233 📚تفسیر کنزالدقایق،ج4 ص359 ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📌ولایت‌مداری صِرف و «رابطۀ طولی با ولیّ‌خدا» جامعه را به‌سعادت نمی‌رساند 📌ما خیلی از اوقات، وظیفۀ خودمان را در زمینۀ «امّت‌سازی» انجام نمی‌دهیم 🔰رسالت پیامبر اکرم(ص) برای تشکیل امت(ج۱) - ۲ 🔸 اینکه هرکدام از ما مسلمان بشویم و حتی اینکه ولایت‌مدار بشویم، کافی نیست؛ باید ببینیم که آیا ما می‌توانیم عضو یک امّت بشویم؟ پذیرش مسئولیت دربارۀ «امّت اسلامی» مهم‌ترین شاخص دین‌داری، مسلمانی و ولایت‌مداری است. 🔸 اینکه انسان مسئولیت‌های خودش را دربارۀ مقام ولایت بفهمد و بپذیرد، چندان سخت نیست؛ سختیِ کار از آنجا آغاز می‌شود که ولیّ‌خدا به ما بفرماید: «بروید امّت بشوید (امت اسلامی تشکیل بدهید)» آن‌وقت ما بگوییم: «خُب اگر مردم همراهی نکردند چه‌کار کنیم؟ اصلاً کارِ مردم، به ما چه ربطی دارد؟!» اینجاست که خیلی از ولایت‌مداران کم می‌آورند؛ لذا ولایت‌مداریِ صرف-به معنای رابطۀ طولی با ولیّ خدا- کفایت نمی‌کند. 🔸اینکه ما برویم پیش ولیّ خدا و بگوییم که «من ولایت شما را پذیرفته‌ام و هرچه بگویید اطاعت می‌کنم» زیاد کار سختی نیست و از این افرادِ ولایت‌مدار هم در تاریخ، کم نداشته‌ایم؛ اما این‌جور ولایت‌مداری، به‌تنهایی موجب سعادت جامعه نمی‌شود. 🔸 همان‌طور که اگر کسی بندۀ خدا شد، باید برتریِ «ولیّ‌خدا» را بپذیرد و مسئولیت خودش را نسبت به ولیّ‌خدا انجام دهد، همان‌طور هم باید مسئولیت خودش را در شکل‌دهی امّت اسلامی بپذیرد و نقش خودش را در این زمینه، ایفا کند. البته این کار سختی است و شاید «راه انداختنِ تشکیلات» یک بخشی از این نقش مهم باشد. 🔸 ما خیلی از اوقات، احترام به ولیّ خدا را رعایت می‌کنیم و برتری پیامبر(ص) را می‌پذیریم اما وظیفۀ خودمان را نسبت به امّتِ پیامبر(ص)-که همان امّت‌سازی است- انجام نمی‌دهیم و بعد فکر می‌کنیم که این ولیّ خداست که باید امّت بسازد و ما وظیفه‌ای در زمینۀ امت‌سازی نداریم! 🔸 ما فکر می‌کنیم که ولیّ خدا در لشکرگاهِ خود، تعدادی نیرو جمع کرده است و ما هم به‌عنوان یک نیرو، آمادگی خودمان را برای حضور در این لشکرگاه، اعلام می‌کنیم و بعد می‌گوییم: «ما وظیفۀ خودمان را انجام دادیم؛ شما گفتی بیا، ما هم آمدیم!» اما این کافی نیست؛ بلکه یک‌سلسله وظایف دیگر هم بر دوش ما قرار می‌گیرد. 👤علیرضا پناهیان 🔻هیئت شهدای گمنام - ۹۸.۸.۲ 👈🏻 متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/5784 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
✨ 🌸🍃امام سجاد ع هركس در هيچ كارى به مردم اميد نبندد و همه كارهاى خود را به خداى عزوجل واگذارد، خداوند هر خواسته اى كه او داشته باشد اجابت كند. 📚كافى،ج2، ص148،ح3 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
بسم الله الرّحمن الرّحیم 1) وَ الْعَصْرِ 2) إِنَّ الْإِنْسانَ لَفي‏ خُسْرٍ 3) إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ 1) به عصر سوگند، 2) که انسانها همه در زیانند 3) مگر کسانی که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند، و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایی و استقامت توصیه نموده اند! 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال در مورد نیمه سهم امام خمس فرمودید در زمان غیبت امام باید به مراجع داد. بفرمایید وجه شرعی این باید از کجاست؟ و چه دلیلی دارد که یک مرجع می تواند خمس را بگیرد اما یک عالم غیر مرجع خیر و حتی خود شخص که از همه مهمتر است برایش بری الذمه شدن؟ در حالی که محلهای مصرف خمس مشخص است و صرفا بحث فرصت یافتن اهلش است؟ آیا ‍پشتوانه روایی دارد این فرمایش شما یا خیر؟ ❗️پاسخ ان گفته ما با توجه به این بوده است که فقها نواب عام امام عصر در زمان غیبت هستند واز اختیارات امام بهره مند هستند لذا سهم امام از خمس را انان باید دریافت کنند ودر جهت ترویج وگسترس دین مصروف دارند ❗️امام خمینی چنین می اورد: ( شخص فقیه جامع الشرایط) همان ولایتی که حضرت رسول اکرم ( وامامان ) در امر اداره جامعه داشته را دارا است و بر همه مردم لازم است که از او اطاعت کنند 📚ولایت فقیه ص50 ❗️ پیامبر گرامی فرمود: خدایا جانشینان مرا رحمت کن ۰ سوال شد جانشینان شما چه کسانی هستند ؟ فرمود: کسانی که بعد از من می ایند و حدیث وسنت مرا نقل می کنند 📚عیون الاخبار ج2 ص37 📚 امالی صدوق ص180 📚من لا یحضره الفقیه ج4 ص420 📚معانی الاخبار ص374 ❗️در این حدیث شریف از فقهای جامع الشرایط به عنوان جانشینان پیامبر تعبیر شده است و روشن است که جانشین از اختیارات شخصی که برایش نیابت می کند بهره مند می باشد ❗️در روایت دیگر پیامبر گرامی فرمود: فقها امینان و مورد اعتماد پیامبران هستند 📚الکافی ج1 ص46 📚بحار الانوار ج2 ص36 ❗️معنای امین بودن فقها این است که فقها تمام اموری را که در اسلام مقرر است به طور امانت اجرا کنند ویکی از این امور دریافت سهم امام و مصرف ان در موارد مشخص شده است ❗️امام حسین فرمود: مجارای اجرای امور واحکام به دست علما می باشد 📚تحف العقول ص238 📚 بحار الانوار ج97 ص80 📚مستدرک الوسایل ج17 ص316 ❗️ در این حدیث نیز از فقها تعبیر شده است که کلید اداره امور واجرای احکام بدست انان است ویکی از این موارد نیز دریافت سهم امام و مصرف ان می باشد ❗️حضرت علی فرمود: علما حاکمان مردم هستند 📚غرر الحکم ص36 ❗️ این حدیث نیز می رساند که امامان اختیارات خود از جمله حکومت کردن بر مردم را به فقها که جانشینان انان هستند تفویض کرده اند وفقها از اختیارات انان بهره مند هستند ❗️در این باره ادله دیگری نیز است که به بحث های اینده موکول می کنیم ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال در تفسیر آیه ی ۱۰ سوره ی دخان: «فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاء بِدُخَانٍ مُّبِين»ٍ در تفسیر المیزان آمده است که یک احتمال این است که این آیه در مورد نفرین پیامبر در مورد مردم مکه نازل شده است و آقای علامه طباطبایی آن را رد نمیکنند. قضیه این است که میگویند وقتی پیامبر دیدند مردم مکه ایشان را بسیار اذیت میکنند و ایمان نمی آوردند از خدا خواستند که عذابی مانند عذاب در زمان حضرت یوسف علیه السلام نازل فرمایند یعنی ۷ سال قحطی. این عذاب نازل شد و انقدر به مردم فشار آمد که وقتی به آسمان نگاه می کردند گویی دودی در آسمان می دیدند (چشمشان سیاهی میرفت). تا آن که ابوسفیان و عده ای دیگر به نزد پیامبر آمدند و گفتند که تو که می‌گویی پیامبر رحمت هستی چرا عذاب برای مردم خواسته ای؟ و پیامبر دعا کردند و عذاب برطرف شد. حالا سوال من این است: آیا این داستان درست است؟ چقدر اعتبار دارد؟ آیا پیامبری که از خدا خواستند که عذاب استیصال از قومشان برداشته باشد ممکن است برای مردم مکه درخواست ۷ سال گرسنگی کرده باشند؟ پیامبر رحمه للعالمین ؟ که بعد ابوسفیان به ایشان بگوید که تو مثلا پیامبر رحمت هستی؟ ✅پاسخ مفسران رحمت بودن پیامبر را از این جهت دانسته اند که همگان در عالم اعم از کفار و مومنین مرهون ایین تو هستند ❗️در تفسیر نمونه در تفسیر ایه چنین امده است : " عموم مردم دنیا اعم از مومن و کافر همه مرهون رحمت تو هستند چرا که نشر ایینی را به عهده گرفتی که سبب نجات همگان است " " اری او و دستوراتش برنامه واخلاقش همه رحمت است برای همگان " 📚 تفسیر نمونه ج13 ص526 ❗️ طبق این بیان رحمت بودن پیامبر به هیچ وجه منافاتی با عذاب مشرکین ندارد ❗️اگر هم بگوییم رحمت بودن پیامبر اشاره به عذاب نشدن مشرکین تا زمان حیات پیامبر به مقتضای ایه 33 انفال می باشد باز منافاتی با داستانی که شما ذکر کردید ندارد چرا که مفسران تصریح کرده اند که مراد نفی عذاب استیصال و عمومی از جمیع امت است همانند عذابهایی که در امتهای گذشته جریان داشته است واین منافات با نزول عذاب بر برخی از انان نخواهد داشت" 📚 ترجمه تفسیر المیزان ج9 ص89 ❗️ اما انچه از شان نزول ایات نیز نقل کردید صحیح نمی باشد و صحیح ان چنین است : " روایت کرده اند که حضرت از برای کفار نفرین کرد تا قحطی و خشکسالی همانند زمان یوسف دامنگیر انان شود بعد از این ماجرا چنان قحطی در مکه رخ داد که از گرسنگی و تشنگی هنگامی که به اسمان نگاه می کردند گویی در میان انها واسمان دود و دخانی بود کار انقدر بر انان سخت شد که مردارها واستخوانهای حیوانات مرده را می خوردند خدمت پیامبرامدند وگفتند تو به ما دستور صله رحم می دهی در حالی که خویشاوندان تو در این ماجرا نابود شدند اگر این عذاب از ما برطرف گردد حتما ایمان می اوریم پیامبر در حق انان دعا کرد و فراوانی ونعمت نصیبشان شد و بلا وعذاب برطرف گردید اما از این ماجرا دست نگرفتند و باز به سوی کفر بازگشتند" 📚 مجمع البیان ج9 ص 62 ❗️ البته ایت الله مکارم ایات سوره دخان را اشاره به قیامت می دانند نه انچه در شان نزول ایات نقل شده است 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
▪️امام صادق عليه السلام: [ها] سبب است؛ را از ميان مى‌بَرَد؛ و انسان را به مى‌آورد. غَلاءُ السِّعرِ يُسيءُ الخُلُقَ، ويُذهِبُ الأَمانَةَ، ويُضجِرُ المَرءَ المُسلِمَ 📜 الکافی، جلد5، صفحه164 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا