eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.5هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
309.mp3
1.63M
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه309 🎙 قاری: #منشاوی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔳 خاطره استاد قرائتی از اولین آشنایی با سردار سلیمانی ◽️همه رئیس جمهورها با هم بمیرند یک چنین تشییع جنازه‌ای می‌شود؟ یک چنین تشییع جنازه‌ای نمی‌شود. عزت دست خداست. این تشییع جنازه چه چیزی درونش بود؟ پول بود، زور بود. ◽️ من خودم سلیمانی را نمی‌شناختم. سالها کار کرد و به احدی نگفت. ایشان بالاترین درجه را داشت، خواص او را نمی‌شناختند. من یک وقت دفتر آقا رفتم، کاری داشتم با آقای حجازی، آقای سردار سلیمانی را هم نمی‌شناختم، آنجا نشسته بود. به آقای حجازی گفتم: یک حرف خصوصی دارم، ایشان کیست که اینجا نشسته است؟ گفت: نمی‌شناسی؟ گفتم: نه، گفت: سردار سلیمانی است. گفتم: عه، اسمش را شنیده ام. ◽️چند سال پیش چند نفر سردار سلیمانی را می‌شناختند؟ سه سال پیش چند نفر حججی را می‌شناختند؟ خدا خواسته باشد درست کند، یک شبه همه چیز عوض می‌شود. یک شبه بنی صدر سقوط می‌کند و یک شبه بهشتی بالا می‌رود. از دوازده بهمن تا ۲۲ بهمن این ده روز چه حوادثی رخ داد. هیچ مرجع تقلیدی به اندازه امام خمینی عکسش چاپ نشد. شاه گفت: امام خمینی نه، خدا گفت: آره. زلیخا همه درها را بست که هیچکس نفهمد همه فهمیدند. با خدا ور نروید. اگر خودت را پاک کنی خدا می‌نویسد و خودت را بنویسی خدا پاک می‌کند. خیلی مهم است. 💠 قرآن می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ‏ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» رمز محبوب شدن ایمان و عمل صالح است. پس هرکس ایمانش بیشتر و عمل صالحش بیشتر محبوبیتش بیشتر است. این تشییع جنازه می‌گویند: هرچه وُّدش پررنگ باشد، معلوم می شود «آمنوا و عملوا الصالحات» ‌اش پررنگ بوده است. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال لطفا به متن زیر پاسخ دهید: چه زيبا گفت: آنان ک ما را به جرم دوستي با جنس مخالف از آتش جهنم ميترسانند.. خودشان به اميد حوريان بهشتي نماز ميخوانند... 🌟🌟🌟 ✅پاسخ: مراجع عظام در استفتایی که از محضرشان شد در رابطه با دوستی بین دختر وپسر نامحرم چنین فرمودند: "دوستی بین دختر وپسر جایز نیست چون ترس افتادن به گناه در میان است" 📚رساله دانشجویی،پرسش 325 ❗️چرا که آیات وروایات مملو است از لزوم التزام به واجبات و ترک محرمات که می توانید رجوع کنید به کتاب شریف وسایل الشیعه ج15 ص9 به بعد ❗️واز آنجایی که دراین ارتباط حریم دستورات پرودگار شکسته میشود لذا دراسلام این نوع ارتباط ممنوع شمرده شده است ❗️از امام باقر در تفسیر این آیه "نزدیک کارهای زشت وقبیح نروید چه آشکار باشد وچه پنهان"( انعام 191) آمده است که فرمود: "مقصود از کار زشت آشکار، زنا کردن است ومقصود از کار زشت پنهان ارتباط با نامحرم است" 📚مجمع البیان،ج4 ص590 ❗️اما ارتباط با حوریان بهشتی ارتباط بگونه همسری وازدواج است که امری مشروع ومورد رضایت شارع وتمام عقلای عالم است پس مقایسه این دو با یکدیگر مقایسه ای قبیح است که نشان از عمق کژ اندیشی واشفتگی ذهنی فرد قیاس کننده دارد. ❗️اما ایا این که فردی برای رسیدن به حوریان وهمسران بهشتی وسایر نعمات بهشت خدا را پرستش کند اگر چه عملش مقبول ومشروع است اما در روایات این نوع عبادت پرودگار عبادت کامل وبرتر شمرده نشده است چنان که حضرت علی فرمود: "گروهی خدا را از روی رغبت ومیل به نعمت های بهشت پرستش کردند این عبادت تاجران است وعده ای اورا از روی ترس پرستیدند واین عبادت بردگان است وجمعی دیگر خدارا برای شکر نعمت ها ( واین که شایسته عبادت است) پرستیدند این عبادت آزادگان است" 📚نهج البلاغه،حکمت 237 ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓امروزه مرسوم است که در مراسمات و مهمانی ها محرم و نامحرم و فامیل و غیر فامیل با یکدیگر دست می دهند و می گویند هیچ مدرکی بر حرمت این نوع دست دادن وجود ندارد❕آیا چنین چیزی حقیقت دارد❕❕برخی نیز با زنان غیر مسلمان دست می دهند و می گویند حرام نیست❕❕ 💠پاسخ💠 👌از دید اسلام ، مصافحه و دست دادن با نامحرم حرام است اعم از آنکه نامحرم مسلمان باشد و یا غیر مسلمان و مستند این حکم روایات متعددی است که در مجامع روایی ما نقل شده است . 🔶پیامبر گرامی فرمود : « کسی که با زن نامحرمی دست بدهد در روز قیامت در حالی که به زنجیر کشیده شده است محشور می شود و سپس فرمان می رسد که او را راهی دوزخ سازند» 📚وسائل الشیعه ج20 ص198 🔶امام صادق علیه السلام فرمود : « هر کس با زنی که به او محرم نیست دست بدهد ، بدون تردید به غضب و خشم خداوند روی آورده و این خشم و غضب را برای خود خواسته است» 📚الفقیه ج4 ص14 ❕در روایت دیگر آمده است که مردی به نامحرمی دست درازی کرد و به بدن او دست زد .پس از آن به نزد امام صادق رفت . 🔷امام به او فرمود : « از کاری که انجام دادی به نزد خدا توبه کن » 📚وسائل الشیعه ج20 ص196 👌و فرمود : « مرد حق ندارد با زنی که محرم به او نیست مصافحه کند مگر از روی لباس ( و دستکش )» 📚الکافی ج5 ص525 👌با توجه به این نکات و تصریحات روشن می شود ؛ این ادعا که دلیلی بر حرمت مصافحه با نامحرم وجود ندارد ، ادعایی بدون دلیل است . 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓حضرت علی در نهج البلاغه در وصف متقین می گوید متقین کسانی هستند که ضعیف و لاغر باشند❕این یعنی چی هر کس چاق است بی تقوا و هر کس لاغر است با تقوا است❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌این اشکال ناظر به این کلام حضرت امیر علیه السلام است که در وصف متقین فرمود : « اجسادهم نحیفه »« اندامشان لاغر و نحیف است» 📚نهج البلاغه ، خطبه متقین 👌این کلام حضرت امیر اشاره به دو ویژگی بارز متقین است ؛ 1⃣روزه داری آنان 2⃣کم خوراک بودن و ترک شکم پرستی ؛ 🔶در مورد روزه گرفتن باید توجه داشت که از جمله عبادات و قربات مهم به سوی خداوند تلقی می شود . 🔶خداوند در حدیث قدسی می فرماید: « روزه برای من است و من خودم در برابر آن پاداش می دهم» 📚الکافی ج4 ص63 🔶امام صادق علیه السلام فرمود : « برای هر چیزی زکات است و زکات بدن روزه گرفتن است » 📚وسائل الشیعه ج10 ص398 👌وفرمود : « روزه سپر آتش جهنم است» 📚الکافی ج4 ص62 👌از سوی دیگر متقین اهل پر خوری و خوردن بیش از نیاز بدن نیستند و کم خوری یکی از نشانه های آنها تلقی می شود. 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « پر خوری امری ناپسند است» 📚الکافی ج6 ص269 👌وفرمود: « بنده در زمانی که شکمش سیر و پر باشد ( پر خوری کرده باشد) مبغوض خداوند است» 📚الکافی ج6 ص269 👌وفرمود: « شکم زمانی که سیر و پر باشد طغیان می کند» 📚المحاسن ص446 🗯رعایت این نکات سبب می شود که متقین اجساد و ابدانی نحیف و لاغر اما چالاک و آماده برای اطاعت الهی را داشته باشند . 👌البته در این بین ممکن است افرادی مستثنی باشند که بر حسب ساختمان جسمانی بدنشان ، لاغر نیستند اما اهل روزه داری بوده و از پر خوری و خوردن بیشتر از نیاز بدن پرهیز می کنند. ❗️ بی شک آنان هم جزو متقین تلقی می شوند و حالت جسمانی آنان با سخن حضرت علی منافاتی ندارد و آن سخن ناظر به اکثر افراد است که با روزه داری و کم خوری بدن های نحیف و چالاک را پیدا می کنند . 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تصاویر دیده نشده از #سردار_سلیمانی در حرم رضوی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔آیا قسم خوردن به غیر خدا جایز است ❓وهابیت می گوید قسم به غیر خدا حرام است و در روایات شیعه هم تصریح به حرمت آن شده است❕❕ 💠پاسخ💠 👌مشروعیت قسم خوردن به غیر خداوند نکته ای است که ریشه در آیات قرآن و روایات شیعه و سنی دارد . 🔶خداوند در بسیاری از موارد به غیر خود قسم خورده است واگر این عمل منکر وزشت بود خدا نباید انجام میداد چنان که فرمود: «خداوند تجاهر به کلام بد را دوست ندارد » 🔶نسائ 148 🔷خداوند در سوره شمس به 7 چیز از مخلوقاتش قسم میخورد 🔶درسوره نازعات آیات 1 تا 3 به سه چیز قسم میخورد 🔶درسوره مرسلات آیات 1 تا 3 به دوچیز از مخلوقات قسم یاد می کند . 🔷می فرماید : « سوگند به انجیر و زیتون ، سوگند به طور سینا ، سوگند بدین شهر امن و امان ( مکه معظمه )» 🔶تین 1 -3 👌و خطاب به پیامبر می گوید : « به جانت سوگند که آنان در مستی شهوات خود سرگردانند» 🔶حجر 72 ❓آیا با این سوگند های متوالی که در قرآن آمده است می توان گفت که سوگند به غیر خدا شرک و حرام است ❕ 👌قرآن کتاب هدایت و اسوه و الگو است . اگر واقعا سوگند به غیر خدا شرک باشد چرا خداوند عملا چنین شرکی را مرتکب شده است 🗯مشروعیت قسم به غیر خدا در روایات متعددی از کتب اهل سنت هم آمده است . 🔷مسلم در صحیح روایت می کند: «شخصی نزد پیامبر آمد وگفت کدامین صدقه اجرش نزد خدا عظیم تر است؟ 🔶پیامبر فرمود: «آگاه باش قسم به پدرت از آن آگاه می شوی و آن اینکه صدقه دهی در حالی که سالم و به آن حرص داری ، از فقر می ترسی و به فکر زیستن در آینده هستی » 📚صحیح مسلم،ج3 ص94 🔷احمد در مسند می آورد پیامبر خطاب به مخاطبش فرمود: «به جان خود سوگند اگر معروف سخن بگویی واز منکر نهی کنی بهتر از آن است که ساکت باشی» 📚مسند احمد،ج5 ص225 🔷مالک بن انس در موطا خود نقل می کند: «ابوبکر به دزدی که زیور الآت دخترش را دزدیده بود گفت: به پدرت قسم ، شب تو شب دزدان نبود» 📚موطا،رقم 29 👌قسم خوردن به غیر خداوند در روایات متعددی از کتب شیعه نیز آمده است . 🔶حضرت علی علیه السلام به معاویه چنین نامه نوشت: « به جان خودم سوگند اگر به عقل خود نظر کنی هر آینه مرا مبرا ترین مردم خواهی دید از خون عثمان » 📚نهج البلاغه نامه 6 👌و در سایر خطبه ها و نامه ها نیز حضرت امیر بارها به جان خود سوگند خورده است . 📚نهج البلاغه خطبه های 23-25-56-85-161-168-182-187 و نامه های 9-54 و ... 💠امام صادق علیه السلام فرمود : « به جان خودم سوگند اگر در نشانه های خلقت خدا تفکر کنند پی به وجود خدا می برند» 📚بحار الانوار ج3 ص153 ❕این روایات و انبوه روایات دیگری که از آوردن آنها خود داری می کنیم به وضوح دلالت بر مشروعیت قسم خوردن به غیر خداوند دارد . ❕حال مورد اشکال این است که در برخی از روایات شیعه از قسم خوردن به غیر خدا نهی شده است چنان که امام باقر فرمود : « مخلوقان تنها اجازه دارند که به خداوند قسم بخورند» 📚الفقیه ج3 ص376 🔶امام صادق علیه السلام فرمود : « پیامبر نهی کرد که انسان به غیر از خداوند قسم بخورد» 📚الفقیه ج4 ص3 🔷به همین مضمون روایات متعدد دیگری نیز آمده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج23 ص259 باب 30 👌می بینیم دسته ای از ادله دلالت بر مشروعیت قسم به غیر خدا دارد و دسته دلالت بر عدم جواز ؛ 🔶وجه جمع بین ادله چنین است که بگوییم که در صدر اسلام قسم هایی خورده می شد که بوی شرک می داد و مثلا مردم به پدران مشرک خود قسم می خوردند پیامبر گرامی مردم را از این نوع قسم خوردن به غیر خدا نهی کردند و قسم خوردن به غیر خدا را شاخه ای از شرک معرفی کرده زیرا چنین سوگند خوردنی به ظاهر تصدیق راه و روش آنها است چنان که پیامبر گرامی فرمود : « خداوند قسم خوردن به پدران ( مشرکتان ) را ممنوع کرده است» 📚سنن الکبری ج10 ص28 👌وجه دیگر آن است که بگوییم روایات ناهیه از قسم به غیر خدا ناظر به موارد فصل خصومت و داوری است زیرا به اتفاق علماء شیعه و سنی برای فصل خصومت جز سوگند به خدا و صفات خاصه او هیچ سوگندی کافی نیست . 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فاطمیه 🎥عزای اهل آسمونه... 🎤سیدمهدی #میرداماد #کلیپ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فاطمیه 🎥 نام های حضرت زهرا (س)... 🎤حجت الاسلام #قرائتی #سخنرانی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فاطمیه 🎥 نام های حضرت زهرا (س)... 🎤حجت الاسلام #قرائتی #سخنرانی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓آیا نزول عیسی و نماز خواندن او پشت سر امام عصر در کتب معتبر آمده است یا از مطالب بی سندی است که به اشتباه بین مردم مطرح شده است❕❕❕ 💠پاسخ💠 👌مساله آمدن حضرت عیسی از آسمان و نماز خواندن او پشت سر امام عصر مساله ای اجماعی است که ریشه در روایات شیعه و اهل سنت دارد . 🔶پیامبر گرامی فرمود: « از ما کسی خواهد بود که عیسی بن مریم پشت سرش نماز می خواند» 📚کشف الغمه ج3 ص264 📚بحار الانوار ج51 ص84 🔶پیامبر گرامی فرمود : « مهدی زمین را از عدل و داد پر می کند همان گونه که از ظلم و ستم پر شده است و سوگند به کسی که مرا به حق پیامبر نمود اگر جز یک روز از دنیا نمانده باشد خداوند آن روز را چنان طولانی می کند تا فرزندم مهدی در آن خروج کند و روح الله عیسی بن مریم فرود آید و پشت سرش نماز می خواند و زمین از نور او روشن می شود و حاکمیتش به شرق و غرب می رسد » 📚کمال الدین یک جلدی ص280 ❗️این نکته در روایات اهل سنت هم مورد اشاره قرار گرفته است . 🔶بخاری در صحیح نقل می کند که پیامبر فرمود: « چگونه هستید هنگامی که فرزند مریم میانتان فرود می آید در حالی که امامتان از خودتان است » 📚صحیح بخاری ج3 ص1272 📚صحیح مسلم ج1 ص136 🔶مسلم نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود : « همواره گروهی از امت من حق مدارانه می جنگند و تا روز قیامت پیروز هستند »و فرمود : « وعیسی بن مریم فرود می آید و فرمانده آنان ( سپاهیان مهدی ) به او می گوید پیش بیا و برایمان نماز بگزار .عیسی می گوید نه برخی از شما امام برخی دیگر هستید و این گرامیداشت خداوند برای این امت است» 📚صحیح مسلم ج1 ص137 📚مسند احمد ج5 ص113 👌در روایات دیگر اهل سنت آمده است که عیسی مسیح چهل سال در زمین می ماند و آن گاه وفات می کند و مسلمین بر او نماز می خوانند. 📚سنن ابی داود ج4 ص117 📚کنزالعمال ج14 ص333 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
hosseinsibsorkhi-@yaa_hossein.mp3
9.81M
#شب_جمعه 🎵 دوباره من یاد قدیما افتادم 🎤 حسین #سیب_سرخی #شور 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓امام زمان چه روزی ظهور می کند❕آیا با توجه به شعر معروف شاید این جمعه بیاید شاید باید بگوییم روز ظهور جمعه است❕❕ 💠پاسخ💠 👌درباره روزی که ظهور در آن محقق می شود چهار دسته روایت داریم ؛ 1⃣دسته ای روز ظهور را روز عاشوراء معرفی می کند. 2⃣دسته ای روز ظهور را روز نوروز معرفی می کند . 3⃣دسته ای روز جمعه را به عنوان روز ظهور معرفی می کند . 4⃣و دسته ای روز شنبه را به عنوان روز ظهور معرفی می کند 🔶دسته اول و چهارم ؛ 🔶امام باقر علیه السلام فرمود : « قائم روز شنبه ، روز عاشوراء ، روزی که حسین به شهادت رسید قیام می کند » 📚تهذیب الاحکام ج4 ص333 📚الغیبه نعمانی ص282 🔶و فرمود : « گویی قائم را می بینم که روز عاشوراء ، شنبه میان رکن و مقام ایستاده و جبرئیل پیش رویش ندا می دهد بیعت از آن خداوند است و او زمین را از عدالت پر می کند همان گونه که از ظلم و ستم پر شده است» 📚الغیبه طوسی ص453 📚بحار الانوار ج52 ص290 🗯دسته دوم : 🔶امام صادق علیه السلام فرمود : « نوروز روزی است که قائم ما اهل بیت و والیان امر ظهور می کند و خداوند او را بر دجال پیروز می کند و او را در محل کناسه در کوفه به دار می کشد و هیچ روز نوروزی نیست جز آنکه ما منتظر فرج در آن هستیم زیرا آن از روزهای ما است و فارس ها آن را پاس داشتند و شما تباهش نمودید» 📚بحار الانوار ج52 ص308 🗯دسته سوم ؛ 🔶امام صادق علیه السلام فرمود : « قائم ما اهل بیت روز جمعه خروج می کند و قیامت هم روز جمعه بر پا می شود » 📚الخصال یک جلدی ص394 📚بحار الانوار ج59 ص26 📚الفقیه ج1 ص421 👌در جمع بندی باید توجه کرد که میان همزمانی روز ظهور با عاشوراء و نوروز تعارضی وجود ندارد چون یکی بر اساس تاریخ قمری و دیگری بر پایه تاریخ شمسی است و همزمان شدن عاشوراء و نوروز امکان پذیر است . 👌اما بین روز جمعه و شنبه در ظاهر تعارض است و برای رفع تعارض چند راه پیش روی داریم ؛ 🔶بگوییم روز جمعه مقدمات قیام فراهم می شود و شنبه رسما قیام آغاز می گردد و یا جمعه روز آغاز قیام و شنبه روز جهانی شدن آن است و یا روز جمعه امام برای یاران خاص خودش ظاهر می شود و روز شنبه دعوت ایشان عمومی و علنی می گردد و این که در برخی احادیث آمده است که امام روز شنبه برای مردم سخنرانی می کند موید این احتمال است . 📚الارشاد ج2 ص379 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ #تنفس_صبح 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 310 🎙 قاری: #منشاوی 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
310.mp3
1.54M
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه310 🎙 قاری: #منشاوی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔کانال های ضد دین این شبهه را کردند که امام علی دست کسانی که از بیت المال دزدی می کردند را قطع نمی کرد آنگاه دست را که دزدی می کردند را قطع می کرد ❗️این سخن چقدر سندیت دارد ❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که دزدی کردن گناهی بس بزرگ است تا جایی که پیامبر گرامی فرمود ؛ « مومن سرقت و دزدی نمی کند » 📚وسائل الشیعه ج 28 ص 242 👌و فرمود ؛ « در هر خانه ای که مال سرقتی و دزدی وارد شود ، آن خانه می شود » 📚امالی صدوق ص 325 👌قرآن درباره حد سرقت می فرماید ؛ « دست مرد و زن دزد را به کیفر که انجام داده اند به عنوان یک مجازات الهی قطع کنید و خداوند توانا و حکیم است » ( مائده 38) 👌روایاتی که آیه فوق را تفسیر کرده اند ، تصریح دارد که برای قطع دست سارق باید حدود بیست شرط محقق شود و چنان نیست که دست هر سارقی قطع شود که آن را در پاسخ گذشته ما بخوانید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3208 ❕یکی از مواردی که دست دزد در صورت سرقت قطع نمی شود جایی است که سارق از مالی که در آن دارد مانند غنیمت یا بیت المال به اندازه سهم خودش دزدی کند ، در چنین جایی سارق مورد تعزیر و مجازات قرار می گیرد اما دستش نمی شود که مستندات مشروعیت تعزیر را می توانید در نمایه زیر بخوانید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6272 🔹امام علیه السلام فرمود ؛ « مردی را که از بیت المال دزدی کرده بود ، به نزد علی علیه السلام آوردند ، علی علیه السلام فرمود دست او قطع نمی شود چرا که برای او نصیب و سهمی از بیت المال بوده است » 📚الکافی ج 7 ص 231 👌این روایت در جایی است که سارق به اندازه سهمش از بیت المال دزدی کرده است ، اما اگر بیشتر از اندازه دزدی کرده باشد ، به تصریح روایات دیگر دستش قطع می شود ؛ 📚التهذیب ج 10 ص 129 _ وسائل الشیعه ج 28 ص 289 👌بنابراین چنین نیست که بگوییم دست کسانی که از بیت المال دزدی می کنند قطع نمی شود زیرا در صورتی این حکم است که اولا فرد سارق از بیت المال سهمی داشته باشد و دیگر آنکه بیشتر از سهمش دزدی نکند . ❕اما اگر کودکی که به سن نرسیده است ، دزدی کند ، در رابطه با او امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « برای بار اول بخشیده می شود ، و برای بار دوم هم بخشیده می شود ، و در مرحله سوم تعزیر ( و تنبیه بدنی ) می شود و در مرحله چهارم اطراف انگشتانش قطع می شود و در مرحله پایین تر از آن قطع می شود » 📚الکافی ج 7 ص 232 👌روشن است که حد سرقت در صورتی بر کودکان جاری می شود که شرایط آن را که در بالا به آن اشاره کردیم داشته باشند . بنابراین کودکان به صورت مطلق مورد حد قرار نمی گیرند ، بلکه پس از تکرار سرقت و پند نگرفتن و توجه نکردن به قبح آن ، مورد تنبیه و قرار می گیرند . ❕روایاتی که اشاره به تنبیه کودکان سارق توسط علی علیه السلام دارد ، بر پایه روایت فوق ، همه بعد از سرقت بوده است نه آنکه علی علیه السلام ابتداءا حد سرقت را بر آنان جاری کند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 28 ص 293 باب 28 ❕امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « علت دست سارق آن است که این عمل به عنوان مجازاتی برای ترک سرقت در نظر گرفته شده است ، و سارق با دست خودش تن به سرقت می دهد ، و این مجازات عبرتی است برای دیگران تا اقدام به تصرف اموال دیگران از راه حرام نکنند ، چرا که در چنین عملی انواع فساد و فناء وجود دارد ، سرقت کردن حرام شده است زیرا موجبات اموال و قتل جان ها را فراهم می سازد و تنازع و درگیری و انواع حسادت ها را در پی خواهد داشت ، و با سرقت کردن دیگر تجارت و صناعات در زندگی بشر بسته می شود » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 96 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔نظر اسلام در مورد چیست ❗️آیا حقیقت دارد که اسلام از مرده شستن نهی کرده است ❕متاسفانه برخی مردم از مرده شورها فراریند ❕❕ 💠💠 👌شستن پیکر بی جان مومن مستحب است و در صورتی که کسی نباشد تا به این مهم بپردازد ، بر فرد فرد مومنین واجب است نسبت به انجام آن اقدام کنند . ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « موسی در مناجاتش با خدا از خداوند سوال کرد که چه پاداشی برای کسی است که مردگان ( مومن ) را غسل می دهد ؟ خداوند در پاسخش فرمود من هم او را از گناهانش غسل می دهم و پاکش می کنم مانند که از مادر متولد شده است » 📚الکافی ج 3 ص 164 🔹پیامبر گرامی فرمود ؛ « مرده را غسل بده تا بیدار شود چرا که جسد بی جان موعظه ای بلیغ برای تو است » 📚مستدرک الوسائل ج 2 ص 172 👌امام صادق علیه السلام نیز فرمود ؛ « هیچ مومنی ،مومن دیگر را غسل نمی دهد و از خداوند تقاضای عفو نمی کند مگر آنکه خداوند کسی که غسل می دهد را می آمرزد » 📚الاختصاص مفید ص 26 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔مگر روحانیون نمی گویند که ما پس از مرگ در عالم برزخ حیات داریم و زندگی می کنیم و گاها شاید سال توقف ما در برزخ طول بکشد تا قیامت شود❕پس چگونه قرآن می گوید که توقف در برزخ اندکی بیشتر نیست ❗️ 💠💠 ❕ما معتقديم در ميان اين جهان و سراى آخرت، جهان سوّمى به نام «برزخ» است كه ارواح همه انسان‏ها پس از مرگ تا روز قيامت در آن قرار مى ‏گيرند. ❕قرآن می فرماید ؛ 🔰«و پشت سر آنها (پس از مرگ) برزخى است تا روز قيامت». ( مومنون 100) 👌البته از جزئيات آن جهان نيز زيادى نداريم و نمى‏ توانيم داشته باشيم، اين قدر مى‏ دانيم كه ارواح نيكان و صالحانى كه در درجات بالا قرار دارند مانند ارواح شهدا در آن جهان، متنعّم به نعمت‏هاى هستند: «هرگز گمان مبر كسانى كه در راه خدا كشته شدند مردگانند، بلكه آنها زنده ‏اند و در پيشگاه پروردگارشان متنعّم اند». ( آل عمران 169) 👌و نيز ارواح ظالمان و طاغوت‏ها و حاميان آنها در آن جهان معذّبند، همان گونه كه قرآن درباره فرعون و آل‏ فرعون مى‏ گويد: « عذاب آنها (در برزخ) آتش (دوزخ) است كه هر صبح و شام بر آن عرضه مى‏ شوند، و روزى كه قيامت برپا شود (مى ‏فرمايد) آل فرعون را داخل ‏ترين عذاب‏ها كنيد!». ( مومن 46) ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « مومنین در برزخ در حجره ‏هايى از بهشت قرار دارند، از غذاهاى بهشتى مى‏ خورند، و از نوشيدني هايش مى ‏نوشند، و مى ‏گويند پروردگارا، هر چه زودتر قيامت را بر پا كن و به ‏ هايى كه به ما داده ‏اى وفا فرما ، ارواح کفار نیز در آتش جهنم هستند و آتش بر آنها عرضه می شود و می گویند خدایا قیامت را برپا مکن و آنچه در مورد عذاب به ما وعده داده ای اجرا مکن و آخرین ما را به اولین ما ملحق مکن » 📚 الکافی ج 3 ص 244 _ بحار الانوار ج 6 ص 270 ❔حال در مورد این آیه است که می فرماید ؛ « و روزى كه قيامت بر پا شود گنهكاران سوگند ياد مى‏ كنند كه جز ساعتى (در عالم برزخ) نكردند ، اينچنين آنها از درك حقيقت محروم مى‏ شدند » ( روم 55) 💠حال اين سؤال پيش مى ‏آيد كه چگونه آنها مدت عالم برزخ را اين گونه كوچك و كم مى ‏شمرند؟ 👌پاسخ اين سؤال با توجه به يك نكته روشن است، و آن اينكه هنگامى كه به انسان وعده شيرين و جالبى داده شود و آتش شوقش براى وصول به آن لحظه برافروخته‏ تر گردد ساعات و دقايق بر او بسيار دير مى‏ گذرد، و گاه يك ساعت به منزله روزها و سال‏ها است، به عكس هنگامى كه وعده مجازات دردناكى داده شود انسان ميل دارد چرخ زمان متوقف گردد، و گاه روزها و ماه‏ها به قدرى در نظرش به سرعت مى ‏گذرد كه گويى لحظه‏ ها و دقايقى بيشتر نبوده است، و چنين است سرنوشت مجرمان در قيامت . 👌درست است كه در عالم برزخ نيز از عذاب الهى بى‏ نصيب نيستند اما عذاب برزخی کجا و عذاب عالم قیامت کجا . 🔹آرى آن روز اين احساس به انسان دست مى‏ دهد كه دوران برزخ هر چند طولانى بوده، در برابر عمر بى نهايت در عالم بقاء و عذاب هایش لحظات زود گذرى بيش نيست. 📚تفسیر نمونه ج 12 ص 155_ پیام قرآن ج 5 ص 361 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فاطمیه 🎥 نمونه تربیت فرزند در زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها 🎤حجت الاسلام #مؤمنی #سخنرانی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
hosseintaheri-@yaa_hossein.mp3
34.02M
#فاطمیه 🎵خدایا ندارم راه چاره 🎤حسین #طاهری #زمینه \ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال چرا امام رضا ولایت عهدی مامون رو پذیرفت ایا این پذیرفتن به معنای تایید مامون نبود 🗯پاسخ: ❗️در کتاب سیره پیشوایان چنین امده است: 🗯به نظر می رسد عوامل زیر در پذیرش ولایت عهدی تأثیر داشت: 1⃣امام رضا هنگامی ولایت عهدى مأمون را پذیرفت كه دید اگر امتناع ورزد، نه تنها جان خویش را به رایگان از دست می دهدکه جان شیعیان را نیز در خطر می اندازد از این رو امام بر خود لازم دید كه جان خویش و شیعیان و هواخواهان را از گزندها برهاند، زیرا امت اسلامى به وجود آنان و آگاهى بخشیدنشان نیازدارد . 🔴 اینان بایستى باقى مى ماندند تا براى مردم چراغ راه و رهبر و مقتدا در حل مشكلات و هجوم شبهه ها باشند. آرى ، مردم به وجود امام ویارانش نیاز بسیار داشتند، چه ، در آن زمان موج فكرى و فرهنگى بیگانه بر همه جا چیره شده و در قالب بحث هاى فلسفى و تردید نسبت به مبادى خداشناسى ، كفر و الحاد را به ارمغان مى آورد؛ از این رو بر امام لازم بود كه بماند و مسئولیت خویش را در نجات امت به انجام برساند و دیدیم كه امام نیز با وجود كوتاه بودن دوران زندگیش پس از ولایت عهدى چگونه عملاً وارد این كار زار شد. ❗️حال اگر او با رد قاطع و همیشگى ولایت عهدى ، هم خود و هم پیروانش را به دست نابودى مى سپرد، این فداكارى معلوم نیست همچون شهادت حیات بخش و گره گشاى سید شهیدان گرهى از كار بسته امت مى گشود. 2⃣علاوه بر این ، نیل به مقام ولایت عهدى اعتراف ضمنى از سوى عباسیان به شمار مى رفت دائر بر این مطلب كه علویان نیز در حكومت سهم شایسته اى دارند. 3⃣دیگر از دلائل قبول ولایت عهدى از سوى امام آن بود كه مردم خاندان پیامبر را در صحنه سیاست حاضر بیابند و به دست فراموشیشان نسپارند، و نیز گمان نكنند كه آنان همان گونه كه شایع شده بود فقط علما و فقهایى هستند كه در عمل هرگز به كار ملت نمى آیند. ❗️ شاید امام نیز در پاسخى كه به سوال ابن عرفه داد، نظر به همین مطلب داشت . 🗯 ابن عرفه از حضرت پرسید: ❗️اى فرزند رسول خدا به چه انگیزه اى وارد ماجراى ولایت عهدى شدى ؟ 🗯 امام پاسخ داد: به همان انگیزه اى كه جدم على علیه السلام را وادار به ورود در شورا نمود. 📚بحار الانوار،ج49 ص140 4⃣گذشته از همه اینها، امام در ایام ولایت عهدى خویش چهره واقعى مأ مون را به همه شناساند. ❗️همان گونه كه حوادث بعدى نشان داد، امام مى دانست كه هرگز از دسیسه هاى مامون و دار و دسته اش در امان نخواهد بود و گذشته از مقام ، جانش نیز از آسیب آنان محفوظ نخواهد ماند. 🗯 امام بخوبى درک مى كرد كه مامون به هر وسیله اى كه شده در مقام نابودى وى جسمى یا معنوى ـ برخواهد آمد. امام رضا به صورتهاى گوناگونى براى خنثى كردن توطئه هاى مامون موضع گرفت كه مامون آنها را قبلاً به حساب نیاورده بود. ❗️ اینک به دو مورد از موضعگیری های حضرت اشاره می کنیم: 1- امام تا وقتى كه در مدینه بود از پذیرفتن پیشنهاد مامون خود دارى كرد و آن قدر سرسختى نشان داد تا بر همگان معلوم بدارد كه مامون به هیچ قیمتى از او دست بردار نمى باشد. حتى برخى از متون تاریخى به این نكته اشاره كرده اند كه دعوت امام از مدینه به مرو با اختیار خود او صورت نگرفت و اجبار محض بود. ❗️اتخاذ چنین موضع سرسختانه اى براى آن بود كه دیگران بدانند كه امام دستخوش نیرنگ مامون قرار نمى گیرد و بخوبى به توطئه و هدف هاى پنهانیش آگاهى دارد. با این شیوه امام توانسته بود مردم را از ا هداف شوم حکو مت آ گاه سازد. 2- به رغم آنكه مامون از امام خواسته بود كه از خانواده‌ اش هركه را كه مى خواهد همراه خویش به مرو بیاورد، ولى امام با خود هیچ كس حتى فرزندش جواد را هم نیاورد، در حالى كه آن سفر و ماموریت بسی بزرگ و طولانى بود كه مى بایست امام طبق گفته مامون رهبرى امت اسلامى را به دست بگیرد. 📚سیره پیشوایان،مهدی پیشوایی،ص515 به بعد 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش چرا به امام حسن(ع) یا سایر امامان امیرالمؤمنین نمیگویند ؟مگر آنان حاکم و امیر برای مومنان نیستند❓ 🗯پاسخ؛ ❗️صحیح است که تمام امامان ما حاکم و امیر برای مومنان بوده اند اما در روایات ما لقب « امیر المومنین»تنها مختص به حضرت علی شمرده شده است. 👌 مرحوم شیخ حر عاملی روایت می کند که مردی آمد به نزد امام صادق و به او گفت: «سلام بر تو ای امیر المومنین» ❗️امام بر روی پاهای خود ایستاد و فرمود سکوت کن این لقب و اسمی است که تنها اختصاص به امیر مومنان علی دارد که خداوند او را به آن نامیده است » 📚وسائل الشیعه ج14 ص600 ❗️در روایت دیگر فرمود: «این لقبی است که خداوند تنها امیر المومنین علی را به آن ملقب ساخته است و هیچ کس خودش را به این لقب نمی نامد مگر آنکه کافر به این دستور الهی باشد» 📚الکافی ج1 ص411 👌در روایت دیگر پیامبر گرامی فرمود: «زمانی که به معراج رفته بودم خداوند به من وحی کرد علی را به لقب « امیر المومنین» نامگذاری کن و من هیچ کس را چه قبل از او و چه بعد از او به این لقب ملقب نساخته ام» 📚امالی طوسی ج1 ص301 👌همین مضمون در روایات دیگری نیز آمده است؛ 📚علل الشرایع یک جلدی ص160 📚مناقب ابن شهر اشوب ج3 ص55 📚الاختصاص ص267 📚بحار الانوار ج37 ص290 باب94 👌همین مضمون در روایات اهل سنت نیز آمده است. ❗️خطیب بغدادی روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود: «روز قیامت منادی از جانب عرش ندا می دهد که علی امیر المومنین و امام متقین و رهبر پاکان است» 📚تاریخ بغداد ج13 ص122 ❗️برید اسلمی می گوید: «پیامبر به ما امر کرد که به علی به عنوان « امیر المومنین» سلام کنیم» 📚ترجمه الامام علی من تاریخ دمشق ج2 ص259 👌این که این لقب اختصاص به حضرت علی دارد از دو جهت است؛ 1⃣تنها جانشین بلافصل پیامبر گرامی حضرت علی بوده است و دیگران حتی امامان جانشین بلافصل پیامبر گرامی نیستند لذا لقب « امیر المومنین» اختصاص به ایشان دارد تا نشان دهد که ایشان تنها جانشین بلافصل پیامبر هستند. 2⃣صحیح است که سایر امامان هم امیر و حاکم مردمان هستند اما لقب « امیر المومنین » مختص به حضرت علی شده است و حتی امامان هم ملقب به این لقب نشده اند تا غیر انان جرات نکنند این لقب را به ناحق بر خود بگذارند.در جایی که سایر امامان که به حق امیر برای مومنان هستند این لقب را برای خود بر نگزیده اند تکلیف سایرین روشن میشود. 📚مستدرک الوسائل ج10 ص400 ✏️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁