eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.9هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.5هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔پرسش ❔ در اسلام به فقرا توصيه شده كه به فقر خويش راضی باشند تا در قيامت پاداش صبر و مشقت زیست خود را گيرند 🔅 احاديث فراوانی در اين مورد وجود دارد از جمله : ➖ النبي: بر اهل جنت آگاه شدم و ديدم كه اكثر اهل آن فقيرانند منبع : صحيح بخاری / جلد 3 صفحه 1184 ➖ بر در بهشت ايستادم، پس اكثر كسانيكه داخل می شدند مسكينان بودند 👈🏼 صحيح مسلم / جلد 4 صفحه 2096 ❕ شایدعلت فقــر گستـرده در کشورهای مسلمان همین رضایت به فقر باشد ، کشـورهای عربی پیش از فـروش نفت جز فقیـر ترین ملتها بوده اند ؛ این دستـاورد اقتصـادی اسلام در جلوگیـری از توسعه اقتصادی ، کسب و کـار و اقتصاد درون زاست ❕ 💠پاسخ💠 👌در تعالیم اسلامی ما فراوان توصیه به کار و تلاش اقتصادی جهت رفع فقر و تنگدستی به چشم می خورد . 🔷امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هیچ خیری نیست در کسی که جمع مال از حلال را دوست ندارد تا به آن وسیله آبروی خود را حفظ کند و دینش را ادا کند » 📚بحار الانوار ج100 ص8 👌و فرمود ؛ « جمع کردن مال حلال را ترک نکن زیرا دنیا یاور تو بر دینت می باشد » 📚امالی طوسی ج1 ص195 ❕و در روایت دیگر فرمود ؛ « چنان در دنیا زندگی و تلاش کن که گویی می خواهی برای همیشه در آن زندگی کنی » 📚الفقیه ج3 ص156 👌پیامبر گرامی نیز فرمود ؛ « عبادت هفتاد جزء دارد که برترین آن کسب و کار برای بدست آوردن روزی حلال است » 📚معانی الاخبار ص366 👌امام کاظم علیه السلام نیز فرمود ؛ « هر کس با کسب و تلاش به دنبال به دست آوردن روزی حلال باشد مانند مجاهد در راه خدا است » 📚الکافی ج5 ص78 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « با ترک کار و تلاش ، سر بار دیگران نباشید » 📚الکافی ج5 ص72 👌و پیامبر گرامی فرمود ؛ « کسی که سر بار دیگران باشد ملعون است » 📚وسائل الشیعه ج17 ص31 🔶پیامبر گرامی چنین دعا می کرد: «خداوندا به تو پناه می برم از فقر » 📚 میزان الحکمه ج9 ص167 🔶 علی علیه السلام فرمود: « فقر مرگ بزرگتر است » 📚 نهج البلاغه حکمت 163 🔶 و در حکمت 319 فرمود: «فقر سبب نقصان دین و مشوش شدن عقل و جلب کینه میشود» 👌 پیامبر گرامی فرمود: « نزدیک است که فقر انسان را به مرحله کفر برساند» 📚 الکافی ج2 ص307 👌البته در برخی روایات از فقر و فقرا مدح و تمجید شده است 📚بحار الانوار ج69 ص1 باب 94 🗯که این روایات ناظر به فقراء مقصر نیست که در کسب و کار و تلاش کوتاهی می کنند ، بلکه ناظر به کسانی است که با وجود کار و تلاش ، نتوانسته اند زندگی مناسبی را برای خودشان فراهم کنند و به علت شرایط نامناسب اجتماعی همچنان در حالت فقر و ناداری به سر می برند ، اما در این حالت هم ایمان خودشان را حفظ کرده و دست از کار و تلاش برای رفع فقر ، بر نداشته اند. 🗯اینان همان کسانی هستند که به سبب تحمل این فقر و تلاش برای رفع آن در قیامت جایگاه والایی دارند. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔به لحظات ملكوتى صدور حكم حلاليت الكل توسط متوليان دين اسلام نزديك ميشويم. در واقع ويروس كرونا اثبات كرد كه: كشف زكريا رازى خاصيتش از تمامى امامان و امامزادگان و پيامبران و كتابهاى مذهبى بيشتر است ❗️❗️ 💠💠 👌الکل با توجه به خاصیت مست کنندگی اش ، خوردنش حرام است ، چرا که در روایات ما خوردن هر مسکری ، یعنی هر ماده مست کننده ای حرام اعلام شده است . 🔸امام علیه السلام فرمود ؛ « هر نوع شراب و مسکری حرام است ، حتی نوشیدن یک از آن حرام است » 📚 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر مسکر و مست کننده ای ( خوردنش ) حرام است » 📚وسائل الشیعه ج 25 ص 325 ❔حال سخن در این است که آیا الکل در کنار حکم حرمت خوردن ، نجس هم است یا خیر ❗️ 👌آنچه از روایات استفاده می شود ، آن است که هر مسکری ، نجس هم است ؛ 📚وسائل الشیعه ج 3 ص 469 باب 38 باب نجاسه الخمر و النبیذ و الفقاع و کل مسکر ❕برخی از فقهاء نیز فتوا داده اند که اگر الکل ، اصلش از مایع مست کننده گرفته شده باشد ، نجس است ؛ 📚توضیح المسائل مراجع ، م 111 _ اجوبه الاستفتاءات س 301 👌اگر چه برخی از فقهاء معتقدند ، اگر در روایت آمده است که هر مسکری حرام است ، مقصود مسکراتی است که برای خوردن تهیه شده است ، و الکل عرفا قابل شرب نیست و خوردنش نوعی سم محسوب می شود ، بنابراین ادله نجس بودن مسکر مایع شامل آن نمی گردد ؛ 📚احکام پزشکی ، مکارم شیرازی ، ص 177 🔸آیت الله سیستانی هم معتقد است که الکل به تمام اقسامش پاک است ؛ 📚توضیح المسائل مساله 109 👌بنابراین حکم الکل روشن است و قرار نیست که حکمی تغییر کند ، نجاست الکل هم مانع استفاده از منافع آن نیست ، چنان که نجاست خون مانع از آن نیست که در منافع صحیح از آن استفاده شود . ❕ما موظفیم که در جهت مقابله با بیماری ها ، از اسباب طبیعی که خداوند برای بشر تسهیل کرده است استفاده کنیم که از جمله آن الکل می تواند باشد ، چرا که روشن است الکل هم از موادی تهیه می شود که خداوند اسبابش را در اختیار بشر قرار داده است . 🔸امام باقر علیه السلام فرمود ؛ «خداوند در دواءهای و داروها برکت و شفا و خیر کثیر قرار داده است و انسان باید از آن دواء ها وداروها استفاده کند و اشکالی بر او نیست» 📚بحار الانوار ج59 ص64 🔷و فرمود: «خودتان را کنید زیرا هیچ بیماری نیست مگر آنکه خداوند دوای آن را ایجاد کرده است» 📚همان مدرک ص65 🔷و فرمود: «خداوند بیماری و شفای از آن بیماری را با هم نازل کرده است و هیچ مرضی نیست مگر انکه آن نیز وجود دارد بر تو است که از دواء و دارو استفاده کنی» 📚طب الائمه ص55 🔷و فرمود: «پیامبری از انبیاء بیمار شد و گفت خودم را درمان نمی کنم تا خداوند مرا شفا دهد .خداوند به او وحی کرد تو را شفا نمی دهم تا از دارو استفاده کنی زیرا من را در دارو قرار داده ام» 📚بحار الانوار ج 59 ص 66 👌معاند می گوید چرا امامان و امامزادگان ، شما را از شر ویروس کرونا نجات نمی دهند و معجزه ای نمی کنند ؟ ❕ما می گوییم زمانی توسل کردن به اهل بیت علیهم السلام و دعا و تضرع برای رفع مشکل تاثیر گذار است که انسان سعی و تلاش خود را برای رفع مشکل بکند و از خداوند و اهل بیت بخواهد سعی و تلاشش واقع شود و در آنجا که رفع مشکل از قدرت او خارج است ، آنان یاریش کنند ‌. 🔶علی علیه السلام فرمود ؛ «دعا کننده بدون عمل و تلاش مانند تیر انداز بدون « » است» 📚نهج البلاغه حکمت337 🔹از آنجایی که زه حرکت و وسیله پیش راندن تیر به سوی هدف است روشن می شود که تلاش و کوشش نیز جزو اساسی برای استجابت دعا است . 👌امام علیه السلام فرمود: «چهار دسته هستند که دعای آنان نمی شود که یکی از آنان کسی است که در خانه اش نشسته است و دنبال تلاش و کوشش نمی رود و دعا می کند خدایا به من روزی بده» 📚بحار الانوار ج100 ص12 🗯در روایت دیگر آمده است که عمر بن یزید می گوید به امام گفتم: «مردی می گوید در منزل می نشینم و نماز و روزه وعبادت خداوند را انجام داده و رزقم به من می رسد. 🔷امام فرمود:« این فرد از جمله کسانی است که دعایش مستجاب شود» 📚الکافی ج5 ص77 👌علامه بزرگوار مجلسی و محدث بزرگوار شیخ حر عاملی روایات متعدد دیگری نیز در همین مضمون نقل می کند که شرط لازم و حتمی در دعا و توسل ، سعی و تلاش و کوشش می باشد و بدون آن دعا و درخواست فرد مستجاب نمیشود. 📚بحار الانوار ج90 ص354 باب22 _ وسائل الشیعه ج7 ص123 باب50 👌بنابراین روشن می شود که مفهوم دعا و توسل این است که ما حداکثر تلاش خود را برای رسیدن به مقاصد انجام دهیم و آنجا که توانایی نداریم دعا و توسل کنیم که خدایا و اهل بیت ، حل بقیه مشکل با شما باشد و شما سعی مرا موثر واقع کنید . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌در موضوع کرونا هم ما موظفیم ، نهایت تلاش خود را جهت مقابله با آن انجام دهیم و از درمان های و مقابله های مادی بهره بجوییم ، آنجا که توان نداریم ، به درگاه خداوند و با توسل به اهل بیت ، دعا و تضرع کنیم تا یاری خداوند و اهل بیت نصیب ما شود ، چنان که در حدیث قدسی آمده است ؛ « بندگانم بدانید که افراد نزد من محمد و اهل بیتش هستند و هر یک از شما که حاجت و درخواستی دارید به آنان توسل کنید زیرا هر کس در دعا به آنان توسل کند من دعای او را رد نمی کنم» 📚وسائل الشیعه ج7 ص102 👌بنابراین ، قرار نیست که خداوند و اهل بیت علیهم السلام ، جور تنبلی ها و کاهلی های ما را بکشند و بدون هیچ گونه سعی و تلاشی از ناحیه ما ، مشکل ما را برطرف کنند ، زمانی عنایت آنان شامل حال ما می شود که ما نهایت سعی و تلاش را در جهت مقابله داشته باشیم و در کنار آن مخلصانه با توسل به اهل بیت ، رفع مشکل را از خدا بخواهیم و دعا کنیم و امید به استجابت هم داشته باشیم ، چرا که به ما فرمودند ؛ « دعا کن و نگو که خداوند تمام شده است و امر او فارغ شده است ، در نزد خداوند مقامی است که بنده جز با دعا کردن به آن نمی رسد » 📚الکافی ج2 ص466 ❕ امام علیه السلام نیز فرمود ؛ « دعای قضای الهی را تغییر می دهد اگر چه آن قضاء شده باشد » 📚وسائل الشیعه ج7 ص36 ❕لذا در کلام خداوند می خوانیم ؛ « بگو پرودگارم برای شما ارزشی قائل نیست ، اگر دعای شما نباشد » 🔶فرقان 77 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔خداوند می گوید با توبه های انسان را تبدیل به خوبی ها می کند ❕این یعنی چی آیا خداوند سخن را به سخن راست یا زنا را تبدیل به ازدواج و مانند آن می کند❕آیا این گونه آیات نشان دهنده بشری بودن قرآن نیست ❕❕ 💠💠 👌 می فرماید ؛ « کسی که توبه کند و ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد ، خداوند این گروه را تبدیل به حسنات می کند و خداوند آمرزنده و مهربان است » 🔶 70 🗯در تفسیر چنین آمده است ؛ ❕« در اینجا چند است که همه می تواند قابل قبول باشد: 1⃣ هنگامی که انسان می کند و ایمان به خدا می آورد دگرگونی عمیقی در سراسر وجودش پیدا می شود، و به خاطر همین تحول و انقلاب درونی سیئات اعمالش در آینده تبدیل به حسنات می شود، اگر در گذشته مرتکب قتل نفس می شد در آینده دفاع از مظلومان و مبارزه با ظالمان را جای آن می گذارد، و اگر زناکار بود بعدا عفیف و پاکدامن می شود و این توفیق الهی را در سایه و توبه پیدا می کند. 2⃣ دیگر اینکه خداوند به لطف و کرمش و فضل و انعامش بعد از توبه کردن سیئات او را محو می کند، و به جای آن حسنات می نشاند، چنانکه در روایتی از ابوذر از پیامبر اسلام می خوانیم: « روز قیامت که می شود بعضی از افراد را حاضر می کنند خداوند دستور می دهد گناهان صغیره او را به او عرضه کنید و کبیره ها را بپوشانید، به او گفته می شود تو در فلان روز فلان گناه صغیره را انجام دادی، و او به آن اعتراف می کند، ولی از کبائر ترسان و لرزان است. 👌در اینجا هر گاه خدا بخواهد به او لطفی کند دستور می دهد بجای هر سیئه حسنه ای به او بدهید، عرض می کند پروردگارا من گناهان مهمی داشتم که آنها را در اینجا نمی بینم. 🔷ابو ذر می گوید: در این هنگام پیامبر تبسم کرد که دندانهایش آشکار گشت سپس این آیه را تلاوت فرمود «فاولئک یبدل الله حسنات.» 📚 جلد 4 صفحه 33 3⃣ سومین تفسیر اینکه منظور از سیئات نفس اعمالی که انسان انجام می دهد نیست، بلکه آثار است که از آن بر روح و جان انسان نشسته، هنگامی که توبه کند و ایمان آورد آن آثار سوء از روح و جانش برچیده می شود، و تبدیل به آثار خیر می گردد، و این است معنی تبدیل سیئات به حسنات. ❗️البته این سه تفسیر با هم ندارند و ممکن است هر سه در مفهوم آیه جمع باشند. 📚 ج15 ص161 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
نظام تقديم 111.mp3
9.15M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ 🔇 جلسه سی و هشتم 🔔 @Aminikhaah_Media
🤔 ❔با توجه به روایات و آیاتی که کمک کننده به در ظلم او شریک است .امروز که رژیم سرتا پا دیکتاتور و مستبد و ظالم وهابی عربستان به دلیل کاهش قیمت نفت و جنگ طلبی در یمن و.. با کسری بودجه روبروست و مهم ترین درآمد آن حج می باشد و با اینکه میدانیم صد درصد بودجه حج را این از خدا بی خبران خرج حملات هوایی به مردم یمن و خرید اسلحه و تفرقه افکنی بین مسلمین میکند اگر چند سال مسلمین حج را تحریم کنند این رژیم مستبد با بحران روبرو میشود آیا امروز رفتن به حج کمک به ظالم نیست❗️❗️ 💠💠 👌باید توجه داشت که از جمله واجبات که بر ذمه افراد مستطیع می باشد ، مساله حج واجب خانه خداست . 🔷امام علیه السلام فرمود ؛ « اگر مردم حج را ترک کنند ، عذاب بر آنان جاری می شود و مهلت داده نمی شوند » 📚 ج4 ص271 👌حضرت علیه السلام نیز می فرمود ؛ « به حج خانه پرودگار توجه داشته باشید تا آن خانه از حضور شما خالی نشود که اگر خالی شود مهلت نمی یابید و بر شما جاری می شود » 📚 الشیعه ج11 ص21 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « کسی که حج واجب را بدون عذری ترک کند ، یا یهودی و یا می میرد ( و مسلمان نمی میرد )» 📚 ج4 ص268 ❕از سوی دیگر در این هم شکی نیست که تقویت ظالم در از جمله گناهان بزرگی است که قابل بخشش نمی باشد . 🔶حضرت علیه السلام چنین وصیت می نمود: « سبب تقویت ظالم در ظلمش نشوید که شما از بین می رود» 📚 الاخبار ص196 🔶پیامب#ر گرامی فرمود: « زمانی که روز قیامت شود منادی ندا می دهد کجایند ظالمان و مدد کارانشان ( کسانی که کوچکترین کاری در جهت تقویت انجام داده اند حاضر میشوند و مجازات می شوند )» 📚 الاعمال،ص260 🗯امام علیه السلام فرمود: « هر کس ظالمی را در ظلم به مظلوم تقویت کند پیوسته مورد خداوند قرار دارد» 📚 الشیعه ج16 ص57 👌 و : « کسی که ظلم می کند و کسی که او را تقویت می کند و کسی که راضی به انها است هر سه شریک در ظلمند» 📚 ج2 ص333 💠بر پایه احادیث دسته دوم ، اگر حج گزاردن سبب تقویت دولت ظالم در ظلم کردن به مردم مظلومان یمن و تهیه سلاح و تحهیزات برای داعش و...شود می توان بر پایه « اهم و مهم » و « تقدیم اهم بر مهم » گفت ؛ 👌اگر چه حج گزاردن مساله مهمی است اما زمانی که این مساله با مساله مهم تری نظیر حرمت تقویت ظالم در ظلمش به تعارض پیدا کند ، آنچه اهم است یعنی عدم تقویت مقدم می شود . 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « هیچ یک از محرمات الهی نمی باشد مگر آنکه ارتکاب آن برای شخص مضطر جایز است » 📚 ج3 ص117 👌اگر ترک حج گزاردن الهی است ، تقویت ظالم در ظلمش نیز حرام است و هم اکنون که حالت اضطرار پیش آمده است بر اساس قاعده تقدیم « اهم بر مهم » بی شک ترک حج ارجحیت دارد . 🔴تمام آنچه گفته شد ، بر این اساس بود که حج گزاردن سبب تقویت دولت در ظلم کردن به مظلومین می شود اما این مساله ثابت نیست . 🗯 نماینده در امور حج و زیارت بیان داشتند که پول ایرانی خرج گلوله‌های عربستان در یمن نمی‌شود. این پول برای دریافت خدمات به شرکت‌های خصوصی سعودی داده می‌شود، نه این کشور. http://www.isna.ir/news/96030502673/%D9%BE%D9%88%D9%84-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%AC-%D8%AE%D8%B1%D8%AC-%DA%AF%D9%84%D9%88%D9%84%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF ❕بر این اساس وجوب حج ، سر جای خودش ثابت است و همه افراد موظف به حج گزاردن هستند. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔دوست می گوید که در روایات خودتان آمده است که پیامبر علی را به مدینه فرستاد تا قبوری که گنبد و برایش ساخته شده است را خراب کند ( کافی ج6) پس چگونه عمل عربستان را در تخریب گنبد و بارگاه امامان می کنید ❗️❗️ 💠💠 👌روایتی که مورد اشاره شما قرار گرفته است ، در نقل شده است که از امیر مومنان علیه السلام روایت می کند ؛ « پیامبر من را به مدینه فرستاد و به من فرمود هر ( ذی روحی ) را دیدی محو کن و هر قبری را که دیدی صاف نما » 📚 ج6 ص528 📚 ص613 🗯 ؛ 1⃣این روایت از حیث سند است . 🔷یکی از راویان ، نوفلی نام دارد که نجاشی تصریح می کند که او است . 📚رجال ص37 🔷و راوی دیگر ، سکونی نام دارد که او هم واقفی مذهب بوده و ندارد . 📚 نجاشی ص56 2⃣مضمون حدیث با تاریخ زندگانی ساز گار نیست زیرا باید دید که پیامبر حضرت علی را در چه سالی به مدینه فرستاده است ، قبل از هجرت یا بعد از هجرت ❕ 🔷احتمال نخست منتفی است زیرا علی علیه السلام قبل از هجرت پیامبر به از مکه خارج نشده تا به مدینه اعزام گردد و از طرفی با سیطره مشرکان بر مدینه شرایط انجام این ماموریت را نداشت . 👌صورت دوم با بیشتری رو به رو است زیرا پس از گرویدن اوس و خزرج به آیین اسلام ، بت و یا صورت بتی در میان مدنیان نبود که علی علیه السلام مامور به آن باشد . 📚صحیح ج3 ص61 3⃣روایت می گوید ؛« لاقبرا الا سویته » « هر قبری را دیدی نما » یعنی روی قبر باید صاف باشد و به صورت پشت ماهی و کوهان شتر که رسم کفار بود نباشد و بسیاری از فقها نیز فتوا داده اند که باید روی قبر صاف و مسطح باشد که این امر ارتباطی با بحث ما که ساختن و بارگاه بر روی قبر صاف است ندارد . 🗯روی قبر پیامبر گرامی و ائمه بزرگوار صاف و بدون بر آمدگی است و ما بر روی آن گنبد و بارگاه می سازیم و این هم با حکم مذکور در روایت ندارد . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓برخی در سند دعای ماه رجب « یا من ارجوه لکل خیر...» اشکال می کنند و می گویند سند معتبری ندارد.....❕ 💠پاسخ 👇👇👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❓برخی در سند دعای ماه رجب « یا من ارجوه لکل خیر...» اشکال می کنند و می گویند سند معتبری ندارد و می گویند متن دعا با اصول و عقاید مکتب؛ در تعارض است ؛مثلا به فراز ذیل توجه فرمایید : "آمنُ سَخَطَه عِندَ کُلِّ شَر" ای خدایی که از خشم تو در هر شری در امان هستیم . این فراز چه می گوید ؟ 👈 اگر منظور از شَرّ ، در این جا گناه و بدی و عصیان است؛ که این حرف کفر و باطل است؛ زیرا خشم خدا بر گناهکاران است . آیا زناکار عند الزنا ؛ شارب الخمر عند شرب الخمر ؛ سارق عند السرقه و. . . از خشم خدا در هنگام گناه در امان هستند ؟ نعوذبالله. اگر منظور از شر ، امور عادی مثل بیماری و ... است ، باز هم حرف باطلی است .اگر کسی مریض شود ؛ مثلا پایش بشکند و . . . خدا بر او خشم می گیرد؟ اهل البیت علیهم السلام و ... هم دچار این گونه بلیات می شدند .❓ 💠💠 👌شکی نیست که دعای مذکور در منابع معتبر ما آمده است . ❗️محمّدِ بن ذکوان نقل میکند: «به محضر امام صادق رسیدم و به حضرت عرض کردم ماه رجب فرا رسیده است، دعایی به من یاد بدهید که خداوند به واسطه آن به من خیر و برکت بدهد؛ حضرت فرمود: این دعا را بنویس و هر روز ماه رجب، صبح و شب و بعد از هر نماز آن را بخوان؛ «یَا مَنْ أَرْجُوهُ لکل خَیْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ یَا مَنْ یُعْطِی الْکَثِیرَ بِالْقَلِیلِ یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ سَأَلَهُ یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ لَمْ یَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً أَعْطِنِی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ خَیْرِ الدُّنْیَا وَ جَمِیعَ خَیْرِ الْآخِرَةِ وَ اصْرِفْ عَنِّی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ شَرِّ الدُّنْیَا وَ شَرِّ الْآخِرَةِ فَإِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ مَا أَعْطَیْتَ وَ زِدْنِی مِنْ فَضْلِکَ یَا کَرِیمُ..» 🔶ابن ذکوان می گوید: «امام که به اینجای دعا رسید با دست چپ خویش محاسن خویش را گرفت و انگشت سبّابه دست را ست را به راست و چپ حرکت می داد و می فرمود: «یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ یَا ذَا النَّعْمَاءِ وَ الْجُودِ یَا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ حَرِّمْ شَیْبَتِی عَلَى النَّارِ.» 📚الاقبال ، سید بن طاووس ج2 ص644 📚بحار الانوار ج95 ص390 📚زاد المعاد ص16 🔶حال توجه به لازم است؛ 1⃣در روایت دیگری همین دعا از امام صادق علیه السلام برای اجابت حوائج دنیوی و اخروی انسان در تمام زمان ها نقل شده است . 📚الکافی ج2 ص584 2⃣گرفتن محاسن با دست چپ و تکان دادن انگشت سبابه دست راست نشانی از پناه خواستن و نوعی تضرع و زاری به درگاه خداوند محسوب می شود . 3⃣مراد از کلمه « آمن » در جمله « آمن سخطه عند کل شر» ایمنی است نه ایمن بودن به این معنا که خدایا در هنگام هر شر و گناهی ، از خشمت ایمنی می جویم ( با توبه و استغفار کردن) زیرا یکی از معانی ماده « امن» همین ایمنی جستن می باشد. 📚معجم الوسیط ، ماده امن 🔷فقیه ارجمند مکارم شیرازی نیز این فراز دعا را به « ایمنی جستن از خشم خداوند» ترجمه می کند. 📚مفاتیح نوین ص633 4⃣اگر در سند دعای مذکور نیز خدشه ای باشد به حسب اخبار « من بلغ »و این که در و سنن سند معتبر شرط نمی باشد می توان خدشه و اشکال را بر طرف کرد . 📚وسائل الشیعه ج1 ص80 باب18 ❕امام باقر علیه السلام فرمود: « هر کس روایتی به او مبنی بر ثواب خداوند بر انجام عملی رسید و او نیز آن عمل را به امید ثواب انجام دهد خداوند به او پاداش می دهد اگر چه حدیث و روایتی که به او رسیده صحیح نباشد» 📚بحار الانوار ج2 ص256 👌اگر چه ما در گذشته ثابت کرده ایم که تمام روایات منقول در کتب معتبر حدیثی ما مورد استناد و قبول است جز آن موارد قلیلی که خلاف قرآن و سنت ، می باشد زیرا روایات ما محفوف به قرائن متعدده بر صحت می باشد که ضعف سند را جبران می کند و دعای مذکور نیز از این قاعده خارج نیست. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔برخی شبهه می کنند علی علیه السلام معاذ الله بویی از آزادی بیان نبرده بود و خوارج را به خاطر آنکه از لشکرش بیرون آمدند و با علی مخالفت کرد همه را کشت❕آیا انسان حق دارد که مخالف را تنها به جرم مخالفت بکشد❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌خوارج کسانی بودند که رسما بعد از جنگ صفین و مساله حکمیت به وجود آمدند .آنها از یک سو علی علیه السلام را تحت فشار قرار دادند که تن به حکمیت دهد و ابوموسی را به عنوان حکم قبول کند ولی هنگامی که ابوموسی فریب عمرو عاص را خورد و حکمیت به نفع معاویه پایان یافت به مخالفت با اصل حکمیت بر خاستند و به رهبری اشعث بن قیس بر ضد علی در مورد قبول حکمیت بر خاستند و از لشکر حضرت جدا شدند. 📚پیام امام امیر المومنین ج12 ص573 👌علی علیه السلام به صرف مخالفت و انتقاد خوارج ، به جنگ آنان نرفت و به آنان آزادی کامل داد به گونه ای که در مسجد حاضر می شدند و نسبت به علی علیه السلام بد گویی می کردند . 🗯زمانی امام علیه السلام با آنان جنگید که آنان سر به شورش بلند کردند و خون بیگناهان را می ریختند و امنیت مسلمین را از بین بردند . 🔶طبری نقل می کند که علی علیه السلام خطاب به آنها می گفت ؛ « سه چیز برای شما خواهد بود ؛ شما را از آمدن به مسجد برای بر پا داشتن یاد خدا باز نمی داریم ، تا با ما هستید شما را از غنائم بی بهره نمی گذاریم ، و تا جنگ را آغاز نکنید با شما نمی جنگیم » 📚تاریخ طبری ، ج5 ص73 📚الکامل فی التاریخ ج2 ص398 👌آنان به مسجد حاضر می شدند و علنا بر ضد امام تبلیغ می کردند و حضرت کاری با آنها نداشت ؛ 📚تاریخ طبری ج5 ص73 📚البدایه و النهایه ج7 ص285 🔶یکی از خوارج پس از شنیدن سخنی حکیمانه از امام خطاب به امام عرضه داشت ؛ « خداوند او را در حال کفرش بکشد ، چه خوب می فهمد » 🗯اصحاب حضرت بر خاستند تا او را بکشند . علی علیه السلام فرمود ؛ « درنگ کنید ، پاسخ او تنها دشنامی است برابر دشنام، یا در گذشتن از گناه » 📚نهج البلاغه حکمت 420 👌امام پس از آن که خوارج سر به شورش گذاشتند و به جان و مال مومنین هجوم آوردند ، جهت دفع شرشان و دفاع از شهروندان حکومت اسلامی به جنگ با خوارج رفت . 🔷جرقه جنگ از آن جایی زده شد که خوارج با عبدالله بن وهب به عنوان رهبر جریانشان بیعت کردند. 📚تاریخ طبری ج5 ص74 📚الکامل فی التاریخ ج2 ص397 🔷و پس از آن ابن خباب از یاران امام را سر بریدند و همسرش را نیز کشتند و جنینش را از شکم در آوردند و به سه زن از قبیله طی تعرض کردند و آنان را کشتند و ام سنان صیداوی را نیز از پای در آوردند. 📚انساب الاشراف ج3 ص142 ❕طبری می نویسد ؛ « پس از آن که خوارج ابن خباب و همسرش و سه زن از قبیله طی و ام سنان را کشتند ، خبر کشتار آنان و این که راه را بر مردم می گیرند ، به علی علیه السلام و مسلمین همراه او رسید .علی علیه السلام حارث بن مره عبدی را به سوی آنها گسیل داشت تا صحت اخبار گزارش شده را دریابد .خوارج به جانب او نیز گسیل یافتند و او را نیز کشتند . خبر به امیر مومنان رسید .جماعت نزد او گفتند ای امیر مومنان چرا اینان را پشت سر ما می گذاری ( و به جنگ معاویه می روی ) تا بر اموال و خانواده های ما چنگ اندازند ؟ ما را به سوی این قوم روان ساز ...علی علیه السلام نیز بر همین نظر استوار شد » 📚تاریخ طبری ج5 ص82 📚البدایه و النهایه ج7 ص288 ❕علی علیه السلام باز هم قصد جنگیدن با آنها را نداشت و قیس بن سعد را به سوی آنان فرستاد تا قاتلان را تحویل دهند .خوارج پیغام دادند که ما همگی ایشان را کشتیم و همگی ریختن خون شما و آنها را مباح می دانیم . 📚تاریخ طبری ج5 ص83 👌امام پس از این جریان نیز باز بر خوارج استدلال آورد و با فرستادن اصحابش بطلان روش آنان را با دلیل بیان کرد و حتی پرچم امانی بر افراشت تا هرکس به زیر آن برود جانش در امان باشد 📚انساب الاشراف ج3 ص146 🔶و تا خوارج جنگ و حمله را آغاز نکردند ، امام علیه السلام به آنان حمله نبرد چنان که مسعودی می نویسد ؛ « علی علیه السلام خوارج را به بازگشت و توبه دعوت کرد اما آنان گوش فرا ندادند و به سوی یاران امام تیر اندازی کردند . به امام علیه السلام گفته شد آنان ما را تیر باران کردند . امام فرمود دست نگه دارید .یاران علی آن گفته را سه بار تکرار کردند و علی همچنان از آنان خواست تا دست باز دارند تا زمانی که مردی آغشته به خون به نزد امام آورده شد ، علی علیه السلام فرمود اینک جنگ با آنان روا شد ، بر ایشان بتازید » 📚مروج الذهب ج2 ص416 🔶می بینیم علی علیه السلام نهایت مدارا با خوارج را کردند و وقتی دیدند که خوارج امنیت مسلمین و جامعه اسلامی را به خطر انداخته اند جهت دفاع ، به جنگ آنان رفتند و این حق مشروع امام بود که با کسانی که در صدد ایجاد آشوب و شورش در جامعه هستند به مبارزه برخیزند . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
عرب 🤔 ❔یکی از کانال های ضد دین این شبهه را کرده است که اعراب زمان پیامبر معتقد به خدا بودند و خدا را قبول داشتند و این مطلب در آیات قرآن نیز آمده است ❗️حال چگونه آنها را به نام اعراب جاهلی معرفی می کنید ❕این ظلم به مردمان آن زمان و دروغی آشکار است❕❕ 💠پاسخ💠 👌در این شکی نیست که اعراب جاهلی زمان پیامبر گرامی معتقد به خداوند بودند چنان که می فرماید ؛ « اگر از آنها سوال کنی چه کسی آسمانها و زمین را آفریده است به طور قطع در پاسخ می گویند الله » 🔶لقمان 25 🗯این تعبیر در آیات دیگر قرآن نیز به چشم می خورد ؛ 🔷 عنکبوت 61-63- زمر 38- زخرف 9 👌بنابراین مشرکان بر اساس تعالیمی ابراهیمی بر جای مانده در میان آنها هرگز منکر توحید خالق نبودند و نمی توانستند خالقیت را برای بت ها قائل شوند ، تنها به شرک در عبادت و شفاعت استقلالی بت ها معتقد بودند و بت ها را مورد پرستش قرار می دادند تا آنها را به خدا نزدیک کنند ؛« ما نعبدهم الا لیقربونا الی الله زلفی » 🗯زمر3 💠اعتقاد به خالقیت خداوند برای جهان از آنان رفع جاهلیت و گمراهی نمی کند ، زیرا بسیاری از اعمال و عقاید آنان ، بر جاهلیت و گمراهی آشکار آنان ( ال عمران 164) تصریح دارد ؛ 1⃣چه گمراهی از بت پرستی آنان بالاتر است .بت پرستی برای تقرب به خدا در تمام جامعه آنها حاکم بود اعم از بت هایی که همه قبائل به آن احترام می گذاشتند و در خانه کعبه نصب شده بود و بت های قبیلگی و بت های خانوادگی ، بت هایی که به اشکال مختلف ساخته شده بود ، و بت هایی که بدون شکل بود و مثلا قطعه سنگی آن را تشکیل می داد. 📚پیام امام امیر المومنین ج2 ص111 2⃣چه گمراهی و جاهلیتی از این بالاتر که دختران را با دست خود زنده به گور کنند ، و به این عمل فخر و مباهات نمایند که نگذاریم ناموسمان به دست بیگانگان بیفتد . 🔷نحل 58-59 3⃣چه گمراهی و جاهلیتی از این بالاتر که انواع خرافات و موهومات بر آنها حاکم باشد و فرشتگان را دختران خدا بدانند ؛ 🔷زخرف19- نحل 57 4⃣چه گمراهی از آن واضح تر که جنگ و خونریزی در تمام دوران سال به استثنای ماه های حرام بر آنان حاکم بود ، و کینه های قبیلگی از پدران به فرزندان به ارث می رسید و سال ها بین آنها ادامه داشت . 🔷ال عمران 103 5⃣چه گمراهی از این آشکار تر که حتی مراسم نماز و نیایش آنها مضحک و نفرت انگیز بود ، گاه زنان به صورت برهنه مادر زاد بر گرد خانه خدا طواف می کردند و این کار خود را عبادت می شمردند ، و گاه با کف زدن و سوت کشیدن مراسم نماز را به جای می آوردند . 🔷انفال35 6⃣حضرت علی علیه السلام زمان جاهلیت آن زمان را چنین تصویر می کند ؛ « خداوند محمد را مبعوث ساخت تا جهانیان را بیم دهد و امین آیات او باشد در حالی که شما ملت عرب بدترین آیین ها را داشتید ، و در بدترین سرزمین زندگی می کردید ، در میان سنگ های خشن و مارهای کر و فاقد شنوایی ( که خطرناک ترین مار ها هستند ) آب های آلوده می نوشیدید و غذاهای ناگوار می خوردید ، خون یکدیگر را می ریختید ، و پیوند خویشاوندی را قطع می کردید ، فرزندان را به دست خود کشته یا زیر خاک پنهان می کردید ، بت ها در میان شما برپا و گناهان تمام وجود شما را فرا گرفته بود » 📚نهج البلاغه خطبه 26 ❕ادامه پاسخ 👇👇👇
🗯ادامه پاسخ ❕❕❕ 👌در اینجا جهت روشنی اذهان به گوشه ای دیگر از خرافات عرب جاهلی که در کتاب فروغ ابدیت آمده است اشاره می کنیم ؛ 1⃣ آتش افروزی برای آمدن باران: 👌شبه جزیره عربستان،در بیشتر فصول با خشکی روبرو است.مردم آنجا برای فرود آمدن باران،چوبهائی را از درختی به نام «سلع »و درخت زودسوز دیگری،به نام «عشر»گرد می آوردند و آنها را به دم گاو بسته،گاو را تا بالای کوه می راندند.سپس چوبها را آتش زده،به جهت وجود مواد محترقه در چوبهای «عشر»،شعله های آتش از آنها بلند می شد و گاو بر اثر سوختگی شروع به دویدن و اضطراب و نعره زدن می کرد،و آنان این عمل ناجوانمردانه را،به عنوان یک نوع تقلید و تشبیه به رعد و برق آسمانی انجام می دادند.شعله های آتش را به جای برق،و نعره گاو را به جای رعد، محسوب می داشتند،و این عمل را در نزول باران مؤثر می دانستند. 2⃣اگر گاو ماده آب نمی خورد،گاو نر را می زدند: 🔶گاوهای نر و ماده را برای نوشیدن آب،کنار جوی آب می بردند،گاهی می شد که گاوهای نر،آب می نوشیدند ولی گاوهای ماده لب به آب نمی زدند،آنان تصور می کردند که علت امتناع، همان وجود دیوها است که در میان شاخهای گاو نر جا گرفته اند و نمی گذارند گاوهای ماده آب بنوشند و برای راندن دیوها به سر و صورت گاوهای نر می زدند. 3⃣شتر سالمی را داغ می زدند تا دیگری بهبودی پیدا کند: 👌اگر در میان شتران،بیماری پیدا می شد،و یا قرحه و تاولی در لب و دهان آنها ظاهر می گردید،برای جلوگیری از سرایت این بیماری،شتر سالمی را می آوردند،لب و بازو و ران او را داغ می کردند،ولی علت این کار روشن نیست،گاهی احتمال می دهند که جنبه پیش گیری داشته و یک نوع معالجه علمی بوده است،ولی از آن نظر که از میان شتران زیاد فقط به سر یک شتر چنین بلائی را می آوردند،می توان گفت که:یک عمل خرافی بوده و علل موهومی داشته است. 4⃣ شتری را در کنار قبری حبس می کردند،تا صاحب قبر هنگام قیامت پیاده محشور نشود: 👌اگر مرد بزرگی فوت می کرد،شتری را در کنار قبر او در میان گودالی حبس می کردند، و آب و علف به او نمی دادند،تا جان سپرد،و متوفی روز رستاخیز بر آن سوار شود،و پیاده محشور نگردد. 5⃣شتری را در کنار قبر پی می کردند: ❕از آنجا که شخص متوفی،در دوران زندگی برای عزیزان و مهمانان خود،شتر نحر می کرد،برای تکریم از متوفی و سپاسگزاری از او،بازماندگانش در پای قبر او، شتری را به طرز دردناکی پی می کردند. 6⃣ کیفیت معالجه بیماران: 👌اگر کسی را عقرب و مار می گزید،بر گردن مار و عقرب گزیده،زیور آلات طلائی می آویختند،و معتقد بودند که اگر مس و قلع همراه خود داشته باشد می میرد. بیماری «هاری »را که معمولا از گاز گرفتن سگان بیمار به وجود می آید،با مالیدن کمی از خون بزرگ قبیله بر موضع جراحت معالجه می نمودند و اگر علائم جنون در کسی ظاهر می گردید،برای راندن ارواح خبیثه به کثافات پناه برده،کهنه آلوده و استخوان مردگان را به گردن وی می آویختند.برای اینکه بچه آنها دیوزده نشود،دندان روباه و گربه را به نخی بسته و به گردن بچه ها می انداختند.هر گاه لب و دهان بچه ها کورک می زد،مادر بچه،غربالی به سر می گرفت و از خانه های قبیله،نان و خرما جمع می کرد و آنها را به سگها می داد،تا دانه و کورک لب و دهان فرزندش بهبودی پیدا کند،و زنان قبیله مواظبت می کردند بچه های آنها از آن نانها و خرماها نخورند،که مبادا آنها نیز بهمین درد گرفتار شوند. 7⃣ قسمت دیگری از خرافات: 🗯برای رفع نگرانی و ترس،از وسائل زیر استفاده می کردند: موقعی که وارد دهی می شدند و از بیماری وبا،یا دیو می ترسیدند،برای رفع ترس در برابر دروازه روستا،10 بار صدای الاغ می دادند و گاهی این کار را با آویختن استخوان روباه به گردن خود، توام می نمودند.و اگر در بیابانی گم می شدند،پیراهن خود را پشت رو می کردند و می پوشیدند.موقع مسافرت که از خیانت زنان خود می ترسیدند،برای کسب اطمینان نخی را بر ساقه و یا شاخه درختی می بستند،موقع بازگشت اگر نخ به حال خود باقی بود، مطمئن می شدند که زن آنها خیانت نورزیده است،و اگر باز،یا مفقود می گردید،زن را به خیانت متهم می ساختند. 🔶اگر دندان فرزند آنان می افتاد،آن را با دو انگشت به سوی آفتاب پرتاب کرده می گفتند:آفتاب!دندانی بهتر از این بده .زنی که بچه اش نمی ماند،اگر هفت بار بر کشته مرد بزرگی قدم می گذاشت،معتقد بودند که:بچه او باقی می ماند و... 📚فروغ ابدیت ص53 به بعد 🗯آنچه گفتیم خلاصه ای از آداب و عقائد جاهلیت عرب بود و کتب تاریخی بسیاری از این موارد را در خود ثبت و ضبط کرده است . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁