❓پرسش
❔قرآن در شرح داستان ذو القرنین نقل می کند که خورشید در آب تیره فرو می رود ( 86 کهف) ❗️
❓چگونه خورشید با آن عظمت ممکن است در آب تیره ای فرو رود❗️آیا این سخن با کرویت زمین و گردش آن به دور خورشید و پیدایش شب و روز مخالف نیست❕
💠پاسخ💠
👌خداوند در آیه 86 سوره کهف در ضمن داستان ذو القرنین می فرماید:
« حتی اذا بلغ مغرب الشمس وجدها تغرب فی عین حمئه»
« تا به غروبگاه آفتاب رسید ( در آن جا ) احساس کرد ( ودر نظرش مجسم شد ) که خورشید در دریای تیره و گل آلودی فرو می رود»
❕« حمئه » در اصل به معنای گل سیاه بد بو و یا به تعبیر دیگر لجن است
❕« عین » هم به معنای چشمه یا آب کثیر و محل ریزش آب است .از آنجایی که آب دریاها و اقیانوس ها زیاد است و آب جوی ها و نهرها و رودها معمولا به دریا می ریزد و آب دریاها نیز به اقیانوس اتصال پیدا می کند از این جهت قرآن از آن به « عین » که به معنای آب زیاد است تعبیر نموده است.
📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ص503
❗️این آیه در مقام بیان تصور ذو القرنین از غروب خورشید است .ذو القرنین هنگام غروب آفتاب بود که در کنار ساحل ایستاده بود و به آن منظره شگفت انگیز نگاه می کرد از آنجا که هرگاه شخصی در ساحل دریا بایستد به واسطه کروی بودن زمین، هنگام غروب آفتاب چنین به نظرش می رسد که خورشید آهسته آهسته در انتهای افق به دریا فرو می رود از این جهت قرآن آن حالت و احساس ذو القرنین را این طور بیان می کند:
❗️« چنین احساس کرد که خورشید در آب تیره ای فرو می رود»
🔷همه مسافران دریاها و ساحل نشینان چنین احساسی را درباره خورشید دارند که در دریا غروب می کند و یا از دریا سر بر می آورد.
👌روی این حساب آیه فوق به کرویت زمین کاملا سازگار است.
🔶وقتی که خورشید به هنگام غروب به آب دریا می تابد آب دریا رنگ تیره ای به خود می گیرد از این جهت قرآن احساس ذو القرنین را بیان می کند که تصور کرد که خورشید در آب تیره ای فرو می رود.
👌در تفسیر نمونه چنین آمده است:
« هر چند غروب آفتاب در چشمه ای گل آلود قطعا جنبه خطای باصره داشت ولی با این حال نشان می دهد که ممکن است خورشید با آن عظمت بوسیله چشمه گل آلودی پوشاننده گردد همانگونه که یک انسان با عظمت و یک شخصیت والا مقام گاه بر اثر یک لغزش به کلی سقوط می کند و شخصیتش در دیده ها غروب خواهد کرد»
📚تفسیر نمونه ج12 ص538
👌بنابراین می توان گفت که غرض خداوند از بیان این احساس و تصور ذو القرنین از غروب خورشید بیان یک نکته ناب اخلاقی بوده است.
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❓من تو یک کانال ضد دین مطلبی دیدم مبنی بر این که قبر امام رضا در مشهد قرار ندارد و به ما دروغ گفته اند
❔ایا این مطلب سندیت دارد❗️❗️
💠پاسخ💠
👌چنین سخن و استدلالی خلاف بدیهیات است و قابل پذیرش نمی باشد.
🔶شیخ مفید می نویسد:
« امام رضا علیه السلام در سال 203 ماه صفر در خراسان از دنیا رفت »
📚الارشاد ج2 ص247
👌شیخ کلینی می نویسد:
« امام رضا علیه السلام در سال 203 در سن پنجاه و هفت سالگی در طوس محلی به نام سناباد از اطراف نوقان از دنیا رفت و در همان جا دفن شد .مامون او را از مدینه به مرو و از راه بصره و فارس آورده بود و وقتی مامون به جانب بغداد حرکت کرد امام را با خود برد و در این منطقه از خراسان از دنیا رفت»
📚الکافی ج1 ص486
🔶امام جواد نیز به این مطلب تصریح کرده و می فرماید:
« هر کس قبر پدرم را در طوس زیارت کند خداوند تمام گناهانش را می آمرزد»
📚الکافی ج4 ص585
📚الفقیه ج2 ص583
🔶امام علی فرمود:
« به زودی فرزندی از ذریه من در خراسان به وسیله سم از دنیا می رود نام او نام من است...»
📚الفقیه ج2 ص584
📚وسائل الشیعه ج14 ص554
🔶امام صادق فرمود:
« در سرزمین خراسان در شهری به نام طوس کشته می شود . هر کس او را در آنجا زیارت کند ...وارد بهشت می شود»
📚الفقیه ج2 ص584
📚عیون الاخبار ج2 ص259
🔶پیامبر گرامی فرمود:
« پاره تن من در خراسان به خاک سپرده می شود .هر مومنی که او را زیارت کند خداوند بهشت را بر او واجب می کند و جهنم را بر او حرام می کند»
📚الفقیه ج2 ص585
📚امالی صدوق ص60
🔶امام رضا نیز فرمود:
« مدفن من در طوس قطعه ای از بهشت است»
📚الفقیه ج2 ص583
🔶وفرمود:
« من به زودی مظلومانه با سم( در طوس )کشته می شوم و در نزدیکی قبر هارون الرشید دفن می شوم»
📚عیون الاخبار ج2 ص226
🔶هروی می گوید:
« امام رضا در طوس وارد قبه ای شد که قبر هارون الرشید در آنجا بود و فرمود این جا تربت من است و در این مکان دفن می شوم و این مکان محل رفت و آمد شیعیانم خواهد شد...»
📚عیون الاخبار ج2 ص136
👌به این مضمون روایات فراوان دیگری نیز وارد شده است که جهت آگاهی رجوع فرمایید:
📚بحار الانوار ج49 ص292 باب 21
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔با توجه به خطبه ۶۷ نهج البلاغه که امام علی فرموده.... اگر زمامداری و حکومت در انصار بود سفارش کردن درباره آن ها معنایی نداشت زیرا پیامبر در مورد حسن رفتار با انصار سفارش کرده است.
❓خب درباره خود حضرت علی هم پیامبر کلی سفارش کرده و طبق این استدلال یعنی زمامداری و حکومت در ایشان هم نبوده است❗️❗️
💠پاسخ💠
👌در خطبه 67 نهج البلاغه چنین می خوانیم؛
❗️در سقیفه بنی ساعده ، انصار که نخست خواهان استقلال در خلافت بودند و هنگامی که از سوی مهاجران رد شدند گفتند:« حال که خلافت ما را به طور استقلال نمی پذیرید حد اقل امیری از ما باشد و امیری از شما و به صورت شورایی خلافت را سامان می دهیم »
👌وقتی خبر این استدلال انصار به امام رسید فرمود:
« چرا در برابر آنها به این حدیث پیامبر استدلال نکردید که درباره انصار فرمود با نیکان آنها به نیکی رفتار کنید و از بدان آنها در گذرید»
❔حاضران عرض کردند این چه دلیلی بر ضد آنها می شود❕
🔶امام فرمود:
« اگر حکومت و زمامداری در میان آنها بود سفارش درباره آنها معنا نداشت»
❗️بدیهی است هنگامی که سفارش کسی را به دیگری می کنند مفهومش این است که اختیار کارها به سفارش شونده است نه آن کسی که سفارش او را کرده اند .
👌درست مثل این که هنگامی که پدر خانواده می خواهد به سفر برود به پسر بزرگتر می گوید:
« نسبت به برادران کوچکتر مهربانی کن و با آنها ملاطفت نما» «مفهوم این سخن آن است که کارها را به دست تو سپردم و آنها را نیز به تو می سپارم»
📚پیام امام امیر المومنین ج3 ص111
❓حال شما اشکال می کنید که پیامبر در مورد حسن رفتار با حضرت علی هم سفارش کرده است آیا این به آن معناست که حضرت علی ولایت بر مردم ندارد❗️
👌پاسخ آن است؛
❗️پیامبر گرامی بارها حضرت علی را به عنوان امام و جانشین خود انتخاب کرده بود چنان که علمای اهل سنت نقل می کنند که فرمود:
« علی ولی و سرپرست شما بعد از من است»
📚صحیح ترمذی ج2 ص297
📚مسند احمد ج4 ص437
👌وفرمود:
« علی برادر و وصی و خلیفه من در میان شما است .امر او را بشنوید واز او اطاعت کنید»
📚تاریخ طبری ج2 ص62
👌وفرمود:
« علی وصی من و سر نگه دار من و برترین فردی است که پس از خود در میان می گذارم»
📚تهذیب التهذیب ج3 ص106
👌وفرمود:
« علی آقای مسلمین و امام متقین است»
📚مستدرک الصحیحین ج3 ص137
❗️با توجه به این قرائن و شواهد روشن می شود که وقتی پیامبر به حضرت علی سفارش می کند ، مراد ایشان سفارش به اطاعت و ولایت حضرت علی است .
👌اما زمانی که سفارش کردن به فرد و گروهی بدون شواهد و قرائن بر اولویت و ولایت آن فرد و گروه باشد.
❗️ روشن می شود که انان هیچگونه ولایتی و اولویتی ندارند بلکه افرادی که به آن ها سفارش شده است به نوعی بر آنان برتری و اولویت دارند و زمام امور آنان را بدست دارند.
👌 حضرت امیر با توجه به همین نکته استدلال انصار را بر خلافت و ولایت خودشان باطل ساخت زیرا پیامبر به هیچ عنوان آنان را به عنوان امام و رهبر بر نگزیده بود.
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔مگر روز قیامت همه انسان ها عریان و بدون لباس و پوشش محشور میشوند ؟ اگر عریان باشیم واقعا با حکمت خداوند سازگار است ؟ لطفا از طریق آیات و روایات و عقلی پاسخ بدهید❗️❗️
💠پاسخ💠
❗️از برخی روایات استفاده می شود که مردمان در روز قیامت لخت محشور می شوند.
🔷پیامبر گرامی فرمود:
« مردمان در قیامت لخت و بدون پوشش محشور می شوند»
📚بحار الانوار ج7 ص12
🔶حضرت امیر فرمود:
« مردمان روز قیامت عریان به نزد پرودگار حاضر میشوند»
📚امالی طوسی ص653
🔶امام باقر فرمود:
« زمانی که قیامت شود خداوند همگان را جمع می کند در حالی که آنان عریان هستند»
📚بحار الانوار ج7 ص101
👌اما باید توجه کرد که این عریان محشور شدن اختصاص به کافران دارد و مومنان با پوشش محشور می شوند.
🔶امام صادق درباره کیفیت حشر مومنان فرمود:
« آنان در کفن هایشان محشور می شوند و کسی که بدون کفن از دنیا رفته باشد به وسیله پوششی الهی محشور می شود»
📚الاحتجاج ج2 ص350
🔶در روایت دیگر پیامبر گرامی فرمود:
« مومن به حالت پوشیده محشور می شود و کافر به حالت عریان محشور می شود»
📚بحار الانوار ج7 ص111
👌باید توجه کرد که عریان محشور شدن کافران نوعی عذاب روحی برای آنان می باشد که از درون آنها را می خورد اما با توجه به خوف و هراسی که قیامت بر افراد وارد می کند هر کس به فکر خودش است و به هیچ عنوان به وضعیت دیگران توجه نمی کنند.
🔶خداوند می فرماید:
« روزی که آدمی از برادرش و از مادرش و پدرش و از همسرانش و پسرانش می گریزد .در آن روز هرکسی از آنان را کاری است که او را به خود مشغول می دارد»
🔷عبس 34- 37
🔶عایشه از پیامبر سوال کرد که زمانی که کافران عریان محشور می شوند برخی از انان به دیگری نگاه می کند❓
👌پیامبر گرامی فرمود:
« همگان مشغول به خودشان هستند و به یکدیگر هیچ توجهی ندارند»
📚بحار الانوار ج7 ص69
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❔پرسش
❓فلسفه غسل دادن میت با شرایط مخصوصی چیست❔میتی که قرار است به زودی بپوسد و از بین برود چه نیازی به غسل دارد❗️❗️
💠پاسخ💠
👌یکی از اسرار لزوم غسل میت این است که تمام اقوام و ملل دنیا همانطور که احترام افراد زنده را لازم می دانند برای مردگان نیز احترام خاصی قائل می شوند.
🔷گرچه اسلام بسیاری از تشریفات ملل و اقوام گذشته را درباره مردگان که جنبه خرافی داشته حذف کرده است ولی احترام ساده و بی آلایش را به صورت « غسل و کفن و دفن» برای مردگان لازم می داند .روی این حساب موضوع غسل میت و سایر تشریفات مردگان یک نوع احترام بی آلایش نسبت به مردگان است .
❗️به عبارت دیگر؛
🗯اسلام برای انسان ارزشی قوق العاده قائل است و ارزش او را با وسائل و بیانات گوناگون بالا برده است حتی این موضوع شامل حال پس از مرگ هم می شود و از نظر قوانین اسلام هیچ کس مجاز نیست به مرده مسلمان اهانت کند حتی نمی تواند به قبر او نیز اهانت نماید .
🔶موضوع غسل و کفن و دفن مردگان نیز یک نوع احترام به مقام انسان است . احترامی که جنبه خرافی ندارد.
❗️علاوه بر این چون از نظر اسلام مرگ پایان زندگی نیست بلکه دروازه ای نسبت به جهان و زندگی دیگر و نزول در جوار رحمت الهی است از این جهت دستور می دهد که بایستی مردگان را نظیف و پاکیزه کنند و با لباسی ساده و پاک به خاک بسپارند تا این عمل رمز بقای حقیقی و امتداد زندگی باشد .این است فلسفه غسل میت
📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ، مکارم شیرازی و سبحانی تبریزی ، ص315
👌فلسفه غسل میت در روایات؛
🔶امام رضا علیه السلام فرمود:
« علت غسل دادن میت این است که به این وسیله طاهر و نظیف شده و از آلودگی های امراض و آنچه در هنگام بیماری به او رسیده پاکیزه می گردد چه آنکه انسان بعد از مرگ با فرشتگان و اهل آخرت ملاقات می کند لذا مستحب است وقتی بر خداوند و اهل طهارت وارد می شود طاهر و نظیف بوده و به واسطه طهارت به خداوند توجه کند و از او خواسته خود را خواسته و بخواهد که شفاعت شفعائ را در حق او بپذیرد.
🔶وعلت دیگر برای غسل دادن میت آن است که وقتی روح از کالبد خارج می شود نطفه ای که وی از آن خلق شده از جسد او بیرون می رود لذا این غسل به خاطر خروج آن نطفه نیز می باشد»
📚علل الشرائع ج1 ص300
📚وسائل الشیعه ج2 ص478
🔷در روایت دیگر فرمود:
« به غسل میت دستور داده شده است زیرا زمانی که انسان می میرد نجاست و آفت و ناراحتی ها بر او غالب می شود .میت دوست دارد زمانی که اهل طهارت از ملائکه را می بیند و با آنها مباشرت می کند طاهر باشد و با این طهارت به خداوند توجه کند»
📚عیون الاخبار ج2 ص114
📚وسائل الشیعه ج2 ص478
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔴 دورهٔ تربیت مربی فضای مجازی
📌 امام خامنهای: فضای مجازی به اندازهٔ اصل انقلاب اهمیت دارد...
📌دورهای متفاوت و کارآمد جهت آموزش مربیان و مدیران آیندهٔ فضای مجازی 🌷
مدرس 🎙 استاد #مومن_نسب
نوع دوره: #مجازی
سطح دوره: عمومی
🔰 به همراه #گواهی_معتبر پایان دوره از دانشگاه امام حسین علیه السلام
🔻 جهت اطلاع از شرایط ثبتنام به شناسهٔ زیر پیام دهید:
🆔 @khanalizadeh
🔻 همچنین می توانید همه روزه از ساعت ۱۵ الی ۱۷ جهت دریافت مشاوره ی رایگان با شماره ی ذیل تماس حاصل نمایید؛
✅ 09903457741
💥 شرکت در این دوره تحولی اساسی در شما و خانواده تان ایجاد خواهد کرد
✅ https://eitaa.com/joinchat/543817728Cc264cfff87
❓پرسش
❔خواستم بدونم که آیا دعای سلامتی امام زمان « اللهم کن لولیک ...» مستند است و در منابع معتبر ما آمده است ❓برخی می گویند این دعا سند ندارد❗️
💠پاسخ💠
👌دعای سلامتی امام عصر در مجامع روایی ما از امام باقر و امام صادق علیهما السلام نقل شده است .
🔶منابعی که دعای مذکور « اللهم کن لولیک ...» را نقل کرده اند به شرح زیر است؛
📚الکافی ج4 ص162
📚التهذیب ج3 ص103
📚مصباح المجتهد ج2 ص630
📚المزار الکبیر ص612
📚اقبال الاعمال ج1 ص85
📚فلاح السائل ص 46
📚مختصر البصائر ص 460
📚البلد الامین ص 203
📚المصباح للکفعمی ص 586
📚الوافی ج11 ص406
📚بحار الانوار ج94 ص349
📚مستدرک الوسائل ج7 ص483
📚سفینه البحار ج5 ص227
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔در همه ایاتی که در مورد تحدی در قرآن آمده از مخالفان خواسته شده است تا متنی «مثل» قرآن بياورند، اما معنای دقيق واژه «مثل» در اين تحدی نامعلوم است. قرآن نگفته است که منظورش از «مثل» چيست، بنابراين دعوت به رقابت و مبارزهای کرده که معيار و ميزان داوری آن مشخص نيست❗️
💠پاسخ💠
👌خداوند می فرماید:
« اگر انس و جن دست به دست هم دهند که همانند و مثل این قرآن را بیاورند مثل آن را نخواهند آورد هر چند در این کار پشتیبان یکدیگر باشند»
🔶اسرای 88
👌و یا می فرماید:
« اگر درباره آنچه بر بنده خود نازل کردیم شک دارید یک سوره همانند و مثل آن را بیاورید »
🔶بقره 23
👌مثل قرآن یا مثل یک سوره از قرآن به چیزی اطلاق می شود که تمام مشخصات قرآن یا یک سوره قرآن در آن جمع باشد.
❗️حال مشخصات قرآن و سوره های قرآنی؛
1⃣آورنده قرآن مکتب نرفته و درس ناخوانده بوده است.
🔶کسی که می خواهد مانند قرآن را بیاورد نباید هیچ سابقه ای از تحصیل داشته باشد.خداوند در وصف پیامبرش می فرماید:
« پیش از این نه کتابی می خواندی و نه با دست خود چیزی را می نوشتی »
🔷عنکبوت 48
👌ومی فرماید:
« آنها که از پیامبر امی و درس ناخوانده تبعیت می کنند...»
🔷اعراف 157
👌امام رضا علیه السلام می فرماید:
« قرآن مردم را به مبارزه طلبیده است که نوشته ای بیاورند که مثل قرآن باشد و از فردی صادر شده باشد که هیچ چیز نخوانده باشد و به مکتب نرفته باشد و از هیچ احدی تعلم نکرده باشد چنان که پیامبر اسلام چنین بود»
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج1 ص153
👌بنابراین با توجه به این که مبارزه کردن با قرآن بدون علم و دانش و آگاهی محقق نمی شود روشن می شود که هیچگاه همانندی با قرآن در کلمات و جملات افراد محقق نمی شود.
2⃣این که قرآن تحدی به مثل خودش می کند دال بر آن است که متنی که می خواهد با قرآن همانندی کند باید در تمام اوصاف اعم از فصاحت و بلاغت با محتوا و معارف عالی همانند قرآن باشد.
📚پیام قرآن ج8 ص82
🔷قرآن کتابی است که آیات آن محکم و متقن است چنان که می فرماید:
« کتابی است که آیات آن استحکام یافته سپس از جانب حکیمی آگاه به روشنی بیان شده است»
🔶هود 1
👌سخنان پست و بی ارزش و باطل در آن راه ندارد چنان که می فرماید:
« هیچ گونه باطلی نه از پیش روی و نه از پشت سر به سراغ قرآن نمی آید»
🔶فصلت 42
❗️در عین آن که دارای محتوای عالی است فهم آن برای همگان آسان است چنان که می فرماید:
« قطعا قرآن را برای پند آموزی آسان کردیم پس آیا پند گیرنده ای است»
🔶قمر 17
👌دارای زیبایی های لفظی و معنوی است چنان که میفرماید:
« خدا زیباترین سخن را به صورت کتابی متشابه متضمن وعده و وعید نازل کرده است»
🔶زمر23
👌قصص و داستان های قرآن از انبیا و سایرین برترین داستان ها بوده که موافق عقل و فطرت است و مطلبی که خلاف شان انبیا باشد در آن نمی باشد چنان که می فرماید:
« ما نیکو ترین سرگذشت را به موجب این قرآن به تو وحی کردیم»
🔶یوسف3
🔶هر آنچه لازمه هدایت و سعادت نوع بشر است در آن می باشد :
« این کتاب روشنگر و بیان کننده هرچیز است»
🔶نحل 89
❗️محتوای آن لحظه ای از حق و حقیقت جدا نمی شود :
« ما این کتاب را به حق بر تو نازل کردیم»
🔷نسائ 105
👌مایه بیداری و تذکر همگان است چنان که می فرماید:
« این ذکر مبارکی است که بر شما نازل کردیم»
🔶انبیائ 50
👌وبه زبان عربی مبین و اوج فصاحت و بلاغت است چنان که می فرماید:
« قرآن به زبان عربی روشن است»
🔶طه 195
❗️بنابراین اگر متنی بخواهد با قرآن و سوره قرآن برابری کند باید تمام این مشخصات در آن باشد و از لحاظ این موارد از قرآن برتری داشته باشد تا همانندی صدق بکند.
3⃣از سوی دیگر اگر همانندی و مثلیت با قرآن در متنی به صورت کامل بخواهد محقق شود باید نکات نیز رعایت شود؛
🔶1- از قوانین علمی پرده بر داشته باشد که علم هنوز به آن نرسیده است چنان که در قرآن در بیش از شانزده مورد از این قوانین علمی پرده برداشته شده است؛
📚پیام قرآن ج8 ص151 به بعد
🔶2- مشتمل بر اخبار غیبی باشد زیرا در قرآن در بیش از ده مورد سخن از اخبار غیبی به میان آمده است که محقق شده است؛
📚همان مدرک ص303 به بعد
❗️بنابراین اگر قرآن تحدی به مثل خودش می کند موارد این همانندی را نیز بیان می کند و مصادیق مثلیت با خودش را گنگ و نامفهوم نگذاشته است .
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔چگونه امامت از اصول دین شیعه هست؟ آیا آیهای از قرآن وجود دارد که به این موضوع دلالت کند؟اصلا اصول دین شیعی چگونه و توسط چه کسی وضع شده است❗️❗️
💠پاسخ💠
👌ادله متعددی از آیات قرآن و روایات شیعه و سنی دلالت بر این می کند که مساله امامت امامان اهل بیت جزو اصول دین و اساس اسلام می باشد که اگر نباشد اسلام فرد کامل نیست از جمله؛
1⃣امامت در نزد تشیع ادامه نبوت است و امام از سوی خداوند خلیفه و جانشین پیامبر است و تمام وظایف پیامبر به غیر از دریافت وحی تشریعی را بر عهده دارد از قبیل هدایت بشر به سعادت دنیا و آخرت و مدیریت امور آنان و اقامه عدل و برداشتن ظلم و ستم و محافظت از شرع و تبیین و تفسیر کتاب الهی و رفع اختلاف مردم و تزکیه و تربیت آنها و ...که همگی بر عهده امام می باشد .
👌بنابراین با همان ملاکی که نبوت جزو اصول دین شمرده می شود امامت نیز جزو اصول دین به شمار می آید.
2⃣خداوند در آیه 67 مائده می فرماید:
«ای پیامبر آنچه از جانب خدا بر تو نازل شده است به مردم ابلاغ کن که اگر چنین نکنی رسالت خود را تکمیل نکرده ای خداوند تورا از گزند مردم حفظ می کند »
👌طبق روایات فراوان شیعه وسنی این آیه دررابطه با امامت حضرت علی ودر سرزمین غدیر خم نازل شد وپیامبر مامور شد که علی را به طور رسمی به عنوان جانشین خود در غدیر اعلام کند.
❗️مرحوم علامه امینی در الغدیر جلد 1 صفحه 424-438 بیش از 30 روایت از روایات اهل سنت ذکر می کند که این آیه در جریان غدیر خم نازل وامامت حضرت علی نازل شده است.
📚سیوطی در در المنثور،ج3 ص117- ابن ابی حاتم در تفسیرش ج1 ص14- ثعلبی در الکشف والبیان ج4 ص91- واحدی در اسباب النزول،ص135- فخر رازی در تفسیر کبیر،ج12 ص42- نیشابوری در تفسیرش ج2 ص616- شوکانی در فتح القدیر،ج2 ص60- و...
❗️در کتب شیعه نیز روایات فراوانی برای این شان نزول ذکر شده است که آیه در جریان غدیر نازل شده است که جهت آگاهی رجوع کنید به تفسیر برهان،ج2 ص334 به بعد-بحار الانوار،ج37 ص108 به بعد
🔶این آیه می گوید که اگر پیامبر امامت علی را اعلان نکند رسالت خود را انجام نداده است .یعنی اگر امامت نباشد نبوت آن حضرت بی اثر خواهد بود .این نشانه جایگاه اساسی امامت بوده و دلیل بر آن است که امامت از اصول دین به شمار می رود.
3⃣ خداوند در آیه 3 مائده می فرماید:
« امروز کافران از ( زوال) آیین شما مایوس شدند ،بنابراین از انها نترسید و از ( مخالفت) من بترسید.امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین( جاودان )شما پذیرفتم»
👌 🗯سیوطی از ابوسعید خدری نقل می کند که گفت:
« هنگامی که پیامبر در روز غدیر علی را به جانشینی خود منصوب کرد و ولایت او را بر مومنین اعلام کرد جبرییل ایه « الیوم اکملت لکم دینکم...» را نازل کرد»
📚در المنثور ج2 ص259
🗯وباز از ابوهریره نقل می کند:
« هنگامی که روز غدیر که روز هجدهم ذی الحجه است فرا رسید پیامبر فرمود: هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست سپس ایه اکمال نازل شد»
📚همان منبع ج2 ص259
👌همین مضمون در تاریخ بغداد ج8 ص 290 و شواهد التنزیل ج1 ص157 و...از کتب علمای اهل سنت نقل شده است .علامه امینی از حدود شانزده نفر از علمای اهل سنت نام می برد که نقل کرده اند که آیه در جریان غدیر و امامت حضرت علی نازل شد.
📚ترجمه الغدیر ج2 ص116
❗️در کتب شیعه نیز روایات فراوانی نقل شده که آیه درباره امامت حضرت علی نازل شده است .
📚بحار الانوار ج37 ص108 باب 52
👌روشن می شود که امامت متمم و مکمل دین است که اگر نباشد دین ناقص است .بی شک چنین چیزی که نبودنش سبب نقصان دین است جزو مسائل اصولی دین می باشد.
❗️ادامه پاسخ 👇👇👇👇