eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.6هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
❓پرسش ❔خداوند در آیه 56 می گوید که ما به انسان های بد نعمت دادیم تا بر تیره بختی انان بیفزاییم .مگر خداوند ظالم است که این طور می کند❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌خداوند در آیه 55 و 56 مومنون می فرماید: « آنها گمان می کنند اموال و فرزندانی که به آنان داده ایم برای این است که درهای خیرات را به روی آن ها بگشاییم ؟ ( چنین نیست ) بلکه آنان نمی فهمند» 👌در تفسیر نمونه ذیل آیه چنین آمده است: ❗️« آنها نمی دانند که این اموال و فرزندان فراوان در حقیقت یک نوع عذاب و مجازات یا مقدمه عذاب و کیفر برای آنها است .آنها نمی دانند که خدا می خواهد آنها را در ناز و نعمت فرو برد تا به هنگام گرفتار شدن در چنگال کیفر الهی تحمل عذاب برای آنان درد ناک تر باشد .زیرا اگر درهای نعمتها به روی انسان بسته شود و آمادگی پذیرش ناراحتیها پیدا کند مجازات زیاد دردناک نخواهد بود اما اگر کسی را از میان ناز و نعمت بیرون کشیدند و به سیاه چال زندان وحشتناکی بیفکنند فوق العاده دردناک خواهد بود . 🔶این همان چیزی است که در سایر آیات قرآن از آن اشاره به « استدراج در نعمت » شده است. 📚تفسیر نمونه ج14 ص263 👌ودر جای دیگر از تفسیر نمونه چنین آمده است؛ ❗️« از آیات قرآن و احادیث استفاده می شود که خداوند گناهکاران و طغیانگران جسور و زورمند را طبق یک سنت فورا گرفتار مجازات نمی کند بلکه درهای نعمتها را به روی آنها می گشاید .هر چه بیشتر در مسیر طغیان قدم بر می دارند نعمت خود را بیشتر می کند و این از دو حال خارج نیست؛ 1⃣یا این نعمتها باعث تنبه و بیداریشان می شود که در این حال برنامه « هدایت الهی » عملی شده است. 2⃣یا این که بر غرور و بی خبریشان می افزاید که در این صورت مجازاتشان به هنگام رسیدن به آخرین مرحله دردناک تر است زیرا به هنگامی که غرق ناز و نعمت می شوند خداوند همه را از آنها می گیرد و طومار زندگی آنها را درهم می پیچد و این گونه مجازات بسیار سخت تر است » 📚تفسیر نمونه ج7 ص34 👌حضرت علی فرمود: « هنگامی که می بینی پرودگارت نعمت هایش را پی در پی برای تو می فرستد در حالی که تو معصیت او را می کنی از او بترس ( مبادا مجازات سنگینش در انتظار تو باشد)» 📚نهج البلاغه حکمت 25 👌امام صادق فرمود: «زمانی که بنده ای در گناهان غوطه ور می شود و خداوند دیگر برای او اراده خیری ندارد هنگامی که او گناه کند نعمتی به او می بخشد تا استغفار را فراموش کند و به کار خود ادامه دهد تا کوله بارش سنگین شود» 📚الکافی ج2 ص452 ❗️این مجازات استدراجی خداوند یعنی نعمت دادن در برابر گناهان نتیجه اعمال خود مردمان است که مستحق مجازات الهی هستند و خداوند یکی از طرق مجازات آنان را مجازات استدراجی قرار داده اند زیرا آنان به گونه ای هستند که دیگر شایستگی هدایت را از دست داده اند و دیگر لیاقت هشدار های الهی را ندارند. ❗️بنابراین روشن می شود که خداوند در حق آنان هیچ ظلمی مرتکب نمیشود. 📚پیام امام امیر المومنین ج12 ص161 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓پاداش افرادی مثل حاتم طایی و ادیسون و... با توجه به اینکه اعمال نیکی انجام داده اند اما بدون ایمان چیست❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛ 🔶« از نظر جهان بینی اسلام مطالعه نفس عمل به تنهائی کافی نیست، بلکه عمل به ضمیمه، محرک و انگیزه آن ارزش دارد، بسیار دیده شده کسانی بیمارستان یا مدرسه یا بنای خیر دیگری می سازند و تظاهر به این هم دارند که هدفشان صددرصد خدمت انسانی است به جامعهای که به آن مدیونند، در حالی که زیر این پوشش ‍ مطلب دیگری نهفته شده است و آن حفظ مقام و یا مال و ثروت یا جلب توجه عوام، و تحکیم منافع مادی خود، و یا حتی دست زدن به خیانت هائی دور از چشم دیگران است 🔷ولی به عکس ممکن است کسی کار کوچکی انجام دهد، با اخلاص تمام و انگیزه ای صددرصد انسانی و روحانی . ❓اکنون باید پرونده این مردان بزرگ را، هم از نظر عمل، هم از نظر انگیزه و محرک، مورد بررسی قرار داد، و مسلما از چند صورت خارج نیست : 1⃣گاهی هدف اصلی از اختراع صرفا یک عمل تخریبی است (همانند کشف انرژی اتمی که نخستین بار به منظور ساختن بمبهای اتمی صورت گرفت ) سپس در کنار آن منافعی برای نوع انسان نیز به وجود آمده که هدف واقعی مخترع یا مکتشف نبوده و یا در درجه دوم قرار داشته است، تکلیف این دسته از مخترعان کاملا روشن است . 2⃣ گاهی مخترع یا مکتشف، هدفش بهره گیری مادی و یا اسم و آوازه و شهرت است و در حقیقت، حکم تاجری دارد که برای در آمد بیشتر تاسیسات عام المنفعه ای به وجود می آورد و برای گروهی ایجاد کار و برای مملکتی محصولاتی به ارمغان می آورد، بی آنکه هیچ هدفی جز تحصیل در آمد داشته باشد، و اگر کار دیگری در آمد بیشتری داشت به سراغ آن می رفت . 👌البته چنین تجارت یا تولیدی اگر طبق موازین مشروع انجام گیرد، کار خلاف و حرامی نیست، ولی عمل فوق العاده مقدسی هم محسوب نمی شود. ❗️و از اینگونه مخترعان و مکتشفان در طول تاریخ کم نبودند و نشانه این طرز تفکر همان است که اگر ببینند آن در آمد یا بیشتر از آن از طرقی که مضر به حال جامعه است تامین می شود (مثلا در صنعت داروسازی بیست درصد سود می برند و در هروئین سازی 50 درصد) این دسته خاص دومی را ترجیح می دهند. 🗯تکلیف این گروه نیز روشن است آنها هیچگونه طلبی نه از خدا دارند و نه از همنوعان خویش و پاداش آنها همان سود و شهرتی بوده که می خواسته اند و به آن رسیده اند. 3⃣ گروه سومی هستند که مسلما انگیزه های انسانی دارند و یا اگر معتقد به خدا باشند انگیزه های الهی، و گاهی سالیان دراز از عمر خود را در گوشه لابراتوارها با نهایت فلاکت و محرومیت به سر می برند به امید اینکه خدمتی به نوع خود کنند، و ارمغانی به جهان انسانیت تقدیم دارند، زنجیری از پای دردمندی بگشایند و گرد و غباری از چهره رنجدیده ای بیفشانند. ❗️اینگونه افراد اگر ایمان داشته باشند و محرک الهی، که بحثی در آنها نیست، و اگر نداشته باشند اما محرکشان انسانی و مردمی باشد بدون شک پاداش مناسبی از خداوند دریافت خواهند داشت، این پاداش ممکن است در دنیا باشد، و ممکن است در جهان دیگر باشد، مسلما خداوند عالم عادل آنها را محروم نمی کند، اما چگونه و چطور؟ جزئیاتش بر ما روشن نیست، همین اندازه می توان گفت خداوند اجر چنین نیکوکارانی را ضایع نمی کند. ❕دلیل بر این مساله علاوه بر حکم عقل، اشاراتی است که در آیات و یا روایات آمده است . 🔶ما هیچ دلیلی نداریم که جمله «ان الله لا یضیع اجر المحسنین» 🔷سوره یوسف آیه 90 🔶شامل این گونه اشخاص نشود، زیرا محسنین در قرآن فقط به مؤمنان اطلاق نشده است، لذا می بینیم برادران یوسف هنگامی که نزد او آمدند بی آنکه او را بشناسند و در حالی که او را عزیز مصر می پنداشتند به او گفتند انا «نراک من المحسنین »«ما ترا از نیکوکاران می دانیم .» 🔶یوسف 36 👌از این گذشته آیه « فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره » «هر کس به اندازه سنگینی ذره ای کار نیک کند آن را می بیند و هر کس بمقدار ذره ای کار بد کند آن را خواهد دید» 🔶زلزال 7-8 ❗️ به وضوح شامل اینگونه اشخاص می شود. 👌در حدیثی از علی بن یقطین از امام کاظم می خوانیم؛ «در بنی اسرائیل مرد با ایمانی بود که همسایه کافری داشت، مرد بی ایمان نسبت به همسایه با ایمان خود نیک رفتاری می کرد، وقتی که از دنیا رفت خدا برای او خانهای بنا کرد که مانع از گرمای آتش شود... و به او گفته شد این به سبب نیک رفتاریت نسبت به همسایه مؤمنت می باشد» 📚بحار الانوار جلد 3 چاپ کمپانی صفحه 377 👌و نیز از پیامبر اکرم در باره عبد الله بن جدعان که از مشرکان معروف جاهلیت و از سران قریش بود چنین نقل شده : «کم عذابترین اهل جهنم ابن جدعان است، سؤال کردند یا رسول الله چرا؟ فرمود: او گرسنگان را سیر می کرد. 📚همان مدرک صفحه 382 ❗️❗️❗️ادامه پاسخ 👇👇👇
🔰 سخن‌نگاشت | امام برای دین رسالت تمدن‌سازی تعریف کرد 🔻رهبر انقلاب: یک تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ مردم، دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی می‌دانستند، امام برای دین، رسالت نظام‌سازی و تمدّن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند اینها تعریف کرد. ۹۹/۳/۱۴ 🏷 سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام (ره) | #امام_تحول 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❗️❗️❗️ادامه پاسخ 👇👇👇 👌در روایت دیگری می خوانیم که پیامبر اکرم به عدی بن حاتم (فرزند حاتم طائی ) فرمود: «خداوند عذاب شدید را از پدرت به خاطر جود و بخشش ‍ او برداشت .» 📚سفینة البحار جلد 2 صفحه 607 🔶و در حدیث دیگری از امام صادق می خوانیم : « گروهی از یمن برای بحث و جدال خدمت پیامبر آمدند و در میان آنها مردی بود که از همه بیشتر سخن می گفت و خشونت و لجاجت خاصی در برابر پیامبر می نمود، پیامبر آنچنان عصبانی شد که آثارش در چهره مبارکش کاملا آشکار گردید، در این هنگام جبرئیل آمد و پیام الهی را این چنین به پیامبر ابلاغ کرد: «خداوند می فرماید این مردی است سخاوتمند پیامبر با شنیدن این سخن خشمش فرو نشست، رو به سوی او کرد و فرمود: پروردگار به من چنین پیامی داده است و اگر به خاطر آن نبود آنچنان بر تو سخت می گرفتم که عبرت دیگران گردی .» ❕آن مرد پرسید آیا پروردگارت سخاوت را دوست دارد، فرمود: بلی، عرض کرد: من شهادت می دهم که معبودی جز الله نیست و تو رسول و فرستاده او هستی و به همان خدائی که تو را مبعوث کرده سوگند که تاکنون هیچکس را از نزد خود محروم برنگردانده ام . 📚مدرک قبل ❓در اینجا این سؤال پیش می آید که هم از بعضی آیات و هم از بسیاری از روایات استفاده می شود که ایمان و یا حتی ولایت شرط قبولی اعمال و یا ورود در بهشت است، بنابراین اگر بهترین اعمال هم از افراد فاقد ایمان سر بزند مقبول درگاه خدا نخواهد بود. 👌ولی می توان از این سؤال چنین پاسخ گفت که مساله قبولی اعمال مطلبی است، و پاداش مناسب داشتن مطلب دیگر، به همین جهت مشهور در میان دانشمندان اسلام این است که مثلا نماز بدون حضور قلب و یا با ارتکاب بعضی از گناهان مانند غیبت، مقبول درگاه خدا نیست، با اینکه می دانیم چنین نمازی شرعا صحیح است، و اطاعت فرمان خدا است و انجام وظیفه محسوب می شود و مسلم است که اطاعت فرمان خدا بدون پاداش نخواهد بود. 👌بنابراین قبول عمل همان مرتبه عالی عمل است و در مورد بحث، ما نیز همین را میگوئیم، میگوئیم : اگر خدمات انسانی و مردمی با ایمان همراه باشد، عالیترین محتوا را خواهد داشت، ولی در غیر این صورت به کلی بی محتوا و بی پاداش نخواهد بود، در زمینه ورود در بهشت نیز همین پاسخ را میگوئیم که پاداش عمل لازم نیست منحصرا ورود در جنت باشد. 📚تفسیر نمونه ج10 ص312 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🍃🍃🍃🍃 🍃🍃🍃 🍃🍃 موضوع: احکام و 🤔پرسش ❓فلسفه و گفتن قبل از ها چیست ❕❕ 💠پاسخ💠 👌در روایت زیبایی امام رضا علیه السلام فرمودند : « مردم به گفتن مامور شده اند برای علل زیادی از جمله ؛ 🔶یاد آوری مردم ( به ) 🔶آگاه ساختن افراد غافل 🔶اعلان وقت برای کسی که اوقات نماز را نمی داند 🔶برای آن که بندگان خدا را به سوی عبادت پرودگار دعوت کند . 🔶به نیایش پرودگار ترغیب و تشویق کند. 🔶آنان را به یگانگی معبود اقرار آورد . 🔶 اعلان کننده ایمان و اسلام است و بیدار باش است برای کسانی که خود را به نادانی می زنند . 👌اذان با تکبیر آغاز و با تهلیل « لا اله الا الله » به پایان می رسد زیرا خدا اراده کرده است که شروع و پایان آن با یاد خودش باشد . 👌و فصول اذان دو بار دو بار مقرر شده است تا در گوش شنوندگان هر بخش تکرار شود و برایشان تاکید شود ..... 📚الفقیه ج1 ص299 📚عیون الاخبار ج2 ص102 📚علل الشرایع ج1 ص258 ❕حکمت های مذکور در مورد گفتن نیز صادق است و اقامه نیز در واقع تاکیدی است بر محتوا و اهداف اذان 🔶به سبب همین حکمت ها و فوائد است که پیامبر گرامی فرمود : « هر کس به خاطر ایمان و تقرب به خداوند بگوید ، خداوند تمام گناهان گذشته اش را می آمرزد و در مابقی عمرش به او توفیق ترک گناه را می دهد و روز قیامت نیز او را با شهدا محشور می گرداند» 📚الفقیه ج1 ص294 📚وسائل الشیعه ج5 ص375 🔷و امام صادق علیه السلام فرمود : « زمانی که قبل از نماز ، اذان و اقامه بگویی ، پشت سرت دو صف از فرشتگان به می ایستند و زمانی که فقط اقامه بگویی ، پشت سرت یک صف از فرشتگان به نماز می ایستند» 📚الکافی ج3 ص303 ┄┅═══✼🌺🍃🌺🍃🌺✼═══┅┄ 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔰 سخن‌نگاشت | امام احساس حقارت مردم را به احساس عزت تبدیل کرد 🔻رهبر انقلاب: تحوّل دیگر امام، تحوّل در نگاه مردم به خودشان و به جامعه‌شان بود. مردم احساس حقارت می‌کردند، امام این را تبدیل کرد به احساس عزّت، احساس اعتماد به نفْس، و مردم را از این حالت که حکومت استبدادی را یک امر طبیعی بدانند تبدیل کردند به انسانهایی که خودشان نوع حکومت را تعیین می‌کنند. ۹۹/۳/۱۴ 🏷 سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام (ره) | #امام_تحول 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❓وقتی آدم و حوا از بیرون شدند در کدام نقطه زمین آمدند ❕❕اصلا بهشت کجا بوده❕❕ 💠💠 👌 آدم و حواء یکی از پر نعمت و روح افزای یکی از سر سبز زمین بوده است . 👌امام صادق علیه السلام در مورد آدم و حواء فرمود: « از باغهای دنیا بود که خورشید و ماه بر آن می تابید و اگر بهشت بود ، هرگز آدم از آن بیرون رانده نمی شد» 📚الکافی ج3 ص247 📚الوافی ج25 ص681 📚علل الشرایع ج2 ص600 👌پس از آدم و حوا از این بهشت دنیوی ؛ آدم علیه السلام بر کوه وارد شد و حضرت حواء نیز بر کوه ؛ 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « آدم از بر صفا وارد شد و حواء بر کوه مروه» 📚علل الشرایع ج2 ص491 👌و فرمود : « به کوه ، صفا گفته می شود زیرا آدم که و برگزیده خدا بود بر آن فرود آمد و نام آدم بر آن کوه نهاده شد و نیز بر کوه فرود آمد و به کوه مروه ، می گویند زیرا و زنی به نام حواء بر آن فرود آمد و نام آن از اسم او گرفته شده است» 📚علل الشرایع ج2 ص432 📚بحار الانوار ج11 ص205 📝 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔰 سخن‌نگاشت | امام مانند پیامبران انقلابش را با تحول روحی افراد شروع کرد 🔻رهبر انقلاب: امام مِیدانی وارد مسئله‌ی تحوّل شدند، نه فقط گفتاری و دستوری؛ از تحوّل‌آفرینی روحی در یک مجموعه‌ای از طلّاب جوان در قم تا تحوّل‌آفرینی وسیع در عموم ملّت ایران. این همان روش پیغمبران است؛ پیغمبران هم آغاز همه‌ی حرکتهای خودشان را از انقلاب روحی افراد شروع کردند. ۹۹/۳/۱۴ 🏷 سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام (ره) | #امام_تحول 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔علم امروزی میگویدکه که ازدواج های باعث میشود که درآینده مشکل جسمی وبیماری های و صعب العلاج داشته باشد حتما حکمت خدا دراین است که ازدواج فامیلی نکنید واگر بکنید باید منتظر آن نیز باشید. ❓ آیا امامان ما به ازدواج داشته اند❕❕ 💠💠 👌در مورد بسیار مطرح است که کار خوبی نیست و این نوع ها سبب می شود ، اگر در وجود پدر و مادر باشد در فرزند بیماری قوی تر شده و می شود . ❕لذا در برخی از این نوع ازدواج ها شده است . 🔶مرحوم سید روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود: « با دور دست ها و ها ازدواج کنید ، تا فرزندان لاغر و نشوند و خوش باشند» 📚 ص91 👌 و فرمود: « با نزدیک ازدواج نکنید که سبب فرزندان ضعیف می شود» 📚 ج23 ص17 👌البته در روایتی ، با اقارب به سبب توصیه شده است . 🔷امام سجاد علیه السلام فرمود: « هر کس به خاطر خدا و ازدواج کند ، خداوند با ملک و کرامت به او نظر می کند» 📚الفقیه ج3 ص385 ❗️اما سند این روایت است زیرا به صورت و بدون ذکر سلسله سند نقل شده است و با یافته های کنونی علمی و نیز منافات دارد. ❕توجه به این نکته نیز لازم است که اگر در بین ، های_فامیلی صورت می گرفت مانند ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا علیهما السلام ، این منافاتی با آنچه گفتیم ندارد زیرا ؛ 1⃣این نوع ازدواج های سالم از باب بوده است . 2⃣آن بزرگواران می دانستند که این نوع ازدواج ها ، برای مشکلی را نمی کند. 📚 ، ج1 ص11 🗯البته ممکن است ، برخی افراد ازدواج های فامیلی کرده باشند و دارای فرزندان سالم هم باشند ، . 🔶و به هر حال احتیاط در ترک این نوع ازدواج ها است. 📝 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔰 سخن‌نگاشت | نقش امام در ایجاد تحول مانند یک فرمانده داخل میدان بود 🔻 رهبر انقلاب: مهم‌ترین و برجسته‌ترین خصوصیّات امام بزرگوار روحیه‌ی تحوّل‌خواهی و تحوّل‌انگیزی اوست. در مورد ایجاد تحوّل، نقش او صرفاً نقش یک معلّم و استاد و مدرّس نبود؛ نقش یک فرمانده داخل در عملیّات و نقش یک رهبر به معنای واقعی بود. ایشان بزرگ‌ترین تحوّلات را در دوران خودشان و در عرصه‌های متنوّع زیادی ایجاد کردند. ۹۹/۳/۱۴ 🏷 سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی و یکمین سالگرد رحلت امام (ره) | #امام_تحول 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔پرسش ❓امام زمان چه روزی ظهور می کند❕آیا با توجه به شعر معروف شاید این جمعه بیاید شاید باید بگوییم روز ظهور جمعه است❕❕ 💠پاسخ💠 👌درباره روزی که ظهور در آن محقق می شود چهار دسته روایت داریم ؛ 1⃣دسته ای روز ظهور را روز عاشوراء معرفی می کند. 2⃣دسته ای روز ظهور را روز نوروز معرفی می کند . 3⃣دسته ای روز جمعه را به عنوان روز ظهور معرفی می کند . 4⃣و دسته ای روز شنبه را به عنوان روز ظهور معرفی می کند 🔶دسته اول و چهارم ؛ 🔶امام باقر علیه السلام فرمود : « قائم روز شنبه ، روز عاشوراء ، روزی که حسین به شهادت رسید قیام می کند » 📚تهذیب الاحکام ج4 ص333 📚الغیبه نعمانی ص282 🔶و فرمود : « گویی قائم را می بینم که روز عاشوراء ، شنبه میان رکن و مقام ایستاده و جبرئیل پیش رویش ندا می دهد بیعت از آن خداوند است و او زمین را از عدالت پر می کند همان گونه که از ظلم و ستم پر شده است» 📚الغیبه طوسی ص453 📚بحار الانوار ج52 ص290 🗯دسته دوم : 🔶امام صادق علیه السلام فرمود : « نوروز روزی است که قائم ما اهل بیت و والیان امر ظهور می کند و خداوند او را بر دجال پیروز می کند و او را در محل کناسه در کوفه به دار می کشد و هیچ روز نوروزی نیست جز آنکه ما منتظر فرج در آن هستیم زیرا آن از روزهای ما است و فارس ها آن را پاس داشتند و شما تباهش نمودید» 📚بحار الانوار ج52 ص308 🗯دسته سوم ؛ 🔶امام صادق علیه السلام فرمود : « قائم ما اهل بیت روز جمعه خروج می کند و قیامت هم روز جمعه بر پا می شود » 📚الخصال یک جلدی ص394 📚بحار الانوار ج59 ص26 📚الفقیه ج1 ص421 👌در جمع بندی باید توجه کرد که میان همزمانی روز ظهور با عاشوراء و نوروز تعارضی وجود ندارد چون یکی بر اساس تاریخ قمری و دیگری بر پایه تاریخ شمسی است و همزمان شدن عاشوراء و نوروز امکان پذیر است . 👌اما بین روز جمعه و شنبه در ظاهر تعارض است و برای رفع تعارض چند راه پیش روی داریم ؛ 🔶بگوییم روز جمعه مقدمات قیام فراهم می شود و شنبه رسما قیام آغاز می گردد و یا جمعه روز آغاز قیام و شنبه روز جهانی شدن آن است و یا روز جمعه امام برای یاران خاص خودش ظاهر می شود و روز شنبه دعوت ایشان عمومی و علنی می گردد و این که در برخی احادیث آمده است که امام روز شنبه برای مردم سخنرانی می کند موید این احتمال است . 📚الارشاد ج2 ص379 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥توصیه‌های آیت الله مجتهدی تهرانی دربار فضیلت زیارت حضرت سیدالکریم 🏴 پانزدهم شوال سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا (ع) و حضرت عبدالعظیم حسنی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓برخی اشکال می کنند که از کجا بدانیم چهار نائب امام زمان در غیبت صغری به دروغ ادعای نیابت از ایشان را نکرده اند و مردم را گمراه کردند مانند افراد متعدد دیگری که به دروغ ادعای نیابت ایشان را داشتند ❕❕ 💠پاسخ💠 👌چهار نائب امام عصر ارواحناه فداه که عبارتند از عثمان بن سعید و محمد بن عثمان و علی بن محمد سمری و حسین بن روح نوبختی از بزرگان شیعه و موثوق نزد ما هستند که شعیان بر وثاقات آنان اجماع دارند و کرامات متعددی که از ناحیه امام زمان بر دست آنان جاری شده است همه دلالت بر حقانیت آنان می کند. ❗️ما ابتدا وثقات اولین نائب ، عثمان بن سعید را اثبات می کنیم آنگاه که وثقات و نیابت ایشان ثابت شد ، نیابت سایر نواب نیز ثابت می شود زیرا ایشان به نائب بعدی وصیت کرده و نائب بعدی به نائب بعد از خود و او هم به نائب پس از خود . 🗯ادله وثاقت عثمان بن سعید ؛ 1⃣اجماع شیعیان اثنا عشریه ؛ 🔶از مهم ترین دلائلدوثاقت ایشان اجماع و اتفاق تمامی شیعیان بر پذیرش نیایت ایشان است .اجماع شیعیان دوازده امامی به ویژه علما و فقهای آنان در تمامی دوره ها و زمان ها بر پذیرش نیابت عثمان بن سعید و سائر نواب خاصه یکی از ادله روشن نیابت آن ها است . 2⃣روایاتی که دلالت بر نیابت او می کند ؛ 🔶نقل شده است ؛ « امام حسن عسکری وکلیش عثمان بن سعید را در روزگار حیاتش واسطه میان خود و پیروانش قرار داد و هنگامی که اجل امام فرا رسید به او فرمان داد که پیروان را گرد آورد و به آنان خبر داد که فرزندش جانشین وی و صاحب امر ولایت پس از ایشان است و عثمان بن سعید وکیل او و باب و سفیر میان او و شیعیان خواهد بود و هر کس درخواستی دارد به عثمان بن سعید رجوع کند همان گونه که در روزگار حیات به او مراجعه می کردند» 📚المقنع فی الامامه ص146 🔶و نقل شده است که فرمود : « عثمان بن سعید و فرزند او مورد اعتماد من هستند و آنچه به تو برسانند از سوی من رسانده اند و آنچه بگویند از جانب من گفته اند . پس سخن آن دو را گوش فرا ده و فرمان آن دو را اطاعت کن که آنها مورد اعتماد و امین هستند» 📚الکافی ج1 ص330 📚الغیبه طوسی ص243 🔶در روایت دیگر امام عسکری فرمود : « فرزندم امام شما پس از من است و خلیفه بعد از من می باشد و شما او را نخواهید دید و عثمان بن سعید واسطه بین او و شما می باشد . سخن او را قبول کنید که او نائب امام شما می باشد » 📚بحار الانوار ج51 ص347 3⃣وثاقت عثمان بن سعید ؛ ❕عثمان بن سعید مورد توثیق دو امام یعنی امام عسکری و امام هادی واقع شده است . 🔷امام هادی در مورد او فرمود : « عثمان بن سعید مورد اعتماد و امین است .آنچه بگوید از جانب من گفته و آنچه به شما برساند از سوی من رسانده است » 📚الکافی ج1 ص320 ‌ 📚الغیبه طوسی ص354 ❕تصریح امام عسکری بر وثاقت ایشان نیز گذشت. 4⃣یکی از ادله صحت نیابت خاصه نائبان خاصه امام عصر کرامات و اخبار غیبی است که توسط امام زمان به دست آنان صادر شده است که جهت آگاهی رجوع فرمایید: 📚دانش نامه امام مهدی ج3 ص369 به بعد 5⃣صدور توقیعات به خط ناحیه مقدسه ؛ ❕در زمان امام عسکری توقیعات ناحیه امامت با خط ، علامات و گویشی بود که برای عالمان و مردم شناخته شده بود . از آغاز غیبت نیز توقیعات به همان گونه که قبلا صادر می شد در دسترس عثمان بن سعید و فرزندش بود و به عالمان و مردم ارائه می شد . 🔶شیخ طوسی از ابونصر هبه الله نقل می کند ؛ « توقیعات همان سان که در دوره امام عسکری به مردم می رسید پس از آن هم همان گونه و با همان خط به مردم ارائه می شد . نگاشته هایی در امور دین و دنیا و چیزهایی که از آن پرسش می کردند همراه با پاسخ های عجیب و خارق العاده » 📚الغیبه طوسی ص366 6⃣وجوب اعلام امام در صورت عدم صحت ادعای عثمان بن سعید ؛ ❕بر فرض آن که ادعای نیابت شخصی مانند عثمان بن سعید که دارای سابقه ای روشن است و همه شواهد و قرائن درستی آن را تایید می کند صحت نداشته باشد بر امام علیه السلام لازم اسن که از هر طریق ممکن نادرستی این ادعا را برای پیروان خود روشن نماید و گرنه مردمان نسبت به این موضوع در جهل خواهند بود. 🗯چنان که در مورد نائبان دروغین امام سختگیر بوده اند و با توقیع رسمی ادعای نیابت آن ها را باطل می کردند. 📚بحار الانوار ج51 ص367 👌🗯ادامه پاسخ 👇👇👇
🔰 لوح | رُهبانُ اللّیل و اسد النهار 🔻رهبر انقلاب: امام خمینی، این روح بزرگ، این انسان فوق‌العاده، این دل مطمئن و متوکّل و این عقل قوی و راسخ در همه‌ی حالات خود حتی در هنگامیکه نیمی از قلب او از کار افتاده، با همه‌ی شخصیّتش زندگی میکند: «رُهبانُ اللّیل و اسد النهار». ۶۵/۱/۱۲ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🗯ادامه پاسخ 👇👇👇 👌پس از آن عثمان به سعید که وثاقت و نیابتش ثابت شده بود به فرزندش محمد بن عثمان وصیت به نیابت کرد . 📚کمال الدین ج2 ص510 ❕امام عصر نیز در توقیعاتی به نیابت او تصریح کرده بودند . 📚الغیبه طوسی ص361 🔶امام عسکری در مورد آنان فرموده بود ؛ « گواه باشید که عثمان بن سعید وکیل من است و فرزندش محمد بن عثمان وکیل فرزند من مهدی شما است» 📚الغیبه طوسی ص356 🔶محمد بن عثمان بارها تصریح به نیابت حسین بن روح نوبختی پس از خود کرد . 📚الغیبه طوسی ص369 🔶حسین بن روح نوبختی نیز به علی بن محمد سمری وصیت کرد . 📚الغیبه طوسی ص394 🗯به دست علی بن محمد سمری نیز توقیعی رسید که مدت نیابت خاصه با موت او پایان یافته و دیگر فردی به عنوان نائب منصوب نمی گردد. 📚الغیبه طوسی ص516 ❗️با توجه به این نکات و کراماتی که از تمام این نواب اربعه صادر شده است ؛ 📚بحار الانوار ج51 ص352 به بعد 👌شکی در صحت ادعای نیابت این بزرگواران باقی نمی ماند. 🔶پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓آیا اعتقاد به ظهور منجی در آخر الزمان در تورات و انجیل هم وجود دارد❕❕ 💠پاسخ💠 👌عقیده به ظهور منجی در آخر الزمان ریشه در عقاید تمام ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی دارد که جهت آگاهی تفصیلی می توانید رجوع کنید ؛ 📚دانش نامه امام مهدی ، ری شهری ج1 ص94 به بعد ❗️یهود و نصاری از جمله آیین های ابراهیمی هستند که عقیده به ظهور منجی در کتبشان موج می زند. 💠کتب یهودیت و عهد عتیق ؛ 1⃣کتاب دانیال پیامبر ؛ « در آن وقت سرور بزرگ میکائیلی که از جانب پسران قومت قائم است خواهد ایستاد و زمان تنگنایی که از بودن طوائف تا به این زمان نبوده است واقع خواهد شد و در آن زمان قوم تو هر کسی که در کتاب مکتوب شده است نجات خواهد یافت و از خوابندگان در خاک ، زمین بسیاری بیدار خواهند شد .بعضی جهت حیات ابدی و بعضی از برای شرمساری و حقارت ابدی...» 📚کتاب مقدس ، ترجمه فاضل خان همدانی ، کتاب دانیال ، ص1567 فصل دوازدهم بندهای 1 - 3 2⃣کتاب حگی ؛ « خداوند لشکرها چنین می فرماید هنوز وقت قلیلی است که من آسمان ها و زمین و بحر و خشکی را به هیجان می آورم بلکه تمامی طوائف را به هیجان می آورم و مرغوب تمامی طوائف خواهد آمد و خداوند لشکرها می فرماید این خانه را مملو از جلال خواهم کرد» 📚همان ، کتاب حگی ، ص1632 فصل دوم بندهای 6-8 3⃣کتاب زبور ؛ « زیرا که شریران منقطع می شوند اما متوکلان به خدا وارث زمین خواهند شد ، اما متواضعان وارث زمین شده از کثرث سلامتی متلذذ خواهند شد» 📚کتاب مقدس ، مزامیر داود ، مزمور سی و هفتم ، بندهای 9-37 4⃣سفر زکریا ؛ « ای دختر صهیون بسیار وجد نما و ای دختر اورشلیم آواز شادمانی بده اینک پادشاه نزد تو می آید . او عادل و صاحب نجات و حلیم می باشد » 📚تورات ، سفر زکریا ، فصل 9 بند 9 5⃣سفر ملاکی ؛ « زیرا اینک آن روزی که مثل تنور مشتعل می باشد خواهد آمد و جمیع متکبران و جمیع بدکاران کاه خواهند بود .آفتاب عدالت طلوع خواهد کرد و بر بال های وی شفا خواهد بود » 📚تورات ، سفر ملاکی ، فصل 4 بند 1-3 ❕عالم بزرگ یهودیان موسی بن میمون در اصل دوازدهم از اصول سیزدهگانه اعتقادات یهود می گوید: « من با ایمان کامل به آمدن ماشیح اعتقاد دارم و اگر چه او تاخیر کند با این حال هر روز در انتظار او هستم که بیاید» 📚اصل دوازدهم از اصول سیزدهگانه ایمان یهود ، موسی بن میمون 💠کتب مسیحیت و عهد جدید ؛ 1⃣انجیل متی ؛ « چون فرزند انسان در جلال خود خواهد آمد ، با جمیع ملائکه مقدسه بر کرسی بزرگ خود قرار خواهد گرفت .همه قبائل نزد وی جمع خواهند شد و آنها را از همدگیر جدا خواهد کرد » 📚انجیل متی ، باب 25 بند های 31-33 2⃣انجیل لوقا ؛ « پس بایست که بسته باشد کمرهای شما و افروخته باشد چراغ های شما و خود باشید مانند کسانی که انتظار می کشند آقای خود را که از عروسی باز آید و در زند دفعتا در را گشایند . خوشا به حال آن نوکران که چون آقا آید بیدار یابد آنها را و من به شما می گویم که به درستی کمر خود را بسته ، آنها را نشانید و نزدشان آمده آنان را خدمت خواهد نمود» 📚انجیل لوقا ، باب دوازدهم ، بندهای 35-37 3⃣انجیل مرقس؛ « در آن روزهای بعد از مصیبت ، خورشید تاریک گردد و ماه نور خود را باز گیرد و ستارگان از آسمان فرو ریزند و قوای افلاک متزلزل خواهد گشت .آن گاه که پسر انسان را ببینند که با قوت و جلال عظیم بر ابرها می آید. 📚انجیل مرقس باب 13 بندهای 24-26 4⃣مکاشفات یوحنا ؛ « اینک با ابرها می آید و هر چشمی او را خواهد دید و آنانی که او را نیزه زدند و تمامی امت های جهان برای وی خواهند نالید» 📚مکاشفات یوحنا باب 1 بند7 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓آیا راست است که اسلام می گوید نماز خواندن در خانه برای زن بهتر از نماز خواندن او در مسجد است و مسجد زن خانه اوست❕❕ 💠پاسخ💠 👌به این نکته در روایاتی اشاره شده است. 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « برترین مساجد زنان شما خانه های آنان است » 📚الفقیه ج1 ص238 🔷پیامبر گرامی فرمود: « نماز زن به تنهایی در خانه مانند فضیلت نماز وی در جماعت است با بیست و پنج درجه برتری» 🗯یعنی نه تنها زن با نماز خواندن در خانه ثواب نماز جماعت را در مسجد می برد بلکه خداوند ثوابی افزون بر آن برایش در نظر گرفته است. 🔶پیامبر گرامی فرمود: « بر زنان جمعه و جماعت فرض و لازم نیست » 📚وسائل الشیعه ج20 ص220 👌البته اگر بانوان با رعایت پوشش اسلامی در مسجد و جماعت حاضر شوند هیچ منعی ندارد و از ثواب و برکات آن بهره مند می شوند. ❗️ولی توجه به این نکته لازم است که اسلام برای ترتیب دادن جامعه ای اسلامی و به دور از فساد و فحشاء به حجاب و پوشش بانوان و عدم اختلاط آنان با مردان در جامعه اهمیت داده است تا جایی که ؛ 🔶امیر مومنان به فرزندش امام حسن چنین فرمود‌: «تا می توانی کاری کن که زن تو با مردان بیگانه معاشرت نداشته باشد زیرا هیچ چیز بهتر از خانه زن را حفظ نمیکند اگر بتوانی کاری کنی که جز تو مرد دیگری را نشناسد چنین کن» 📚نهج البلاۼه نامه 31 🔷امام باقر فرمود‌: « زنان از جمله چیزهایی هستند که حفظ وپوشاندن انان لازم است پس انان را با در خانه بودن حفظ کنید ومستتر دارید» 📚الفقیه ج3 ص390 🔶حضرت زهرا فرمود‌: «برترین زنان کسانی هستند که نه انان مردان را ببینند و نه مردان انان را ببینند» 📚کشف الغمه ج1 ص466 📚وسائل الشیعه ج20 ص67 👌بر پایه این روایات است که می گوییم تا ضرورتی مانند کسب علوم لازم برای زنان و اشتغال به مشاغلی که از غیر بانوان بر نمی آید مانند درمان بیماری های زنانه و ...پیش نیاید بهتر است که بانوان کمتر در اجتماع ظاهر شوند و بیشتر به وظائف خود که تربیت نسلی پاک و مستعد برای اداره جامعه است بپردازند. ❕آنچه امروزه به عنوان رفع محدودیت از زنان و حاضر ساختن و اختلاط زنان با مردان در جامعه و ... از طرف برخی با اغراض دنیوی صادر می شود مبنای دینی و شرعی نخواهد داشت. 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓خداوند در آیاتی از قرآن تصریح می کند که مومنین حقیقی کسانی هستند که بین هیچ یک از انبیاء فرق نمی گذارند « لم یفرقوا بین احد منهم » حال چگونه ما می گوییم پیامبر اسلام برتر از تمام پیامبران است❕❕ 💠پاسخ💠 👌قرآن تصریح می کند که تمام پیامبران هم درجه نیستند و می فرماید: « بعضی از رسولان را بر بعضی دیگر برتری دادیم» 🔶بقره 253 👌بنابراین اگر خداوند ویژگی مومنین را فرق نگذاشتن بین انبیاء بین می کند :« لم یفرقوا بین احدهم منهم» 🔶نساء 152 ❕منظور آن است که میان رسولان الهی فرق و تفرقه ای از نظر ایمان و به رسمیت شناختن نیندازیم . باید به همه آنان مومن بود و به نبوت آنان اذعان داشت نه آنکه برخی را قبول کنیم و برخی را رد کنیم . 🔶خداوند می فرماید: « همه مومنان به خدا و فرشتگان او و کتابها و فرستادگانش ایمان آورده اند ( و می گویند ) ما در میان هیچ یک از پیامبران او فرق نمی گذاریم ( و به همه ایمان داریم )» 🔶بقره 285 ❗️آری مومنان خلاف کسانی که می خواهند بین خدا و پیامبرانش جدایی بیفکنند و به بعضی ایمان آورند و بعضی را انکار کنند « بریدون ان یفرقوا بین الله و رسله و یقولون نومن ببعض و نکفر ببعض» 🔷نساء 150 👌هیچ گونه تفاوتی میان رسولان الهی نمی گذارند و همه را از سوی خدا می دانند و همگی را محترم می شمرند. 📚تفسیر نمونه ج2 ص398 ♻️اما این که پیامبر گرامی افضل از تمام انبیاء است مساله ای اجماعی میان شیعه و سنی است و ادله متعددی بر این مطلب دلالت می کند ؛ 🔷حاکم نیشابوری در مستدرک خود نقل می کند: « بزرگ پیامبران پنج تن هستند ؛ نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد که پیامبر اسلام از همه آنان برتر است» 📚مستدرک علی الصحیحین ج2 ص564 🔷امام رضا علیه السلام فرمود : « آقای پیامبران و برترین افراد عالم پیامبر اسلام است» 📚عیون الاخبار ج2 ص122 🔶پیامبر گرامی فرمود : « من برترین و آقای تمام پیامبران هستم » 📚بحار الانوار ج26 ص349 🔷وفرمود: « من چون اولین نفر بودم که در عالم ذر به پرودگار ایمان آوردم برترین تمام مخلوقات هستم» 📚الکافی ج2 ص12 🔷وفرمود : « خداوند به جهانیان نظر کرد و مرا از میان تمام آنان برگزید» 📚خصال ج1 ص96 👌جهت آگاهی بیشتر از روایات وارده در این مساله رجوع کنید؛ 📚بحار الانوار ج16 ص299 باب 11 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔مشتى ديگر بر دهان آخوند شياد ما در پستی، سوره ولايت را قرار داديم و گفتيم اين سوره پاسخ تحدى قرآن است. طبق معمول آخوند زيرك و باهوش كانال پرسمان اعتقادى با دروغگويى اثبات كرد كه آخوند نه شرافت دارد و نه براى مخاطبينش احترام قائل است. ايشان در مورد سوره ولايت ميگويد: سوره نورين و ولايت را جاعلين به طرز ناشيانه اى جعل كرده و تا پيش از قرن يازدهم هيچ مدارك و منابعى نداشته اند. بر طبق مدارك و شواهد اين دو سوره در هندوستان توسط عده اى جعل شده اند. سپس ادامه ميدهد كه سوره ولايت تنها در يك نسخه خطى از قرآنى مجهول و در قرن هفدهم ميلادى در هندوستان نگاشته شده و هيچ اثرى از آن در مصادر شيعى و غير شيعى وجود ندارد. حال براى اينكه ببينيد اين آخوند شياد براى فريب مخاطبش چه دروغى گفته و مخاطبش را مانند خودش نادان فرض كرده به مطلب بعدى با دقت توجه كنيد. علامه طبرسى يا همان علامه محدث نورى در كتاب معروف خود به نام فصل الخطاب في تحريف الكتاب كه در اثبات تحريف قرآن نوشته است در صفحه(تصوير بالا) ١٨٠ و ١٨١ هم سوره نورين و هم سوره ولايت را نوشته است و در زير اين سوره ها چنين ميگويد: من می گویم ظاهر کلام این است که او این مطلب را از کتب شیعه اخذ کرده و من اثری از آن نیافتم غیر از اینکه شیخ محمد بن علی بن شهر آشوب مازندرانی در کتاب المثالب از او نقل شده که آنان(اهل سنت) تمام سوره ولایت را از قرآن حذف کرده اند و این سوره در قرآن بوده است. خوب با اين ادعا، علامه محدث نورى ميگويد كه ابن شهرآشوب مازندرانى در كتاب المثالب سوره ولايت را آورده و آنرا سوره اى حذف شده از قرآن خطاب كرده است. ابن شهرآشوب كه از علماى بزرگ شيعه ميباشد و در قرن ٥ هجرى ميزيسته است يعنى ٦٠٠ سال قبل از زمانى كه آخوند كانال پرسمان ادعايش را كرده است اين آخوند ادعا كرده بود كه در هيچكدام از مصادر شيعى وجود نداشته و هنديها در قرن يازدهم نوشته اند درصورتى كه عالم بزرگ تشيع در قرن پنجم آنرا سوره اى حذف شده از قرآن ناميده و محدث نورى هم آنرا در كتابش آورده است ❗️❗️ 💠💠 👌 چنان که گفتیم ، سوره نورين و ولايت دو سوره ‏اى است كه جاعلين آن به طرز ناشيانه و با عباراتى سست و سراسر مغلوط درباره وصايت و مناقب امام على عليه السلام جعل كرده ‏اند. اين دو سوره‏ تا پيش از قرن يازدهم هيچ مدرك و منبعى نداشته و اثرى از متن و نام آنها نبوده است. افرادى كه به نقل يا نقد آنها پرداخته‏ اند، نيز منبع معتبر يا غيرمعتبرى تا پيش از اين قرن ارائه نكرده‏ اند. برطبق مدارك و شواهد و جست و جوهاى گسترده، اين دو سوره در قرن يازدهم در هندوستانِ قديم توسط عدّه ‏اى ناشناخته جعل شده و سپس نشر و گسترش يافته است. ❕سوره «ولايت» تنها در آخر نسخه خطّى، از قرآنى مجهول، كه در قرن هفدهم ميلادى در هندوستان نگاشته شده، وجود دارد و لذا اثرى از آن در منابع و مصادر شيعه و غيرشيعه به‏ چشم نمى ‏خورد. تنها آدرس اين نسخه مجهول قرآن اين است: «اين نسخه در ژوئن 1912 در بانكيپور هند يافت شده، مدير كتاب‏خانه بانكيپور گفته است اين نسخه را بيست سال پيش از شخصى به‏نام نواب در لكنهوى هند خريدارى كردم. قدمت اين نسخه حداكثر 200 تا 300 سال پيش است» 📚شیعه شناسی ، رضوانی ، ج 1 ص 295 ❕منبع اصلی که از دو سوره مذکور سخن به میان اورده ، کتاب دبستان مذاهب است و محدث نوری هم سوره نورین با نام سوره ولایت را از همین کتاب نقل می کند ، در حالی که علامه عسکری پیرامون کتاب دبستان مذاهب استدلال زیبایی دارد و می گوید ؛ ❕«مخالفين امثال احسان الهى ظهير در نسبت دادن سوره نورين به شيعه به كتاب ... كتاب دبستان المذاهب اعتماد نموده ‏اند، در حالى كه اين كتاب هيچ ارزش علمى ندارند، زيرا ؛ ❕ نام مؤلف دبستان المذاهب نوشته نشده است. و لذا علما در تشخيص مؤلّف آن اختلاف نموده ‏اند؛ برخى آن‏را به ميرذوالفقار على حسين اردستانى نسبت داده ‏اند و عده ‏اى به شيخ كشميرى، از علماى متعصب اهل سنت و بعضى نيز به كيخسرو بن اسفنديار از بزرگانِ علماى فرقه مجوس در هند نسبت داده‏ اند. 👌برخى مى ‏گويند مؤلف از آن‏جهت كه درصدد ترويج دين زردشت و ابطال اديان ديگر بوده، اين كتاب را نوشته است تا اديان ديگر را سست جلوه دهد. در مدرسه اهل‏بيت عليهم السلام براى خبرى كه با سند صحيح به رسول خدايا يكى از اهل بيت عليهم السلام بازنگردد ارزشى قائل نيستند و براى اين سوره جعلى هيچ نوع سندى عرضه نشده است. 📚القرآن الکریم و روایات المدرستین ج 3 ص 174 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕حال معاند می گوید که اگر دو سوره نورین و ولایت پس از قرن یازدهم مطرح شده اند ، چگونه است که محدث نوری می گوید ابن شهر آشوب سوره ولایت را در کتاب مثالب خود آورده است در حالی که ابن شهر آشوب در قرن پنجم هجری می زیسته است . 👌در پاسخ می گوییم محدث نورى تنها سوره نورين را با نام سوره‏ ى ولايت از كتاب دبستان مذاهب نقل مى‏ كند و سپس چنين مى‏ نويسد ؛ «ظاهر كلام دبستان مذاهب اين است كه وى اين سوره را از كتاب‏هاى شيعه بر گرفته است، ولى من هيچ اثرى از اين سوره در كتاب‏هاى شيعه نيافتم، جز بنا به آن چه از محمد بن شهر آشوب مازندرانى نقل مى‏ كنند. وى در كتاب «المثالب» گفته است ، مخالفان، سوره ‏ى ولايت را از قرآن انداختند و شايد منظور وى همين سوره باشد. 📚فصل الخطاب ص 180 ❕متأسفانه محدث نورى در نقل نظر دبستان مذاهب دقت كافى نكرده و نيز به قول كسانى كه به ابن شهر آشوب چنين نسبتى داده ‏اند بدون تحقيق اعتماد كرده است، كه به زودى در نکات ذیل خواهيد ديد ؛ 1⃣نسبتى كه ديگران به كتاب المثالب محمد بن على شهر آشوب مى ‏دهند و محدث نورى از آنها نقل مى ‏كند، كاملا بى ‏اساس و بدون مطالعه است؛ هر چند محدث نورى با تعبير: «على ما حكى عنه: بنا به آن چه از او [ابن شهر آشوب‏] حكايت شده» سوره‏ ى ولايت را به كتاب المثالب ابن شهر آشوب نسبت مى‏ دهد و اين عبارت نشان مى‏ دهد خود محدث نورى كتاب المثالب را نديده است، ليكن اين كتاب امروز در نزد ماست و، با چند بار تفحص، در آن هيچ اثرى از برانداختن سوره ‏ى ولايت به چشم نمى ‏خورد . 2⃣افزون بر آن ابن شهر آشوب به طور روشن ديدگاهش را درباره‏ سلامت قرآن از تحريف بيان كرده و همسان با ديدگاه سيد مرتضى علم الهدى ( الذخیره فی علم الکلام ص 363 ) بر اين باور است كه قرآن در عصر حضرت رسول اكرم به همين صورت كنونى جمع و در بين دو جلد تدوين شده است. ابن شهر آشوب در تعرض به اهل سنت مى‏ نويسد ؛ «به گمان شما، عثمان قرآن را جمع‏ آورى كرد و حال آن كه اين پندار مخالف آيات قرآن و اخبار است. » 👌سپس به ذكر آيات و اخبار درباره ‏ى جمع قرآن در عصر رسول خدا مى ‏پردازد و از جمله چنين مى ‏آورد ؛ « حضرت رسول اللّه كه هر سال قرآن را بر جبرائيل قرائت مى ‏كرد و در سال وفات دوبار آن را بر وى قرائت كرد، چطور ممكن است كه حضرت قرآنى را كه‏ تدوين و تأليف نشده و در مجموعه‏ اى مستقل گرد نيامده است بر جبرائيل قرائت كند؟! 📚مثالب النواصب ، ص 468 ❕ابن شهر آشوب در كتاب متشابه القرآن و مختلفه نيز ديدگاه صريح و روشن خود را درباره‏ ى صيانت قرآن از تحريف چنين مى‏ آورد ؛ « قول درست اين است كه هر چه در روايات بيش از مصحف موجود ادعا شود، تأويل قرآن است و تنزيل [يعنى: ظاهر الفاظ] قرآن بدون افزايش و كاهش بر جاى خود است.» 📚متشابه القرآن و مختلفه ج 2 ص 77 3⃣بنابراين، ابن شهر آشوب چنين نظرى ندارد؛ ليكن بايد ديد چه كسى اين نسبت را به ابن شهر آشوب داده كه موجب شده محدث نورى با استناد به قول او، با تعبير «على ما حكى عنه؛ بنا به آن چه از او [ابن شهر آشوب‏] حكايت شده» ، از وى نقل مى ‏كند؟ ❕ اين فرد كسى جز ابو المعالى محمود آلوسى مؤلف كتاب تفسير روح المعانى نيست. وى در مقدمه‏ تفسيرش با صراحت مى ‏نويسد ؛ « ابن شهر آشوب مازندرانى در كتاب مثالب گفته است: سوره‏ ولايت از قرآن ساقط شده است .... » 📚روح المعانی ج 1 ص 44 👌در گذشت آلوسى سال 1270 ق. و محدث نورى سال 1320 ق. است و نورى از تفسير آلوسى در فصل الخطاب استفاده كرده است؛ مانند اين عبارت كه مى‏ گويد ؛ « محمود آلوسى معاصر در فايده‏ ششم از مقدمات تفسيرش مى‏ گويد .... » 📚فصل الخطاب ص 162 ❕بنابراین آنچه به ابن شهر آشوب نسبت داده شده است صحیح نیست و تهمتی از جانب مخالفان بوده که متاسفانه محدث نوری بدون دقت کافی این نسبت را در کتاب خود نقل می کند ، ما در گذشته پیرامون محدث نوری و کتاب فصل الخطاب او مفصلا توضیح داده ایم. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔مگر امام حسین سید و شهداء می باشد ❗️چگونه در برخی روایات حضرت به عنوان سید الشهداء معرفی شده است ❕آیا این دو با یکدیگر تناقض ندارد ❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که از جمله القاب حضرت حمزه علیه السلام « » می باشد. 🔷 علیه السلام فرمود ؛ « از ما بنی هاشم هستند هفت نفری که خداوند مانند آنها را خلق نکرده است ؛ رسول الله آقای اول و آخر جهانیان و خاتم پیامبران ، وصی او ( علی ) سرور وصیان ، دو نوه او حسن و حسین ،و ، و جعفر و قائم » 📚 ج22 ص276 👌در روایت دیگری حبرئیل امین حضرت را چنین معرفی کرد ؛ « این بن عبدالمطلب سید الشهداء است » 📚 ج22 ص277 ❕حضرت علی علیه السلام در شوری در برابر مهاجرین و انصار چنین کردند ؛ « شما را به خدا قسم می دهم که به مانند عموی من حمزه ، شیر خدا و شیر پیامبر و ، در میان شما کسی وجود دارد » 📚 ج2 ص555 👌امام علیه السلام نیز فرمود ؛ « بر عرش مکتوب است که شیر خدا و شیر پیامبرش و سید الشهداء است » 📚 ج1 ص224 🗯از سوی دیگر خداوند در حدیث قدسی امام علیه السلام را به عنوان سید الشهداء معرفی می کند و می فرماید ؛ «او سید و سرور تمام شهداء از اولین تا آخرین آنها است و او سرور بهشت می باشد » 📚 ج44 ص238 🗯میان این دو مطلب تنافی نیست . 🔶طبق بیان پیامبر گرامی ، حضرت نسبت به شهیدان معمولی ، کسانی که پیامبر یا وصی پیامبر نیستند سید و است و شمول سرور و سید بودن او نسبت به انبیاء و امامان نمی باشد . 🔷در روایتی آمده است که پیامبر گرامی خطاب به حضرت سلام الله علیهما عرضه داشتند ؛ « شهید ما حمزه سید و سرور شهداء است . فاطمه سوال کرد آیا حمزه سرور شهدایی است که با شما شهید شده اند ( یا سرور تمام است ؟) پیامبر پاسخ دادند او سرور و سید تمام شهداء از اولین تا آخرین آنها به غیر از و است » 📚 ج22 ص280 📚 یک جلدی ص153 🗯بنابراین حضرت حمزه نسبت به شهیدان معمولی سید و سرور است و امام حسین علیه السلام نسبت به تمام شهیدان اعم از شهیدان معمولی و غیر معمولی و برتر ، سید و سرور است . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⚫️ویژه نامه به مناسبت وفات حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام ؛ ◼️ ایشان حضرت عبد العظيم‏ بن عبد اللّه بن علىّ بن الحسن بن زيد بن الحسن بن علىّ بن ابى طالب عليهم السّلام است ، كه از اكابر محدّثين، و اعاظم علما و زهّاد و عبّاد و صاحب و تقوى است، و از اصحاب حضرت جواد و هادى عليهم السّلام است و نهايت توسّل و انقطاع به خدمت ايشان داشته و احاديث بسيار از ايشان روايت كرده‏ است . 📚منتهی الامال ج 3 ص 1899 ▪️براى اثبات عظمت علمى حضرت عبد العظيم عليه السلام، كافى است كه بدانيم امام معصوم، مردم را براى حلّ مشكلات دينى و يافتن پاسخ ‏هاى اعتقادى و عملى‏شان، به ايشان ارجاع داده است. ▫️صاحب بن عَبّاد در رساله‏اى كه در شرح حال حضرت عبد العظيم عليه السلام نوشته، در توصيف علمى ايشان آورده ؛ ابو تراب رويانى، روايت كرد كه شنيدم ابو حمّاد رازى مى‏ گفت: خدمت امام هادى عليه السلام در سامرّا رسيدم و مسائلى از حلال و حرام از ايشان پرسيدم. امام به پرسش‏هاى من پاسخ داد و هنگامى كه خواستم از ايشان خداحافظى كنم، به من فرمود : « اى ابو حمّاد ، هنگامى كه چيزى از امور دينى در منطقه ‏ات براى تو مشكل شد، از عبد العظيم بن عبد اللَّه حسنى بپرس و مرا به او برسان. » 📚شناخت‏نامه حضرت عبد العظيم حسنى عليه السلام و شهررى/ مجموعه رساله ‏هاى خطّى و سنگى: ص 23 (رساله «رسالةٌ فى فضل عبد العظيم عليه السلام»، صاحب بن عبّاد). 👌این تعبير، به روشنى نشان مى ‏دهد كه حضرت عبد العظيم عليه السلام در عصر خود، مجتهد توانمندى بوده كه بر اساس اصول و قواعدى كه از اهل بيت عليهم السلام در اختيار داشته، مى‏ توانسته ديدگاه‏هاى اسلام را در زمينه ‏هاى مختلف اعتقادى و عملى، استخراج كند و به پرسش‏هاى مردم پاسخ گويد. بنا بر اين، ايشان تنها يك محدّث و راوى احاديث اهل بيت عليهم السلام نبوده است؛ بلكه از علماى بزرگ خاندان رسالت بوده كه پس از معصومان، توان پاسخگويى به مسائل علمى را داشته و توانمندى علمى‏ اش مورد تأييد و تصديق امام هادى عليه السلام قرار گرفته است‏. 📚حکمت نامه حضرت عبد العظیم حسنی ، ص 20 👌علامه نقل می کند ؛ « زمانی که حضرت عبدالعظیم از هراس سلطان وقت ، وارد ری شد ، در سرداب منزل یکی از شیعیان سکنی گزید ، و پیوسته در آن سرداب مشغول عبادت خداوند بود ، و روزها را با روزه داری و شب ها را با شب زنده داری و سپری می کرد » 📚بحار الانوار ج 99 ص 268 ❕مهم‏ترين نشانه عظمت و مقامات باطنى حضرت عبد العظيم عليه السلام، برابرى فضيلت زيارت مزار آن بزرگوار، با فضيلت زيارت سيّد الشهدا عليه السلام است. 👌شيخ المحدّثين، صدوق، از محمّد بن يحيى عطّار كه يكى از اهالى رى است اين گونه نقل كرده كه خدمت امام هادى عليه السلام رسيدم. ايشان فرمود: «كجا بودى؟». گفتم: حسين بن على عليه السلام را زيارت كردم. امام هادى عليه السلام فرمود: « بدان كه اگر قبر عبد العظيم را در شهر خودتان زيارت كنى، مانند كسى هستى كه حسين بن على عليه السلام را كرده باشد.» 📚ثواب الاعمال ص 124 ❕از شهيد ثانى در تعليقه خلاصة علّامه حلّى از امام رضا عليه السلام نقل شده كه فرمود ؛ « هر كس قبر عبد العظيم را زيارت كند، بر خدا لازم مى ‏شود كه او را داخل بهشت كند. » و در حديث ديگرى از آن امام آمده كه فرمود ؛ «هر كس نمى‏ تواند مرا زيارت كند، برادرم عبد العظيم حسنى را در رى زيارت كند» 📚حاشیه الشهید الثانی علی خلاصه الاقوال ص 191 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⚫️ویژه نامه به مناسبت شهادت سید الشهداء ، عموی بزرگوار پیامبر گرامی علیهما السلام ؛ ◼️حمزه پیامبر گرامی اسلام ؛ ❕روزى «ابو جهل» پيامبر را در «صفا» ديد و به او ناسزا و بد گفت. رسول گرامى، با او سخن نگفت و راه منزل را در پيش گرفت. ابو جهل نيز به سوى محفل قريش كنار كعبه روانه شد. حمزه كه عمو و برادر رضاعى پيامبر بود، همان روز در حالى كه كمان خود را حمايل كرده بود از شكار برگشت. عادت ديرينه او اين بود كه پس از ورود به مكّه، پيش از آن‏كه از فرزندان و خويشاوندان خود ديدن به عمل آورد، به زيارت و طواف كعبه مى‏ رفت. سپس به اجتماع ‏هاى مختلف قريش در دور كعبه سرى مى ‏زد و سلام و تعارفى ميانشان رد و بدل مى ‏شد. 👌وى همان روز، پس از انجام اين مراسم به سوى خانه رفت. اتفاقا كنيز «عبد اللّه بن جدعان» كه شاهد آزار ابو جهل به پيامبر بود، جلو آمد و گفت: «ابا عماره» (كنيه حمزه) اى كاش دقايقى چند در همين نقطه بودى و جريان را مى ‏ديدى كه چگونه «ابو جهل» به برادرزاده ‏ات ناسزا گفت و او را سخت آزار داد. سخنان اين كنيز، اثر عجيبى در روان «حمزه» گذاشت و او بدون اينكه به سرانجام كار فكر كند، تصميم گرفت كه انتقام برادرزاده خود را از «ابو جهل» بگيرد. ❕لذا از همان راهى كه آمده بود، برگشت و ابو جهل را ميان اجتماع قريش ديد و به طرف وى رفت و بدون اينكه با كسى سخن بگويد كمان خود را بلند كرد و سخت بر سر او كوفت، چنان كه سرش شكست و گفت: «او (پيامبر) را ناسزا مى‏گويى و من به او ايمان آورده ‏ام و مى‏ روم كه او رفته است، هرگاه قدرت دارى با من بجنگ». 📚سیره ابن هشام ج 1 ص 313_ تاریخ طبری ج 2 ص 72 👌اين تاريخ ، گواه بر آن است كه وجود قهرمانى مانند حمزه كه بعدها بزرگ‏ترين سردار اسلام گرديد؛ در حفظ و حراست پيامبر و تقويت جناح مسلمانان تأثير بسزايى داشت ، چنان كه ابن اثير مى ‏نويسد ؛ « قريش، اسلام حمزه را بزرگ‏ترين عامل ترقى و تقويت مسلمانان دانستند » 📚الکامل فی التاریخ ج 2 ص 56 ❕پس از جنگ احد و شهادت حمزه علیه السلام ، اكثر خانه‏ هاى مدینه ناله مادران داغ‏ديده و همسران شوهر از دست داده بلند بود. 👌پيامبر به خانه ‏هاى «بنى عبد الاشهل» رسيد. نوحه‏ سرايى زنان آن‏ها، حال پيامبر را منقلب ساخت. اشك از چشمان نورانى‏ اش شد و با چشمانى اشك‏بار زير لب اين جمله را گفت ؛ «متأسفم كه كسى براى «حمزه» گريه نمى‏ كند » ❕سعد معاذ و چند نفر ديگر از مقصد پيامبر آگاه شدند، به گروهى از زنان دستور دادند كه براى حمزه، اين افسر خدمت‏گزار نوحه ‏سرايى كنند. پيامبر گرامى از جريان، مطلع شد، در حق زنان دعا كرد . 📚بحار الانوار ج 20 ص 98 🔹امام علیه السلام فرمود ؛ « هیچ روزی بر رسول خدا سخت تر از روز احد که حمزه در آن شهید شد نبود ، حمزه کسی بود که شیر خدا و شیر رسول خدا بود » 📚امالی صدوق ص 462 💠ادامه 👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💠ادامه 👇👇👇 👌 از حضرت امام عليه السّلام روایت شده كه حضرت رسول فرمود ؛ « بهترين برادران من على است، و بهترين عموهاى من حمزه است، و عبّاس با پدرم از يك اصل بر آمده است. » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 61 👌و فرمود ؛ « حضرت در نماز بر هفتاد تكبير گفت.» 📚همان مدرک ص 45 ❕و در قرب الأسناد از حضرت صادق عليه السّلام نقل است كه حضرت امير المؤمنين عليه السّلام فرمودند ؛ «از ما است رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم كه سيّد پيشينيان وپسينيان است و خاتم پيغمبران است، و وصىّ او كه بهترين اوصياى پيغمبران است، و دو فرزندزاده او حسن و حسين عليهم السّلام كه فرزندزاده ‏هاى پيغمبرانند، و بهترين شهيدان حمزه كه عمّ او است و جعفر كه با ملائكه پرواز مى‏ كند و قائم آل محمّد- صلوات اللّه عليهم اجمعين » 📚قرب الاسناد ص 25 👌 على بن ابراهيم كرده كه حضرت رسول فرمود ؛ « پروردگار من برگزيده مرا با سه نفر اهل بيت من كه من بهترين و پرهيزكارترين ايشانم و فخر نمى‏ كنم، برگزيد مرا و على و جعفر دو پسر ابو طالب را و حمزه پسر عبد المطّلب » 📚تفسیر قمی ج 2 ص 347 👌از آن حضرت در بصائر روايت شده كه بر ساق نوشته است ؛ « حمزه شير خدا و شير رسول خدا و سيّد الشهداء است.» 📚بصائر الدرجات ص 121 ❕خداوند می فرماید ؛ « در ميان مؤمنان مردانى هستند كه بر سر كه با خدا بستند صادقانه ايستاده ‏اند، بعضى پيمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشيدند) و بعضى ديگر در انتظارند و هرگز تغيير و تبديلى در عهد و پيمان خود نداده‏ اند.» ( احزاب 23) 👌امام محمّد باقر عليه السّلام در تفسير آيه فرمود ؛ « مراد از کسی که پیمان خود را به آخر برده است ، حمزه و جعفر ، است و کسی که منتظر است ، علىّ بن ابى طالب است » 📚تفسیر قمی ج 2 ص 188 👌پیامبر فرمود ؛ « هرکس من را زیارت کند و قبر عمویم حمزه را زیارت نکند ، به من جفا کرده است » 📚سفینه البحار ج 2 ص 433 👌و فرمود ؛ « در هنگام قیامت جمعیتی زیاد دیده می شود که جز خداوند عدد آنها را نمی داند ، آنان محبین عمویم حمزه هستند ، بسیاری از آنان بوده که به سبب گناهان نمی توانند وارد بهشت شوند ، آنان حمزه عمویم را برای نجات صدا می زنند ، حمزه به من و علی بن ابی طالب می گوید اینان دوستداران من هستند که از من درخواست کمک دارند ، رسول خدا به علی امر می کند که محبین حمزه را ( به شفاعت حمزه ) وارد بهشت کند » 📚بحار الانوار ج 22 ص 281 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁