🔸ادامه 👇
❕روایاتی که از مثله کردن قاتل نهی می کند ، متعدد است که محدث جلیل القدر ، شیخ حر عاملی ، در باب ذیل روایات مذکور را نقل می کند ؛
📚وسائل الشیعه ج 29 ص 126 باب 62 « باب در اینکه ... مثله کردن جایز نیست ، حتی اگر قاتل مثله کند »
❕در پرسشی از مراجع تقلید نیز سوال کردند ؛
❔«اخیرا در منازعات بین مسلمین متاسفانه دیده می شود که سر افراد مسلمان بریده شده یا اجساد ایشان مثله می شوند و دشمنان اسلام نیز با انتشار و انعکاس وسیع تصاویر چنین اقداماتی در جهان موجب خدشه به وجهه اسلام و مسلمانان می شوند. دیدگاه شرع مقدس در این باره چیست؟
❕ شبیری زنجانی ؛
« بر طبق روایات متعدد، مثله کردن اجساد مقتولین، حرام است »
❕ صافی گلپایگانی ؛
« عمل مذکور خلاف شرع و حرام است و دیه دارد این عمل مربوط به اسلام نیست دین مبین اسلام از چنین اعمال وحشیانه اکیدا منع نموده است. »
❕ مکارم شیرازی ؛
« اسلام با هیچ یک از این کارها موافق نیست و این شرارتی است که تکیفری ها مرتکب می شوند و لطمه به حیثیت تمام مسلمین می زنند »
❕سبحانی تبریزی ؛
« قتل انسان مسلمان گناه کبیره است و قاتل مخلد در آتش است و مثله کردن گناهش فزون تر است. انتشار این نوع مظاهر دلخراش مایه ی وهن اسلام است بنابراین از مجموع این کارها باید دوری جست. »
🌐https://b2n.ir/430098
❕بنابراین در اسلام مثله کردن حرام است و اگر افرادی از مدافعین حرم هم چنین کاری را کرده باشند ، کاری انجام داده اند که خلاف حکم قرآن و روایات معصومین علیهم السلام و خلاف فتاوای مراجع تقلید بوده است .
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#رابطه_نسبی_امام_حسین_علیه_السلام_و_یزید_لعنه_الله_علیه
🤔#پرسش
❔آیا یزید و حسین پسر پسرعموی هم بودند
علی و معاویه پسرعمو بودند؛ کربلا هم جنگ خانوادگی و قبیلهای سر قدرت بود!
نام: یزید، شهرت: بنی امیه، نام پدر: معاویه، نام پدربزرگ: ابوسفیان، نام جد بزرگ: عبدالمطلب
نام: حسین، شهرت: بنی هاشم، نام پدر: علی، نام پدربزرگ: محمد و ابوطالب، نام جد بزرگ: عبدالمطلب
نتیجه گیری: رابطه ی امام حسین و یزید: پسر پسرعمو، رابطه ی امام علی و معاویه : پسرعمو، رابطه ی معاویه و محمد: پسرعمو، رابطه ی ابوسفیان و ابوطالب: برادر، رابطه ی محمد و ابوسفیان: ابوسفیان عموی محمد، رابطه ی ابوسفیان و امام علی: ابوسفیان عموی امام علی،
علت اختلاف : دعواي خانوادگي بر سر قدرت.
💠#پاسخ💠
👌مطلب فوق از چند جهت مخدوش است ؛
1⃣مطابق آنچه که در نسب یزید و معاویه و امام حسین و امام علی علیهما السلام نوشته اند ، هیچ گونه رابطه نسبی بین آنها نیست .
❕نسب مشهور یزید چنین است ؛
👌یزید بن معاویه بن ابی سفیان بن حرب بن امیه بن عبد شمس بن عبد مناف
📚الاستیعاب ج 4 ص 1575
👌نسب امام حسین علیه السلام چنین است ؛
❕حسین بن ، علی بن ابی طالب بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف
📚 الاستیعاب ج 1 ص 393 _ اسد الغابه ج 1 ص 495
👌شبهه افکن مدعی شد که جد بزرگ یزید و امام حسین علیه السلام عبد المطلب است در حالی که جد بزرگ یزید ، حرب و جد بزرگ امام حسین علیه السلام عبد المطلب است و هیچ گونه رابطه نسبی بین یزید و امام حسین و بین امام علی علیهماالسلام و معاویه وجود ندارد .
❕تنها وجه اشتراک این است که هر دو ، از قبیله بزرگ قریش هستند و قریشیان منتهی به عبد مناف ، بزرگ قریش میشدند .
❕بنابراین امام حسین و یزید ، پسر پسر عمو نیستند و علی علیه السلام و معاویه نیز پسر عمو نیستند و پیامبر و معاویه نیز پسر عمو نیستند و ابوسفیان و ابوطالب هم برادر نیستند و ابوسفیان نیز عموی علی علیه السلام نیست . اینها همه دروغگویی های شبهه افکن است .
2⃣آنچه گفتیم که خاندان اموی یعنی یزید و معاویه و ابوسفیان و ... از قبیله قریش بودند و از فرزندان عبد مناف و تنها اشتراک آنها با بنی هاشم در همین اشتراک قبیلگی است ، مطابق آنچه ظاهر قضیه است بیان نمودیم .
❕ اما اگر دقیق تر نگاه کنیم ، اساسا خاندان اموی از قریش نیستند ، و هیچ گونه اشتراک قبیلگی با بنی هاشم و خاندان امام حسین علیه السلام ندارند ، چرا که امیه که بنی امیه منسوب به او هستند غلام رومی عبد شمس بوده است ، نه فرزند او و عبد شمس او را به عنوان فرزند خوانده خود پذیرفت .
❕ شاهد این سخن ، کلام علی علیه السلام است که خطاب به معاویه فرمود ؛
« اما اينكه گفته اى ما همه فرزندان عبد مناف هستيم (بنابراين همه در شرافت و استحقاق حكومت و پيشوايى مردم يكسانيم) من هم قبول دارم (كه همه از نسل عبد مناف هستيم ) ولى اميّه هرگز همانند هاشم و حرب همچون عبدالمطلب و ابوسفيان چون ابوطالب نبودند و نيز هرگز مهاجران چون اسيران آزاد شده نيستند و نه فرزندان صحيح النسب همانند منسوبان مشكوك » « وَ لَا الصَّرِيحُ كَاللَّصِيق »
📚نهج البلاغه نامه 17
❕«صريح» به كسى گفته مى شود كه نسب او خالص و روشن باشد. «لصيق» نقطه مقابل صريح است و به معناى كسى است كه نسب او روشن نيست و او را به شخص يا قبيله اى نسبت مى دهند.
📚لسان العرب ج 10 ص 329
❕علّامه مجلسى مى نويسد ؛
« كلمه «لصيق» به حسب ظاهر اشاره به نسب بنى اميّه دارد و ابن ابى الحديد براى حفظ آبروى معاويه خود را به نادانى زده است، حتّى برخى از دانشمندان تصريح كرده اند كه «اميّه» از نسل عبد شمس نبوده، بلكه وى غلام رومى بوده است كه عبد شمس او را فرزند خوانده خود قرار داد، و در زمان جاهليّت هرگاه كسى مى خواست غلامى را به خود نسبت دهد وى را آزاد كرده و دخترى از عرب را به همسرى وى درآورده و بدين ترتيب آن غلام به نسب وى ملحق مى گشت. »
❕آنگاه علّامه مجلسى نتيجه مى گيرد و مى گويد ؛
« بنابراين، بنى اميّه اساساً از قريش نيستند، بلكه منسوب به قريش مى باشند »
📚بحارالانوار، ج 33، ص 107
❕این نکته مورد بیان دیگران از علماء هم قرار گرفته است ؛
📚منهاج البراعه ج 18 ص 276 _ الزام النواصب ص 179
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
3⃣به فرض هم که امیه و حرب و ابوسفیان از قریش محسوب شوند ، در نسب معاویه تردید است که از ابوسفیان و فرزندان امیه باشد و گفتیم تعبیر علی علیه السلام که به معاویه « لصیق » گفتند ، به مشکوک النسب هم گفته می شود .
❕یعنی علی علیه السلام می گوید نسب ما روشن است ولى درباره نسب تو بسيار گفتگوست؛ گروهى تو را فرزند ابوسفيان نمى دانند، بلكه فرزند نامشروع مسافر بن ابى عمرو كه از بردگان ابوسفيان بود مى شناسند البته اين سخن منافات با آنچه امام عليه السلام درباره پدر معاويه يعنى ابوسفيان فرموده است ندارد، زيرا آن جمله بر حسب ظاهر بيان شده و اين جمله اشاره به اين است كه اگر در نسب تو دقت شود جاى گفتگو وجود دارد. »
📚پیام امام امیر المومنین ج 9 ص 218
❕امام حسن علیه السلام خطاب به معاویه فرمود ؛
« مى دانى كه در كدام بستر به دنيا آمده اى؟ »
📚تذکره الخواص ص 200 _ شرح ابن ابی الحدید ج 6 ص 288 _ جمهره خطب العرب ج 2 ص 22
❕سبط بن جوزی می نویسد ؛
« اصمعى و كلبى در كتاب «مثالب» مى گويند: معنى سخن حسن به معاويه كه مى دانى در كدام بستر به دنيا آمده اى، اين است كه در باره معاويه گفته مى شد او از يكى از اين چهار تن است ؛
« عمارة بن وليد بن مغيره مخزومى، مسافر بن ابى عمرو، ابو سفيان، عباس بن عبد المطلب. »و اينها همنشينان ابو سفيان بودند و بعضى از آنها متهم به داشتن رابطه با «هند» بود. عمارة بن وليد از زيباترين مردان قبيله قريش بود. در باره مسافر بن ابى عمرو، كلبى مى گويد: عقيده عمومى مردم اين است كه معاويه از او است، زيرا بيش از همه مردم به «هند» عشق مى ورزيده است و وقتى «هند» آبستن گشته و معاويه را در شكم داشته مسافر ترسيده كه بگويد از او است و به همين جهت گريخته و پيش پادشاه حيره رفته و مقيم گشته است »
📚تذکره الخواص ص 202
❕زمخشرى نیز در «ربيع الابرار» مى نويسد ؛
«معاويه منسوب به چهار مرد بود: ابو عمرو بن مسافر، عمارة بن وليد، عباس بن عبد المطلب، صباح- آوازه خوان سياه پوستى كه برده عمار بود »
📚ربیع الابرار ج 3 ص 551
❕زياد بن ابيه در نامه اى در جواب معاويه كه به او طعنه زده و از مادرش سميه ياد كرده بود مى نويسد ؛
«اين كه با اشاره به مادرم سميه به من طعنه زده اى، اگر من فرزند سميه ام تو فرزند عده اى هستى»
📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 16 ص 183
4⃣در نسب یزید نیز شک و تردید است که فرزند واقعی معاویه باشد ، چرا که در مورد مادرش گفته شده است که با غلام پدرش همبستر شده و یزید را حامله شده است ، بنابراین یزید فرزند غلام پدر ، مادرش است نه فرزند معاویه .
❕ابن رشد می نویسد ؛
« روایت شده است که مادر یزید ، دختر بجدل کلبیه ، با غلام پدرش همبستر شد و به یزید حامله شد »
📚الزام الناصب ص 169
❕علامه مجلسی نیز می آورد ؛
« میسون دختر بجدل کلبیه با غلام پدرش زنا کرد و به یزید که لعنت خدا بر او باد حامله شد »
📚بحار الانوار ج 44 ص 309
❕لذا می بینیم که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« انبیاء و فرزندان انبیاء را جز افراد زنازاده نمی کشند »
📚علل الشرایع ج 1 ص 58
❕نتیجه گیری ؛
1⃣اگر یزید و معاویه را از فرزندان امیه بدانیم و امیه را نیز فرزند عبد شمس و از قریش بدانیم ، باز هم هیچ گونه رابطه نسبی بین پیامبر گرامی و علی و حسین علیهم السلام با ابوسفیان و معاویه و یزید نمی باشد .
2⃣اصلا انتساب بنی امیه به قبیله قریش مشکل است و گفته اند که امیه غلام رومی و فرزند خوانده عبد شمس بوده است نه فرزند حقیقی او .
3⃣اگر هم بگوییم بنی امیه از قریش هستند ، باز هم ثابت نیست که معاویه و یزید از بنی امیه هستند چرا که هر دو را به فرزند زنا بودن نسبت داده اند و در نسبشان تردید است .
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#راوی_مکالمه_امام_حسین_با_علی_اکبر_علیهما_السلام
🤔#پرسش
❔اساس و بنياد داستان كربلا بر دروغ بنا شده است
در سايت خبرگزارى برنا در مورد كشته شدن على اكبر نوشته است:
امام حسین بر بالین حضرت علیاکبر آمد. صورت به صورت او گذاشت و فرمود: «خداوند بکشد کسانی که تو را کشتند! چقدر اینان نسبت به خداوند و هتک حرمت رسول خدا گستاخ شدهاند.
پسرم! بعد از تو خاک بر سر این دنیا.
▪️اينجا چند موضوع مهم وجود دارد:
الف) راوى اين مكالمه چه كسى است؟
ب) على اكبر كه كشته شده و اصلا خبر نداشت!
پ) حسين هم بعدش رفت و كشته شد و ايشان هم وسط اين بلبشو نمياد بگه من تازه رفتم به على اكبر اينو گفتم
ج) فاصله جسد تا باقيماندگان را حتى اگر ٥٠ متر حساب كنيم بازهم كسى صداى حسين را نميشنيد
د) طبق اين نوشته حسين دم گوش على اكبر اون حرف رو زده، كى شنيد و اومد تعريف كرد براى بقيه؟
ببينيد به همين راحتى دروغ و جعليات را وارد تاريخ ميكنند!
▪️آخه اين چه مذهبيه كه به جز دروغ و جعل و جهالت چيزى براى عرضه نداره
💠#پاسخ💠
1⃣از جمله راویان واقعه کربلا امامان معصوم علیهم السلام هستند که آن بزرگواران ، آنچه در جریان کربلا واقع شده است را روایت کرده اند .
❕گاهی امام معصوم مانند امام سجاد علیه السلام ، آنچه که در میدان کربلا دیده و شنیده است را روایت می کند ، گاهی نیز امام معصوم علیه السلام خبر از واقعه ای می دهد که عینا ندیده و نشنیده است ، اما با علم غیب الهی از آنچه در میدان کربلا واقع شده است خبر دارد و از آن اطلاع می دهد .
👌مرحوم کلینی در کافی شریف بابی را گشوده تحت عنوان ؛
« باب در مورد اینکه امامان می دانند جمیع آنچه در گذشته بوده و تا آینده خواهد بود و چیزی از آنان پنهان نیست »
📚الکافی، ج1 ص 260
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
«خداوند بزرگتر از آن است که از طریق امام بر بنده ای احتجاج کند آنگاه چیزی از اخبار آسمان و زمین را از امام مخفی بدارد »
📚بحار الانوار، ج 26 ص 110
👌آنچه مورد اشکال معاند در مکالمه امام حسین علیه السلام با علی اکبر قرار گرفته است ، توسط امام مهدی علیه السلام به ما رسیده است ، آن امام همام با علم غیبی که خداوند در اختیارش قرار داده است ، از مکالمه امام حسین علیه السلام با علی اکبر در هنگام شهادت علی اکبر ، پرده برداشته است .
❕از امام مهدی علیه السلام در «زيارت ناحيه مقدّسه» خطاب به علی اکبر علیه السلام آمده است ؛
« سلام بر تو، اى نخستين كُشته از تبار بهترين بازمانده از نسلِ ابراهيم خليل! درود خدا بر تو و بر پدرت، آن گاه كه در باره ات فرمود: «خدا، بكُشد آن گروهى را كه تو را كُشت. پسرم! چه جرئتى بر خداى مهربان كردند. و چه جسارتى در هتكِ حرمت پيامبر! پس از تو، خاك بر سرِ دنيا!».
📚المزار الکبیر ، ابن مشهدی ، ص 486 _ اقبال الاعمال ج 2 ص 573 _ بحار الانوار ج 98 ص 269
2⃣یکی از راویان واقعه کربلا ، حميد بن مسلم ازدى است . او يكى از لشكريان عمر سعد بود که در میدان حضور داشت اما به نبرد مشغول نشد . در روز عاشورا پس از شهادت امام حسين علیه السلام با شمر، بر سر آتش زدن خيمه ها مجادله داشت. از جمله گروهى بود كه سر حسين علیه السلام را به كوفه بردند. در لشكر توّابين هم حضور داشته و به قولى از اصحاب امام سجاد ( پس از توبه ) گردیده بود . با مختار و ابراهيم بن مالك نيز همكارى داشته است. بيشتر وقايع كربلا در «تاريخ طبرى» و برخى منابع ديگر از قول او نقل شده است.»
📚فرهنگ عاشوراء ، جواد محدثی ، ص 154 _ مستدرکات رجال الحدیث ج 3 ص 289
❕آنچه که از سخن گفتن امام حسین با علی اکبر علیهما السلام نقل شده است ، توسط حمید بن مسلم که در سپاه عمر سعد بوده و شاهد ماجرا بوده است ، بیان شده است .
❕طبری از ابومخنف از سليمان بن ابى راشد، از حُمَيد بن مسلم ازْدى نقل می کند که حمید بن مسلم ازدی در مورد شهادت علی اکبر علیه السلام می گوید ؛
« در روز عاشورا، به گوش خود شنيدم كه حسين عليه السلام مى گويد: «خدا، بكشد كسانى را كه تو را كشتند، اى پسر عزيزم! چه گستاخ بودند در برابر [خداى] رحمان و بر هتك حرمتِ پيامبر! دنيا، پس از تو ويران باد »
📚تاريخ طبري ، ج 5 ص 446 _ الكامل في التاريخ ، ج 2 ص 569
❕ابوالفرج اصفهانی نیز به نقل از ابو مِخنَف، از سليمان بن ابى راشد، از حُمَيد بن مسلم نقل مى كند كه حمید بن مسلم در مورد شهادت علی اکبر علیه السلام گفت ؛
« در روز عاشورا، به گوش خود شنيدم كه حسين عليه السلام فرمود: «خداوند، بكُشد كسانى كه تو را كُشتند، اى پسرم! چه قدر در برابر خدا و بر هتك حرمت پيامبر ، گستاخ بودند!». سپس فرمود: «دنيا، پس از تو، ويران باد!».
📚مقاتل الطالبيّين _ ص 115 _ بحار الأنوار ، ج 45 ص 45 _ مروج الذهب ج 3 ص 71 و سير أعلام النبلاء ج 3 ص 302
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#یاد_کردن_از_شهدای_همنام_اسامی_خلفاء_در_کربلا
🤔#پرسش
❔ به كل شيعيان تحدى ميكنم، چرا در عزادارى و نوحه از:
عمر بن حسين
ابوبكر بن حسن
عمر بن على
عثمان بن على
عمر بن حسن
ابوبكر بن حسن
نام نميبريد و برايشان عزادارى نميكنيد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌یکی از فرزندان علی علیه السلام که در میدان کربلا به شهادت رسید ، ابوبکر بن علی می باشد .
❕ابوبکر کنیه این بزرگوار تلقی می شده است ، او از همسر حضرت علی به نام لیلا می باشد .
👌شیخ مفید نام او را محمد اصغر با کنیه ابوبکر می داند که همراه برادرش در واقعه کربلا شهید شد ؛
📚الارشاد ج1 ص354 _ اعلام الوری ج1 ص396
👌نام او در زیارت رجبیه چنین آمده است ؛
« سلام بر ابوبکر پسر امیر مومنان »
📚المزار ، شهید اول ، ص 149
❕در رابطه با کیفیت شهادت او می نویسند ؛
« سپس برادران حسين عليه السلام، پيش آمدند و تصميم داشتند كه در راه او، كشته شوند.نخستين كس از آنان كه پيش آمد، ابو بكر بن على بود كه نامش عبد اللّه بود و مادرش ليلا، دختر مسعود بن خالد بن رِبعى بن مُسلم بن جَندَل بن نَهشَل بن دارِم تميمى بود. او به ميدان در آمد و چنين مى خواند ؛پدرم، علىِ پُرافتخار و والاست _ از نسل هاشمِ درستْ كردارِ بزرگوار و بخشنده. اين، حسين است، فرزند پيامبرِ فرستاده شده _ ما با شمشير بُرّان، از او دفاع مى كنيم.جانم فداى اين برادر بزرگوار!پروردگارا! پاداشى بزرگ، به من عطا فرما.
❕زحر بن قيس نَخَعى به او حمله بُرد و او را كُشت. نيز گفته شده كه عبد اللّه بن عُقْبه غَنَوى به سوى وى تير انداخت و او را كُشت.»
📚مقتل الحسين عليه السلام خوارزمي ج 2 ص 28، الفتوح ج 5 ص 112؛ المناقب لابن شهرآشوب ج 4 ص 107 ، بحار الأنوار ، ج 45 ص 36
❕نام یکی دیگر از شهدای کربلا ، عثمان بن علی می باشد .
❕علی علیه السلام به جهت علاقه ای که به عثمان بن مظعون صحابی بزرگ پیامبر خدا داشت ، نام یکی از فرزندانش از ام البنین را عثمان نامید و فرمود ؛
« همانا او را به نام برادرم عثمان بن مظعون قرار دادم»
📚مقاتل الطالبیین ص89 _ بحار الانوار ج45 ص37
👌خولی بن یزید اصبحی او را هدف تیر قرار داد و بر زمین افتاد و مردی از بنی ابان سرش را از تنش جدا کرد؛
📚مناقب ابن شهر آشوب ،ج4 ص107
❕گفتنى است كه الفتوح ابن اعثَم و به پيروى از او، برخى منابع ديگر، عمر بن على را از شهيدان كربلا معرّفى كرده اند و رَجَزى هم براى او نقل نموده اند .
📚الفتوح ج 5 ص 112، مقتل الحسين عليه السلام خوارزمي ، ج 2 ص 28؛ المناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 107
🔸ادامه 👇
4_5832412794506446672.mp3
15.29M
سـَلام آقـاے دلـم یـا ابـا عـَبـدِالله😔✋
عَـجـیـنـہ بـا تـو دِلـَم یا ابا عبدالله💞
#سیدرضانریمانے
#ما_ملت_امام_حسینیم
#محرم
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔸ادامه 👇
❕يكى ديگر از فرزندان امام حسن عليه السلام كه در كربلا شهيد شد، ابو بكر نام داشت. سنّ او را 35 سال گفته اند.
👌 در «زيارت ناحيّه مقدسه»، در باره وى آمده است ؛
« سلام بر ابو بكر، فرزند حسن بن على پاك و ولى! آن تيرخورده با تير كُشنده! خداوند، قاتلش عبد اللّه بن عُقْبه غَنَوى را لعنت كند »
📚الاقبال بالاعمال ج 3 ص 75
❕شیخ مفید می نویسد ؛
« عبد اللّه بن عُقْبه غَنَوى، تيرى به سوى ابو بكر بن حسن بن على بن ابى طالب انداخت و او را كُشت»
📚الإرشاد ج 2 ص 109، مثير الأحزان: ص 68، إعلام الورى: ج 1 ص 466؛
👌می بینید که ما از این شهداء نام می بریم و کیفیت شهادت و مظلومیت آنان را در کتب تاریخی و مقاتلی خود بیان می کنیم .
❕در جلسات عزاداری هم اگر موضوع منبر و سخنرانی ، شهدای کربلا باشد ، از این شهداء و کیفیت شهادت آنان سخن به میان می آوریم .
👌طبیعی است معاندین جیره خواری که در سوله های منافقین در آلبانی مشغول شبهه پراکنی هستند ، در مجالس عزاداری ما حضور ندارند تا شاهد ذکر مصیبت ما در مورد شهدای فوق الذکر باشند .
❕ممکن است آنچه برای معاند موجب شبهه شده است ، نامگذاری شب و روز هر یک از ایام ابتدایی محرم به موضوع و مناسبتی است که عرفا و به تدریج توسط مداحان صورت گرفته است که در هر روزی از یک واقعه مهم و شهید شاخصی یاد می کنند و ذکر مصیبت می خوانند .
✔️شب و روز اول روضه مسلم بن عقیل ، شب و روز دوم: ورود به کربلا ، شب و روز سوم ، روضه رقیه دختر امام حسین علیه السلام ، شب و روز چهارم ، فرزندان حضرت زینب ، یا حر بن یزید ریاحی، یا طفلان مسلم یا برخی از اصحاب معروف مثل حبیب بن مظاهر، زهیر و...شب و روز پنجم: عبدالله بن حسن ، شب وروز ششم: قاسم بن حسن ، شب و روز هفتم: علی اصغر و در برخی مناطق حضرت ابوالفضل شب و روز هشتم: علی اکبر ، شب و روز نهم: روز نهم تاسوعا است و روضه حضرت ابوالفضل (عباس بن علی) خوانده میشود. شب و روز دهم: روز دهم روز عاشورا که روضههای مربوط به شخص امام حسین خوانده میشود.شام روز دهم: شام غریبان، روضه حضرت زینب.
🌐https://b2n.ir/944146
❕این تقسیم بندی را ذاکرین به نام شهدای شاخص صورت داده اند و بر طبق آن محور روضه های خود را حول آن شهید قرار داده اند ، اما این دلیل بر آن نیست که از سایر شهداء کربلا سخنی به میان نمی آید و برایشان عزاداری نمی شود .
👌ما برای دیگر شهداء کربلا را نیز عزاداری کرده و از مقتل و کیفیت شهادت آنان چه در کتب و چه در مجالس، سخن به میان می آوریم ، اما معاندین چون سر سفره اربابان آمریکایی و اسرائیلی خویش هستند ، از مجالس ما اطلاع ندارند .
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#نهی_علی_علیه_السلام_از_گریه_کردن
🤔#پرسش
❔عزادارى شيعيان، مخالف رفتار امامان
❕در ادامه روايات علماى شيعه در نهى عزادارى توسط پيامبر اسلام و ائمه شيعه،
دو روايت را از معتبرترين كتب اين علما خدمتتان مينويسم.
#ترجمه_روايت: ابن بابويه(شيخ صدوق) به سند معتبر از حبيب بن عمر روايت كرده است كه او گفت : به خدمت #اميرالمؤمنين رفتم در مرضى كه آن حضرت از آن مرض از دنيا مفارقت نمود، پس جراحت سر خود را گشود، من گفتم: يا اميرالمؤمنين جراحت تو چيزى نيست و بر تو اين جراحت باكى نيست، حبيب گفت: من به گريه افتادم و ام كلثوم دختر حضرت گريان شد نزديك حضرت نشسته بود، #على فرمود: چرا گريه ميكنى اى دختر ؟ ام كلثوم گفت : چون گريه نكنم ؟ تو ما را خبر ميدهى در اين ساعت از ما مفارقت مينمائى، ايشان فرمود : اى دختر گرامى گريه مكن، بخدا سوگند كه اگر بينى آنچه پدر تو مى بيند هر آينه گريه نخواهى كرد.
امالی صدوق ص ۳۹۶
٨) روايت بعدی از كتاب #امالى از شيخ صدوق:
خلاصه #متن_عربى: لا تبک یا أصبغ، فإنّها واللَّه الجنة
#ترجمه: علی بن ابيطالب در هنگام ضربت خوردن به اصبغ از اصحاب خود دستور میدهد گریه نکند:
در قسمتی از روایتی طولانى از قول امام على چنین امده است: ای اصبغ، گریه نکن، به خدا قسم راه بهشت را میپیمایم.
اين روايت در منابع زير نيز آمده است:
١). الامالی؛ شیخ طائفه؛ صفحه ۱۲۳
💠#پاسخ💠
❕قلب انسان كانون عواطف است و اين عواطف مخصوصا هنگامى كه شديد باشد، در همه وجود انسان اثر مى گذارد. هنگامى كه عزيزى از دست رود، قلب متلاطم مى گردد و اشك جارى مى شود، بغض گلوى انسان را مى گيرد و زبان به اظهار اشتياق به عزيز از دست رفته مى پردازد. اينها هيچكدام ممنوع نيست، بلكه ممدوح است .
❕در حديثى مى خوانيم ؛ «هنگامى كه خبر وفات جعفر بن ابى طالب و زيد بن حارثه (در جنگ موته) به پيغمبر رسيد، هنگامى كه وارد خانه مى شد شديدا براى آنها گريه مى كرد و مى گفت: آنها براى من سخن مى گفتند و با آنها انس مى گرفتم، هردو باهم رفتند».
📚الفقیه ج 1 ص 177
❕و نيز در داستان جنگ احد مى خوانيم ؛ «هنگامى كه پيغمبر به مدينه بازگشت از هر خانه اى صداى گريه و زارى براى شهيدى به گوش آن حضرت رسيد كه بازماندگان بر شهيدانشان مى گريستند جز خانه عمويش حمزه، پيغمبر بسيار ناراحت شد و گفت: ولى حمزه گريه كنندگانى ندارد. اهل مدينه كه از اين سخن
باخبر شدند قسم ياد كردند كه هرگز بر عزيز از دست رفته اى گريه نكنند مگر اينكه نخست براى حمزه نوحه گرى كنند و بگريند» و اين سنّت همچنان تا امروز (زمانى كه امام باقر عليه السّلام اين حديث را بيان مى فرمود ادامه دارد).
📚همان ص 183
❕حديث معروف پيامبر گرامی كه به هنگام وفات فرزندش ابراهيم در كتب مختلف نقل شده نيز اشاره به همين معناست؛ هنگامى كه خبر وفات فرزند به او رسيد اشك در چشمان حضرت حلقه زد و سرازير شد. شايد بعضى به آن حضرت ايراد كردند، فرمود ؛ « چشم مى گريد و قلب محزون مى شود اما چيزى كه موجب خشم خدا شود نمى گويم»
📚الکافی ج 3 ص 262
🔸امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« گریه کردن بر فراق عزیزان موجب تسکین و آرامش انسان می شود »
📚الفقیه ج 1 ص 187
👌در نقل دیگری آمده است ؛
« فاطمه عليها السلام براى پدر خود نوحه كرد و رسول خدا دستور داد براى حمزه نوحه گرى كنند. »
📚بحار الانوار ج 82 ص 84
❕در نقل دیگری آمده است ؛
« امام باقر به امام صادق علیهما السلام سفارش كرد که از مالم فلان مقدار را اختصاص بده تا نوحه گران برایم ( بعد از مرگم ) تا ده سال در منی و در ایام منی ، نوحه گری و عزاداری کنند ( تا آل پیامبر فراموش نشوند )»
📚الکافی ج 5 ص 117 _ الفقیه ج 1 ص 182
❕در نقل دیگری آمده است ؛
« دخترى از امام صادق عليه السلام درگذشت، حضرت، يك سال بر او گريست، سپس فرزند ديگر او از دنيا رفت، باز حضرت يك سال نوحه گرى كرد، آنگاه كه اسماعيل فوت كرد، ناله او شدت يافت، برخى به امام صادق عليه السلام گفتند ؛ چرا از خانه تو، صداى ناله شنيده مى شود؟ در پاسخ فرمود ؛ « آنگاه كه حمزه درگذشت، پيامبر دستور داد زنان مدينه بر او نوحه سرايى كنند، چون او نوحه گرى ندارد.»
📚کمال الدین ج 1 ص 73 _ وسائل الشیعه ج 3 ص 241
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕يكى از غلامان امام زين العابدين عليه السلام نقل می کند ؛
« امام سجاد عليه السلام روزى به بيابان رفت و من هم دنبال ايشان رفتم. ديدم روى سنگ سختى به سجده افتاد. ايستادم و شيون و گريه اش را مى شنيدم و شمردم كه هزار بار فرمود: «لا إله إلّااللَّه حقّاً حقّا، لا إله إلّااللَّه تعبّداً و رِقّا، لا إله إلّااللَّه إيماناً و تصديقا!». آن گاه سرش را از سجده برداشت، در حالى كه محاسن و صورتش را اشك، فرا گرفته بود. گفتم: اى مولاى من! آيا وقتِ آن نرسيده كه غمت پايان يابد و گريه ات كمتر گردد؟به من فرمود ؛
«واى بر تو! يعقوب بن اسحاق بن ابراهيم، پيامبر بود و پسر پيامبر. او دوازده پسر داشت. خداوند سبحان، يكى از آنان را ناپديد كرد و موى سر او از اندوه، سفيد شد و از غم و غصّه، كمرش خميد و چشمش از فرط گريه نابينا گشت، در حالى كه پسرش زنده بود؛ ولى من ديدم كه پدر و برادر و هفده تن از خانواده ام، كُشته بر خاك افتاده اند. پس چگونه غصّه ام به پايان برسد و از گريه ام كاسته شود؟!»
📚الملهوف ص 88 _ وسائل الشیعه ج 3 ص 282
❕در نقل دیگر آمده است ؛
« على بن الحسين (زين العابدين) عليه السلام بيست سال يا چهل سال بر حسين عليه السلام گريست و هيچ گاه غذايى در برابرش گذاشته نشد، مگر اين كه گريست. يكى از غلامانش به ايشان گفت: اى پسر پيامبر خدا! جانم به فدايت! من مى ترسم كه تو از بين بروى. فرمود: «من غصه و اندوهم راى به خدا شكوه مى كنم و از خدا چيزى راى مى دانم كه شما بى اطلاعيد». من، هيچگاه قتلگاه فرزندان فاطمه را به ياد نمى آورم، جز اين كه گريه، راه گلويم را مى گيرد».
📚کامل الزیارات ص 213 _ مکارم الاخلاق ج 2 ص 93
❕در نقل های متعدد تاریخی آمده است که پیامبر گرامی در فراق عزیزان هم خود گریه می کردند و هم دیگران را توصیه به گریه کردن می کردند و اهلبیت علیهم السلام هم دستور به گریه و عزاداری برای امام حسین علیه السلام میدادند.
👌دو نقلی هم که معاند بر ممنوعیت گریه کردن به آن استناد کرد ، نمی تواند ادعای او را ثابت کند زیرا ؛
1⃣هر دو نقل از جهت سند مخدوش است ، در سند روایت اول عمرو بن شمر وجود دارد که نجاشی در مورد او می گوید به جد ضعیف است و در احادیث جعل می کرده است ؛
📚رجال نجاشی ص 287
❕در سند روایت دوم نیز ، دو راوی به نامهای « محمد بن سلیمان المقری و عبدالصمد بن علی النوفلی » وجود دارند که هر دو مجهول هستند ؛
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 4 ص 436 _ ج 7 ص 120
2⃣اگر بگوییم دو روایت مذکور صحیح هم هستند باز هم روشن است که نهی علی علیه السلام نهی ارشادی بوده است نه تحریمی .
❕علی علیه السلام فرزند خود ام کلثوم یا برخی از صحابه خویش را از گریه و بی تابی کردن نهی کرد و به آنان دلداری داد تا مبادا آنان پس از شهادت علی علیه السلام همواره مشغول گریه و ناله و سوگواری باشند و از حمایت امام حسن علیه السلام غفلت کنند تا معاویه از این فرصت استفاده کرده و خلافت را از دستان امام حسن علیه السلام برباید ، چرا که معاویه در صدد بود که پس از شهادت علی علیه السلام کار خلافت خویش را یکسره کند و بر این امر برنامه ریزی نیز کرده بود ، چنان که می نویسند ؛
« چون خبر شهادت امير المؤمنين عليه السّلام و بيعت كردن مردم با حضرت امام حسن عليه السّلام به معاويه رسيد دو جاسوس فرستاد، يكى از مردم بنى القين به سوى بصره و ديگر از قبيله حمير به سوى كوفه كه آنچه واقع شود به او بنويسند و امر خلافت را بر امام حسن عليه السّلام فاسد گردانند. چون امام حسن عليه السّلام بر اين امر مطّلع شد جاسوس حميرى را طلبيد و گردن زد، و مكتوبى فرستاد به بصره كه آن جاسوس قينى را نيز پيدا نموده گردن زنند و نامه به معاويه نوشت و در آن نامه درج فرمود كه جواسيس مى فرستى و مكرها و حيله ها بر مى انگيزى گمان دارم كه اراده جنگ دارى اگر چنين است من نيز مهيّاى آن هستم. چون نامه به معاويه رسيد جوابهاى ناملايم نوشت و به خدمت حضرت فرستاد، و پيوسته بين آن حضرت و معاويه كار به مكاتبه و مراسله مى گذشت تا اینکه معاويه لشكر گرانى برداشت و متوجّه عراق شد ... »
📚الارشاد، مفید ج 2، ص 9 و 10 _ منتهی الامال ج 1 ص 537
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#دشمن_علی_کافر_است
🤔#پرسش
❔مگر در زیارت جامعه کبیره نمی خوانیم "و من حاربکم مشرک" و یا "من جحدکم کافر"« هر کس با اهل بیت بجنگد و دشمنی کند #مشرک و کافر است »
❔پس حضرت علی(ع) چرا هرگز کسانی را که با او جنگ کردند نه کافر دانست و نه فاسق و نه مشرک، بلکه می فرمود اینها برادران ما هستند که بر ما ستم کردند؟!
نص روایت: عَبْدُ اللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ الْحِمْیَرِیُّ فِی قُرْبِ الْإِسْنَادِ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِیَادٍ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ أَنَّ عَلِیّاً ع لَمْ یَکُنْ یَنْسُبُ أَحَداً مِنْ أَهْلِ حَرْبِهِ إِلَى الشِّرْکِ وَ لَا إِلَى النِّفَاقِ وَ لَکِنَّهُ کَانَ یَقُولُ هُمْ #إِخْوَانُنَا بَغَوْا عَلَیْنَا (وسائل الشیعة، ج15، باب حکم قتال البغاة).
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که دشمن اهل بیت علیهم السلام گرفتار شرک و کفر به خداوند است .از این جهت که به اطاعت کسانی که خداوند #اطاعتشان را لازم شمرده است ،تن نداده و با آنان دشمنی کرده و عملا به دستور خداوند کفر ورزیده و توحید در اطاعت الهی را با شرک آمیخته است و طبیعتا در چنین حالتی اگر بمیرد ، به مرگ جاهلیت که جاهلیت کفر و شرک و نفاق است مرده است.
🔶 امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« خداوند علی علیه السلام را به عنوان پرچم #هدایت در میان مخلوقاتش قرار داد ، هر کس معتقد به او باشد مومن است و هر کس او را انکار کند ، کافر است ، و هر کس نسبت به ولایت او جهل داشته باشد ، گمراه است ، و هر کس تن به اطاعت دیگری دهد ، مشرک است »
📚الکافی ج1 ص437
👌و #فرمود ؛
« دشمنان علی #مومن نبودند »
📚بحار الانوار ج32 ص327
👌پیامبر #گرامی فرمود ؛
« کسی که پس از من با علی #مخالفت و دشمنی کند کافر است »
📚بحار الانوار ج27 ص226
👌این مضمون در روایات اهل #سنت هم مورد اشاره قرار گرفته است .
🔶پیامبر گرامی خطاب به حضرت علی علیهما السلام فرمود ؛
« کسی که بمیرد و در دل کینه و #دشمنی تو را داشته باشد ، به مرگ جاهلیت مرده است »
📚مجمع الزوائد ج9 ص121
👌و یا #فرمود ؛
« اگر کسی از شما در میان رکن و مقام بایستد و نماز بخواند و روزه بگیرد اما با کینه و دشمنی اهل بیت خدا را دیدار کند ، به جهنم خواهد رفت ( چون گرفتار شرک و کفر به خداوند شده است )»
📚مستدرک الصحیحین ج3 ص148
❓حال اشکال شما این است که چرا در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است که حضرت علی علیه السلام دشمنانش را متهم به شرک و نفاق نکرد بلکه می فرمود آنان برادران ما هستند که بر ما #طغیان کرده اند ❕
🔶پاسخ روشن است . این سخن از امام باقر علیه السلام از باب #تقیه صادر شده است ،زیرا در آن موقعیت اگر امام باقر علیه السلام در برابر مخالفان صراحتا تصریح به کفر و شرک دشمنان حضرت علی علیه السلام می کرد ، ممکن بود خطرات جانی و مالی قابل توجهی بر امام و شیعیان وارد شود .
🔷شیخ حر عاملی می نویسد ؛
« اقول هذا محمول علی التقیه »
🔶« من می گویم این روایت از جهت تقیه صادر شده است »
📚وسائل الشیعه ج15 ص83
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال
چرا زن مسلمان نميتواند با مرد غير مسلمان و يا كافر ازدواج كند، ولى مرد مسلمان ميتواند با زن غير مسلمان(اهل كتاب) ازدواج كند؟
🗯پاسخ
❗️مرد مسلمان تنها می تواند با زنان اهل کتاب ازدواج موقت کند
📚وسائل الشیعه ج21 ص37 باب 13
🗯ونمی تواند با انان ازدواج دائم کند
📚وسائل الشیعه ج20 ص533 باب 1
🗯اما زن مسلمان چه دائم و چه موقت نمی تواند به ازدواج غیر مسلمان در آید
📚وسائل الشیعه ج20 ص544 باب 7
🗯از انجایی که روح دین تعبد است چرا که از جانب خداوند حکیم تشریع شده است وظیفه ما اطاعت است اگر چه فلسفه برخی از دستوراتش را ندانیم چنان که امام صادق فرمود:
« از انجایی که می دانیم خداوند حکیم است تصدیق می کنیم که تمام افعال و دستوراتش از روی حکمت است اگر چه فلسفه ان را ندانیم»
📚بحار الانوار ج52 ص91
❗️با این وجود ممکن است درباره حکمت عدم جواز ازدواج زن مسلمان با مرد کافر چنین بگوییم:
🗯 «قرآن هر گونه تسلط، حكمرانى و امر و نهى كفار بر مسلمانان را در تمام امور اجتماعى، سياسى، اقتصادى و خانوادگى نفى مى کند و دستور مى دهد مسلمانان عزتشان را حفظ كنند و زير دست آنان قرار نگيرند. چنان که مى فرماید:
❗️« خداوند هيچ گاه براى كافران تسلطى بر مؤمنان قرار نداده است »
📓نسائ141
🔷و ازدواج زن مسلمان با مرد کافر نوعی قرار دادن تسلط برای کافر در برابر مسلمان است
❗️ و چون اطاعت زن از مرد، زندگى خانوادگى را استحكام مى بخشد اگر زن مسلمان با مردى از اهل كتاب ازدواج كند، بايد اوامر و نواهى او را در زندگى بپذيرد.
در نتيجه، طبيعى است كه اخلاق و رفتار او را قبول مى کند چنان که امام صادق مى فرماید:
« زن تربيت و رفتار همسرش را مى پذیرد و مرد او را به قبول دين خود مجبور مى کند»
📚الکافی ج 5 ص349
💢بنابراين زن مسلمان چه بسا پس از ازدواج با اهل كتاب از يكتاپرستى روى بگرداند و كافر شود؛ از اين رو اسلام چنين پيوند زناشويى را به صلاح زن مسلمان ندانسته و او را از اين عمل باز داشته است
🗯پرسمان اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❔امروز مرسوم است که پسران جوان مانند دختران ابروهای خود را بر می دارند و خودشان را زیبا می کنند ❗️بر اساس روایات اهل بیت آیا این کار که سوالی خیلی از افراد است اشکال دارد ❕❕
💠پاسخ💠
👌در روایات بیان شده است که هیچ یک از مردان و زنان حق ندارند خودشان را شبیه به جنس مخالف کنند .
🔶امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« رسول خدا مردانی را که خودشان را به زنان تشبیه می کنند و زنانی را که خودشان را به مردان تشبیه می کنند را لعن کردند »
📚الخصال ج2 ص587
🔷از امام صادق یا امام کاظم علیهما السلام نقل است که فرمودند ؛
« ناپسند می دانم که مرد خودش را به زنان تشبیه کند »
📚وسائل الشیعه ج5 ص25
🗯امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« رسول خدا نهی می کرد که مردان خودشان را به زنان تشبیه کنند »
📚همان مدرک
❕بر این اساس ، اگر با ابرو برداشتن ، مرد شبیه زنان شود و شبیه سازی به زنان عرفا محقق شود ، این عمل جایز نیست و اگر تنها پاک سازی و تمیز کردن مقدار از ابرو باشد به گونه ای که شبیه ساختن به زنان صدق نکند ، اشکالی ندارد .
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁