eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
چگونه خداوند همزمان از همه چیز در همه جای عالم آگاه است؟ 🌹بعد از توحید، یکی از مهم‌ترین اوصاف پروردگار، علم و دانایی او است که تمام عالم هستی را شامل می‌شود، و ذره‌ای در عالم پهناور از علم نامحدود او پوشیده و پنهان نیست. هر قطره بارانی که فرو می‌افتد، هر غنچه‌ای که می‌شکفد، هر دانه‌ای که در دل زمین نهفته است، هر موجود زنده‌ای که حرکت می‌کند، هر نطفه‌ای که در رَحِم منعقد می‌شود و سرانجام هر اندیشه‌ای که خطور می‌کند، همه در دانش خدا آشکار است: 🌹"بدانید خداوند از هر چیزی آگاه است". [1] و می‌فرماید:"اگر آن چه در سینه‌های شما است، پنهان دارید یا آشکار کنید، خداوند آن را می‌داند". [2] 🌹"ما انسان را آفریدیم و وسوسه‌های نفس او را می دانیم، و ما به او از رگ گردن نزدیک‌تریم". [3] 🌹آیة دیگر می‌فرماید:"خدای سبحان از همه چیز آگاه است، زیرا او خالق همة هستی است و آفریننده اسرار مخلوق آگاه است". باید توجه داشت آفرینش الهی مستمر است و همة موجودات همان گونه که اصل هستی را از خالق گرفته‌اند، ادامة هستی را نیز از او می‌گیرند. 🌹از این جا روشن می‌شود علم و آگاهی خداوند به تمامی موجودات، همیشگی و در هر زمان و مکان است:"ألا یعلم مَن خلق؛ آیا آن که موجودات عالَم را آفریده از حال آن‌ها با خبر نیست؟". [4] پس از آن جا که خدا خالق همه چیز است، آگاه بر همه چیز است. 🌹از طرف دیگر خدا وجودی است غیر متناهی و غیر محدود و محیط بر همه جا و همة زمان‌ها. هیچ مکانی و زمانی خالی از وجود او نیست و برای وجودی این‌چنین زمان آینده و گذشته و دوری و نزدیکی مطرح نیست. 🌹چیزی که محدود است، در یک جا هست و در یک جا نیست، یا در یک زمان هست و در زمان دیگر نیست. زمان و مکان فقط در مادیات است، ولی برای وجود نامتناهی این مسائل مطرح نمی‌باشد. 🌹فرض کنید کسی در اتاقی زندانی است که فقط روزنة کوچکی به خارج دارد، در حالی که کاروان شتر از مقابل این روزنه می‌گذرد، او نخست ناظر سر و گردن یک شتر، سپس کوهان، بعد پا و دم او است. هم چنین سایر شترهایی که در این قطارند. 🌹کوچک بودن روزنة دید سبب می‌شود او برای خود گذشته و آینده درست کند، اما کسی که بیرون اتاق و بر پشت‌بام است، به تمام بیابان نگاه می‌کند و قطار شتران را یک جا می‌بیند که در حال حرکتند. از این جا روشن می‌شودمفاهیم گذشته و حال و آینده نتیجة محدودیت دید انسان است. 🌹آن چه برای ما زمان ماضی محسوب می‌شود، برای اقوام پیشین زمان مستقبل بود، و آن چه برای ما مستقبل است، برای آیندگان ماضی است. اما برای ذاتی که همه جا حضور دارد و ازل و ابد را فرا گرفته، ماضی و مضارع و حال بی‌معنی است و همة حوادث در تمام طول زمان نزد او حاضرند و او به همة حوادث و موجودات عالم، در گذشته و حال و آینده احاطه دارد.1[5] 🌹همان گونه که خدا بر زمان چیره است، بر مکان هم چیره است و دور و نزدیک و این جا و آن جا برای او که وجود نامحدود است، مطرح نیست و بر همه جا به طور یکسان حضور دارد و عالِم بر همه چیز در همة زمان‌ها و مکان‌ها است و به اسرار و نهان سراسر هستی آگاه است. 🌹امیر مؤمنان علی علیه‌السلام می‌فرماید:"خداوند به تمام اسرار آگاه است و از همة ضمائر و نهان‌ها با خبر می‌باشد. به همه چیز احاطه دارد و بر همه چیز غالب است". [6] [1] بقره (2) آیة 231. [2] آل عمران (3) آیة 29. [3] ق (50) آیة 16. [4] ملک (67) آیة 14. [5] ناصر مکارم شیرازی، پیام قرآن، ج 4، ص 96. [6] نهج البلاغة فیص الاسلام، خطبه 85، ص 196. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💥توصیه خواندنی امام حسن عسکری (علیه السلام) به شیعیان 🌱امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمودند : هر یک از شما چون در دینش پارسا و در سخنش راستگو و امانتدار و خوش اخلاق با مردم باشد، گفته مى‌ شود: این یک شیعه است، و این کارهاست که مرا خوشحال می ‌سازد. 🌱امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمود: شما را به تقواى الهى و پارسایى در دینتان و تلاش براى خدا و راستگویى و امانتدارى درباره کسى که شما را امین دانسته ـ نیکوکار باشد یا بدکار ـ و طول سجود و حُسنِ همسایگى سفارش می‌ کنم. محمّد(صلى الله علیه وآله وسلم) براى همین آمده است. 🌱در میان جماعت‌ هاى آنان نماز بخوانید و بر سر جنازه آنها حاضر شوید و مریضانشان را عیادت کنید. و حقوقشان را ادا نمایید، زیرا هر یک از شما چون در دینش پارسا و در سخنش راستگو و امانتدار و خوش اخلاق با مردم باشد، گفته مى‌ شود: این یک شیعه است، و این کارهاست که مرا خوشحال مى ‌سازد. 🌱تقواى الهى داشته باشید، مایه زینت باشید نه زشتى، تمام دوستى خود را به سوى ما بکشانید و همه زشتى را از ما بگردانید، زیرا هر خوبى که درباره ما گفته شود ما اهل آنیم و هر بدى درباره ما گفته شود ما از آن به دوریم. 🌱در کتاب خدا براى ما حقّى و قرابتى از پیامبر خداست و خداوند ما را پاک شمرده، احدى جز ما مدّعى این مقام نیست، مگر آن که دروغ مى ‌گوید. زیاد به یاد خدا باشید و زیاد یاد مرگ کنید و زیاد قرآن را تلاوت نمایید و زیاد بر پیغمبر(صلى الله علیه وآله و سلم) سلام و تحیّت بفرستید. زیرا صلوات بر پیامبر خدا (صلى الله علیه وآله و سلم) ده حسنه دارد. آنچه را به شما گفتم حفظ کنید و شما را به خدا مى ‌سپارم، و سلام بر شما. 📚«أعيان الشّيعة،جلد ۲، صفحه ۴۱و بحارالأنوار جلد ۷۵، صفحه ۳۷۲» 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چرا هنگام شنیدن نام قائم از جا بلند می شویم آیا این بلند شدن بخاطر عملی است که امام رضا (ع) انجام داده بود؟ اما در حدیث که از امام رضا هست یعنی رفع راسه هیچ اشاره ای به این نشده است؟ 🔵برخاستن هنگام شنیدن نام قائم یک نوع عمل مستحبى است و در زمان امام صادق (علیه السلام) در میان شیعیان معمول بوده است. مرحوم محدث نوری رحمت الله علیه درباره قیام و دست گذاردن بر سر می‌نویسد: این نوع قیام تعظیم در هنگام ذکر لقب مخصوص حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، از قدیم الأیام در میان تمام شیعیان؛ اعم از عرب و عجم و ترک و دیلم، در تمام شهرها و کشورها؛ ب مرسوم بوده است. 🔵امام صادق (علیه السلام) در حکمت این امر فرموده اند: «غیبت ایشان طولانی است و چون رأفت امام به کسانی که دوستش دارند، زیاد است، هرکس او را به این لقب ـ که اشاره به دولت ایشان دارد و حسرت بر غربت ایشان را می‌رساند ـ یاد کند، امام به او نظر می‌کند و از جمله چیز‌هایی که نشان تعظیم است، برخاستن بنده هنگام نگاه کردن مولا به او است.1 🔵در روایتی که مربوط به امام رضا علیه السلام است، عبارت رفع راسه برای نام قائم نیست بلکه وقتی شاعری نزد امام شعر خواند حضرت سرش پایین بود وقتی شعرش نزد امام تمام شد ، حضرت سرش را بالا گرفت و برای او دعا کرد. 🔵ولی در جایی دیگر نقل شده است که امام رضا (علیه السلام) وقتی نام مقدس حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را شنیدند؛ قیام نمودند و دست بر سر نهاده و فرمودند: «اللهم عجّل فرجه و سهّل مخرجه»2 📚پی نوشت ها: 1 منتخب الاثر، ص۶۴۱٫ 2 الزام الناصب ، ج1، ص: 24 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
نشانه هاي قساوت قلب چیست؟ چند وقتی است در حال و حال معنوی نیستم. قبلا با ديدن سخنراني هاي مذهبي گريه مي کردم اما الان هيچ تاثيري روي من ندارد. 🌳«قساوت» در لغت به معناي سختي هر چيزي است. و زماني كه به قلب اضافه مي شود به معناي رفتن نرمي و رحمت از دل است. از همين جهت است كه خداوند دلهاي قسي را به سنگ تشبيه كرده است و مي فرمايد: «ثم قَسَت قلوبكم مِن بَعدِ ذلك كالحجارة او اشد قسوة» يعني دل‌هاي شما مانند سنگ‌ها سخت و يا سخت‌تر از آن گرديد. 🌳 وقتي قساوت قلب بر دل انسان عارض مي‌شود در آن حالت حق را نمي‌پذيرد و در برابر آن خاشع نمي‌شود و تسليم آن نمي‌گردد و خشوع در برابر حق كه حقيقت ايمان است در آن يافت نمي‌شود. و از همين رو به دلهايي كه در برابر نور حق و هدايت انعطافي از خود نشان نمي‌دهند و نرم و تسليم نمي‌گردند و نور هدايت در آنان نفوذ نمي‌كند قلب‌هاي قاسيه يا قساوتمند گفته مي‌شود. 🌳«قساوت يك نوع بيماري و نوعي استقامت است كه بر دل انساني عارض مي‌شود در اين حالت اندرز و انذار در آن اثري نمي‌كند و نيز مناظر رقت‌آور مانند؛ آه مظلوم و ناله‌ي يتيمان و بي‌درماني دردمندان و پريشاني تهيدستان هيچ اثري در او نمي‌گذارد و ترحمي نمي‌كند و آن را ناديده و ناشنيده گرفته و از آنها مي‌گذرد و او را متأثر نمي‌كند. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥آثار شگفت قرائت سوره واقعه 🌀حجت الاسلام عابدینی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
قضاء الهی چیه؟ و ما چه قدر در زندگی خود مختاریم؟ 🔷قضا و قدر الهی همان قوانین و سنت‌هایی است که بر عالم حاکم است به تعبیر دیگر اسباب و مسبباتی که در عالم جاری می‌باشد اما این قوانین هرگز مانع اختیار انسان‌ها نمی‌شوند بلکه انسان‌ها می‌توانند بر اساس این قوانین، سرنوشت خود را تعیین کنند از جمله قضا و قدر الهی این است که اگر شخص ورزشکار زحمت بکشد و راه صحیح را در پیش بگیرد (غذای خوب، خواب خوب و تمرین خوب) حتماً بدن وی ورزیده خواهد شد و جزء برترین‌ها خواهد بود اگر دانش آموز زحمت بکشد و درست درس بخواند موفق خواهد شد اگر دانش آموز اراده کند و از این اسباب استفاده کند قضای الهی این است که او در امتحانها موفق باشد 🔷پس اینکه چه سرنوشتی داشته باشیم به نحوه انتخاب ما و نحوه استفاده ما از این قوانین بستگی دارد که بر عالم حاکم می‌باشد. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چرا خدا شیطان را آفریده است؟ 🔷شیطان یکی از مخلوقات الهی است که دارای قوه اختیار است و می تواند مسیر خویش را انتخاب کند. و دلیل مهمی که می تواند نشان دهد، اصل ذات شیطان خباثت و پلیدی نبوده، این است که او سالیان سال، به گونه ای رفتار کرد که همنشین ملائک بوده است. پس آنچه خدا خلق کرد، ذاتا موجودی پلید نبود. بلکه موجودی بود که می توانست به اراده خود، خوب یا بد باشد. که او راه پلیدی و تمرد از دستورات الهی را برگزید. 🔷اما اگر پرسیده شود که چرا خدا موجودی آفریده که دارای اراده است، جواب این نیز روشن است. اصل وجود اراده، سکوی پرش به کمالات است. موجودی که بدون اراده به سمت خوبی ها می رود، هرگز به کرامت و شرافتی که موجود دیگر با اراده خود خوبی را انتخاب کرده، نمی رسد. با این بیان روشن می شود که اصل خلقت چنین موجوداتی، دارای حسن و نیکی است و هر بدی و زشتی ای که در آنها دیده می شود، امری عارضی و تبعی است. 🔷ولی درک کامل تر از زیبایی خلقت شیطان زمانی حاصل می شود که تاثیر او در کمالات انسانی را ببینیم. مزاحمت ها و مشکل تراشی های شیطان بر سر راه انسان مانند این است که ورزشکاری برای تقویت بازوهای خود به آنها وزنه بسته و سپس با تکان دادن آنها، سبب قوت بازوان خویش شود. قطعا بدون وزنه راحت تر می توان دست را حرکت داد اما بدون وزنه بازوان تقویت نمی شوند. 🔷البته عده ای در این نوع نگاه آنچنان افراط کرده اند که شیطان را سگ دربارن حریم الهی خوانده اند که اجازه ندهد هر بی سر و پایی به درگاه الهی وارد شود. و در این کار شیطان را بنده بزرگ خدا دانسته اند. در حالی که طبق ظاهر آیات قرآن، سرکشی و تمرد شیطان در مقابل خدای متعال بسیار واضح است. که به عنوان نمونه به بخشی از آیات سوره حجر اشاره می کنیم: 🔷«قَالَ يَإِبْلِيسُ مَا لَكَ أَلَّا تَكُونَ مَعَ السَّاجِدِينَ * قالَ لَمْ أَكُنْ لِأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ مَسْنُونٍ * قَالَ فَاخْرُجْ مِنهْا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ * وَ إِنَّ عَلَيْكَ اللَّعْنَةَ إِلىَ يَوْمِ الدِّينِ[حجر/۳۲-۳۵] (خداوند) فرمود: «اى ابليس! چرا با سجده كنندگان نيستى؟!» گفت: «من هرگز براى بشرى كه او را از گل خشكيدهاى كه از گل بدبويى گرفته شده است آفريدهاى، سجده نخواهم كرد!» فرمود: «از صف آنها [فرشتگان] بيرون رو، كه راندهشدهاى (از درگاه ما!). و لعنت (و دورى از رحمت حق) تا روز قيامت بر تو خواهد بود!» 🔷پس باید توجه کرد که اگر چه شیطان در نظام احسن الهی، جایگاه لازمی دارد. و در نگاه کلان وجود او نیکوست، اما در نگاه جزئی، شکی در بدی و خباثت او نیست. همان گونه که مستراح در منزل لازم و مفید است. اما نمی توان مستراح را مکانی خوب جهت خواب و مطالعه و ... دانست. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
امانتي که خداوند بر انسان نهاد که آسمان و زمين از آن سرباز زدند چيست؟ 🍁در مورد" امانت" تفسيرهاى مختلفى ذكر شده از جمله: 🍁منظور از امانت" ولايت الهيه" و كمال صفت عبوديت است كه از طريق معرفت و عمل صالح حاصل مىشود. 🍁منظور صفت" اختيار و آزادى اراده" است كه انسان را از ساير موجودات ممتاز مىكند. 🍁مقصود" عقل" است كه ملاك تكليف و مناط ثواب و عقاب است. 🍁منظور" اعضاء پيكر انسان" است: چشم امانت الهى است كه بايد آن را حفظ كرد و در طريق گناه مصرف ننمود، گوش و دست و پا و زبان هر كدام امانتهاى ديگرى هستند كه حفظ آنها واجب است. 🍁منظور" امانتهايى است كه مردم از يكديگر مىگيرند" و وفاى به عهدهاست. مقصود" معرفت اللَّه" است. منظور" واجبات و تكاليف الهى" همچون نماز و روزه و حج است. 🍁اما با كمى دقت روشن مىشود كه اين تفسيرهاى مختلف با هم متضاد نيستند بلكه بعضى را مىتوان در بعضى ديگر ادغام كرد، بعضى به گوشهاى از مطلب نظر افكنده و بعضى به تمام. 🍁براى به دست آوردن پاسخ جامع، بايد نظرى به انسان بيفكنيم ببينيم او چه دارد كه آسمانها و زمينها و كوهها فاقد آنند؟! انسان موجودى است با استعداد فوق العاده كه مىتواند با استفاده از آن مصداق اتم" خليفة اللَّه" شود، مىتواند با كسب معرفت و تهذيب نفس و كمالات به اوج افتخار برسد، و از فرشتگان آسمان هم بگذرد. 🍁اين استعداد توأم است با آزادى اراده و اختيار يعنى اين راه را كه از صفر شروع كرده و به سوى بى نهايت مىرود با پاى خود و با اختيار خويش طى مىكند. 🍁آسمان و زمين و كوهها داراى نوعى معرفت الهى هستند، ذكر و تسبيح خدا را نيز مىگويند، در برابر عظمت او خاضع و ساجدند ولى همه اينها به صورت ذاتى و تكوينى و اجبارى است، و به همين دليل تكاملى در آن وجود ندارد. 🍁تنها موجودى كه قوس صعودى و نزوليش بى انتها است، و به طور نامحدود قادر به پرواز به سوى قله تكامل است، و تمام اين كارها را با اراده و اختيار انجام مىدهد" انسان" است، و اين است همان امانت الهى كه همه موجودات از حمل آن سر باز زدند و انسان به ميدان آمد و يك تنه آن را بر دوش كشيد! لذا در آيه بعد مىبينيم انسانها را به سه گروه تقسيم مىكند، مؤمنان، كفار، و منافقان. 🍁بنا بر اين در يك جمله كوتاه و مختصر بايد گفت: امانت الهى همان قابليت تكامل به صورت نامحدود، آميخته با اراده و اختيار، و رسيدن به مقام انسان كامل و بنده خاص خدا و پذيرش ولايت الهيه است. 🍁اما چرا از اين امر تعبير به" امانت" شده با اينكه هستى ما، و همه چيز ما، امانت خداست؟ 🍁اين به خاطر اهميت اين امتياز بزرگ انسانها است و گرنه باقى مواهب نيز امانتهاى الهى هستند، ولى در برابر آن اهميت كمترى دارند. 🍁در اينجا مىتوان با تعبير ديگرى از اين امانت ياد كرد و گفت امانت الهى همان" تعهد و قبول مسئوليت" است.1 1. تفسير نمونه، ج17، ص: 453 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
زمان ورود حضرت معصومه (س) به ایران امام رضا (ع) شهید شده بود یا زنده بود؟ 🔰فاطمه معصومه علیها السلام در سال 201 ه ق یعنی یک سال پس از سفر تبعید گونه حضرت رضاعلیه السلام به شهر "مرو" همراه عدّه‌ای از برادران خود به قصد دیدار با امام رضاعلیه السلام و تجدید عهد با امام زمان خویش وارد ایران شد، [1] اما این که در زمان رحلت آن بزرگوار امام رضاعلیه السلام در قید حیات بود یا نه؟ 🔰در تاریخ شهادت هشتمین پیشوای شیعیان جهان آنچه مشهورترین می‌باشد سال 203 ه ق در ماه صفر در سنّ پنجاه و پنج سالگی به دست مأمون لعین می‌باشد ولی در این که چه روزی از این ماه صفر این اتفاق روی داده است اختلاف است که بعضی مانند ابن اثیر و طبرسی آخر ماه صفر ذکر نموده‌اند و کفعمی هفدهم آن ماه را ذکر نموده است [2]. 🔰نتیجه: با ذکر تاریخ وفات حضرت فاطمه معصومه‌علیها السلام و همچنین تاریخ شهادت امام رضا (ع) فاصله رحلت این دو نور مشخص می‌گردد که با توجه به مطالب تفصیلی، فاصله وفات 2 سال می‌باشد که حضرت معصومه (ع) در سال 201 ه ق و حضرت رضاعلیه السلام در سال 203 ه ق از دنیا رفته‌اند. 🔰شده بنیاد این کاخ منوّر به پاس دختر موسی بن جعفر عبادتگاه معصومه است اینجا کز اینجا قم شرافت یافت دیگر 🔰معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر: 1. قم و حضرت معصومه، حکیمی. 2. عیون اخبار الرضاعلیه السلام، شیخ صدوق. 📚پی نوشتها: [1]. شیخ عباس قمی، منتهی الامال، انتشارات جاویدان علمی 1371 ش، ج 2، ص 274. الیاس محمد بیگی، فروغی از کوثر، انتشارات زائر، آستان مقدس حضرت معصومه‌علیها السلام، ص 32-36. [2]. همان منتهی الآمال، ج 2، ص 352. داود الهامی، سیری در تاریخ تشیع، انتشارات مکتب اسلام، ص 549. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چرا در زیارت حضرت معصومه (علیها السلام) باید رو به قبله و در زیارت امام رضا (علیه السلام) برای خواندن زیارت، قبله باید پشت سر ما واقع شود؟ 🎯اسرار و نکات فراوانی درآدابی که برای زیارت بندگان پاک و مقرب خداوند از زبان معصومین علیهم السلام بیان شده وجود دارد که ما از علت و حکمت و واقعیت و آثار و برکات آنها خبر نداریم ولی به طور مسلم می دانی که هر دستور و آدابی حاوی خیرات و برکات فراونی است که اگر زیارت بر طبق آن انجام گیرد این خیرات نصیب زائر می گردد . 🎯در برخی زیارت ها مانند زیارت حضرت معصومه گفتن تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام البته با مقدم داشتن سبحان الله بر الحمد الله وارد شده و در برخی دعاها و اذکار مخصوصی پیش از خواندن زیارت وارد شده و نوع نمازهایی هم که پس از زیارت معصومین وارد شده یکسان نمی باشد و متفاوت است . 🎯همه اینها دلیل بر این است که دستور زیارت در مورد هر معصوم و یا معصوم زاده ای نکته خاص خود دارد که ولی خدا و امام معصوم علیه السلام از آن با خبر است وما را به رعایت آنها سفارش نموده و ما از آنها آگاهی درستی نداریم . 🎯رعایت آداب زیارت به همان صورتی که آمده مستحب است و آثار معنوی دارد. ترک مستحبات اشکال شرعی ندارد، اگر چه نوعی محرومیت محسوب می شود. 🎯زیارت حضور زائر است عند المزور؛ بنابراین همچنان که محدث قمی در مفاتیح الجنان آورده است هنگام زیارت حضرت رضا علیه السلام نزد ضریح آن حضرت می روی و پشت به قبله روبروی آن حضرت می ایستی و زیارت می کنی. 🎯بالاسر مطهر حضرت رضا مزیتی دارد برای عبادت و نماز در آنجا. لکن از بیان محدث قمی که می فرماید «پشت به قبله می ایستی و زیارت را می خوانی» معلوم می شود که روبروی آن حضرت ایستادن و خواندن بهتر است. (مفاتیح الجنان، آداب زیارت، ص 505 و ص 821 زیارت حضرت رضا علیه السلام). مرحوم آیت الله حائری (حاج آقا مرتضی حائری) در کتاب «سر دلبران» می گوید روبروی آن حضرت باید ایستاد، از بالاسر با کسی صحبت نمی کنند، روبرو می ایستند و صحبت می کنند. 🎯نتیجه کلام آن که رعایت دستوری را که در مفاتیح الجنان ذکر شده برای زیارت ها مناسب است. ایشان در آداب زیارت می فرماید: 🎯در وقت زیارت پشت به قبله و رو به قبر منور ایستادن یکی از آداب زیارت است و ظاهرا این ادب مختص به معصوم است و چون از خواندن زیارت فارغ شد گونه راست را به ضریح بگذارد و به حال تضرع دعا کند پس گونه چپ را بگذارد و بخواند خدا را به حق صاحب قبر که او را از اهل شفاعت آن بزرگوار قرار دهد و مبالغه کند در دعا پس برود به سمت سر مطهر و رو به قبله بایستد و دعا کند. زیارت از روبرو و دعا و مناجات و نماز بالاسر یا پشت سر عقب تر از ضریح مطهر. البته رعایت اینگونه آداب در صورت فراهم بودن شرایط بدون مزاحمت برای دیگران است اما اگر در حال شلوغی باشد، ایستادن در محل مناسب و خواندن دعاها در یک جا،اشکالی ندارد، چنان که بزرگان مانند آیت الله بهاءالدینی در مسجد گوهرشاد و دور از ضریح می نشستند زیارتها را یکجا می خواندند و برمی گشتند و برخی از بزرگان با فاصله از ضریح در هر جا که جا بود به خصوص قسمت بالای سر رو به قبله دعا و نمازها را می خواندند. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
با توجه به این که تغییر و دگرگونی در مورد خداوند محال است منظور از غضب و بخشش خداوند چیست؟ 🔴آنچه مقابل غضب می‌آید محبت است و اشکال وجود تغییر در اوصاف الهی - که در سئوال شما آمده است - در وصف محبت واضح‌تر و روشن‌تر از بخشش است. به همین سبب پاسخ را طبق دو واژه غضب و محبت خواهیم داد. 🔴صفاتی که برای خداوند بکار می‌روند، گاه برای انسان هم استعمال می‌شوند؛ اما نباید فراموش کرد که معنای بکار رفته برای ذات باری تعالی هیچ جهت نقصی را نباید داشته باشد؛ چرا که در جای خود ثابت شده است خداوند متعال صفات را بطور تمام و کمال داراست و هیچ گونه نقص و عدمی در او راه ندارد. حال برای بررسی واژه غضب و محبت باید گفت: 🔴غضب در انسان حالتی است که در اثر عوامل مخصوصی به فرد عارض می‌شود و آن توأم با تأثر و تغییر حالت است. می دانیم که ذات باری تعالی ثابت و نامتغیر است. پس باید دید مراد از غضب خدا - که در بسیاری از آیات آمده است - چیست؟ 🔴تدبر در آیات قرآنی مخصوصاً آیه شریفه: «وَ لا تَطْغَوْا فِیهِ فَیحِلَّ عَلَیکمْ غَضَبِی- طه: 81 (و در مورد آن طغیان مکنید که غضب من به شما می‌رسد)»، نشان می‌دهد که غضب خدا همان انتقام و بلا و عذاب است که در اثر بدکاری در دنیا و آخرت بر شخص وارد می‌شود و محققین گویند: چون غضب در خدا بکار می‌رود، مراد از آن فقط انتقام است. در اصول کافی، ج 1، ص 10، در پاسخ امام باقر (ع) به سؤال عمر بن عبید که از غضب الهی در آیه فوق الذکر پرسیده بود، آورده است که امام فرمود: 🔴غضب خدا عقاب اوست، ای عمرو هر که پندارد خدا از حالی به حالی در می‌آید، او را با صفت مخلوق وصف کرده، خدا را چیزی تحریک نمی‌کند تا او تغییر کند. (1) 🔵به عبارت دیگر: 🔴فرق بین غضب انسان و غضب الهی این است که: 🔴خشم در انسان یک نوع هیجان و برافروختگی درونی است که سرچشمه حرکات تند و شدید و خشن می‌شود، و نیروهای وجود انسان را برای دفاع، یا گرفتن انتقام، بسیج می‌کند، ولی در مورد پروردگار هیچ‌یک از این مفاهیم که از آثار موجودات متغیر و ممکن است وجود ندارد، بلکه خشم الهی به معنی برچیدن دامنه رحمت و دریغ داشتن لطف از کسانی است که مرتکب اعمال زشتی شده‌اند. (2) 🔴اماپیرامون محبت ویا بخشش خداوند باید گفت: 🔴 در سوره بروج آیه 14 چنین آمده است: «وَ هُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ» (و او آمرزنده دوستدار (بندگان) است) با توجه به آیه شریفه این سؤال مطرح می‌شود که مفهوم دوست داشتن و محبت (و یا بخشش بندگان) در مورد پروردگار به چه معناست؟ 🔴ناگفته پیدا است مفهوم محبت در خدا و انسان‌ها متفاوت است، محبت در انسان یک نوع، توجّه قلبی و جاذبه روحی است، در حالی که خداوند نه قلب دارد و نه روح، بنا بر این محبّت در مورد او به معنی انجام کارهائی است که مایه خیر و سعادت بندگان است، و نشانه لطف و عنایت او است. 🔴محبّت هنگامی که در مورد خداوند به کار می‌رود به معنی آثار خارجی آن است، و تنها در اینجا نیست که به سراغ چنین تفسیری باید رفت، در بسیاری از اوصاف و افعال الهی، عین این مطلب وجود دارد، مانند آنچه که برای غضب الهی گفتیم که خداوند، گنهکاران را «غضب» می‌کند، به معنای این است که همچون یک شخص غضبناک با آن‌ها رفتار می‌نماید، وگرنه خشم و غضب که به معنی هیجان و برآشفتگی نفس آدمی است، در مورد خدا هرگز صادق نیست. (3) 📚پی نوشتها: 1. احمد خاتمی. فرهنگ علم کلام. نشر صبا. ص 17. 2. ناصر مکارم شیرازی. تفسیر نمونه. تهران. دارالکتب الاسلامیه. 1374. ج 18. ص 284. 3. همو. یک صد و هشتاد پرسش و پاسخ. دارالکتب الاسلامیه. ص 72. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چه کسانی در جوار حضرت معصومه(سلام الله علیها) دفن شده‌اند؟ ✍پاسخ: 🏴حضرت فاطمه معصومه(س) در اول ذیقعده سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه به دنیا آمد و در سن ۲۸ سالگی در دهم ماه ربیع الثانی سال ۲۰۱ در قم وفات یافت. القاب این بانوی بزرگوار طاهره، حمیده و برّه، رشیده، تقیّه،کریمه اهل بیت و عالمه آل طه و... است. 🏴در حرم مطهر حضرت معصومه و زیر گنبد آن حضرت پنج تن دیگر از امامزادگان و سایر بانوان مدفون هستند که عبارتند از: 1⃣میمونه، دختر موسی مبرقع: میمونه نوه امام جواد(ع) است. 2⃣ ام محمد دختر موسی مبرقع: ام محمد نوه امام جواد(ع) است. 3⃣ام قاسم دختر کوکبی: از نوادگان امام سجاد. 4⃣ ام حبیب: کنیز ابوعلی نوه امام رضا (ع) است. 5⃣ ام اسحاق: کنیز محمد بن موسی مبرقع است. 🏴با توجه به اینکه ابوعلی از تبار امام هشتم و از سادات جلیل القدر بود و در روز یکشنبه سوم ربیع الاول ۳۱۵ هجری قمری در قم درگذشت در کنار محمد بن موسی مبرقع دفن شد، در خیابان آذر قم. 🏴محمد بن موسی مبرقع به سال ۲۹۶ در قم وفات کرد. 🏴و در قرن سوم هجری دو قبّه به جای گنبد بود که در یکی از قبّهها حضرت معصومه(س) و ام محمد و ام اسحاق مدفون بودند. 🏴و در قبّه دومی ام حبیب، ام قاسم، و میمونه مدفون بودند که بعداً‌ به صورت یک گنبد درآمده و همه این بزرگواران در زیر گنبد فعلی مدفون هستند. 🏴محدث قمی میگوید: زینب و ام محمد و میمونه دختران امام نهم حضرت جواد (ع) در بقعه حضرت معصومه(س) مدفون هستند. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نیازهای ما ؛ بهانه ای برای ارتباط با خدا 🌀حجت الاسلام فرحزاد 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چرا خدا از ظلم و ستمها جلوگیری نمی‌کند؟ ♦️آنچه انسان را از سایر موجودات ممتاز می‌سازد اختیار و آزادی او در انتخاب راه زندگی و طرح‌های مختلف و کارهای شایسته و ناپسند است. ♦️بدیهی است اگر انسان مجبور باشد فقط از یک راه برود تکاملی برای او تصور نمی شودهمانطور که زندگی زنبور عسل تکاملی ندارد. این حقیقت را می‌توان با یک مثال ساده روشن ساخت. ♦️فرض کنید تصمیم گرفته شده است بیمارستانی برای مستمندان ساخته شود برای جمع آوری هزینه آن ممکن است به دو صورت اقدام گردد, نخست اینکه به زور از تمام ثروتمندان پولهایی دریافت دارند و صورت دوم آنکه خود مردم با میل و رغبت در این کار خیر شرکت کنند. ♦️مسلماً در هر دو صورت بیمارستان ساخته خواهد شد ولی با این تفاوت که درصورت اول چون کمک‌های پرداخت شده اجباری بوده است هیچگونه فضیلت و ارزش انسانی برای پرداخت کنندگان ایجاد نمی‌کند, ولی در صورت دوم چون با آزادی و اختیار انجام گرفته است صفات عالی انسانی که مقیاس شخصیت و ارزش اوست جلوه نموده و در آنان پرورش می‌یابد. ♦️این موضوع اختصاص به این مورد ندارد بلکه در تمام موارد ارزش روحی و فضیلت انسانی هر کس تنها در صورتی بالا می‌رود که از روی اختیار و آزادی دست به کار نیک بزند. از اینروست که خداوند همه را آزاد گذارده تا هر کسی از نیروی خدا دادش استفاده کند و پرورش یابد. 💠 بنابراین جا ندارد که بگوییم چرا خدا ستمکاران را نابود نمی‌سازد؟ زیرا اگراینطور بود تکامل اختیاری معنا نداشت, بلکه همه مجبور بودند به راه حق بروندو نتوانند گناه و ظلم بنمایند. اضافه بر این جلوگیری از ظلم و ستم به دست خود ماست اگر در برابر ستمکاران بپا خیزیم و استقامت کنیم می‌توانیم به ظلم و ستم آنها خاتمه دهیم و محیطی مسالمت آمیز بسازیم که همه در آن آسوده خاطر باشند. چـه بسیار ملتهایی که زیر یوغ استعمار و ظلم و ستم بسر می‌برند ولی در اثراستقامت و به کار بستن نیروی خود توانستند بر آنها چیره شوند. این ما هستیم که در برابر ظلم و ستم می‌نشینیم و در راه پایان دادن آن نمی‌اندیشیم. 💠 این وظیفه ایست که خدا به عهده اجتماع گذارده است تا در راه برطرف کردن ظلم بکوشند و ستم دیدگان را یاری کنند و حقوق آنها را از ستمکاران بگیرند. 💠البته اگر دسته‌ای به سهم خود کوشش کردند ولی در این صحنه پیروز نشدند خداوندانتقام آن‌ها را از ستمکاران می‌گیرد و در برابر ناراحتیهایی که دیده‌اند پاداش بزرگی خواهند داشت. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
اگر نيروى خلقت ( خالق بودن ) جزء ذات خداوند است پس چرا خلقت ابتداء دارد ؟واگر جزء ذات نيست خداوند چگونه آن را كسب كرد ؟ و رابطه خداوند با اين صفت چگونه است . 🔴تعبير جزء ذات تعبير ناصوابى است اگر خداوند جزء ذات داشت كل ذواجزاء مى شد و هركلى باجزاء خود احتياج دارد و فرض احتياج در ذات خداوند كه هر احتياج با او رفع مى شود فرضى است محال . 🔴اگر مراد از نيروى خلقت مبدء و سرچشمه ايجاد بودن باشد منطبق مى شود بصفت قدرت وقدرت عين ذات است و منافاتى با ابتداء داشتن خلقت ندارد زيرا خلقت عبارت ازمجموع زمان و غير زمان است و چنين مجموعى نمى شود ابتدا زمانى فرض نمود اگرابتدائى فرض شود همان اول صادر و اول ما خلق اللّه خواهد بود . 🔴و اگر مراد صفت خلقت باشد صفت فعل و خارج از ذات خداوندى خواهد بود زيرا اتصاف بصفت خالقيت متوقف است بر تحقق مخلوق كه حادث مى باشد و مجرد فرض ذات اين صفت رااثبات نمى كند و صفات فعل با توضيح كاملى كه در فلسفه داده شده از مقام فعل ( ايجاد ) انتزاع مى شود نه از مقام ذات . 📚منبع: کتاب بررسى هاى اسلامى، علامه سيد محمدحسين طباطبائى 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
امام سجّاد عليه السلام: 🔴إنّ الكريمَ يَبتَهِجُ بفَضلِهِ، و اللَّئيمَ يَفتَخِرُ بمُلكِهِ 🔴انسان بزرگوار به بخشش خود مى بالد، و انسان پست به دارايى خويش مى نازد 📚الدّرة الباهرة صفحه 27 🌹در سراسر دنیا افراد ثروتمند زیادی هستند که ثروت بالایی دارند اما یه دست لباس ساده میپوشن و هیچ جا پول شونو به رخ کسی نمیکشند! 🌹اما افراد نوکیسه، رفتارهای کودکانه ی خنده داری دارند و با استفاده از رسانه ها و مخصوصا فضای مجازی می خواهند بگویند: 🌹ببینید من چه ساعتی دارم… ببینید من چه ماشینی سوار میشم… ببینید من چه لباسایی میپوشم… این عقده ای بازی ها فقط به خاطر پَست و حقیر بودن این افراد است و از آن طرف انسان های بزرگوار با هر سطح مالی تلاش می کنند برای افراد محروم و نیازمند و مستحق قدم های مثبتی بردارند... 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
ما زرتشتيان را ملامت مى كنيم كه دوگانه پرستند، آيا عقيده ما به وجود شيطان كه منشأ گمراهى ها و شرور است، دو گانه پرستى نيست؟ و یا مسيحيان را سرزنش مى كنيم كه سه گانه پرستند آيا عقيده ما به «پيامبر» و «جبرئيل» در برابر «خداوند» يك نوع سه گانه پرستى نیست؟ 🎯چنين استنباط هايى مسلّماً بر اثر عدم برداشت صحيح از معناى شيطان و يا جبرئيل و پيامبر است. زيرا با توجّه به حقيقت معانى اين الفاظ، هيچ گونه ابهام و ترديدى در اين زمينه باقى نمى ماند. 🎯توضيح اين كه: شيطان بمانند ساير موجودات، يكى از مخلوقات خداست و در آغاز پاك آفريده شده است، ولى بر اثر طغيانگرى و تكبّر، از مقام برجسته خويش سقوط كرده و به درّه ويرانگرى و فساد فرو رفته است و تسلّط او بر افراد انسان هرگز يك تسلّط اجبارى نيست، بلكه تسلّط او بر كسانى است كه او را به وجود خود راه دهند ولايت و سرپرستى او را بپذيرند و تحت وسوسه هاى او قرار گيرند; 🎯 امّا آنها كه به وسيله ايمان به خدا و اراده محكم و استوار خود در برابر او سدّى كشيده اند، هيچ گاه نفوذى در آنها نخواهد داشت («اِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذينَ يَتَوَلَّوْنَهُ...; تسلّط او تنها بر كسانى است كه او را به سرپرستى خود برگزيده اند....»(1)). 🎯از آنچه گفته شد، بخوبى روشن مى شود كه شيطان نه يك مبدأ مستقل در برابر خداست و نه آفريننده شرور و آفات مى باشد، بلكه خود موجودى ضعيف و مخلوقى ناتوان از مخلوقات خدا حساب مى شود و اگر مى بينيم خداوند او را به حال خود واگذارده، براى اين است كه بندگان پاك خدا و پويندگان راه او نه تنها از وجود شيطان ضرر نمى برند، بلكه با مقاومت در برابر وسوسه هاى او روز به روز كاملتر و نيرومندتر و شايسته تر خواهند شد كه گفته اند: 🎯 «همواره تكامل ها در درون تضادّها صورت مى گيرد». امّا اعتقاد به خدا و جبرئيل و محمّد(صلى الله عليه وآله وسلم) هم به هيچ وجه با عقيده نصارى درباره «اقانيم ثلاثة» - اب، ابن و روح القدس - مشابهت ندارد; ما خدا را تنها معبود و آفريدگار يكتا و خالق يگانه سراسر جهان هستى مى دانيم و غير از او حتّى حضرت محمّد(صلى الله عليه وآله وسلم) و جبرئيل و ساير پيامبران و فرشتگان را مخلوق و آفريده او مى دانيم كه از خود هيچ گونه اختيارى در اين جهان پهناور هستى ندارند; همه بنده او هستند و همه سر بر فرمان او دارند. 🎯جبرئيل پيك وحى او و محمّد(صلى الله عليه وآله وسلم)بنده و فرستاده و برگزيده اوست. قرآن مجيد كه مدرك اصيل تمام عقايد ماست اين حقيقت را آشكارا در بسيارى از آيات بيان كرده است و هرگونه عبارتى كه بوى الوهيّت پيامبر يا جبرئيل بدهد بشدّت از طرف اسلام مردود خواهد شد. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁