eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.5هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسمان اعتقادی
چرا هنگام حمله به خانه حضرت علی (ع)، ایشان از حضرت فاطمه (س) دفاع نکرد؟ 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
اميرمؤمنان عليه السلام در تمام دوران زندگي‌اش، مطيع محض فرمان‌هاى الهى بوده و آن‌چه او را به واكنش وا مى‌داشت، فقط و فقط اوامر الهى بود و هرگز به خاطر تعصب، غضب و منافع شخصى از خود واكنش نشان نمى‌داد. امام علی ع در جریان هجوم به خانه اش ابتدا با مهاجمان برخورد شدید نمود اما با تبعیت از همین اصل بود كه دست به شمشير نبرد. سليم بن قيس هلالى در کتابش برخورد با یکی از مهاجمان را نقل کرده و اشاره می کند که حضرت او را به شدت كشيد و بر زمين زد و بر بينى و گردنش كوبيد و خواست او را بكشد؛ ولى به ياد سخن پيامبر صلى الله عليه وآله و وصيتى كه به او كرده بود. افتاد و فرمود: قسم به آنكه محمّد را به پيامبرى مبعوث نمود، اگر مقدرّات الهى و عهدى كه پيامبر با من بسته است، نبود، مىدانستى كه تو نمىتوانى به خانه من داخل شوى. کار امیرالمومنین ع هنگام هجوم به خانه اش شبیه به کار رسول خدا ص هنگام شکنجه عمار و پدر و مادرش در مکه بود که این صحنه ها را از نزدیک می دید، اما کاری نمی کرد و خاندان یاسر را به صبر دعوت می کردو می فرمود: «اى خاندان ياسر! صبور باشيد كه وعده‌گاه شما بهشت است.» در حالی که غیورترین و شجاع ترین فرد عالم بود. دفاع از ناموس مساله ای فطری است اما دشمن قصد داشت تا با تعرض به حریم خانه امام علی ع او را به واکنشی وادارد که آنها را به هدف شوم می رساند و در این صورت علاوه بر خونریزی بین مسلمانان زمینه تبلیغات سوء بر علیه حضرت از جمله اتهام قتل حضرت زهرا س فراهم می شد چنانکه معاویه پس از کشتن عمار، با تبلیغات سوء امام علی ع را به دلیل آوردن همراهی عمار با حضرت در جنگ، مسئول کشته شدن او دانست. 📚پی نوشت: خصائص الأئمة (عليهم السلام)، ص۷۳. كتاب سليم بن قيس الهلالي، ص۵۶۸. الإصابة في تمييز الصحابة، ج ۷، ص ۷۱۲. 🔰 @p_eteghadi 🔰
سرگذشت فدک در طی تاریخ چه بوده است؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی
سرگذشت فدک در طی تاریخ چه بوده است؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
دك یكی از دهكده‏ های آباد و حاصل‏خیزی است كه نزدیك خیبر است و تا مدینه ۱۴۰ كیلومتر فاصله دارد. در سال هفتم هجرت قلعه‏ های خیبر یكی پس از دیگری فتح شد و قدرت مركزی یهود در هم شكست. ساكنان فدك با پیامبر اسلام(ص)، نجنگیدند و تسلیم شدند و در برابر پیامبر(ص) متعهد شدند كه نیمی از زمینها و باغهای خود را به آن حضرت واگذار كنند و نیمی دیگر را برای خود نگهدارند و در عین حال كشاورزی سهم پیامبر(ص) را هم به عهده گرفتند و در برابر آن حقی دریافت می‏كردند. طبق صریح قرآن کریم، سرزمینهایی كه بدون هجوم نظامی به دست مسلمانان می ‏افتاد متعلّق به شخص رسول خدا (ص) می‏باشد و هر گونه بخواهد می‏تواند عمل كند. « وَمَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَمَا أَوْجَفْتُمْ عَلَیهِ مِنْ خَیلٍ وَلَا رِكَابٍ وَلَكِنَّ اللَّهَ یسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلَى مَنْ یشَاءُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ [حشر/۶] و آنچه را خدا از آنان [= یهود] به رسولش بازگردانده (و بخشیده) چیزی است که شما برای به دست آوردن آن (زحمتی نکشیدید،) نه اسبی تاختید و نه شتری؛ ولی خداوند رسولان خود را بر هر کس بخواهد مسلط می‌سازد؛ و خدا بر هر چیز توانا است!». تکلیف فدک نیز با آیه دیگری روشن شد: «و آتِ ذَالقربی حقّه[اسراء/۲۶] و حقّ نزدیكان را بپرداز» با نزول این آیه، پیامبر اسلام دخترش فاطمه را خواست و فدك را به او داد.[۱] پس از پیامبر اسلام (ص)، فدک از حضرت فاطمه (س) غصب گردید و كارگران او را از فدك بیرون كردند و آن حضرت برای پس گرفتن فدك بسیار تلاش كرد ولی دستگاه خلافت راضی به پس دادن فدك نشد. مسلم بن حجّاج نیشابوری در كتاب معروفش «صحیح مسلم» داستان مطالبه فدك را از سوی حضرت فاطمه سلام‏الله علیها به طور مشروح آورده و از عائشه نقل می‏كند كه حضرت فاطمه پس از امتناع خلیفه از پس دادن فدك، از او قهر كرد و تا وفات حتی یك كلمه هم باابوبكر سخن نگفت،[۲] در نهج‏البلاغة درباره فدك چنین آمده است: «از میان آنچه آسمان بر آن سایه افكنده، تنها فدك در دست ما بود كه گروهی بر آن بخل ورزیدند و گروهی هم از آن چشم پوشیدند و خداوند بهترین داور است»[۳] ممنوعیت حضرت فاطمه از فدك در زمان خلافت ابوبكر بن ابی قحافه پی‏ریزی شد و پس از آن كه معاویه بر سر كار آمد، فدك را میان مروان، عمرو بن عثمان و پسرش یزید تقسیم كرد. در دوران خلافت مروان، همه فدك در اختیار او قرار گرفت و او فدك را به پسرش عبدالعزیز داد. عبدالعزیز نیز فدك را به پسرش عمر داد. عمر بن عبدالعزیز فدك را به فرزندان حضرت فاطمه(س) برگردانید. پس از درگذشت عمر بن عبدالعزیز، فدك در اختیار خلفای بعدی قرار گرفت. و تا روزی كه حكومت امویان ادامه داشت، فدك در اختیار آنان ماند. وقتی كه حكومت به بنی عباس رسید، سفّاح آن را به عبدالله بن الحسن برگرداند. پس از سفاح، منصور دوانقی فدك را از دست فرزندان حضرت زهرا(س) گرفت. فرزند منصور، مهدی، فدك را به فرزندان حضرت زهرا(س) باز گردانید. پس از مهدی، موسی و هارون دوباره فدك را از فرزندان حضرت زهرا(س) پس گرفتند. وقتی كه خلافت به مأمون عباسی رسید، به طور رسمی فدك را به اولاد حضرت زهرا(س) باز گردانید. پس از مأمون نیز وضعیت فدك چنین بود، گاهی بر می‏گرداندند و گاهی پس می‏گرفتند. در دوره آنها، فدك یك مسأله سیاسی به حساب می‏آمد نه مسأله انتفاعی واقتصادی. خلفای عباسی و اموی نیاز به درآمد فدك نداشتند و برای همین وقتی كه عمر بن عبدالعزیز فدك را به اولاد فاطمه(س) برگردانید، بنی امیه او را توبیخ كردند و گفتند: تو با این كارت ابوبكر و عمر بن خطاب را تخطئه كردی[۴] سرانجام در دوران متوكل عباسی فدك از فاطمیان پس گرفته شد و درختان فدك به دستور شخصی به نام «عبدالله بن عمر بازیار» قطع گردید و تنها رو سیاهی آن برای بدخواهان در تاریخ باقی ماند. ناگفته نماند كه قطع درختان در حالی انجام گرفت كه یازده درخت خرمایی كه به دست مبارك پیامبر(ص) در آن كاشته شده بود، هنوز باقی مانده بود. و شخصی كه آن درختان را قطع كرد شخصی به نام «بشران بن ابی امیة ثقفی» بود. و هنگامی كه از مدینه به بصره بازگشت، آن گونه كه در تاریخ آمده است، فلج شد.[۵] 📚منابع: [۱]. مجمع البیان، ج ۳، ص ۴۱۱، شرح ابن ابی الحدید، ج ۱۶، ص ۲۴۸. [۲]. صحیح مسلم، ج ۳، ص ۱۳۸۰، حدیث ۵۲، كتاب الجهاد. [۳]. نهج ‏البلاغه، نامه ۴۵، فیض الاسلام. [۴]. فدك در تاریخ، شهید آیة‏الله سید محمدباقر صدر، ترجمه عابدی، فروغ ابدیت، ج ۲، ص ۶۶۹، نهج‏البلاغه فیض الاسلام، ج ۵، ص ۹۶۸ به بعد. [۵]. شرح نهج ‏البلاغه، ابن ابی الحدید، ج ۱۶، ص ۲۱۷. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آجرک الله یامولای یاصاحب العصر و الزمان و ساعدالله قلبک الشریف فی مصیبت جدتک المظلومه ، الشهیده ، المضروبه و لعن الله اعدائکم و محبیهم و محبی محبیهم و تابعیهم و شیعتهم و جعلنا الله من موالیکم و معکم فی الدنیا و الآخره و عجل الله تعالی فی فرجکم الشریف 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ملکوت آسمان و زمین 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔻 اگر کسی "عَبدی اَطِعنی" شد [آنچه خدا فرمود را عمل کرد. اشاره به حدیث قدسی معروف] بخشی از ملکوت اشیاء که مربوط به این شخص است که یک میلیاردُم خلقت است را به او می‏‌دهند 🔸 «وَ كَذلِكَ نُري إِبْراهيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنين‏؛ و این چنین ملکوت آسمان و زمین را به ابراهیم نشان دادیم تا از یقین کنندگان شود. انعام/۷۵» این مرتبه خیلی بالا است. حضرت ابراهیم از این رؤیت به‏ یقین رسید و ملکوت سماوات با ملکوت ارض فرق دارد. ملکوت ارض پائین‏ تر است. 🔹 حضرت وقتی به این مقام رسید خداوند مقام امامت را به او داد «إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً» در انتخاب کلمه نُری خیلی لطافت است یعنی این مرحله مرحله ای است که خداوند باید مستقیم عنایت کند منتهی حتی در عالم ملکوت اگر بخواهند چشم کسی را بینا کنند اسباب و ادوات می‏‌خواهد لذا «نری» گفته شده، یعنی از اسباب و ادوات عالم غیب استفاده می‏‌شود. 🔸 یقین مراتب دارد و این آیه حداقل آن را می‏‌رساند و خودش مراتبی دارد، ممکن است کسی «نری ملکوت السموات» بشود ولی بعد فراموش کند ولی کسی مثل امیر المؤمنین علیه السلام شهود شان دائمی است.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔰 @p_eteghadi 🔰
مصحف حضرت زهرا (س) چیست؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی
مصحف حضرت زهرا (س) چیست؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🎤در پاسخ به این سوال از آنجایی که برداشت بعضی ها از شنیدن نام مصحف فاطمه(س) این است که قرآنی است منسوب به آن حضرت، لذا بنده در پاسخ به این سوال شما نکاتی هم در مورد این مصحف عرض می شود: ۱. چیستى مصحف كلمه «مُصْحَف»، اكنون بیشتر به معناى «قرآن» به كار مى‏ رود اما در لغت به معناى مجموعه برگه ‏هایى است كه میان دو جلد، جمع آورى شده است و امروزه «كتاب» خوانده مى‏شود.[۱] بنابراین، منظور از «مصحف فاطمه» كتاب آن حضرت است كه در بعضى از روایات اهل سنت نیز به آن اشاره شده است. راویانى چون روایت «ابى ‏بن كعب» که وجود كتابى نزد حضرت فاطمه ‏علیها السلام را تأیید كرده است.[۲] بدین ترتیب سخن كسانى مانند ایجى در مواقف و جرجانى در شرح مواقف و ابو زهره در كتاب امام صادق‏ علیه السلام- كه مدعى ‏اند، شیعه به قرآنى منسوب به فاطمه ‏علیها السلام كه غیر از قرآن رایج میان مسلمانان است، اعتقاد دارد نادرست است و در عدم رجوع به روایات شیعه و نیز عدم دقّت در معناى مصحف ریشه دارد.[۳] درباره ماهیت این مصحف در منابع شیعى، روایات فراوان وجود دارد. در این احادیث، محتوا، حجم، زمان و كیفیت نگارش مصحف بیان شده است. البته در نگاه ابتدایى، اختلافاتى میان این روایات دیده مى‏شود ولى با اندكى دقت، قابل توجیه است.[۴] بعضى از روایات، مطالب آن را غیر از مطالب قرآن دانسته ‏اند.[۵][۶][۷] بر اساس شمارى از احادیث در این كتاب، مطالبى چون وصیت حضرت زهراعلیها السلام[۸]، مصیبت‏هاى فرزندان آن حضرت در طول زمان[۹]، پیشگویى حوادث آینده[۱۰] و تمام پادشاهانى كه بر زمین حكم خواهند راند[۱۱]، نوشته شده است. دسته ‏اى از روایات نیز از اشتمال این مصحف، بر تمام احكام حلال و حرام، سخن به میان آورده است[۱۲]. بر اساس بعضى از احادیث، امام صادق‏ علیه السلام حوادث تاریخى ‏اى چون ظهور زندیقان را پیشگویى و گفتارش را به مصحف فاطمه، مستند كرده است.[۱۳] این روایات با هم ناسازگار نیست زیرا ممكن است همه مطالب یاد شده در آن مصحف، وجود داشته و هر روایت بخشى از محتواى آن را بیان كرده باشد. ۲. كیفیت نگارش مصحف مهم‏ترین مطلب درباره این مصحف، زمان و كیفیت نگارش آن و مسئله ارتباط حضرت زهرا علیها السلام با جبرئیل و دیگر فرشتگان الهى است. در چند روایت، آمده است: پیامبراكرم ‏صلى الله علیه وآله مطالب را املا مى‏ كرد و امام على ‏علیه السلام مى ‏نوشت.[۱۴][۱۵] درباره سبب انتساب مصحف به فاطمه ‏علیها السلام، مى ‏توان گفت: آن كتاب نزد آن حضرت نگه‏دارى مى‏ شد و یا او واسطه رسیدن بعضى از مطالب، به دست امام على ‏علیه السلام بوده است. در بعضى از روایات، مصحف، ره‏ آورد املا و وحى مستقیم خداوند بر حضرت زهرا علیها السلام دانسته شده است[۱۶]. بر اساس روایات دیگر، بعد از وفات پیامبر اكرم‏ صلى الله علیه وآله، خداوند فرشته ‏اى را نزد آن حضرت مى‏ فرستاد تا در غم پدر، دلدارى اش دهد و وى را از مكان و جایگاه رسول خدا در بهشت آگاه سازد و با او درباره مطالب مختلف به گفت‏ و گو بنشیند. حضرت فاطمه ‏علیها السلام سخنان آن فرشته را به امام على ‏علیه السلام منتقل مى‏ كرد و آن حضرت آنها را به نگارش در مى‏آورد.[۱۷] روایتى این فرشته را جبرئیل‏ علیه السلام معرفى كرده است.[۱۸] میان این احادیث نیز ناسازگارى وجود ندارد زیرا مى ‏توان گفت خداوند به وسیله فرشته ‏اى از فرشتگان خود (جبرئیل)، با آن حضرت سخن گفته است و فاطمه زهرا علیها السلام بخشى از این كتاب را به مطالب دریافتى از پدر بزرگوار خود و بخشى دیگر را به مطالب جبرئیل اختصاص داده بود. ۳. امكان نزول جبرئیل اشكال دیگر روایات دسته اخیر، قطع وحى پس از رسول اكرم(ص) است. به عبارت دیگر مسلمانان معتقدند آن حضرت، خاتم پیامبران است و بعد از وفات ایشان، ارتباط میان زمین و آسمان قطع و وحى منقطع گشته است. حال چگونه فرشته بر حضرت زهراعلیها السلام نازل شده و با آن بزرگوار گفت و گو كرده است؟
پرسمان اعتقادی
🎤در پاسخ به این سوال از آنجایی که برداشت بعضی ها از شنیدن نام مصحف فاطمه(س) این است که قرآنی است منس
در پاسخ بدین اشكال، گفتنى است: طبق آیات قرآن، نزول فرشته الهى و ارتباط خداوند با غیر پیامبران، از طریق فرشتگان و وحى امكان‏پذیر است چنان كه آیات بسیارى از ارتباط فرشته با حضرت مریم سخن مى ‏گوید[۱۹] و خداوند ارتباط خود با مادر حضرت موسى را وحى مى‏ خواند.[۲۰] وقتى امكان این ارتباط با زنانى چون مادر موسى و حضرت مریم پذیرفته شد، امكان و وقوع آن درباره حضرت فاطمه زهرا علیها السلام- كه از سوى پیامبر اكرم سرور همه زنان در همه زمان‏ها معرفى شده است به طریق اولى پذیرفتنى مى‏ نماید. منظور از انقطاع وحى و قطع ارتباط زمین و آسمان بعد از پیامبراكرم‏ صلى الله علیه وآله، قطع ارتباط میان خداوند و فردى به عنوان پیامبر و مأمور ابلاغ است نه عدم امكان ارتباط زمینیان با خداوند و فرشتگان. بر اساس روایات شیعه، نوعى ارتباط میان امامان معصوم و خداوند وجود دارد.[۲۱] در روایات اهل سنت نیز بعضى از افراد «مُحَدَّث» معرفى شده ‏اند یعنى، كسانى كه با فرشتگان الهى نوعى ارتباط دارند و از آنها حدیث دریافت مى ‏كنند.[۲۲] ۴. مصحف نزد چه كسى است؟ براساس روایات شیعه، این مصحف در زمان‏هاى مختلف، نزد امامان معصوم بوده است و از امامى به امام دیگر رسیده و جز آن بزرگان، كسى بدان دسترسى نداشته است. آنان با استفاده از آن، حوادثى را پیشگویى و احكامى را بیان كرده ‏اند.[۲۳] در پایان گفتنى است: كتاب‏هایى كه اخیراً با عنوان صحیفة الزهرا منتشر شده،[۲۴] با مصحف فاطمه تفاوت دارد زیرا در این كتاب‏ها عمدتاً دعاهاى منسوب به آن حضرت‏ علیها السلام به چشم مى ‏خورد نه آنچه در روایات درباره مصحف فاطمه بیان شده است. 📚پی نوشت: [۱]. سید محمدرضا حسینى جلالى، تدوین السنة الشریفه، ص ۶۷. [۲]. اسعد عبود، صحیفة الزهرا علیها السلام، صص ۶۵- ۸۵. [۳]. هاشم معروف الحسنى، سیرة الائمة الاثنى عشر، ج ۱، ص ۹۸ و ۹۹. [۴]. مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار،) تهران: دارالكتب الاسلامیه (، ج ۲۶، ص ۸۳- ۸۴. [۵]. همان [۶]. همان، ص ۳۸ و ۳۹. [۷]. همان [۸]. همان، ص ۳۴. [۹]. همان، ص ۱۴. [۱۰]. همان، ص ۴۴. [۱۱]. سیدمحمدرضا حسینى جلالى، تدوین السنة الشریفه، ص ۷۷. [۱۲]. بحارالانوار، ص ۷۳. [۱۳]. بحارالانوار، ص ۴۴. [۱۴]. همان، ص ۴۱ و ۴۲ و ۴۹. [۱۵]. همان. [۱۶]. همان، ص ۹۳. [۱۷]. همان، ص ۴۴ و ۸۴. [۱۸]. همان، ص ۲۴. [۱۹]. آل عمران (۳)، آیات ۴۲ و ۴۳ و ۵۴. [۲۰]. قصص (۲۸)، آیه ۷. [۲۱]. بحارالانوار، ج ۲۶، ص ۶۶ و ۷۹. [۲۲]. اعیان الشیعه، ج ۱، ص ۳۱۴ و ۵۱۳. [۲۳]. بحارالانوار، ص ۸۴- ۸۳. [۲۴]. مانند: اسعد عبود، صحیفة الزهرا علیها السلام جواد قیومى اصفهانى، صحیفة الزهرا علیها السلام. 🔰 @p_eteghadi 🔰
علت پافشاری حضرت زهرا (س) بر فدک چه بود؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇
پرسمان اعتقادی
علت پافشاری حضرت زهرا (س) بر فدک چه بود؟ 👇👇👇👇👇👇👇👇
اگر چه فدک یک زمین کشاورزی و دارای منافع اقتصادی بود که حضرت فاطمه از منافع آن در راه رسیدگی و کمک به محرومان و نیازمندان استفاده می کرد و پس گرفتن آن به عنوان یک حق پایمال شده از حقوق طبیعی هر انسانی است. اما مسئله اصلی این بود که تلاش در راه باز پس گیری فدک نماد و سنبل مبارزه و تقابل بین حق و باطل است. به همین دلیل باز پس گیری آن مقدمه ای برای رسیدن به حقوق معنوی اهل بیت پیامبر (ص) به شمار می آمد. برای روشن شدن حقائقی که باعث شد حضرت زهراء اصرار بر برگرداندن فدک نماید. چند نکته یادآوری می‏ شود: آن بانو جلو انداختن مساله فدک را فرصتی طلائی برای بیان نظریه ‏اش درباره حکومت و خلافت می دانست از این رو خود لازم دید که این نظر را صریحا در مقابل توده‏ های مردم اظهار نماید . بنا بر این مساله فدک مقدمات کار را برایش فراهم ساخت تا در مسجد پیامبر که مرکز خلافت بود حاضر شده و صریح بدون هیچ ابهام و پیچیدگی نظریاتش را بیان نمود. جانشینی پیامبر در سخنان حضرت زهرا: شایسته گی حضرت علی (ع) برای رهبری امت اسلامی بعد از رسول خدا، مورد تاکید آن بانو بود. این مساله را در خطبه ‏ای که در مسجد پیامبر در برابر دیدگان حضار ایراد فرمود روشن و واضح ساخت. حضرت زهرا (ع) در ضمن گفتارش چنین فرمود: «یا اینکه شما نسبت به عموم و خصوص قرآن از پدرم و پسر عمویم آگاه‏تر و داناترید؟!» و یا این سخن که: «و کسی را که برای قبض و بسط سزاوراتر بود کنار گذاشتید» و واضح کرد که علی (ع) بعد از حضرت محمد(ص) نسبت به پیام رسالت و احکام و قوانین دین از دیگران داناتر و آگاه‏تر است و او به خاطر این اعلمیت برای سرپرستی امتی که بر پایه وحی مقدس ساخته شده، مناسب‏ و شایسته تراست. (۱) پرده‏ برداری آن بانو از زشتی ها و ناروایی های حکومت تازه کار که زمام شرع مقدس را بر اساس اجتهادات بی‏ پایه‏ به دست گرفته، در حالی هیچ پیوند و رابطه ‏ای با اهداف پیامبر نداشت. این پرده برداری هویت واقعی گردانندگان حکومت را برملا می ساخت. این موارد و نکته ‏هائی از این دست بود که حضرت زهراء علیهاالسلام درضمن مطالبه فدک و اصرار و پافشاری آن در نظر داشت، و جز اینها، هیچ گونه هدف مادی آن گونه که برخی از تاریخ‏ نویسان گفته ‏اند در نظر نداشت . حضرت کاری را که برای حفظ اسلام از تحریف و انحرافات لازم بود انجام داد. لذا از فدک برای انجام وظیفه و اتمام حجت بر امت به نحو احسن استفاده کرده، دین را یاری و کیان و مرکزیت اسلام را حفظ نمود. (۲) موید این انگیزه در رفتارآن بانو این است که حضرت علی(ع) از اینکه فاطمه(ع) بخاطر فدک با ابوبکر روبرو شود، او را منع نفرمود، با اینکه خود گوینده این جمله بود که: «من فدک را می خواهم چه کنم با اینکه فردا جایگاه هر کس در قبر خواهد بود.» (۳) نتیجه آنکه بحث فدک و غصب خلافت با هم بوده و از یک جبهه صادر شده نه آنکه جدا از هم باشند. حضرت نارضایتی از حکومت و غصب خلافت را در پوشش دفاع از حق غصب شده (فدک)، بیان داشته، همان گونه که بخشهایی از خطبه فدکیه بر این امر گواه است و نشان از یگانگی جبهه غاصبین خلافت و غاصبین فدک است.
📚پی نوشت ها: ۱. شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید تحقیق محمد أبو الفضل إبراهیم، ناشر دار إحیاء الکتب العربیة - عیسى البابی الحلبی و شرکاه، ج ۱۶، ص ۲۳۰ . ۲. عبد الزهراء عثمان محمد، الزّهَراء فاطمة بنت محمد (ص) ط بیروت، ص ۱۱۸- ۱۲۰. ۳. نهج البلاغه، نامه ۴۵. 🔰 @p_eteghadi 🔰