eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.4هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
نبش قبر از دیدگاه اسلام 🔴اسلام دینی کامل و است که تمام نیازهای مادی و معنوی انسان را از لحظه تولد تا مرگ و حتی بعد از آن پاسخ می‌دهد. یکی از شاخه‌های احکام اسلامی مسائل مربوط به اموات و است که از چگونگی دفن میت گرفته تا نحوه رفتار با جسد و نبش قبر را شامل می‌شود. نبش در لغت به معنای شکافتن ، کندن زمین و بیرون آوردن چیزی از زمین می‌باشد. منظور از نبش قبر آنست که جسد میّتی که با دفن پوشیده شده آشکار شود.در احکام اسلامی بر حفظ حرمت و شأن اموات مسلمان از زن و مرد گرفته تا کودک و حتی افراد دیوانه تاکید بسیاری شده است، از این رو و نبش قبر که موجب نمایان شدن جسد متلاشی شده میت می‌شود، اهانت و هتک حرمت به وی تلقی شده و بنابر اجماع فقها حرام و ممنوع است. روایاتی که از پیامبر خاتم رسیده، احترام مرده همچون زنده بر همگان است و اگر حفظ حرمت مؤمن از حرمت کعبه بیشتر است، پس حرمت نبش قبر مؤمنی همچون حجر بن‌عدی که از پارسایان روزگار بود، از حرمت تخریب کعبه بیشتر است. بنابراین بانیان این کار، عملی خلاف شرع انجام داده‌اند و یقیناً مسلمانان جهان هیچ گاه این بی‌حرمتی آنان را فراموش نخواهند کرد.همۀ علمای شیعه، حکم به نبش قبرِ مؤمن داده­اند، حتی برخی از علما در آثارِ خود ادعای اجماعِ فریقین را در این مطلب کرده‌اند. نبش قبر مردگان و نیز انتقال جسدشان پس از دفن کردن جایز نیست. مگر بنابر شراط زیر: اگر در قبر مالی ارزشمند باشد و یا میت را در زمین یا کفن دفن کرده باشند، نبش قبر به شرط عدم گذشت زیاد و با شرایط خاصی جایز است، اما اگر مرده بدون کفن کردن، دفن شده باشد و یا بر وی نماز خوانده نشده باشد، نبش جایز نیست؛ زیرا نمازی را که خوانده نشده با نماز بر قبرِ میت می‌توان جبران کرد و دفن شدن و پوشانیده شدنِ بدنِ وی به وسیله خاک، از کفن کردن کفایت می‌کند؛ چون نبش قبر به نوعی مُثله کردن و هتکِ حرمتِ مرده به حساب می‌آید. همچنین اگر دفن شده باشد، نبش نمی‌شود. اگر کسی را ببلعد و بمیرد، نبش نمی­شود. البته صاحب آن مال می‌تواند قیمت مالش را از ترکه میت بردارد.(طوسی، محمد بن‌حسن، المبسوط في فقه الإمامية، ج‌1، ص93؛ همو، الخلاف، ج‌1، ص730)جنبۀ دیگری که مورد بحث قرار گرفته است، زمانِ لازم برای خارج شدنِ قبر از حکمِ قبر است. در روایات رسیده از خاندان و طهارت و نیز در کلام علما تصریح شده است که باید به اندازه‌ای از دفن مرده گذشته باشد که اطمینان حاصل شود از بین رفته است، و الّا نبش قبر جایز نیست. ‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭐️ 🔴 نماز و دعای مخصوص شب بیستم و نهم . 🔻 ۱. نمازمخصوص شب بيست و نهم: هر كه شب بيست و نهم ماه رمضان دو ركعت نماز- در هر ركعتي بعد از حمد بيست مرتبه سوره توحيد ‏ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ- را بخواند، در زمره رحمت‏شدگان خواهد مرد و نامه عملش به بالاترين مرتبه برسد. 1 🔻۲. دعاي روايت شده از امام صادق " سلام الله علیه " : يَا مُكَوِّرَ اللَّيْلِ عَلَي النَّهارِ ، وَمُكَوِّرَ النَّهارِ عَلَي اللَّيْلِ ، يَا عَلِيمُ يَا حَكِيمُ ، يَا رَبَّ الْأَرْبابِ ، وَسَيِّدَ السَّاداتِ ، لَاإِلهَ إِلّا أَنْتَ ، يَا أَقْرَبَ إِلَي مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ ، يَا اللّهُ يَا اللّهُ يَا اللّهُ ، لَكَ الْأَسْماءُ الْحُسْني ، وَالْأَمْثالُ الْعُلْيا ، وَالْكِبْرِياءُ وَالْآلاءُ ، أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّي عَلَي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَأَنْ تَجْعَلَ اسْمِي فِي هذِهِ اللَّيْلَةِ فِي السُّعَداءِ ، وَرُوحِي مَعَ الشُّهَداءِ ، وَ إِحْسانِي فِي عِلِّيِّينَ ، وَ إِساءَتِي مَغْفُورَةً ، وَأَنْ تَهَبَ لِي يَقِيناً تُباشِرُ بِهِ قَلْبِي ، وَإِيماناً يُذْهِبُ الشَّكَّ عَنِّي ، وَتُرْضِيَنِي بِما قَسَمْتَ لِي ، وَآتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً ، وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً ، وَقِنا عَذابَ النَّارِ الْحَرِيقِ ، وَارْزُقْنِي فِيها ذِكْرَكَ وَشُكْرَكَ ، وَالرَّغْبَةَ إِلَيْكَ وَالْإِنابَةَ وَالتَّوْبَةَ وَالتَّوْفِيقَ لِما وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَّي اللّهُ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ2 ای پیچاننده ی شب بر روز و پیچاننده ی روز بر شب، ای دانا، ای فرزانه، ای پروردگار پرورندگان و آقای آقایان، معبودی جز تو نیست، ای نزدیک تر از رگ گردن به من، ای خدا، ای خدا، ای خدا، نام های نیکوتر و نمونه های برتر و بزرگ منشی و نعمت ها از آن توست، از تو می خواهم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و قرار دهی نامم را در این شب از سعادتمندان و روحم را با شهیدان و نیکوکاری ام را در بلندمرتبه ترین درجه بهشت و گناهم را آمرزیده و به من ببخشی یقینی که قلبم با آن همراه باشد و ایمانی که شک را از من برطرف نماید و خشنودی به آنچه نصیبم کردی و پاداش نیکو در دنیا و آخرت به ما عنایت فرما و ما را از عذاب آتش سوزان حفظ کن و در این شب ذکر و شکر خویش و رغبت به سوی خود و بازگشت و توبه را روزی ام کن و به آنچه محمّد و خاندان محمّد که درود خدا بر او و ایشان باد را بر آن موفق کردی، توفیقم ده. 📚 اقبال الاعمال ج۱ ص۲۳۲ 📚 چهل حدیث شهید اول ص۸۷ 📚 کافی ج۴ ص۱۶۳ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام رضـــا علیه السلام: هرڪس در آن(ماه رمضان) خشم خود را نگـــه دارد، خداوند نيز روز قيامت خشمش را از او نگه خواهد داشـــت. 📚بحـارالأنوار جلد ۹۶ ص ۳۴۱ 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم 🌙 رمضان ، 🌸 بهار قرآن 📋 هدف از آفرینش مرگ و زندگی؛ برابر این آیه هدف از آفرینش مرگ و زندگی آزمودن انسان است. منظور از آزمايش خداوند نوعى پرورش است ، به اين معنى كـه انـسانها را به ميدان عمل مى كشد تا ورزيده و آزموده و پاك و پاكيزه شده و لايق مقام نزدیکی به خدا گردند. نکته دیگر اینکه خداوند سخن از آفرینش مرگ می گوید، خود نشان می دهد که مرگ عدم نیست. بلکه انتقال است از جهانی به جهان دیگر. 🔷 آیه روز : الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ (ملک / آیه 2) 🔶 ترجمه : همان كسي كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كداميك بهتر عمل مي ‏كنيد و او شكست ناپذير و بخشنده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان 🔰 @p_eteghadi 🔰
📗شکار شکارچی (جلد اول) مجموعه رمان خانه عنکبوت ✨مجموعۀ شکار روایت داستانی جوانان میهن‌پرست جهان عرب است، براساس واقعیت. ✨سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از زمان تشکیل تاکنون، سعی دارند با بیان داستان‌هایی از قدرت اطلاعاتی‌شان در رسانه‌ها، اعتماد به نفس جوانان جهان اسلام را از بین ببرند و بذر ترس و ضعف را در دل آنان بکارند. این اثر از مجموعه رمان خانۀ عنکبوت است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🌼ارزش خدمت به مادر ✍دو برادر مادر پیر و بیماری داشتند. هر دو متقی و پرهیزکار بودند و عالم وعارف. با خود پیمان بستند که یکی خدمت خدا کند و دیگری در خدمت مادر بیمار باشد. برادری که پیمان بسته بود خدمت خدا کند به صومعه رفت و به عبادت مشغول شد وآن دیگری در خانه ماند و به پرستاری مادر مشغول شد. چندی که گذشت برادر صومعه نشین مشهور عام وخاص شد و از اقصی نقاط دنیا ،عالمان و عرفا و زهاد به دیدارش شتافتند و آن دیگری که خدمت مادر می کرد فرصت همنشینی وهمکلاسی با دوستان قدیم را نیز از دست داد و یکسره به امور مادر می پرداخت. برادر صومعه نشین کم کم به خود غره شد که خدمت من ارزشمند تر از خدمت برادر است ،چرا که او در اختیار مخلوق است ومن در خدمت خالق ،و من از او برترم! همان شب که این کلام در خاطر او بگذشت، پروردگار را در خواب دید که وی را خطاب کرد و گفت: برادر تو را بیامرزیدم و تو را به حرمت او بخشیدم و از این پس تو را حکم کردیم که در خدمت برادر باشی. عارف صومعه نشین اشک در چشمانش آمد وگفت: یا رب العالمین، من در خدمت تو بودم و او به خدمت مادر، چگونه است مرا در خدمت او می گماری وبه حرمت او می بخشی، آنچه کرده ام مایه رضای تو نیست؟َ! 💥ندا رسید: آنچه تو می کنی ما از آن بی نیازم و لکن مادرت از آنچه او می کند، بی نیاز نیست، تو خدمت بی نیاز می کنی و او خدمت نیازمند، بدین حرمت مرتبت او را از تو فزونی بخشیدیم و تو را در کاراو کردیم. ❤️قدر پدرها ومادرهارو بدونید عزیزان❤️ 🔰 @p_eteghadi 🔰
‌┄┅═✧❁🔅 🔅افطاری مورد علاقه‌ی امام خامنه‌ای🔅 🔹رهبر انقلاب نقل می‌کنند: ماه رمضان ۱۳۹۰ (قمری) در زندان از راه رسید. با فرا رسیدن این ماه، دلم غرق شادی شد؛ چون از کودکی این ماه را دوست داشتم. هنگام افطار فرا رسید، اما چیزی برای من نیاوردند. نماز را خواندم. لحظات شادی‌آور سر سفره‌ی افطار در کنار خانواده، با سماوری که در برابر ما می‌جوشید، در خاطرم گذشت. خوردنی‌های سبک مخصوص افطار را به یاد آوردم؛ بویژه مختص خود را (غذای معروف مشهدی‌ها) به یاد آوردم؛ که از هر غذایی برای افطار، آن را بیشتر دوست داشتم. 🔹ناگهان به خود آمدم و از خداوند مغفرت طلبیدم. شاید این گرسنگی بود که خاطرات یاد شده را در ذهنم برانگیخت. شاید تنهایی بود. به هر حال باید صبر کرد. نیم ساعت پس از مغرب، یک فنجان چای به دست آوردم. مدتی بعد شــام آوردند که به خاطر نامرغوبی، دل بدان رغبت نمی‌کرد. اما قدری از آن را خوردم و بقیه را برای سحری گذاشتم. در سحر هم مابقی آن را با اکراه خوردم، زیرا این غذا از اصل نامطبوع بود و بعد از مانده شدن نیز نامطبوع‌تر شده بود. نخستین روز بر این منوال گذشت. روز دوم، نگهبان بسته‌ای به من داد. آن را گرفتم و باز کردم، دیدم انواع غذاهایی که در افطار به آن‌ها میل دارم، برایم فرستاده شده است. این غذاها برای چند نفر کافی بود. همسرم آن را فرستاده بود. همچنین در همان روز، از منزل برایم وسایل تهیه و صرف چای آوردند. لذا افطاری خوشمزه و مطبوعی بود که به قدر کفایت از آن برداشتم و باقی را برای زندانی‌ها فرستادم. 📚 کتاب خون دلی که لعل شد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🌼🔹 سفره را جمع نکن، آمده‌ام، پشت درم من همان بی‌سر و سامان شده‌ی خون جگرم با تو مأنوس شدم، خوب رفیقی هستی چقدر حرف زدم با تو ز شب تا سحرم دست مردم همه پُر، دست من اما خالیست کاسه‌ام را به کجا غیر همین در ببرم بعد از این دست تو باشد دل و چشمم یارب نکند باز بیفتد به گناهان نظرم شب آخر نکند قهر کنی، می‌میرم وای اگر دست نوازش نکشی روی سرم 🙏التماس دعا 🙏 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ ماه رمضان برای برزخیان چگونه است؟ آنها در آن زمان چه می کنند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗https://btid.org/fa/video/146105 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
37.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 ⁉️ صدقه دادن امام علی علیه السلام در نماز با داستانی که در نماز تیر را از پای حضرت بیرون می کردند و حضرت متوجه نمی شدند با هم منافات ندارد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗https://btid.org/fa/video/205798 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 اعمال شب عید فطر 🔹 از جمله لیالى شریفه است و در فضیلت و ثواب عبادت و احیاى آن احادیث بسیار وارد شده و روایت شده است که آن شب کمتر از شب قدر نیست و از براى آن چند عمل است: 🔸اوّل: غسل است در وقتى که غروب کرد آفتاب. 🔸دوّم: احیاء آن شب به نماز و دعا و استغفار و سؤ ال از حقّ تعالى و بَیْتُوته در مسجد 🔸سوّم: آنکه بخواند در عقب نماز مغرب و عشاء و نماز صبح و عقب نماز عید: *اَللّهُ اَکْبَرُ اَللّهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ وَاللّهُ اَکْبَرُ اَللّهُ اَکْبَرُ وَلِلّهِ الْحَمْدُ اَلْحَمْدُ لِلّهِ عَلى ما هَدینا وَلَهُ الشُّکْرُ على ما اَوْلینا* 🔸چهارم: آنکه چون نماز مغرب و نافله آنرا خواند دستها را بسوى آسمان بلند کند وبگوید: *یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ یا ذَاالْجُودِ یا مُصْطَفِىَ مُحَمَّدٍ وَناصِرَهُ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لى کُلَّ ذَنْبٍ اَحْصَیْتَهُ وَهُوَ عِنْدَکَ فى کِتابٍ مُبینٍ* پس به سجده برود و صد مرتبه در سجده بگوید: *اَتُوبُ اِلَى اللّهِ * پس هر حاجت که دارد از حقّ تعالى بخواهد که ان شاء الله برآورده خواهد شد. 🔸 پنجم: زیارت کند امام حسین علیه السلام را که فضیلت بسیار دارد 🔸ششم: ده مرتبه بگوید ذکر یا دآئِمَ الْفَضْلِ را که در اعمال شب جمعه گذشت. 🔸هفتم: بجا آورد ده رکعت نمازى که در شب آخر ماه رمضان گذشت. 🔸هشتم: بجا آورد دو رکعت نماز در رکعت اوّل بعد از حمد هزار مرتبه توحید و در دوّم یک مرتبه بخواند و بعد از سلام سر به سجده بگذارد و صدمرتبه بگوید: *اَتُوبُ اِلَى اللّهِ * پس بگوید: * یا ذَالْمَنِّ وَالْجُودِ یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ یا مُصْطَفِىَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِهِ وَافْعَلْ بى کَذا وَکَذا * و بجاى آن حاجات خود را بطلبد. ▫️روایت است که حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام این دو رکعت را به این کیفیت به جا مى آورد پس سر از سجده برمى داشت و مى فرمود بحقّ آن خداوندى که جانم بدست قدرت اوست هر که این نماز را بکند هر حاجت از خدا بطلبد البتّه عطا کند و اگر بعدد ریگهاى بیابان گناه داشته باشد خدا بیامرزد و در روایت دیگر بجاى هزار مرتبه توحید صد مرتبه وارد شده لکن نماز را بعد از نماز مغرب و نافله آن باید بجا آورد. و شیخ و سیّد بعد از این نماز این دعا را نقل کرده اند : *یا اَللّهُ یا اَللّهُ یا اَللّهُ یا رَحْمنُ یا اَللّهُ یا رَحیمُ یا اَللّهُ* 🔸نهم: چهارده رکعت نماز کند بخواند در هر رکعتى حمد و آیة الکرسى و سه مرتبه قل هُوَ اللّه اَحَدٌ تا براى او باشد به هر رکعتى ثواب عبادت چهل سال و عبادت هر که روزه گرفته و نماز خوانده در آن ماه 🔸دهم: شیخ در مصباح فرموده که در آخر شب غسل کن و بنشین در جاى نماز خود تا طلوع فجر . 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «آب را هنگام نوشیدن بمکید(جرعه جرعه بنوشید) و یکباره سر نکشید؛ چرا که مایه ناراحتی کبد میشود» مفاتیح الحیاة ص ۱۰۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم 🌙 رمضان ، 🌸 بهار قرآن 📋 رستگاری و تزکیه؛ در سوره شمس خدا پس از ذکر سوگندهایی مهم و متعدد می فرماید: هـر كـس نفس خويش را تزكيه كند رستگار است. تزکیه به معنای رشد و نمو دادن است. سپس اين واژه به معنى تطهير و پاك كردن نيز آمده، شايد به اين مناسبت كه پاكسازى از آلودگيها سبب رشد و نمو است. و در آيه مورد بحث هر دو معنى امكان دارد. آرى رستگارى از آن كسى است كه نفس خـويـش را تـربيت كند و رشد و نمو دهد، و از آلودگى به خلق و خوى شيطانى و گناه و عصيان و كفر پاك سازد. 🔷 آیه روز : قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا (شمس / آیه 9) 🔶 ترجمه : كه هر كس نفس خود را تزكيه كرده، رستگار شده 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢ارتباط احباط و تکفیر با آیه مثقال ذره💢 انسان همه اعمال خود را در قيامت اعم از نيك و بد كوچك و بزرگ مى‏بيند، اين معنى چگونه با آيات" احباط" و" تكفير" و" عفو" و" توبه" سازگار است؟ ✅پاسخ زيرا آيات" احباط" مى‏گويد: بعضى از اعمال مانند" كفر" تمام" حسنات" انسان را از بين مى‏برد لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ‏ (زمر- 65) و طبق آيات" تكفير" گاهى" حسنات"" سيئات" را از بين مى‏برد إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ‏ (هود- 114). و آيات" عفو" و" توبه" مى‏گويد: در سايه عفو الهى يا توبه كردن، گناهان محو مى‏شوند، اين مفاهيم چگونه با مساله مشاهده تمام اعمال نيك و بد تطبيق مى‏كند؟ در پاسخ اين سؤال بايد به يك نكته توجه كرد و آن اينكه: دو اصلى كه در آيات فوق آمده است كه مى‏گويد انسان هر ذره‏اى از كار نيك و بد را مى‏بيند به صورت يك قانون كلى است، و مى‏دانيم هر قانون ممكن است استثناهايى داشته باشد، آيات" عفو" و" توبه" و" احباط" و" تكفير" در حقيقت به منزله استثناء است در اين قانون كلى. پاسخ ديگر اينكه: در مورد" احباط" و" تكفير" در حقيقت موازنه و كسر و انكسارى رخ مى‏دهد، و درست مانند" مطالبات" و" بدهيها" است كه از يكديگر كسر مى‏شود، هنگامى كه انسان نتيجه اين موازنه را مى‏بيند در حقيقت تمام اعمال نيك و بد خود را ديده است، همين سخن در مورد" عفو" و" توبه" نيز جارى است، چرا كه عفو بدون لياقت و شايستگى صورت نمى‏گيرد، و توبه خود نيز يكى از اعمال نيك است. بعضى در اينجا جواب ديگرى گفته‏اند كه صحيح به نظر نمى‏رسد و آن اينكه افراد كافر نتيجه اعمال خوب خود را در اين دنيا مى‏بينند، همانگونه كه افراد مؤمن كيفر اعمال بد خود را در اين جهان مى‏بينند. ولى ظاهر اين است كه آيات مورد بحث مربوط به قيامت است نه دنيا بعلاوه اين كليت ندارد كه هر مؤمن و كافرى نتيجه اعمالش را در دنيا ببيند. 📚تفسير نمونه، ج‏27، ص: 231 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓چند استفتاء پیرامون هلال ماه 🔴 سوال : در اطلاعیه ای که از سوی حضرت عالی در تاریخ 4 / 3 / 99 صادر شده آمده است:«در اثبات ثبوت حکم حاکم لفظ «حَکَمتُ» شرط نیست بلکه اعلان روز عید از جانب فقیه جامع الشرائط (به مثل تعبیر «الیوم یوم العید») به معنای صدور حکم می باشد و حکم حاکم حجت شرعی بر همه مسلمین و فقها و همه مقلدین آنها خواهد بود». اما در مقابل برخی قائل هستند فقط در صورتی که فقیه جامع شرایط، حکم و امر به ثبوت هلال نماید «حکم» می باشد، ولی اگر بگوید هلال ماه در نزد من به اثبات رسیده و فردا عید است، فقط ثبوت هلال ثابت می شود و در چنین موردی، ملاک اطمینان مکلّف است.  اکنون و با توجه به حجم گسترده مطالبی که در این چند روز (و همچنین برخی سالهای پیشین) در این زمینه صورت پذیرفته، سؤال این است که: 🔴 ۱.  آیا اساساً اعلان بود یا نبود اول ماه، یک امر حکومتی است؟ 🔴 ۲. دلیل حضرتعالی مبنی بر اینکه صِرف اعلان روز عید از جانب فقیه جامع به مثل «الیوم یوم العید» به معناه صدور حکم می باشد، چیست؟ 🔴 ۳. آیا در صورتی که مستند حکم آن فقیه حاکم مبنایی باشد که دیگر فقها آن مبنا را قبول ندارند (مثلاً رؤیت با چشم مسلّح را قبول دارد ولی دیگران قبول ندارند) باز هم آن حکم بر همه مسلمین و فقهاء و مقلّدین آنها حجت شرعی خواهد بود یا خیر؟ 🔴 ۴. اگر فقیهی «حکم حاکم» را از راههای ثبوت اول ماه به شمار نیاورد آیا باز هم حکم فقیه دیگر بر او و مقلّدینش حجّت است یا خیر؟ 🔴 ۵. رؤیت هلال ماه شوال در زمان معصومین علیهم السلام به چه ترتیبی بوده است؟ آیا در زمان حضور ایشان مشکلی در این مسأله به وجود آمده است؟ ✅ پاسخ: بسمه تعالی ✳️ ۱- اثبات هلال اول ماه قمری طرق و اسبابی دارد که یکی از آنها حکم حاکم است، و مصداق آن امروز فقیه متصدی و متولی حکومت است. و حکم سائر فقهاء بر خلاف آن – به دلیل قصور ادله ولایت فقیه از شمول چنین حکمی تضعیف حاکم و حکومت اسلام را در پی دارد – غیر مشروع است و غیرنافذ می باشد. ✳️ ۲- اعلان روز عید همانند عبارت :«الیوم یوم العید» و یا 《حکمت بانّ هذا الیوم یوم العید》 اثبات موضوع حکم شرعی می کند، که در متن واقع بوده و جزئی خارجی است که فقط به حکم فقیه اثبات می شود ، بر خلاف فتوی که به احکام و کبریات کلیه تعلّق می گیرد. و قرینه مقامیه به مقتضای شأن فقیه – که شأن اصدار حکم یا فتوی است – موجب ظهور تعبیر مزبور در حکم است. لذا ظهور چنین تعبیری در حکم امر مسلم بین فقهاء است و بدان تصریح نموده اند. ✳️ ۳ -  اساساً مورد حجیت حکم حاکم بر همه فقهاء و مقلدین آنان – که نصّ عبارات فقهاء همچون کاشف الغطاء و صاحب جواهر و دیگران را در کتب مختلف در بحث ولایت فقیه ذکر کرده ایم – فقط در مورد حکم فقیه بر اساس مبنای اجتهادی خودش است. و دلیل آن این است که مذهب فقهای شیعه قول به تخطئه بوده نه تصویب باطل؛ یعنی ملاک حجیت فتوا و حکم هر فقیه استناد آن به موازین اجتهادی بر اساس استنباط و رأی اجتهادی خود اوست ، نه بر اساس مطابقت با واقع، و الا با اختلاف فتاوای فقها تعدد حکم واقعی لازم می آید که همان مذهب مصوبه ی باطل می باشد. به همین دلیل معنای کلام امام صادق (علیه السلام) در روایت مقبوله که فرمود :«فاذا حکم بحکمنا» این است که:«فاذا حکم الفقیه الجامع بحکمنا أهل البیت علی اساس اجتهاده و استنباطه و رأیه» .  و مقصود این است که اگر فقیه جامع شرائط فتوی بر اساس رأی و نظر اجتهادی خود حکم کند مخالفت با آن برای کسی جائز نیست. و اطلاق نفی جواز در این روایت شامل همه ی غیر او - اعم از مقلدینش و مقلدین غیر او، بلکه سائر فقهاء - می شود. ✳️ ۴ - بر اساس اطلاق ادلّه ولایت عامه‏‌ی فقیه و اطلاق مقبوله، مخالفت – با ابراز و اظهار نقض حکم – حتی برای چنین فقیهی جائز نیست. گرچه برای شخص او واجب است که به فتوای خود در خفا عمل کند ولی اعلان مخالفت و نقض حتی برای مقلدینش جائز نیست. ✳️  ۵ - آری چنین مواردی پیش آمد در برخی روایات وارد شده که در ثبوت هلال شوال بین اصحاب اختلاف شده و حضرت به اِخبار أعرابی بادیه نشین دستور به صیام و یا قضاء صوم فوت شده داده است. و این روایت حمل بر حکم به استناد خبر ثقه می شود. و یا در روایتی آمده عده ای غروب بیست و هشتم گفتند هلال را رؤیت کرده ایم لذا روز بیست و نهم را روزه نگرفتند ، و حضرت امر به قضای روزه آن روز کرده و فرمود: چون ماه کمتر از 29 روز نمی شود. لازم بذکر است که ما این روایات را در کتاب دلیل تحریر الوسیلة: کتاب الصوم، ص 458 – 464 مورد تحقیق و بررسی قرار داده‌ایم. و السلام علیکم و رحمه الله حوزه علمیه قم علی اکبر سیفی مازندرانی تاریخ: پنجم شوال سنه ی 1441 هـ.ق برابر 8 خرداد سال 1399 هـ.ش 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢نکاتی در مورد راه ثابت شدن اول ماه طبق نظر آیت الله سیستانی حفظه الله💢 1739 - اول ماه به چهار چيز ثابت مى شود : اول آن كه خود انسان ماه را ببيند. دوم عـده اى كـه از گـفته آنان يقين يا اطمينان پيدا مى شود , بگويند ماه را ديده ايم و هم چنين است هر چيزى كه به واسطه آن يقين يا اطمينان پيدا شود. سـوم دو مـرد عادل بگويند كه در شب ماه را ديده ايم , ولى اگر صفت ماه را بر خلاف يكديگر بگويند , اول مـاه ثابت نمى شود , و هم چنين است اگر شهادت آنان مبتلى به معارض - يا در حكم معارض - باشد مثلا اگـر گروه زيادى از مردم شهر استهلال نمايند , ولى بيش از دو نفر عادل كسى ديگر ادعاى رؤيت ماه را نـكـنـد , يا آن كه گروهى استهلال كنند , و دو نفر عادل از ميان آنان ادعاى رؤيت كنند , و ديگران رؤيت نـكنند , حال آن كه دو نفر عادل ديگر در ميان آنها باشد كه در دانستن جاى هلال و در تيزبينى و در ديگر خصوصيات مانند آن دو عادل اول باشند , در اين چنين موارد اول ماه به شهادت دو عادل ثابت نمى شود. چـهـارم سى روز از اول ماه شعبان بگذرد كه به واسطه آن اول ماه رمضان ثابت مى شود , و سى روز از اول رمضان بگذرد كه به واسطه آن , اول ماه شوال ثابت مى شود. 1740 - اول ماه به حكم حاكم شرع ثابت نمى شود , و رعايت احتياط اولى است . 1741 - اول مـاه بـا پيشگويى منجمين ثابت نمى شود , ولى اگر انسان از گفته آنان يقين يا اطمينان پيدا كند , بايد به آن عمل نمايد. سوال: آيا مقلدين در مورد تعيين روز عيد فطر بايد به مراجع خود رجوع كنند يا همان روزى كه در كشور عيد فطر اعلام مى شود بايد مدنظر همه باشد ؟ پاسخ: اين امر تقليدى نيست و شخص بايد اطمينان پيدا بكند . اگر از طرق علمى اطمينان حاصل شود كه ماه در آن شب بر افق بلد بوده به نحوى كه قابل رؤيت با چشم غير مسلح باشد كافى است، و اما اگر فقط اصل بودن را ثبات بدانند ولى به قدرى ضعيف باشد كه به هيچ وجه با چشم غير مسلح ديده نشود اول ماه شمرده نمي شود. موارد زیر هرچند نزد دیگران یا شما ثابت شود به تنهایی موجب ثبوت شروع ماه نیست: ۱- در شهر دیگری قابل رؤیت باشد یا دیده شود. ۲- ماه بوسیله دوربین یا تلسکوب یا دیگر وسایل نجومی مشاهده شود. موارد زیر فایده ندارد: ۱- چندین نفر شهادت بدهند که در یک شهر دیده اند و چندین نفر که همانند آنها هستند در همان شهر نبینند. ۲- حاکم شرع (مرجع تقلید دیگری) حکم به اول ماه کند. ۳- ثبوت نزد مراجع دیگر که فتوای آنها کاملا مطابق با موارد فوق نباشد. زیرا ممکن است به علت اختلاف در فتوا اول ماه برای آنها ثابت شده و پر واضح است که مقلد باید از مرجع تقلید خود در این مسأله تقلید نماید. 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚اهمیت روزه از نظر علم روز 🖌نویسنده: دکتر احمد صبور اردوبادی. 🔸این کتاب بر این نکته تأکید دارد که روزه و روزه داری برخلاف آنچه بسیاری آن را یک عبادت صوری و یک و عادی معرفی می کنند، برنامه ای کاملاً منظم و اصولی است که از جهات مختلف برای تأمین سلامتی بشر مفید و ضروری می باشد. در حقیقت، برنامه روزه داری عبارت است از اجرای یک برنامه بهداشتی کامل از نظر روانی و جسمی که از جهات مختلف قابل توجه است. در اين میان، موارد چندی از قبیل: هضم چربی های اعضای اصلي بدن و انتخاب رژیم لاغری براي مبارزه علیه چاقی، دفع سموم فلزی وارده از جو، برقراری مجدد اعتدال بیولوژیکی و شیمیایی بدن، درمان فلج های عصبی مقدماتی و تحریک اعصاب تخدیرشده با سموم داخلی و کیفیت تعدیل میل جنسی، از اهمیت خاصی برخوردارند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🔴تلنگر ✍ امام کاظم (ع) فرمود:«اِنَّ لِلّهِ عِبادًا فی الأرضِ یَسعَونَ فی حَوائِجِ النّاسِ، هُمُ الآمِنُونَ یَومَ القِیامَهِ.» خداوند در روی زمین بندگانی دارد که در تأمین نیازهای مردم می کوشند، آنان در روز قیامت، ایمنند. 📚 وسائل الشیعه، ج11، ص582. شخصی از مردم ری، بدهکار بود و از عهده پرداخت بدهی‌اش بر نمی‌آمد، و مأمور حکومتی دولت بنی عباس، او را تعقیب می‌کرد. چون به مکّه رفت و حجّ را انجام داد، حضرت موسی بن جعفر (ع) را دید و وضع خود را با او در میان گذاشت. آن حضرت، نامه‌ای خطاب به طلبکار نوشت و از او خواست که نسبت به برادر دینی‌اش مساعدت کند، و ثواب شاد کردن یک مسلمان را برای او نوشت... او پس از بازگشت از حج، نامه‌ی امام را به آن شخص داد. وی نامه را بوسید و بر چشم نهاد. آنگاه نه تنها بدهی‌های او را بخشید، بلکه مقداری مال به او داد. وی که از عهده‌ی تشکر آن شخص بر نمی‌آمد، سال بعد در سفر حج، باز هم به دیدار امام کاظم (ع) رفت و داستان را نقل کرد. حضرت بسیار خوشحال شد و فرمود:«به خدا قسم، کار او، هم مرا خوشحال کرد، هم امیرالمؤمنین (ع) را، و هم جدّم رسول خدا (ص) را.» 📚 بحارالانوار، ج71، ص313. در خدمتِ بندگان خدا بودن، توفیق خیلی بزرگیه. زمینه سازِ این توفیق هم، خودمون هستیم. گاهی خدا میخواد که با دستِ ما، دستِ دیگر بندگانش رو بگیره.. وقتی دست کسی رو به یاری گرفتیم، بدونیم که دست دیگرمون در دست خداست... اصلاً بندگی یعنی همین.. یعنی در کوچه پس کوچه‌های زندگی،دست کسی رو گرفتن...! تو هر جایگاه و پست و مقامی که هستیم، دست مردم و بگیریم، تا خدا و اهلبیت رو خوشحال کنیم، و قیامت هم، خدا و اهلبیت از ما دستگیری کنند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
┅⊰༻▫️💠 برای اینکه ثمرات روزه و رمضان در انسان تقویت و تکثیر بشود، غیر از توجه و تمنا، باید تأدب هم داشت. راه عملی برای افزایش بهره‌وری رمضان، رعایت آداب روزه‌داری است. میزان بهره‌ی هرکس، به مقدار ادب او و رعایت رسومی است که هم عمق حضور رمضان را در دل و عقل انسان نشان می‌دهد و هم ریشه‌های رمضان را در اندیشه و احساس فرد، رشد می‌دهد. حداقل ضرورتی که رعایت کردن ادب روزه دارد آن است که معلوم می‌شود از اینکه روزه می‌گیری در زجر و عذاب نیستی و از اینکه در محضر خدا مهمانی، ناراحت و دل‌آزرده نیستی. اگر ادب این حضور را رعایت نکنی، معلوم می‌شود تو را زوری آورده‌اند و از جای خود ناراضی هستی. طبیعی است در این صورت، بهره‌ی لازم از رمضان را نمی‌بری و خدایی که ناز دارد، تو را نوازش نخواهد کرد! 📚 کتاب شهر خدا؛ حجت الاسلام پناهیان؛ ص ۱۰۱_۱۰۲ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✍ غریب افتاده‌ایم ؛ در دنیای تنگی که زرق و برقش، از یادمان بُرده است؛ خانه‌ای داریم بی‌انتها ... و ریشه‌ای از جنس بی‌وزنی، از جنس احاطه، از جنس بی‌مکانی و بی‌زمانی ... رمضان، اگر بر جانمان نشسته باشد؛ باید خو گرفته‌باشیم به این خانه ... باید عاشق شده باشیم 🌟! و بی‌تابی این عشق، ما را همچنان بر سفره‌ی رمضان، بنشاند تا رمضانِ دگـــر .... رمضان آمد؛ تا ما به خانه برگردیم! به آنجا که بدان متعلق بودیم! به خانه‌ی فطر به خانه‌ی فطرت ... مبارک 🌜 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 اعمال شب و روز عید فطر 🔰 @p_eteghadi 🔰