eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.5هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 اعمال روز ❶ «زیارت امام حسین (علیه السلام) و زیارت اربعین» در این روز زیارت امام حسین (علیه السلام) مستحب است و این زیارت‌، همانا خواندن زیارت اربعین است که از امام عسکری (علیه السلام) روایت ‌شده که فرمود: "علامت مؤمن پنج چیز است: ۱- پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شب و روز خواندن ۲- و زیارت اربعین کردن ۳- و انگشتر بر دست راست کردن ۴- و جَبین (پیشانی) را در سجده بر خاک گذاشتن ۵- و بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ را بلند گفتن است." ❷ «غسل اربعین و توبه» ❸ بعد از نماز صبح 100 مرتبه (لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم) ❹ 70 مرتبه تسبیحات اربعه ❺ بعد از نماز ظهر سوره والعصر و سپس 70 مرتبه استغفار ❻ غروب اربعین 40 مرتبه لا اله الا الله ❼ بعد از نماز عشاء سوره یاسین هدیه به سیدالشهدا حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام 📚 وسائل الشیعه‌ ج ۱۰، ص ۳۷۳ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
یکی از دلایل اصلی 👆👆👆 اینکه خیال بکنیم فیلتر تلگرام خواسته پیام رسانهای داخلی است و این رقابت ناسالم است بسیار غلط است هر کشوری بر اساس مبانی خود بعضی از خدمات را محدود میکند به متن خبر فوق توجه کنید (دستور آمریکا برای توقف فروش در تلگرام؛ دور زدن تحریم‌ها یا شفافیت مالی؟) دلایل اصلی فیلتر تلگرام در ایران: 🔹تهدید امنیت عمومی 🔹سلطه رسانه ای تلگرام بر جامعه( با شایعه پراکنی امنیت روانی جامعه را بر هم میزند) 🔹تهدید علیه هنجارهای جامعه 🔹خروج بیگ دیتاها، آمایش فرهنگی ، مذهبی و قومیتی خواهشا موضوع امنیت ملی را به موضوع یک رقابت و مسابقه جذب مخاطب تقلیل ندهیم 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
درسی که به ما می دهد، زنده نگه داشتن یادِ حقیقت و خاطره شهادت در مقابل طوفان تبلیغات دشمن است. امام خامنه ای(مد ظله العالی) 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔷 یا ذالجلال والاکرام 🔷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 214 🎙 قاری: 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔تناقضات معصومین شیعه دلیلی دیگر بر بی دروپیکر بودن مذهب جعلی تشیع ▪️أحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَن ِالْقُنُوتِ قبل الرکوع أَوْ بَعْدَهُ قَالَ لَا قَبْلَهُ وَ لَا بَعْدَهُ. ▫️در مورد قنوت از معصوم سوال شده و ایشان گفت:منظور تو خواندن قنوت قبل از رکوع یا بعد از رکوع است؟ ایشان گفت:خواندن آن نه قبل از رکوع و نه بعد از آن صحیح نیست 🖋در روایت معتبر فوق مشاهده کردیم معصوم شیعه میگوید خواندن قنوت نه بعد از رکوع و نه قبل از آن صحیح نیست ولی در این روایت:[باسناده، عن الحسين بن سعيد عن القاسم بن محمّد الجوهرى عن أبان بن عثمان عن إسماعيل الجعفى و معمر بن يحيى عن أبى جعفر قال: القنوت قبل الركوع، و ان شئت فبعده].▫️امام باقر میگوید:👈🏿خواندن قنوت قبل از رکوع است و اگر خواستی بعد از آن بخوان👉🏿...در حدیث اول میگوید صحیح نیست و در حدیث دوم میگوید صحیح است.. کجای دنیا این حجم از تناقضات یافت میشود ❗️❗️ 💠💠 👌قنوت در نماز ، نزد شیعه مستحب است . در فتوای مراجع شیعه آمده است ؛ « در تمام نماز های واجب ( یومیه ) و مستحب ،پیش از رکوع رکعت دوم ، مستحب است ، قنوت بخوانند » 📚توضیح المسائل مراجع ، بنی هاشم ، ج 1 ص 603 ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « قنوت در هر نمازی ( مستحب ) است » 📚الفقیه ج 1 ص 316 🔸صفوان جمال می گوید ؛ « پشت سر امام صادق علیه السلام ، هر زمانی که نماز خواندم دیدم که در هر نمازش قنوت می خواند ، چه نماز جهری و چه غیر جهری ( و اخفاتی )» 📚وسائل الشیعه ج 6 ص 261 ❕در فلسفه گرفتن قنوت از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمود ؛ « اگر سائل بگويد چرا دعاء ( مقصود دعاهايى است كه مستحب است قبل از تكبيرة الاحرام و در خلال تكبيرات افتتاحيه ششگانه بخوانند به شرحى كه در كتب فقهيّه و ادعيه مذكور است ) در ركعت اوّل نماز پيش از قرائت حمد خوانده مى‏شود ولى در ركعت دوّم قنوت بعد از قرائت حمد و پيش از ركوع خوانده مى‏ شود؟ ❕در جواب گفته مى‏ شود: حقّ تعالى دوست دارد ايستادن براى او و قيام براى عبادتش با تحميد و تقديس و رغبت و خشيت افتتاح و آغاز گردد و در پايان عمل و عبادت را با مثل همين خاتمه داد لذا ركعت دوّم كه خاتمه عمل است را با خواندن قنوت كه مشتمل بر تحميد و تقديس و رغبت و خشيت است به پايان مى ‏رسانند. 🔸و جهت ديگرش آن است كه در نماز جماعت گاه باشد كه مأموم در ركعت دوّم امام را درك مى ‏كنند آن هم بعد از خواندن قرائت حال امام پيش از رفتن به ركوع وقتى قنوت خواند به مقدار خواندن قنوت قيام طولانى شده و شخص با اقتداء به امام ركوع را در ركعت دوّم درك مى‏كند و بدين ترتيب هر دو ركعت از او فوت نمى ‏شود. » 📚عیون الاخبار ج 2 ص 106 ❕معاند می گوید اگر قنوت در هر نمازی مستحب است پس این روایت چه می شود که عبد الملک بن عمرو می گوید ؛ « از امام صادق علیه السلام در مورد قنوت سوال کردم که قبل از رکوع است یا بعد از رکوع ، امام علیه السلام فرمود نه قبلش است و نه بعدش » 📚التهذیب ج 2 ص 91 👌پاسخ روشن است . در ذهن راوی این نکته تداعی شده بود که قنوت واجب است و سوال کرد که این قنوت ( واجب ) قبل از رکوع است یا بعد از رکوع . امام علیه السلام پاسخ داد قنوت ( به صورت وجوبی ) نه قبل از نماز است و نه بعد از نماز ، ( آنچه است قنوت استحبابی ، آن هم قبل از رکوع است ). 📚مختلف الشیعه ج 1 ص 97 🔸چنان که امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « اگر خواستی قنوت بگیر و اگر خواستی قنوت نگیر و اگر جو تقیه بود ، قنوت نگیر » 📚التهذیب ج 2 ص 91 👌امام رضا علیه السلام صراحتا با تعبیر « اگر خواستی قنوت بگیر و اگر خواستی نگیر » می فهماند که گرفتن قنوت لازم و ضروری و واجب نیست ، امام صادق علیه السلام هم برای نفی توهم وجوب می گوید قنوت وجوبی نه قبل از رکوع است و نه بعد از رکوع . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❔سوال دیگری که ممکن است مطرح شود این است که اگر قنوت قبل از رکوع است ، چگونه امام باقر علیه السلام اجازه داده بعد از رکوع هم قنوت انجام گیرد چنان که فرمود ؛ « قنوت قبل از رکوع است و اگر خواستی می توانی بعد از رکوع هم بگیری » 📚التهذیب ج 2 ص 92 👌اما در سند این روایت « قاسم بن محمد جوهری » است که مجهول بوده و توثیقی ندارد و واقفی مسلک هم است ، بنابراین این راوی ضعیف است و روایتش هم مورد اعتماد نیست . 📚رجال نجاشی ص 315_ رجال علامه حلی ص 247 👌از سوی دیگر ، روایت مذکور صراحتا می گوید قنوت قبل از رکوع است ، اما اگر قبل از رکوع ، قنوت فراموش شود ، انسان می تواند بعد از رکوع قنوت را قضاء کند . شیخ طوسی این احتمال را در مورد روایت داده است که در مورد قضاء قنوت است . 📚وسائل الشیعه ج 6 ص 267 👌معاندین بی سواد توجه کنند که روایاتی که به نظرشان متضاد به نظر می رسد ، تفسیر و توضیح دارد و هیچ گونه تناقضی در میان گفتار امامان علیهم السلام وجود ندارد ، چنان که امام علیه السلام فرمود ؛ « حدیث من حدیث پدر من و حدیث پدرم حدیث جدم و حدیث جدم حدیث حسین و حدیث حسین حدیث حسن و حدیث حسن حدیث امیر مومنان و حدیث امیر مومنان حدیث رسول خدا و حدیث رسول خدا خداوند است» 📚الکافی ج1 ص131 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔 ❔آیا برای کسانی که نتوانستند در روز به زیارت امام حسین بروند راهی است که به پاداش زوار ایشان برسند و برای قلبشان باشد ❗️❗️ 💠💠 👌سدیر می گوید ؛ « امام صادق به من فرمود ای سدیر آیا قبر حسین بن علی را بسیار می کنی ؟ گفتم (نه )چون گرفتارم . 🔶امام علیه السلام فرمود ؛ « آیا به تو چیزی نیاموزم که چون آن را انجام دهی خداوند به خاطر آن برایت می نویسد» ؟ 👌فرمود ؛ « در خانه ات غسل کن و به بام خانه ات برو و با اشاره به او سلام کن که برایت زیارت نوشته می شود » 📚کامل الزیارات ص482 📚بحار الانوار ج101 ص367 👌و ؛ « به بالای بام خانه ات برو ، سپس به راست و چپ توجه کن و آن گاه سرت را به سوی آسمان بالا ببر و به سوی قبر حسین رو کن و بگو سلام بر تو ای ابا عبد الله ، سلام و رحمت و برکات خدا بر تو باد ، برایت یک زیارت نوشته می شود و زیارت یک حج و عمره است » 📚الکافی ج4 ص589 📚الفقیه ج2 ص599 👌و یا فرمود ؛ « هنگامی که هر یک از شما دور می افتد و خانه اش ( تا مرقد ما ) فاصله بسیار دارد ، به بالای خانه اش برود و دو رکعت نماز بگزارد و با اشاره به سلام بدهد که آن به ما می رسد » 📚الکافی ج4 ص587 📚وسائل الشیعه ج14 ص577 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
527_960426-1_a2.mp3
1.36M
ترس در کودکان (جلسه اول) -تعریف ترس 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
528_960426-2_a2.mp3
3.04M
یک دختر 11 ساله دارم که امسال به کلاس پنجم می‌رود. نسبت به مسئله‌ی نماز خیلی بی‌اهمّیّت است یعنی از همان اوّل که به تکلیف رسید و جشن تکلیف گرفتیم به مسئله‌ی نماز اهمّیّت نمی‌داد. در این دو سال کمی با خوبی با او برخورد کردم، کمی هم با تندی، یعنی تا اجبار بالای سرش نباشد به سمت نماز نمی‌رود و اگر به خودش باشد شاید یک هفته سراغ نماز را نگیرد! بعد وقتی با او صحبت می‌کنم و [علّت را می‌پرسم] می‌گوید: «چون شما به من گیر می‌دهید و می‌گویید نماز بخوان.» حقیقتش می‌خواستم ببینم وظیفه‌ی من و پدرش چیست؟ به او گیر دهم یا بی خیال باشم؟ نمی‌دانم چه کار کنم! به دلیل بی‌اهمّیّتی به نمازش اعصابم را به هم ریخته. من و پدرش نمازخوان هستیم و به نماز اوّل وقت اهمّیّت می‌دهیم. در ضمن خواهر کوچکترش هم در همین هفته نه سال شرعی‌اش تمام می‌شود و به تکلیف می‌رسد. می‌خواهیم برایش یک جشن کوچک بگیریم. می‌خواستم ببینم با توجّه به اینکه خواهرش اینطوری بوده با او چگونه رفتار کنم؟ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔چرا الله مخالفان اسلام را در قرآن حرامزاده خطاب ميكند ؟ در رابطه به فحاشى الله در قرآن، مقاله جامعى را در كانال خدمت شما ارائه خواهيم كرد ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند در آیاتی خطاب به پیامبر گرامی می فرماید ؛ « حال كه چنين است از تكذيب‏ كنندگان اطاعت مكن. آنها دوست دارند نرمش نشان دهى تا آنها نرمش نشان دهند (نرمشى توأم با انحراف از مسير حق). و اطاعت از كسى كه بسيار سوگند ياد مى ‏كند و پست است مكن‏- كسى كه بسيار عيب جو و سخن ‏چين است.- و بسيار مانع كار خير. و تجاوزگر، و گناهكار است. علاوه بر اينها كينه ‏توز و پرخور و خشن و بدنام است.» 🔸قلم 8 تا 13 👌بعد از ذكر اخلاق عظيم پيامبر گرامی كه در آيات گذشته آمده بود در اين آيات به ذكر اخلاق دشمنان او مى‏ پردازد تا در يك مقايسه، فاصله ميان اين دو كاملا روشن شود. ❕مفسران نقل كرده ‏اند كه اين آيات زمانى نازل شد كه رؤساى مكه پيامبر را به پيروى از آئين نياكان و شرك و بت ‏پرستى دعوت كردند، خداوند او را از اطاعت آنها نهى كرد . 📚تفسیر فخر رازی ج 30 ص 85 _ تفسیر مراغی ج 29 ص 31 🔸بعضى ديگر نقل كرده ‏اند كه «وليد بن مغيرة »كه از سران بزرگ شرك بود اموال عظيمى به پيامبر عرضه داشت و سوگند ياد كرد كه اگر از آئينش بازگردد به او خواهد داد . 📚تفسیر قرطبی ج 10 ص 6710 ❕از لحن آيات و از آنچه در تواريخ آمده است به خوبى استفاده مى‏ شود كه وقتى مشركان كوردل سرعت پيشرفت آئين اسلام را مشاهده كردند به فكر افتادند كه از طريق دادن امتيازاتى به پيامبر گرامی امتيازاتى از او بگيرند، و او را به نوعى سازش بكشانند همانگونه كه روش همه طرفداران باطل در طول تاريخ است ، لذا گاه اموال عظيم، و گاه زنان زيبا، و گاه پست و مقام برجسته پيشنهاد مى ‏كردند، و در حقيقت روح پيامبر را با مقياس وجود خود اندازه گيرى و مقايسه مى ‏نمودند. ❕ولى قرآن بارها به پيامبر هشدار داده كه هرگز كمترين انعطافى در برابر اين پيشنهادهاى انحرافى از خود نشان ندهد، و با اهل باطل هرگز مداهنه نكند، چنان كه در آيه 49 سوره مائده مى‏ خوانيم ؛ « در ميان آنها (اهل كتاب) بر طبق آنچه خدا نازل كرده حكم كن و از هوسهاى آنها پيروى مكن، و بر حذر باش كه تو را از تعليماتى كه خدا بر تو نازل كرده منحرف نسازند » 📚تفسیر نمونه ج 24 ص 383 👌خداوند در این آیات از دشمنان پیامبر که نباید از آنان اطاعت کرد با تعبیر « زنیم » یاد می کند . زنيم كسى است كه اصل و نسب روشنى ندارد و او را به قومى نسبت مى‏ دهند در حالى كه از آنها نيست، و در اصل از" زنمه" (بر وزن قلمه) به قسمتى از گوش گوسفند مى ‏گويند كه آويزان است، گويى جزء گوش نيست و به آن وابسته است. 📚لسان العرب ج 12 ص 277 🔸طبرسی از علی علیه السلام نقل می کند ؛ « زنیم کسی است که اصل و اساسی ندارد » 📚مجمع البیان ج 10 ص 502 ❕در نقل دیگری هم فرمودند ؛ « منظور از زنیم ، ولد الزنا است » 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 5 ص 458 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌خداوند در اينجا چنان ترسيمى از مكذبان و صفات زشت و اخلاق رذيله آنها فرموده كه شايد در سرتاسر قرآن شبيه و نظير نداشته باشد، و به اين ترتيب روشن مى‏ سازد كه مخالفان اسلام و قرآن و مخالفان شخص پيامبر چگونه افرادى بوده‏ اند، افرادى دروغگو، پست، عيب جو، سخن‏ چين، متجاوز گنهكار، بى ‏اصل و نسب ( زنا زاده ) و به راستى از غير چنين افرادى مخالفت با چنان مصلح بزرگى انتظار نمى ‏رود. 🔸این تعابیر در مورد دشمنان پیامبر گرامی اسلام ، از قبیل توهین و ناسزا نیست ، بلکه از قبیل بیان واقعیت است . 👌یاد کردن از افراد با صفات مذموم و ناپسندی که دارند توهین محسوب نمی شود بلکه خبر از واقع است . این که ما مثلا به سرکرده آمد نیوز ، بگوییم انسانی بی غیرت و کذاب و دروغگو بود که به خاطر اندک دریافتی از سرویس های جاسوسی ،دست به وطن فروشی و جعل و تزویر و کذب و دروغگویی زد و سر سپرده آمریکا و اسرائیل شد ، نهایتا هم با کمال پستی و رذالت در چنگال قانون و عدالت ، گرفتار شد ، توهین و ناسزا نیست ، بلکه عینا خبر دادن از واقع است ، لذا علامه طباطبایی می نویسد ؛ « امثال آيه مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ عُتُلٍّ بَعْدَ ذلِكَ زَنِيمٍ ، هم از قبيل بيان واقع است نه ناسزا » 📚ترجمه تفسیر المیزان ج 7 ص 446 👌اگر این بیان را هم نادیده بگیریم و نگوییم بیان خداوند ناظر به دشمنان پیامبر گرامی است ، باز هم می گوییم خداوند در این آیات تصریح می کند که اطاعت کردن از افرادی با چنین ویژگی هایی جایز نیست ، باید از عيب جويان و سخن چينان و مانعان از خير و متجاوزان و افراد گنهكار و كينه توز شكم باره و خشن و بد نام وَ لا تُطِعْ كلَّ حَلّافٍ مَهِيْنٍ- هَمّازٍ مَشّاءٍ بِنَميمٍ- مَنّاعٍ لِلْخَيْرِ مُعْتَدٍ اثيمٍ- عُتُلٍّ بَعْدَ ذلِكَ زَنيم‏ اطاعت نکرد و زمام امور اجرایی و اجتماعی را به دست چنین افرادی از جمله نسپریم ، زیرا چنین افرادی ، چون نطفه آنان در هنگام طغیان و سرکشی منعقد شده است ، به حسب قانون وراثت ، تمایل بیشتری به طغیان و سرکشی دارند . 📚پیام قرآن ج 10 ص 106 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔷 یا قاضی الحاجات 🔷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 215 🎙 قاری: 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔امام زمان چاهی متروک است... ▪️أخيه موسى عليه السلام في قوله تعالى:[وبئر معطلة وقصر مشيد ]قال: البئر المعطلة الامام الصامت والقصر المشيد الامام الناطق ▫️از امام در مورد آیه قران{وبئر معطلة وقصر مشيد} پرسیده شده: و امام معصوم گفت:👈🏿که امام لال و خاموش مثل چاه متروک(وبئر معطله) و بی مصرف هست و به کسی نفع نمیرساند👉🏿 و قصر برافراشته هم امام ناطق و راهنما هست ⚡️امام موهوم تشیع مطابق این حدیث مصداق واقعی چاه متروک و بی مصرف است پس چرا شیعیان انتظار وی را میکشند ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند در آیاتی سخن از اقوام سرکش گذشته و عذاب آنها به میان آورده و می فرماید ؛ « اگر تو را تكذيب كنند (امر تازه ‏اى نيست) پيش از آنها قوم نوح و عاد و ثمود (پيامبرانشان را) تكذيب كردند.- و همچنين قوم ابراهيم و قوم لوط- و اصحاب مدين (قوم شعيب) و نيز (فرعونيان) موسى را تكذيب كردند، اما من به آنها مهلت دادم سپس آنها را گرفتم، ديدى چگونه عمل آنها را شديدا انكار كردم؟ (و چگونه به آنها پاسخ گفتم). 🔸حج 42_44 ❕در ادامه می فرماید ؛ « فَكَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْناها وَ هِيَ ظالِمَةٌ فَهِيَ خاوِيَةٌ عَلى‏ عُرُوشِها وَ بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَ قَصْرٍ مَشِيدٍ » « چه بسيار از شهرها و آبادي ها كه آنها را نابود و هلاك كرديم در حالى كه ستمگر بودند به گونه ‏اى كه بر سقف‏هاى خود فرو ريختند (نخست سقفها ويران گشت و بعد ديوارها به روى سقفها!) و چه بسيار چاه پر آب كه بى صاحب ماند و چه بسيار قصرهاى محكم و مرتفع » 🔸حج 45 ❕خداوند در این آیات تصریح میکند که شدت حادثه به قدرى بود كه نخست سقفها فرو ريختند و بعد ديوارها بروى سقفها و چه بسيار چاههاى پر آبى كه صاحبانش نابود و آبهايش در زمين فرو رفته بود و معطل و بى مصرف ماندند، نه كسى از آنها آبى مى ‏كشد و نه تشنه ‏اى از آن سيراب مى‏ گردد (وَ بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ). و چه بسيار قصرهاى پرشكوه و كاخهاى سر به آسمان كشيده و به صورت زيبا گچكارى شده ويران گشتند و صاحبانش به ديار عدم شتافتند . 📚تفسیر نمونه ج 14 ص 126 ❕به اين ترتيب هم مساكن پر زرق و برق و مستحكم آنها بى صاحب ماند و هم آبهايى كه مايه آبادى زمينهايشان بود. 👌جالب این است که در رواياتى كه از طرق اهل بيت علیهم السلام به ما رسيده جمله «بئر معطلة » به امامانی تفسیر شده که از حکومت کنار زده شده و در جامعه تنها مانده‏ اند و جامعه از علومشان بهره نگرفتند ( و مصداق امام صامت شدند ) و جمله « قصر مشید » هم به علی علیه السلام تفسیر شده که مدتی زمام امر جامعه را در دست گرفت ( و مصداق امام ناطق بود ) 🔸از امام موسى بن جعفر علیه السلام در تفسير جمله ؛ « وَ بِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ وَ قَصْرٍ مَشِيدٍ »مى ‏خوانيم ؛ «چاه معطل كه از آن بهره نمى‏ گيرند، امام خاموش، و قصر محكم سر برافراشته امام ناطق است » 📚الکافی ج 1 ص 353 👌اين تفسير در حقيقت نوعى از تشبيه است يعنى هنگامى كه امام در مسند حكومت قرار گيرد همچون قصر رفيع محكمى است ( قصر مشید ) كه از دور و نزديك ديده ‏ها را به خود جلب مى‏ كند و پناهگاهى براى همگان است، اما هنگامى كه از مسند حكومت دور گردد و مردم اطراف او را خالى كرده، نااهلان بجاى او بنشينند به چاه پر آبى مى‏ ماند ( بئر معطله ) كه به دست فراموشى سپرده شود، نه تشنه كامان از آن بهره مى ‏گيرند و نه درختان و گياهان با آن پرورش مى ‏يابند. 🔸لذا در نقلی آمده است ؛ « امیر مومنان قصر مشید ( قصر رفیع و محکم ) است و فاطمه و فرزندانش ( سایر امامان ) بئر معطله ( چاه پر آب بدون استفاده ) بودند زیرا از ملک و حکومت کنار زده شدند » 📚معانی الاخبار ص 111 👌بنابراین مصداق چاه پر آب بدون استفاده ( بئر معطله ) یازده امام هستند که فرصت حکومت و زمامداری جامعه را به دست نیاوردند تا همگان از وجود و علمشان بهره گیرند لذا شاعر در این رابطه به زیبایی سروده است ؛ « بئر معطلة و قصر مشرف مثل لال محمد مستطرف‏ فالقصر مجدهم الذى لا يرتقى و البئر علمهم الذى لا ينزف‏ « چاه متروك و قصر برافراشته مثال زيبايى براى آل محمد است. " قصر"، مجد و عظمت آنها است كه كسى به آن نمى‏ رسد، و" چاه"، علم و دانش آنها است كه هرگز پايان نمى‏ گيرد » 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 894 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌اگر هم بگوییم مصداق « بئر معطله » « چاه بدون استفاده » تنها امام زمان علیه السلام است باز هم نمی توان اشکالی مطرح کرد ، زیرا آنچه باعث شد امام زمان علیه السلام مصداق « چاه پر آب بدون استفاده » شود ، و به غیبت برود ، خود مردم بودند که به عوض بهره مندی و استفاده از امام ، قصد کشتن ایشان را داشتند ، چنان که این سخن خواجه نصیرالدین طوسی مشهور است ؛ « وجود امام لطف است ، تصرف امام لطف دیگر است ، و عدم و غیبت امام بازگشت به خود ما می کند » 📚کشف المراد ص226 ❕لذا امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « همانا برای قائم پیش از آن که قیام کند غیبتی است چرا که در هراس است و حضرت اشاره به شکم خود کرد یعنی بیم کشته شدن دارد» 📚الکافی ج1 ص340 ❕برخی از علما چنین مثال می زنند ؛ 👌« اگر اداره برق يك شهر براى روشنايى كوچه ‏اى، تير چراغ برقى نصب كرد و لامپى به آن زد، ولى بچه‏ هاى كوچه با زدن سنگ لامپ را شكستند، مأموره اداره لامپ ديگرى مى ‏زند. چنانچه مجدداً بچه ‏ها لامپ را هم بشكنند، باز اداره برق، براى روشنايى محل اقدام به نصب لامپ ديگرى مى‏ نمايد. حال اگر براى بار سوم بچه‏ هاى بى‏ ادب لامپ را شكستند، به احتمال بسيار زياد، اداره برق تمايلى به نصب مجدد لامپ ندارد، اما به خاطر خواهش بزرگترها و رفاه حال اهالى آن كوچه، ممكن است لامپ ديگرى را نصب كند. اما فكر مى‏ كنيد اداره برق تا چه تعداد اين كار را انجام دهد؟ ❕در مورد بحث ما نيز، حاكمان ستمگر، يازده چراغ هدايت را شكستند ، ( مردم هم امامان را همراهی نکردند ) خداوند نيز چراغ دوازدهم را نگه داشت تا زمانى كه مردم لياقت و آمادگى بهره‏ گيرى از اين چراغ هدايت را پيدا كنند » 📚اصول عقائد ، قرائتی ، ص 461 🔸البته ، مردم از وجود امام غائب علیه السلام در عصر غیبت بی بهره نیستند ، و از جنبه های مختلفی از وجود ایشان بهره می برند ،چنان که پیامبر گرامی فرمود: «سوگند به خدایی كه مرا به نبوت برگزید، مردم از او سود می‌برند و از نور ولایتش در دوران غیبت، بهره می‌گیرند؛ چنان كه از خورشید به هنگام قرار گرفتن پشت ابرها بهره می‌برند.» 📚بحار الانوار ج52 ص93 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌿🔘🌿 .............................................. ◀️ مخاطبین قرآن 🔴-چرا خطاب هاى قرآنى همه جا با مردان است؟ ✅جواب: در فرهنگ محاوره، كلمه مردم اختصاص به مردان ندارد، گاه مى گويند مردان، گاه مى گويند زنان، گاه مى گويند مردم. مردم يعنى همه افراد جامعه، اعم از زن و مرد. 🔹در فرهنگ محاوره در غرب و شرق عالم مى گويند مردم اين چنين اند، مردم انقلاب كردند، مبارزه كردند. وقتى مى گويند مردم، اختصاصى به مردان ندارد. قرآن كريم هم سه گونه سخن مى گويد، گاهى كه خطاب به عموم جامعه است به مذكر اشاره دارد مثل «اَلَّذينَ» و «اَلْمُؤمِنُون» گاهى كه تعبير به «رجال» دارد، وظيفه اختصاصى مردان را ذكر مى كند، گاهى هم تعبير به «نساء» دارد كه وظيفه اختصاصى زنها را بيان مى كند. 🔹فرهنگ محاوره، فرهنگ مردم است نه مردان. و قرآن كريم هم بر اساس همين فرهنگ محاوره سخن مى گويد. گاهى ذات اقدس اله مى فرمايد: مريم (علیهاالسلام) نمونه مردم خوب است، يا آسيه نمونه مردم خوب است: «وَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ» در مورد زن نوح و لوط هم فرمود اينها نمونه مردم بد هستند: «ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ» 🔹ائمه (علیهم السلام) نمونه مردم خوبند و همه افراد جامعه، چه زن و چه مرد بايد به آنها اقتدا كنند. فاطمه زهرا (علیهاالسلام) هم اين چنين است، نمونه مردم خوب است، نه نمونه زنان خوب. ذات اقدس اله در آيه اى كه تلاوت شد نفرمود نمونه زنان خوب زن فرعون است، نفرمود نمونه زنان خوب مريم است بلكه فرمود: مريم و آسيه نمونه مردم خوب هستند. 🔹در اواخر سوره آل عمران (كه مستحب است انسان موقعى كه براى نماز شب برمى خيزد اين جملات را قرائت كند) آمده است: «اگر كسى مؤمن باشد و عمل خير انجام دهد چه زن و چه مرد، اجر او را ضايع نمى كنيم.» 🔺بنابراين هرگز خطاب هاى قرآنى به مردان نيست، خطاب به مردم است. به نقل از کتاب "توصیه ها،پرسش ها و پاسخ ها" ....................................................... ❤️ پرسمان اعتقادی❤️ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
@porseman3.mp3
2.24M
🔳 (ع) 🌴آمدم ای شاه پناهم بده 🌴یا علی موسی الرضا راهم بده 🎤 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔷 یا ارحم الراحمین 🔷 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 216 🎙 قاری: 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁