eitaa logo
پژوهش شهیدین
309 دنبال‌کننده
429 عکس
49 ویدیو
93 فایل
کانال معاونت پژوهش مدرسه شهیدین(ره) اطلاع رسانی و نشر مطالب پژوهشی
مشاهده در ایتا
دانلود
آخرین مهلت تحویل طرح اجمالی مقاله پایه 2-6
#نشست_علمی #دانش_حدیث #اجتهاد 📣 قابل توجه کلیه طلاب محترم دوره فقه و اصول ✅ دومین #نشست_علمی ✳️ با موضوع: 🔹🔹 «#دانش_حدیث؛ بایدها و نبایدها و جایگاه آن در #اجتهاد» 🔹🔹 🔸 به همراه پرسش و پاسخ ✅ با حضور: استاد سید محمد کاظم #طباطبایی 🔹 رییس پژوهشگاه مؤسسه دارالحدیث 🔸 سرپرست گروه فقه و حقوق پژوهشگاه قرآن و حدیث 🔹 مدیر گروه نهج البلاغه دانشگاه قرآن و حدیث 📆 زمان: روز یک شنبه 98/10/22 ⏰ ساعت 10 تا 12 🕌 مکان: مدرس شهید مطهری 🔻چند نکته: 👈 حضور همه اعضای دوره فقه و اصول #الزامی است. 👈 تمامی دروس در این ساعت #تعطیل می باشد. 👈 شرکت عموم طلاب مدرسه در این جلسه آزاد است. 🔰 دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین
هدایت شده از فقه و اصول شهیدین (به زودی حذف می شود
#نشست_علمی #دانش_حدیث #چکیده ✅ چکیده نشست علمی دوم (دانش حدیث، بایدها و نبایدها و جایگاه آن در اجتهاد) 👈 توسط استاد سید محمد کاظم طباطبایی (98/10/22)
هدایت شده از فقه و اصول شهیدین (به زودی حذف می شود
✅ چکیده نشست علمی دوم (دانش حدیث، بایدها و نبایدها و جایگاه آن در اجتهاد) 👈 توسط استاد سید محمد کاظم طباطبایی (98/10/22) 🔹 معرفت دینی مبتنی بر دو پایه است: استناد و تعقل استناد: معرفت نقلی که مستند به شارع باشد. استناد از دو رکن تشکیل شده: قرآن و سنت (چیزی که از معصوم صادر می شود؛ قول و فعل و تقریر معصوم) هر کدام از این دو پایه سست شود، معرفت دینی تلقی نمی شود. ما با قرآن به همان صورت که نازل شده است روبرو هستیم، ولی با سنت به نحو کامل روبرو نیستیم، بلکه با حکایت سنت (حدیث) روبرو هستیم. 🔸 سوال اول: چگونه از طریق حدیث، سنت مشخص می شود؟ قدماء ملاک ها و معیارهایی را برای رسیدن از حدیث به سنت معلوم کرده اند. مثلا اگر شخصی وجیه مثل زکریا ابن آدم از حضرت حدیثی نقل می کرد مردم می پذیرفتند، ولی اگر اشخاص عادی از امام حدیث نقل می کرد، این حدیث را نزد علما می بردند و علماء حدیث را با معیارها و هندسه فکری که از امام در دستشان بود می سنجیدند و نظرشان را اعلام می کردند. در این دوره نگاشته هایی مثل اصول اربعه مائه پدید آمد. قدماء اگر کتابی مشهور بود به واسطه ها توجهی نمی کردند، ولی در دوره های بعد این واسطه ها شناخته شده نبودند، لذا روش عوض شد و از فهرست نویسی به رجال روی آوردند. معیار های دست یافتن به سنت از طریق حدیث: یک گروه از روایات روایات متواترند که تعدادشان کم است، گروه دیگر روایات صحاح هستند؛ یعنی سند صحیح دارند، این ها تعدادشان در روایات فقهی زیاد است ولی در غیر فقهی کم هستند، گروه دیگر روایات ضعیف هستند. 🔹 سوال دوم: چگونه می توانیم روایات ضعیف قابل قبول از روایات ضعیف مجعول و مردود تشخیص بدهیم؟ برای اینکه یک روایت را بگوییم که قابل انتساب به معصوم است، باید چهار ویژگی را رعایت کنیم: 1. محتوا: اگر روایتی مخالف با قرآن باشد، قابل قبول نمی تواند باشد. 2. منبع و مصدر: کتاب کافی 75/99صدم درصدش قابل دفاع است. 3. سند: اگر در بین راویان فرد جعال و وضاع باشد یا معلوم باشد که غالی است، اعتبار روایت از روایت ضعیف هم پایین تر می شود. 4. قرائن پیرامونی: روایاتی که فراوانی نقل دارد یا علماء آن را مقبول دانستند یا با معیارهای دیگر یا با علم و تجربه و حس سازگار است. اگر این چهار مورد همه با هم به حدی برسد که مقبولیت نسبی پدید بیاید، می توان آن را به عنوان معرفت دینی نقل کرد. 👈 نکته مهم: بدون تبحر در فقه و اصول (همین مکاسب و رسائل) به هیچ وجه نباید وارد مباحث تخصصی حدیثی شد، چون قطعا برداشت ها اشتباه خواهد بود. بله می بایست از همین حالا روایت خوانی را شروع کرد. سیر روایت خوانی در دارالحدیث تدوین شده، ولی برای شروع کار بهترین کتاب، کافی است، آن هم از جلد 2 باب 25 به بعد. 🔺 تهیه چکیده: مرتضی تیموری (از طلاب خارج2) 🔰 دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین
قابل توجه طلاب پایه های 2 تا 6 کلاس پژوهش، فردا پنجشنبه برگزار می شود. شرکت افرادی که طرح اجمالی مقاله را تحویل داده اند نیز جهت ادامه کار الزامی می باشد.
شروع کلاس پژوهش پایه اول
کلاس پژوهش جبرانی پایه 5
دروس پژوهشی پایه 1-6
♦️🔹قابل توجه طلاب پایه 2-6🔹♦️ افرادی که ارزیابی پژوهش نیمسال اول 98-99 خود را در ایتا یا سروش دریافت نکرده اند پس از بررسی پیام ها به معاونت پژوهش مراجعه نمایند.
تمدید ثبت نام و ارسال آثار به جشنواره علامه حلی(ره) تا ۳۱ خرداد
📣 قابل توجه کلیه طلاب محترم دوره فقه و اصول ✅ تمامی طلاب محترم دوره فقه و اصول موظفند مقاله خود را انتخاب کرده و به همراه حداقل 10 سطر تبیین مساله، ضرورت آن و پیشینه بحث (حداقل 3 مقاله پژوهشی) ارسال نمایند. 🔻 زمان بندی تدوین مقالات👇 🔹 انتخاب موضوع به همراه تبیین مساله 👈 تا آخر اردیبهشت 99 🔸 تایید موضوع توسط استاد راهنما 👈تا 15 خرداد 🔹 تهیه طرح تحقیق 👈 تا آخر تیر ماه 🔸 فیش برداری 👈 تا 15مرداد ماه 🔹 تدوین مقاله 👈 تا 15 شهریور ماه 🔸 اصلاح و نهایی کردن مقاله👈 هفته اول سال تحصیلی جدید (به صورت حضوری) ✳️ چند نکته: ◀️ تدوین مقالات سالانه می باشد. ◀️ طلابی که هنوز مقاله سال جاری را تکمیل نکرده اند، تنها تا روز عید فرصت دارند؛ در غیر این صورت سال آینده پذیرش نخواهند شد. ◀️ تنها موضوعات فقهی، اصولی و رجالی قابل پذیرش است. ◀️ تمامی مراحل تدوین مقاله غیر حضوری بوده و از طریق ارسال مطالب به آیدی معاونت پژوهش دوره (جناب آقای خاتمی) در ایتا @khatami97 انجام می گیرد. 🔰 دوره فقه و اصول شهیدین
بسمه تعالی قابل توجه طلاب محترم پایه های دوم تا ششم با عنایت به اتمام سال تحصیلی جاری در آخر خردادماه و برگزاری امتحانات پایان سال در تیرماه، به استحضار می رساند آخرین مهلت تحویل مقاله نهایی(اصلاح شده)، آخر خرداد است. پس از این تاریخ تا ۱۵ تیر مقالات با ثبت تاخیر و کسر نمره تحویل گرفته می شود و بعد از آن به هیچ عنوان مقاله ای تحویل گرفته نمی شود.
روشنامه نگارش مقاله 1399.pdf
230.6K
قابل توجه طلاب محترم پایه دوم تا ششم با توجه به اینکه امسال رعایت قوانین صحیح نویسی مقاله نیز مد نظر اساتید محترم ناظر معاونت پژوهش قرار خواهد گرفت، مستدعی است مقاله خود را با توجه و رعایت کامل نکات روشنامه نگارش مقاله 1399 که به پیوست در اختیار قرار می گیرد تهیه و تدوین نمایید.
بسمه تعالی قابل توجه طلاب محترم پایه های دوم تا ششم با توجه به تغییر زمان برگزاری امتحانات پایان سال به استحضار می رساند آخرین مهلت تحویل مقاله نهایی(اصلاح شده)، ١۵ مرداد است. پس از این تاریخ تا ٣١ مرداد مقالات با ثبت تاخیر و کسر نمره تحویل گرفته می شود و بعد از آن به هیچ عنوان مقاله ای تحویل گرفته نمی شود.
منتخبین ششمین جشنواره استانی علامه حلی(ره)
منتخبین یازدهمین جشنواره کشوری علامه حلی(ره)
بسمه تعالی قابل توجه طلاب محترم پایه های دوم تا ششم با توجه به اینکه آخرین مهلت تحویل مقاله نهایی(اصلاح شده) ١۵ مرداد می باشد لطفا فایل ورد و پی دی اف مقاله نهایی خود را پس از ارسال به استاد مربوطه و تأیید ایشان، سریعتر به آیدی آقای اکبری در ایتا @abbas_akbari ارسال نمایید. تذکرات: 1. ارسال مقاله نهایی به استاد(جهت تأیید نهایی)، تحویل مقاله محسوب نمی شود و ارسال آن به آقای اکبری الزامی است. 2. پس از تاریخ فوق تا ٣١ مرداد مقالات با ثبت تاخیر و کسر نمره تحویل گرفته می شود و بعد از آن به هیچ عنوان مقاله ای تحویل گرفته نمی شود.
شماره ۱۳ دوفصلنامه علمی اطلاع رسانی نگاه به همت معاونت پژوهش مدرسه شهیدین (ره) منتشر شد. این شماره ویژه فقه و اصول می باشد و فهرست مقالات آن عبارت است از: ۱. بررسی فقهی مفطریّت کذب و وجوب کفاره ابطال روزه از طریق آن / ابوالفضل زارعی ۲. دیدگاه فقها و ادله آنان در صور متصور قمار / سید محمدرضا طباطبایی شیرازی ۳. بررسی اجمالی حکم به طهارت اهل کتاب / جابر قربانی ۴. حکم وضعی نماز در مکان غصبی با توجه به مسئله اجتماع امر و نهی و چالش های آن / سیدمحمدحسین طباطبایی ۵. صحت صوم صبی / سیدعلی اسماعیل زاده ۶. درنگی در ذکر «إنّ اللَّه و ملائکته یصلّون على النّبی ...» در تعقیب نمازها و کلیاتی در باب تعقیبات نماز / جمال الدین حیدری‌فطرت ۷. بحثٌ فی حکم کتب الضلال / محمّدرضا مختاری فر جهت دانلود نسخه الکترونیکی روی لینک زیر کلیک کنید. https://www.shahidain.ir/research/magazine/negah
قابل توجه طلاب پایه سوم تا هفتم امتیازات کارنامه پژوهشی98-99 که در ایتا به طلاب ارسال گردیده، بر اساس جدول فوق محاسبه شده است.
معاونت پژوهش در یک نگاه.pdf
82.4K
معاونت پژوهش مدرسه شهیدین(ره) در یک نگاه
باسمه تعالی با عرض تبریک به مناسبت آغاز ولایت قطب عالم امکان عجل الله تعالی فرجه به اطلاع طلاب گرامی می‌رساند، همچون سال‌های گذشته در سال تحصیلی جاری نیز از ممتازین پژوهشی پایه دوم تا ششم به صورت مجازی با اعطای لوح تقدیر و اهدای جایزه تقدیر به عمل می‌آید. لیست این افراد در تصویر فوق و فایل پی دی اف ذیل قابل مشاهده است.
لیست ممتازین پژوهشی 98-99.pdf
82.6K
فایل پی دی اف لیست ممتازین پژوهشی 98-99
باسمه تعالی قابل توجه طلاب محترم پایه های دوم تا ششم ضمن آرزوی سلامتی برای کلیه دوستان و خانواده گرامیشان به اطلاع می رساند برنامه پژوهش پایه های 2-6 در سال تحصیلی جاری بزودی به صورت مجازی و طبق دو دستورالعمل ذیل آغاز می گردد. اطلاعات تکمیلی در روزهای آینده اعلام خواهد شد.
دستورالعمل پژوهش الزامی پایه های 2، 4 و 5 سال تحصیلی 1400-1399 فایل پی دی اف ⏬⏬