eitaa logo
پاسخ به شبهات روز
11.9هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2هزار ویدیو
13 فایل
🔴ارسال سوال
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام. بعضی از اطرافیانم که رای ندادن با نهایت گستاخی میگن اگر اوضاع مملکت بدتر بشه تقصیر شماست که رای دادین من جوابشون رو میدم ولی دوست دارم راهنمایی کنید با ادله و محکم تر جوابشون رو بدم، متشکرم ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ سلام نخست باید گفت حتی اگر تعداد کمی نماینده اصلح به مجلس راه پیدا کنند می‌توانند با اقناع دیگر نماینده‌ها قوانینی را به تصویب برسانند که به نفع مردم باشد، در حقیقت باید آنچه در اختیار داریم را حفظ، سپس اصلاح و تقویت کنیم. تحریم کردن انتخابات راه حل نیست، بلکه اعتراض آن است که اجازه داده نشود فردی که مناسب نمایندگی نیست به مجلس راه پیدا کند، حتی ممکن است با رای ندادن به افراد اصلح، افرادی که مناسب نماینده نیستند انتخاب شوند. حتی کسانی که نظام را قبول ندارند باید در انتخابات شرکت ‌کنند، گرچه انتخابات تحکیم مردم سالاری دینی و تثبیت اقتدار ملی است. می‌توان گفت انتخابات مظهر آزادی، قدرت و رشد ملت ایران است و حضور مردم در انتخابات منجر به حفظ اقتدار ملی می‌شود. درصد مشارکت مردم در انتخابات برای تمام حکومت هایی که مدعی دموکراسی و مردم سالاری هستند مهم است و هر اندازه درصد مشارکت بالاتر باشد دولت و مجلس منتخب به همان اندازه پرقدرت وارد اداره امور و وضع قوانین می شود و اگر میزان مشارکت پایین باشد ضمن اینکه مشروعیت و مقبولیت دولت ها خدشه دار می شود منتخبان از پشتوانه کافی نیز برای پیشبرد برنامه هایشان برخوردار نخواهند بود. نرخ مشارکت در انتخابات میان دوره ای کنگره در آمریکا هیچ گاه از ۵۰ درصد عبور نکرده و به مراتب کمتر از انتخابات ریاست جمهوری بوده است میزان مشارکت در این انتخابات در سال ۲۰۰۶، حدود ۴۰.۱ درصد بود، در سال ۲۰۱۰، ۴۱ درصد، در سال ۲۰۱۴، ۳۶.۷ درصد و در سال ۲۰۱۸ به ۴۹.۶ درصد رسید و نتوانست از ۵۰ درصد عبور کند. اگر مقصود از قهر یا تحریم انتخابات، تنبیه حکومت برای تغییر رفتار باشد، هیچ سابقه‌ای در ایران یا جهان وجود ندارد که قهر یا تحریم توانسته باشد تغییر عمده‌ای ایجاد کند.‌ همچنین میزان مشارکت در انتخابات تاثیر مستقیمی بر چشم‌انداز روابط خارجی ایران دارد. ثبات و پشتیبانی داخلی، امید آنهایی را که در انتظار اثر تحریم‌های اقتصادی بر انقلاب سیاسی نشسته‌اند، از بین ‌می‌برد. تا وقتی چنین امیدی در میان باشد، دلیلی برای تجدیدنظر در رژیم تحریم‌ها وجود ندارد. 🆔 @p_shobahaat
سلام عیدتون مبارک،این که میگن طبق گفته های دکتر شریعتی،این تشیع و شیعه ای که الان هست،قدمتش برمیگرده تا دوره ی شکوهمند صفوی(البته شکوهمند رو من اضافه کردم وگرنه اونا میگن بدعت گذاران صفوی).و قبل از صفوی،شیعیان راستین و پیروان حقیقی چهارده معصوم(ع)،حوزه های علمیه نداشتند،تشیع چیزی به نام آخوند،طلبه،روحانی؛نداشت،مرجع تقلید و مقلد،سوگواری در عاشورا،سینه زدن،روضه،مداحی و... همه ساخته ی شاهان صفوی بوده،و میگن حضرت شاه اسماعیل،اهل تسنن ایران رو قتل عام کرده تا کشور یکپارچه شیعه بشند و نسب نامه جعلی برای انتساب به سادات ساخته و برای سادات امتیازاتی قائل بوده به سان امتیازاتی،که خلیفه سوم،برای بنی امیه قائل بوده.پاسخ این شبهه اعتقادی چی میشه؟لطفا بگین. ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ شریعتی از میان تمامی حاکمیت های ایران قبل و پس از اسلام به نقد دو سلسله ساسانی و صفوی پرداخت که هر دو یک وجه مشترک داشتند و آن همانا متصف به صفت دینی بودن این دو حکومت و تمرکز سیاسی و مذهبی بود که هر دو حکومت در تاریخ ایران به وجود آوردند ؟! یکی از دلایل حملات تند و سخت آیت ا… مطهری به شریعتی در همین تفسیر و روایت او از روند تاریخ بود که سه گانه ی زرو زور و تزویر یا فرعون وقارون و بلعم باعورا را به کل تاریخ تعمیم داده و از همه بدتر این که نقش فریب و نیرنگ مذهبی و دینی روحانیان مذاهب و ادیان را زیر بنای این استبداد و استثمار بر شمرده و به هزاران روایت این سه گانه ی همیشه مسلط تاریخ رابیان کرده و بر آن تاکید ورزیده است. شریعتی در کتاب تشیع علوی و تشیع صفوی و در کتاب بازشناسی هویت ایرانی -اسلامی به طور مبسوط در کتاب نخستین و به طور اجمال در کتاب دوم به نقادی صفویه پرداخته است و همگان می دانند که تا پایان عمر بر این ایده و نظر خود وفادار ماند و نظرات منتقدین نیز نتوانست نظر او را تغییر دهد. به گفته شریعتی صفویه دین را ابزار حیله و فریب و بهره کشی و تزویر خود ساختند تا بتوانند توجیهی برای اعمال خود داشته باشند .صفویه در این اکسیرشجره نامه سازی و نیرنگ دینی برای تصاحب قدرت نسب خود را که از پدرانی اهل سنت و مادرانی مسیحی زاده بودند (شاه اسماعیل ) به سادات و امامان شیعه پیوند زدند و تشیع را پشوانه ی حکومت خود ساختند . باید گفت از نظر منتقدین اقتدار صفویه باعث ثبات و احیای حکومت ملی واحد در ایران گشت به طوریکه ازبکان و دولت عثمانی دیگر از دست درازی به کشور دست برداشتندو شاه عباس توانست با ذکاوت پرتغالی ها را از بندرعباس بیرون براند و جنوب ایران از دست آنان آزاد کند ویک دوره امنیت و رونق اقتصادی همراه با رفاه نسبی نصیب کشور شود که سفرنامه نویسان فرنگی نیز بدان اذعان کرده اند. شریعتی به توان اقتصادی و سیاسی و نظامی صفویه نپرداخته ، این غفلت ناشی از چیست ؟ پاسخ این پرسش این است که یا او وقت و فرصت این کاررا نداشته تابه همه ی ابعاد حاکمیت صفویه بپردازد و یا اینکه این بعد از ساختار حکومت صفوی برای او اهمیتی نداشته و یا اینکه برای او وجود بستر و اتمسفر و گفتمان آزاد فکری و دینی و فرهنگی به قدری حیاتی و تعیین کننده است که از منظر او حکومتی که فاقد حداقل فضای آزاد اندیشی و صبوری و شکیبایی است و با اختناق و خفقان عقیدتی و فکری که ایجاد کرده دیگر جایی برای بررسی ابعاد دیگر از ساختارحکومت نمی ماند . جهت مطالعه بیشتر مقاله «صفویه شناسی شریعتی» را ببینید: B2n.ir/a14294 🆔 @p_shobahaat
20.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 میبینم که علی پروین داره از گرونی زمان شاه میگه 🔹 چرا این بخش از صحبت های علی پروین در فضای مجازی منتشر نشد «فقط بخش هایده منتشر شد» 🆔 @p_shobahaat
سلام خسته نباشید،طبق آیه شریفهٔ ۵۱ سوره ی مبارکهٔ مائده،دوستی با یهود و نصارا یا به اصلاح مسیحی و کلیمی،گناه و حرامه و هر کس با اونها رفاقت کنه از دین اونها محسوب میشه،پس اینکه مراجع تقلید میگن دوستی با اهل کتاب اشکالی نداره،عقد موقت مرد مسلمان با زن کافر اهل کتاب مشکلی نداره،اینا چیه؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ آیه ۵۱ سوره مائده در صدد نفی ولایتی است که نوعی دوستی ویژه و هم‌پیمانی با یهود، مشرکان و مسیحیان به شمار می‌آید، اما آیه ۸۲ همین سوره، در مورد دوستی در روابط اجتماعی است که بیشتر مسیحیان (و نه تمام آنان) به دلایلی؛ مانند وجود عالمان و پارسایان بسیار در میان مسیحیان و استکبار نورزیدن آنان در پذیرش حق، انس بیشتری با مسلمانان دارند. این دلایل در همان آیه ۸۲ و نیز آیه ۸۳ بیان شده است. در آیه ۵۱ منظور از ولایت این نیست که مسلمانان هیچ‌گونه رابطه تجاری و اجتماعی با یهود و مسیحیان نداشته باشند، بلکه منظور این است که با آنها هم‌پیمان نگردند، سلطه آنان را نپذیرند، در برابر دشمنان روی دوستی آنها تکیه نکنند و صمیمیتی بیش از‌ اندازه در روابطشان ایجاد نشود. البته، برخی خواستند بگویند؛ منظور از یهود و مسیحی در این‌جا، یهودیان و مسیحیانی هستند که در حال جنگ با مسلمانان هستند، اما کسانی که با مسلمانان زندگی مسالمت‌آمیز دارند، دوستی و معاشرت با آنها اشکال ندارد اما در مورد دوستی‌های عادی اجتماعی که ولایتی ایجاد نمی‌کند، نه معاشرت با یهودیان ممنوع است و نه با مسیحیان، اما با این وجود قرآن به یک نکته اشاره می‌کند: «وَ لَتَجِدَنَّ اَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ قالُوا اِنَّا نَصاری‌ ذلِکَ بِاَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسینَ وَ رُهْباناً وَ اَنَّهُمْ لا یَسْتَکْبِرُونَ؛ و نزدیک‌ترین دوستان به مؤمنان کسانی را می‌یابی که می‌گویند ما مسیحی هستیم. این برای آن است که در میان آنها، افرادی عالم و تارک دنیا هستند و این‌که آنها افرادی متکبّر نیستند.» به همین جهت است که افراد بیشتری از این آیین، به اسلام گرویده و به رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ایمان آوردند. واقعیتی که در آیات بعدی بدان اشاره شده است: «وَ اِذا سَمِعُوا ما اُنْزِلَ اِلَی الرَّسُولِ... ؛ و هنگامی که به آیه‌های نازل بر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) گوش فرامی‌دهند، چشمان اشکبارشان را می‌بینی؛ چون حقانیت آن آیات را درک کرده‌اند. 🆔 @p_shobahaat
در مورد شبهه دور رهبری بیشتر توضیح دهید ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ به این شبهه چگونه جواب دهیم؟ ولی فقیه، شورای نگهبان را انتخاب می کند شورای نگهبان مجلس خبرگان را با نظارت بر کاندیداها انتخاب می کنند و مجلس خبرگان رهبری ولی فقیه را. آیا این دور نیست؟ قبل از پاسخ به این شبهه ذکر یک نکته مهم لازم است. اینکه گفته می شود دور و تسلسل باطل است این در قضایای حقیقی است و نه قضایای اعتباری. و علت باطل بودن آن در قضایای حقیقی هم این است که توقف تحقق شی بر خودش لازم می آید و عملا چیزی در خارج محقق نمی شود. مثلا اگر کسی نشستن خود را متوقف بر نشستن شما بکند و شما نیز نشستن خود را متوقف بر نشستن طرف مقابل بکنید در این صورت هیچ نشستنی اتفاق نخواهد افتاد. برای همین گفته می شود که دور باطل است. اما در قضیه فعلی، بحث اعتباری است نه حقیقی. و اگر واقعا دوری در اینجا تحقق داشت اصلا رهبری انتخاب نمی شد و به طور کلی هیچکدام از این نهادها یعنی خبرگان و شورای نگهبان و رهبری تحقق نمی یافت پس در واقع دوری حاصل نبوده که هر سه نهاد در حال حاضر محقق شده اند و در حال فعالیتند. در این باره، نوعی مغالطه و خلط معنا صورت گرفته است. «دور» فلسفی آن است که وجود چیزی با یک یا چند واسطه، بر خودش متوقف باشد؛ مثلاً «الف» به وجود آورنده «ب» و «ب» به وجود آورنده «الف» باشد. در نتیجه «الف» به وجود آورنده «الف» خواهدبود. [ الف ب ] چنین چیزی محال است؛ اما در علم حقوق گرچه چیزی به نام دور با تعریف معین نداریم؛ لیکن به مسأله گفته می شود: اگر تعیّن «الف» ناشی از «ب» باشد و «ب» هم به وسیله «الف» تعیّن یابد، می توان «دور» نامید. در اینجا باید توجه کرد که در دور باطل نحوه وابستگی دو پدیده به یکدیگر، باید یکسان باشد؛ به عنوان مثال در دور فلسفی، اولی علّت ایجادی دومی و دوّمی علت ایجادی اوّلی باشد. اما اگر به گونه های متفاوتی دو پدیده نسبت به یکدیگر وابستگی پیدا کنند، دور باطل نیست؛ بلکه وابستگی متقابل است و چنین چیزی، هم در نظام تکوین و علوم طبیعی پذیرفته شده و منطقی است و هم در همه نظام های حقوقی جهان، به اشکال گوناگون وجود دارد. از همین رو گفته اند: دور فلسفی و منطقی محال است؛ ولی دور علمی محال نیست و دور حقوقی نیز باطل نمی باشد. اکنون باید دید مطلب ادعا شده، دقیقاً چه وضعیتی دارد؟ اگر نسبت شورای نگهبان و خبرگان همان نسبتی بود که خبرگان با رهبری دارد؛ ادعای چنین دور باطلی، قابل قبول بود؛ یعنی، به این شکل که تمام گزینه های زیر بدون استثنا درست باشد: 1. رهبر شورای نگهبان را تعیین و نصب کند؛ 2. شورای نگهبان، مجلس خبرگان را تعیین و نصب کند؛ 3. خبرگان، رهبر را تعیین و نصب کند. در حالی که واقعیت چنین نیست؛ زیرا نسبت مجلس خبرگان و شورای نگهبان با نسبت دیگر اعضای مجموعه، متفاوت است. در انتخابات خبرگان، عنصر چهارمی وجود دارد که در دور ادعایی، لحاظ نشده و آن نقش اصلی و عمده مردم است؛ یعنی، شورای نگهبان به هیچ وجه، تعیین کننده اعضای خبرگان نیست؛ بلکه اعضای خبرگان با میل خود برای نمایندگی، نامزد می شوند و کار شورای نگهبان، صرفاً نقش کارشناختی از نظر تشخیص صلاحیت های مصرّح در قانون اساسی و اعلام آن به مردم است و هیچ گونه حق نصب ندارد. خود مردم در میان افراد صلاحیت دار به نامزدهای مورد نظر خود رأی می دهند. بنابراین حلقه دور، باز است و اساساً دوری در کار نیست. 🆔 @p_shobahaat
اون عزیزانی که دائم دوست دارید این شب‌ها کشورهای مسلمان دیگر باشید که سراسر خیابان رو براتون میز افطار بچینند، بسم‌الله، جاتون بلوار کشاورز خالیه کل پیاده‌راه بلوار کشاورز شده جشنواره نور و هنر و رمضان بیاید ؛) 🆔 @p_shobahaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پشت پرده انتشار مشکوک فیلم قدیمی حضور فرماندهان نظامی(بهمن ماه ۱۴۰۱)در حرم حضرت امام(ره)توسط سایت جماران در نوروز ۱۴۰۳ چیست؟! روایت اصلی ماجرا از منابع معتبر:⬇️ بهمن ماه سال ۱۴۰۱ جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح و در راس آنها سرلشکر باقری برای تجدید بیعت در حرم حضرت امام خمینی حضور می‌یابند. قبل از آغاز مراسم رسمی و برای آماده شدن برنامه‌ سان و اهداء گل، فرماندهان به سالن انتظار می‌روند. آقای حسن خمینی هم به عنوان تولیت آستان در سالن انتظار حضور دارند و با ورود فرماندهان از آنها استقبال می‌کند. متاسفانه سایت جماران با مدل فیلمبرداری معنادار در اقدامی ناپسند ⬇️ ومغایر با اصول و اخلاق رسانه‌ای آنهم دقیقا در ایام عید۱۴۰۳دست به انتشار فیلم زده است، بگونه‌ای که در ذهن مخاطب تداعی می‌کند فرماندهان برای تبریک عید به دیدار ایشان رفته‌اند. درحالیکه این برداشت کاملا غلط و گمراه‌کننده بوده و حضورو تجمع فرماندهان نیروهای مسلح صرفاً برای تجدید بیعت با امام(ره)بوده است 🆔 @p_shobahaat
🛑روزنامه نگار چینی چن ویهوا: زمانی که آمریکا سردار سلیمانی قهرمان ایرانی مبارزه و شکست داعش را ترور کرد، لطف بزرگی به گروه تروریستی کرد. ـــــــــــــــــــــــ 🆔 @p_shobahaat
19.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نفوذی به نام عباس زریباف 🔹عباس زریباف از شخصیت‌های مهم سازمان منافقین بود که همکاری زیادی با عراقی‌ها بر علیه نیروهای ایرانی در جبهه داشت. 🔹در این مستند نگاهی داریم به زندگی عباس زریباف؛ شاه مهره اطلاعاتی منافقین که یک نفوذی بود 🆔 @p_shobahaat
📸تجاوز به زن باردار مقابل مردان/روایت دردناک یک خبرنگار از جنایت دشمن صهیونیستی در بیمارستان شفا 🔸شوهر زن مورد تجاوز ارتش "اسرائیل" در بیمارستان الشفاء غزه می گوید: سربازان به او دستور دادند لباس‌هایش را درآورد و شروع به کتک زدن کردند، سپس او به آنها گفت: «من پنج ماهه باردار هستم، مرا نزنید» اما متأسفانه به کتک زدن او ادامه دادند. بعد از ساعت ها همه زن ها را به جز زن باردار و فرزندانش بیرون آوردند، جلوی چشم شوهر و اقوام و فرزندانش بردند و به آنها تجاوز کردند. آنها به مردان دستور دادند که چشمان خود را نبندند وگرنه به آنها شلیک می کنند. 🆔 @p_shobahaat
19.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
داستان سیدضیاء 🔹نقش‌آفرینی در کودتای ۱۲۹۹ تنها بخشی از آن چیزی است که درباره‌ سیدضیاء می‌دانیم. 🔹در مستند مقطع زمانی مهم زندگی سیدضیا را روایت می‌کنیم؛ از موضع‌گیری‌اش نسبت به قرارداد ۱۹۱۹ تا کودتا علیه شاه و حضورش در فلسطین که با شایعاتی در خصوص همکاری با اسراییلی‌ها همراه شد. 🆔 @p_shobahaat