eitaa logo
🌷پژوهشگران زمینه ساز ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف🌷
223 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
1.1هزار ویدیو
504 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم نشر خوبی ها منتظر پیشنهادات ارزنده عزیزان هستیم. به امیدتربیت پژوهشگرانی ولایی وانقلابی در جهت زمینه سازی ظهورحضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) یاعلی(ع)مدد،التماس دعا کپی با ذکر135صلوات
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
°•🌱 روزٺون مبارڪ خواهراݩ شهیدھ ام:) وهمچنین⇩ روزتوݩ مبارڪ شهیدھ های آیندھ:)!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرور سریع بر مقامات و فضائل بی کران ☀️ کریمه اهل بیت علیهم السلام 👇👇👇👇
💐🕊دختر آل رسول صلی الله علیه وآله اولین فضیلت آن حضرت، این است که دختر، خواهر و عمه ولیّ خدا می باشد؛ چنان که در زیارت نامه آن حضرت تصریح شده است. در زیارت نامه حضرت معصومه علیها السلام، حضرت به عنوان دختر رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم، دختر فاطمه علیها السلام، دختر خدیجه علیها السلام و … معرفی شده است. 💐این تعبیرات تنها شرافت خانوادگی آن حضرت را بیان نمی کند؛ بلکه بیانگر آن است که از نظر مقامات عالی معنوی و ملکوتی، آن حضرت فرزند روح و جسم پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم، حضرت زهرا علیه السلام، خدیجه علیها السلام و امامان معصوم علیهم السلام است.
💐🕊 بشارت پیش ازمیلاد موضوعی که نشان از عظمت و منزلت حضرت معصومه علیها السلام دارد، پیشگویی جدّ بزرگوارش، امام صادق علیه السلام، از تولد آن حضرت است . این پیشگویی چند بار صورت گرفته است. 💐الف. راوی می گوید: «نزد امام صادق علیه السلام رفتم و دیدم آن بزرگوار با کودکی که در گهواره است، سخن می گوید. با تعجب از آن حضرت پرسیدم: آیا شما با کودکی که درگهواره است، سخن می گویید؟ آن حضرت فرمود: آری، اگر توهم مایل هستی نزد او بیا وبا او حرف بزن. نزدیک رفته، به کودک سلام کردم، کودک جواب مرا داد و فرمود: نامی راکه برای دختر خود انتخاب کرده ای عوض کن؛ زیرا خداوند آن نام را دوست ندارد. خداوند چند روز پیش به من دختری عطا کرده بود که من نام او را حمیرا گذاشته بودم. سخن گفتن نوزاد، اطلاع او از اخبار پنهانی و نهی از منکر او مرا به تعجب واداشته و بهت زده کرده بود. امام صادق علیه السلام به من فرمود: تعجب نکن؛ زیرا این نوزاد، پسرم «موسی» است. خداوند از او دختری به من عنایت خواهد کرد که نامش فاطمه است ودر سرزمین قم به خاک سپرده می شود و هر کس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می گردد». 💐ب. امام صادق علیه السلام فرمود: «بدانید بهشت ۸ در دارد که ۳ در آن به سوی قم است، زنی از فرزندان من در آنجا رحلت می کند که نامش فاطمه دختر موسی علیه السلام است». 💐این احادیث نشان دهنده آن است که حضرت معصومه علیها السلام یک زن عادی نبود؛ زیرا «اگر ایشان یک زن عادی بودند، این اهتمام به بیان شأن ایشان، قبل از ولادت پدر بزرگوارشان، بلا وجه است» 💐ج. امام صادق علیه السلام فرمود: «برای خداوند حرمی است وآن مکّه است. برای پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم حرمی است وآن مدینه است، برای امیرالمؤمنین علیه السلام حرمی است و آن کوفه است. برای ما حرمی است وآن شهر قم است. به زودی، زنی از فرزندان من به نام فاطمه، درآن شهر مدفون خواهد شد که هرکس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود». راوی می گوید: امام این کلام را زمانی بیان فرمود که هنوز امام موسی کاظم علیه السلام به دنیا نیامده بودند.
💐🕊 فداها ابوها حضرت امام موسی کاظم علیه السلام درباره حضرت معصومه علیها السلام فرمود: «فداها ابوها؛ پدرش به فدایش». که نشان از مقام علمی حضرت معصومه علیها السلام دارد.
💐🕊 شفیعه از فضایل حضرت معصومه علیها السلام، مقام شفاعت در روزی است که «لا تنفع الشفاعه عنده الا لمن اذن له». 💐حضرت معصومه علیها السلام بعد از فاطمه زهرا علیها السلام، دومین زنی است که به نصّ اهل بیت علیهم السلام، دارای مقام شفاعت است. یکی از این نصوص، این سخن امام صادق علیه السلام است «زنی از فرزندان من(درقم) از دنیا می رود که نامش فاطمه است و به شفاعت او، همه شیعیان وارد بهشت می شوند». 💐در زیارت نامه حضرت معصومه علیها السلام که امام رضا علیه السلام بیان نموده، آمده است: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه» وعلت این شفاعت چنین بیان شده است: «فان لک عندالله شأناً من الشأن». «شاید مراد حضرت از شأن، رابطه ای از رابطه هایی است که اولیای خداوند با ذات مقدس ربوبی داشتند، این بانوی جلیل القدر هم از سنخ همان رابطه هارا دارد». 💐«حضرت آیه الله حاج شیخ محمّد ناصری دولت آبادی، از علمای دولت آباد اصفهان، از پدرش مرحوم آیه الله شیخ محمّد باقر ناصری(متوفای 1407 ه .ق.) نقل می کند: درسال 1295 ه .ق. در اطراف قم، قحطی شدیدی شد که مردم را به ستوه آورد. مردم تصمیم گرفتند ازمیان خود چهل نفر متدین را انتخاب کرده، به قم بفرستند. این چهل تن به قم آمدند ودر حرم حضرت معصومه علیها السلام به بست نشستند تا شاید با عنایت و دعای آن بزرگواران خداوند باران بفرستد. پس از گذشت سه شبانه روز، در شب سوم یکی از آنان، مرحوم میرزای قمی(متوفای 1231ه .ق.)را درخواب می بیند. میرزا از او علت بست نشستنشان را می پرسد، اوعرض می کند: مدتی است که در منطقه ما بر اثر نباریدن باران، خشکسالی و قحطی به وجود آمده است، برای رفع خطر، به اینجا پناه آورده ایم. میرزای قمی می فرماید: برای همین در اینجا جمع شده اید؟ اینکه چیزی نیست، این مقدار از دست من نیز ساخته است، درچنین نیازها به مامراجعه کنید؛ اما اگر شفاعت جهان آخرت را خواستید، دست توسل به دامان این شفیعه روز جزا، دراز کنید». 💐محدث قمی بیان فرمود: «در عالم رؤیا، مرحوم میرزای قمی – اعلی الله مقامه الشریف – را دیدم و از ایشان پرسیدم که آیا اهل قم را حضرت معصومه علیها السلام شفاعت خواهد کرد؟ دیدم میرزا با تندی، متوجه من شد وگفت: چه گفتی؟ من سؤالم را تکرار کردم. باز با تندی، به من گفت: چه گفتی؟ مرتبه سوم که سؤالم را تکرار کردم، پاسخ داد: یا شیخ، تو چرا چنین سؤالی می کنی؟ شفاعت اهل قم با من است، حضرت معصومه علیها السلام تمام شعیان عالم را شفاعت خواهد کرد».
💐🕊محدّثه با توجه به اختناق موجود در آن زمان، نقل حدیث از معصوم علیه السلام بسیار سخت و دشوار بود. با این وجود، از حضرت معصومه علیها السلام احادیثی نقل شده است که همه آنها حول محور امامت وولایت می چرخند وبه نظر می رسد آن حضرت با بیان این احادیث، سعی در سوق دادن افکار جامعه به سمت امامت و ولایتی که در غربت مانده بود، نموده است. احادیثی که آن حضرت نقل کرده و با سلسله سند خود، به حضرت فاطمه زهرا علیها السلام می رسند، عبارت اند: 💐حدیث غدیر 💐 حدیث منزلت 💐حدیث بشارت به شیعیان علی علیه السلام 💐 حدیث بیان ثواب دوستی آل محمدصلی الله علیه وآله
💐🕊 معصومه اگر چه مقام عصمت از گناه و مصون بودن از لغزش«در عین قدرت برخطا» مقامی است که مختص به انبیا و ائمه اطهار علیهم السلام می باشد، اما با اطاعت خالصانه از خدا و مبارزه با هوای نفسانی می توان به درجه ای ازعصمت که مصونیت از گناه است، رسید. حضرت معصومه علیها السلام نیز که پرورش یافته مکتب ائمه اطهار علیهم السلام است، نمونه عالی از طهارت وپاکی است؛ چنانکه امام علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمودند: 💐«مَنْ زارَ المعصومهَ بقم کمن زارنی؛ هر کس حضرت معصومه علیها السلام را در قم زیارت کند، همانند آن است که مرا زیارت کرده است». با توجه به اینکه نام آن حضرت فاطمه است و امام علیه السلام هرگز در مورد وصف شخصی مبالغه نمی کند، می توان مقام عصمت را برای حضرت فاطمه معصومه علیها السلام ثابت کرد. مقام شفاعت حضرت معصومه علیها السلام نیز نشانگر این است که آن حضرت معصوم است؛ زیرا کسی که دراثر جرم و عصیان و گناه، خود نیازمند به شفیع است، نمی تواند دیگران را شفاعت کند. آن حضرت در سیره علما و مؤمنان، به این وصف ملقب شده است و در عرف او را به همین وصف می شناسند.
"اراده حق در عطا کردن فرزند وجود مقدس حق، فعّال ما یشاء، مالک آسمانها و زمین، علیم و قدیر، حکیم و عادل، و رحمان و رحیم است. تصمیم و اراده او نسبت به بندگان عین لطف، و محض محبت، و جلوه عشق و رحمت، و تجلى کرامت و حسن انتخاب است. او هرچه را براى بنده اش بخواهد به مصلحت دنیا و آخرت عبد است، و عبد نسبت به حکمت و عدالت و رحمت و اراده او باید تسلیم باشد، که این حالت تسلیم بالاترین عبادت باطن، و از اخلاق انبیاء و اولیاء، و نشانه عشق و معرفت عاشقان و عارفان به حضرت اوست. آن را که عقیم قرار داده، به کسى که دختر مى دهد، به آنکه پسر عنایت مى فرماید، در دامن مادرى که دوقلوئى از پسر و دختر مى گذارد، همه و همه عین رحمت و لطف، و جوشش عشق او به بندگان است. للّه ملک السّموات و الارض، یَخلق ما یشاء، یهبُ لمن یشاء اِناثاً، و یهب لمن یشاء الذُّکور، او یُزوِّجهم ذُکراناً و اناثاً، و یجعل من یشاء عقیماً اِنَّه علیمٌ قدیرٌ.[۲۶] پادشاهى و ملک آسمانها و زمین تنها و تنها براى خدا است، هرچه بخواهد مى آفریند، به هرکه بخواهد دختر، و به هرکه بخواهد پسر مى بخشد، یا در یک رحم دو فرزند یکى پسر و یکى دختر قرار مى دهد، و هرکه را بخواهد عقیم و نازا مى گذارد، همانا خداوند دانا و تواناست. بر اساس این آیه شریفه فرزند دختر، جلوه سلطنت و پادشاهى، تجلى اراده او در آفرینش، و نور دانائى و توانائى او نسبت به انسان است. دانش و قدرت، فعل و اراده، حکومت و مالکیت او اقتضا کرده که پدر و مادرى داراى دختر شوند. چهره درهم کشیدن نسبت به تولد دختر، چهره درهم کشیدن نسبت به الوهیت، مالکیت، خلقت، انتخاب و دانائى و توانائى حضرت اوست، که گناهى بزرگ، و حالتى احمقانه، و برنامه اى بدور از منطق و حکمت است. طفل اگر بمیرد، به فرموده امام صادق (علیه السلام)، در جهان برزخ به ابراهیم و ساره سپرده مى شود، تا در دامن آنان تربیت شود، و براى آخرت پدر و مادر ذخیره گردد. شهید در مسکن الفؤاد نقل مى کند که امام ششم (علیه السلام) فرمود صبر بر مرگِ طفل و دورى از جزع و فزع ثوابش بیشتر از آن است که طفل زنده مى ماند و در رکاب حضرت قائم ( عج ) در حال جهاد در راه خدا شهید مى شد. حضرت حسین (علیه السلام) شش ماهه شهید خود را به خیمه برگرداند، و در آغوش خواهرش زینب نهاد، و خود روى خاک نشست و عرضه داشت الهى این شهید شش ماهه را ذخیره روز آخرت من قرار بده. جائى که طفل مرده به این اندازه براى انسان قیمت داشته باشد کودک بجا مانده و بزرگ شده، در حالى که تربیت و وقـار و ادب و ایمانش، نتیجه زحمات سنگین پدر و مادر است براى انسان چه اندازه قیمت دارد ؟ دختر یا پسر هیچ فرقى نمى کند، منظور اولاد انسان است. به فرموده قرآن مجید در سوره انفال آیه ۲۸ : فرزندان انسان براى انسان آزمایش حقند، اگر انسان در برابر این آزمایش و ابتلا سرفراز بیرون آید، به این معـنا که بوجود او خوشنود و راضى باشد، در تعلیم و تربیت دینى او بکوشد، وسائل ازدواجش را در حدّ قدرت فراهم کند، احترام او را پاس بدارد، در بزرگداشت وجود او و حق او اقدام نماید، به اجرى عظیم، و ثوابى فوق العاده رسیده. مگر قرآن مجید نفرموده : المالُ و البنونَ زینه الحَیوهِ الدُّنیا و الباقیاتُ الصّالحاتُ خیر عند ربِّکَ ثواباً و خیرٌ املاً.[۲۷] مال و فرزندان زیب و زینت زندگى دنیایند، حرکات شایسته اى که دوام و بقا دارد، نزد خداوندت بسى بهتر و عاقبت آن نیکوتر است. کسى که براى تربیت فرزند خود زحمت مى کشد، و او را آشناى با حق و با انبیاء و با ولایت و با قرآن بار مى آورد، باقیات صالحاتى است که در بین تمام برنامه هایش نظیر ندارد، و همین است که نزد خداوند بهتر و عاقبتش براى انسان نیکوتر است. مگر مریم کبرى، خدیجه بزرگوار، آسیه باکرامت، فاطمه زهرا (علیها السلام) و زینب کبرى براى پدران خود بهترین باقیات صالحات نیستند ؟ چرا کسى از دختردار شدن کسل شود؟ مگر فرزندى که در رحم مادر قرار دارد به اراده کسى جز خدا دختر مى شود، دختر شدن فرزند در رحم عین لطف و رحمت حق و عنایت و مرحمت اوست، باید تسلیم اراده و لطف او بود، و بر نعمت وجود دختر تا پایان عمر با تمام وجود به شکر و سپاس برخاست. به این واقعیت حتماً توجه کنید : رسول حق داراى چند پسر به نام قاسم، طیّب، طاهر، و ابراهیم شد، گرچه هیچ کدام زنده نماندند، ولى به خاطر پسردار شدن، از جانب خداوند تبریک و تهنیت به او داده نشد، و آیه اى هم در قرآن مجید به این سبب نازل نشد، ولى وقتى دخترى چون فاطمه در رحم پاک خدیجه تکوّن پیدا کرد، سوره کوثر نازل شد، و بشارت خیر کثیر، و نیکى دائم به او داده شد!!   روایات بسیار مهم باب دختر دارى مستحب است انسان، در صورتى که از دختر داشتن محروم است، دست نیاز به جانب حق بردارد، و براى دختردار شدن با حال اخلاص به درگاه حق دعا کند و بنالد. ابراهیم خلیل آن پیامبر بزرگ با داشتن فرزندى چون اسماعیل و اسحاق به در
گاه حق جهت دختردار شدن نالید. امام صادق (علیه السلام) دعاى او را بدین صورت نقل مى کند : اِنَّ اِبْراهیمَ سَأَلَ رَبَّهُ اَنْ یَرْزُقَهُ اِبْنَهً تَبْکیهِ وَ تَنْدُبُهُ بَعْدَ مَوْتِهِ.[۲۸] از حضرت حق درخواست دختر کرد تا حداقل پس از مرگش گریه کننده و ناله کننده و خلاصه مجلس گرم کن و یادآور داشته باشد. هدفى که در این روایت بازگو شده خیلى مهم نیست، آنچه مهم است اصل مطلب است که پیغمبرى اولوالعزم از داشتن دختر محروم بود، براى رسیدن به این نعمت دعا کرد. اینکه انسان پدر دختر باشد افتخار دارد، چراکه رسول باکرامت اسلام پدر دختر بود، این همرنگى با رسول خدا در زندگى، که با عنایت شدن دختر به انسان تحقق پیدا مى کند واقعاً افتخار دارد، امام صادق (علیه السلام) فرمود : کانَ رَسُولُ اللّهِ اَبا بَنات.[۲۹] پیامبر بزرگوار خدا پدر دختران بود. اگر کسى دختر نداشت ولى داراى خواهر بود، باز هم درى از رحمت حق بر وى باز شده، امام ششم (علیه السلام) مى فرماید : مَنْ عالَ ثَلاثَ بَنات اَوْ ثَلاثَ اَخَوات وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّهُ.[۳۰] رسول حق (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود : نِعْمَ الْوَلَدُ اَلْبَناتُ، مُلْطِفاتٌ، مُجَهِّزاتٌ مُؤْنِساتٌ، مُبارَکاتٌ، مُفَلِّیاتٌ.[۳۱] دختران چه خوبند، مهربان و نرمخو، مددکار و آماده به کار، انیس انسان، بابرکت، و علاقه مند به پاکیزگى. امام ششم (علیه السلام) فرمود : مَنْ عالَ اِبْنَتَیْنِ، اَوْ أُخْتَیْنِ، اَوْ عَمَّتَیْنِ اَوْ خالَتَیْنِ حَجَبَتاهُ مِنَ النّارِ.[۳۲] کسى که دو دختر، یا دو خواهر، یا دو عمه، یا دو خاله را سرپرستى کند، سرپرستى آن دو او را از آتش جهنم حفظ مى کند. مردى به مردى که نزد رسول حق نشسته بود خبر داد همسرت دختر آورد، رنگ آن مرد تغییر کرد، رسول اسلام (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود : چه شده عرضه داشت : خیر است، فرمود : بگو چه اتفاقى افتاده. گفت : از خانه بیرون آمدم در حالى که همسرم درد زائیدن داشت، این مرد به من خبر داد دختردار شده ام، حضرت فرمود : زمین حمل کننده او، آسمان سایه سرش، و خداوند روزى دهنده اوست، دختر دسته گیاه خوشبوئى است که آن را مى بوئى، سپس رو به اصحاب کرد و فرمود : کسى که داراى یک دختر است، مشکل دارد « تربیت و حفظ او، تهیه جهازیه، آماده کردن مقدمات عروسى، دلهره داماد دارى » و براى هر کس دو دختر است، خدا را به فریاد او برسید، و هر کس داراى سه دختر است جهاد و هر کار مکروهى را معاف است، و هر آن که چهار دختر دارد، اى بندگان خدا او را کمک دهید، به او قرض دهید، و به او رحمت آورید.[۳۳] چقدر دختر عزیز است، که رسول حق یارانش را به یارى دخترداران دعوت کرده، و کمک به دخترداران را وظیفه الهى امت قرار داده. مردى در زمان امام صادق (علیه السلام) دختردار شد، خدمت امام رسید، حضرت او را ناراحت و خشمگین دید به او فرمود فکر کن خداوند به تو وحى مى کرد من براى تو انتخاب کنم که خداى تو هستم، یا تو با بودن من انتخاب مى کنى ؟ چه جواب مى دادى عرض کرد مى گفتم اى خداى من تو براى من انتخاب کن، حضرت فرمود : هم اکنون خداوند مهربان دختر براى تو انتخاب فرموده، اى مرد در داستان موسى و خضر آمده که وقتى خضر به مصلحت آن خانواده به دستور خدا کودک را کشت، به موسى گفت : فَاردنا انْ یبْدلهما ربَّهما خیراً منه زکوهً و اقرب رُحماً.[۳۴] خواستم تا به جاى او خداوند فرزندى بهتر و متوجه تر به رعایت رحم به او بدهد. حضرت حق به جاى آن کودکى که بدست خضر کشته شد، و موسى معترض شد و خضر به او گفت خدا بهتر از آن را به پدر و مادرش مى دهد، دخترى عنایت فرمود که هفتاد پیغمبر از نسل او بوجود آمد!![۳۵] امام صادق (علیه السلام) فرمود : اَلْبَناتُ حَسَناتٌ وَ الْبَنُونَ نِعْمَهٌ، وَ الْحَسَناتُ یُثابُ عَلَیْها وَ النِّعْمَهُ یُسْأَلُ عَنْها.[۳۶] دختران حسناتند، پسران نعمت حقند، بر حسنات بهره مى دهند، و از نعمت بازپرسى مى کنند. شب معراج به رسولش فرمود :  . . .قُلْ لاِباءِ الْبَناتِ : لا تَضیقَنَّ صُدُورُکُمْ عَلى بَناتِکُمْ فَاِنّى کَما خَلَقْتُهُنَّ اَرْزُقُهُنَّ.[۳۷] به دخترداران بگو، بر دختر داشتن بى حوصلگى نکنید، همانگونه که آنها را آفریدم، روزى هم مى دهم. امام صادق (علیه السلام) فرمود : کسى که مرگ دخترش را بخواهد، قیامت بر خدا وارد مى شود، در حالى که او را جزء عاصیان به حساب مى آورند.[۳۸] رسول حق (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود : اِنَّ اللّهَ تَبارَکَ وَ تَعالى عَلَى الاِْناثِ اَرَقُّ مِنْهُ عَلَى الذُّکُورِ، وَ ما مِنْ رَجُل یُدْخِلُ فَرْحَهً عَلى اِمْرَأَه بَیْنَهُ وَ بَیْنَها حُرْمَهٌ اِلاّ فَرَّحَهُ اللّهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ.[۳۹] خداوند به دختر مهربانتر از پسر است، کسى که باعث خوشحالى دخترش شود، خداوند روز قیامت او را خوشحال مى کند. رسول حق (صلى الله علیه وآله وسلم) نهایتاً درباره ارزش دختر داشتن فرمود : خَی