هدایت شده از abbasi
#حرم_پژوهی(3)
#مزار_علما_و_بزرگان
#آیت_الله_حاج_شیخ_میرزاعلی_فلسفی
🕌 حاج شیخ میرزاعلی فلسفی در هشتم دی ۱۲۹۹ شمسی در تهران به دنیا آمد. ایشان پس از ۸۵ سال زندگی ، مقارن اذان ظهر روز تاسوعای سال ۱۴۲۷ هجری قمری، برابر با ۱۹ بهمن ۱۳۸۴ هجری شمسی دار فانی را وداع گفتند و پیکر ایشان در حرم مطهر رضوی رواق دارالسرور و در کنار آیتالله مروارید آرام گرفت.
وی شش سال در محضر فقهی میرزا حبیب الله رشتی (م ۱۳۱۲ قمری) زانو زد، خارج فقه را نزد سید محمدکاظم طباطبایی یزدی (م ۱۳۳۷ قمری) آموخت، دو دوره کامل درس خارج اصول فقه آخوند خراسانی (م ۱۳۲۹ قمری) را درک کرد و از وی اجازهٔ اجتهاد گرفت.
سید محمدهادی میلانی (م ۱۳۹۵ قمری) فرزند خود و یکی دیگر از آقایان را نزد آیتالله فلسفی فرستاد و از وی خواست که به منظور رونق بخشیدن به حوزهٔ علمیه مشهد و رفع نیازهای علمی طلاب، به ویژه با توجه به تصمیم حسین وحید خراسانی برای عزیمت به قم، جماعت و تدریس در تهران را رها سازد و به مشهد کوچ کند.
📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺
هدایت شده از abbasi
#ادبیات_مهارت_محور
📖 در آیهی «وَ قَطَّعْناهُمُ اثْنَتَیْ عَشْرَةَ أَسْباطاً» از لحاظ ادبیات عرب آیا نباید به جای کلمات «أسباطا» و «اثنتی» از کلمات «سبطا» و «اثنی» استفاده میشد؟
📚 پاسخ : عددهای «یازده» و «دوازده» احکام اختصاصی دارند که آنها را از اعداد دیگر، خصوصاً عددهای «سیزده» تا «نوزده» مجزا میکند. برخی از این احکام عبارتاند از:
1️⃣ تطابق هر دو جزء در مذکر و مؤنث بودن: در صورتی که معدود مذکر باشد، هر دو جزء این دو عدد بدون علامت مؤنث استعمال میشود؛ مانند «أحدَ عَشَرَ رجلاً» و «اثنا عشر رجلا» و اگر معدود مؤنث باشد هر دو جزء مؤنث میشود؛
برخلاف عددهای «سیزده» تا «نوزده» که برای معدود مذکر، بخش اول مؤنث و بخش دوم مذکر میآید و برای مؤنث بالعکس؛
2️⃣ معرب بودن جزء اول: در عدد «دوازده»؛ برخلاف دیگر اعداد جزء اول معرب است. از این رو «اثنا» و «اثنتا» برای حالت رفعی و «اثنَی» و «اثنتَی» برای حالت نصبی و جری به کار گرفته میشود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
#انتخاب_هدف_مطلوب
📚 بسياري از طلاب بعد از انتخاب رشته و تحصيل در آن، نميتوانند به درستي به هدف مطلوب خود برسند. به طوري که ممکن است حتي، در زمينه تخصص خود بسيار ضعيف عمل کرده و يا در حد قابل قبولي نتوانند در اين زمينه فعاليت کنند. در اين ميان لازم است به چند نکته مهم و ضروري اشاره شود.
1️⃣ اگر طلبه پس از یک دوره مطالعه انبوه، در حدود عمومی با دین خدا آشنا شده و تصویر نسبتا روشن و هماهنگی از اندیشه اسلامی به دست آورده باشد، پس از انتخاب تخصص لازم است عمده توان و زمان خود را حتی در ایام تعطیل به موضوع تخصص خود اختصاص دهد. تا هم دانش و توان خود را بیافزاید و هم محصولی برای ارائه آماده سازد.
2️⃣ بلافاصله پس از انتخاب گرایش تخصصی لازم است امکانات نرمافزاری مورد نیاز که به منزله ابزارهای علمی موفقیت در آن رشته محسوب میشود جمعآوری گردد. یعنی اطلاعات گستردهای که یک متخصص مصمم، جدی و توانا از آن حوزه تخصصی نیاز دارد فراهم آید. این اطلاعات از جمله مشتمل بر این موارد خواهد بود: مراکز، شخصیتها، مهمترین منابع و آثار تولید شده نظیر کتابها، مجلات تخصصی، مقالات، سایتها، پایاننامهها، و نیز فضاهای نوین، موضوعات نوپدید، پرسشهای مهم، دانشجویان فعال که تیم همراه آینده خواهند بود و.. . تشکیل یک بانک اطلاعات و اطلس جامع دانشی که مشتمل بر این موارد باشد مقدمهای برای شناخت ظرفیتها و استفاده بیشتر از آنها خواهد بود.
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
3️⃣ طلبه در تمرکز بر آن رشته خاص باید تمام دانشها و تخصصهای مرتبط را شناسایی کرده و فراگیرد و با زبان تخصصی آن علم نیز آشنا گردد. مثلا محقق اخلاق اسلامی لازم است علاوه بر توان استفاده از منابع دینی، در دانشهای روانشناسی، فلسفه اخلاق، معرفت نفس، انسانشناسی، علوم تربیتی و عرفان عملی نیز تبحر داشته باشد تا بتواند سخن جامع و استواری عرضه کند. همچنین ظرفیتهای موجود در دانشهای دیگر مانند فقه و کلام و اصول و... را نیز برای پژوهشهای اخلاقی به کار گیرد. بیشک میان فعالیت علمی و پژوهشی در این عصر و همین فعالیت در 500 سال پیش تفاوتهایی وجود دارد که باید به خوبی شناسایی شود.
4️⃣ مهمترین دستاورد چنین تلاش متمرکزی این است که پس از چند سال فعالیت هدفمند و تخصصی، طلبه میتواند در یک زمینه خاص صاحب سخنِ معتبر، پخته و آتشین باشد. یعنی نوعی مرجعیت علمی یا تخصصی در آن رشته به دست آورده و با تسلط بر همه تجارب گذشته و بهرهگیری از تلاش دیگران سخن استوار و جامعی در موضوع خود ارائه دهد و با خلاقیت و نوگرایی کار خود را در آن زمینه توسعه بخشد.[1] تخصص، خواه و ناخواه اعتماد و اتکا میآورد و دیگران را به خضوع و تسلیم فرامیخواند. هرگاه یک متخصص، در زمینه تخصصی خود اظهار نظر میکند، دیگران با آرامش و سکون به سخن او گردن مینهند و البته به همین نسبت زمینه برای عرضه سخنان سست و بیپشتوانه تنگ میگردد.
#ادبیات_مهارت_محور
✳️ قرآن کریم در بیان عذاب الهی گاه از مشتقات ریشه «رمی(تیرباران)» و گاه از مشتقات ریشه «مطر(باران)» استفاده میکند. تفاوت معنایی این دو ریشه در چیست؟
📚 پاسخ:در آیه 4 سوره فیل میخوانیم: «تَرْمیهِمْ بِحِجارَةٍ مِنْ سِجِّیل» که معنای واژه «رمی» به معنای پرتاب کردن و دور انداختن سنگ و یا تیر و یا هر چیزی است که به اندازه کف دست و یا بزرگتر از آن باشد.
اما واژه «مطر» به معنای آبی است که از ابر گرفته میشودکه در قرآن کریم، هرگاه از باب افعال مورد استفاده قرار گرفته باشد برای عذاب به کار میرود. مانند:«فَأَمْطِرْ عَلَیْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ».در بیان تفاوت این دو واژه باید گفت:
1️⃣ استعمال مشتقات ریشه «مطر» تنها در زمانی است که چیزی از آسمان به سمت زمین، فرو فرستاده شود؛ برخلاف مشتقات ریشه «رمی» که اعم از این معنا است.
2️⃣ ماده «مطر» فقط شامل مواردی میشود که تعداد زیادی از یک چیز فرو فرستاده شود؛ اما «رمی» شامل پرتاب تنها یک شیء نیز میشود.
بر این اساس، در جایی که از ماده «رمی» استفاده شده است، میتوان اینگونه ترجمه کرد که آنان را با سنگ مورد هدف قرار دادیم و آنجایی که از ریشه «مطر» استفاده شده معنایش آن خواهد بود که بارانی از سنگرا بر سر آنها فرود آوردیم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
#مسابقه_کتابخوانی
🔹مسابقه کتابخوانی «شاه دزد»
⏰ زمان برگزاری:
روز پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه از ساعت ۲۰ الی ۲۱ و به صورت مجازی خواهد بود.
🎁 جوایز مسابقه:
▫️نفر اول: ۲۵ میلیون ریال
▫️نفر دوم: ۱۵ میلیون ریال
▫️نفر سوم: ۱۰ میلیون ریال
▫️۱۰ جایزه پنج میلیون ریالی
▫️۲۰ جایزه سه میلیون ریالی
▫️۲۰ جایزه دو میلیون ریالی
🌐 لینک دانلود کتاب و شرکت در مسابقه:
https://tehranpress.com/1400/11/12/shah_dozd/
🔻امکان شرکت در مسابقه در همان تاریخ اعلامی فعال خواهد شد
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
🆔@Pajouheshgaranemarvi
#حرم_پژوهی(4)
#مزار_علما_و_بزرگان
#استاد_سیدجلال_الدین_آشتیانی(ره)
سیدجلال آشتیانی به اعتقاد بیشتر کارشناسان، از فیلسوفان برجسته جهان اسلام بوده و از پایههای مهم اندیشه ملاصدرا در سنت شیعه تلقی میشود.
مناظره های علمی ـ فلسفی او با هانری کربن بسیار مشهور است. آثار بهجای مانده از او را در سه حوزه تصحیح و شرح متنهای عرفانی و فلسفی، تالیف و تحقیق در تاریخ فلسفه اسلامی میتوان تقسیم کرد.
مجموعه چهارجلدی «حکمای اسلام بعد از صفویه»، «شرح بر مقدمه تبصری»، «شرح بر زادالمسافر»، «نقدی بر تهانت الفلاسفه»، «هستی از نظر فلسفه و عرفان»، و «احوال و آثار و آرای ملاصدرا» از جمله آثار استاد است.
وی که در طول 37 سال به جهان علم با تالیف بیش از 50 اثر در کنار تدریس، خدمت کرد؛ در سوم فروردینماه سال 1384 در مشهد چشم از جهان فرو بست و در کنار آرامگاه پدران و اجدادش در صحن آزادی حرم امام رضا (ع) به خاک سپره شد.
📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺
#اطلاع_رسانی
🔰 پویش ملی کتابخوانی «مثبت سه»
🔸 با موضوع "فرزند آوری"
🔸 جوایز ملی:
۱- یکواحد آپارتمان مسکونی در استانتهران
۲- ۱۰۰ کارت هدیه ۱ میلیون تومانی
🔹 جوایز ویژه ی استان خراسان رضوی
۱- ۴۰ کارت هدیه ۱ میلیون تومانی
۲- ۸۸ بسته متبرک رضوی
🔹 جهت شرکت در مسابقه استانی
موارد مندرج در پرسشنامه را به
سامانه ۳۰۰۰۸۷۴۵ ارسال نمایید.
🔻 خرید اینترنتی کتاب با ۳۰ درصد تخفیف و ارسال رایگان:
https://ketabmosbat3.ir/khr
هدایت شده از abbasi
#ادبیات_مهارت_محور
✳️ چرا در آیه ی «وَ جِیءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذٍ ...»، واژهی «جهنم» بین دو روز قرار گرفت؟!
و در آنروز جهنم را حاضر میکنند! (آرى) در آنروز انسان متذکّر خواهد شد، اما چه فایده؟!
📚 همانگونه که در پرسش آمده، چینش این آیه به گونهای است که واژهی «یَوْمَئِذٍ» دو بار در آن تکرار شده است. در تعیین وضعیت ادبی این دو واژه در کتب تفسیری احتمالاتی ارائه شده است،
در نهایت میتوان گفت؛ این آیه، دارای دو جملهی مستقل «جِیءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ» و «یَوْمَئِذٍ یَتَذَکَّرُ الْإِنْسانُ» است که هر کدام معنای جداگانه خود را دارند. یکی مرتبط با «ظاهر شدن دوزخ در برابر دیدهها» و دیگری مرتبط با «متذکّر شدن انسانها» است. و کنار هم آمدن آن دو با بهرهگیری از یک واژهی مشابه، نوعی زیبایی در کلام و آرایهسازی در جمله ایجاد میکند، و علاوه بر آن نوعی تأکید در مورد قطعی بودن روز قیامت است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
#نشست_علمی
#دهه_فجر
📚 برگزاری نشست علمی به مناسبت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی
📝 موضوع نشست : جستار پژوهی و ساخت شناسی ایام الله
🎤 سخنران : حجت الاسلام و المسلمین باقری کیا (استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان)
⏰ زمان : 20 بهمن 1400 ساعت 7صبح
🕌 مکان حضوری : حرم مطهر رضوی صحن جمهوری اسلامی دارالقرآن کریم(مدرسه دودرب)
💻 در بستر فضای مجازی با لینک زیر :
https://goharshad.lms2.hozehkh.com/ws/yubuj78iklj
📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺
temp8674994757107551298content.pdf
17.85M
📤 دانلود نسخه PDF کتاب صعود چهل ساله
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
🕌 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
🆔@Pajouheshgaranemarvi
هدایت شده از abbasi
#ادبیات_مهارت_محور
✳️ چرا در آیه ی «وَ جِیءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذٍ ...»، واژهی «جهنم» بین دو روز قرار گرفت؟!
و در آنروز جهنم را حاضر میکنند! (آرى) در آنروز انسان متذکّر خواهد شد، اما چه فایده؟!
📚 همانگونه که در پرسش آمده، چینش این آیه به گونهای است که واژهی «یَوْمَئِذٍ» دو بار در آن تکرار شده است. در تعیین وضعیت ادبی این دو واژه در کتب تفسیری احتمالاتی ارائه شده است،
در نهایت میتوان گفت؛ این آیه، دارای دو جملهی مستقل «جِیءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ» و «یَوْمَئِذٍ یَتَذَکَّرُ الْإِنْسانُ» است که هر کدام معنای جداگانه خود را دارند. یکی مرتبط با «ظاهر شدن دوزخ در برابر دیدهها» و دیگری مرتبط با «متذکّر شدن انسانها» است. و کنار هم آمدن آن دو با بهرهگیری از یک واژهی مشابه، نوعی زیبایی در کلام و آرایهسازی در جمله ایجاد میکند، و علاوه بر آن نوعی تأکید در مورد قطعی بودن روز قیامت است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe