4_5873115778663844778.mp3
7.18M
#تلنگری
امام زمان علیهالسلام به علیبن مهزیار میفرمایند؛
چرا اینقدر خودتان را برای دیدن من، به زحمت میاندازید؟
من هرگز از شما، پوشیده و مستور نیستم!
💥 پس چرا حال و روز ما اینچنین است ؟
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🏴 آیت الله ری شهری دارفانی را وداع گفت + زندگی نامه
◾️ آیتالله محمد محمدی ری شهری، نماینده تهران در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در واپسین لحظات دوشنبه شب یکم فروردین ماه ۱۴۰۱، در سن ۷۶ سالگی در بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) تهران به لقاء الله پیوست.
https://hawzahnews.com/xbDTg
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
هدایت شده از روابط عمومی دارالحدیث
حضرت آیت الله خامنه ای با صدور پیامی رحلت عالم مجاهد جناب حجت الاسلام و المسلمین محمدی ری شهری را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با تاسف فراوان خبر رحلت عالم مجاهد جناب حجت الاسلام و المسلمین محمدی ری شهری، رحمت الله علیه را دریافت کردم. برای کسانی که از تقوا و سلامت نفس و مجاهدت مستمر این روحانی انقلابی باخبرند، فقدان وی ضایعه ای تلخ و اندوهبار است. تنوع عرصه های مجاهدت این عالم ربانی؛ علمی، اخلاقی، انقلابی، سیاسی، اداری که همه با اخلاص و صفا همراه بود، از او شخصیتی کم نظیر پدید آورده بود.
اینجانب در طول دهها سال آشنایی همواره صلاح و پرهیزگاری را در ایشان مشاهده کرده ام و امیدوارم این ذخیره ارزشمند موجب رحمت و مفغرت و علو درجات وی شود.
صمیمانه به فرزندان محترم و دیگر بازماندگان و همه دوستان و همکاران و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض میکنم.
والسلام علی عبادالله الصالحین
سید علی خامنه ای
۲ فروردین ۱۴۰۱
هدایت شده از روابط عمومی دارالحدیث
بسمالله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون
درآغاز سال نو خبر درگذشت مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد محمدی ریشهری قدس سره مایه اندوه و تألم شدید گشت ، چهره برجسته ای که خدمات گوناگون و ارزشمند ایشان فراموش نخواهد شد از یک سو کارهای ماندگار علمی و تلاش ستودنی در احیای احادیث پیامبر اعظم ص و خاندان پاک وی ع با رویکردی نوین و ناظر به روزگار جدید وخلق و تدوین آثار و موسوعه های حدیثی ماندگار و نیز پایه ریزی موسسات علمی و حدیثی و تربیت وبکارگیری جمع کثیری از محققان وپژوهشگران علوم الهی و حوزوی از حسنات ایشان بشمارمیرود، و ازسوی دیگر فعالیتهای گوناگون اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و نقش آفرینی در صحنههای یاری به انقلاب اسلامی و مردم شریف ایران در جایگاه های وزارت اطلاعات ، مناصب قضایی ، وکالت مردم شریف تهران در مجلس خبرگان رهبری ، نمایندگی رهبری در بعثه وحج و زیارت و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم ع ونیز همراهی با امامین انقلاب اسلامی نشانه های توفیقات زائد الوصف ایشان است ، افزون بر این ها صفای نفس ، طهارت روح ، وارستگی ، پارسایی ، حسن خلق ، معاشرت نیکو و دیگر فضیلت ایشان زبانزد و نیز روشنگری و تبیین وی در دفاع از ارزشهای اسلام و انقلاب اسلامی در نقطه های عطف و حساس شایسته تحسین است.
فقدان آن عالم فرزانه و مجاهد را به رهبری معظم انقلاب اسلامی ، ملت شریف ایران، مردم عزیز تهران ، روحانیت محترم ، حوزههای علمیه ، خانواده های وابسته و بیت شریف ایشان تسلیت گفته، رفعت مقام و مغفرت بی پایان الهی را برای آن فقید سعید و شکیبایی و پاداش نیکوی الهی را برای بازماندگان محترم از خداوند ودود و رحیم خواستارم.
علی رضا اعرافی
مدیر حوزه های علمیه
۲ فروردین ماه ۱۴۰۱
سؤال:
نظر حضرتعالي راجع بـه عيـد نـوروز چيسـت ؟ آيـا هماننـد عيـدهايي كـه مسلمانان آن ها را جدي ميگيرند مثل عيد فطر و قربان ، از نظر شرعي ثابت شـده است يا اينكه فقط روز مباركي محسوب ميشود مثـل روز جمعـه و مناسـبتهـاي ديگر؟
مقام معظم رهبری:
هر چند نصّ معتبري مبني بر اينكه عيد نوروز از اعياد ديني يـا ايام مبارك شرعي باشد وارد نشده است ولي جشن گرفتن و ديد و بازديد در آن روز اشكال ندارد بلكه از اين جهت كه صله رحم مي باشد مستحسن است.
سؤال:
آيا آنچه راجع به عيد نوروز و فضيلت و اعمال آن وارد شـده اسـت صـحيح است؟ آيا انجام آن اعمال أعم از نماز و دعا و غير آن به قصد ورود جايز است ؟
مقام معظم رهبری:
انجام آن اعمال به قصد ورود محلّ تأمل و اشكال اسـت. بلـه انجام آنها به قصد رجاء و اميد مطلوب بودن اشكال ندارد.
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
آیت الله العظمی شبیری زنجانی :
مرحوم والد هم اهل رسم و رسوماتی مانند عیدی دادن و یا عید دیدنی بودند؟ نوروز که می شد فامیل و اعاظم قم، برای عیادت ایشان می آمدند. البته ایشان هم برای عیادت آقایان می رفتند اما عیدی نوروز چندان در خانه ما مرسوم نبود. بیشتر در عید سعید غدیر عیدی می دادند.درباره نوروز روایاتی داریم. رجاءً میشود به آنها عمل کرد. البته شریعت کلیاتی را فرموده برخی از آیین های نوروز با این کلیات مطابق است. مثلا در شریعت بر انجام صله رحم خیلی تاکید شده، بر محبت و احترام ومهربانی و صله دادن تاکید شده، روایات زیادی برای اصلاح بین افراد داریم. اینها همه سنتهایی است که در نوروز به آن عمل می شود.
اگر کسی بگوید شریعت با شادی مخالفت است، اشتباه کرده. دین با شاد بودن به شکل حلالش مشکلی ندارد. دین با ظلم، مردم آزاری، اسراف و این شکل مسائل مخالف است. البته اینکه در فضای عمومی مواد محترقه منفجر کنند کار خوبی نیست اگر موجب اذیت دیگران یا یا آسیب جدی به خودش شود حرام هم هست اینکه خرافات وارد این مراسم ها شود کار صحیحی نیست با دورِ هم بودن، میهمانی رفتن و هدیه به یکدیگر دادن و سفر کردن نه تنها مخالف نیست بلکه به آن تشویق می کند.
طلبه ها هم با مردم همراه اند. طلبه باید هم در غم و هم در شادی کنار مردم باشد. آنها هم مثل بقیه نیاز به تفریح و مسافرت دارند. من از طلبه ها می خواهم مردم را به انجام صله رحم تشویق کنند و خودشان هم عامل به این فریضه الهی باشند.
نمی شود به بهانه وجود افراد بدحجاب در اقوام صله رحم را ترک کرد البته باید سعی کرد به گناه نیفتید.
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
نظر معظّم له در مورد برپایی مراسم عید نوروز چیست؟
پاسخ آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
اوّلاً: در برخی روایات نوروز را عید مذهبی دانسته اند که حوادث تاریخی مطلوب و یا پیروزی هایی در آن واقع شده؛ ولی با توجّه به این که اعتبار این روایات ثابت نیست نمی توان نوروز را به عنوان عید مذهبی در نظر گرفت امّا عید ملّی ایرانیان و بعضی کشورهای اسلامی دیگر است. مانند بسیاری از اعیاد که در میان اقوام جهان مرسوم است و بدعت هم محسوب نمی شود و اساس این عید ملّی آغاز بهار است که تحوّل مهمّی در عالم طبیعت و موجودات به وجود می آید. ثانیاً: به موازات این عید سنّت های حسنه و کارهای پسندیده ای از جمله دعا و توجّه به خداوند در آغاز سال، صله رحم، کنار گذاشتن کدورت ها، نظافت، مسافرت و تجدید قوا برای انجام کار بهتر، کمک به نیازمندان در هفته احسان و مانند آن انجام می شود که آثار مثبتی دارد و از نظر اسلام مطلوب است. ولی باید از آمیخته شدن این امور مثبت با خرافات و گناهان خودداری کرد؛ از جمله شب چهارشنبه سوری است که هیچ مدرکی برای آن نیست و تفاوتی با سایر چهارشنبه ها ندارد و ضایعات فراوانی هر سال در آن ایجاد می شود از جمله نقص در بدن یا آسیب رسیدن به بیماران قلبی و عصبی و زنان باردار، که نمی توان این ها را نادیده گرفت و گفت این مراسم جزء آداب نیاکان است، چرا که مصداق سخن مشرکان در آیه شریفه «وَ كَذلِكَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ في قَرْيَةٍ مِنْ نَذيرٍ إِلاَّ قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلى آثارِهِمْ مُقْتَدُون» زخرف/23 خواهد شد. و پریدن از روی آتش،نحسی سیزده و امثال آن قطعاً از خرافات می باشد
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
آیت الله العظمی نوری همدانی :
🌺 انتخاب نخستين روز فروردين به عنوان عيد نوروز از خوش ذوقی ايرانی هاست .
🌺 شروع فصل بهار و موسم بالندگي و نشاط طبيعت را ايرانیها براي خود مبدأ سال انتخاب كرده اند تا قوه تدبير و انديشه در خلقت جهان را هميشه تكرار كنند.
🌺 قرآن كريم بر نگاه توحيدی به پديدهها تاکید می کند و با دقت در تغييرات طبيعت ميتوان به قدرت و حكمت آفريدگار الهی پی برد. تغييرات طبيعت و نو شدن فصل از مصاديق بارز برای تدبير و انديشيدن در عظمت پروردگار است.
🌺 گردش زمين به دور خورشيد و پيدايش شب و روز ، فصول چهارگانه و هزاران پديده طبيعي مسائلي هستند كه بايد در مورد نحوه آفرينش در آنها تدبر و تامل كرد.
https://eitaa.com/noorihamedani
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
آيا نوروز و اعمالي كه مربوط به نوروز وارد شده جزء تعليمـات پـاك اسـلام است ؟
جواب ازآيت االله صافي گلپايگانی:
عيد نوروز از اعياد مذهبي نيست و ديد و بازديدها و ساير اعمال مرسوم در آن روز ، دستور خاص مذهبي ندارد ، بلي راجع بـه غسـل و لباس پاكيزه پوشيدن و روزه داشتن و چهار ركعت نماز كه در مفاتيح الجنـان ذكـر شده از معلّي بن خنيس نقل گرديده و عمل به آن از باب اينكه اين برنامـه هـا بـه طور مطلق در اسلام مورد ترغيب و تشويق است اشكال ندارد ولـي عنـوانِ ورود و خصوصيت آن ثابت نيست .
آنچه كه عيد اسلام و مسلمين است عيد قربان و عيدفطر و عيدغدير و ايام ولادت ساير معصومين عليهمالسـلام و عيد مبعث كه همه از اعيـاد مشـترك اسـلامي و مـذهبي است، ميباشد.
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
از حضرت آيت اللّه العظمي سيستاني پرسيده اند: «هل يعد اعتبار النيروز عيدا من البدع في الدين؟»
كه آيا معتبر دانستن عيد نوروز بدعت است؟
پاسخ داده اند: «لا يعد بدعة». خير، بدعت شمرده نمي شود.
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
👓 در حوزه نجف منبر رفتن با باسواد بودن منافات داشت!
شیعیان نجف و اطراف آن نماز بلد نبودند و حوزه کاری برای آنها نمیکرد!
🔹 (حدود سال ۴۵ به نجف رفتم) از آقای مشكینی دعوت كردند كه در ماه رمضان در نجف منبر بروند ؛ ایشان بعد از نماز جماعت حضرت امام(ره) منبر می رفت
🔹 به آقای مشكینی انتقاد می كردند كه چرا منبر می رود ؟! می گفتند: آدم با سوادی كه مكاسب تدریس می كند و این قدر شاگرد دارد، نباید منبر برود!
منبر كار آدم های بی سواد یا كم سواد است! این دیدگاه نجف در آن زمان بود. اصلاً می گفتند : روحانی با سواد نباید منبر برود و این فكر خطرناكی بود.
🔹 به همین دلیل وقتی كه ما به یكی دو كیلو متری نجف می رفتیم ، می دیدیم شیعیان آنجا #نماز بلد نیستند و این خیلی عجیب بود!
❗️ آن موقع معروف بود كه بسیاری از شیعیان شهر شیعه نشین نجف ، نه نماز می خوانند و نه روزه می گیرند ! آنها از شیعه بودن تنها زیارت دوره را می دانستند كه پنج بار به زیارت امام حسین علیه السّلام بروند و حوزه آنجا هیچ كاری برای آنها نمی كرد!
📕 مصاحبه آیتالله ریشهری با کیهان فرهنگی به نقل از مناهج@manahejj
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
جريان نوروز از عهد كهن كه زمين مداري محور شناخت هيئت و نجوم بوده تا عصرهاي متأخّر و هم اكنون كه خورشيدمحوري مدار معرفت نجوم سپهري است رسم هميشگي ايرانيان بوده و هست . هر متحرّكي كه دَور خود را بدون نقص و كوتاهي و بي عيب و فرسودگي به پايان ببرد و به مقصد برسد و مقصود خود را بازيابد ، شاكر و خرسند خواهد بود و همين شادماني را به صورت جشن مشترك و ملّي اعلام مي دارد . (۱)
🔹عید نوروز عید زمین است؛ یعنی زمین یک دور به دور خورشید حرکت کرده است و به کمال رسیده لذا این عید، عید زمین است، ما نیز باید برای خود عید داشته باشیم و برای ما وقتی عید است که دور شمس حقیقت حرکت کنیم؛ اگر ما در مدار شمس ولایت حرکت کردیم آنگاه برای ما عید است و این سیر الی الله منشا رشد و تکامل برای انسان خواهد بود.
📚(۱)مفاتيح الحیاة صفحه: 769 ، اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(دام ظله)
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
┈┅ ❁❁ ┅┈
♨️ سیر مطالعات نوروزشناسی (پاسخ به ابهامات تاریخی عید نوروز) + دانلود
🔰 دانلود مهمترین منابع: لطفا روی عناوین کلیک کنید.
✍️ بخش 1️⃣: کتابشناسی
1. کتابنامه نوروز / ناهید حبیبی آزاد
2. کتابشناسی نوروز، آیین ماندگار ایرانیان / خبرگزاری کتاب ایران
3. بسته پژوهشی نوروز (بنگرید به انتهای همان صفحه: فایل pdf) / اداره کل پژوهشهای سیما
4. کتابشناسی نوروز؛ (۱۶ کلیدواژه و محور در مطالعات نوروزپژوهی) / مریم ابراهیم زاده
5. کتابشناسی نوروز / نادر کریمیان سردشتی
6. نوروز؛ تاریخچه و مرجعشناسی / اذکائی
7. جستارهایی از نوروز در دانشنامه ایرانیکا / به کوشش و ترجمه مصطفی صداقترستمی
✍️ بخش 2️⃣ نسخههای خطی
النیروز / محمدابراهيم مدرس حسيني خادم اصفهاني (ز: 1092ق)
✍️ بخش 3⃣ نوروز از نگاه اسلام و شیعه و...
1. ارتباط نوروز با اديان توحيدي، هويت ايراني و بهداشت رواني / سيدمحمود طباطبایی
2. النیروز / عبدالسلام محمد هارون
3. نوروز اسلامی جعفری / محمد محیط طباطبایی
4. نوروز از دیدگاه اسلام / محمد محمدی اشتهاردی
5. نوروز در روایات اسلامی / مهدی مهریزی
6. جشن نوروز در تاریخ اسلام /سعید نفیسی
7. نوروز در تاریخ و اسلام / سید جواد مدرسی
8. بررسی احادیث شیعی درباره نوروز / سید محمدجواد شبیری زنجانی
9. نوروز در فرهنگ شيعه / رسول جعفريان
10. نوروز در آینه روایات / محمدرضا ضمیری
11. نظر فقهای بزرگ شيعه درباره نوروز / سیما میرقاسمی
12. نوروز و سنتهای آن از منظر فقهی / سید احمد حسینی خراسانی
13. حدیث النیروز فی کلام العلامه ابن فهد الحلی / رضا مختاری
14. مروری بر تطور نگاه فقهای شیعه به عید نوروز؛ از نیروز تا نوروز / علی اشرف فتحی
15. فلسفه «نوروز» و «روز نو»؛ بازخوانی اهمیت و جایگاه عید نوروز / کامران پورعباس
16. بازخوانی سند نوروز در روایات اسلامی (مطالعه موردی: روایت مُعَلّی بن خُنَیس) / حبیب زمانی محجوب
17. عید نوروز نزد ائمه (ع) و علمای شیعه و پاسخ به شبهات وهابیت / استاد حسینی قزوینی
18. نوروز از دیدگاه اهل سنت و وهابیت / پرسمان
19. نوروز در جاهلیت و اسلام / سید محمد محسن حسینی طهرانی
20. نوروز از دیدگاه اسلام / احمد محیطی اردکانی
✍️ محور 4️⃣ اعمال و ادعیه منسوب به نوروز
1. اعمال عید نوروز در مفاتیح الجنان / محدث قمی
2. آداب و اعمال منسوب به عید نوروز / خبرگزاری حوزه
✍️ محور 5⃣ نوروز از نظر آداب، اقوام و ادوار تاریخی
1. نوروزنامه / عمر خیام نیشابوری
2. نوروز در سفرنامه شاردن / محمد عباسی
3. مقالههای: نوروز و جشن نوروز (۱) و (۲)/ به قلم ذبیح الله صفا
4. نگاهی کوتاه به تاریخچه نوروز / فاطمه فراقی
5. آیین های نوروز باستان / فاروق صفیزاده
6. نمادها، اسطورهها و آیین های نوروزی (نقد و نظر: نوروز) / ژاله آموزگار
7. نوروز در تاریخ و ادبیات / عزیز عبدالحمید و محمدحسین ساکت
8. نوروز در منابع عرب / علی اکبر خان محمدی
9. عوامل پایداری نوروز در عصر اسلامی و بازتاب آن در شعر عربی در دوره عباسی / ابوالحسن امین مقدسی
10. نوروز در زمان ساسانیان / سعید نفیسی
11. جشن های ایرانی در دورة اول عباسی (132- 232 ق) / شکرالله خاکرند؛ زهرا زردشت
12. بررسی نقش مولفه های دینی عید نوروز در تقویت هویت ملی / زاهد غفاری و ملیحه سالم
13. زمینههای اجتماعی استمرار جشنهای ایرانی در قرون نخستین اسلامی / ابوالفضل رضوی؛ حمید اشرفی
14. جایگاه نوروز در کشورهای آسیای میانه / سید علیرضا هاشمی
15. نوروز در ادبیات عرب / معارف اسلامی (سازمان اوقاف) فروردین 1348 شماره 8
16. جشن نوروز در دربار تیموریان هند / جمشید نوروزی
17. تقـارن تاريخي غدير خم با نـوروز / غدیرستان کوثر نبی
18. جشن های دینی ایرانیان در دوره ساسانی / شمس الدین نجمی
19. مقایسه تطبیقی برپایی جشن های ایرانی در دوره ساسانی و عباسی تا پایان سده پنجم هجری / ماسوري روشنك
20. بازتاب فرهنگ و زبان ایرانی در زندگی سیاسی و اجتماعی عصر عباسی / كريمي فرد غلامرضا؛ ملك ميرزايي عليرضا؛ جرنگيان جواد.
21. بازتاب سنت و فرهنگ ایرانیان در شعر عصر عباسی / صیادی نژاد و عبداللهی
22. پدیده های ایرانی در زبان و ادبیات عرب / آذرتاش آذرنوش
23. نوروز و گاهشماری مغانی-مادی کهن غرب فلات ایران / مهرداد ملک زاده
24. نوروز در شرق آفریقا / امیربهرام عرب احمدی
نقل پیشنهاد سیر مطالعاتی استاد محمدصادق ابوالحسنی. eitaa.com/monzer_ir به معنی تایید کامل نیست.
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
چند سطر توضیح بابت نام امسال
دانش بنیان یعنی چه؟
دانش بنیان بودن فقط به در اختیار داشتن دانش فنی از صفر تا صد یک محصول با فناوری نو منحصر نمیشود، دانش بنیان بودن یک فرهنگ است و مستلزم این است که علم، دانش و فناوری در کنار دانش بازار قرار بگیرد. یک باغ یا زمین کشاورزی هم میتواند دانش بنیان باشد ولی یک کارخانه تولید محصولات با فناوری بروز الزاما دانش بنیان نیست. یک مجموعه دانش بنیان دانش و فناوری کافی در اختیار دارد که اگر سلیقه ها و نیازها عوض شد، بتواند متناسب با نیازهای جدید مشتریانش عکس العمل مناسب داشته باشد و سریعا خودش محصول جدید منطبق با خواسته های بروز مشتریان تولید کند. نوکیا یک شرکت عظیم دانش بنیان و در مرز فناوری بود که فقط یک دم فرهنگ دانش بنیان بودن رو فراموش کرد و امروز نابود شده. صنایع ما هم اگر دانش بنیان نشوند، بدون حمایت دولتی محکوم به فنا هستند؛ نمونه بارزش خودرو سازی ماست. یک مجموعه دانش بنیان واقعی و توسعه یافته به حمایت دولت نیاز ندارد؛ امیدوارم سیاست های صحیح دولتی امروزه در ده سال آینده منجر به توسعه درست اقتصاد دانش بنیان شود که در اون صورت مشکل اشتغال در کشورمون حل خواهد شد؛ ارزش پول ملی افزایش پیدا میکند و بصورت واقعی از درآمد حاصل از فروش نفت خام بی نیاز خواهیم شد.
لازمه این امر حرکت دانشگاهها به سمت دانشگاه نسل سوم است که در اینصورت زنجیره دانش تا فناوری در دانشگاه تکمیل خواهد شد و دانشگاه با توسعه فناوری های بروز پشتیبان صنایع خواهند بود. شرکت های فناوری محور همانند پتروآزما در چنین فضایي حلقه واسط دانشگاه و صنایع بزرگ خواهند بود.
برگرفته از قلم دکتر مهدی اسکروچی
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
از بزرگى پرسیدند:
برکت در مال یعنی چه ؟
در پاسخ، مثالی زد و فرمود:
گوسفند در سال یکبار زایمان می کند و هر بار هم یک بره به دنیا می آورد .
سگ در سال دو بار زایمان میکند و هر بار هم حداقل 6-7 بچه.
به طور طبیعی شما باید گله های سگ را ببینید که یک یا دو گوسفند در کنار آن است.
ولی در واقع برعکس است.
گله های گوسفند را می بینید و یک یا دو سگ در کنار آنها ...
چون خداوند برکت را در ذات گوسفند قرار داد و از ذات سگ برکت را گرفت .
مال حرام اینگونه است .
فزونی دارد ولی برکت ندارد.
روی مفهوم" برکت در روزی" فکر کنیم
#برکت_طلبگی
#شهریه
#معشیت
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اول فروردین ۱۴۰۱ ایت الله رودباری به زیارت قبر مادر رفتند و دوم فروردین دعوت حق را لبیک گفتند .
خیلی بجاست که این فیلم به عنوان اوج معرفت و ادب فرزند نسبت به مادر به همه مردم جهان نشان داده بشود.
فرزند در مقام ایت الله قرار دارد ، عضو مجمع خبرگان رهبری است.
ببینید چگونه سنگ قبر مادر را تکریم میکند.
یک بچه خردسال نیست که اورا وادار کنند، دست مادرش را ببوسد و مادر هم در قید حیات نیست که نیازهای مادی و عواطف احساسی در آن دخالت داشته باشد .
الله اکبر.
این فیلم را به فرزندان خود نشان بدهید.
این فیلم واقعی باید بجای همه مطالبی که در کتب درسی در جهت تکریم پدر ومادر آمده است و یا در فضاهای مجازی جهت بیان جایگاه مادر و نحوه تربیت فرزندان ، بعنوان نمونه؛ شستن پای مادر توسط دانش آموزان ژاپنی را نمایش میدهند ، نمایش داده شود .
خداوند روح این مادر و فرزند را غرق در محبت و رحمت و لطف خود قرار دهد .
امین رب العالمین.
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 نسخه استوری | گفتیم قبله کدام طرف است؟ گفت ما تازه دو سال است آمدیم در این محل
📲 روایت کامل دیدار طنزپردازان با رهبر انقلاب را از آدرس زیر تماشا کنید:
Farsi.khamenei.ir/live
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منبرهای_کوتاه
📌عمر انسان می گذرد نه سال و ماه!
🎙مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی(ره)
🔰 ما خود تشکیل دهنده زمان هستیم. این طور نیست که ایّام بگذرد و من ثابت باشم، روز برود و من ساکن بمانم. ما انسانها تشکیل دهنده زمان هستیم. موجودات هستند که تشکیل دهنده زمان هستند.
🔰این نیست که روز بگذرد، ماه بگذرد، سال بگذرد، نه! بدانید این ما هستیم که میرویم و میگذریم و خواهیم گذشت.
🔰از حسین بن علی(علیهماالسلام) منقول است که فرمودند: «یَابنَ آدَم اِنَّمَا اَنتَ ایّامٌ کُلَّمَا مَضی یَومٌ ذَهَبَ بَعضُکَ»1️⃣، ای انسان! ای فرزند آدم! تو روزگار هستی، «اِنَّمَا اَنتَ ایّامٌ»، تو خودت روزگار هستی، تو ایّام و روزها هستی، هر روزی که میگذرد مقداری از تو کاسته میشود.
🔰 این طور نیست که تو ثابت باشی و روزگار بگذرد، تو ساکن باشی و او گذرا باشد.
🔰هر روز که میگذرد مقداری از ما نیز میگذرد و از ما کاسته میشود، هر ماه و سالی که میگذرد یک ماه و سال نیز از ما کاسته میشود؛ یعنی هر روز و ماه و سالی که میگذرد، به همان میزان سرمایه و هستی انسان که عمر او است نیز خواهد گذشت.
🔰با گذشت روز و ماه و سال هستی ما هم میگذرد.
1️⃣ارشادالقلوب، ج1، ص40
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
💢اصل عید نوروز نزد شارع مقدس امضاء شده است
✔️آیتالله حسین مظاهری:
🔹 عید نوروز را دین اسلام تأیید کرده است که در مفاتیح اعمال و دعایی برای این عید آمده است، در این دعا آمده است که خدایا تو این روز را گرامی و مکرم داشتهای و در این روز حاجات من را در دنیا و آخرت عنایت بفرما، پس اصل عید نزد شارع مقدس امضا شده است.
🔸مرحوم محدث قمی از معلی بن خنیس و او از امام صادق(ع) نقل میکنند که روز عید نوروز غسل عید نوروز کن و لباس نو بپوش، مثل مردم که لباس نو میپوشند و روزه باش برای اینکه نزدیک به خدا شوی.
🔹اگر انسان در عید نوروز یا عید پانزدهم شعبان یا عید غدیر گناه بکند، آن روز عید نیست، بلکه روز عزا و بدبختی انسان است و متأسفانه در اعیاد مختلف ما خیلی گناه میکنیم، در عید نوروز این بیبندوباریها و رو نگرفتن زنها و اختلاطها و خندهها و شوخیها با یکدیگر و رفتوآمدها و جلفبازیها گناهش بسیار بزرگ است و برای ما عادی شده است.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/a44404
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
📚 کتابهایی که در سال ۱۴۰۰ مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.
https://tn.ai/2683550
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
💢بررسی احادیث شیعی درباره عید نوروز
✍️استاد سید محمدجواد شبیری
🔻آیا عید نوروز را میتوان عیدی دینی تلقی نمود؟ آیا ماهیت این عید، مخالف با دین است؟ آیا میتوان گفت شارع مقدس در نفی یا اثبات این عید جهتگیری خاصی داشتهاند؟ استاد سید محمد واد شبیری زنجانی جلسه درس خود به بررسی این موضوع پرداخته است.
👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/k74714
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
📣اطلاعیه
⚫️مراسم گرامیداشت ارتحال آیتالله ریشهری برگزار میشود
🔸به اطلاع عموم حوزویان اهواز میرسانیم، مراسم گرامیداشت ارتحال آیتالله محمدی ریشهری برگزار میگردد.
⏰زمان؛ دوشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ صبح
📌مکان؛ مسجد اعظم - حوزه علمیه امام خمینی(ره) اهواز
🎙سخنران؛ آیت الله حیدری، نماینده محترم مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علامه آیت الله سید مرتضی عسکری (رحمة الله علیه) :
👈 اوایل تکلیفم، روی پیشانی ام با انگشتم نوشتم وقف اهل بیت ع و این مال موقوفه را در غیر موقوف علیهم خرج نکردم...
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
🔻حجت الاسلام والمسلمین معصومی دبیر کمیته کرسی های آزاداندیشی حوزه های علمیه در گفتوگو با خبرگزاری حوزه:
❇️ میخواهیم هاضمه پذیرش و شنیدن را در حوزههای علمیه بالا ببریم
◻️ احیای کرسیها در سال جاری
◻️ دلیل خلع لباس برخی روحانیون چه بوده است؟
◻️ اجتهاد، نمونه ای از آزاداندیشی در تاریخ حوزه های علمیه است
◻️معیار برای تعیین حدود آزاداندیشی چیست؟ آیا تعیین حد برای آزاداندیشی متناقض آن نیست؟
◻️ مصادیق واقعی کرسی های آزاداندیشی
◻️ متعهد می شویم امنیت شرکت کنندگان در کرسی ها را تأمین کنیم
مشروح گفتوگو در خبرگزاری حوزه:
hawzahnews.com/xbCy8
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
◽️آیت الله العظمی جوادی آملی:
«اگر طلاب علوم دینی واقعا بخواهند راه سلف صالح را بپیمایند،تقریرنویسی بسیار خوب است و در موفقیت علمی و رسیدن به مدارج علمی نقش به سزایی دارد.»
📚کتاب مهر استاد،سیره علمی و عملی آیت الله العظمی جوادی آملی ص 180
🌐کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان
https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
#معرفی
بخشی از آثار فقهی آیت الله جوادی آملی به شرح ذیل است:
در عرف حوزوی به کتابهایی که بر اساس درس استاد نوشته شود «تقریر» گفته میشود و به نویسنده آن «مقرِّر» میگویند. فهرست تقریراتی که آیت الله جوادی آملی از دروس اساتید خویش نگاشته- و تا کنون منتشر شده - به شرح ذیل است:
کتاب الصلاة: از مجموعه چهار جلدی «کتاب الصلاة» مرحوم آیت الله سید محمد یزدی معروف به محقق داماد ۳ جلد آن توسط آیت الله جوادی آملی نگاشته شده است: جلد دوم، سوم و چهارم . آنطور که خود استاد در مقدمه کتاب خمس تصریح کرده از سال ۱۳۳۴ تا سال ۱۳۴۷ که ارتحال مرحوم محقق داماد است حدود ۱۳ سال از درس فقه وی بهره بردهاست
مباحث صلات مرحوم محقق داماد بر اساس کتاب عروة الوثقی بوده است.
بحث صلات ابتدا در ایام تعطیل حوزه دنبال میشده و پس از اتمام حج به درس رسمی مرحوم داماد تبدیل شده است.
متأسفانه این مباحث به جهت ارتحال وی ناقص مانده و تا مباحث «سجود» بیشتر نیست.
جلد دوم کتاب صلات از بحث ستر و ساتر آغاز و تا شرط ششم از شروط مکان نمازگزار ادامه یافته است و حجم آن حدود ۵۰۰ صفحه است. استاد مقدمه نسبتاً مبسوطی درباره فقه و تحولات آن نگاشتهاست که خواندنی است. تاریخ نگارش این مقدمه ۱۵ اسفند ۱۳۶۴(۱۴۰۶ ق) است. کتاب توسط مؤسسة النشر الاسلامی-انتشارات جامعه مدرسین قم- و بدون تاریخ منتشر شده است. (چاپ دوم آن ۱۴۱۶ است)
جلد سوم این مجموعه در حدود ۴۷۰ صفحه است و از شرط هفتم مکان نمازگزار (جلوتر از قبر معصوم نبودن) آغاز شده و تا پایان فصل تکبیرة الاحرام ادامه دارد. این جلد در سال ۱۴۰۹ توسط مؤسسة النشر الاسلامی چاپ شده است.
🔰🔰