پشت بام پریشان ها
عصر مباحثه
روزی چند صفحه اصول
من می خواندم و شیخ علی الهی دراز کشیده گوش میداد و گاه حاشیه میزد
گاهی بحث سیاسی
گاهی آب بازی
هرکه رد می شد سهرابی اسیرش می کرد
من با پیت روغن سرش آب میریختم
مردم آزاری نرخ رایج مدرسه بود
استاد الهی امروز سریع الغذاء ما بود تا می گفتی گرسنه ام غذایی دست و پا می کرد
خام یا پخته مهم نبود
مهم سیری بود و محبت علی
پشت بام مدرسه دم اذان مغرب جای پریشانها بود برای نماز
با عدالت مرحوم حقانی مشکل نداشتیم
وقف به حرکت داشت
شاید هم بهانه بود
از همه بهتر زیارت عاشورا
از یوم الترویه تا آخر صفر
عصر
غروب
گاهی عبد الله
گاهی احمد
فقط چند جمله اولش را می فهمیدم
باقی توی گریه خواننده گم می شد
پشت بام مسجد مدرسه حقانی
اما سحر مسجد قصه دیگری دارد
التماس دعا
اینهم پریشانه کودکانه دیگر تقدیم به آقای معترض
فقه حکمرانی۱
در اینکه می شود حقوق را واگذار کرد یا نه اختلاف است
برخی بزرگان حق را مساله ای ذاتا عقلایی و صحت معاوضه را مشروط به مالیت عرفی می دانند
واگذاری حقوق را مشروع می دانند مگر در جایی که واگذاری با اصل جعل حق منافات داشته باشد
مثلا حق حضانت مادر برای این است که فرزند در آغوش مادر بزرگ شود و واگذاری آن در برابر منفعت مالی (فروش حق حضانت ) بر خلافت علت جعل آنست
سوال
حق ولایت بر مردم آیا قابل واگذاری است ؟؟؟
مقدمه
گاهی حکمت و گاهی مناط و علت حکم را می دانیم
علت و مناط حکم را نمی توان مخالفت کرد چون تمام العله حکم است
ولی حکمت برخی اثار مورد نظر حاکم است که البته در همه موارد حکم وجود ندارد ولی نمی توان طوری حکم کرد که حکمت حکم شریعت از بین برود
مثلا عدم اختلاط میاه یکی از حکم عده وفات است نه علت آن ولی نمی توان طوری در عده حکم کرد که موجب اختلاط میاه شود
در مساله حکومت از ادله مشخص است که شریعت می خواهد مدار امور حکومت بر مدار فقاهت و عدالت باشد
این محور حتی اگر حکمت حکومت فقیه باشد باید همواره حفظ شود و نمی توان امور حکومت را طوری سامان داد که از مدار فقاهت و عدالت خارج شود
واقعیت این است که چون حکومت تنها ابزاری برای اجرای شریعت است می توان دریافت محوریت فقاهت و عدالت مناط جعل ولایت برای فقیه است و مساله بسیار بالاتر از حکمت مساله است
با این مقدمه به سراغ پاسخ به سوال می رویم که آیا حق حاکمیت فقیه عادل قابل واگذاری به دیگران است یاخیر
مناط صحت واگذاری حقوق عقلایی بودن ان و عدم مخالفت این واگذاری با حکمت یا علت جعل حق است
پس نمی توان حق حاکمیت فقیه را به شکلی واگذار کرد که موجب عدم سلطه فقاهت و عدالت بر امور شود
با این حساب نحوه نظام مندی قانون اساسی فعلی برای اجرای حکومت اسلامی در قالب جمهوریت دچار اشکال جدی است
زیرا رئیس جمهور با گرفتن رای مستقیم عملا نه تنها نظارت و حکومت موثر ولی فقیه بلکه نظارت دستگاه هایی مثل مجلس و قوه قضائیه را هم غیر ممکن می کند و اعمال حاکمیت فقاهت و عدالت از راه ولایت امر عملا مختل و با هزینه های سنگین دو قطبی سازی جامعه خواهد بود
به همین خاطر است که برخی بزرگان نظام پارلمانی را مناسب تر برای اجرای حکومت اسلامی دانسته اند
@Parishaneha
ریشه ای ترین تمرین تربیتی
تقوا
ریشه اخلاق حسنه (عادات پسندیده)
ریشه همه سعادت های مادی و دنبایی
ریشه همه پیشرفت های معنوی
تقوا یعنی صبر بر طاعت ؛ صبر بر معصیت و صبر بر مصیبت
صبر ناشی از قوه عاقله است
عقل یعنی نیرویی درونی که انسان را منع ارتکاب اشتباهات می کند
عقل جایی درست عمل می کند که حیا باشد
پس ریشه ای ترین تمرین برای همه سعادت ها صبر است
و ریشه ای ترین زمبنه حیا است
اینها را در خودمان و فرزندان دنبال کنیم
تمرین ها و بازی ها و سبک تعامل با فرزند باید بر پایه تمرین صبر و زمینه حفظ حیا باشد
حالا رسانه آزاد و بازی های رایانه ای چه بلایی سر ما می آورند خدا می داند
پناه بر خدای حسین ع
یا حسین به هرکس فرزندانت را عصر عاشورا سپردی ما و فرزندانمان را هم بسپار
یا زینب
@Parishaneha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگر مردی بیا آنقدر تقوا کن که قنبر شی!
السلام علیک یا مولای یا امیرالمُؤمنین
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج
@chanel_komeil
دارم دنبال مرد میگردم که این روز رو بهش تبریک بگم که.........
ساده میگم:
- حاج آقا روزت مبارک...
- آقای دکتر روز شما هم مبارک...
مرد شماها بودید که پای حرف آقاجان ، جان دادید
࿐჻ᭂ⸙🍃🌸🍃⸙჻ᭂ࿐
اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج
@chanel_komeil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید مظلوم آیتالله بهشتی:
اسلام شهروند «پفیوز» نمیخواهد!
رهبر عظیم الشان از مزار علما ایستاده گذر کردند
اما اینجا نشستند😭
🌹 #امام_خامنهای حفظهالله:
امیدواریم انشاءالله برکات آقای خوشوقت منقطع نشود از ماها، از شما جوانها، و برکات ایشان استمرار داشته باشد.
بعد از رها شدن از قید مادی و مادیت، ارواح بندگان خوب خدا تواناییهای بیشتری دارند؛ دعا میکنند، دستگیری میکنند، هدایت میکنند.
رابطه را بتوانیم با اینها حفظ کنیم و نگه بداریم به نفعمان است، بتوانیم رابطهمان را با اینها حفظ کنیم، منتفع بشویم از دعایشان، از توجهاتشان، از برکاتشان انشاءالله...
#ارسالی_مخاطبان
🆔 @meysamtammar_qz
آیت الله سبحانی.mp3
929.6K
🎧 تذکر حضرت آیتالله العظمی سبحانی مدظلهالعالی به حوزویان:
استفاده از القاب بیگانه مثل دکتر
برای سطح۴ حوزوی نشانه خودباختگی و بر خلاف خودباوری حوزویان است
و باید از آن پرهیز شود.
حوزویان باید از همان القاب سنتی حوزه استفاده کنند.
در حاشیه سخنی بزرگ
حوزه سابق مبتنی بود بر تحصیل ملکه علوم
نتیجه این بود که هر جای سطوح درس را رها میکردی تا همانجا ملا بودی
امتحان کتبی نبود ولی ملا زیاد بود
امتحان باید مناسب با نظام آموزشی باشد
فقه حکمرانی۱
سوال
حق ولایت بر مردم آیا قابل واگذاری است ؟؟؟
مقدمه 1
حق رای در انتخاب مسئولان یکی از مصادیق واگذاری حق است زیرا در فقه این حق از شئون حق حاکمیت فقیه عادل است که بر اساس قانون اساسی امام جامعه آن را با شرایطی به آحاد مردم واگذار کرده است از این روست که میفرمایند شرکت در انتخابات واجب عینی است نه کفایی زیرا فقیه این حق را به آحاد مردم دارای شرایط واگذار کرده و استیفاء این حق را هم واجب دانسته است
مقدمه دوم
گاهی حکمت و گاهی مناط و علت حکم را می دانیم
علت و مناط حکم را نمی توان مخالفت کرد چون تمام العله حکم است
ولی حکمت برخی اثار مورد نظر حاکم است که البته در همه موارد حکم وجود ندارد ولی نمی توان طوری حکم کرد که حکمت حکم شریعت از بین برود
مثلا عدم اختلاط میاه یکی از حکم عده وفات است نه علت آن ولی نمی توان طوری در عده حکم کرد که موجب اختلاط میاه شود
مقدمه سوم
در اینکه می شود حقوق را واگذار کرد یا نه اختلاف است
برخی بزرگان حق را مساله ای ذاتا عقلایی و صحت معاوضه یا واگذاری ان را نیز امر عقلایی می دانند رک البیع ج1(امام خمینی)
پس واگذاری حقوق را مشروع می دانند مگر در جایی که واگذاری با اصل جعل حق منافات داشته باشد
مثلا حق حضانت مادر برای این است که فرزند در آغوش مادر بزرگ شود و واگذاری آن در برابر منفعت مالی (فروش حق حضانت ) بر خلافت علت جعل آنست
پاسخ سوال
در مساله حکومت از ادله مشخص است که شریعت می خواهد مدار امور حکومت بر مدار فقاهت و عدالت باشد
این محور حتی اگر حکمت حکومت فقیه باشد باید همواره حفظ شود و نمی توان امور حکومت را طوری سامان داد که از مدار فقاهت و عدالت خارج شود
واقعیت این است که چون حکومت تنها ابزاری برای اجرای شریعت است می توان دریافت محوریت فقاهت و عدالت مناط جعل ولایت برای فقیه است و مساله بسیار بالاتر از حکمت مساله است
با این مقدمه به سراغ پاسخ به سوال می رویم که آیا حق حاکمیت فقیه عادل قابل واگذاری به دیگران است یاخیر
مناط صحت واگذاری حقوق عقلایی بودن ان و عدم مخالفت این واگذاری با حکمت یا علت جعل حق است
پس نمی توان حق حاکمیت فقیه را به شکلی واگذار کرد که موجب عدم سلطه فقاهت و عدالت بر امور شود
با این حساب نحوه نظام مندی قانون اساسی فعلی برای اجرای حکومت اسلامی در قالب جمهوریت دچار اشکال جدی است
زیرا رئیس جمهور با گرفتن رای مستقیم عملا نه تنها نظارت و حکومت موثر ولی فقیه بلکه نظارت دستگاه هایی مثل مجلس و قوه قضائیه را هم غیر ممکن می کند و اعمال حاکمیت فقاهت و عدالت از راه ولایت امر عملا مختل و با هزینه های سنگین دو قطبی سازی جامعه خواهد بود
به همین خاطر است که برخی بزرگان نظام پارلمانی را مناسب تر برای اجرای حکومت اسلامی دانسته اند زیرا واگذاری انتخاب رئیس اجرایی کشور به شکل موجود با اصل مناط جعل ولایت برای فقیه عادل که محوریت فقه و عدالت در امور حکومت است ناسازگار است
@Parishaneha