حمید پارسانیا
💠 @parsania_net
💠 نقش علامه طباطبایی در امتدادبخشی فرهنگی اجتماعی به فلسفه اسلامی
🔸بحث تأثير فلسفه در فرهنگ و زندگي انساني، که اساساً هيچ زندگي و فرهنگي بدون پيشينه انديشه فلسفي ممکن نيست؛ انديشه فلسفي به معناي عام که ممکن است از روشهاي مختلف به دست آيد، ممکن است مظنونه و مموّهه و يا برهاني باشد، ولي بالاخره در هر زندگي قطعاً فلسفهاي خواهد داشت. اگر هم ابتدائاً فضاي زندگي شکل بگيرد در تداوم خود فلسفهاي ميسازد چون بدون فلسفه نميتواند ادامه دهد.
🔸در فضاي سنّتي ما وقتي فلسفه به معناي فلسفه اولي را امّ العلوم تلقّي ميکنيم، اساساً يک معناي آن اين است که فلسفه در ذات خودش مسأله امتدادبخشي در همه علوم و ساحتها را دارد.
🔸تعامل بين فلسفه و دانشها تعاملي است قبل از دانش، در دانش و پس از دانش و فلسفه ميتواند هر يک از اين انواع تعامل را داشته باشد.
❇️ مباحث فرهنگي و اجتماعي داراي سه لايه است:
✅۱. لايه عينيّت اجتماعي
✅۲. لايه پرسشهاي مربوط به علوم انساني و دانشها
✅۳. لايه عميق که پرسشهاي بنيادين فلسفي است و يک فرهنگ از هر سه ساحت استفاده ميکند.
🔸فلسفه پژوهان، کساني که با فلسفه سروکار دارند، متعلّمين، معلّمين و اساتيدي که در حوزه فلسفه هستند براي اينکه آن پرسشهايي را که در ساحت بنيادين مطرح است پاسخ دهند و بعد وارد امتدادها شوند، ابتدا بايد تحقّق خود فلسفه و تعليم و تعلّم فلسفه جدي گرفته شود، بنيادها بايد محکم پيريزي شود زيرا به راحتي با يک انديشه سطحي فلسفي نميتوان وارد حوزه امتدادها شد.
🔸درگيرشدن علامه با فلسفههاي رقيب نشان ميدهد که اين دو کار به معناي بسيار جدي مدّنظر ايشان بوده است و بعد از آن وارد حوزه امتدادها شدهاند.
🔸از جمله اموري که فلسفهپژوهان و کساني که با فلسفه سروکار دارند که بايد جدي بگيرند و يک مقدار در دوران ما مغفول واقع شد و ما آسيب ديديم مباحث نفس و حکمت عملي است.
🔸موضوعاتي که يک فيلسوف ميتواند در آن بيانديشد تا مسأله امتدادها جدي گرفته شود، بايد شناسايي و به فضاي فلسفي عرضه شود و فيلسوف ناظر به آنها بحث کند.
📌متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا
🆔 @parsania_net
نگاهی به افق معرفتی علامه طباطبایی.pdf
115.1K
🔰 نگاهی به افق معرفتی علامه طباطبایی
💠 انسان یک موجود تاریخی در سنت گذشته نیست بلکه در یک افقی قرار دارد که خلافت الهی است. افق معرفتی علامه، چنین معرفتی است و به نظر میرسد این رویکرد میتواند مشکل معرفت را در قدم نخست و فهم «دیگری» را در گام دوم حل کند.
💠 امروزه به «من» و «دیگری» در حوزه علومانسانی و اجتماعی بهعنوان یک مسأله نگریسته میشود و علامه طباطبایی از جمله متفکرانی است که در دو بعد «وجودشناختی» و «معرفتشناختی» به این مسأله پرداخته است، ایشان مسیری که در «برهان صدیقین» پیش میگیرند، ارتباط میانفرهنگی یا به تعبیری «دیگری» را به تأمل میگذارند.
📌سایت استاد پارسانیا
🆔 @parsania_net
💠به همت مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) برگزار می شود:
🔰نشست تخصصی نگرشی نوین به فلسفه فرهنگ
🔸با محوریت کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگ اثر استاد یزدان پناه
📆زمان:
🗓پنج شنبه مورخ 26 آبان ماه
🕒ساعت 15
📌مکان:
دانشگاه باقرالعلوم ع، سالن اجتماعات امام حسین (علیه السلام)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
@rahbariefarhang
🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسفارج۶ استاد پارسانیا ۲۳ آبان۱۴۰۱ .mp3
13.08M
🎙درس اسفار _ ج ۶ _استاد پارسانیا _ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
#اسفار_ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
💠 @parsania_net
May 11
برابری جنسیتی یا عدالت جنسیتی
در نظریه جهان های سه گانه استاد پارسانیا، جهان اول، جهان حقیقت است که انسان در نسبت با نفس الامر امور قرار دارد و جهان دوم و سوم، رقیقت و بسط معنایی - مفهومی - عملی آن حقیقت است که در جهان اول است. جهان دوم و سوم تجلی گاه آن جهان اول است، رقیقت آن جهان اول است. لذا مدام در بین این سه جهان در حرکتیم تا بتوانیم لوازم و دلالتهای آن حقیقت را در رقیقت دنبال کنیم. سیاستگذاری هم تعویقی است که در این حرکت مداوم اتفاق می افتد؛ یعنی تعویقی است که در جهان دوم و سوم رخ می دهد برای تجلی دقیق تر آن حقیقت. این تعویق برای عمل سیاستمدار است برای این تجلی. انقلاب فرانسه نحوه ای از نسبت را در جهان اول رقم زده است و انقلاب اسلامی نیز نحوه ای دیگر. این حرکت از جهان اول به جهان دوم و سوم علی الدوام است و حد ندارد. در جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء نیز این حرکت مدام ادامه دارد، چون در نحوه ای از نسبت در جهان اول، جسمانیت در جهان دوم و سوم به رقیقت آن حقیقت، حادث شده است و در حرکت جوهری به ساحت روحانیت ارتقاء یافته است. این حرکت و چرخش بین جسمانیت و روحانیت نیز علی الدوام است. لذا چنانچه در نحوه ی نسبت انقلاب فرانسه بایستیم، برابری جنسیتی را در جهان دوم و سوم دنبال خواهیم کرد؛ و جسمانیتی در جهان دوم و سوم حادث خواهد شد که هم جنس گرایانه خواهد بود تا در وجه روحانی آن به صورت ایده برابری جنسیتی، به حرکت جوهری، رقم زده شود. در انقلاب اسلامی که نسبت دیگری با امور رقم زده شده است، جسمانیت دیگری و روحانیت متفاوتی در تناسب با ایده عدالت جنسیتی رقم می خورد.
@philosophyofsocialscience
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسفار ج۶ استاد پارسانیا۲۴ آبان۱۴۰۱.mp3
15.46M
🎙درس اسفار _ ج ۶ _استاد پارسانیا _ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
#اسفار_ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
💠 @parsania_net
May 11