#معرفی_کتاب
📘کتاب فلسفه و روش علوم اجتماعی اثر جدید استاد حمید پارسانیا
@parsania_net
حمید پارسانیا
#معرفی_کتاب 📘کتاب فلسفه و روش علوم اجتماعی اثر جدید استاد حمید پارسانیا @parsania_net
#معرفی_کتاب
📘کتاب فلسفه و روش علوم اجتماعی اثر جدید استاد حمید پارسانیا
🔹این کتاب مشتمل بر ده گفتار و مقاله است که بخشی از عقبههای معرفتی علم مدرن که اولا، بیشتر هستیشناختی و معرفتشناختی است و ثانیا، تأثیر مباشر و قریب در هویت علم دارند، اشاره کرده و تطورات این عقبهها را در تعامل با تحولات علم پیگیری کرده است.
🔸همچنین به موازات آن عقبههای متناظر با آنها را در فرهنگ اسلامی و خصوصا ایرانی دنبال کرده و ظرفیتهای منطقی آنها را برای تعامل و تدوین دانشها و نظریههای مورد نیاز جامعه اسلامی به بحث و گفتگو گذاشته است.
🔻مهمترین مفاهیمی که در این اثر از دو بعد هستیشناختی و معرفتشناختی موضوع بحث بودهاند این موارد است: عقل، وحی، نقل، شهود، روش و علم تجربی، تجریدی و نیز علم سکولار و علم دینی.
🔹هفت گفتار و مقاله منتشر شده در این اثر در طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی از سال 1394 تا کنون ارائه شده است و گفتار و مقاله دیگر مربوط به نشستی در وزارت علوم اندونزی در جاکارتا، بیروت و آخرین آنها نیز در مجمع عالی حکمت قم بوده است.
🔸این کتاب با توجه به شبکه مفهومی نظریههای علمی و مفاهیم فرادست و فرودست آنها و حضور آنها در فرهنگ رقیب، تلاش میکند به حضور چالشهای فرهنگی مدرن در متن و حاشیه فرهنگ اسلامی اشاره کرده و راهبرد مواجهه خلاق با آن را طرح نماید.
🔻این راهبرد را میتوان در مسیر توجه به فلسفه علوم اجتماعی و یا فلسفه و روش علوم اجتماعی جستجو کرد و لکن مسیری که اثر پیشِ رو معرفی مینماید، مقید به مسائلی نیستند که در چند دهه اخیر در کشورهای اروپایی بهگونهای سیال و متنوع محل بحث قرار گرفتهاند، بلکه به موازات مسائل مدرن، به مسائل در چارچوب فرهنگی موجود در فرهنگ اسلامی که متأثر از عقل، نقل، وحی، شهود و تجربه است میپردازد.
این کتاب به همت انتشارات بوستان کتاب و همکاری موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شده است.
💠 @parsania_net
87.2.16 .mp3
17.43M
#درسگفتار | #صوت
🔰علم دینی
🎙استاد پارسانیا
📝جلسه اول
📆تاریخ: 16. 2. 1387
📎مجمع عالی حکمت اسلامی
💠 @parsania_net
87.2.23 .mp3
16.38M
#درسگفتار | #صوت
🔰علم دینی
🎙استاد پارسانیا
📝جلسه دوم
📆تاریخ: 23. 2. 1387
📎مجمع عالی حکمت اسلامی
💠 @parsania_net
#کوتاه_نوشت
🔹قرآن اصلا عنصری به اسم «جنسیت» را در حقیقت انسانی دخیل نمیداند و بسیاری از خطابهای قرآن متوجه حقیقت انسانی است؛ حقیقتی که زن بودن یا مرد بودن مقوم آن نیست.
#جنسیت
📎 لینک ویراستی
💠 @parsania_net
🔹#هم_اندیشی_رمضانی
🔻نشست سوم
💬 مسئله الگوی مشارکت مؤسسات و نهادهای حوزوی در فرآیند تصمیمسازی شورای عالی انقلاب فرهنگی
💢با حضور مهمان گرامی:
✔️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر استاد حمید پارسانیا
(رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی)
✔️دبیر جلسه: دکتر مجتبی رستمی کیا
(مدیر دفتر حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه های علمیه)
💠 @parsania_net
📌 پوستین وارنه منافقان در تقابل با حکومت علوی(ع)
✴️ پس از ۲۵ سال، امیرالمؤمنین علی(ع) حدود پنج سال در مسند قدرت قرار گرفت، در آن مدت سعی کرد ارزشها و مفاهیم اسلامی و توحید را در حوزۀ فرهنگ مستقر کند.
🔶او قرآن ناطق بود و سعی میکرد با تمام تحریفاتی که قبل از او رخداده بود مقابله کند و آنها را به مسیر خود بازگرداند، تعبیر امیرالمؤمنین(ع) در عبارتی که به مالک دارد، این است که یا مالک؛ اشرار منافقینی هستند که در ذیل پوشش دین، آن را بهصورت پوستین وارونه درآوردند.
🔻تحریفاتی که رخ میداد، باعث میشد که اسلام از عرصۀ فرهنگ حذف شود و آنچه که غیر اسلام است به اسم اسلام قرار بگیرد، پس آنچه که کفر بود و آن ارزشهایی که غیر از اسلام بود، با غلبۀ فرهنگ اسلام در ذیل پوشش مفاهیم اسلامی باید رخ میداد و امتداد این غلبه موجب میشد تا باز بهتدریج این مفاهیم بازگردد و به اسم اسلام آنچه که در عصبیت و مناسبات عرب وجود داشت و بهعنوان سلطنت میدیدند، بر فرهنگ جامعه مسلط شود.
♦️فردی به نام مغیره در جلسهای در کنار معاویه حضور داشت، هنگام بازگشت به منزلش با فرزند خود از معاویه شکوه و شکایت کرد و گفت: «این آدم اصلاً دین ندارد، به معاویه گفتم؛ حال که به قدرت رسیدهای، با فرزندان رسول خدا(ص) و با بنیهاشم(ع) از سر قدرت، درگیری نداشته باش، چرا به آنها فشار میآوری، مقداری با آنها ملاطفت کن. موقع اذان شد، معاویه آنجا اظهار کرد که هنوز از این مأذنه نام رسولالله(ص) در کنار نام خدا میآید و قدرت ما باید در ذیل نام آنها باشد».
🔺معاویه اصل اسلام را هم بهعنوان رقابت قبیلهای میدید و اصلاً باور نمیکرد حقیقتی بهنام توحید وجود داشته باشد و این مسأله برای او سخت و دشوار بود؛ آنها نتوانستند قرآن و توحید را از عرصۀ فرهنگ که آخرین سنگر برای حضور اسلام و نتیجۀ تلاشهای نبیاکرم(ص) و مؤمنین صدر اسلام بود را حذف کنند.
🎙#استاد_حمید_پارسانیا
💠 @parsania_net
📷#گزارش_تصویری
📌سومین نشست هم اندیشی رمضانی
💬 مسئله الگوی مشارکت مؤسسات و نهادهای حوزوی در فرآیند تصمیمسازی شورای عالی انقلاب فرهنگی
💢با حضور مهمان گرامی:
✔️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر استاد حمید پارسانیا
(رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی)
✔️دبیر جلسه: دکتر مجتبی رستمی کیا
(مدیر دفتر حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه های علمیه)
🗓19 فروردین 1402
https://eitaa.com/maana_hamandishi
#استاد_حمید_پارسانیا
💠 @parsania_net
حمید پارسانیا
#درسگفتار | #صوت 🔰علم دینی 🎙استاد پارسانیا 📝جلسه دوم 📆تاریخ: 23. 2. 1387 📎مجمع عالی حکمت اسلامی
87.2.30.mp3
14.88M
#درسگفتار | #صوت
🔰علم دینی
🎙استاد پارسانیا
📝جلسه سوم
📆تاریخ: 30. 2. 1387
📎مجمع عالی حکمت اسلامی
💠 @parsania_net
حمید پارسانیا
#درسگفتار | #صوت 🔰علم دینی 🎙استاد پارسانیا 📝جلسه سوم 📆تاریخ: 30. 2. 1387 📎مجمع عالی حکمت اسلامی
87.3.13.mp3
12.13M
#درسگفتار | #صوت
🔰علم دینی
🎙استاد پارسانیا
📝جلسه چهارم
📆تاریخ: 13. 3. 1387
📎مجمع عالی حکمت اسلامی
💠 @parsania_net
💠 تقارن بهار ملكوت با بهار طبیعت، تاثیر بسزایی در روحیات انسان دارد
❇️ همانگونه كه طبیعتِ بدن انسان از طبیعت اثر میپذیرد، روح و جان انسان هم از ملكوت عالم اثر میپذیرد، همان طور كه مُلك را تحولی است و فصلهایی است، ملكوت را هم همین گونه است.
🔶انسان احساس میكند ساعات مختلف طبیعت در جسم و روحش اثر میگذارد، انسان غروب یك حالی دارد و به هنگام طلوع خورشید حال دیگری و در میانه روز هم حال دیگری دارد.
🔷 در واقع طبیعت در وجود انسان اثر میگذارد و این طبیعت را ملكوتی است و آن حالات هم كسانی كه رصد جانشان را بكنند، تغییر حالات جان خودشان را با آن حوزه تحولات مشاهده میكنند.
✅ انسان وقتی مراقب باشد میبیند گاهی به سادگی به سوی خیر تمایل دارد و به سهولت از یك كاری كه ناشایسته است عبور میكند و رغبتی ندارد. اینجا همان نسیمهایی است كه از ملكوت عالم وزیدن میگیرد.
🔻نشستن با افرادی كه حالات و روحیاتی دارند در حالات و روحیات انسان اثر میگذارد. مكانها و زمانها هم به تناسب آن باطنی كه دارند در باطن وجود انسان اثر میگذارند.
🔹با توجه به تقارن بهار ملكوت با بهار طبیعت؛ بهار ملكوت همین ماه مبارك رمضان و ماه رجب و ماه شعبان است. اینها بهار ملكوت عالم هستند و این دو در این ایام با هم همراه شدند. انسان همان گونه كه این تغییر را در ظاهر طبیعت احساس میكند، وقتی تغییر ملكوتی را هم رصد كند، در وجود خودش احساس خواهد كرد.
🎙#استاد_حمید_پارسانیا
#ماه_رمضان
💠 @parsania_net
📣 مراسم تشییع پیکر مرحوم عماد افروغ
🔺مراسم تشییع پیکر عماد افروغ تحلیلگر سیاسی، استاد جامعهشناسی و نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی صبح امروز از مقابل مسجد دانشگاه تهران برگزار شد.
💠 @parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان آیتالله جوادی آملی پیش از اقامه نماز میت بر پیکر مرحوم عماد افروغ
بخشی از سخنان آیتالله جوادی آملی به شرح زیر است:
انسان دو بار مهمان خداست.
یکی در سفر مکه و یک بار در ماه مبارک رمضان.
خدا اعلام کرد من دو بار از شما دعوت کردم و مهمانی از شما را قبول کردم.
من هرجا نمیروم.
💠 @parsania_net
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال دکتر افروغ بر فرزندان و خانواده ایشان بر اصحاب علوم اجتماعی و جامعه علمی به دوست داران انقلاب و درد مندان امت و جامعه اسلامی و به همه عزیزانی که تجدید حیات معنوی و رنسانس دینی جامعه بشری را در جهت تحقق جامعه مهدوی دنبال میکنند تسلیت باد.
دکتر افروغ همانگونه که همواره اعلام میداشت هویت خود را در مسیر رشد و بالندگی انقلاب اسلامی ایران و آرمانهای جهانی آن تعریف میکرد. او تلاش پیگیر و دردمندانه خود را در مسیر گسترش لایه های فرهنگی جوشش فعال امت اسلامی و نقد سازه ها و ساختارهای نظری مسلط بر جامعه معاصر بشری دنبال می کرد و جایگاه خود را در حلقه وصل تعامل خلاق و فعال دو نهاد دانشگاه و حوزه جستجو میکرد.
او می کوشید تا به تعبیر خود لایه های عمیق فرهنگ اسلامی را که ریشه در متون و نصوص دینی داشت و به نظر او در حکمت اسلامی به طور عام و فلسفه صدرایی به طور خاص تجسم یافته بود در سازه های نظری و ساختارها و کنش های اجتماعی جامعه اسلامی ایران شناسایی کند و این رسالت را در فعالیتهای مختلف علمی فرهنگی و اجتماعی خود در نظر میگرفت.
بیش از دو دهه آمد و شد مستمر و اغلب هفته گی او به قم بخشی مهم از جهاد علمی اوست و ثمره این تلاش همراهی برای تکوین رشته هایی نظیر فلسفه علوم اجتماعی و باز آرایی دانش اجتماعی مسلمین و تربیت طلاب و دانشجویان و تدوین رساله های و تالیف کتب علمی است.
این استاد در لیله القدر ضیافت الهی به ملکوت اعلی پیوست تا قضای الهی را از افق آسمانی در تحقق آرمانهای تاریخی خود ببیند و تقدیر خداوند را در رشد و توسعه امت اسلامی نظاره کند .
حمید پارسانیا
۱۴۰۲/۱/۲۶
💠 @parsania_net
#کوتاه_نوشت
▪️دکتر افروغ همانگونه که همواره اعلام میداشت هویت خود را در مسیر رشد و بالندگی انقلاب اسلامی ایران و آرمانهای جهانی آن تعریف میکرد.
#عماد_افروغ
📎 لینک مطلب
💠 @parsania_net
💠 حال ما بعد از ماه رمضان چگونه باید باشد؟/ ارتباط بیت اول دیوان حافظ با حدیث نبوی(ص)
✴️ ما در ماه مبارک رمضان مهمان خدا و ضیافت الهی بودیم و مصداق وضعیت ما در این ماه همانند کسی است که این حدیث نبوی درباره او سخن میگوید. «الا وَ انَّ لِرَبِّکُمْ فِى ایّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحَاتٍ ألا فَتَعَرَّضُوا لَهَا وَ لا تُعْرِضُوا عَنْهَا»؛ آگاه باشید در روزگاران زندگی شما نفحات و نسیمهایی از عالم غیب وزیدن میگیرد. به این نسیمها چنگ بزنید و از آنها روی برنگردانید.
💢وضعیت ما در پایان ماه مبارک رمضان و آغار ماه شوال، وضعیت مجذوب سالک است یعنی کسی که جذبه او را فرا گرفته، طعم مهمانی و با محبوب بودن را چشیده و حالا او را رها میکنند که از این پس با پای سلوک، دیگر بار بازگردد و در واقع آن جذبه را خداوند خداوند متعال باید نصیب او کند. از این رو این حال جاذب سالک حالی است که لسان الغیب حافظ شیرازی در همان بیت نخستین دیوانش وصف میکند.
🔰 «الا یا ایها الساقی، ادر کاساً و ناولها/ که عشق آسان نمود اول، ولی افتاد مشکلها» ترجمه همان روایت نبوی است، حافظ اینجا حال همان کسی را میگوید که از ماه مبارک رمضان بیرون آمده؛ ای کسی که مرا مهمان کردی، ادر کاساً و ناولها؛ یک جام دیگری بریز و نصیب ما کن، که عشق آسان نمود اول، ولی افتاد مشکلها؛ در حال آن جذبه، ما عشق و محبت تو را چشیدیم؛ اما حالا بعد از پایان یافتن ماه مبارک رمضان به خود واگذار شدهایم؛ افتاد مشکلها. از حالا به بعد باید با پای سلوک خودمان به سوی تو بازگردیم.
🌿 بعد از ماه مبارک باید در انتظار عرفات باشیم؛ در عرفات وقتی به سوی حق بازگشتیم و دگربار معرفت حق نصیب ما شد به «مشعر» قدم میگذاریم و بعد در «منا» قربانی میکنیم. انشاءالله با سرمایهای که در این ماه مبارک اندوختهایم خداوند متعال، مسیر مجدد معرفت، شروع و قربانی کردن نفس و گذر از خود و خودیها را نصیب ما بگرداند و البته ما باید با سلوک، تلاش و مجاهدت، به سوی حق بازگردیم تا آنچه را که داشتهایم و اکنون از آن دور ماندهایم بار دیگر به ما هدیه شود.
📌متن تفصیلی در سایت
🎙#استاد_حمید_پارسانیا
#ماه_رمضان
💠 @parsania_net
هدایت شده از دوستانِ کتاب
hadees_peimaneh.pdf
2.39M
📗کتاب «حدیث پیمانه»
پژوهشی در انقلاب اسلامی
✍️حمید پارسانیا
💠کتاب «حدیث پیمانه» از نگاه رهبر انقلاب:
▶️ کتاب #حدیث_پیمانه نوشتهٔ شماست؟ کتاب بسیار خوبی است. مدتها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله میکردم و میگفتم:
✅«فرق فلسفهٔ ما با فلسفهٔ غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تاکنون) این است که فلسفهٔ غرب، همیشه یک دنباله و ادامهٔ اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است؛ اما فلسفهٔ ما ادامهٔ اجتماعی و سیاسی نداشته است.
✅ حداکثرش به ادامهٔ تربیت فردی رسیده؛ والا اینکه فلسفهٔ ما بگوید شکل حکومت چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست، ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است، چنین ادامهای ندارد. در حالی که همهٔ این مبانی میتواند مبنای فلسفهٔ اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد.»
✅ وقتی من ترتیب و فصلبندی کتاب شما را (البته همهاش را نخواندهام) نگاه کردم، دیدم این کار شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کردهاید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیدهاید.
✅ این چیز باارزشی است. الحمدلله اینطور فکرها در جامعهٔ ما حضور دارد. از اینها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، درست است. باید متمسّک به مبانی بود.
🎙بیانات رهبر انقلاب در دیدار هیئتمدیرهٔ دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم، ۲۹دی۱۳۸۰
📚منشور حوزه و روحانیت، ج۵، ص۳۱۰تا۳۱۱
@parsania_net
#دوستان_کتاب
📚@dostaneketab
💢 محدود کردن قضایای علمی به گزارههای محسوس و آزمونپذیر در رویکرد پوزیتویستی
✴️ سه تلقی پوزیتویستی، تفهمی و پسامدرن از علم، هر یک تفسیری از علم را بههمراه دارند که به اقتضای لوازم منطقی خود، نه با نگاه دینی به هستی و سلوک دینی و نه با تدین و زیست مؤمنانه و نه با فرهنگ و تمدن دینی و اسلامی و نه با تمدن و نصوص روایی و قرآنی سازگارند. این سه تلقی بهرغم اختلافاتی که با یکدیگر دارند از مقتضیات فرهنگ مدرن غرب بوده و از لوازم منطقی رویکرد سکولار و دنیوی به هستی هستند.
💠 نگاه دینی به هستی در گرو اذعان و اعتقاد به هستی قدسی و امر متعالی است و اذعان و اعتقاد به چنین امری به لحاظ منطقی مستلزم پذیرش ارزش علمی مفاهیم و گزارههایی است که از اصل تحقق آن هستی قدسی خبر میدهند.
🌀 یعنی چنین اعتقادی با انکار ارزش علمی گزارههایی که حکایت از امر مقدس و متعالی میکند و با الحاق اینگونه از معارف به قلمرو انسانیات، بهعنوان برساختههای صرفاً فرهنگی و تاریخی ناسازگار است؛ و این در حالی است که تلقّی پسامدرن با دو تلقّی دیگر در نفی ارزش علمی گزارههای مزبور اختلافی ندارند و اختلاف آنها تنها در کاشفیت و عینی بودن گزارههای محسوس و آزمونپذیر است.
✳️ قرآن کریم از بنیاسرائیل بهعنوان کسانی یاد میکند که قضایای علمی را به گزارههای محسوس و آزمونپذیر محدود میکنند و درباره آنها میگوید که به موسی گفتند، ما به تو ایمان نمیآوریم مگر اینکه خداوند را آشکارا ببینیم: «قالو لن نؤمن لک حتی نری الله جهرة».
🔻 در آیات و روایات فراوانی از محسوس و جسمانی نبودن خداوند سبحان سخن گفته شده است و بر این نکته تأکید شده است که خداوند با حس شناخته نمیشود و با چشم دیده نمیشود، بلکه علم به او با غیر حس است؛ و این روایات و آیات، با تلقیاتی که امور غیرحسی را معرفت علمی نمیدانند ناسازگار است.
🔷 در قرآن کریم با آن که از حس بهعنوان ابزار شناخت علمی یاد شده است، علم به معرفت حسی محدود نمیشود و از علم عقلی یا علومی که بهوسیله قلب، وحی یا مانند آن تأمین میشوند، سخن گفته شده است. در متون مزبور علوم حسی، عقلی یا وحیانی، علومی، مستقل و گسیخته از یکدیگر نیستند، بلکه علومی وابسته و پیوسته به یکدیگرند به این معنا که کسی که از عقل و قلب سلیم برخوردار نباشد علوم حسی و تجربی او نیز گرفتار آسیب میشود.
🎙#استاد_حمید_پارسانیا
💠 @parsania_net
یادداشتی درس آموز از مرحوم استاد دکتر افروغ خطاب به حجه الاسلام دکتر مریجی؛
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
سلام جناب آقای دکتر مریجی عزیز، شاید جنابعالی بهتر و بیشتر از سایر عزیزان دانشگاه باقرالعلوم و شاید هم در قم، حقیر و شرایط روحی و روانی ام را می شناسید. همواره به دنبال یک آرامش روحی برای کار علمی مقبول خود می گشتم. این را نه در دانشگاه تربیت مدرس یافتم نه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، اما این آرامش را در قم و دانشگاه باقرالعلوم یافتم. ان جا بهترین محمل برای تجلی تلاش ها و پروزه های علمی بنده بود. جایی که می توانستم اول و آخر فعالیت های علمی خودم را سامان دهم. فعالیت هایی که غالبا حقیقی بودند تا اعتباری. حقیقی بودن هم در محتوا هم در شکل. ان جا را حتی مهم تر و معتبرتر از دانشگاه تهران یافتم. ان گونه که پیشنهاد عضویت هیات علمی این دانشگاه در دو گروه علوم اجتماعی و علوم سیاسی را رد کردم. در دانشگاه باقرالعلوم گمشده خود را یافتم. بسیار جذب منش و سلوک اخلاقی برخی دانش پژوهان شدم. با نگاه به صورت برخی از آنها پی به سیرت پاک آنها می بردم و آرام می گرفتم. ان جا بوی دین و اخلاق می داد. طبیعی بود که در برابر فاصله گیری از این روح و این منش و متاثر شدن از مرزبندی های کاذب رسمی و به نام جمهوری اسلامی متاسف و متاثر شوم و واکنش نشان دهم. شاید از این واکنش های بنده تفسیر دایه مهربان تر از مادر هم می شد. اما محل اعتنای بنده نبود. نگاه بنده به آنجا شخصی نبود، نگاهی تاریخی و برخاسته از یک سنت و تجربه متراکم تاریخی بود. قدر خود را بدانید و در برابر تندباد حوادث ناروا و تلخ تحمیلی ولو به نام جمهوری اسلامی و نهادهای به اصطلاح بالاسری مقاومت کنید و گرفتار اعتباریات و عناوین و قالب های کاذب نشوید. بیشتر به محتوا و تعین در علم بیندیشید و از شاخص های تعیینی بپرهیزید. سربلند و معزز باشید.☘️🌹
💠 @parsania_net