eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
449 عکس
154 ویدیو
88 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا @admin_parsania :ادمین👤 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 💠 سایت 💠 ایتا 💠 بله 💠 سروش 🆔 پیوند کانال در پیام‌رسان‌های مختلف
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسفار استادپارسانیا۲۶مهر۱۴۰۱.m4a
45.7M
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - ۲۶ مهر ۱۴۰۱ ۲۶ مهر ۱۴۰۱ 💠 @parsania_net
حمید پارسانیا
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - ۲۶ مهر ۱۴۰۱ #اسفار_ ۲۶ مهر ۱۴۰۱ 💠 @parsania_net
💠 درآمدی بر پروژه فکری استاد حمید پارسانیا 🔸حمید پارسانیا از معدود کسانی است که طی سه دهه اخیر کوشیده است فارغ از مشهورات آکادمیک و شئونات حوزوی، «مسئله» داشته باشد؛ به این مسائل بیاندیشد، پاسخهایی «تألیف» و در نهایت منتشر کند؛ بنابراین اگر پروژه فکری را دستکم شامل مؤلفه های‌ فوق بدانیم، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا صاحب یک پروژه ‌ی فکری است که از قضا بر مهمترین و موثرترین مسئله ‌های فکری روزگار ما متمرکز بوده و به تألیف ایده های نابی منتهی شده است؛ با این حال چگونه است که این پروژه ‌ی ذوابعاد و ‌مهم، در کلیت خود مورد تأمل قرار نمیگیرد و گزارشی از آن به دست داده نمیشود؟ 💠 پروژه ای در کشاکش سنت و تجدد 🔸نمی‌توان انکار کرد که برنامه فکری حمید پارسانیا سخت متأثر از مواجهه عالم اسلام با امر مدرن است، اگر مواجهه ما با مدرنیته نبود یا این مواجهه برای پارسانیا مسئله نبود؛ او در یکی از مدرسه ‌های فیضیه اسفار نمی‌گفت؛ اگر چه دیگر کرسی‌های اسفار به راه بود؛ او به تهران و دانشکده علوم اجتماعی نمی‌رفت؛ اگر چه به احتمال زیاد این دانشکده برقرار بود. 🔸بررسی این خط فکری اما محتاج دانستن موقعیت کلی است که این متفکر نسبت به مدرنیته دارد: در میانه مواجهه ‌های گوناگون با امر مدرن، حمید پارسانیا در کجا ایستاده است؟ 💠 خوانش همدلانه از سنت و پرسش منتقدانه از تجدد 🔸حمید پارسانیا عمیقاً به ذخیره معرفتی عالم اسلامی تعلق خاطر دارد؛ در فلسفه، حکمت صدرایی را مبنای کار خود قرار داده است، هر روز صبح در حلقه درسی خود در فیضیه متن اسفار اربعه را با دقت هرچه تمام می‌کاود؛ ضمیرها و تقدیرها با ارجاع به حاشیه ها و تحلیل‌ها به دقت توضیح می‎دهد؛ کار مهم دیگر او تدوین تقریرات درس اسفار آیت الله جوادی آملی است که تاکنون هفده جلد آن با عنوان رحیق مختوم (ج ۱۷، ۱۳۹۵) منتشر شده است... 🔸پارسانیا می‌کوشد حکمت صدرایی را در سطوح گوناگون، از نظریه فرهنگی و نظریه اجتماعی تا فلسفه فیزیک و نیز در سطح سیاست گذاری فعال کند. در سالهای اخیر بر درس گفتارها، مقالات، پایان نامه ها و رساله های پر تعدادی کار شده که حاصل کوششهای پارسانیا برای بسط حکمت صدرایی به عرصه ی معرفت اجتماعی است. نام بردن این آثار از حوصله ی این نوشتار خارج است، هر چند بررسی جامع پروژه ی پارسانیا مستلزم تشریح ابعاد این کوششها و یا دستکم مرور محتوایی این آثار است. ✍️ حجت‌الاسلام مجتبی نامخواه 🌀متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا 🆔 @parsania_net
♻️ حوزه علمیه، دین و راهبردهای فرهنگ عمومی 💠 «دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی» با هدف پاسخ به مسائل و نیازهای پژوهشی جامعه، نظام اسلامی و حوزه در معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در حال فعالیت است. 💠 به این‌منظور 28 کمیته تخصصی در دبیرخانه تشکیل و اولویت‌های مرتبط به هر کمیته بعد از برگزاری جلسات هم‌اندیشی علمی با حضور اساتید و صاحب‌نظران در هر کمیته تهیه شده است. 💠 (برای اطلاعات بیشتر از اولویت‌های مصوب مورد حمایت و همچنین نحوه و مراتب حمایت، به کانال دبیرخانه در شبکه پیام‌رسان ایتا مراجعه کنید: hdabirkhane@) 💠 با توجه به رویکرد مسئله‌محور در دبیرخانه حمایت، بررسی حوادث مهر 1401 در کشور با رویکرد حوزوی و در راستای پاسخ به مسائل نظام و جامعه در دستور کار قرار گرفت. 💠 در این راستا اولویتهای پژوهشی طراحی و اطلاع‌رسانی شد ولی افزون بر آن هم‌اندیشی "حوزه علمیه، دین و راهبردهای فرهنگ عمومی" در دبیرخانه حمایت برنامه‌ریزی و اجرا شد. 💠 این هم‌اندیشی با مشارکت مدیران و اعضای علمی گروه‌های دبیرخانه و سایر شخصیت‌های علمی مرتبط با دبیرخانه برگزار می‌شود. 💠 این هم‌اندیشی به هدف جلب توجه نخبگان حوزه به موضوعات و مسائل روز و تولید ادبیات دانش دینی در راستای مسائل سیاسی اجتماعی با بهره‌گیری از شخصیت‌های حوزوی انجام می‌شود. 🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صدا ۰۰۳.m4a
44.24M
🎙 درس اصول کافی - استاد پارسانیا - ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۱ 💠 @parsania_net
💠 نسبت فرهنگ با علم مدرن 🔸در طول تاریخ، ما با فرهنگ‌های متفاوتی مواجه شدیم و سطوح مواجهه ما تفاوت داشته است؛ با مغول مواجه شدیم و اینها آمدند و لبه مواجهه، شمشیر و قدرت نظامی بود؛ اما ما دست برتر را در رابطه با شناخت هویت فرهنگی آنها داشتیم و به سرعت به لحاظ فرهنگی آنها را هضم کردیم؛ چندان که مغول، کارگزاران این فرهنگ می‌شوند. 🔸اما در مواجهه جدید؛ نه اینکه نظامی نیست، بلکه مواجهات نخست ما نظامی است؛ یعنی عباس میرزا قدرت توپ و قدرت نظامی آنها را می‌دید و ابتدا نگاه فناورانه داشتیم؛ لذا دارالفنون ساختیم؛ اما هنوز هم متأسفانه نگاه فناورانه داریم و توجه به عمق تفاوت‌های فرهنگی و لایه‌های عمیق فرهنگی عجیبی که وجود دارد و هویت‌های فرهنگی نداریم!!! 🔸ما حتی از بخش آموزش عالی خودمان، لفظ فرهنگ را حذف کردیم؛ یعنی نسبت فرهنگ را با علم مدرن ندیدیم و هنوز نگاه دارالفنونی داریم؛ گویی هنوز در گام‌های نخستین تجربه خودمان هستیم... 🆔@parsania_net