پرتو اشراق
🌙 📖 #دعاى_روز بیست و چهارم #ماه_رمضان
⚜ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ فِيهِ مَا يُرْضِيكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِمَّا يُؤْذِيكَ وَ أَسْأَلُكَ التَّوْفِيقَ فِيهِ لِأَنْ أُطِيعَكَ وَ لا أَعْصِيَكَ يَا جَوَادَ السَّائِلِينَ؛
⚜ خدايا در اين ماه آنچه تو را خشنود مى كند از تو درخواست می كنم، و از آنچه تو را ناخشنود می كند به تو پناه مى آورم، و از تو در اين ماه توفيق اطاعت و ترك نافرمانى ات را خواستارم، اى بخشنده به نيازمندان.
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔 eitaa.com/partoweshraq
▶🆔 sapp.ir/partoweshraq
🌹 #سواد_زندگی
👨🏫 هر کسی که قدم به زندگی شما می گذارد، یک معلم است.
📖 حتی اگر شما را عصبی کند باز هم درسی به شما آموخته است زیرا محدودیتهای شما را نشانتان داده است.
👤🗣 پس آگاهانه و با آرامش با اطرافيان رفتار كنيد و از تنش و درگيرى و بحث بپرهيزيد.
⛔ هرگز فکر نکنید که اگر فلان مرحله زندگی بگذرد، همه چیز درست میشود...
💚 از همه چالشها لذت ببرید، هنر زندگی، دوست داشتن مسیر زندگی است...
👣 خوشبختی در مسیر است، نه در مقصد!
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔 eitaa.com/partoweshraq
▶🆔 sapp.ir/partoweshraq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #ببینید
💚 وقتے به خاطر خــدا و دل امام زمان (عج) گنـ📛ـاه نکردی!
🌹شـــک نکن که مورد لطـف و رحمت خدا قـرار می گیری...
🎙استاد #رائفی_پور
🌐 @partoweshraq
پرتو اشراق
🛌 زن کشاورزی بیمار شد.
💒 کشاورز به سراغ مرد مقدسی رفت و از او خواست برای سلامتی زنش دعا کند.
✋راهب دست به دعا برداشت و از خدا خواست همه ی بیماران را شفا بخشد.
👨🏼🌾 ناگهان کشاورز دعای او را قطع کرد و گفت: «صبر کنید. از شما خواستم برای زنم دعا کنید؛ اما شما برای همهی مریض ها دعا می کنید!!»
👴🏻راهب گفت: «برای زنت دعا می کنم!»
👨🏼 کشاورز گفت: «اما برای همه دعا کردید. با این دعا، ممکن است حال همسایه ام که مریض است، خوب شود و من اصلاً از او خوشم نمی آید!!»
👴🏻 راهب گفت: «تو چیزی از درمان نمی دانی. وقتی برای همه دعا می کنم، دعاهای خودم را با دعاهای هزاران نفر دیگری که همین الان برای بیماران خود دعا می کنند، متحد می کنم. وقتی این دعاها با هم متحد شوند، چنان نیرویی می یابند که تا درگاه خدا می رسند و سود آن نصیب همگان می شود. دعاهای جدا جدا و منفرد، نیروی چندانی ندارند و به جایی نمی رسند».
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔 eitaa.com/partoweshraq
▶🆔 sapp.ir/partoweshraq
💠❓📚 ✍💠 #پــرســمــان
❓سئوال: اهل سنت در مساجدشان ابتدا #افطار می کنند سپس #نماز می خوانند اما در مساجد ما این مساله بالعکس است، آیا بهتر نبود که ما هم چنین می کردیم و با آرامش بیشتری نماز می خواندیم؟
✅ پاسخ:
📚 در روایات ما آمده است که شایسته آن است، ابتدا نماز خوانده شود، سپس افطار صورت گیرد مگر در دو صورت:
1⃣ افرادی منتظر افطار کردن با انسان باشند.
2⃣ تشنگی و گرسنگی بیش از حد، مانع از آن است که انسان نماز را با حضور قلب کامل بجا آورد.
⚜ امام صادق (علیه السلام) فرمود:
🔅«برای #روزه دار مستحب است، در صورتی که قدرت بدنی دارد، قبل از آن که افطار کند، نماز بخواند».
📚 التهذیب، ج ۴، ص ١٩٩.
⚜ امام باقر (علیه السلام) فرمود:
🔅«در #ماه_رمضان ابتدا نماز بخوان سپس افطار کن مگر آنکه گروهی منتظر افطار با تو باشند... زیرا هم افطار بر تو واجب است و هم نماز، پس به امری اقدام کن که افضل و بهتر باشد و آن نماز است.
🔅این که با حالت روزه نماز بخوانی نزد من محبوب تر است».
📚 وسائل الشیعه، ج ١٠، ص ١۵٠.
⚜ و در روایت دیگر آمده است:
🔅«اگر می توانی بدون افطار کردن نماز را با رعایت تمام حدودش بجا آوری پس افضل تقدیم نماز بر افطار است و اگر گرسنگی و میل به غذا خوردن مانع از بجا آوردن کامل نماز می شود، ابتدا افطار کن سپس نماز بخوان».
📚 وسائل الشیعه، ج ١٠، ص ١۵١.
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔: eitaa.com/joinchat/2848915456C8c69e1d0c7
پرتو اشراق
1⃣4⃣ ریشه و معنی #ضرب_المثل اصطلاح «حاشیه رفتن!»
🗣 ﺣﺎﺷﯿﻪ ﺭﻓﺘﻦ (ﺍﯾﻦ ﺍﺻﻄﻼﺡ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﯽﺭﻭﺩ ﮐﻪ ﮐﺴﯽ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩﯼ ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺣﺪ ﻻﺯﻡ ﻭ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﮔﻔﺖوﮔﻮ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻣﻮﺟﺐﮐﺴﺎﻟﺖ ﺷﻨﻮﻧﺪﻩ ﯾﺎ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩﺍﺵ ﮔﺮﺩﺩ».
📖 ﻭﺍﮊﻩﯼ ﺣﺎﺷﯿﻪ ﺍﺯ «ﺣﺸﻮ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ «ﺯﺍﯾﺪ» ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﮐﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﭼﺎﭖ ﺍﺧﺘﺮﺍﻉ ﻧﺸﺪﻩ ﻧﺒﻮﺩ، ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺮﺍﻥ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﮐﺘﺎﺑﯽ ﺭﺍ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ، ﻧﻈﺮﺍﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻋﺒﺎﺭﺍﺗﯽ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﻭ ﮔﺎﻩ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﭘﯿﭽﯿﺪﻩ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭﻩﯼ ﻣﺘﻦ ﮐﺘﺎﺏ ﻣﯽﻧﻮﺷﺘﻨﺪ.
✍ ﺣﺎﺷﯿﻪ ﻧﻮﯾﺴﯽ ﺑﺮ ﻣﺘﻦ ﮐﺘﺎﺏ (ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﺤﺸﯿﻪ ﻣﯽﻧﺎﻣﻨﺪ) ﮐﺎﺭﯼ ﺳﺎﺩﻩ ﻭ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺁﺳﺎﻥﺗﺮ ﺍﺯ ﺗﺎﻟﯿﻒ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺻﺎﺣﺐﻧﻈﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻇﻬﺎﺭﻧﻈﺮ ﺩﺭ ﺭﺩ ﯾﺎ ﺗﮑﻤﯿﻞ ﻧﻈﺮ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩﯼ ﮐﺘﺎﺏﻫﺎ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﯽﮔﺮﻓﺘﻨﺪ.
🏰 ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩﯼ ﺻﻔﻮﯼ ﻭ ﻗﺎﺟﺎﺭ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺭﻩﯼ ﺣﺎﺷﯿﻪﻧﻮﯾﺴﯽ ﻧﺎﻣﯿﺪ، ﻋﺒﺎﺭﺍﺕ ﺣﺎﺷﯿﻪﺍﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺳﺨﺖ ﻭ ﭘﯿﭽﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩﻩﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺮﺧﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺯ ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺮﺍﻥ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺑﻮﺩﻩﺍﻧﺪ ﺑﺮ ﺣﻮﺍﺷﯽ ﻧﯿﺰ ﺣﺎﺷﯿﻪ ﺑﻨﻮﯾﺴﻨﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﮐﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻼﻟﺖ ﺫﻫﻦ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﻩ ﻭ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﻓﮑﺮ ﺍﻭ ﺍﺯ ﻣﺘﻦ ﺍﺻﻠﯽ ﻣﯽﮔﺮﺩﯾﺪ، ﺍﻧﺪﮎ ﺍﻧﺪﮎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺻﻄﻼﺣﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﯿﺶﺍﺯ ﺣﺪ ﻻﺯﻡ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ ﻭ ﺗﻮﺿﯿﺤﺎﺕ ﺍﺿﺎﻓﯽ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔 eitaa.com/partoweshraq
▶🆔 sapp.ir/partoweshraq
پرتو اشراق
آیا ابنملجم یهودی بود؟
🗡 قاتل امیرمؤمنان (ع) یکی از مشهورترین چهرههای خوارج «عبدالرحمن بن عمرو بن ملجم مرادی» است. وی از قبیله «حمیر» و از تیرههای «مراد» است. (۱)
ابن ملجم اهل و ساکن کوفه بود که همراه با بازمانده خوارج به مکه رفت. (۲)
👤 او پس از بیعت مردم با امام علی (ع) چندین بار برای بیعت نزد امام آمد، ولی حضرت ایشان را نپذیرفت، برای بار سوم که خدمت امام رسید، حضرت فرمودند: او محاسن مرا با خون پیشانیام خضاب میکند. (۳)
⚔ ابنملجم از ٩ نفری بود که در جنگ نهروان جان سالم به در برد و به مکه آمد و در جلسهای با حضور گروهی از تروریستها نقشه قتل امام علی (ع)، معاویه و عمروعاص را کشیدند و در کنار خانه خدا هم قسم شدند که به پیمان خود وفادار باشند.
🌴 او مسئولیت ترور امام علی (ع) را به عهده گرفت و به کوفه آمد و با همکاری چند تن از خوارج کوفه، چون اشعث بن قیس، وردان بن مجالد و... در سحرگاه نوزدهم رمضان سال چهلم هجری در محراب مسجد کوفه، حضرت را با شمشیری زهرآگین زخمی کرد که بر اثر آن امام به شهادت رسید. (۴)
🔯 بررسی تاریخ نشان میدهد که ابن ملجم مرادی در سرپرستی زنی یهودی قرار داشت. روزی امام علی (ع) از اصل و تبار وی پرسید، ولی او در جواب به ذکر نام پدر کفایت کرد و امام فرمود: رسول خدا (ص) به من خبر داده که قاتل من فردی یهودی است. (۵)
📚 منابع:
۱. البلاذری، انساب الاشراف، بیروت، دارالفکر، چاپ اول، ١۴١٧ ق، ج ٣، ص ٢۵٠ و ٢۵١.
۲. رشاد، علی اکبر، دانشنامه امام علی(ع)، تهران، مرکز نشر فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول، ١٣٨٠ ش، ج ٩، ص ۴٣2.
۳. شیخ مفید، الارشاد، ترجمه رسولی محلاتی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ ششم، ١٣٨٣ ش، ج ١، ص ١٣. ابن شهر آشوب، مناقب، بیروت، دارالأضواء، چاپ دوم، ١۴١٢ ق، ج ٣، ص ٣۵۶ و ٣۵7.
۴. الارشاد، همان، ج ١، ص ١١ و ١٢. یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ترجمه آیتی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ نهم، ١٣٨٢ ش، ج ٢، ص ١٣٨.
۵. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ سوم، ١۴٠٣ ق، ج ۴٢، ص ٢۶٢ و ٢۶٣.
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔 eitaa.com/partoweshraq
▶🆔 sapp.ir/partoweshraq
🕥💠📢💠 #منـبر؛ رسـانـہ شیعـہ
🎧 #بشنوید | #موعظه
🌹روایت شنیدنی از عنایت امام حسین (ع) بر جوان لات تهرانی
🎙حجت السلام #محرابیان
🌐 @partoweshraq
4_318504763102593531.mp3
2.17M
🕥💠📢💠 #منـبر؛ رسـانـہ شیعـہ
🎧 #بشنوید | #موعظه
🌹روایت شنیدنی از عنایت امام حسین (ع) بر جوان لات تهرانی
🎙حجت السلام #محرابیان
🌐 @partoweshraq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #ببینید
🎥 #نماهنگ کوتاه و زیبا
🎼 ای قدس کجا شکسته ایم عهدی...
🎤 حاج #میثم_مطیعی
✌به مناسبت #روز_قدس
🌐 @partoweshraq
🕑 💠🌹💠 بـہـجٺ خـــوبـان
👌اینگونه بود…
🖋 کوتاه نوشتهای از سیره و سبک زندگانی آیت الله بهجت (قدسسره)
👥 گفتند: «آقا حالش خوب نیست.»
👨⚕ به منزلشان رفتم. معاینهاش کردم. کاملاً هوشیار بود. مرا راحت شناخت، به نام صدایم زد و احوالم را پرسید.
👌حتی حرفی را که پنج سال پیش به من گفته بود، دوباره یادآور شد.
👨⚕ با این وجود، محض احتیاط گفتم: «ایشان را به بیمارستان منتقل کنید.»
📞 یک ساعت بعد از بیمارستان تماس گرفتند... بیدرنگ به بخش مراقبتهای ویژه برده بودندش.
طولی نکشید، گفتند: «آقا از دنیا رفتهاند.»
👨⚕ جا خوردم! اتفاقی که افتاده بود، با همه اندوختههای علمیام، با همه تجربۀ پزشکیام جور در نمیآمد، اگر حالش اینقدر بد بود،
چطور حواسش به همه کس و همه جا بود؟!
⁉ چطور در چهرهاش اثری از رنجِ درد و وخامتِ بیماری نبود؟!
چقدر راحت و چقدر آسوده!
📗این بهشت، آن بهشت، ص٨٩ - ٩٠؛ بر اساس خاطرۀ پزشک معالج معظم له.
🖼 goo.gl/fPpSWy
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔 eitaa.com/partoweshraq
▶🆔 sapp.ir/partoweshraq
🕓 💠🚻💠 مشاوره خانواده
⚜🚺⚜🚼⚜🚹⚜
🌹 زنان مؤمن سه ویژگی دارند:
💚 متکبر، بـخیل و ترسو هستند!
⚜ امیرالمؤمنین امام ﻋلی (علیه السلام) میفرﻣﺎﯾﻨﺪ:
🔅ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﻣؤﻣﻦ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﯾﻦ ﺳﻪ ﺻﻔﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺍی ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺑﺪ ﺍﺳﺖ، را ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ:
1⃣ ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﺘﮑﺒﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ:
🔅یعنی ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﺑﺎ ﻗﺎﻃﻌﯿﺖ ﻭ ﺗﺮﺷﺮﻭیی ﺻﺤﺒﺖ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺣﺮﻑ ﺯﺩﻥ ﺑﺎ ﻋﺸﻮﻩ ﻭ ﺗﺒﺴﻢ که ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﺤﺮﯾﮏ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﺑﭙﺮﻫﯿﺰﻧﺪ!
2⃣ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﻫﻢ:
🔅ﺗﺮﺱ ﺍﺯ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻮﺩﻥ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺑﺎ شخصی ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﺩﺍﺭﺩ.
3⃣ ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﺨﯿﻞ ﺑﺎﺷﺪ:
🔅یعنی ﺩﺭ ﺣﻔﻆ ﻣﺎل ﺧﻮﺩ ﻭ ﺷﻮﻫﺮ، ﮐﻤﺎﻝ ﺩﻗﺖ ﻭ ﻭﺳﻮﺍﺱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺮﺝ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﺩﺍﺭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻫﻤﺴﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﺷﺪ.
📗 ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻼﻏﻪ، ﺣﮑﻤﺖ ۲۶۶.
📱ڪـانـال ݐـــرٺـــو اشـــراق
🔰 به ما بپیوندید...
▶🆔 eitaa.com/partoweshraq
▶🆔 sapp.ir/partoweshraq