فتوای مراجع تقلید در مورد عزاداری روزهای اول ماه ربیع الاول یا بقولی برگزاری مراسم ایام محسنیه:
قسمت اول
آیت الله مکارم شیرازی:
توسل به ذیل عنایت معصومین (علیهم السلام) و فرزندان آنها کار بسیار خوبی است، ولی بهتر این است که برنامه های جدیدی که در میان شیعه سابقه نداشته است ترتیب داده نشود تا برنامه های موجود کم رنگ نگردد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آيت الله العظمی مكارم شيرازي.
فتوای مراجع تقلید در مورد عزاداری روزهای اول ماه ربیع الاول یا بقولی برگزاری مراسم ایام محسنیه:
قسمت دوم
آیت الله شبیری زنجانی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی شبیری زنجانی، این مرجع عالی قدر عصر روز چهارشنبه (۲۱/۱۲/۹۲) در جمع تعدادی از روحانیون و طلبه های حوزه علمیه قم که در دفتر ایشان حضور داشتند، ترویج دهه های پیاپی عزاداری را زمینه ساز رویگردانی جامعه از عزای اهل بیت علیهم السلام دانستند و گفتند: همین طور پشت سر هم دهه درست کردن،توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری ها را به وجود می آورد.افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد.
این فقیه وارسته با تاکید بر اینکه موضوع هتک عزاداری را عرف تشخیص می دهد و مسأله ای شرعی نیست، خاطرنشان کردند: حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری ها وجود ندارد. از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهل بیت – علیهم السلام- خلاف شرع است، اما این که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند.
ایشان افزودند: عقیده ما درباره اینکه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت می شود یا خیر، حجت نیست بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است جامعه مشخص می کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود.
ایشان با ابراز نگرانی از اینکه عده ای امروزه با افراط در عزاداری ها زمینه هتک حرمت را فراهم می کنند فرمودند: این افراد در این زمینه مسئولند.آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل بیت – علیهم السلام- بودن است موظف به چنین کارهایی است؟!
امروزه برخی از منبری ها و بعضی از مداح های بی تقوا حرفهای بی سند و مجالس بی سندی را ترویج می کنند نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به اینکه هرگونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد تغییر کند البته در این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آنقدر در اذهان مردم بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعا عرف آن را هتک بداند؟ آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟.
کد خبر : ۵۴۲۲۸-
منبع: سایت هدانا برگرفته از سایت رسمی حضرت آيت الله العظمی شبیری زنجانی
فتوای مراجع تقلید در مورد عزاداری روزهای اول ماه ربیع الاول یا بقولی برگزاری مراسم ایام محسنیه:
قسمت سوم
آیت الله یوسفی غروی
آیتالله محمدهادی یوسفی غروی، از استادان برجسته تاریخ اسلام در این زمینه جویا شدیم که وی در پاسخ به ایکنا؛ بیان کرد: ایام محسنیه سابقهای تاریخی نداشته و درست کردن زمانهایی مانند آن برای اقامه عزا درست نیست.
وی تأکید کرد: نظر بنده همان نظر آیتالله العظمی شبیری زنجانی است و معتقدم افراط و تفریط در این موضوعات صحیح نیست.
در سیره اهل بیت دهه محسنیه نداریم
در رابطه با اینکه باید در رفتارها و حرکت دینی و مذهبی به اهل بیت تاسی کنیم و از آن ها پیروی کنیم هیچ جای شک و شبهه ای نیست و لذا اگر کسی بخواهد بداند که یک دهه ای مثل محسنیه و یا بزرگداشت روز شهادت آن حضرت حجیت دارد یا ندارد، باید به سیره ائمه رجوع کند.
اگر به سنت امامان رجوع کنیم اثری از دهه محسنیه نخواهیم یافت، بلکه با احادیثی مواجه می شویم که عزاداری را در مواردی خاص محدود کرده اند، نظیر «کل الجزع و البکاء مکروه سوی الجزعو البکاء علی الحسین» (بحارالانوار، ج45، ص 313)
سیره علما خالی از دهه محسنیه است
از آنجایی که علماء بسیار در این مسئله حساس بوده اند که خلاف سیره اهل بیت عمل نکنند ، نظر به سیره آن ها اهمیت دارد. اما هیچگاه در طول تاریخ مشاهده نشده است که علما و مراجع در این دهه به عزاداری پرداخته باشند و یا دیگران را به عزاداری دعوت کرده باشند، بلکه عکس این مطلب را تاکید کرده اند. و مراجع فعلی نیز در استفتائاتی که از آن ها به عمل آمده است این پدیده را تایید نکرده اند. البته ذکر مصیبت شهادت حضرت محسن در دهه فاطمیه مرسوم بوده و علما به آن می پردازند.
دهه گرفتن برای کودکی که بدنیا نیامده است!!
فلسفه بزرگداشت ها و برگزاری مجالس در سالروز فوت اشخاص برای معرفی آن شخص و ایجاد شناخت نسبت به افکار یا سیره آن شخص می باشد. همچنین وقتی برای امام حسین علیه السلام در دهه اول محرم مراسم های بی شماری برگزار می شود، هدف شناخت امام و حرکت تاریخی او می باشد و نه اینکه صرفا دور هم جمع شویم و گریه کنیم.
حالا باید از کسانی که از دهه محسنیه حمایت می کنند پرسید شما در این دهه که بنام حضرت محسن نامگذاری شده است چه چیزی می خواهید از آن حضرت بگویید؟ آیا جز این است که در این دهه از مصیبت های حضرت زهرا می گویید؟ خب چرا کمی تحمل نمی کنید و همین حرف ها را در جای خود یعنی دهه فاطمیه نمی زنید؟
کم شدن منزلت محرم و فاطمیه
زمانیکه دهه های عزاداری کثرت پیدا کنند ممکن است به شکوه و عظمت محرم و فاطمیه آسیب وارد شود، چراکه این دو واقعه محل پذیرفته شده جامعه برای ترویج افکار ائمه در قالب عزاداری است و در این زمان اکثریت مردم حاضر به حضور در جلسات می شوند. حال اگر دهه هایی نظیر محسنیه زیاد شوند، بالتبع جلساتی از فاطمیه و محرم کم می شوند و به مرور زمان این فروع جایگزین آن مراسم های اصلی می شوند.
افراط در عزاداری به تفریط آن می کشد
اگر بخواهیم برای همه مصیبت های وارد بر اهل بیت دهه بگیریم و عزاداری کنیم، باید تمام سال را مشکی پوشیده و عزاداری کنیم، که این حرکت ضررش بیشتر از نفعش خواهد بود. وقتی بیش از حد جامعه را مجبور به گریه و عزا کنیم، بعد از مدتی جامعه تاب نمی آورد و خواستار تعطیل شدن آن می شود. به همین دلیل حضرت آیت الله شبیری زنجانی این خطر را گوشزد کردند و درباره آن هشدار دادند و فرمودند: «افراط در عزاداریها به تفریط میانجامد. از آنجا که جامعه نمیتواند نسبت به همه عزاداریهای پیاپی مراقبت داشته باشد، سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی میآورد.»
🚨بررسی موضوعی دهه محسنیه از دیدگاه علما و مراجع و کارشناسان مذهبی حوزوی در
کانال جبهه پاسداری از اندیشه های و ارزشهای انقلاب اسلامی
و پاسخگویی به شبهات مربوطه با لمس کردن عبارت رنگی فوق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 راه اندازی انواع دهه های #عزاداری در سنت شیعه نیست
🛑 اگر قرار به راه اندازی دهه باشد قبل از دهه #محسنیه باید دهه "کاظمیه"، دهه "صادقیه"، دهه "رضویه" و دهه تمام اهل بیت علیهم السلام را داشته باشیم
🔸حضرت #محسن علیه السلام را انکار نکردم
🌀مطلب #شماره_2566
📡 کانال ✅ ویکےشبهہ ✅ در ایتا📲
https://eitaa.com/Wiki_Shobhe
◀️ شبهه #شماره_2560
⛔️ متن شبهه ⛔️
@Wiki_Shobhe
🔴 دستور حضرت امیرالمومنین علیه السلام بر پوشیدن لباس سیاه تا هشتم #ربیع_الاول
حضرت آقا امیرالمومنین (ع) : روز نهم #ربیع الاول روز درآوردن لباس سیاه است!!
منابع:
بحار الانوار (ط_بیروت)ج.31 ص 127
سفینه البحار . ج 1.ص :462 /سفیه البحار .ج 4 .ص 325.!! "
💡هشتگ کلیدی: #ربیع_الاول #محسنیه #ایام_محسنیه
❇️ پاسخ شبهه ❇️
🆔 @Wiki_Shobhe
1️⃣ این عبارت قسمتی از حدیث معروف «رفع القلم» در مورد نهم ربیع میباشد و هیچ ربطی به شهادت #حضرت_محسن (ع) ندارد، اما در متن شایعه این گونه القاء شده است که این حدیث در مورد عزاداری ایام محسنیه است.
http://shayeaat.ir/link/rby01
2️⃣ تاریخ دقیق شهادت حضرت #محسن مشخص نیست و حتی با توجه به برخی گزارشها و قراین تاریخی، برخی شهادت ایشان را بیش از یک ماه پس از رحلت پیامبر(ص) دانستهاند، برگزاری مراسم های عزا به عنوان ایام #محسنیه، نه در گذشته شیعه و نه توسط خود اهل بیت علیهم السلام سابقه نداشته و کاملا جدید است،
http://shayeaat.ir/link/rby02
3️⃣ مراجع بزرگی چون آیات عظام مکارم شیرازی و شبیری زنجانی به صراحت مخالفت خود با دهه سازی برای عزاداری اعلان کرده و آن را زمینه ساز رویگردانی مردم و کم رنگ شدن مراسم های اصلی می دانند.
http://shayeaat.ir/link/rfy03
http://shayeaat.ir/link/rby04
4️⃣ روایت «رفع القلم» که قسمتی از آن در شایعه ذکر شده علاوه بر این که در منابع معتبر شیعی نیامده، از نظر سندی و متنی نامعتبر و مخالف با مسلمات قرانی و روایی است چرا که در آن آمده است که از نهم ربیع تا سه روز هر خطایی انجام شود، ثبت نخواهد شد.
http://shayeaat.ir/link/rby05
5️⃣ در صورت معتبر بودن این روایت معنای آن این است که اگر کسی به صورت غیر عمدی مرتکب خطا شود خداوند او را میبخشد، نه این که بخشش برای ارتکاب گناه آگاهانه و از روی عمد باشد.
6️⃣ عده ای بر اساس این روایت روز نهم ربیع را به عنوان روز قتل عمر بن خطاب جشن می گیرند، در حالی که ممکن است مراد از عمر در این روایت عمر بن سعد باشد، بر اساس منابع معتبر شیعی و سنی قتل عمر بن خطاب در روزهای پایانی ذیالحجة سال ۲۳ق اتفاق افتاده است.
http://shayeaat.ir/link/rby07
http://shayeaat.ir/link/rby08
منبع:
SHAYEAAT.ir/post/1038
🆔 @wiki_shobhe
☆○═════════┅
کانال 🇮🇷 ویکےشبهہ 🇮🇷 در تلگرام:📲
https://telegram.me/Wiki_Shobhe
📡 کانال ✅ ویکےشبهہ ✅ در ایتا📲
https://eitaa.com/Wiki_Shobhe
◀️شبهه #شماره_1560
⛔️ شبهه: ⛔️
@Wiki_Shobhe
می گویند ایام ابتدایی ماه ربیع روزهای حزن و اندوه و عزاداری است چون در این ایام است که خلافت غصب شد و به خانه حضرت زهرا حمله شد و فرزند ایشان سقط شد .بر پایه این استدلال دهه محسنیه از ۲۸ صفر تا۸ ربیع گرفته می شود آیا این کار اشکالی دارد؟
💡هشتگ کلیدی: #شبهات_ماه_صفر
#ماه_صفر
✅◀️پاسخ سوم شبهه:▶️✅
@Wiki_Shobhe
بسم الله الرّحمن الرّحیم
🔴ایام محسنیه بدعتی در دین است که پیشینهای ندارد.نه در روایات و نه در تاریخ عزاداری شیعیان چنین چیزی هرگز دیده نشده است.این ایام را شیعه انگلیسی به پشتیبانی صهیونیسم جهانی ابداع کرد.ایام محسنیه را ابزار کارامدی قرار دادند برای ایجاد تفرقه و از بین بردن وحدت میان شیعیان و اهلسنت.
⚪️از طرفی این عزاداریهای مکرر هم مردم را خسته میکند و هم از عزاداریها قداستزدایی میکند.
الماس چرا گرانبهاست؟چون کمیاب است.زغال چرا ارزان است؟چون فراوان است.پس با جهالت ارزش عزاداریهای مهمی مانند ایام محرم و یا ایام فاطمیه را در نظر مردم نکاهیم.
@imam_mahdi_saviour
بازنشراز
🇮🇷 کانال ویکی شبهه 🇮🇷
🌐«کانال جامع شبهات و شایعات فضای مجازی»🌐
https://telegram.me/joinchat/BWGstz9LDGhlEtwQ6sumxg
◀️شبهه #شماره_1560
⛔️ شبهه: ⛔️
@Wiki_Shobhe
می گویند ایام ابتدایی ماه ربیع روزهای حزن و اندوه و عزاداری است چون در این ایام است که خلافت غصب شد و به خانه حضرت زهرا حمله شد و فرزند ایشان سقط شد .بر پایه این استدلال دهه محسنیه از ۲۸ صفر تا۸ ربیع گرفته می شود آیا این کار اشکالی دارد؟
💡هشتگ کلیدی: #شبهات_ماه_صفر
#ماه_صفر
✅◀️پاسخ دوم شبهه:▶️✅
@Wiki_Shobhe
💢ظلم بزرگ شیعیان #افراطی به امام علی(ع)
#ایام_محسنیه باعث به فراموشی سپرده شدن لیلة المبیت شده است
#بخوانید
ماه ربیع الاول، بهار ماه هاست
ماه #اثبات حقانیت علی(ع) است.
#مستند و #مستدل به قرآن در این ماه میتوان عظمت و فضیلت علی(ع) را اثبات نمود.
#چگونه؟ 👇👇👇
✅ شب اول ماه ربیع به نام «لیلة المبیت» مزیّن است
در این شب یک حادثه مهمّ تاریخی واقع شد و آن این که در سال سیزدهم بعثت، رسول خدا از مکّه به قصد هجرت به سوی مدینه، از شهر خارج شد و در «غار ثور» پنهان گردید و امیر مؤمنان علی علیه السلام برای اغفال دشمنان، فداکارانه در بستر رسول خدا خوابید و مشرکان قریش که خانه رسول خدا را محاصره کرده بودند، به گمان آن که رسولدر بسترش آرمیده است، تا صبح منتظر ماندند و چون صبحگاهان با شمشیرهای برهنه به منزل آن حضرت هجوم بردند تا رسول اللّه را بکشند، علی(ع) را دیدند که از آن بستر برخاست! بدین سان، رسول خدا در فرصتی مناسب خود را از چنگال مشرکان قریش نجات داد و علی علیه السلام نیز با این فداکاری، عشق و علاقه و برادری خود را نسبت به رسول خدانشان داد؛ این در حالی بود که هر زمان ممکن بود کسی را که در بستر خوابیده به قتل برسانند.
آیه شریفه «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ وَ اللّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبادِ؛ بعضی از مردمِ (با ایمان و فداکار) جان خود را در برابر خشنودی خدا می فروشند؛ و خداوند نسبت به بندگان مهربان است»(سوره بقره، آیه 207) در حقّ آن حضرت نازل شد.
https://telegram.me/joinchat/AgsuhzvV7pata37LdQlnTA
بازنشراز
🇮🇷 کانال ویکی شبهه 🇮🇷
🌐«کانال جامع شبهات و شایعات فضای مجازی»🌐
https://telegram.me/joinchat/BWGstz9LDGhlEtwQ6sumxg
◀️شبهه #شماره_1560
⛔️ شبهه: ⛔️
@Wiki_Shobhe
می گویند ایام ابتدایی ماه ربیع روزهای حزن و اندوه و عزاداری است چون در این ایام است که خلافت غصب شد و به خانه حضرت زهرا حمله شد و فرزند ایشان سقط شد .بر پایه این استدلال دهه محسنیه از ۲۸ صفر تا۸ ربیع گرفته می شود آیا این کار اشکالی دارد؟
💡هشتگ کلیدی: #شبهات_ماه_صفر
#ماه_صفر
✅◀️ پاسخ شبهه: ▶️✅
@Wiki_Shobhe
❗️توجه به نکاتی چند لازم است؛
1⃣در این شکی نیست که پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان در معرض بیشترین مصیبت ها در طول عمر شریفشان بوده اند .
❗️امام باقر فرمود:
« شدیدترین مردم از حیث بلا و مصیبت پیامبران سپس جانشینان آنها هستند»
📚الکافی ج2 ص253
👌پیامبر گرامی فرمود:
«هیچ پیامبری به مانند من مورد اذیت و مصیبت واقع نشد»
📚مناقب ابن شهر آشوب ج3 ص247
🗯مصایب پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان اختصاص به یک روز و دو روز نبوده است بلکه انان در تمام عمر گرفتار اذیت ها و آزارها و محاصره ها و زندان ها و پرخاشگری ها و مانند آن بوده اند.
❓با این وجود آیا ما باید تمام طول سال را به خاطر مصایب آن بزرگواران عزاداری کنیم و همگان را هم تشویق به آن کنیم و از شادی کردن پرهیز دهیم در حالی که خود اهل بیت چنین نکردند❔
2⃣در روایات متعددی امر به شادی و تفریح کردن شده است که اگر بگوییم باید تمام طول سال اندوهگین و عزادار باشیم توجیه مناسبی برای روایات شادی نخواهیم داشت .جهت اگاهی به نمایه زیر رجوع فرمایید:
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/4106
3⃣آنچه از روایات استفاده می شود آن است که برگزاری دهه عزاداری تنها برای امام حسین توصیه شده است و دلیلی برای برقراری دهه عزاداری برای سایر اهل بیت از روایات استفاده نمی شود .جهت آگاهی به نمایه زیر رجوع کنید؛
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/4724
4⃣این که بخواهیم در طول سال مردم را به بهانه های مختلف وادار به برقراری مجالس عزاداری و گریه و اندوه کنیم با آن که دلیلی خاص بر این سخن از سیره اهل بیت بدست نمی آید طولی نمی کشد که این کار سبب دوری مردم از دین و احیای شعائر الهی می شود و برای مردم نوعی دل زدگی دینی ایجاد می شود و گناه آن نیز بر گردن مسببان می باشد.
❗️امام رضا فرمود:
«هرکس سنت ناپسندی بنیان نهد که سبب دوری مردم از دین شود گناه آن و گناه هرکسی که با عمل او گمراه شده است بر ذمه مسبب اصلی می باشد»
📚بحار الانوار ج2 ص24
5⃣حضرت علی فرمود:
« خداوند از بین زمینیان ما اهل بیت را برگزیده است و شیعیان ما را برایمان برگزیده که ما را یاری می دهند و با شادی ما شاد هستند و با حزن و اندوه ما اندوهگین هستند و اموال و جان های خودشان را در راه ما بذل می کنند»
📚الخصال ج2 ص635
❗️قدر متقین از این نوع روایات آن است که شب و روز شهادت اهل بیت دارای قداست است و همگان باید احترام آن را نگه دارند و به عزاداری بپردازند اما در غیر این ساعات دلیل خاصی از روایات برای برگزاری مراسم عزاداری از اهل بیت نداریم به جز آنچه برای عزاداری کردن برای امام حسین وارد شده است.
6⃣برخی از محققان با اقامه ادله معتقدند که شهادت حضرت محسن در روز جمعه دوم ربیع الاول بوده است.
📚شبهات فاطمیه ،عصیری ص444
7⃣بله در طول سال هر روز و هرشبی که بر انسان می گذرد انسان می تواند مصایب اهل بیت را برای خود بازگو کند و اشک بریزد چنان که امام صادق فرمود:
« هرکس برای مصایب ما قطره اشکی بریزد خداوند صورتش را بر آتش جهنم حرام می کند و تمام گناهانش را می بخشد »
📚بحار الانوار ج44 ص285
👌اما با توجه به نکات فوق الذکر دلیلی برای اجبار مردم به برگزاری عزاداری برای اهل بیت به غیر از شب و روز شهادت آن بزرگواران نمی باشد .
👌پرسش و پاسخ مرتبط؛
1⃣آیا حمله به خانه حضرت زهرا و شهادت ایشان مستند می باشد❓
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/1868
1⃣آیا شهادت حضرت محسن در روایات اهل سنت آمده است؛
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht/784
@Rahnamye_Behesht
🌹حقجو و حقطلب باشیم🌹
بازنشراز
🇮🇷 کانال "ویکےشبهہ" کانال جامع شبهات و شایعات فضاے مجازے🇮🇷
📡 کانال ✅ ویکےشبهہ ✅ در ایتا📲
https://eitaa.com/Wiki_Shobhe
کانال 🇮🇷 ویکےشبهہ 🇮🇷 در تلگرام:
https://telegram.me/joinchat/BWGstz9LDGhlEtwQ6sumxg
🌗 نماز شب با طعم طالبی-
📄 آنچه می خوانید ، خاطره ای است از یکی از رزمندگان غواص در سال های دفاع مقدس :
اوایل سال 65 در پایگاهی بنام شهید شاكری كه در حاشیه رود كارون نزدیك خرمشهر، قرار داشت، آموزش های ویژه غواصی ما شروع شد كه به اقرار همه همرزمان ، روزهای آموزش غواصی شهید شاكری ، از بهترین و پرخاطره ترین روزهای جبهه بود.
شوخی ظریفی متداول بود كه بچه ها، وقتی به هم می رسیدند، عنوان می كردند كه بابا این نماز شب هم عجب عطشی میاره...و اونوقت شنونده هم طبعا جملاتی شبیه به این را تكرار می كرد: پیف پپف ،بوی ریا بلند شد... و متعاقب آن خنده و...
شبی، با حمید شریفی، تصمیم گرفتیم واقعا نماز شب بخونیم . به دلیل وجود پشه های حرفه ای و آموزش دیده، هرگز امكان خوابیدن در داخل فضای بسته نبود، به همین دلیل، شب ها بر بالای پشت بام محل اجتماعات ،می خوابیدیم . نیمه شب ، یكدیگر را بیدار كرده ، به نرمی از نردبانی كه قبلا قطعه كامیونی شاید بوده ، پایین آمدیم ، وضو گرفتیم و ذكر گویان به داخل سالن اجتماعات یا همان حسینیه ، وارد شدیم ...سالنی بزرگ بود كه شاید به منظور انبار، ساخته شده بود ، ابتدای درب ورودی حسینیه، چادری برزنتی نصب شده بود كه حكم "كفش كن" را داشت . یخدانی كه معمولا برای نگهداری یخ از آن استفاده می شد هم در همان چادر قرار داشت...
وقتی وارد شدیم ، رایحه مسحور كننده ی میوه ای به نام طالبی ، نظرمان را به سمت یخدان معطوف كرد. به حمید گفتم : عجب بویی میده لامصب!! ... درب یخدان را باز كردیم و متوجه وجود تعداد زیادی طالبی سرد شده ، شدیم... وقتی به خود آمدیم كه تعداد زیادی از طالبی ها، با دست پاره شده بودند و به شیوه ای كاملا مرگبار، خورده شده بودند. حمید گفت: بریم دیگه جا ندارم .-گفتم : نماز شب؟ گفت: من با این دل پر توان خم و راست شدن اونم یازده ركعت رو ندارم...یادمان رفت آثار جرم را محو كنیم.
برگشتیم، به آرامی بر پشت بام ... و ادامه خواب را اجرا كردیم.
صبح، همه دنبال عوامل نفوذی ای بودند كه به یخدان طالبی پاتك زده... من و حمید، از درب وارد شدیم ، خندیدیم و من گفتم : بابا این نماز شبم اونجور كه شماها می گین ، عطش نمیاره ... الان خود ما دیشب برای نماز شب پا شدیم، اصلنم عطش نداریم...
گفتیم و انگار بلا گفتیم . همه به سمت ما هجوم آوردند و بعد از یك دادگاه فرمایشی (به طنز) ما دو نفر محكوم به نخوردن طالبی و حضور در هنگام صرف سایر رفقا در مجلس طالبی خوردن شدیم!!!
وقتی هوا گرم شده بود و خورشید وسط آسمون ، خود نمایی می كرد، طالبی های سرد، تقسیم شد و ما دو نفر، فقط شاهد خوردن دیگران بودیم و تقریبا همه با ولع می خوردند و از اینكه خیلی می چسبه ، تعریف می كردند...(به قول ما مشهدی ها جیزك می دادن)
راوی: عماد سماوات
┄┅☫🇮🇷 کانال دفاع مقدس 🇮🇷☫┅┄
🌴 روایتگر رویدادهای جنگ تحمیلی
.... و حال و هوای رزمندگان جبهه ها
#دهه۶۰