شبهه ۳۰
♨️دلیل نیاز انسان به انبیاء چیست❓
قسمت دوم👇👇
بیان روان
دلایل زیادی دارد که یکی از آنها هدف دار بودن نظام هستی است. در جهان بینی الهی، هستی هدف دار است و انسان جزئی از هستی است، بنابراین نمی تواند یله و رها باشد - عبارت دیگر: نمی توان پذیرفت که تمام هستی هدف دارد، ولی انسان که هستی برای او آفریده شده، بی هدف است. برای فهم بهتر توجه به تمثیلات ذیل ضروری است. فرض کنید تمامی امکانات برای راه اندازی مدرسه ای فراهم شده است؛ مدرسه ای با تجهیزات کامل از جمله کلاس، آزمایشگاه، کتابخانه امکانات آموزشی و... دانش آموزان نیز در کلاس حاضرند، اما معلمی در کار نیست. و یا اتاق عملی را تصور بفرمائید، کاملا مجهز، بیمار نیز آماده، ولی دکتر جراحی در میان نیست. معنای این کار چیست؟ یعنی هیچ،کاری بیهوده و عبث. بنابراین انبیاء معلمان بشر و جراح افکار و عقاید انسانها هستند که اولا؛اگر انبیاء نباشند انسان نمیداند کجا برود چون کسی نیست که به او بگوید(عقل و فطرت ..تا حد میتوانند جلو بروند) . ثانيا:خداوندی که از ما تکلیف میخواهد مثل نماز و روزه و....ما از کجا میخواهیم بفهمیم که نماز چیه و چند رکعته و... عقل فقط میفهمد که باید تشکر کرد ولی آیا عقل میتواند بفهمد که نماز خواندن از باب تشکر واجب است؟؟
#راهنما_شناسی
@pasokh999
شبهه ۳۰
♨️دلیل نیاز انسان به انبیاء چیست❓
💯♨️آیا عقل به تنهایی کافی نیست🤔
قسمت اول
جواب👇👇
✅فرض کنیم که برخوردار از عقل سالمی، به شناخت خود، پیرامون و عالم هستی پرداخت و دریافت که خلقت با این پیچیدگی و عظمت، حتماً خالقی دارد و حتماً بیهوده خلق نشده است – و فهمید که این حرکت یک پارچه، منسجم و منظم، حتماً به سوی مقصدی روان است. اما خالق کیست❓ و مقصد کدام است❓ و او چگونه باید این راه بپیماید که نه تنها سالم به مقصد برسد، بلکه رشد نموده و از مراتب برتر وجود برخوردار گردد؟!🤔
☘👈اینجاست که عقل حکم میکند: «همان خالقی که من و این دستگاه عظیم را حکیمانه خلق نموده و به سوی مقصدی میبرد، خودش باید راه را نشان دهد و هدایت نماید». پس هم هدایت تکوینی لازم است، چنان که چرخش زمین، سیارات و ... را هدایت میکند - و هم برای بشرِ عاقل و برخوردار از قوه اختیار و انتخاب، هدایت تشریعی (قانونگذاری) لازم است و هم معلم و راهنما.
"عقل" حکم میکند که از سوی خالق این عالم هستی، "خبر (وحی)، خبرگیر و خبر آورنده (نبی)" لازم است، که به ما علم و حکمت بیاموزد و راه مستقیم را نشان دهد و چگونه رفتن را بیاموزد و خود به عنوان مربی و راهنما عمل نماید.
#راهنما_شناسی
@pasokh999
شبهه ۳۰
♨️دلیل نیاز انسان به انبیاء چیست❓
💯♨️آیا عقل به تنهایی کافی نیست🤔
قسمت دوم
جواب👇👇
فرض کنید که یک عده جاهل و ظالم، انسان عاقلی را به زندان انداختند - یا پای انسان عاقل خواسته یا ناخواسته، در طی مسیر لغزید و به زمین افتاد و خودش مجروح شد – یا غفلتی ورزید و به باتلاقی فرو رفت؟! خب حال چه کند؟! آیا حکم عقل تسلیم شکست شدن میباشد، یا نجات، شِفا و ادامهی راه؟! خب چگونه خود این کار را انجام دهد، در حالی که خودش افتاده، مجروح شده و فرو رفته است؟!
"عقل و قلب" نیز چنین گرفتار میشوند. باید دیگری بیاید و با "تذکر و یادآوری"، عقل را متوجه غفلتش بنماید؛ باید دیگری که کلید زندان را دارد بیاید و قلب را از حبس و حجاب بیرون بیاورد، باید دیگری که داروی بهبودی را دارد، بیاید و جراحات را بهبود بخشد ...؛ آیا اینها حکم عقل نیست؟
مثلا کسی ما را دعوت بکند به خانه خودش ولی نه آدرس بدهد و نه کسی را به عنوان راهنما بفرستد همه عقلای عالَم این دعوتی را لغو و بیهوده میدانند و از آنجایی که کار لغو از خدای حکیم صادر نمیشود پس باید برای تکمیل هدف آفرینش انسان هادیانی (انبیاء) را بفرستد.
#راهنما_شناسی
@pasokh999
شبهه ۳۰
♨️دلیل نیاز انسان به انبیاء چیست❓
☘قسمت اول
جواب👇👇
هماهنگى تكوين و تشريع⬇️
مسأله لزوم بعثت پيامبران را از طريق منطق و بيان ديگرى نيز میتوان روشن ساخت، و آن اينكه، يك نگاه به جهان آفرينش كافى است اين حقيقت را به ما بياموزد كه آفريدگار جهان براى رساندن هر موجودى به كمال ممكن خود، هرگونه وسائل لازم را در اختيار او گذارده، و در اين زمينه كوچكترين مضايقه اى نداشته است.
نه تنها وسايل ضرورى را براى پيمودن اين راه به آنها داده، بلكه از كمك هايى كه ضرورت چندانى ندارد، ولى به هر حال مفيد است، مضايقه ننموده است.
👌 مثلًا اگر پرندگان را براى پرواز آفريده، نه تنها بال قوى كه سبب قدرت بر پرواز است به آنها داده؛ بلكه اندام آنها را از هر نظر طورى آفريده كه اين پرواز را كاملًا سهل و ساده و آسان كند،شما تصور بکنید گاو بال برای پرواز داشته باشد وای اون وقت مگه میشد فضله اش را داخل خیابانها یا روی ماشینها پاک کرد کلا خیابونها زمین اسکی میشد خدایا شکرت که به گاوه بال ندادی 🙈😂
💯✅و اگر چشم را براى مشاهده مناظر مختلف به انسان داده، علاوه بر اعضاى ضرورى كه بدون آن ديدن ممكن نيست، بسيارى از وسائل تكميلى نيز در اختيار آن گذارده؛ مثلًا به چشمها مژه داده كه از ورود گرد و غبار جلوگيرى كند، و در سطح پلكها غدههاى چربى آفريده، تا لبه آنها دائماً نرم باشد، و چشمها را به غدههاى اشك مجهز ساخته، تا سطح چشم دائماً مرطوب باشد و حركت پلكها كمترين ناراحتى ايجاد نكند، ابروها را براى تكميل كار چشم و جلوگيرى از نزول عرق پيشانى همچون سدّى در بالاى چشم ايجاد كرده، و عضلاتى در اختيار كره چشم گذارده كه آن را در تمام جهات ششگانه به حركت در می آورد.
از اين نمونه ها در تمام جهان آفرينش فراوان به چشم میخورد.
#راهنما_شناسی
@pasokh999
شبهه ۳۰
♨️دلیل نیاز انسان به انبیاء چیست❓
قسمت دوم
جواب👇👇
هماهنگى تكوين و تشريع⬇️
👌حال اين سؤال پيش می آيد كه آيا آفريدگارى كه در عالم «تكوين» (آفرينش) اين اندازه وسائل پيشرفت و تكامل را در اختيار هر موجودى نهاده، ممكن است موضوع فرستادن انبياء را كه مطابق توضيحات گذشته، مهمترين نقش را در تكامل نوع بشر و اهداف حيات او در جنبه هاى مادى و معنوى دارد ناديده گرفته باشد؛ و جامعه انسانى را از اين موهبت بزرگ محروم سازد؟!🤔
شيخ الرييس ابو على سينا در كتاب شفا با عبارت كوتاه و تشبيه جالبى به اين حقيقت اشاره كرده، چنين و میگويد:
«فَحَاجَةُ الْانْسانِ الى هذا (بَعْثِ الرُّسُلِ) فِى انْ يَبْقِى نَوْعُ الْانْسَانِ، وَ يَتَحَصَّلَ وُجُودُهُ، اشَدُّ مِنَ الْحَاجَةِ الى انْبَاتِ الشَّعْرِ عَلَى الْاشْفَارِ وَ عَلَى الْحَاجِبَيْنِ وَ تَقْعِيرِ الْاخْمُسِ مِنَ الْقَدَمَيْنِ وَ اشْيَاءُ اخْرى مِنَ الْمَنَافِعَ الَّتى لَاضَرُورَةَ فِيهَا فِى الْبَقَاءِ ... فَلَا يَجُوزُ انْ تَكُونَ الْعِنَايَةُ الْازَلِى وَ تَقْتَضِى تِلْكَ الْمَنَافِعَ وَ لَاتَقْتَضِى هذِهِ الَّتِى هِىَ اسُّهَا».👈«احتياج انسان- به بعثت پيامبران- در بقاى نوع خود، و تحصيل كمالات وجودى او از روئيدن موهاى مژه، و ابرو، و فرورفتگى كف پا- كه راه رفتن و ايستادن را براى انسان آسان می سازد- و امثال اين منافع كه براى ادامه حيات ضرورى نيست، مسلّماً بيشتر است ...؛ 👌👌بنابراين ممكن نيست عنايت ازلى الهى آن منافع را ايجاب كرده باشد، و بعثت پيامبران را كه اساس زندگى انسان است ايجاب نكند».
کتاب شفا،الهیات،مقال دهم،فصل دوم
#راهنما_شناسی
@pasokh999
شبهه ۳۰
♨️دلیل نیاز انسان به انبیاء چیست❓
💯♨️آیا عقل به تنهایی کافی نیست🤔
✅جواب
👌👌حیطه عقل در تجربیات و محسوسات است که کلی خطا و اشتباه و اظهار پشیمانی در همین حیطه هم دارد.مگر کم دانشمند و عالم داریم که به اشتباه خود در فهم مطلب یا آزمایش کرده باشد حالا غیر دانشمندان که فراوان اشتباه و خطا دارند خوب عقلی که اینهمه اشتباه در زمینه خودش دارد چطور میخواهد نسبت به حیطه ما فوق حس و عقل خودش نظر بدهد❓
نکته خیلی مهم👇👇
پیامبران نیامدن که جیب های ما را پر از پول بکنند این پُر کردن جیب را عقل هم میتواند انجام بدهد (البته یقینا فرامین پیامبران فقط مرتبط آخرت نیست بلکه نسبت به دنیا و سعادت دنیوی هم هست)
👌👌✅اگر انبیاء نبودند این همه معارف را کی به انسان می آموخت آیا انسان ها هیچ تفاوتی با سایر موجودات داشتند❓مثلا حیوانات غذا میخورند و میخوابیدن ما هم همین طور ،بعثت و بودن پیامبران بزرگترین نعمت خدا به بندگانشان است
#راهنما_شناسی
@pasokh999
شبهه ۳۰
دلیل نیاز به انبیاء چیست؟
✅جواب
یقینا خداوند از خلقت انسانها اهدافی داشته که قبلا در انسان شناسی بیان شد و یقینا دوست دارد این اهداف کاملا اجرا بشود و از آن طرف عقل انسان به تنهایی نمیتواند بفهمد خواسته های خداوند چیست و نیازمند به این است که کسی به او بگوید والا عقاب بلا بیان خواهد شد(عقاب بلا بیان یعنی اینکه مثلا پدری به پسرش نگفته باشد فلان چیز را بخر و پسر هم که مطلع نبوده چیزی نخریده بعد پدر بیاید پسرش را دعوا بکند همه عقلا میگویند این کار پدر زشت بوده چون چیزی که به پسرش نگفته بود حالا اگر خداوند انبیاء را برای بیان خواسته های خودش نفرستد انسان مطلع نخواهد شد و در این صورت عذاب کردن انسان بخاطر انجام ندادن خواسته های خداوند کار قبیحی است که کار قبیح از خداوند صادر نمیشود).
❓آیا فطرت نمیتواند به کمک عقل بفهمد؟
✅جواب
👈👌 خیرفطرت یک نوع شناختی است که اگر به او رسیده نشود کم کم ضعیف میشود فطرت مثل لولای درب می ماند،
فطرت لولای بین انسان و انبیاست. لولا چگونه درب را به چهار چوبه وصل می کند و اگر این لولا برداشته شد درب از چهارچوب جدا می شود، فطرت نیز چنین است. به تعبیر دیگر فطرت پُلی است برای ارتباط انسان با معارف انبیاء
#راهنما_شناسی
@pasokh999
اما دقیقتر وارد بحث فلسفه نیاز به انبیاء بشویم طبیعتا مطالب یک پله بالاتر و دقیقتر خواهند بود ان شاءالله
شبهه۳۱
♨️دلیل نیاز انسان به انبیاء چیست❓
آیا خود انسان نمیتواند برای خودش برنامه بریزد❓
✅جواب
انسان قادر بر قانونگذاري دقيق نيست،قانونگذار كامل بايد شرايط زير را داشته باشد تا بتواند شايستهترين قانون را وضع كند.
👈1. بايد انسانشناسي كامل باشد و به تمام اسرار جسم و جان، عواطف، غرايز و ادراكات عقلي او آگاه باشد و به اصول حاكم بر روابط انسانها احاطه داشته باشد تا بتوانند قوانيني هماهنگ با همه اينها وضع كند.
👈2. بايد از گذشته و آينده اطلاع كامل داشته باشد تا آثار قوانين امروز را در آينده زندگي بشر ارزيابي كند تنها مفيد بودن قانون براي زمان حال كافي نيست .
👈3. قانونگذار بايد داراي «علم كامل» باشد تا بتواند با وضع قوانين خود تمام استعدادها و شايستگيهايي را كه در فرد و اجتماع نهفته است به فعليت رساند.
👈4. قوانين بايد جنبة عملي داشته باشد نه خيالي، و از ضمانت اجراي كافي برخوردار باشند نه بدون پشتوانه و درك آن هم براي همگان ممكن بوده نه پيچيده و دور از فهم و درك افراد.
👈5. قانونگذار حقيقي بايد از خطا و لغزش مصون بوده و نسبت به افرادي كه ميخواهد براي آنها قانون وضع كند مهربان و در عين حال داراي ارادهاي قوي باشد و از هيچ قدرتي نهراسد.
👈6. قانونگذار شايسته كسي است كه خودش منافعي در آن جامعه نداشته باشد، چرا كه منافع شخصي فكر قانونگذار را به سوي خود ميكشاند و تأثيرات آگاهانه و ناآگاهانه اين منافع در قانونگذاري غيرقابل انكار است.
آيا اين جهات ششگانه در كسي جز ذات پاك خداوند پيدا ميشود، كسي كه خالق بشر است و از تمام اسرار وجود او آگاه است، كسي كه عالم به حال و آينده و نتايج هر حكمي است، بدون خطا و لغزش و بينياز از هر كس و هر چيز؟
با توجّه به مقدمات فوق نتيجه ميگيريم كه هر قانوني غير از قانون خدا ناقص و بيفرجام است و اتفاقاً تمام بدبختيها و مشكلات بشر از آنجا سرچشمه ميگيرد كه خودش ميخواهد با آن علم محدود و با آن همه انگيزههاي دنيايي براي خويش قانون وضع كند و اين يكي از دلايل عقلي لزوم بعثت انبياء است
👈✅👌انبیاء قانون خداوند را می آورند نه اینکه از خودشان قانون بگویند.
#راهنما_شناسی
@pasokh999
شبهه۳۲
دلیل نیاز انسان به انبیاء چیست❓
♨️آنچه را که پيامبران براى جامعه بشريت می آورند از دو حال خارج نيست: يا عقل آن را درك میكند يا نه، اگر درك میكند همان عقل براى ما كافى است؛ ديگر چه احتياجى به پيامبران است؛ و اگر براى عقل قابل درك نيست، پس قابل قبول نيست؛ زيرا هركس زير بار امور غير معقول برود کار غیر عقلانی کرده است❓
جواب👇👇
👌👌ما نبايد فراموش كنيم كه معلومات و ادراكات عقلى ما در برابر آنچه نمیدانيم قطرهاى در مقابل يك اقيانوس عظيم است؛ اين حقيقتى است كه همه دانشمندان، اعم از الهى و مادى، به آن معترف اند.
كسى كه میگويد: «آنچه را پيامبران آورده اند يا موافق عقل ما است يا مخالف»، مفهوم سخنش اين است كه عقل همه چيز را درك میكند، در حالى كه چنين نيست، بلكه در اينجا شقّ ثالث و قسم سوّمى وجود دارد كه از هر دو قسم سابق گسترده تر است. و آن امورى است كه ما اصلًا از آن آگاهى نداريم، و نمیتوانيم نفى و اثبات كنيم، اما هنگامى كه با دلايلى كه بعداً اشاره خواهيم كرد اجمالًا ثابت میشود كه پيامبران از طرف خداوند سخن میگويند، و از درياى بيكران علم او خبر میدهند، راه منطقى جز پذيرش آن نيست.
👌در واقع این ايراد درست به اين می ماند كه بگوييم: «هيچكس نبايد نزد استاد برود و از دانش و تجربه او چيزى بياموزد، زيرا آنچه را استاد میگويد: يا موافق عقل شاگرد است يا مخالف!» اگر موافق است نيازى به استاد نيست، و اگر مخالف است نبايد آن را پذيرفت!
مسلّماً يك سخن كودكانه است كه پاسخش بر هيچ انديشمندى پوشيده نيست؛ استاد چيزهايى به انسان می آموزد كه عقل او از نفى و اثبات آن عاجز است.
از اين گذشته در همان قسمتهايى كه عقل ما به طور صحيح آن را دريافته، گاه دچار اضطراب و وسوسه میشويم كه آیا درست فهميده ايم يا اشتباه است؟ شكى نيست كه تأييد و تصديق انبياء در اين زمينه ما را سختتر و مصمّمتر می سازد👌👌👌 پس نه در آنچه میدانيم بى نياز از انبياء هستيم، و نه در آنچه نمیدانيم (دقت كنيد).
آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم👇👇
@pasokhgo313
#راهنما_شناسی
@pasokh999
شبهه ۳۳
دلیل نیاز انسان به انبیاء چیست❓
عقل انسان میگوید تبعیت محض بدون چون و چرا از کسی که مثل خودت است قبیح است❓
✅ جواب
درست است كه ما خدا را با دليل عقل میشناسيم و به حكم عقل بايد شكر نعمتهاى او را بجاى آوريم؛ ولى اين براى ما كافى نيست؛ راه سعادت و كمال انسانى بسيار پرپيچ و خم و مملوّ از خطرات و پرتگاه ها است، مردانى لازم است كه با نيروى الهى و امدادهاى غيبى دست ما را بگيرند، و از اين پيچ و خمها بگذرانند.
👌👌ما هرگز از انسانى همچون خود پيروى نمیكنيم، بلكه از انسان بسيار آگاهى پيروى میكنيم كه از طريق وحى با علم بی پايان پروردگار مربوط است، و پيروى از چنين كسى كاملًا منطقى به نظر میرسد.
***
از آنچه در بالا گفته شد پاسخ این اشکال نيز روشن میشود؛ زيرا اگر ما خود را در اختيار انبياء میگذاريم و سر به فرمان آنها مینهيم، به خاطر علم و دانش فوق العاده و تقواى بى نظيرى است كه در آنها سراغ داريم.
👌گاهى ما قلب و مغز خود را كه مهمترين و عزيزترين اعضاى ما است، در اختيار جراح موارد اعتماد مینهيم، و او با چاقوى جراحى به جان اين دو عضو مهم افتاده، و در حالى كه ما با ميل خود بيهوشى را پذيرفته ايم و هرچه میخواهد
میكند، آيا اين كار احمقانه اى است؟
مسلّماً نه، علم و دانش طبيب جراح از يكسو، و اعتماد ما به حسن نيّتش از سوى ديگر، سبب میشود كه اينچنين تسليم بی قيد و شرط او شويم، و مسلّماً پيامبران الهى در سطحى بسيار بالاتر از آن طبيب هستند، هم از نظر علم و هم تقوا.
آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313
#راهنما_شناسی
@pasokh999
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
ورود ماه مبارک رمضان را به شما بزرگواران #تبریک و تهنیت عرض می نماییم...
💐 الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313
#راهنما_شناسی
@pasokh999
♨️شبهه ۳۴
دلیل نیاز انسان به انبیاء چیست❓
چرا خداوند همه انبیاء را در کشورهای عربی (غرب آسیا) فرستاده است❓چرا در آمریکا و اروپا پیامبر نفرستاده است❓
✅جواب اول
نکته اول:تعداد پیامبران ۱۲۴هزارتاست و ما فقط تقریبا اسم ۴۰ نفرشان را میدانیم که ۱۵تای آن در قرآن آمده است قرآن مجید، تنها نام عدّه معدودی از پیامبران بزرگ برده شده؛ بدین معنا نیست که تعداد ایشان منحصر به همین افراد بوده است؛ بلکه در خود قرآن تصریح شده است که بسیاری از پیامبران بوده اند که نامی از ایشان در این کتاب شریف به میان نیامده است. «وَ مِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ عَلَیک: و گروهی را برای تو بازگو نکرده ایم»[سوره نساء، آیه 124]
نکته دوم: ظهور پیامبران؛ اختصاص به منطقه خاصی ندارد و آیات قرآن، دلالت دارد بر این که هر قوم و امتی پیامبری داشته اند. «وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلاَّ خَلا فیها نَذیر: هیچ امّتی نبوده مگر اینکه در آن هشدار دهنده ای گذشته است»[سوره فاطر آیه۲۴] «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی کلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت: ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که خدای یکتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید»[سوره نحل آیه۳۶] و نیز خداوند در سوره اسرا می فرماید: «وَ ما کُنّا مُعَذِّبینَ حَتّی نَبْعَثَ رَسُولاً: ما هرگز (قومی را) مجازات نخواهیم کرد، مگر آنکه پیامبری مبعوث کرده باشیم (تا وظایفشان را بیان کند)»[سوره اسرا آیه ۱۵]
آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313
#راهنما_شناسی
@pasokh999
♨️شبهه ۳۴
دلیل نیاز انسان به انبیاء چیست❓
چرا خداوند همه انبیاء را در کشورهای عربی (غرب آسیا) فرستاده است❓چرا در آمریکا و اروپا پیامبر نفرستاده است❓
✅جواب دوم
نکته اول: از نظر عقلی نیز منطقه جغرافیایی پیامبر مهم نیست؛ بلکه آنچه مهم است، تسلیم حقیقت شدن است، چنان که گروندگان به اسلام از نقاط مختلف دنیا بوده و هستند. توجه به این نکته نیز مفید است که در زمان ظهور پیامبران، منطقه مسکونی عمده انسان ها مناطق آسیایی بوده و برخی مناطق مانند آمریکا هنوز کشف نشده بود. همین عدم کشف برخی قاره ها، دلالت بر عدم ارتباط قاره ها با یکدیگر و عدم اطلاع از سرنوشت همدیگر دارد.
نکته دوم:شواهد تاریخی بشر گواه این معناست. مثلا بودا گر چه نامش را به عنوان پیامبر نمی برند ولی وقتی زندگی او بررسی می شود، بسیاری از خصوصیات پیامبران را در زندگی او و شکل تماس وی با جهان غیب مشاهده می کنیم. از همین رو در برخی از روایات آمده که خداوند 124 هزار پیامبر برای بشریت فرستاده است، حال آن که ما به حدود سی اسم واقف هستیم. از طرفی خود قرآن که بزرگ ترین حجت قاطع الهی است می فرماید: «و لکل قوم هاد: برای هر قومی ازهر ناحیه پروردگار هدایتگری وجود دارد.»[سوره رعد، آیه 7]
آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313
#راهنما_شناسی
@pasokh999
♨️شبهه۳۵
چرا خداوند ما را پیامبر نکرد❓
جواب خودمانی😊
بذارید قبل از هر چیزی کمی خودمانی جواب بدهیم خداوند به حضرت ابراهیم علیه السلام میفرماید : سوره صافات آیه 102 فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قالَ يا بُنَيَّ إِنِّي أَرى فِي الْمَنامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ ما ذا تَرى قالَ يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ سَتَجِدُني إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرين
و وقتى با او به جايگاه «سَعْى» رسيد، گفت: «اى پسرك من! من در خواب [چنين] میبينم كه تو را سر میبُرَم، پس ببين چه به نظرت می آيد؟» گفت: «اى پدر من! آنچه را مأمورى بكن. ان شاء اللَّه مرا از شكيبايان خواهى يافت.
خداوند به حضرت ابراهیم علیه السلام دستور میدهد که باید سر فرزندت را ببُری حالا اگر ما بودیم این کار را که میکردیم؟؟شاید ممکن بود حرف به خدا بزنم این دیگه چه کاریه و... منی که در احکام ابتدایی خداوند 100تا ان قلت و اشکال وارد میکنم مثلا میگویم حالا یه کم مو بیرون باشه چه اشکال داره یا شراب و گوشت خوک برای سلامتی مفیده کی گفته طلا برای مردان حرام و... آیا من میتونم به دستورخداوند بیایم سر فرزندم را ببرم(هرچند که این سر بریدن محقق نشد ولی حضرت ابراهیم علیه السلام مامور بود که این کار را بکند و نمیدانست که آیا این کار محقق میشود یا نمیشود ولی این را میدانست که خداوند حکیم است و این را میدانست که خداوند پسرش را بیشتر از او دوست میدارد)
👌یا منی که حوصله شنیدن حرف فرزندم یا خانمم را ندارم و با کوچکترین مخالفتی با نظر من کلی اعصابم خُورد میشود و به هم میریزم آیا میتوانم مثل حضرت نوح 950سال تحمل بیاورم و فقط چند نفر هم هدایت بشوند
یا منی که داخل خیابان به راحتی به هر صحنه ای نگاه میکنم آیا میتوانم مثل حضرت یوسف علیه السلام به زیباترین زن نه بگویم حال آنکه آن خانم مشتاق دیدار حضرت یوسف علیه السلام بود؟؟
کل انبیاء را نگاه بفرمایید مشکلاتشون همان مشکلاتی بود که ما روزانه با آنها سرو کار داریم (هر چند قابل قیاس نیست950سال تحمل حضرت نوح علیه السلام کجا چند روز تحمل ما کجا و...)
اصولا انسان های پر ادعا ولی بی اراده یا کم توان تقاضای امکانات بیشتر را دارد ولی انسان های کم ادعا ولی پر توان از کمترین امکانات بیشترین استفاده را میکنند چون کم سر و صدا دارند
#راهنما_شناسی
@pasokh999
شبهه ۳۵
♨️چرا خداوند ما را پیامبر نکرد❓
✅ جواب اول
اولا این سؤال جدیدی نیست، حتی زمان انبیای الهی علیهم السلام، بیشتر مطرح میشد که چرا او انتخاب شد؟ چرا ما انتخاب نشدیم؟ مگر او کیست که ما نیستیم و ...؟ خداوند متعال نیز در یک جمله پاسخ داد که خالق، مالک، رب، علیم، حکیم و هادی منم، پس من میدانم که رسالتم را کجا قرار دهم.
ثانیا نبی و امام، مانند پزشک، مهندس، مدیر یا شهردار شدن، یک امر “شدنی = اکتسابی” نیست که پرسیده شود: «چرا او توانست بشود و ما نمیتوانیم بشویم؟»؛ بلکه انتخاب و انتصابی است از جانب خداوند علیم و حکیم. بنابراین اوست که میداند رسالتش را کجا قرار دهد، چه کسی را نبی، چه کسی را رسول و چه کسی را امام گرداند: أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسَالَتَهُ خداوند آگاهتر است که رسالت خویش را کجا قرار دهد(سوره انعام124)
ثالثا خداوند علیم و حکیم که منزه از کار (فعل) پوچ، بیهوده و بازی میباشد، هر مخلوقی را با اندازهها (قَدر)های معینی، و مبتنی بر حکمت خود، برای ایفای نقشی خاص در چرخهی خلقت و هدایت خلق نموده و در جایگاه خود قرار داده است؛ خواه فرشتگان مقربی چون حضرات جبرئیل و میکائیل علیهماالسلام باشند، خواه انبیا و رسولان، خواه امامان، خواه مردمان عادی، و یا گیاهان و حیوانات و حشرات و … .
بنابراین، هیچ منطقی ندارد که پدر بگوید: «من چرا مادر نشدم» – سایر فرشتگان بگویند: «چرا ما جزو چهار فرشته بزرگ نشدیم» – ماه بگوید: «من چرا خورشید نشدم» – مورچه بگوید: «من چرا کرگردن نشدم» – یا انسان بگوید: «من چرا پیامبر یا امام نشدم»؟! وَخَلَقَ کُلَّ شَیْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِیرًا» و هر چیزى را آفریده و بدان گونه (اندازههایی) که درخور آن بوده اندازه گیرى کرده است! (الفرقان، ۲)
#راهنما_شناسی
@pasokh999
شبهه ۳۵
♨️چرا خداوند ما را پیامبر نکرد❓
✅ جواب دوم
✅میخواستی رسول یا امام شوی که چه کنی؟! اما دقایقی با خودت خلوت کن و از خود بپرسیم: «میخواستی رسول و امام شوی که چه کنی»؟ رسالت انبیاء نجات مردم از ظلم و جهل است خوب بسم الله منتظر چی هستی خیال کردی اگر نبی شدی دیگه همه چیز حله؟ اول خداوند بهت میگوید باید چکار بکنی بعد میگوید حالا که پیام را دریافت کردی برو در داخل صحنه اینها را اجرا کن منم کمکت میکنم شما هم که پیام خدا(قرآن)را دریافتی کردی بسم الله شروع کن اول اینها را درون خودت پیاده بکن بعد برو سراغ جامعه خداوند هم یاریت میکند کما اینکه کسانی که انقلاب کردند را کمک کرد مثل نمونه چند دهه قبل امام خمینی رحمه الله علیه
✅اگر قرار همه این فکر را بکنند و بگویند که چرا ما امام یا پیامبر نشدیم که سنگ روی سنگ بند نمی آید شما فرض کنید همه این خواسته را داشته باشند و خداوند هم خواسته همه را اجابت بکند خوب یک سوال، اینها برای کی میخواهند تبلیغ بکنند وچه کسانی را میخواهند از گمراهی نجات بدهند به قول خودمان اینها که دیگه پا ممبری نخواهند داشت
نکته مهم این کار باعث لغو هدف آفرینش میشود چون قبلا در بحث انسان شناسی گفتیم که هدف خلق انسان و بحث نظام احسن این است که انسانها با اختیار خودشان به تکامل برسند خوب اگر کسی خودش به تکامل رسیده باشد پس چرا دیگر این دنیا آمد و این کار چون لغو میشود و کار لغو از خداوند حکیم صادر نمیشود پس انبیاء را خود خداوند باید انتخاب بکند.
#راهنما_شناسی
@pasokh999
♨️شبهه ۳۶
چراباید انبیاء عصمت داشته باشند❓
الف)دلائل عقلی عصمت
نکته: دلیل عصمت نمی تواند شرعی محض باشد چون ممکن است آن دلیل با خطا وسهو از پیامبر صادر شده باشد و دور وتسلسل لازم می آید. پس ابتدا چند دلیل عقلی(برون دینی) بر لزوم عصمت انبیاء می آوریم:
✅دلیل اول
نقض غرض: اگر پیامبر معصوم نمی بود نقض غرض لازم می آمد و خدا هم نقض غرض نمی کند چرا که حکیم و علیم است. توضیح این دلیل چنین است:مقصود از فرستادن انبیا و رسل چیست؟ ارشاد مردم که به سوی مصلحت های واقعی بروند و از مفسده های واقعی دور شوند ومقدمه چینی برای تربیت وتزکیه مردم برای اینکه آنها به کمال انسانیت برسند؛حال اگر قرار بود انبیاء خلاف آنچه گفته اند انجام دهندارشادی واقع نمی شد وتربیتی واقع نمی گردید.
به عبارت دیگر: اگر مردم احتمال کذب و دروغ در انبیا را بدهند این احتمال را در اوامر و نواهی انها هم می دادند و در نتیجه هیچ کس به آن فرامین عمل نمی کرد و این نقض غرض بعثت بود؛(غرض این بود که با مردم به وسیله انبیا از جهل در بیایند ) نقض غرض هم که برای خدای حکیم محال است؛ پس عصمت وجود دارد؛ به همین دلیل انبیا معصوم هستند
آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313
#راهنما_شناسی
@pasokh999
♨️شبهه ۳۶
چراباید انبیاء عصمت داشته باشند❓
الف)دلائل عقلی عصمت
جواب دوم
✅اگر انبیا معصوم نباشند اجتماع ضدین لازم می اید؛ چرا که از طرفی واجب است متابعت از گفتارها و رفتارها و تاییدات پیامبران در همه حال؛ اما اگر فرض کنیم که نبی معصوم نباشد آیا در حال معصیت او، باز هم متابعت از وی واجب است یا خیر؟اگر واجب نباشد، خلف لازم می آید، چرا که در اینصورت برای چه انبیا آمده اند؟ واگر متابعت حتی در حال گناه هم واجب باشد، این هم محال است؛ چرا که عقلاً و شرعا و طبق گفته خود پیامبران ارتکاب معصیت جایز نیست.(با دقت خوانده بشود)
بیان دیگری اگر گناهی از نبی سر زند، یا تبعیت از او واجب است یا خیر؛ اگر واجب باشد، لازم می آید اجازه معصیت، بلکه وجوب دنباله روی از معصیت واین واضح است که باطل می باشد. از طرفی اگرتبعیت از آن واجب نباشد، این منافی حکم پیامبری اوست، چون پیامبری در خود، معنای تبعیت را به همراه دارد، این در صورتی است که علم به خطا پیدا کنیم؛ اما در صورتی که احتمال این خطا را دهیم، چون درنتیجه، احتمال خطا بودن و معصیت بودن کارهای پیامبران را می دهیم، تبعیت از پیامبر واجب نیست واین مخالف لزوم بعثت پیامبران است.
آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313
#راهنما_شناسی
@pasokh999
♨️شبهه ۳۶
چراباید انبیاء عصمت داشته باشند❓
الف)دلائل عقلی عصمت
جواب سوم
لزوم اتمام حجت
✅امام، حجت خداوند بر روى زمین است، اگر امام معصوم نباشد، حجت خداوند بر مردم تمام نخواهد شد؛ در حالى که بازخواست مردم در قیامت مستلزم اتمام حجت بر آنها است.
👌به عبارت دیگر، خداوند اگر بخواهد کسى را عقاب کند باید زبان عذر او را کوتاه کرده باشد و اگر چنین نکند، عقلا عقاب و عتاب کردن کسى به خاطر انجام ندادن فرامین الهى، صحیح نیست؛ زیرا آن بنده نیز مىتواند عذر بیاورد که اگر من فلان دستور را انجام ندادم، امام که خود حافظ دین و شریعت و خلیفه تو در روى زمین بود، انجام نداد به همین دلیل حجت بر من تمام نشد و من فکر کردم که انجام آن لازم نیست و گر نه خود امام که مجرى احکام الهى است باید آن را انجام مىداد.
بنابراین، امام باید از هرگونه گناه، خطا، نسیان و سهو معصوم باشد ( هرچند نسبی ) تا حجت بر مردم تمام شود و اگر با وجود چنین امام معصومى مردم به دستورات و حدود الهى که از طریق همان امام ابلاغ و اجرا مىشود عمل نکنند، آن وقت زبان عذرشان کوتاه است و خداوند مىتواند از او بازخواست کند.
آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313
#راهنما_شناسی
@pasokh999
♨️شبهه ۳۶
چراباید انبیاء عصمت داشته باشند❓
الف)دلائل عقلی عصمت
جواب چهارم
برهان بطلان تسلسل
👌دلیل دیگر بر وجوب عصمت پیامبران و امامان، بطلان تسلسل است. به این صورت که دلیل نیاز مردم به وجود و نصب امام از جانب خداوند، خطاپذیرى مردم است.
یعنی انسانها چون خطا میکنند نیازمند یک راهنما هستند. حال اگر خود امام معصوم از خطا و معصیت نباشد، خود امام یا پیامبر نیاز به وجود امام دیگرى دارد و آن امام نیز نیاز به وجود امام دیگر و... که منجر به تسلسل مىشود و تسلسل از دیدگاه عقلا باطل است.
نکته اگر پیامبران معصوم نباشند این احتمال خطاء و اشتباه در تمام زمینه و گفته هایشان وجود دارد پس پیامبران باید معصوم باشند والا نقض غرض پیش میاد چون هدف از ارسال رسل و پیامبران این بود که مردم هدایت بشوند که با این احتمال خطا دیگه کسی به سخنانشان اعتناء نخواهد کرد لذا نقض غرض حاصل میشود(غرض هدایت مردم بود)
✅نکته خیلی مهم:
اگر پیامبری معصوم نباشند دیگر هیچ عملی و سخنی از آنان حجت نخواهد بود چون روی هر کدام از سخنان و کارهای آنها دست بذاریم احتمال خطا وجود دارد پس تبعیت و پیروی واجب نیست .
آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313
#راهنما_شناسی
@pasokh999
♨️شبهه ۳۶
چراباید انبیاء عصمت داشته باشند❓
الف)دلائل عقلی عصمت
جواب پنجم
پیامبران علاوه بر ابلاغ وحی به مردم وظیفه دارند که به تربیت و تذکیه مردم هم بپردازندو افراد مستعد را تا آخرین مرحله کمال انسانی برسانند. یعنی اینان علاوه بر وظیفه تعلیم و راهنمایی مردم، وظیفه دارند که مردم را تربیت و راهبری هم بکنند. یعنی آنان هم پیغامبرند هم راهبر و رهبر. از طرفی می دانیم که رفتار و اعمال مربی بیش از حرف های او اثر می گذارد و خصوصا عموم مردم چشمشان بیشتر به اعمال است و کسی که از نظر رفتار نقص ها و کمبودهایی داشته باشد، گفتارش هم تاثیر مطلوب را نمی گذارد. پس هنگامی هدف خداوند از بعثت انبیا کامل محقق می شود که پیامبرانش از هر گونه خطا و گناه و لغزشی در گفتار و کردار مصون باشند. (آموزش عقاید، آیه الله مصباح یزدی، درس۲۵)
آی دی دریافت سوالات توسط کارشناسان حوزه علمیه قم @pasokhgo313
#راهنما_شناسی
@pasokh999