eitaa logo
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
17.6هزار دنبال‌کننده
222 عکس
609 ویدیو
11 فایل
مرتضی احمدی|سطح ۴ حوزه علمیه تخصصی ارشد تفسیرقرآن سابقه‌ی پاسخگویی درمرکز شبهات حوزه علمیه قم انتخاب همین کانال به عنوان برترین کانال حوزه قم😍 اینجا دین را شیرین یاد میگیریم واز آن لذت میبریم.❤ ارتباط بامدیر @mortaza31314 دوره‌های تخصصی ما @doorehhhh
مشاهده در ایتا
دانلود
دوم 1⃣2⃣دلیل اول اثبات معاد بقا طلبی انسان 👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/2527 2⃣2⃣دلیل دوم اثبات معاد عدالت👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/2622 3⃣2⃣دلیل روان اثبات معاد👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/2629 4⃣2⃣آیا با علم (نه عقل)میشود معاد را اثبات کرد👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/2627 5⃣2⃣معرفت افزایی فوق ناب قرآنی و روایی درباره معاد👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/2633 6⃣2⃣آیا ما با مرگ میمیریم👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/8661 واین👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/2686 7⃣2⃣اگر خداوند مهربانتر از پدر و مادر است چرا ما را میسوزاند👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/2759 8⃣2⃣شبهه آکل و ماکول👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/2789 9⃣2⃣آیا کسانی که مثل ادیسون به بشر خدمت کرده به بهشت میروند👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/2812 0⃣3⃣چه کسانی ما را قبض روح میکند👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/2824 1⃣3⃣چطور خداوند حساب همه بنده گانش را داخل چند ثانیه انجام میدهد👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/2831 1⃣3⃣چطور تناسخ را برای دیگران رد کنیم👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/6806 2⃣3⃣اگر من داخل خانواده پولدار بودم بهتر عبادت میکردم پس فردای قیامت خدا نباید از من اعمال عبادی را بخواهد👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/7869 انتشارش با شما خوبان 🌹 🔴 کانال پاسخ های ناب | عضو شوید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
لیست سوم پیرامون انبیاء و فلسفه وجودی آنها و.... 3⃣3⃣ وقتی ما عقل داریم دیگه چه نیازی به انبیاء داریم؟(جواب مفصل و شیرین)👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/1131 5⃣3⃣ آیا خودمان نمیتوانیم برای خودمان برنامه ریزی کنیم که انبیاء آمدن👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/1199 6⃣3⃣ آنچه انبیاء می آورند یا ما نفهمیم یا میدانیم در هر دو صورت آمدنشان باطل است👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/1207 7⃣3⃣ چرا خداوند همه انبیاء را داخل کشورهای عربی فرستاد👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/1225 8⃣3⃣ چرا خداوند ما را پیامبر نکرد👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/1241 9⃣3⃣ چرا انبیاء باید عصمت داشته باشند(مفصل و شیرین)👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/1275 0⃣4⃣ اگر انبیاء و اهل بیت علیهم السلام معصوم هستند پس چرا اینقدر استغفار میکردند👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/1325 1⃣4⃣ عصمت چه ویژگی داره که موجب میشود انسان گناه نکند👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/1368 2⃣4⃣ عصمت داشتن موجب میشه که طرف گناه نکنه و این عصمت را خدا داده پس چه فضیلتی برای انبیاء و اهل بیت علیهم السلام است👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/8434 3⃣4⃣ طبق چه دلیلی میگویید امام علی علیه السلام جانشین پیامبر است 👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/1406 4⃣4⃣ فلسفه وجود اهل بیت علیهم السلام چیست👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/1550 5⃣4⃣ چرا اسم اهل بیت علیهم السلام در قرآن نیامده اگر می آمد دیگه ما با اهل سنت اینقدر اختلاف نداشتیم👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/6424 انتشارش با شما خوبان 🌹 کانال پاسخ های ناب | عضو شوید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
لیست چهارم و شبهات درباره او 6⃣4⃣ چطور قانون گذاری درمیان انسان ها شکل گرفت👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4081 7⃣4⃣ طبق چه دلیلی میگویید فقط خداوند اجازه قانون گذاری داره👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4082 8⃣4⃣ آیا در منابع اسلامی به ضرورت تشکیل حکومت اسلامی پرداخته است👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4097 9⃣4⃣ امام خمینی رحمه الله علیه طبق چه دلیلی حکومت اسلامی تشکیل دادند👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4111 0⃣5⃣ یعنی چه ولایت ولی فقیه همان ولایت رسول الله است👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4128 1⃣5⃣ دلیل عقلی بر ضرورت ولایت فقیه 👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4137 https://eitaa.com/pasokh999/4143 2⃣5⃣ دلیل نقلی بر اثبات ولایت فقیه 👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4143 https://eitaa.com/pasokh999/4230 3⃣5⃣ شما به اهل سنت اشکال میکنید شما اجازه جانشین برای پیامبر نداشتین پس چرا خودتان برای جامعه ولی فقیه انتخاب میکنید 👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4206 4⃣5⃣ رهبری به صورت انتصاب است یا انتخاب👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4255 https://eitaa.com/pasokh999/4256 5⃣5⃣ منظور از ولایت فقیه مطلقه چیست👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4279 https://eitaa.com/pasokh999/4313 6⃣5⃣ فرق ولایت فقیه با دیکتاتوری👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4326 7⃣5⃣ فرق وکالت فقیه و ولایت فقیه 👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4348 https://eitaa.com/pasokh999/4349 8⃣5⃣ چطور ولایت ولی فقیه از جانب خداست ولی شورای نگهبان ایشان را عزل و نصب میکند👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4371 9⃣5⃣ چرا اختیارات رهبری هیچ حد و مرزی نداره👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4397 0⃣6⃣ شبهه دور ولایت فقیه و جواب آن 👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4407 https://eitaa.com/pasokh999/4408 https://eitaa.com/pasokh999/4418 https://eitaa.com/pasokh999/4430 https://eitaa.com/pasokh999/4445 1⃣6⃣ چرا رهبری داخل خیلی از مباحث سیاسی ورود نمکند و برخورد نمیکنه👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4446 https://eitaa.com/pasokh999/4451 https://eitaa.com/pasokh999/4452 2⃣6⃣ فرق شاه با ولایت فقیه،فرق تاج با عمامه چیه؟ فرق کاخ با بیت چیه...👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4465 3⃣6⃣ نگاهی به سیر تفکر بشر حتماااا ببینید👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4473 https://eitaa.com/pasokh999/4474 https://eitaa.com/pasokh999/4491 4⃣6⃣ چرا غرب اینقدر با ولایت فقیه و جمهوری اسلامی مشکل داره👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4494 5⃣6⃣ شبهه روایت میفرماید هر حکومتی قبل از قیام امام زمان علیه السلام باطل است👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4525 https://eitaa.com/pasokh999/4529 https://eitaa.com/pasokh999/4530 6⃣6⃣ چرا دوباره رفراندم برگزار نمیشه👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4534 https://eitaa.com/pasokh999/4535 https://eitaa.com/pasokh999/4555 https://eitaa.com/pasokh999/4567 https://eitaa.com/pasokh999/4568 7⃣6⃣ اگر بذارید به رهبری انتقاد کنیم اینقدر داخل کشورمون مشکل نداشتیم👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4604 8⃣6⃣ خداییش زمان شاه بهتر از الان نبود (اقتصادی، سیاسی،و...)👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4632 https://eitaa.com/pasokh999/4633 https://eitaa.com/pasokh999/4664 https://eitaa.com/pasokh999/4665 https://eitaa.com/pasokh999/4685 https://eitaa.com/pasokh999/4698 https://eitaa.com/pasokh999/4699 https://eitaa.com/pasokh999/4701 https://eitaa.com/pasokh999/4752 https://eitaa.com/pasokh999/4753 https://eitaa.com/pasokh999/4783 https://eitaa.com/pasokh999/4791 https://eitaa.com/pasokh999/4792 9⃣6⃣ کشورهای اروپایی نه ولایت فقیه دارند نه حکومت اسلامی ولی ببین چقدر پیشرفت کردن👇👇 https://eitaa.com/pasokh999/4862 https://eitaa.com/pasokh999/4863 انتشارش با شما خوبان 🌹 کانال پاسخ های ناب | عضو شوید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/301400148C71113bbd3e
شبهه ۲ لطفا دلایل قانع کننده ای برای اثبات وجود خدا برایم بیاورید❓ 💯چون مخاطبین ما در یک سطح نیستند لذا ما اول از جواب های روان ولی علمی شروع میکنیم بعد جوابهای بسیار دقیق ان شاءالله بازهم به زبان ساده که بزرگواران دانشگاهی و حوزوی بتوانند برای دیگران هم تدریس بکنند و یا استدلال بکنند جواب اول  ۱- برهان امکان و وجوب برهان امکان و وجوب از استوارترین برهان های اثبات وجود خدا است و در میان فلاسفهٔ اسلامی جایگاه بلندی دارد. خلاصه برهان به تقریر طوسی: «اگر موجود (که در تحقق آن شک نیست) واجب الوجود بالذات باشد، مطلوب ما ثابت است، و اگر چنین نباشد، مستلزم وجود واجب بالذات است، تا دور و تسلسل لازم نیاید. » [(به عربی: «الموجود إن کان واجباً فهو المطلوب؛ وإلا إستلزمه دفعاً للدور والتسلسل») ☘یعنی هر موجودی که وجود دارد یا خودش از اول بوده یا اینکه کسی آن را آفریده است که به موجود اول واجب الوجود میگویند و به موجود دوم ممکن الوجود میگویند خداوند واجب الوجود بالذات است و دیگر نمیشود سوال کرد که خدا را چه کسی آفرید چون 👈اولا ما پذیرفتیم که خدا واجب الوجود است 👈ثانیا آن کسی که میخواهد خدا را بوجود بیاورد باز هم از دو حالت خارج نیست یا آن کس خودش بوده یا اینکه کس دیگر آن را خلق کرده همینطور پشت سر هم سوال میکنم که ناچارا باید به جای ختم شود چون اگر بجای ختم نشود تسلسل میشود و تسلسل هم محال است ❓سوال چه اشکال دارد تسلسل بشود(یعنی این موجود را آن موجود به وجود آورده باشد و آن موجود را هم یکی دیگه به وجود آورده باشد و آن یکی هم، یکی دیگه به وجود آورده باشد همین طوری تا بی‌نهایت ادامه پیدا بکند)؟ فرض كنيد يك تيم دونده هستند، جلو خط شروع ايستاده‌اند و آماده دويدن هستند؛ ولي هركدام از ايشان تصميم گرفته است كه تا ديگري ندود، او هم شروع به دويدن نكند. یعنی اولی میگوید تا دومی حرکت نکند من حرکت نمیکنم و دومی میگوید تا سومی حرکت نکند من حرکت نمیکنم.... اگر اين تصميم واقعاً عموميت داشته باشد،هيچ‌گاه هيچ‌كدام از ايشان شروع به دويدن نخواهد كرد،همچنين اگر وجود هر موجودي مشروط به تحقق موجود ديگري باشد، هيچ‌گاه هيچ موجودي تحقق نخواهد يافت. پس تحقق موجودات خارجي، نشانة اين است كه موجود بي‌نياز و بي‌شرطي وجود دارد. @pasokh999
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جواب دوم ۲_اصل علیت بیان روان👇👇 اصل علیت، که از مبانی و پایه‌های اساسی برهان علیت به شمار می‌رود، عبارت است از اینکه هر معلولی نیازمند علتی است و لازمه آن این است که هیچ معلولی بدون علت به وجود نمی‌آید. هیچ موجودی از این سه حال خارج نیست: الف: علت است و معلول نیست؛ ب: معلول است و علت نیست؛ ج: معلول چیزی و علت چیز دیگری است. 👌✅سلسله علل باید به علتی که خود معلول نیست، منتهی شود. 👈علتی که معلول نباشد، خدای متعال است ☘تقریر علامه طباطبایی علامه طباطبایی برهانی برای بطلان تسلسل ارائه کرده است که آن را برای اثبات وجود خدا به صورت زیر تقریر کرده‌اند:👇👇 وجود هر معلولی نسبت به علت خود، عین وابستگی و ربط است و علت، امر مستقلی است که موجب قوام آن است. اگر علت نیز معلول دیگری باشد و آن نیز معلول علتی دیگر، هر یک از آنها نسبت به علت خود، عین ربط و وابستگی خواهند بود. چیزی که عین وابستگی است، جز با وجود مستقل پدید نمی‌آید. پس اگر سلسله علل تا بی‌نهایت ادامه یابد و به علت مستقل منتهی نشود، هیچ یک از اجزای آن مجموعه تحقق نخواهد یافت. 👈بنابراین باید علتی مستقل در رأس این سلسله قرار داشته  علامه طباطبایی، نهایة الحکمة @pasokh999
برهان صدیقین مقدمه۱. اصل وجود( که غیر قابل تردید است)، عدم را نمی‌پذیرد؛ مقدمه2. آنچه قابلیت عدم ندارد و عدم نمی‌پذیرد، واجب الوجود است؛ نتیجه: اصل هستی، واجب الوجود است. علامه طباطبایی آنگاه که هر یک از موجودات بررسی شود، مشاهده می‌گردد که هر یک از اینها یا سابقه زوال داشته‌اند یا لاحقه زوال دارند. پس فهمیده می‌شود که هیچیک از اینها واجب بالذّات و واقعیت مطلق نیستند، بلکه بر آن واقعیت مطلق تکیه می‌کنند که همان واجب ازلی خواهد بود. ضرورت ازلیه داشتن خداوند نیز به این معناست که واقعیت داشتن برای او، به هیچ شرط و قیدی مشروط نبوده، و ذات او در همه حال واقعیت دارد. در این تصور از خداوند، واقعیت برای او منوط به شرط، قید و یا زمان خاصی نیست. یعنی واقعیت او دارای ضرورت ازلی است.  بیان روان👇👇 ☘چیز عدم نمیتواند وجود را به وجود بیاورد تمام این موجودات که وجود دارند یک زمانی نبودند همین سلسله نیاز که بالا برود باید به وجودی ختم بشود که آن وجود را اولا کسی به وجود نیاورده باشه ثانیا به عدم ختم نشود مثلا👇👇 👈شخصی که معلول جسمی و فقیر محض است و هیچی برای خوردن ندارد اگر مهمانی مفصلی ۱۰۰۰نفری برگذار کرد میفهمیم که کسی بهش کمک کرده چون ایشون با این وضعیت مالی نمیتواند نان خودش را فراهم بکند تا چه رسد غذای مفصل آن هم برای ۱۰۰۰نفر، در اینجا هیچ آدم عاقلی نمیگوید این غذاها را ایشون تهیه کرده چون کسی که غذای خودش را دیگران باید تهیه بکنند چطور میتواند اینهمه غذا تهیه بکند 👌جریان عالم به این همه مفصلی را مگه میشه چیز معلول و عدم محض به وجود آورده باشد @pasokh999
برهان فطرت بر وجود خداوند دلیل عقلی این دلیل به صورت یک قیاس مطرح شده است: 👈الف. انسان موجودی مجرد است. 👈ب. هر موجود مجردی فاعل و خالق خود را به صورت فطری(بدون یادگیری) درک می‌کند. ✅نتیجه: انسان فطرتا خداشناس است. توضیح برهان 👈گزینه الف(انسان مجرد است) این است که روح انسان مجرد است و دلیل آن هم ثباتی است که انسان‌ها در کاربرد واژه «من» بکار می‌برند؛ و از ابتدای زندگی تا انتهای آن حتی اگر جسم دچار دگرگونی گردد،(کودکی نوجوانی جوانی پیری یا زمانی که سالم است یا ناقص میشود مثلا دو دستش و دو پایش را از دست بدهد) انسان همواره من باقی می‌ماند. 👈 و گزینه ب هم از آنجا که هر مخلوقی می بایست همیشه با علت خود مرتبط باشد و به میزان ظرفیتش از علت خود بداند، بنابراین انسان فطرتا خداجو است @pasokh999
تقریر آیت‌الله جوادی آملی حفظه الله بر برهان فطرت برای وجود خداوند از منظر آیه الله جوادی آملی دو مفهوم عاشق و معشوق مُتَضایف هستند(متضایفان دو امر وجودی هستند که تعقل هر یک از آنها بدون تعقل دیگری امکان پذیر نیست مثل تصور سیاهی و سفیدی) یعنی تصور یکی بدون دیگری امکان پذیر نیست و چون انسان(عاشق) وجود دارد، پس ضرورتا خداوند(معشوق) نیز موجود است.حضرت آیه الله جوادی آملی انسان را در این دنیا تشنه‌ای به دنبال حقیقت می‌بیند و حقیقت را در درون خود می‌یابد، سپس به اندازه هستی خود حقیقت را در می‌یابد و به حقیقت مطلق که همان خداوند است،  تقریر افلاطون گفته شد که افلاطون معتقد بود: روح انسان پیش از عالم مادی بر همه معارف، علم و معرفت داشته؛ اما بعد از تعلق روح به کالبد مادی، آن‌ها را به بوته فراموشی سپرده است؛ بدین سبب، علم و معرفت انسان در دنیا در حقیقت از باب یادآوری و تذکار معلومات پیشین است.  @pasokh999
بیان روان مثال ناب ازحضرت استاد آیه الله جوادی آملی حفظه الله برای اثبات خداوند از طریق فطرت: 👌✅درمهد کودک سروصدا هست و بچه ها مشغول بازی هستند تا این که مادر صدا می زند بچه متوجه صدای آشنا شده و به او توجه می کند، چون این صدا را می شناسد. اگر خدا در درون انسان معرفی نشده بود انسان توجه به او پیدا نمی کرد چون این فطرت هست به ندای خدا پاسخ می دهد. (و این صدا برایش آشناست و هنگام مشکلات یا بهتره بگوییم زمانی که سروصدا کمتر است (دنیا گرایی و سر خودمان را شلوغ نکنیم)بهتر این صدا را میشنویم 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 گفته شد که افلاطون معتقد بود: روح انسان پیش از عالم مادی بر همه معارف، علم و معرفت داشته؛ اما بعد از تعلق روح به کالبد مادی، آن‌ها را به بوته فراموشی سپرده است؛ بدین سبب، علم و معرفت انسان در دنیا در حقیقت از باب یادآوری و تذکار معلومات پیشین است  این آیه شریفه هم موید سخن افلاطون میباشد👇👇 سوره الأعراف وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَىٰ شَهِدْنَا أَن تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِينَ ﻭ [ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺁﺭ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﺻﻠﺐ ﺑﻨﻲ ﺁﺩم ﻧﺴﻠﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻭﺭﺩ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻳﺶ ] ﺑﺮ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﮔﻮﺍﻩ ﮔﺮﻓﺖ [ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ] ﺁﻳﺎ ﻣﻦ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺴﺘﻢ ؟ [ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﻲ ﻭﺟﻮﺩﺷﺎﻥ ﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﻫﻤﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻱ ﻭ ﺭﺑﻮﺑﻴّﺖ ﺣﻖ ] ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺁﺭﻱ ، ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺩﺍﺩﻳﻢ . [ ﭘﺲ ﺍﻗﺮﺍﺭ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻓﺘﻴﻢ ] ﺗﺎ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻧﮕﻮﻳﻴﺪ : ﻣﺎ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ [ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻭ ﺭﻭﺷﻦ ] ﺑﻲ ﺧﺒﺮ ﺑﻮﺩﻳﻢ .(١٧٢) @pasokh999
شبهه ۳ به این برهان (فطری بودن خداوند)اشکالاتی وارد شده است، از جمله اینکه جان لاک می‌گوید: اگر خداجویی در فطرت و ضمیر انسان ریشه داشت، همه انسان‌ها در همه شرایط به مباحث مربوط به الهیات و خداشناسی رغبت نشان می دادند در حالی که این رغبت دیده نمی‌شود.❓ جواب شهید مرتضی مطهری در جواب میفرمایند، 👈اولا لازمه فطری بودن این نیست که تمامی وقت افراد مشغول به آن باشند، همچنان که هیچ علاقه طبیعی انسانی اینگونه نیست، مانند علاقه به هنر و زیبایی 👈 ثانیا چون امور مورد علاقه بشری متعدد است، طبعا سرگرمی به برخی علایق از علایق دیگر می‌کاهد و احیانا فراموش می‌شود. ثالثا(جواب حقیر است) اینکه طرف این سوالات داخل ذهنش می آید دلیل بر فطری بودن خداست چون یه چیزهای ذهنشو درگیر کرده و میخواهد به چیزی برسد یعنی میخواهد به گمگشته اش برسد که خداست شبهه ۴ همچنین اشکال دیگری که مطرح شده است، این است که محبت و عشق و مسایلی ازین دست همیشه وجه دومی دارند و بدون آن قابل تصور نیستند اما این نشان از وجود آن در عالم خارج از ذهن ندارد. ❓ جواب 👈حضرت آیه الله جوادی آملی در پاسخ گفته است که سخن در اینجا در نسبت طرف دوم امیدوار بودن و محبت ورزیدن نیست، بلکه سخن در حقیقتی است که در نهاد فرد وجود دارد و می داند این امید به موجودی واقعی و خارجی است. جوادی آملی برای فهم بهتر عطش انسان و وجود آب را مثال می زند که عطش هرچند محل حضورش (موطنش) در درون انسان است اما رابطه ای خارج از ذهن، بین عطش و آب برقرار است و اینکه کسی به دلیل سراب اشتباه می‌کند، خطای در تطبیق دارد و رابطه بین عطش و آب را از متن خارج نخواهد کرد. @pasokh999
برهان نظم جهان منظوم(داراى نظم) است و هر منظومى، ناظمى دارد، پس جهان ناظم دارد. مقدمه‌ی اوّل، مقدمه‏ اى تجربى و مقدمه‌ی دوم، مقدمه‏ اى عقلى است. @pasokh999
برهان نظم بر وجود خداوند(واجب الوجود) امام صادق(علیه السلام) خطاب به مفضل: «ای مفضل، نخستین عبرت و دلیل بر وجود خالق، نظم و صورت بخشیدن به این عالم و جمع آوری اجزای آن و نظم آفرینی درآن است. از این رو، اگر با اندیشه و خرد در کار عالم و تأمل کنی، به راستی آن را همانند خانه و سرایی می‌یابی که تمام نیازهای بندگان خدا درآن آماده و گرد آمده است. اینها همه دلیل آن است که جهان هستی با اندازه گیری دقیق و حکیمانه و نظم و تناسب و هماهنگی آفریده شده است. آفریننده آن یکی است و او همان شکل دهنده، نظم آفرین و هماهنگ کننده اجزای آن است. مثلا 👈ما نیاز به غذا آب اکسیژن و....داریم همه اینها موجوده هر چیزی که ما نیاز داریم موجود است 👈اگر خورشید یک ذره پایین بیایید زمین ذوب میشود و اگر یک زره بالا برود زمین یخ میزند 👈همه انسان ها تا زمان خاصی میتوانند زندگی بکنند بعدش میمیرند و افراد جدید می آید(فرض کنیم مرگ نبود حالا کی میتونست اجدادمون را پرستاری بکنه) 👈خود اعضای بدنمون با کمی دقت و تامل بنگریم نظم عجیبی دارد 👌پیشنهاد میکنم برای این قسمت(برهان نظم) کتاب نشانه های از او آیه الله سید رضا صدر را مطالعه بفرمایید فوق العاده است تقریبا ۳۰۰ نمونه نظم را در جهان که دلالت بر ناظم میکند که علم یا مشاهدات اثبات کرده جمع آوری کردن @pasokh999
لطفا جان آن کسی که دوست دارین😄 با دقت مطالب را پیگیری بفرمایید چون سوال امروز سوال خیییلی ها هست ان شاالله جواب را تمام سعیم را میکنم که روان بیان بکنم ولی شما بزرگواران هم باید با دقت کامل مطالعه بفرمایید مباحث اعتقادی مثل جراحی چشم است
شبهه ۵ ♨️وقتی که ما با علممان نمیتوانیم ذات خداوند را بفهمیم و بشناسیم پس چرا ما دنبال شناخت باشیم؟ به تعبیر دیگه که خیلی ها سوال ذهنشون هست ذات خدا چیهبخش اول مقدمه👇👇 ما دو نمونه علم داریم:1-علم حضوری: یعنی حضور معلوم نزد عالم (بدون هیچ واسطه ای):مثلا درد،گرسنگی،تشنگی،غم،شادی(که معلوم است)کلا حالتهای درونی خومان(که عالم هستیم) حضور داشته باشد یعنی برای اینکه ما بفهمیم گرسنه ایم یا تشنه ایم لازم نیست کسی به ما بگوید آقا شما گرسنه ای(واسطه نمیخواهد) وهر کجا که من هستم گرسنگی غم درد و...هم همان جاست 2-علم حصولی:یعنی صورت شی نزد عالم (واسطه میخواهد):مثلا علم ما به افراد و اشیائی که اطرافمون هست، مثلا لازمه اینکه من بفهمم ماهیت تلویزیون چیه باید تحقیق بکنم ولی وقتی فهمیدم دقیق ذاتش چیه تلویزیون که درون من نمیاد بلکه تصویری از آن میاد و تلویزیون بیرون از من است تلویزیون روی زیر تلویزیونی است ومنم سر جای خودم جواب: 👈حالا ما به کدوم علم میخواهیم بفهمیم خدا چیه علم حضوری یا حصولی؟ 👈اگر گفتیم حضوری یعنی ذات خداوند بیاید درون من مثل درد و غم،و این لازمه اش این است که خداوند نامتناهی به درون من محدود بشود این علم برای خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هم به وجود نمیاد چون لازمه اش محدود کردن خداوند است (البته هر کسی با توجه به معرفت و ظرفیتی که درون خودش ایجاد میکنه خداوند درون شخص تجلی میکند و آن چیزی که سبب میشود انسان گناه نکند همین علم حضوری است که خدا را حاضر وناظر میداند ومیبیند) ولی به علم حصولی میتوانیم به ذات خداوند برسیم چرا؟چون لازمش اتحاد معلوم(خدا) و عالم(من) نیست یعنی خداوند نامتناهی محدود نمیشود من اینجا داخل خونه هستم خدا کجاست؟همه جا 💯اما اثبات این مطلب (شناخت ذات خداوند از طریق علم حصولی)👇👇 همه چیز های که وجود دارد از سه حالت خارج نیست ۱.واجب ۲.ممکن ۳.ممتنع 👈مثلا اول: غذا(موصوف) شور(صفت) است:در این مثال صفت(شوری)برای برای موصوف(غذا) ضروری نیست چون غذا هم میتواند شور باشد هم بی نمک هم تلخ و.... پس شوری برای غذا واجب نیست بلکه ممکن است 👈مثال دوم:عدد دو زوج است:در اینجا صفت (زوجییت) برای موصوف(عدد دو) ضروری و واجب است. 👈مثال سوم:عدد پنج زوج است:در اینجا نه تنها زوجییت برای عدد پنج ضروری نیست بلکه عدم زوجییت (یعنی فرد بودن)برای عدد پنج ضروری است رابطه وصف با موصوف در سه مثال بالا: 👈یا وصف و عدم وصف برای موصوف ضروری نیست(مثل مثال اول غذا شور است) 👈یا وصف برای موصوف ضروری است (مثل مثال دوم که زوجییت برای عدد دو ضروری است) 👈یا عدم وصف برای موصوف ضروری است (مثل مثال سوم که عدد پنج نمیشود زوج باشد) @pasokh999
بخش دوم حالا بحث ما درباره وجود است(که آیا خدا وجود داره یا نه؟ البته چند جلسه قبل که اثبات شد از طریق برهان نظم،علت و معلول و...) 👈اگر وجود برای موصوف ضروری باشد یعنی واجب الوجود 👈اگر عدم برای موصوف ضروری باشد یعنی ممتنع الوجود 👈اگر وجود و عدم هیچ کدام ضروری نباشد یعنی ممکن الوجود مثلا برای اول 👈شرایط برای بارش باران فراهم نیست (مثلا تابستانه یا ابری نیست)در اینجا بارش باران ممتنع الوجود است مثال برای دوم مربع دایره است این هم ممتنع الوجود است فرق این دو مثال چیست؟ جواب👇👇 👈مثال اول امتناعش ذاتی نیست (یعنی اینطور نیست که هیچ وقت و در هیچ صورتی باران نمی بارد)بلکه امتناعش وابسطه به شرایط است(چون شرایطش فراهم نیست) در اینجا امتناعش بالغیر است 👈مثال دوم : امتناعش ذاتی است خود به خود است و وابسطه به شرایط نیست (یعنی در هر صورتی امکان ندارد مربع دایره بشود) به این میگویند ممتنع الوجود بالذات(یعنی ذات مربع نمیشود دایره اش کرد) اما واجب الوجود یا بالذات است: یعنی وجودش ذاتی است یعنی وابسطه به شرایط نیست یا واجب الوجود بالغیر است: یعنی وابسطه به غیر است و خود به خود نیست،ذاتی نیست مثل وجود فرزند که متوقفِ بر وجود پدر و مادر در اینجا پدر و مادر برای فرزند واجب الوجود بالغیر است حالا ذات خداوند چیه ؟و کدام است؟ خداوند واجب الوجود بالذات است یا بالغیر؟ 👈👌✅ذات خداوند واجب الوجود بالذات است یعنی وجودش وابسته به چیزی نیست یعنی حتما وجود دارد و وجودش هم وابسطه به هیچ چیزی نیست لذا خداوند شریک ندارد چرا؟ چون شریک یعنی محتاج به رفیق بودن که با فرض ما که واجب الوجود است(محتاج به غیر نبودن) منافات دارد @pasokh999
شبهه ۶ خدا از چه زمانی بوده و تا کی هست؟ جواب👇👇👇👇 معنای ازلی بودن خداوند👈یعنی نمیشود زمانی را تصور کرد که خداوند نبوده معنای ابدی بودن خداوند👈 یعنی زمانی را نمیشود تصور کرد که خداوند نباشد اما ازلی بودن خداوند👇👇 مقدمه ما اثبات کردیم که امکان ندارد عالَم تصادفی باشد بلکه معلول یک علتی است و این علت را هم نمیشود یکی دیگر خلق بکند چون آن موجود را هم اگر یکی دیگر خلق کرده همین طور میرود تا سر از تسلسل در می آورد و تسلسل هم گفتیم و اثبات کردیم که باطل است پس عالم باید به واجب الوجود ختم بشود. نتیجه👇👇 خداوند ازلی است یعنی نمیشود زمانی تصور کرد که خداوند نبوده باشد چون لازمه اش این است که خداوند ممکن الوجود بشود و حال آنکه ما اثبات کردیم خداوند واجب الوجود است پس خداوند ازلی است 👌👌✅(هرچند آن موقعی که خداوند بوده زمان نبود چون زمان بعداز خلقت جهان به وجود آمد،چون حرکت زمین به دور خورشید را زمان میگویند و در بهشت هم چون زمان از بین میرود (خورشید و زمین...)انسان ها هیچ وقت پیر نمیشوند و همیشه جوان میمانند ) ازلی بودن خداوند👇👇 معدوم بودن موجودى در برهه اى از زمان، نشانه نیازمندى و ممکن الوجود بودن آن است و چون واجب الوجود، خود به خود وجود دارد و نیازمند به هیچ موجودى نیست، همیشه موجود خواهد بود پس ازلی است. @pasokh999
بیان دوم برای اثبات ازلی و ابدی بودن خداوند👇👇 بر اساس برهان وجوب، واجب الوجود یگانه است و دومی ندارد. بنابراین غیری وجود ندارد تا بتواند وجود را از خداوند سلب کند، چون همۀ موجودات در وجود خود به او نیازمندند. چنان که ممکن نیست واجب الوجود خود را معدوم سازد، چرا که وجود او ضروری و حتمی است و اگر بخواهد این ضرورت را از خود بگیرد، انقلاب در ذات لازم می آید و این با واجب الوجود بودن او ناسازگار است. و این همان معنای ازلی و ابدی بودن ذات باری تعالی است بیان سوم برای ازلی و ابدی بودن خداوند👇👇 با دقت در این مطالب، روشن مى شود که ممکن نیست واجب الوجود، خود را معدوم سازد؛ چرا که وجودِ او ضرورى و حتمى است و اگر بخواهد این ضرورت را از خود بگیرد، انقلاب در ذات لازم مى آید و این با واجب الوجود بودن او ناسازگار است. به عبارت دیگر واجب الوجود؛ یعنى، چیزى که عدمش محال است. پس اگر بشود که خود را معدوم سازد، یعنى، عدمش ممکن است و چیزى که عدمش ممکن باشد، «ممکن الوجود» است؛ نه «واجب الوجود». @pasokh999
سوال چرا خدا اجازه داد مردم هیروشیما و ناکازاکی بسوزند و کلا با خاک یکسان بشه و یک نفرشون زنده نمانند .  چرا این اجازه رو نداد مردم تهران بسوزند و در طبس هوا پیما ها به شن نشستند ؟ ۱.چرا خدا با اینکه بی نیاز هست انسان هارو افریده؟که چی بشه حالا؟؟؟ ۲.از کجا مطمئن بشم کتاب قرآن واقعا از طرف خدا هست؟؟؟خب شاید یکی الکی اومده همه چی کامل و جامع نوشته در اختیار مردم گذاشته و مردم هم باور کردن...از کجا باید باور کنم واقعا واقعا خدا فرستاده و این ها همه حرف های خدا هست؟؟؟؟؟؟؟ ۳.یعنی چی که هر کی کار خوب کنه میره بهشت هرکی گناه کنه میره جهنم مسخره هست،که چی حالا؟ ۳.چرا خدا شیطان رو آفریده خدا که میدانسته میخواد فساد کنه و ....چرا الان نابود اش نمیکنه؟ مگه خدا قدرتمند نیست؟خب پس از بین ببرتش .... ۴.خدا قبل از اینکه انسان ها رو بیافریند چیکار میکرده؟ ۵.خدا چجوری اینقدر قدرتمند و دانا هست بدون اینکه هم نشینی داشته باشه و یا از کسی الگو گرفته باشه؟ ۶.چرا خدا با ما صحبت نمیکنه؟چرا نمیشه خدا رو ببینیم ،چرا همش خودش رو از ما مخفی میکنه؟که چی بشه حالا ... ۷.چرا قرآن میخواد از روشی که خودش گفته ما زندگی کنیم و الگو بگیریم خب شاید ما روش دیگه ای رو دوست داشته باشیم...زور هست مگه؟ ۸.اگر هر چیزی علت و معلول داره پس خدا خودش چجوری بوجود اومده؟؟؟ چرا خدا یزید را نابود نکرد که آن فاجعه را به وجود نیاره و... چرا این چرا اون همه اش بخاطر نشناختن خداست
پاسخ های ناب | مرتضی احمدی | آرامش و لذت
سوال چرا خدا اجازه داد مردم هیروشیما و ناکازاکی بسوزند و کلا با خاک یکسان بشه و یک نفرشون زنده نمانن
هر چقدر به این شبهات جواب داده بشود باز هم از جای دیگه شبهه وارد میشود ولی اگر راس که همان اعتقادات است(مخصوصا صفات خداوند بالاخص علم و قدرت خداوند) درست بشود دیگه هیچ شبهه ای برامون باقی نمیمونه و به راحتی میتوانیم از اعتقاداتمون دفاع بکنیم
مباحث اعتقادی خیلی هم جای کار داره و هم ظریف هستند ولی ما فعلا بنا نداریم خیییلی مفصل بپردازیم چون برای شما بزرگواران خسته کننده میشود هرچند شاید عده ای علاقه مند باشند فقط این نکته را خدمتتان بگویم انسان اول تفکرش فاسد میشود بعد قلبش و بعد عملش پس باید اول جهان بینی(که همان هست و نیست است چه کسی دنیارا اداره میکند) اصلاح بشود بعد ایدئولوژی(باید و نباید یعنی چرا من این کار را باید بکنم چرا نباید اون کار را بکنم)
بحث امروز جراحی قرنیه چشم است 😊 بحث شیرین و جذاب و کمی با دقت خاص اراده خداوند