قسمت دوم
لطفا خیییییلی با دقت خوانده بشود
💯✅برای اینکه نگاه درستی به قرآن کریم پیدا کنیم، باید بدانیم که قرآن (متن) نیست بلکه (خطاب)است.🤔 ما برای فهم متن لازم است که معنای کلمات و ساختار های زبانی را بدانیم.اما برای درک خطاب علاوه بر درک معنای جمله، باید مراد متکلم را تشخیص دهیم. لذا پس از فهم معنای جمله ی خطابی، باید بدانیم خطاب کننده، از خطابی که به ما کرده، چه مراد و منظوری داشته است. پس ما در درک یک متن، به دنبال معنای کلمات و قواعد دستور زبان می رویم اما برای درک یک خطاب، به کشف مرادمتکلم(منظور و قصد متکلم)نیازمندیم.
👌👌👌مثلا اگر جمله ی
i am teaching English(من معلم انگلیسی هستم)
در یک متن بیاید، معنای آن با رجوع به لغت نامه ی زبان انگلیسی معنایش روشن خواهد شد.این جمله بیان میکند که نویسنده ی متن،انگلیسی میداند و آن را نیز تدریس میکند. حال اگر شما در کلاس زبان نشسته باشید و مشغول پیام دادن با تلفن همراه خود باشید که ناگهان، استاد حین درس دادن، رو به شما کند و خطاب به شما بگوید:i am teaching English معنا و مفهوم آن چه خواهد بود؟؟آیا همچنان منظور استاد، این است که من انگلیسی بلدم و آن را تدریس میکنم؟؟؟روشن است که استاد میخواهد بگوید: تلفن همراهت را کنار بگذار و به درس گوش بده(به قول خودمان بادمجان که واکس نمیزنم)😁با آنکه در جمله ای که استاد به زبان آورد نه سخنی از تلفن همراه بود و نه کنار گذاشتن گوشی و نه گوش دادن به درس!در حالی که این عبارت،هیچ معنایی غیر از آنچه گفته شد ندارد. سر این تغییر معنا در جمله ی مذکور این است که جمله اول متن دانستیم و جمله ی دوم را خطاب.ما در متن به دنبال معنای عبارات و فهم جملات هستیم ولی در خطاب به دنبال مراد و منظور متکلم هستیم.
#قرآن_شناسی
@pasokh999
♨️حتی توی زندگی خودمان هم از این نوع ادبیات به کار میبریم مثلا میگوییم ابو علی سینا آمد که منظورمان اصولا تیکه انداختن است نه اینکه واقعا ابو علی سینا آمد یا میگوییم آقا دکتر.. آمد😀.
امام رضا علیه السلام میفرمایند:خاطب الله عزوجل بذلک نبیه و اراد به امته (خداوند به پیامبرش خطاب کرده اما منظورش امت او بوده است)
👌به قول خودمان به در میگوید که دیوار بشنود به تعیبر اعراب ایاک اعنی واسمعی یا جارة (به تو میگوییم که همسایه متوجه بشه)
خوب مقدمه کافیست برویم سراغ آیات برای اثبات این ادعا👇👇👇👇👇👇
#قرآن_شناسی
@pasokh999
✅برای اینکه بتوانیم مرادخداوند تبارک و تعالی رااز خطابات قرآنی دریابیم،بایستی به عنوان مخاطب آیات، معنای آنها را در خود جست جو کنیم. اگر معلم در کلاس درس به شما بگوید(من دارم درس میدهم)ولی شما با غفلت از خود تامل نکنید که معلم چه چیزی را در من دید که این جمله را به من گفت،هرگز به مراد و منظور او پی نخواهید برد و مشکل خود را بر طرف نخواهید ساخت.اما وقتی نگاهی به خود می اندازید و میبیند که حین تدریس استاد مشغول حرف زدن با دوستتان بوده اید،ناگهان در میابید که منظور معلم این است که (به جای حرف زدن، به درس گوش بده)
#قرآن_شناسی
@pasokh999
بحث درباره این است که مخاطب آیات ما هستیم به عنوان مثال آیه یک و دو سوره حدید را تطبیق میدهیم👇👇
💢سوره حدید آیه1:سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
(هر آنچه در آسمانها و زمین است خدا را تسبیح میکند و او عزیز و حکیم است)💢
👌✅آیه ی شریف یکی از خطابات الهی به ماست که میخواهد بفرماید:همه ی اشیای آسمان و زمین در حال تسبیح من هستند؛تو کجایی و به چه مشغولی؟همه اشیای آسمان ها و زمین در حال تسبیح من هستند پس مرا میشناسند،پس چرا تو مرا نمیشناسی و محجوبی؟حقیقت این است که همه اشیای آسمان ها و زمین در حال تسبیح من هستند پس چرا تو این حقیقت را درک نمیکنی و صدایی تسبیح ایشان را نمیشنوی؟چه چیزی تو را کور کرده که از ملکوت آسمانها و زمین محجوب نموده است؟همه اشیای آسمان ها و زمین در حال تسبیح من هستند و اجزای بدن تو هم یکی از آنهاست؟!خود را برتر از زمین و زمان میدانستی،حال چه شد که پوست و گوشت و ناخن تو، بیش از تو میفهمند؟!چه مرضی در تو هست که تو را از اجزای جسم مادی ات پست تر کرده؟!از کدامین حقیقت غافلی که این مقدار عقب افتاده ای؟!و....
✅البته دقت بفرمایید زمانی ما از این مطالب میتونیم برداشت کنیم که مخاطب آیات را خودمان قرار بدهیم یعنی وقتی خداوند گفته قال موسی من بخوانم قال سجاد قال مرتضی...قالت فاطمه قالت زینب...
#قرآن_شناسی
@pasokh999
💢سوره حدید آیه 2:لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ يُحْيِي وَيُمِيتُ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ(فرمانروایی آسمان ها و زمین تنها از آن اوست زنده میکند و می میراند و بر هر چیز تواناست).💢
👏👏👌✅دوستان از خودمان باید سوال بکنیم چرا این آیه بعد از آیه 1 سوره حدید لله ما فی السماوات... آمده است آیه قبل آتش به جانمان زد و سرگشته و حیرانمان کرد (حسابی خجالت کشیدیم...) چرا این آیه بعدش آمد شاید خداوند بخواهد بفرمایید به اجزای وجود خود بنگیرید! همه در برابر شما خاضع و فرمان بردار هستند. مثلا هر لحظه ای بخواهید انگشتتان را خم کنید، فرمان شما را می پذیرد. هرگاه اراده کنید چیزی را تصور کنید، قوه ی خیالتان مطیع است، هر زمان اراده کنید، چشمتان بسته یا باز میشود،این آیه شریفه میفرماید: (فرمانروایی آسمانها و زمین،تنها از آن اوست) یعنی هیچ چیزی در آسمانها وزمین از غیر خداوند تبارک و تعالی فرمان نمیبرند همه مطیع او هستند.در حالی که شما خود را فرمانروای قوا و شئون خود می بینید👌👌.می خواهد بفرماید: گرفتاری تو که از من محجوب شده ای و مرا نمیشناسی این است که برای خودت هویت و انانیت قائل هستی و میخواهی در صحنه باشی و امور به دست تو اداره شود،هرگز بلکه همه چیز از جمله چشم و گوش و شنوایی و بینایی و خیال و عقل تو از من امر می پذیرند و به اراده من می جنبند، اما تو خود را میبینی و امر را به خودت منتسب میدانی.....
#قرآن_شناسی
@pasokh999
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الحمدلله که نوکرتم
الحمدلله که مادرمی
شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را خدمت امام زمان علیه السلام و شما شیعیان آن حضرت تسلیت عرض میکنم
التماس دعای فراوان
@pasokh999
♨️شبهه اول
مگر قرآن سخنش روشن نیست پس ما چه نیازی به تفسیر داریم❓مثلا در آیات زیر میفرماید👇👇
قَدْ جَاءَكُم مِنَ اللّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ» (سوره ى مائده، آيه ى 15)
«هذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ» (سورهى آل عمران، آيهى 138)
«تِبْيَاناً لِكُلِّ شَيْءٍ» (سوره ى نحل، آيه ى 89)
«وَهذَا لِسَانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ» (سوره ى نحل، آيه ى 103)
#قرآن_شناسی
@pasokh999
جواب اول به شبهه اول
جواب اول: روشن بودن یک مطلب، یک چیز است اما فهمیدن مطلب آسان چیز دیگه است قرآن برای کسانی که دنبال هدایت هستند مطلب را بیان کرده ولی گاهی فهم بعضی از آیات قرآن بخاطر این مسائل کمی مشکل میشود از جمله: ۱) کمبود علوم و آگاهی های لازم در مخاطبان قرآن؛
۲)فاصله ی زمانی و مکانی مخاطبان با نزول آیات و دورشدن از فضای نزول قرآن؛
۳)ویژگی های موجود در قرآن، مثل: معارف زیاد در قالب واژگان محدود، محتوای عالی در قالب الفاظ معمولی عرب، چند چهره بودن قرآن (بطون)، وجود لغات مشکل و...که باید به لغت رجوع کرد
جواب دوم به شبهه اول
👌👌قرآن لایه های مختلفی دارد که فهم لایه های پایین برای عموم قابل استفاده است به تعبیر امام صادق(علیه السلام) که فرمودند: «کتاب الله عز و جل علی اربعة اشیاء علی العبارة و الاشارة و اللطایف و الحقایق، فالعبارة للعوام و الاشارة للخواص و اللطایف للاولیاء و الحقایق للانبیاء.» «کتاب خدا بر چهار چیز است:عبارت(ظاهر الفاظ قران)، اشارت، لطایف و حقایق.پس عبارت آن برای عوام و همه مردم، اشارتش برای خواص، لطایف آن برای اولیاء و حقایق آن برای انبیاست».👌
✅فهم لایه های پایین قرآن با دقت مطالعه کردن برای همه آزاد است اما قرآن به تعبیر روایت ۷۰بطن و لایه دارد.
#قرآن_شناسی
@pasokh999
♨️⚠️شبهه دوم
اینکه خداوند میفرماید «یضِلُّ مَنْ یَشَاءُ وَ یَهْدِى مَنْ یَشَاءُ» یعنی هر کسی را بخواهد هدایت میکند و هر کسی را هم که بخواهد گمراه میکند پس اگر من کار بد میکنم یعنی خداوند خواسته من کار بد بکنم پس اگر بخواهند من را جهنم ببرند خلاف عدالت خداست❓❓
جواب👇👇
جواب شبهه دوم
مقدمه
💯اول باید این سوالات جواب داده بشود بعد جواب این شبهه مشخص میشه👇👇
1)یعنی چه خداوند عده ای هدایت میکند و عده ای را گمراه میکند؟🤔
2)یعنی آیا خداوند به یک نفر آدرس صحیح میدهد پس هدایت میشود و به نفر دیگر آدرس غلط میدهد پس او گمراه میشود؟
جواب اول به شبهه اول
✅👌خداوند به همه یک آدرس میدهد ولی با همان آدرس عده ای گمراه میشوند و عده ای هدایت به عنوان مثال👇👇👇
یا سوره اسراء آیه 82:وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلاَّ خَساراً (و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى كنيم ولى ستمگران را جز زيان نمى افزايد) یک قرآنه ولی عده ای با همین قرآن هدایت میشوند و جلب رحمت میکنند و عده با همین قرآن خسارت میبینند وگمراه میشوند(مثل قرآن به نیزه کردن در جنگ صفین.. )
✅هنر قرآنه که با یک مثال عده ای را هدایت میکند و عده ای را گمرا میکند مثلا خداوند به یک پشه مثال میزند:
إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ
(و خدا را شرم و ملاحظه از آن نیست که به پشه و چیزی بزرگتر از آن مثل زند، پس آنهایی که به خدا ایمان آوردهاند میدانند که آن مثل حق است از جانب او، و اما آنهایی که کافرند میگویند: خدا را از این مثل چه مقصود است؟ گمراه میکند به آن مثل بسیاری را و هدایت میکند بسیاری را! و گمراه نمیکند به آن مگر فاسقان را)
👌با همین مثال پشه،عده ای گمرا میشوند و عده ای هدایت میشوند(عده ای گفتن این دیگه چه مثالی است خداوند زده مثال قحطی بوده😄 بعد از این مثال خداوند منکر خداوند شدن ولی عده ای گفتن خداوند بی دلیل مثال به پشه نزده حتما حکمتی داشته...)
#قرآن_شناسی
@pasokh999
جواب دوم به شبهه دوم
✅👌بزرگواران منظور از اینکه خداوند گمراه میکند این نیست که طرف را هُل بدهد بیفتد داخل چاه بلکه منظور این است که دست عنایتش را از این شخص برمیدارد (بخاطر گناهانش)ودیگر این شخص چون نوری نمیبیند می افتد داخل چاه
✅جواب سوم به شبهه دوم👇👇
👌👌👌هر وقت که میخواهید آیه ای را مطالعه بفرمایید حتما آخر آیه را ببینید چون آیه یا شبهه ای داخلش است یا سوالی داخلش است که با قسمت آخر جواب میدهد
به عنوان مثال 👇
🔻چرا خداوند عده ای را گمراه میکنه 👈يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا #الْفَاسِقِينَ
در آخر آیه خداوند میفرماید که منظورم
#فاسقین است
🔻یا سوره های دیگر میفرماید که چه
کسانی را خداوند گمراه میکند در اصل
منظورش اینه #چه_چیزی باعث #گمراهی شان شده است
👇👇👇
🔻وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ ( #ظلم سبب شده گمراهشان بکند)
🔻وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرينَ ( #کفرشان سبب گمراهیشان شده)
🔻وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقين ( #فسق سبب شده گمراه بشوند)
🔻إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدي مَنْ هُوَ #كاذِبٌ كَفَّارٌ
🔻ْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدي مَنْ هُوَ #مُسْرِفٌ كَذَّاب
💯👌✅ضلالت یک امر عدمی است نه وجودی(یعنی ضلالت نداریم بلکه برداشت چراغ هدایت که =ضلالت) یعنی خداوند لطفش را بر میدارد نه اینکه خداوند طرف را هُل بدهد داخل گمراهی
#قرآن_شناسی
@pasokh999