🌐 استدلال علامه امینی و سوالی که بی جواب ماند.
🔰 زمانی علمای اهل تسنن مرحوم علامه امینی (صاحب کتاب الغدیر) را برای صرف شام دعوت می کنند.
🔅اما علامه امینی امتناع می ورزد و قبول نمی کند .
آنها اصرار می کنند که علامه امینی را به مجلس خود ببرند.
به علت اصرار زیاد علامه امینی دعوت را می پذیرد و شرط می گذارد که فقط صرف شام باشد وهیچ گونه بحثی صورت نگیرد آنها نیز می پذیرند.
✳️ پس از صرف شام یکی از علمای اهل سنت که در آن جمع زیادی از علما نشسته بود (حدود ۷۰ الی ۸۰ نفر) می خواست بحث را شروع کند که علامه امینی گفت :
🔸قرار ما این بود که بحثی صورت نگیرد
اما باز آنها گفتند : پس برای متبرک شدن جلسه از همین جا هر نفر یک حدیث نقل کند تا مجلس نورانی گردد.
ضمناً تمام حضار درجلسه حافظ حدیث بودند و حافظ حدیث به کسی گفته می شود که صد هزار حدیث حفظ باشد.
آنان شروع کردند یکی یکی حدیث نقل کردند تا اینکه نوبت به علامه امینی رسید .
✅ علامه به آنها گفت شرطم بر گفتن حدیث این است که ابتدا همگی بر معتبر بودن یا نبودن سند حدیث اقرار کنید . همه قبول کردند .
⭐️ سپس علامه امینی فرمود : قال رسول الله (صلوات الله علیه ) : من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه : هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است .
سپس از تک تک حضار در جلسه در رابطه با معتبر بودن حدیث اقرار گرفت و همه حدیث را تایید کردند .
👈سپس گفت حال که همه حدیث را تایید کردید یک سوال از شما دارم ، بعد از کل جمع پرسید :
آیا فاطمه الزهرا ( سلام الله علیها ) امام زمان خود را می شناخت یا نمی شناخت ... ؟
اگر می شناخت ، امام زمان فاطمه ( سلام الله علیها ) چه کسی بود ؟
💢تمام حضار مجلس به مدت ربع ساعت ، بیست دقیقه ساکت شدند و سرشان را به زیر انداختند و چون جوابی برای گفتن نداشتند یکی یکی جلسه را ترک کردند و با خود می گفتند اگر بگوییم نمیشناخت ، پس باید بگوییم که فاطمه ( سلام الله علیها ) کافر از دنیا رفته است و حاشا که سیده نساء العالمین کافر از دنیا رفته باشد و اگر بگوییم می شناخت چگونه بگوییم امام زمانش ابوبکر بوده ؟ در حالی که بخاری ( از سرشناس ترین علمای اهل سنت ) گفته : ماتت و هی ساخطه علیهما - فاطمه ( سلام الله علیها ) در حالی از دنیا رفت که به سختی از ابوبکر و عمر غضبناک بود "و چون مجبور می شدند بر حقانیت و امامت علی بن ابیطالب (علیه السلام ) اقرار بورزند سکوت کرده و جلسه را با خجالت ترک کردند.
🌹 صلی الله علیک
یا امیر المومنین(علیهالسّلام)
صلی الله علیک یا فاطمه الزهرا(سلام الله علیها)
@darshainabazqoran
💠 سلمـان را که دید ، گفـت :
اینجا که فقط یک ردّپا بیشتر نیست
تـو از کـدام راه آمـده ای؟
شنید: از همان راهی که علی(علیه السلام) آمده
با لبخنـدِ سلمـان فهمیـد
که او حتی پا جا پای امامش میگذارد
تازه فهمید" سلمان از ما اهل بیت است "یعنی چه!
مسیر را برگشت،ردّپاهای زیاد او را به شک انداخت
که نکند اصلاً علی(علیه السلام) از این مسیر نیامده باشد؟
دوبـاره به راه ادامـه داد ،
چشمش به یک ردّپای غریب افتاد
که تنهـا به سمتی میرفـت
دنبالش را گرفت ، به نخلستان رسید
صدای ناله ای شنید ...
خـوب تر گـوش داد
صدای حبیبش بود که میگفت:
" شیعَتی ، إنّی غَریب ..."
#ولایتمداری
@darshainabazqoran
☀️ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ☀️
🕋«إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَی وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْءٍ أحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ» (یس/12)
🍃 بدرستی که ماييم كه مردگان را زنده می سازيم و آنچه را از پيش فرستاده اند با آثار (و اعمال)شان درج می كنيم و هر چيزی را در كارنامه ای روشن برشمرده ايم.
🌿 امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله در مكانی فرود آمد كه خالی از علف و درخت بود و به اصحابش دستور داد كه هیزم جمع كنند.
❗️صحابه گفتند: ای رسول خدا! ما بر جایی فرود آمدیم كه در آن چوب و هیزم پیدا نمی شود.
🔹پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: هر كس هر اندازه كه می تواند جمع كند.
🔷آنان هر چه توانستند جمع كردند و به حضور پیامبر صلی الله علیه و آله آورده و بر روی هم ریختند.
🔹آن گاه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: گناهان این چنین بر روی هم انباشته می شوند.
🔷سپس فرمود: از گناهان صغیره بپرهیزید؛ پس هر چیزی خواهانی دارد. آگاه باشید كه خواهان آن، آن چه را كه پیش فرستادند با آثار و اعمالشان می نگارد
🕋وَ كُلَّ شَیْءٍ أحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ».
📚 اصول الكافی / ج2 / ص218 / ح3
@darshainabazqoran
#چکار_کنیم_که_از _زندگی_لذت_ببریم
جواب اصلی فقط همین است ما بقی جواب فقط توضیح همین است هرچند جوابهای دیگر هم خیلی خوب هستند
کلا قرآن میفرماید از اهل بیت فاصله گرفتن غم می آورد آیه 153سوره آل عمران: 💢إِذْ تُصْعِدُونَ وَلَا تَلْوُونَ عَلَىٰ أَحَدٍ وَالرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ فِي أُخْرَاكُمْ فَأَثَابَكُمْ غَمًّا بِغَمٍّ لِّكَيْلَا تَحْزَنُوا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا مَا أَصَابَكُمْ ۗ وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ 💢
(به یاد آرید) هنگامی که به مکانهای دوردست میگریختید و توجه به احدی نداشتید در حالی که پیغمبر شما را به یاری دیگران در صف کارزار میخواند! پس خداوند (به کیفر این بیثباتی) غمی بر غم شما افزود تا از این پس بر آنچه از دست رفت یا برای رنج و المی که به شما میرسد اندوهناک نشوید، و خدا به هر چه کنید آگاه است.👌
✅شان نزول این آیه در یکی از جنگها بود که کفار که کمی غلبه کردن مسلمانها پیامبر را رها کردن خداوند میفرمایید چون از پیامبر فاصله گرفتن خداوند بخاطر این فاصله گرفتن از پیامبر و یاری نکردن پیامبر برای تنبیه مسلمانان غمگینشان کرد(فاثابکم غما بغم...)
@darshainabazqoran
❓چرا ما از زندگی لذت نمیبریم🤔
✅👌دلایلی که سبب میشود ما از زندگیمون لذت نبریم یا چیزی در زندگیمون نمیبینیم که بخواهیم لذت ببریم یا خیلی ریز میبینیم لذا قابل ستایش و لذت بردن نیست.
💯اما علتهای لذت نبردن از زندگی👇👇
1. آرزوهای دور و دراز
یه آقایی است به نام استرلین اقتصاد دادن آمریکایی است یه پارادوکسی هست معروف به نام پارادوکس استرلین که میگوید هر چقدر در آمد مردم افزایش پیدا بکند سطح رضایت مندیشون افزایش پیدا نمیکند حال آنکه همین شخص قبلا میگفت اگر من فلان چیز را داشتم دیگه چیزی نمیخواستم استرلین میگوید هرچقدر در آمدها بالا بیاد آرزوهای مردم هم بالا میاد ولذا همچنان این فاصله بین آرزو و سطح رضایت مندی از زندگی است استرلین میگوید آرزوها علت نارضایتی مردم است.
✅👌همین منطق در روایت ما به نام آرزو های دور و دراز معروف است امام علیه السلام میفرمایند: مَنْ كَثُرَ مُنَاهُ قَلَ رِضَاهُ.هرکسی آرزوهایش افزایش پیدا بکند رضایت مندیش کاهش پیدا میکند امام چقدر خوب تحلیل کردند در این روایت علت این نارضایتی از زندگی که آرزوها بوجود آورده بیان میفرمایند 👇👇
عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ تَجَنَّبُوا الْمُنَى
از آرزوهای دور و دراز پرهیز بکنید (چرا باید پرهیز بکنیم)👈فَإِنَّهَا تُذْهِبُ بَهْجَةَ مَا خُوِّلْتُمْ چون لذت زندگی را از ما میگیرد (1.از داشته خودمون نمیتونیم لذت ببریم)وَ تَسْتَصْغِرُونَ بِهَا مَوَاهِبَ اللَّهِ تَعَالَى عِنْدَكُمْ نعمتهای خداوند را کوچک میشماریم(2.کوچک شمردن نعمتها طرف میگه که من چیزی ندارم چون سطح آرزو جای دیگری است و با داشته های شما هم خوانی نداره جالب اینکه روایت میگوید نعمتهای که عندکم است را نمیبیند تا چه رسد نعمتهای که علی الظاهر نزد مانیست) وَ تُعْقِبُكُمُ الْحَسَرَاتِ فِيمَا وَهَّمْتُمْ بِهِ أَنْفُسَكُمْ.(۳.همیشه حسرت چیزهای که ندارید میخورید)
الکافی (ط - الإسلامية)، ج5، ص: 86
👌✅💯آرزوها سارق هستند سارق لذت بردن است.
۲.به نعمت نگاه کردن نه به دهنده نعمت
در متون دین ما راه دیگرآمده برای لذت بردن نگاهتون را از داشته ببرید به دهنده شما اگر یک آدم معمولی یه چیزی بخواهد بمون بدهد میگوییم هرچقدر بیشتر بهتر ولی اگر شخصیت مهمی بدهد میگوییم کمش هم غنیمت است مثلا امام یه انگشتر به ما بدهد چقدر ما خوشحال میشویم لذا در روایت میفرماید نگاه کن که چه کسی به تو داده نه اینکه چقدر به تو داده است
خیلی از این علوم ساخته شدن که همین بعد آرزو را تقویت بکنند یه زمانی میگفتم اگر یه وسیله ای اگر باشه فقط منو جابه جا بکنه کافیه کم کم آرزو هایم رنگانگ شده حالا کمتر از هواپیمای شخصی راضی نمیشوم.
@darshainabazqoran
هدایت شده از شهـــر پاســخ 🌍
💯برای لذت بردن از زندگی چکار باید بکنیم❓
جواب:یاد مرگ را در زندگیمون زنده بکنیم
یاد مرده زنده را احیا میکنه
توضیح👇👇
5حقیقت مربوط به مرگ
حقیقت اول درباره مرگ
۱_قال الحسین علیه السلام فماالموت الاقنطره وانما تنقلون من دارالی دار
👈مرگ شما پایان زندگی شما نیست بلکه آغاززندگی شماست شما بامرگ نمی میریدبلکه زنده می شویدمرگ فنا نیست بلکه بقاست این حقیقت رامتاسفانه مردمان باورندارند ازدیدگاه اسلام ما6عالم راپشت سرمی گذاریم 1-عالم ذر2-عالم اصلاب(پدران) 3- عالم رحم(مادران) 4- عالم دنیا 5- عالم برزخ 6- عالم قیامت
ما آدم ها نیامده ایم که بمیریم آمده ایم که بمانیم وبه ابدیت وجاودانگی ملحق بشویم اصلا مرگی درکارنیست فقط یک نقل وانتقال است
امام حسین علیه السلام می فرماید اگر شما بروید وشگفتیهای عالم برزخ راببینیدهرگز دوست نداریدبه عالم دنیا برگردید آنقدر دیدنیها وزیبائیها زیاداست به عنوان مثال چه کسی دوست داردازعالم دنیا به عالم رحم برگردد
دنیا محدوداست ومانامحدودولذانمی توانددنیای محدودمارا اشباع کندمرگ تولددوباره وآغازنوین است .
حقیقت دوم درباره مرگ
۲_ قال الحسین علیه السلام -انتم ذائقون الموت
شما مرگ رامی چشیدوازبین می بریدنه اینکه مرگ شما رابچشدوازبین ببردشما که یک لیوان آب می چشیدشما چشنده هستیدوآب رامی خوریدوازبین می بریدنه اینکه آب شما راازبین ببرد آنحضرت استنادفرمودبه آیه شریفه کل نفس ذائقه الموت نفرمودکل موت ذائقه النفس
لذا به مافرمودندیک بارمرگ رابچشیدکه دیگرمرگ به سراغ شمانیایدوبه ابدیت وجاودانگی منتقل شوید.
حقیقت سوم درباره مرگ
3- امام حسین علیه السلام می فرمایدهی امروجودی ولاعدمی
بعداستنادفرمودبه آیه شریفه هوالذی خلق الموت والحیاه
مرگ جزء آفرینش خداوندمتعال است ازمقوله عدم نیست بلکه وجودی است اگرمرگ عدم بودونیست شدن قابل خلقت نبودکه خداوندآن را بیافریندبرعکس آنچه که درذهن ماست ومرگ راعدم ونیستی می پنداریم .
@darshainabazqoran
هدایت شده از شهـــر پاســخ 🌍
حقیقت چهارم درباره مرگ
4- امام حسین علیه السلام درهمین خطبه معادیه فرمودانتم فیها ولستم منها .
تعبیربسیارزیبا ولطیفی است قبول کنیدشما انسانها دردامن طبیعت هستیدولی مال طبیعت نیستیدبلکه شما مال عالم بالاهستیدعالم ملکوت -دریک سیرنزولی ازعالم ملکوت نزول کردیدو افتادید در دامن طبیعت پس ازچندصباحی در دامن طبیعت دریک سیرصعودی دوباره برمی گردیدبه موطن اصلی خودتان
ما زبالاییم وبالا می رویم /مازدریاییم ودریا می رویم
بله جمادات -نباتات -حیوانات مال عالم طبیعت هستنداماتوی انسان اشرف مخلوقاتی وخلیفه الله ومال ملکوت هستی درواقع مادراین جا غریب هستیم مال عرش هستیم نه مال فرش بی خوددل بسته ایم به دنیا
حافظ اشعاری داردکه ادیب نیشابوری می فرماید دوباردرخواندن این اشعاردرعمرم بی هوش شدم وآب به صورتم زدندکه به هوش آمدم
حجاب چهره جان می شودغبارتنم /خوشا دمی که ازاین چهره پرده برفکنم
چنین قفس نه سزای چومن خوش الحانست /روم به روضه رضوان که مرغ آن چمنم
تورازکنگره عرش می زنندصفیر/ندانمت که دراین دام گه چوافتادم
من ملک بودم وفردوس برین جایم بود/آدم آورددراین دیرخراب آبادم
اگرآدم وحواترک اولی نمی کردندجای من عالم طبیعت نبود.
حقیقت پنجم درباره مرگ
5- امام حسین علیه السلام می فرمایدچرا شما ازمرگ می ترسیدوحال آنکه نبایدبترسیدعلت ترس شما سه چیز است
یک -لاتعرفون حقیقه الموت اگرحقیقت مرگ رامی دانستید اصلا نمی ترسیدید حقیقت مرگ این است که فماالموت الاقنطره وانما تنقلون من دارالی دار
دو- شدت وابستگی انسان به دنیا علت ترس ازمرگ است انسان هرچه وابسته ترباشدترس اوازمرگ بیشتراست مثلا این چسب زخم گاهی به پیشانی یاکف دست زده شده است بازکردن آن راحت است اما اگرهمین چسب زخم برروی پشت دست که موداردزده شده باشدکندن آن بسیاردردناک خواهدبود آدم هایی که به این دنیا گره خورده اندن کندن آنهاازدنیا خیلی سخت است.
سه - چون شما می دانیدکه راه بسیاردورودرازی رادرپیش داریدولی زادوتوشه ای نداریدلذاحق داریدکه ازمرگ بترسید.
بخشی ازسخنرانی حجه الاسلام والمسلمین ابراهیمیان
ازحضرت ابوذرسوال شدچراما ازمرگ می ترسیم آن بزرگوارفرمود چون عمرتم الدنیا وخربتم الاخره چون دنیایتان راآبادوآخرتتان راخراب کرده اید لذاازمرگ می ترسید.
@darshainabazqoran
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#آرامش_از_دیدگاه_قرآن
#قسمت_اول
الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أولئِکَ لَهُمُ الْأمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ؛ [۱] كسانى كه ايمان آورده و ايمان خود را به شرك نيالوده اند، برای آنان آرامش است و ايشان راه يافتگان اند.
✍مقدمه
آرامش، گمشده دیروز و امروز انسان است. در متون دینی، به ویژه قرآن و روایات اهل بیت-علیهم السلام-
این امر جایگاه مهمی دارد؛
به گونه ای که شاه بیت دین، یعنی #ایمان ، از ریشه #أمن به معنای #آرامش گرفته شده است.
🔻بشر امروز با خلأ معنویت و آرامش دست وپنجه نرم می کند و برای رسیدن به این گمشده، به هر وسیله ای دست می زند.
🔻رشد عرفان های کاذب و نوظهور، مصرف روزافزون مواد مخدّر و قرص های آرام بخش، تولید و تکثیر کتاب ها و نرم افزارهای روان شناختی، همگی دلیل روشنی بر این #سرگشتگی و #احساس #فقر و #نیاز است.
🔹به راستی مشکل از کجاست؟
🔹علت نگرانی ها، اضطراب ها و تشویش های روزافزون بشر چیست؟
🔹 اصولاً آرامش چیست و منشأ آن کجاست؟
🔹عوامل و موانع دستیابی به آن چیست؟
🔹 راه رسیدن به آرامش کدام است؟
❌اینها پرسش هایی است که این نوشتار می کوشد به اختصار به آنها پاسخ گوید.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
✍ادامه دارد
#غدیر
#تحریف
📚سید علی هاشمی علی آبادی
@darshainabazqoran
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#آرامش_از_دیدگاه_قرآن
#قسمت_دوم
معناشناسی آرامش
🔻آرامش، اسم مصدر از آرميدن است(۲)
🔻 و در لغت به معنای سکون، بی حرکتی، بی جنبشی، بی صدایی، آسودگی، امنیت، سنگینی، وقار و طمأنینه است.(۳)
🔻این مفهوم، در برابر #اضطراب و #دلهره به كار مى رود
و به حالت و صفت روانى و قلبى خاص👇
🔹احساس رضایت از گذشته
🔹احساس شادی نسبت به حال
🔹و احساس امید به آینده گفته مى شود که همراه با #آسودگی و #ثبات است(۴)
و دارای آثار فردی و اجتماعی است.
✍برای دستیابی به #جایگاه_آرامش، کافی است
بر اساس قاعده
تُعرَفُ الأشیاءُ بِأضدادِه ،
به واژه های متضاد آن کمی دقت کنیم؛
❌دلهره، اضطراب، ترس، تشویش، استرس، حزن و اندوه، غم و غصه و یا وحشت، برخی از این واژگان اند.
👇در قرآن واژگان زیر به معنای آرامش به کار رفته اند ۰
🔸اطمينان: (رعد/۲۸)
🔸تثبيت فؤاد (هود/۱۲۰)
🔸 ثَبات (انفال/۱۱)
🔸سُبات (فرقان/۴۷)
🔸ربط قلب (کهف/۱۴)
🔸سَكَن (توبه/۱۰۳ و انعام/۹۶)
🔸سكينه (فتح/۴)
🔸امن (انعام/۸۲)
🔸سِلم و سلام
(بقره/۲۰۸، یونس/۲۵، مائده/۱۶)
🔸و رَوح (واقعه/۸۲)
به معنای آرامش به کار رفته است.
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
پي نوشت :
[۲]. فرهنگ دهخدا، ج ۱، ص ۹۸.
[۳]. فرهنگ سخن، ج ۱، ص ۷۴.
[۴]. دائرة المعارف قرآن کریم، ج ۱، ص ۱۵۳.
@darshainabazqoran
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#آرامش_از_دیدگاه_قرآن
#قسمت_سوم
در اینجا، سه واژه کلیدی( آرامش ) را بررسی
می کنیم.
1⃣✨#سکون :
✍ابن فارس، اصل و ریشه این واژه را به معنای خلاف اضطراب و حرکت می داند.
🔻بر این اساس، به #مَسکن از این جهت مسکن گویند که وقتی صاحبش به آن می نگرد، آرامش می یابد و در آن از حرکت و سفر بازمی ایستد.
🔻 به چاقو در عربی #سِکّین گویند؛ زیرا مذبوح را از حرکت بازمی دارد.
🔻 #سُکّانِ کشتی را به این جهت سکّان گویند که کشتی را از اضطراب بازمی دارد.[۵]
🔻به انسان فقیر نیز #مِسکین گویند، از این جهت که فقر و نداری وی را از حرکت باز داشته است.[۶]
🌹🍃واژه سَکینه ، شش بار در قرآن به کار رفته است:
🔸بقره/۲۴۸
🔸فتح/۴ و ۲۶ و ۱۸
🔸توبه/۴۰ و ۲۶
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
پي نوشت :
[۵]. احمد ابن فارس، معجم مقايیس اللغه ج٣،ص ٨٨
[۶]. محمد بن مکرم ابن منظور، لسان العرب، ج ۱۳، ص ۲۱۱.
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#آرامش_از_دیدگاه_قرآن
#قسمت_چهارم
2⃣✨اطمینان :
🌹🍃این واژه، از ریشه طَمَنَ به معنای آرامش و استقرار جان پس از نگرانی و ناراحتی است.[۷]
🔻این واژه، در فقه، به حالت استقرار نمازگزار اطلاق می شود و در علم اخلاق، به اعتدال صفات و حالات انسان و ثبات شخصیت اطلاق می گردد.
🔻 برخی اطمینان و سکینه را ملازم یکدیگر دانسته، در عین حال، اطمینان را مرتبه ای بالاتر از سکینه می دانند که هیچ گاه از دارنده اش جدا نمی شود.[۸]
✍در قرآن به صورت کلی، سخن از دو نوع اطمینان است:
🔹اوّل: #اطمینان_حقیقی و #مستقر که کانون آن #قلب_انسان است
👇 و نتیجه اش:
➖تصدیق انبیای الهی
➖اقرار به معاد
➖رجوع به خداوند
➖ورود به جمع بندگان الهی
➖و سرانجام رسیدن به بهشت می باشد.
🔸بقره/۲۶۰
🔸مائده/۱۱۲ـ۱۱۳
🔸آل عمران/۱۲۳ـ۱۲۶
🔸 انفال/۱۰
#آرامش_حقیقی
آرامش مثبت و خلاقانه است
که نتیجه آن، حرکت بهتر و سریع تر به #سوی_کمال است و همان طور که برخی مفسران گفته اند،
با #خوف_الهی قابل جمع است.[۹]
✍دوم: #اطمینان_کاذب که با تکیه بر زندگی دنیا و اسباب دنیایی حاصل می شود و به محض پیداشدن #رنج و #سختی، از بین می رود و سرانجام آن، رسیدن به آتش است.
🔸یونس/۸
🔸 حج/۱۱
💠 ۱ روز تا عید بزرگ مباهله
#فرازیازخطبهغدیر
🔹...مَعاشِرَالنّاسِ، ماتَقُولونَ؟ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ كُلَّ صَوْتٍ وَ خافِيَهَ كُلِّ نَفْسٍ، (فَمَنِ اهْتَدى فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها)، وَمَنْ بايَعَ فَإِنَّما يُبايِعُ اللَّهَ، (يَدُاللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ). مَعاشِرَالنّاسِ، فَبايِعُوا اللَّهَ وَ بايِعُونى وَبايِعُوا عَلِيّاً أَميرَالْمُؤْمِنينَ وَالْحَسَنَ وَالْحُسَيْنَ وَالْأَئِمَّهَ (مِنْهُمْ فِى الدُّنْيا وَالْآخِرَهِ) كَلِمَهً باقِيَهً. يُهْلِكُ اللَّهُ مَنْ غَدَرَ وَ يَرْحَمُ مَنْ وَ فى، (وَ مَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً)...
🔸...اي مردم، چه ميگوئيد؟ خداوند هر صدايي را و پنهانيهاي هر كسي را ميداند. پس هر كس هدايت يافت بنفع خودش است و هر كس گمراه شد به ضرر خودش گمراه شده است، و هر كس بيعت كند با خداوند بيعت ميكند، دست خداوند بر روي دست آنها (بيعت كنندگان) است. اي مردم، با خدا بيعت كنيد و با من بيعت نمائيد و با علي امير المؤمنين و حسن و حسين و امامان از ايشان در دنيا و آخرت، بعنوان امامتي كه در نسل ايشان باقي است بيعت كنيد. خداوند غدر كنندگان (بيعت شكنان) را هلاك و وفاداران را مورد رحمت قرار ميدهد. و هر كس بيعت را بشكند به ضرر خويش شكسته است، و هر كس به آنچه با خدا پيمان بسته وفا كند خداوند به او اجر عظيمي عنايت می فرماید.
@darshainabazqoran
#نزولآیهولایت
🔅خاتمبخشی
#فضیلتامیرالمومنینعلیهالسلام
💠۲۴ذی الحجه روز نازل شدن آيۀ ولايت
🔹روز ۲۴ ذیالحجه قبل از سال هفتم هجرت، عبدالله بن سلام با تعدادی از اقوامش که همگی قبلاً يهودی بودند و به تازگی مسلمان شده بودند، خدمت پيامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم رسيدند. عبدالله به پيامبر گفت: ای پيامبر، حضرت موسی علیه السلام وقتی میخواست از دنيا برود، يوشع بن نون را وصیّ خود قرار داد. شما نيز وصیّ و جانشين و امام بعد از خودتان رابرای ما معرفی فرماييد.
👈در اين هنگام جبرئيل علیه السلام نازل شد و اين آيه را خدمت رسول خدا عرضه داشت:
🕋إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ؛
🔸 صاحب اختیار و سرپرست شما(مؤمنین) فقط خدا و رسول خدا و آن مؤمنانی هستند که نماز را به پا میدارند و در حال رکوع انفاق میکنند!
🌀پس از دریافت آیه پيامبر فرمودند: همه به پا خیزید تا به سمت مسجد حرکت کنيم. وقتی به مسجد رسیدند، ديدند فقيری از مسجد خارج میشود. پيامبر پرسيدند: آيا در مسجد کسی به تو چيزی داد؟ فقير گفت: بلی، اين انگشتر را یکی از مؤمنین به من داد!
❓حضرت سؤال کردند: چه کسی آن را به تو داد؟
در حالی که امیرالمومنین علیه السلام را نشان می داد
عرض کرد: آن مردی که در حال نماز خواندن است. حضرت سؤال کردند: در چه حالتی بود که انگشتر را به تو داد؟ او جواب داد: در حالت رکوع بود. پيامبر اکرم تکبير گفتند و با تکبير ايشان اهل مسجد تکبيرگفتند. بعد فرمودند:
🔹«عَلیُّ بْنُ أبیطالبٍ وَلِيُّكُمْ بَعْدی»
🔸«علی بن ابیطالب پس از من سرپرست و صاحب اختیار شماست .»
@darshainabazqoran
#نزولآیهولایت
#خاتمبخشی
💠چندنکته
🔸۱.بر طبق این آیه است که پیامبر اکرم صلوات الله علیه فرمودند:
«عَلیّ مِنّي وَ أنَامِن عَلی وَ هُوَ وَلیّكُم بَعدي
یعنی علی از من است و من از علی او بعد از من صاحب اختیار شماست .
🔸۲. در اين آيه خداوند با کلمۀ «إنّما» ولايت و سرپرستی خلق را در خودش و رسولش و اميرالمؤمنين علی علیه السلام منحصر کرده است. زیرا نشانههایی که در آیۀ شریفه آمده تنها با علی علیه السلام سازگار است.
🔸۳.ولايت خدا و رسول خدا صلى الله عليه واله و امير مؤمنان علیه السلام در این آیه در یک ردیف قرار گرفته است. يعنی ولايت حضرت علی علیه السلام همان ولايت خدا و ولايت رسول خداست.
🔸۴. اين آيه نیز خود دليلی بر عصمت امير مؤمنان علیه السلام است؛ زيرا ولايتِ مطلقه و سرپرستی همۀ امّت را برای ايشان اثبات میکند؛ و تنها از کسی که معصوم است میتوان به طور کامل مانندِ پیروی کردن از خدای متعال پیروی کرد.
کلمۀ «انّما» میرساند که انتخاب و انتصاب سرپرست امت فقط از طرف خداست و بدون امر خدا هيچکس بر ديگری ولايتی ندارد. چرا که میفرماید: این است و جز این نیست که سرپرست شما مؤمنین فقط خدا و رسول خدا و آن مؤمنانی هستند که در حال رکوع زکات دادهاند و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مصداق آن را معرفی فرمودند که علی علیه السلام است!
💠شیعه و سنی شأن نزول این آیه را در مورد اميرالمؤمنين علیه السلام ذکر نمودهاند. بنابراین، اين آيه شریفه نیز دليل دیگری بر افضليّت، عصمت و ولايت اميرالمؤمنين علیه السلام نسبت به ديگران است.
@darshainabazqoran
شهـــر پاســخ 🌍
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 #آرامش_از_دیدگاه_قرآن #قسمت_چهارم 2⃣✨اطمینان : 🌹🍃این واژه، از ریشه طَمَنَ به معنای
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#آرامش_از_دیدگاه_قرآن
#قسمت_پنجم
3⃣✨أَمن :
✍قرشی، بحث نسبتاً مبسوطی درباره این واژه آورده است. وی أمن را به معنای #ايمنى و #آرامش قلب و خاطرجمع بودن می داند.
🔻🍃 آمِن ، یعنی #خاطرجمع یا كسي كه در او #ايمنى است.
🔻🍃امانت را از آن جهت امانت گويند كه امانت گذار، از خيانت آن كه امانت پيش اوست، مطمئن و ايمن است.
🔻🍃مؤمن كه از #اسمای_حسناى_الهی است، يعنى ايمنى دهنده و ايمان ، تسليم توأم با #اطمينان_خاطر است.
🔻🍃ايمان، پس از اعتقاد است و چنانچه شخص بعد از اعتقاد، #به عقيده اش تسليم شود، #مؤمن است؛ وگرنه منافق يا كافر مي باشد.
🔻🍃از طرف ديگر، هر #قدر_اعتقاد_قوى باشد، #تسليم_محكم_تر خواهد بود. شدت و ضعف ايمان و مراتب آن از همين موضوع قابل درک و فهم است.[۱۰]
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
[۱۰]. علی اکبر قرشی، قاموس قرآن، ج ۱، ص ۱۲۸ .
@darshainabazqoran