شبهه دوم
♨️آیا خداوند میتواند شتری را بیافریند که از سوراخ سوزنی عبور کند، بدون اینکه در اندازه ی شتر و سوراخ سوزن تغییری ایجاد نشود❓
جواب شبهه دوم
جواب اول
بیان روان👇👇
قدرت خداوند به محال ذاتی تعلق نمی گیرد به عنوان مثال؛ اگر به خیاط ماهری مقداری آجر بدهیم و از او بخواهیم که برایمان لباس بدوزد، خیاط قادر به برآوردن خواسته ما نیست، اما این عدم توانایی به حساب نقص خیاط گذاشته نمی شود بلکه آجر قابلیت لباس شدن را ندارد .
👌✅لذا قدرت نامتناهی خداوند نمی تواند محال بالذات را به ممکن بالذات بدل نماید و یا کاری کند که شتر از سوراخ سوزن عبور کند، بدون این که سوراخ سوزن بزرگتر شود. و یا شتر کوچکتر شود و این نه بدان خاطر است که نقصی در قدرت بی پایان خداوند وجود دارد بلکه، بدان جهت است که چنین کاری شدنی نیست و اصلا این قابلیت وجود ندارد.
◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ)
🆔 @pasokhcity
جواب دوم به شبهه دوم👇👇
در قرآن آیات متعددی داریم که اشاره میکند خدا بر همه چیز قادر و تواناست : الله قادر علي كل شي،یا أَنَّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیر و ...
اما باید ببینیم که شیء چیست❓ آیا امور محال به عنوان شی هست🤔 آیا قادر بودن (قدرت داشتن) برای امور محال صدق میکند ❓
👈ما در کل ما شی (موجود،وجود) داریم و لا شی (موجود نبودن) همان محال هست.
و محال خود به دو بخش تقسیم میشود ...
۱)محالی که به طور عادی محال است
۲)محالی که ذاتا" محال است
توضیح انواع محال به بیان روان👇👇
#محال_ذاتی چیزی است که فرض آن متضمن تناقض باشد، یعنی لازم بیاید که یک چیز در آن واحد و از دیدگاه واحد، هم باشد و هم نباشد مثل قضیه 5=2+2 که مستلزم تناقض هستند زیرا مثلا دو کتاب را که به دو کتاب دیگر بیفزائیم اگر بجای چهار کتاب پنج کتاب شود بدین معنی است که 2+2 هم 2+2 است و هم نیست زیرا وقتی 2+2 مساوی 5 باشد بدین معناست که دیگر 4 نیست پس دو کتاب بعلاوه دو کتاب هم چهار کتاب است و هم چهار کتاب نیست.
#محال_عادّی به این معناست که فلان معلول بر حسب عادت از علّت خاصی بوجود می آید ولی بر حسب واقع ممکن است علّت دیگری هم داشته باشد که گاهی از آن طریق موجود می شود، مانند شفای بیماران از طریق اعجاز که در عرف و عادت متداول، علل معینی دارد(یعنی طرف باید دکتر برود تا خوب شود) ولی به هنگام ظهور معجزه ، به وسیله علل دیگری مانند نفوس پاک اولیاءِ خدا و تأثیر دعای آنان تحقق می یابد.
👈از این دو نوع محال، قسم اول (محال ذاتی) متعلق قدرت خداوند واقع نمی شود، زیرا محال ذاتی چیزی است که فرض آن متضمن تناقض است و چیزی که فرض آن متضمن تناقض باشد، تحقق و وقوعش هم مستلزم تناقض است.
👈اما محال عادی در حقیقت ناممکن نیست، بلکه جهل ما به علّت واقعی، سبب شده است که آن را محال تصوّر کنیم و بنابراین قدرت خداوند به آن تعلّق می گیرد.
◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ)
🆔 @pasokhcity
14.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #شبهه_عدم_حجیت_تاریخ
🔻پاسخ به شبهه میهمان برنامه خندوانه
🎤 حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
#مدیریت_چندرسانه_ای
◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ)
🆔 @pasokhcity
🎙حجت الاسلام والمسلمین محمد علی لیالی؛ استاد حوزه و دانشگاه
🔸در برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی پاسخ؛ با موضوع « بررسی ابعاد اشغال ایران توسط متفقین در شهریور 1320 »
✔️ دلایل اشغال ایران توسط قوای متفقین
✔️ بررسی عدم دخالت مراجع تقلید در جریان حمله متفقین
✔️ وادادگی ارتش رضاخان پهلوی در برابر اشغال ایران توسط متفقین
⏱ زمان پخش:
📆 چهارشنبه، 2 شهریور ۱۴۰۱ساعت ۱۸:۰۰
🔸پخش با اینترنت رایگان در تلویزیون اینترنتی پاسخ:
🖇 https://heyatonline.ir/pasokh.tv
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @spasokh
➡️ @citypasokh
11.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #اشغال_ایران_توسط_متفقین
🔻دلایل اشغال ایران توسط قوای متفقین
🎤 حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد علی لیالی
#سوم_شهریور1320
#متفقین
#رضاشاه_خائن
◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ)
🆔 @pasokhcity
9.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #اشغال_ایران_توسط_متفقین
🔻ضعف ارتش در مواجهه با نیروهای متفقین
🎤 حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد علی لیالی
#سوم_شهریور1320
#متفقین
#رضاشاه_خائن
◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ)
🆔 @pasokhcity
12.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #اشغال_ایران_توسط_متفقین
🔻چرایی عدم مقاومت ارتش ایران
🎤 حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد علی لیالی
#سوم_شهریور1320
#متفقین
#رضاشاه_خائن
◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ)
🆔 @pasokhcity
چکار بکنیم که به آرامش برسیم آیا قرآن راه حلی دارد❓
بخش اول
💢الإسراء آیه7: إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها......💢
اگر نيكى كنيد، به خودتان نيكى میكنيد؛ و اگر بدى كنيد باز هم به خود میكنيد.....
✅💯این آیه در بیان یک قاعده و یک اصل است آن هم اصل خاصیت و خصوصیت نفس الامری همه چیز در عالم چه در طبیعیت و چه در زندگی انسانها
اما توضیح این قاعده این است که تمام موجودات #بیشتر و #پیشتر(یعنی قبل از آن عمل) از آنکه به دیگران نفع یا ضرری برسانند خودشان #بیشتر و #پیشتر از سایر موجودات از آن خاصیت بهرمند خواهند شد.
مثال طبیعت : گوارایی و زلالی آب چشمه اولا و بالذات برای خود چشمه است ثانیا و بالعرض و مقطعی و محدود دیگران بهرمند خواهند شد (مثلا در یک تفریح نیم روزه فقط ازش لذت میبرند)
👈یا زیبایی و خوش عطری گل.....
✅👌عکس آن هم صادق است یعنی تلخی سیاهی و... یعنی تلخی اول برای خود مواد طبیعت است بعد برای دیگران مثلا لجن زار که حالت تعفن دارد اولا بالذات برای خود لجن است و بعد برای دیگران است.
👌✅👌اگر بدانیم که هر کار خیری که از ما صادر میشود #بیشتر و #پیشتر خیر و برکاتش به ما نائل میشود قطعا بیشتر رغبت انجام آن را پیدا خواهیم کرد
#شهر_پاسخ
◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ)
🆔 @pasokhcity
بخش دوم
💢الإسراء آیه7: إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها......💢
اگر نيكى كنيد، به خودتان نيكى میكنيد؛ و اگر بدى كنيد باز هم به خود میكنيد.....
✅مثلا کسی که نماز اول وقت میخواند #بیشتر و #پیشتر (یعنی قبل از آن عمل) خود مصلی(کسی که نماز میخواند) لذت میبرد بعد از او نماز لذت میبرد(بله نماز هم لذت میبرد لذا در روایت داریم کسی که نمازش قبول نشود و رد بشود نماز بهش میگوید خداوند ضایع ات بکند همانطوری که من را ضایع کرد... )
الصادق(علیه السلام): قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم): من صلی الصلاة لغیر وقتها رفعت له سوداء مظلمة تقول: ضیعک الله کما ضیعتنی.
امام صادق(علیه السلام) فرمود: رسول خدا فرمودند: کسی که نماز را در غیر وقت انجام دهد عوض نماز سیاهی تاریکی بالا می رود و می گوید خدا تو را ضایع گرداند همان طوری که تو مرا ضایع گردانیدی.
💯✅👌 یا مثلا کسی که کینه دارد بیشتر و پیشتر از دیگران خودش اذیت میشود یعنی اول آزار برای اوست بعد دیگران آزار میبینند
✅👌👈یامثلا کسی که عصبانی میشود قبل از اینکه با این عصبانیتش لذت زندگی را از دیگران بگیرد اول لذت از زندگی خودش گرفته میشود چون انسان عصبی نمیتواند از داشته هایش لذت ببرد
این اصلی که خدمتتان گفتم در روایات هم موجود است به عنوان نمونه 👇👇
چرا برای کسی که سلام بکند 69تا ثواب میدهند ولی برای کسی که جواب سلام را میدهد یک ثواب؟ چون حظ و بهره #بیشتر و #پیشتر برای کسی است که اول سلام بکند
◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ)
🆔 @pasokhcity
شبهه
♨️👈ما گفتیم هر کسی هر عملی انجام بدهد #بیشتر و #پیشتر به خودش باز میگردد و این لام لانفسکم (إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ)یعنی این نفع و ضرر اول به خودش اختصاص پیدا میکند بعد به دیگران ولی ما افرادی میبینیم که اثر احسان یا گناه بیشتر و پیشتر به خودش برنگشته است❓❓
جواب👇👇
👌✅ اولاجوابش روشن است، و آن اين است كه صاحب اين اشكال غفلت ورزيده از اينكه قرآن كريم چه نظرى نسبت به آثار اعمال دارد و اينكه اثر هر عملى به عاملش بر مگردد مربوط به آثار اخروى اعمال است كه به هيچ وجه به غير صاحب عمل ربطى ندارد، و در اين باره فرموده است:" مَنْ كَفَرَ فَعَلَيْهِ كُفْرُهُ وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِأَنْفُسِهِمْ يَمْهَدُونَ
✅👈ثانیا و اما آثار دنيوى اعمال چنان نيست كه به غير فاعل نرسد بلكه در صورتى كه خدا بخواهد به عنوان انعام و يا عذاب و يا امتحان اثر عمل شخصى را به شخص ديگر نيز میرساند بنا بر اين اينطور نيست كه هر فاعلى بتواند به طور دائم اثر فعل خود را به ديگرى برساند، مگر همان احيانا كه گفتيم مشيت خدا بر آن تعلق گرفته باشد، و اما خود فاعل اثر فعلش دائما و بدون هيچ تخلفى به خودش برمیگردد.
بنا بر اين نيكوكار سهمى از عمل نيك و بدكار سهمى از عمل بد خود دارد، هم چنان كه فرمود:" فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ" «2».
پس اثر فعل از فاعلش جدا نمیشود، و بطور دائم به غير او نمیرسد، و اين همان معنايى است كه از حضرت على (علیه السلام) روايت شده كه فرمود: تو هيچ احسانى به غير نمیكنى و هيچ بدى نيز به غير نمیكنى آن گاه اين آيه را تلاوت فرمود.
" فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيراً".
ترجمه تفسير الميزان، ج13، ص: 54
◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ)
🆔 @pasokhcity
جواب سوم
👌👈ثالثا: ما خیال میکنیم حتما طرف را باید ماشین بزند یا به مرضی غیر قابل درمان مبتلا بشود تا ما متوجه بشویم که ایشون هم اثر گناه بهش برگشته یا طرف یک دفعه صاحب خانه بشود یا صاحب فلان امکانات بشود تا ما متوجه بشویم که اثر فلان کار خیرش به او برگشته حال آنکه اینطور نیست گاهی طرف به یک مرض درونی و روحی مبتلا میشود که فقط خودش و خدایش میداند از کجا دارد میخورد یا برعکس طرفی که احسان کرده به یک آرامش و لذت درونی میرسد که فقط خودش و خدایش میدانند.
✅👌👈کلا تصور ما درباره عذاب و بازگشت عمل خیلی وقتها اشتباه است مثلا عذاب را این میدانیم که از آسمان سنگ ببارد یا زمین باز بشود و طرف را ببلعد.
◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ)
🆔 @pasokhcity
◾️انا لله و انا الیه راجعون
●●●إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ: هر گاه عالمی بمیرد رخنهای جبران ناپذیر در اسلام ایجاد میشود كه تا روز قيامت هيچ چيز آن را فرو نمیپوشد.
⚫️رحلت حضرت آیت الله ناصری (رحمةالله علیه) استاد اخلاق و مدرس حوزه علمیه اصفهان را به پیشگاه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (مد ظله) و مردم ولایتمدار ایران اسلامی تسلیت عرض مینماییم.
◾️ان شاءالله با اربابشان ابا عبدالله الحسین (علیهالسلام) محشور باشند..
◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ)
🆔 @pasokhcity