شهر پاسخ 🌍
💠💠 💠 🔰انتهای همین آیه نیز این نظر را تایید می کند و می فرماید : 《 سپس همگی به سوی پروردگارشان محشو
💠💠
💠
🔅زندگی پیچیده وتمدن شگفت انگیز مورچه ها ،زنبورها، پرندگان وبسیاری از حیوانات دیگر ،موید این مطلب است .
👈 علاقه ای که بسیاری از حیوانات به صاحب خود پیدا می کنند و وفای آن ها به صاحبشان ،شاهدی دیگر برای این موضوع است .
✅ مسلّم است که تمام این امور را نمی توان ناشی از غریزه دانست ، زیرا غریزه معمولا سرچشمه کارهاییکنواخت و مستمر است ،اما اعمالی که در شرایط خاصی انجام می شود که پیش بینی شدنی نیست و معمولا عکس العملی است ،به فهم وشعور شبیه تر است تا غریزه .
📝ادامه دارد
💠
💠💠
@darshainabazqoran
💠💠
💠
🌐 در آیات متعددی از قرآن ،مطالبی دیده می شود که دلیل محکمی برای فهم وشعور بعضی از حیوانات محسوب میشود.
📕داستان فرار کردن مورچگان 🐜🐜از برابر لشکرسلیمان وداستان آمدن هدهد به منطقِ"سبا و یمن" و آوردن خبرهای هیجان انگیز برای سلیمان شاهد این مدعاست .
🔰 در روایات اسلامی نیزاحادیث متعددی در زمینه رستاخیز حیوانات دیده می شود .
📝ادامه دارد
💠
💠💠
@darshainabazqoran
💠💠
💠
🌐از ابوذر نقل شده است که می گوید :
ما خدمت پیامبر" صلی الله علیه و آله و سلم "بودیم که پیش روی ما دو بز به یکدیگر شاخ زدند .
🔸پیغمبر "صلی الله علیه و آله "فرمودند :
❓می دانید چرا این ها به یکدیگر شاخ زدند ؟
🔅حاضران عرض کردند :نه
❇️ پیامبر" صلی الله علیه و آله و سلم "فرمود :
ولی خدا میداند چرا و به زودی در میان آنها داوری خواهد کرد .
⭐️ سوال مهمی گه پیش می آید این است که :
♦️❓آیا حیوانات نیز مانند انسان ها تکلیف دارند ،با این که یکی از شرایط مسلّم تکلیف ،#عقل است ،و به همین جهت ،کودک یا شخص دیوانه از دایره تکلیف بیرون است ؟
❎ در پاسخ به این سوال باید گفت ⏬
تکلیف ⁷مراحلی دارد وهر مرحله ادراک و عقلی متناسب خود می خواهد .
📝 ادامه دارد
💠
💠💠
@darshainabazqoran
🕋وَفِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ صِنْوَانٌ وَغَيْرُ صِنْوَانٍ يُسْقَىٰ بِمَاءٍ وَاحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَىٰ بَعْضٍ فِي الْأُكُلِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ
سوره رعد/آیه ۴
📖در روی زمین، قطعاتی در کنار هم قرار دارد که با هم متفاوتند؛ و (نیز) باغهایی از انگور و زراعت و نخلها، (و درختان میوه گوناگون) که گاه بر یک پایه میرویند و گاه بر دو پایه؛ (و عجیبتر آنکه) همه آنها از یک آب سیراب میشوند! و با این حال، بعضی از آنها را از جهت میوه بر دیگری برتری میدهیم؛ در اینها نشانههایی است برای گروهی که عقل خویش را به کار میگیرند.
@darshainabazqoran
هدایت شده از شهر پاسخ 🌍
💠💠
💠
🔸تکالیف فراوانی که در اسلام برای یک انسان وجود دارد ، به قدری است که بدون داشتن یک سطح عالی از عقل و درک انجام آنها ممکن نیست و ما هرگز نمیتوانیم چنان تکالیفی را برای حیوانات بپذیریم ؛زیرا شرط آن در آنها وجود ندارد
🔸مرحله ساده و پایینتری از تکلیف اما تصور میشود که مختثر فهم و شعوری برای آن کافی است.۰
و ما نمیتوانیم وجود چنین فهم و شعور و چنین تکلیفی را به طور کلی درباره حیوانات انکار کنیم چنانکه کودکان و دیوانگان نیز در حد خودشان انتظاراتی هرچند ابتدایی میرود که اگر از آن سرپیچی کنندمواخذه می شوند.
💠
💠💠
@darshainabazqoran
شهر پاسخ 🌍
🕋وَفِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ صِنْوَانٌ وَغَيْ
💠💠
💠
💠دو نکته مهم درباره گیاهان:
🔸 محور آیات ۲ تا ۴ توحید در ربوبیت است، یعنی علاوه بر اینکه خداوند جهان هستی را آفریده است تدبیر امور آن نیز بر عهده اوست ؛بر خلاف عقیده بت پرستان که خلقت را به خدا و تدبیر را به بت ها نسبت میدادند.
🔸 این آیه شریف نکات مهم عمیقی در بر دارد که به اختصار به دو مورد اشاره می شود.
💠
💠💠
@darshainabazqoran
💠💠
💠
1⃣ در روی زمین، قطعات متفاوتی در کنار هم وجود دارد چنین مینماید که اگرچه قطعات زمین به هم پیوسته اند ، هر کدام ساختمان مخصوص به خود دارد و هر کدام از تعداد پرورش گیاه و میوه های خاصی را دارد. گویی هر قطعه مامور است گیاهی را در خود برویاند کهد نیازی از نیازهای متعدد انسان را برآورده کند.
2⃣این درختان و روئیدنی ها گاه بر یک پایه می رویند و گاه بر دو پایه .
❇️ صنوان در اصل به معنای شاخهای است که از
تنه ی اصلی درخت بیرون می آید بنابراین صنوان به معنای شاخه های متعددی است که از یک تنه بیرون می آید . جالب توجه اینکه گاه می شود که هر یک از این شاخه ها نوع خاصی از میوه را تحویل می دهد. ممکن است این جمله اشارهای به موضوع استعداد درختان برای پیوند باشد که گاه بر یک پایه چند پیوند می زنند و هرکدام از پیوند ها رشد میکند و نوع خاصی ازمیوه را به ما می دهد .
💠
💠💠
@darshainabazqoran