eitaa logo
استفتائات جديد مركز ملي پاسخگویی
256 دنبال‌کننده
325 عکس
0 ویدیو
28 فایل
( @hahmai یا @shahidhaadi ) ارتباط با آدمین
مشاهده در ایتا
دانلود
حکم خواندن نماز با لباس غصبی، در صورتی که بداند غصب حرام است و عمدا با لباس غصبی نماز بخواند، چیست؟ آیات عظام امام خمینی، خامنه‏ا ی، صافی گلپایگانی: نماز باطل است. آیات عظام خویی، سیستانی، وحید خراسانی: اگر لباس غصبی بالفعل ساتر عورت باشد، نماز (سیستانی: به احتیاط واجب) باطل است. آیت الله بهجت: به احتیاط واجب باید نماز را دوباره بخواند، البته اگر با توجه به غصبی بودن لباس قصد قربت داشته، نماز صحیح است. آیات عظام شبیری زنجانی، نوری همدانی: اگر لباس با حرکت نمازگزار حرکت کند، (شبیری زنجانی: به احتیاط) نماز باطل است آیات عظام فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی: به احتیاط واجب نماز باطل است
آیا بر پسر بزرگ تر واجب است که خودش قضای روزه پدر را بجا آورد، یا می تواند کسی را برای انجام روزه قضای پدر اجیر کند؟ آیت الله سیستانی بنابر احتیاط واجب ،واجب است روزه والدین خود را بجا آورد، یا برای آنها اجیر بگیرد و یا بجای هر روز 750 گرم غذا به فقیر بدهد
آیا می شود بدون رضایت افرادی که وسایل شخصی خود را ( مثل لاستیک ماشین، کمد، دوچرخه و ... ) در مشاعات می گذارند و با تذکر نماینده بلوک هم حاضر به برداشتن آن نیستند برداشت و در محل بازیافتی یا جای دیگر که احتمالا معرض تلف است قرار داد؟ آیت الله سیستانی: با اطلاع آنها جایز است آیت الله مکارم: مسئولین مجتمع با آنها اتمام حجت نمایند اگر برنداشتند به جایی که احتمال تلف آن کمتر است منتقل کنند آیت الله زنجانی: جایز نیست
در کشور افغانستان زندگی میکنم و به شغل کشاورزی گندم کاری مشغول هستم. گروه طالبان بالاجبار از ما زکات میگیرد. آیا بعد از دادن زکات به طالبان، مجددا باید خودمان هم زکات بدهیم؟ آیا در این مساله فرق میکند که سهمی که بالاجبار میدهیم، با قصد قربت همراه باشد یا نباشد؟ آیت الله سیستانی : اگر از روی ناچاری زکات به آنها داده شد کافی است . آیت الله مکارم : در صورتی که راهی غیر از این وجود نداشته باشد و به قصد قربت پرداخته و توانایی پرداخت مجدد ندارد ، کفایت می کند . آیت الله زنجانی : اگر در پرداخت زکات تاخیر نکرده باشند و در نگهداری محصول کوتاهی نکرده اند ، پرداخت زکات واجب نیست .
مسأله 1594. کثیر الشک در مبحث وضو، غسل و تیمّم، همانند کثیر الشک در مبحث نماز است؛ بنابراین، اگر شخص در حالات عادی، سه وضو بر او نمی‌گذرد، مگر آنکه در یکی از آنها شک می‌کند، مثلاً در مسح سر شک می‌کند که آن را انجام داده یا نه و این حالت، دو مرتبۀ دیگر هم تکرار شود، در شکّ چهارم و بعد از آن، عنوان کثیر الشک بر این فرد صدق می‌کند و به احکام کثیر الشک در وضو عمل می‌نماید؛ یعنی به شکّ خود اعتنا نکرده و بنا می‌گذارد که مسح سر را انجام داده است؛ امّا اگر بعداً معلوم شود که مسح سر را انجام نداده، وضویش باطل بوده و نماز واجبی را که با آن خوانده، باید در وقت دوباره خوانده و اگر وقت گذشته قضا نماید. رساله جامع ج ا
مسأله 303. انسان لازم نیست برای رفتن به حج، اموال ضروری زندگی و نیز اموال غیر ضروری که به آنها عرفاً نیاز دارد و از نظر مقدار و کیفیّت، مناسب شأن اوست - نه بیشتر از شأنش - بفروشد. بنابراین، فروش خانۀ مسکونی، ماشین، اثاث منزل، کتاب‌های مورد استفاده در تحصیل، ابزار کار، لباس‌هایی که برای زینت استفاده می‌کند، چنانچه بیش از اندازۀ نیاز و شأنش نباشد، لازم نیست؛ امّا اگر بیش از نیاز و شأنش باشد، طوری که مقدار اضافه بر نیاز و شأن، برای مصارف حج کافی باشد، یا آنکه مال دیگری داشته باشد که با ضمیمه کردن آن کافی می‌شود، فرد، مستطیع محسوب می‌شود. همچنین، فردی که مثلاً منزل یا وسیلۀ نقلیّه­ای دارد که بیشتر از اندازۀ نیاز و شأن اوست و می‌تواند آن را به منزل یا وسیلۀ نقلیّۀ کم ارزش­تری که کسر شأن وی هم نیست، تبدیل کند و با مقدار زائد - به تنهایی یا به ضمیمۀ مال دیگری که دارد - به حج برود، مستطیع محسوب می‌شود. همین ‌طور است اگر قبلاً به مالی ‌احتیاج داشته، ولی ‌اکنون از آن بی‌‌نیاز شده، مثل خانمی ‌که به علّت پیری ‌یا غیر آن، زیورآلات وی ‌مورد نیازش نمی‌‌باشد. رساله جامع ج 2
شاخص دی ماه 812/79
خانمی روز هفتم از حدث حیض پاک میشود و غسل خود را انجام میدهد. اگر ایشان در روز هشتم احتمال بدهد که در درون دچار لکه بینی شده است، آیا اختبار واجب است؟ آیا در این مساله فرق میکند که در برخی از ماههای پیش، بعد از روز هفتم نیز لکه میدیده است یا فرقی نمیکند؟ آیت الله مکارم: احتیاط این است که اختبار کند . آیت الله سیستانی : اگر قبلا کاملا پاک شده ، فحص لازم نیست. آیت الله زنجانی : در هر صورت باید وارسی کند . آیت الله خامنه ای :فحص لازم نیست.
مسأله 186. پرداخت کفّارۀ مذکور در مسألۀ قبل (فدیۀ سالانه)، قبل از فرا رسیدن ماه رمضان سال بعد، در بین سال - قبل از گذشتن زمان قضای روزه -صحیح نیست؛بلکه لازم است به مقداری صبر نماید تا زمان قضای روزه بگذرد. مثلاً کسی که سی روز کفّاره (فدیه) از ماه رمضان قبل به عهده دارد، می‌تواند با اتمام روز پانزدهم ماه شعبان، کفّارۀ پانزده روز را بپردازد، و نیز کسی که کفّارۀ ده روز به عهدۀ اوست، با اتمام روز بیست و پنجم ماه شعبان، می‌تواند کفّارۀ پنج روز را بپردازد. مسأله 190. اگر انسان به سبب بیماری ماه رمضان روزه نگیرد و بیماری او بعد از ماه رمضان نیز استمرار پیدا کند و در بین همان سال، قبل از فرا رسیدن زمان وجوب کفّاره (فدیه)[6] - مثلاً بعد از گذشت شش ماه از ماه رمضان قبل - فوت نماید، روزه­هایی که نگرفته قضا و کفّاره ندارد. 6.زمان وجوب کفاره در مساله 186 بیان شد. رساله جامع ج 2