👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا تعداد افراد جهنمي بيشتر از بهشتي است؟
✍️پاسخ:
✅مطابق با آیات فراوان قرآن، سرنوشت همه افراد بشر در گرو اعمال آن ها است که آیا از مزرعه دنیا چه محصولی با خود آورده اند! علاوه بر این، بعضی از افراد نیز به خاطر استحقاق هایی که دارند مورد شفاعت قرار می گیرند. روی همین حساب و کتاب ها است که نمی توان تصویری دقیق و جزیی از سرنوشت همه آدمیان به تفکیک ترسیم کرد که این به علم الهی مربوط است.
اما با توجه به فطرت حق جوی بشر و نیز برگرفته از بعضی از آیات باید گفت مطابق با وسیع بودن رحمت و مغفرت الهی،خط سیر عموم انسان ها به سر انجام نیکی ختم خواهد شد و سر انجام مشمول رحمت الهی قرار خواهند گرفت، جز معدود افرادی که به طور کامل از فطرت انسانی خود فاصله گرفته و ماهیت خود را با گناهان بزرگ تغییر داده اند،اینان سرایشان آتش ابدی خواهد بود.این گفته قرآن است: بَلى مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطيئَتُهُ فَأُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ(1)
آرى. آنان كه مرتكب كارى زشت شدند و گناهشان سراسر وجودشان را گرفته است، اهل جهنم اند و جاودانه در آن خواهند ماند.
همه انسان ها در سیر الی الله که سیر از مبدأ به معاد است تا هنگام مرگ، مراحل مختلفی را طی می کنند که در این مراحل، تقدیر های متفاوتی برای انسان ها در نظر گرفته شده است، وجود بیماری های سخت، انواع بلا ها و مشکلات، سختی جان دادن و غیره از جمله امتحاناتی است که ممکن است در بی حساب کردن افراد از مواخذه قیامت موثر باشد. اما بعضی از افرادی که گناه می کنند تا لحظه مرگ دچار هیچ مشکلی نخواهند شد و خدای متعال حساب این افراد را به بعد از مرگ تقدیر کرده است. قابل باور است که بسیاری از افراد برای رسیدن به سر انجام نیک ( یعنی ورود به بهشت)؛فراخور عصیان و گناهی که انجام داده اند طعم عذاب الهی را بچشند.
در حديث از پيامبر صلوات الله علیه مىخوانيم:
آتش به فرد با ايمان روز قيامت مىگويد زودتر از من بگذر كه نورت، شعله مرا خاموش كرد! اين معنى از بعضى ديگر از روايات نيز استفاده مىشود.
نتیجه:
به گفته قرآن،این هدف آفرینش می باشد که همه موجودات مستحق رحمت الهی اند، اما تا زمانی که غرق گناه نشده اند، امید به نجاتشان وجود دارد و گناهکاران به نسبت گناهانی که انجام داده اند و موفق به توبه نشده اند، عذابش را خواهند چشید تا جایی که فقط افرادی که هیچ گونه امیدی بر نجاتشان نیست، برای همیشه در جهنم باقی خواهند ماند و از آنان به عنوان هیزم این تنوره عظیم و پر وحشت که خارج از توصیف بشری است استفاده خواهند شدإِنَّكُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ أَنْتُمْ لَها وارِدُونَ(2) شما و آن چيزهايى كه سواى خدای متعال مىپرستيديد، هيزم هاى جهنم هستید.شما به جهنم خواهيد رفت.
پی نوشت ها:
1.سوره بقره آیه 81.
2.سوره انبیاء، آیه 98.
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
✅پرسش:
آيا دوست داشتن مردم کار درستي است؟
🌺پاسخ:
اگر منظور شما دوست داشتن به معنای عام است؛ به این شکل که انسان نسبت به تمام مردم حسی مثل رقت قلب داشته و از شادی شان شاد، و از ناراحتی شان ناراحت باشد؛ بله حتما همینطور است.
🌱 رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند «خَيْرُ الْمُؤْمِنِينَ مَنْ كَانَ مَأْلَفَةً لِلْمُؤْمِنِينَ، وَ لَا خَيْرَ فِيمَنْ لَا يَأْلَفُ وَ لَا يُؤْلَف؛ بهترين مؤمنان كسى است كه با مؤمنان اُنس بگيرد و كسى كه انس نگيرد و انس نپذيرد، خيرى در او نيست.» (امالی (طوسی) ص462 )
📌به طور کلی در اسلام نسبت به محبت به دیگران و یاری و کمک به ایشان در مواقع ضروری بسیار سفارش شده. محبّت در راه خدا و براي خدا، پاکترين و پر ارزشترين محبّتها است.
🍀امّا درباره چگونگي محبّت به ديگران لازم است به اين نکته مهم توجه نمائيد که اساساً در امور و کارهايي که انگيزه و هدف الهي است، بايد از مسيري گذر نمود که مورد تأئيد و تکميل کننده آن هدف باشد.
🔷امیرالمومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه، می فرماید: «مردم دو دستهاند: دستهای برادر دینی تو و دستهٔ دیگر در آفرینش همانندِ تو» (نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۰۳) به این معنا که حتی با افرادی که در دین با شما اشتراک عقیده ندارند، به این دلیل که انسان هستند و با شما در آفرینش اشتراک دارند، مهربان باشید.
👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
✅پرسش:
چگونه تواضع و عزت نفس را در خود پرورش دهيم؟
🌺پاسخ:
تواضع به معناي دوري از کبر وخودپسندي؛ و عزت نفس به معناي داشتن حس ارزشمندي و آگاهي از توانمندي هاي خويش است.
📌هر دوي اينها حالات نفساني و آگاهي هائي هستند که انسان در مورد خودش دارد. انسان مومن مي داند که خداوند توانائي هاي زيادي در وجود او نهاده و راهکار رسيدن به هدف را نيز در اختيارش قرار داده است. مي داند که مي تواند و بايد که خليفه الله در زمين باشد. پس هيچ ناتواني و سستي نبايد به خرج دهد.
🍀از طرفي مي داند که تمام اينها الطاف رب العالمين به او و به صورت امانت و وديعه اي ست که در اختيارش قرار داده شده. پس چيزي از خودش ندارد تا بخواهد نسبت به آن مغرور شده و تکبر ورزد. همه چيز از خداست و کافي ست لحظه اي خداوند او را به حال خودش بگذارد که در آنصورت همه چیز از دست خواهد رفت. «فَللّه الْعِزَّةُ جَمیعاً؛ پس همه عزتها از آن خداوند است» (فاطر، 10)
🔹بنابراین برای پرورش دادنِ تواضع و عزت نفس، بهترین و موثرترین راهکار معرفت نفس و به دنبالش معرفت رب است. اگر انسان خودش را شناخت و فهمید که خداوند از روح خودش در او دمیده، هرگز نسبت به توان و اراده اش در مسیر رسیدن به خلیفه اللهی شک نخواهد کرد؛ و وقتی توجه کرد که تمام این توان در اختیار رب العالمین است، هرگز به خودش مغرور نشده و خشوع به خرج خواهد داد.
👈در این مورد لینک های زیر را هم ملاحظه بفرمایید:
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa23657
http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/3280/4366/35422/%D8%AA%D9%88%D8%A7%D8%B6%D8%B9-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%86%DB%8C
👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
سوال:
🔰 اگر دربين نماز مهر را بچه بردارد بايدچکار کرد؟روي ناخن سجده صحيح است؟
✍️پاسخ:
✅ هرگاه در اثناء نماز چیزى را که سجده بر آن صحیح است از دست بدهد، مثلاً بچّه اى آن را بردارد، چنانچه وقت نماز باقى است نماز را تمام کرده و بنابر احتیاط دوباره مى خواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد، ودرهر دوصورت باید طبق ترتیب زیر عمل کند
باید بر لباسش اگر از کتان یا پنبه است سجده کند و اگر از چیز دیگر است (مثلاً از پشم است) بر همان یا بر فرش سجده نماید و اگر آن هم ممکن نیست بر فلزّات و اشیاء معدنى سجده کند و اگر مطلقا چیزى پیدا نمى کند که بتوان بر آن سجده کرد بر پشت دست خود سجده مى کند، بنابر این پشت دست آخرین چیزى است که مى توان بر آن سجده کرد.
آیت الله مکارم
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#احکام
👇👇👇
♨️سوال:
🔰1-کاشت مژه چه حکمي دارد؟
🔰2-تتو ابرو چه حکمي دارد؟
🔰3- عمل زيبايي بيني چه حکمي دارد؟
✍️پاسخ:
✅اگر مژه مانند مژه های معمولی انسان در گوشت کاشته شود اشکالی ندارد ومانع برای وضو وغسل نیست اما اگر مژه مصنوعی را به مژه یا پوست خود شخص بچسبانند ایجاد عمدی مانع در اعضای وضو و غسل است و وضو و غسل نیز با آن باطل است وباید برای وضو وغسل برداشته شود.
✅درتاتو یا هاشور اگرچیزی روی پوست مانع شودوضو وغسل را باطل میکندوباید برای اولین وضو یا غسل برطرف شود
👈اگر به صورت خالکوبی زیرپوست باشد(با توجه به اینکه ظاهرأ بخاطر حفظ رنگ وقالب آن نبایدتادوسه روز آب به آن برسد) انجام اینکار درایام عادت که زن نماز نمی خواند اشکالی ندارد .
درایام پاکی اگر انجام شود شخص باید وضو وغسلش را به صورت معمول انجام دهد هرچند که رنگ یا قالب آن خراب شود و زخمی که بخاطر آن روی پوست ایجاد میشود اگر به گونه ای نیست که واقعا آب برایش ضررداشته باشدبایدبه صورت معمول مانندایام عادی وضو وغسلش راانجام دهد اما اگرآب واقعأ برای آن ضرر جسمی داشته باشدبایدتا برطرف شدن عذروضو وغسل راطبق نظر مرجع خود به وظیفه جبیره یا تیمم انجام دهد و اگر زینت باشد یاسبب جلب توجه شود باید ازنامحرم پوشیده شود
✅عمل زیبایی به خودی خود اگر ضرر قابل توجهی نداشته باشد وهمراه با لمس ونگاه حرام نباشد اشکال ندارد.
🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#احکام
👇👇👇
♨️ سوال:
🔰 آيا خداوند مي تواند مثل خود خلق کند؟
🔰اگر مي تواند پس اين امکان دارد که خداي ديگري باشد؟
🔰اگر نمي تواند پس انک علي کل شئ قدير چه معنا دارد؟
✍️ پاسخ:
✅خدا یعنی موجودی که ازلی و ابدی است. موجودی که هیچ نیازی ندارد و وجود در ذات اوست.
پس چیزی که خلق می شود، خدا نیست. و فرض شما غلط است.
اگر بخواهم به گونه ای جواب بدهم که کاملا متوجه شوید، باید بگویم بله می تواند اما نمی تواند.
اگر به این جواب اعتراض کنید، یعنی می فهمید که چرا سوالتان غلط است. چون در سوال شما هم تناقض است. می گویید خدا اما چیزی را می خواهید که خدا نباشد. مخلوق باشد اما خلق شدنی نباشد.
و این نقص قدرت خدا نیست. بلکه تصور اشتباه شماست.
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
✅پرسش:
در برخورد با مزاحم هاي پيامکي چه بايد کرد؟
🌺پاسخ:
- 🔷هر گاه احساس کردید که در معرض مزاحمتی قرار گرفته اید در برابر آن سکوت نکنید.
🔹بسیاری از افراد با این تصور که این مزاحمت خود به خود قطع می شود، در برابر آن سکوت اختیار می کنند ولی مزاحم در بیشتر موارد سکوت شما را به عنوان ضعف یا تمایل شما تعبیر می کند و شما را طعمه راحتی فرض می کند.
🔸 فکر نکنید که این ماجرا تقصیر شماست و باید تحملش کنید. قاطعانه جواب منفی بدهید. در بسیاری از فرهنگ ها مثل فرهنگ ما که تحمل کردن یک ارزش محسوب می شود، چنین سکوت هایی فراوان رخ می دهد.
- 🔹موضوع را با یک فرد مورد اطمینان مانند والدین، استاد یا یک دوست در میان بگذارید و از حمایت عاطفی آنها بهره گیرید.
- ☑️در صورت متوقف نشدن رفتار مزاحم، می توانید رسما از او شکایت کنید. فراموش نکنید که شکایت شما باید با شواهد و مدارک و مستند و محکم همراه باشد.
- 👈در صورت لزوم به یک روانشناس و مشاور مراجعه و از او کمک بگیرید.
👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا همان وظايفي که در قبال مادر خودم دارم در قبال مادر همسرم هم دارم؟
✍️پاسخ:
✅اگرچه از نظر فقهی وظیفه خاصی بر عهده هر یک از مادر شوهر و عروس نسبت به یکدیگر نیست و وظیفه این دو نسبت به همدیگر همسان با وظایف دختر نسبت به مادرش یا مادر نسبت به فرزندنش نیست.
اما از منظر اخلاقی در دین مبین اسلام اگرچه همه انسان ها نسبت به یکدیگر وظیفه دارند که خیر خواه هم باشند و اساس و معیار روابط آنان بر اصل محبت و تعاون و همکاری باشد که حاجتی را از همدیگر بر آورده سازند، اما این وظیفه در مورد سؤال دو صد چندان می شود؛
زیرا شکی نیست که ارتباط مادر شوهر و عروس همسان با روابط مردم عادی نیست و این دو به جهت خویشاوندی سببی باید نسبت به یکدیگر محبت بیشتری را روا دارند. علاوه بر این که گاهی نبود یک رابطه محبت آمیز و عاطفی بین این دو به آزار و اذیت شوهر یا اذیت شوهر نسبت به مادرش منجر می شود که اینها مورد نهی خداوند و شارع مقدس قرار گرفته است.
از آموزه های دینی استفاده می شود که در روابط همه انسان ها مخصوصا مادر شوهر و عروس باید این اصل حکم فرما باشد که «بر مردم بپسند آنچه را بر خود مىپسندى»؛
یعنی عروس باید نسبت به مادر شوهرش همان رفتاری را روا دارد که دوست دارد در آینده اگر عروسی گرفت، عروسش با او داشته باشد و همین طور مادر شوهر؛ همان گونه با عروسش رفتار کند که در دورانی که عروس خانواده ای بود، دوست می داشت مادر شوهرش با او انجام دهد.
موفق باشید
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
♨️ سوال :
🔰زنای چشم چیست؟ مگر ما چند نوع زنا داریم؟!
✍️پاسخ:
✅رسول گرامي اسلام صلي الله عليه وآله وسلم در اين مورد فرمود:
لِکُلِّ عُضوٍ حظٌ مِنَ الزِّنا فالعَينُ زناهُ النّظرُ و اللسانُ زناهُ الکلامُ، و الاُذُنانُ زناهُما السَّمعُ، وَاليدانُ زناهُما البَطشُ و الرّجلان زناهما المشي...».(1)
براي هر عضوي بهره اي از زناست،
زناي چشم، نگاه آلوده (چشم چراني) است.
و زناي زبان سخن نابجا و شهواني با نامحرم است.
زناي گوش شنيدن صداي نامحرم براي لذت بردن است.
و زناي دست دراز کردن آن به سوي نامحرم
و زناي پا، رفتن به مجلس گناه و... مي باشد.
🔹بنابراين روايت نبايد فقط رابطه جنسي با نامحرم را گناه و زنا بدانيم. بلکه هر گونه ارتباط با نامحرم از طريق هر يک از اعضا نيز گناه محسوب ميشود.
(1) وسايل الشيعه، ج 14، ص 138.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا همان وظايفي که در قبال مادر خودم دارم در قبال مادر همسرم هم دارم؟
✍️پاسخ:
✅اگرچه از نظر فقهی وظیفه خاصی بر عهده هر یک از مادر شوهر و عروس نسبت به یکدیگر نیست و وظیفه این دو نسبت به همدیگر همسان با وظایف دختر نسبت به مادرش یا مادر نسبت به فرزندنش نیست.
اما از منظر اخلاقی در دین مبین اسلام اگرچه همه انسان ها نسبت به یکدیگر وظیفه دارند که خیر خواه هم باشند و اساس و معیار روابط آنان بر اصل محبت و تعاون و همکاری باشد که حاجتی را از همدیگر بر آورده سازند، اما این وظیفه در مورد سؤال دو صد چندان می شود؛
زیرا شکی نیست که ارتباط مادر شوهر و عروس همسان با روابط مردم عادی نیست و این دو به جهت خویشاوندی سببی باید نسبت به یکدیگر محبت بیشتری را روا دارند. علاوه بر این که گاهی نبود یک رابطه محبت آمیز و عاطفی بین این دو به آزار و اذیت شوهر یا اذیت شوهر نسبت به مادرش منجر می شود که اینها مورد نهی خداوند و شارع مقدس قرار گرفته است.
از آموزه های دینی استفاده می شود که در روابط همه انسان ها مخصوصا مادر شوهر و عروس باید این اصل حکم فرما باشد که «بر مردم بپسند آنچه را بر خود مىپسندى»؛
یعنی عروس باید نسبت به مادر شوهرش همان رفتاری را روا دارد که دوست دارد در آینده اگر عروسی گرفت، عروسش با او داشته باشد و همین طور مادر شوهر؛ همان گونه با عروسش رفتار کند که در دورانی که عروس خانواده ای بود، دوست می داشت مادر شوهرش با او انجام دهد.
موفق باشید
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰حسرت و حسادت شديد دارم و هيچ جور رفع نميشه چیکار کنم؟
✍️پاسخ:
✅راههای مقابله با حسد:
1- تأمل و تفکر در آثار و عوارض تلخ حسد.
2- تواضع، خیرخواهی و به دیگران خدمت کنی. و از رسیدن خیر به دیگران شاد شوی و از موفقیت های و خوبی های دیگران همیشه صحبت کنی.
3- به یاد بیاورید که خداوند نعمت های زیادی به او(خود فرد حسود) داده به یاد افرادی که مشکلات بیشتری دارد بیفتد که من در مقایسه با آنان نعمت های زیادی دارم.
4- با پیروی از دستورات دین و آموزه های معصومین(علیهم السلام) عقل و خرد خود را ورزیده و قوی کند.
5- تبدیل کردن حسد به غبطه بدانیم که شکست دیگری هیچ کمکی به ما نمی کند و چه بسا مشکلاتی نیز به بار می آورد. لذا به جای تخریب دیگران به تقویت خود بپردازیم.
6- نسبت به دیگران خوش بین باشیم. سوء ظن داشتن به دیگران باعث حسادت می شود. حسود پس از ریاکاری، عوام فریبی و ... به تخریب چهره مردم می پردازد. و این عمل بر ضد خوش بینی است.
7- دعا و تضرع برای پیراستن نفس از آلودگی ها(از جمله حسد) و مداومت به این در خواست.
8- به خود تلقین کردن که من خوب شده ام و من دیگر چنین نیستم از حسد نفرت دارم.
9- تأمل در بی ثباتی دنیا و به یاد مرگ بودن و انسان بداند و غافل نباشد که دیری نمی پاید که حسود و حاسد در خاک پوسیده و فاسد می شوند و یاد و نامی از آنها باقی نمی ماند .
10- حسادت بر کسی باعث ضرر دین و دنیای حسود می شود و به محسود ضرری نمی رسد و حتی اگر حسود عملی انجام دهد نیکی هایش برای محسود نوشته می شود.
- البته توجه داشته باشید که: بین غبطه و حسادت فرق وجود دارد. غبطه روحیه ای است که در پی آن فرد می خواهد نعمت و کمالی را که دیگری دارد، مثل آن را داشته باشد، بدون آن که آرزوی نابودی آن را در دیگری بنماید.
موفق باشید
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی