eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
12.2هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
694 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا ژن ارثيه؟ يکي پدر و مادرش آدم های خوبی نیستند خودش چه گناهي کرده که ژن بهش سرايت ميکنه و جهنمي ميشه؟ ✍️پاسخ: ✅ما برای این که به تکامل یابیم و رشد کنیم به نا چار باید در عالم مادی دنیا زندگی کنیم و در آن با عمل های اختیاری و عبادت پروردگار به کمال برسیم. و از این گریزی نیست. عالم دنیا دارای خصوصیاتی است از قبیل این که پدیده ها بر هم اثر می گذارند و از هم تاثیر می گیرند و عالم دنیا عالم تزاحمات است. محصول ازدواج فرد الف و ب فردی به نام ج خواهد بود و این ج دارای خصوصیات مخصوص به خود خواهد بود. و به عبارت دیگر در ازدواج دو فرد با هم برای تشکیل نطفه و رویش جنین و تولد کودک به ناچار باید نطفه مرد و تخمک زن با هم ممزوج شده و از این آمیختگی و ترکیب ژن های فرد جدید متولد شود. و از پدر و مادر خود برخی از صفات را دریافت خواهد کرد صفات ظاهری و برخی از صفات روحی . و از این گذشته با رشد و نمو در بستر این خانه و خانواده برخی از صفات رفتاری آنها را نیز خواهد پذیرفت. و از این کریزی نیست. خداوند این اختلاف را در قرآن موجب امتحان و آزمایش انسان ها می داند و انسان ها با این اختلاف است که می توانند پیشرفت نموده و تعالی یابند. و با این اختلاف در صفات است که صفات کمالیه انسان رشد کرده و انسان به کمال می رسد اما نکته مهم این است که این وراثت موجب شود که فردی که پدر و مادرش آدم بدی هستند خودش هم حتما بد باشد و یا کسی که پدر و مادرش خوب هستند او نیز آدم خوبی باشند. عوامل محیطی و وراثت گر چه تاثیر در انتخاب های انسان و آینده و رفتار انسان دارد اما تمام علت نیست و انسان می تواند با اختیار و ارده خود بر آن غلبه کند و بهترین سرنوشت را برای خود رقم بزند قرآن مثالی در این زمینه می زند که همسر فرعون با این که در بد ترین شرایط بود امام بهترین عملکرد را داشت: وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی عِنْدَكَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ وَ نَجِّنی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ؛ (تحریم/۱۱) و نیز خداى تعالى براى كسانى كه ایمان آوردند مثلى مى‌زند و آن داستان همسر فرعون است كه گفت: پروردگارا نزد خودت برایم خانه‌اى در بهشت بنا كن و مرا از فرعون و عمل او نجات بده و از مردم ستمكار برهان. از این گذشته کسانی که شرایط بدتری از جهت وراثت و محیط دارند اگر تلاش کنند هر چند به نتیجه مطلوب هم نرسند خدا این تلاش آنها را پرورش داده و پاداش به نسبت بیشتری به آنها می دهد. بنا بر این این گونه نیست که کسی با وراثت جهنمی بشود بلکه این انسان است که با قوت اراده و انتخاب گری اش می تواند بهرتین انتخاب ها را داشته باشد. و بهشتی شود. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا به امام حسن مجتبی (ع) کریم اهل بیت می گویند؟ ✍️پاسخ: ✅امام حسن(ع) نسبت به دردمندان و تیره‌بختان جامعه بسیار دلسوز بودند و با خرابه‌نشینان دردمند و اقشار مستضعف و کم‌درآمد همراه و همنشین می‌شدند و دردِ دلِ آن‌ها را با جان و دل می‌شنیدند و به آن ترتیب اثر می‌دادند، و در این حرکت انسان ‌دوستانه جز خداوند را مدّنظر نداشتند. هیچ فقیر و مسکینی از در خانه حضرت ناامید برنگشت و حتّی خود ایشان به سراغ فقرا می‌رفتند و آن‌ها را به منزل دعوت می‌کردند و به آن‌ها غذا و لباس می‌دادند.(۱) امام حسن(ع) تمام توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار می‌گرفت و اموال فراوانی در راه خدا می‌بخشید. مورخان و دانشمندان در شرح حال زندگانی پر افتخار ایشان، بخشش‌های بی‌سابقه و انفاق‌های بسیار بزرگ و بی‌نظیری ثبت کرده‌اند. آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند.(۲) از ابن شهر آشوب روایت شده که روزی امام حسن(ع) بر جمعی از گدایان گذشت که پاره‌ای چند از نان خشک‌ها را بر روی زمین گذاشته‌اند و می‌خورند، چون نظر ایشان به آن حضرت افتاد از امام دعوت کردند و حضرت از اسب پیاده شدند و فرمودند: «خدا متکبّران را دوست نمی‌دارد» و با ایشان نشستند و از طعام ایشان تناول کردند و سپس از همه گدایان خواستند که برای صرف غذا به خانه حضرت بروند و حضرت با غذاهای خوب از ایشان پذیرایی کرده و به همه آن‌ها لباس‌های مناسب هدیه دادند.(۳) تاریخ از بخشندگی‌های امام حسن(ع) داستان‌های فراوان به یاد دارد، مثلاً روزی عربی به نزد ایشان آمد و درخواست کمک کرد و امام دستور دادند که آنچه موجود است به او بدهند و قریب ده هزار درهم موجود را به آن اعرابی بخشیدند.(۴) روایات تاریخی مربوط به بخشش‌های آن حضرت فراوان است که ذکر تفصیلی آن‌ها مناسب این نوشته نیست، وقتی از خود امام پرسیدند، چرا هرگز سائلی را ناامید بر نمی‌گردانید؟ فرمودند: «من هم سائل درگاه خداوند هستم و می‌خواهم که خدا مرا محروم نسازد و شرم دارم که با چنین امیدی سائلان را ناامید کنم، خداوندی که عنایتش را به من ارزانی می‌دارد، می‌خواهد که من هم به مردم کمک کنم».(۵) به خاطر این بخشندگی‌ها و کارهای نیکی که از سوی امام حسن(ع) در مسیر خیر، احسان و کمک به طبقات درمانده و نیازمند انجام می‌گرفت، آن حضرت را کریم اهل بیت لقب داده اند و با توجه به کرامت‌ها و بخشش‌های کم‌نظیر و گاهی بی‌نظیر آن امام بزرگوار لقب «کریم» برازنده آن حضرت است. *پی‌نوشت‌ها: ۱. زمانی، احمد، حقایق پنهان، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اوّل، سال ۱۳۷۵، ص ۲۶۸. ۲. قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، انتشارات هجرت، چاپ هشتم، ۱۳۷۴، قم، ج۱، ص ۴۱۷ ـ پیشوایی، مهدی، سیره ی پیشوایان، نشر مؤسسة تحقیقاتی امام صادق، چاپ دوّم، ۱۳۷۴، ص ۹۰. ۳. مجلسی، محمد باقر، جلاء العیون، نشر انتشارات علمیه اسلامیه، ص ۲۴۱. ۴. قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، پیشین، ص ۴۱۸. ۵. قرشی، باقر شریف، زندگانی امام حسن ـ علیه السّلام ـ ، ترجمه ی فخر الدین حجازی، تهران: نشر بعثت، چاپ اوّل، ۱۳۷۶، ص۱۳۵. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا تفال زدن به قرآن کار درستی هست؟ ✍️ پاسخ: ✅قبل از هر چیز باید کلیاتی درباره تفال بدانیم. در تفسیر نمونه درباره تفال این گونه توضیح می دهد: « شاید همیشه در میان انسانها و اقوام مختلف، فال نیك و بد رواج داشته است، امورى را به" فال نیك" مى گرفتند و دلیل بر پیروزى و پیشرفت كار مى دانستند، و امورى را به" فال بد" مى گرفتند و دلیل بر شكست و ناكامى و عدم پیروزى مى پنداشتند، در حالى كه هیچگونه رابطه منطقى در میان پیروزى و شكست با اینگونه امور وجود نداشت، و مخصوصا در قسمت فال بد، غالبا جنبه خرافى و نامعقول داشته و دارد. این دو گرچه اثر طبیعى ندارند، ولى بدون تردید اثر روانى مى توانند داشته باشند، فال نیك غالبا مایه امیدوارى و حركت است ولى فال بد موجب یاس و نومیدى و سستى و ناتوانى است. شاید به خاطر همین موضوع است كه در روایات اسلامى از فال نیك نهى نشده، اما فال بد به شدت محكوم گردیده است، در حدیث معروفى از پیامبر ص نقل شده: تفالوا بالخیر تجدوه:" كارها را به فال نیك بگیرید (و امیدوار باشید) تا به آن برسید" »[۱] « پیامبر ص فال نیك را دوست مى داشت، به خاطر آن بود كه انسان هر گاه امیدوار به فضل پروردگار باشد در راه خیر گام برمى دارد و هنگامى كه امید خود را از پروردگار قطع كند، در راه شر خواهد افتاد و فال بد زدن مایه سوء ظن و موجب انتظار بلا و بدبختى كشیدن است».[۲] اما در مورد فال بد كه عرب آن را" تطیر" و" طیره" مى نامد، در روایات اسلامى- همانطور كه گفتیم- شدیدا مذمت شده، همانطور كه در قرآن مجید نیز كرارا به آن اشاره گردیده و محكوم شده است « مانند سوره یس آیه ۱۹ سوره نمل آیه ۴۷ » از جمله در حدیثى مى خوانیم كه پیغمبر ص فرمود: "الطیرة شرك؛ فال بد زدن (و آن را مؤثر در سرنوشت آدمى دانستن) یك نوع شرك به خدا است" و نیز مى خوانیم: كه اگر فال بد اثرى داشته باشد، همان اثر روانى است، امام صادق ع فرمود: "الطیرة على ما تجعلها ان هونتها تهونت و ان شددتها تشددت و ان لم تجعلها شیئا لم تكن شیئا؛ فال بد اثرش به همان اندازه است كه آن را مى پذیرى، اگر آن را سبك بگیرى كم اثر خواهد بود و اگر آن را محكم بگیرى پر اثر، و اگر به آن اعتنا نكنى، هیچ اثرى نخواهد داشت"»[۳] بنابر مطالب نقل شده می توانیم بفهیم که راه صحیح چگونه است. اگر استخاره با قرآن سبب امید انسان برای اقدام و حرکت است، می توان آن را نیک دانست اما جایی که تفال زدن، بتواند به یاس و سستی در کار منجر شود، قطعا درست نیست. شاید به همین دلیل در روایات، از تفال به قرآن نهی شده باشد: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لا تَتَفَأَّلْ بِالْقُرْآن؛[۴] حضرت صادق علیه السلام فرمود: بقرآن تفأل نزن.» البته یک احتمال دیگر در وجه منفی تفال به قرآن این است که کسی تصور کند، با این کار از آینده مطلع می شود. و با توجه به اینکه چنین تفالی، حقیقتا علمی به آینده حاصل نمی کند، شخص نسبت به قرآن بدبین می شود. و تصور می کند که قرآن فلان گونه بیان کرده در حالی که رخ نداده است. به هر حال باید در حوادث و فتنه ها به قرآن پناه برد. «قال رسول الله(ص): إِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْكُمُ الْفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْكُمْ بِالْقُرْآن»[۵] اما معنای پناه بردن به قرآن، تلاوت صحیح ایات است؛ که بدانیم قرآن برای چنین موقعیتی چه راهکاری بیان کرده است. و الا اگر آیه متناسب با موقعیت را نیز نفهمیم، مرتکب تحریف قرآن شده ایم: «یُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ؛[نساء/۴۶] سخنان را از جاى خود، تحریف مى كنند.» مثلا اگر با میزان ها و معیارها، قرآن در جایی دستور جنگ می دهد و ما به شعار صلح از آیه دیگری روی بیاوریم، عمل کننده به قرآن نیستیم، بلکه تحریف کننده آن هستیم. و لازمه تشخیص درست مواضع نیز، شناخت کافی از قرآن است. بنابراین برای پناه بردن به قرآن، باید به شناخت آن چنگ زد! نه اینکه صفحات قرآن را ملاک فال زدن قرار دهیم. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا دینداران که معتقدند همه امور دست خداست بوقت بیماری سراغ بهترین پزشکان می روند؟؟ ✍️پاسخ: ✅عوام اگر پای منبر علما، دین شان را آموخته باشند، حتما بارها این جمله را شنیده اند که : از تو حرکت، از خدا برکت. در نگاه صحیح دینی که عالمان دینی به مردم آموزش می دهند، این نکته مورد تاکید قرار می گیرد که، خدای متعال عالم را از طریق اسباب اداره می کند. و هیچ مطلبی دال بر تشویق به بی توجهی به اسباب و علل مادی وجود ندارد. حتی خود ائمه نیز برای درمان به طبیب مراجعه می کردند، اگر چه طبیب مسلمان نیز نبود. قرآن شریف نیز آنجا که سخن از توکل می گوید، می فرماید: فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ (۱۶۰ آل عمران) و آنگاه که تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن، زیرا که خداوند توکل کنندگان را دوست می دارد. یعنی توکل پس از عزم و اراده برای انجام کار است. آنچه افراد ناآشنا با معارف دینی، در آن دچار خطا می شوند، این است که تصور می کنند، اعتقاد به عالم غیب و اسباب معنوی، با توجه به اسباب مادی متعارض است. حال آنکه در منظر مومنان باید دو چشم برای عالم غیب و شهود داشت. و توجه صرف به یک عالم، نوعی لوچی و احولی است. از همین رو مومن در فعالیت عادی و روزمره از جهت ظاهری با کفار، فرقی ندارد. مومنان نیز به کسب و کار می پردازند. بیمار می شوند و به طبیب مراجعه می کنند و ... فرق مومن و کافر در اینجاست که مومن علاوه بر بهره گیری از اسباب مادی، به اسباب معنوی نیز توجه دارد. از همین رو جایی که بنابر محاسبه اسباب عادی، امیدی باقی نمی ماند، مومن همچنان امیدوار است. چون او عوامل دیگری را هم می شناسد که ممکن است تاثیر عوامل مادی را به هم بریزد. کما اینکه اگر بنابر محاسبه اسباب مادی، همه چیز رو به راه باشد، او باز محاسبه عوامل دیگری را می کند. از همین رو توکل می نماید. چرا که تعارض اسباب بسیار است. و چه بسا پنبه ای که با اندک شعله ای باید مشتعل شود، به دلیل خیسی آتش نگیرد. تفاوت نگاه مومن و کافر در اینجا معلوم می شود که کافر دائم به شانس و تصادف و ... پناه می برد و جهل خود برای شناخت عوامل هستی را درمان نمی کند. اما مومن با دو چشم بینا، می فهمد آنچه شانس و تصادف نامیده اند، همه معلول نظامی دقیق و متقن است و امر بی حساب و کتاب نداریم. در کنار شناخت فرق مومن و کافر، به بطلان تصور مطرح شده نیز می رسیم که بین عالمان دینی و مردم مقلد نیز تفاوتی وجود ندارد. هر دو هم به اسباب عادی و طبابت معتقدند و هم به شفاء دهنده واقعی توجه دارد. ولی افراد بهانه جو و شبهه پراکن، به خاطر شراکت با شیطان، هر کدام از عالم و مقلد را با یک چشم می بینند. عالم را به گونه ای می بینند که توسل و دعایش را انکار کنند. و مقلد را به گونه ای می بینند که رجوع به طبیب او را انکار کنند. گویی لوچی و احولی سرنوشت محتوم و همه جایی کفاری است که شیطان را بر خود سوار کرده اند. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 💥فرصت را غنیمت بشماریم .... ✅شب قدر فرصتی است زرین و طلایی برای شستوشوی آینه دل. آن شب بهترین فرصت است تا خوبیها را جایگزین بدیها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین، و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم. نیکو و شایسته است با صدقات قدمی در جهت آبادانی خانه آخرت برداریم و با اعمال نیک و خیر، ثواب دو چندان ببریم. در شب قدر که شبزندهداری میکنیم، خداوند نام ما را در گروه نیکبختان ثبت میکند و آتش جهنم را بر ما حرام میسازد. ایا توفیقی بالاتر از این هست که آتش جهنم بر ما حرام شود و به خدا نزدیک شویم؟ دعاهای شبهای رمضان مجموعهای است بصیرتبخش که با تکرار تلاوت آنها به صورت هدفهایی برای ما در میاید. پس هنگام خواندن این ادعیه شایسته و بهتر است مفهوم آنها را نیز همواره مدنظر داشته باشیم و با تلاش و کوشش به سوی این هدفهای مطرح شده در دعاها گام برداریم. ✍️عظمت و فضیلت این شب را بر سایر شبها از این امور میتوان به دست آورد: 1. آمرزش گناهان: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در تفسیر سوره «قدر» فرمودند: «هر کس شب قدر را احیا بدارد و مؤمن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامی گناهانش آمرزیده میشود.»(1) 2. قلب رمضان: امام صادق علیه السلام فرمودند: «از کتاب خدا استفاده میشود که شماره ماههای سال نزد خداوند، دوازده ماه است و سرآمد ماهها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان لیلة القدر است».(2) 3. بهتر از هزار ماه: در فرهنگ غنی اسلام، همه چیز را با معیارهای الهی میسنجند و بر همین اساس قرآن در مورد شب قدر میفرماید: «لَیلَةُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْر» در دعای 44 صحیفه سجادیه نیز میخوانیم: «(عبادت و بندگی در) شبی از شبهای آن، آن را برابر با (عبادت در) شبهای هزار ماه قرار داد (چون خیرات و برکات و سودهای دینی و دنیوی در آن است) و آن را شب قدر نامید». 4. نزول قرآن: طبق روآیات، مجموع قرآن در شب قدر نازل شده است.(3) این نزول دفعی و یکباره قرآن است، اما نزول تدریجی قرآن طی 23 سال دوران نبوت پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله به صورت الفاظ نازل شده است. 5. نزول ملائکه: نزول ملائکه و روح در شب قدر نشانه شرافت آن بر هزار ماه است. امام باقر علیه السلام فرمودند: «عمل صالح در شب قدر از قبیل نماز، زکات و کارهای نیک دیگر بهتر است از عمل در هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد.»(4) 6. عرضه اعمال بر حجت خدا: بنا بر روآیات و ظاهر آیت سوره قدر، شب قدر منحصر به زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله نیست و فرشتگان در شب قدر مقدّرات یک سال را نزد «ولی مطلق زمان» میآورند و بر او عرضه میکنند.(5). این واقعیت از روز نخستین وجود داشته است و تا قیامت هم ادامه خواهد یافت. از سویی نیز بنابر روایات زمین از نخستین روز خلقت تا آخر فنای دنیا بی حجّت نخواهد بود(6) چنانکه امام علی علیه السلام فرمودند: «شب قدر در هر سالی هست، در این شب امور همه سال (و تقدیرها و سرنوشتها) فرو فرستاده میشود. پس از درگذشت پیامبر صلی الله علیه و آله نیز این شب صاحبانی دارد».(7) حجت خدا در زمین در زمان حاضر وجود مقدّس و مبارک حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است و اوست که حجت خدا و وصی اوصیا و خلیفه رسول خدا صلی الله علیه و آله و معصوم از هر گناه و پلیدی است و لذا صاحب شب قدر است. پی نوشتها: 1. تفسیر منهج الصادقین، ج 10، ص 308. 2. بحارالانوار، ج 58، ص 376 ؛ امالی شیخ صدوق، مجلس، 15، ح 4. 3. اصول کافی، ج 1، ص 362 ؛ امالی، مجلس 15، ح 5. 4. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 133. 5. تفسیر نمونه، ج 27، ص 190؛ اصول کافی، ج 1، ص 352. 6. اصول کافی، ج 1، ص 251. 7. همان، ج 1، ص 363. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا شور بودن چشم بعضي انسان ها صرفا به ذات و باطن دروني آنها بستگي دارد؟! ✍️پاسخ: ✅اصل شور چشمی قابل انکار نیست. ولی علل مسئله از دیدگاه دانش بشری کاملاً مشخص نمیباشد، هر چند نظریه‌هایی ابراز شده است، از آن جمله گفته شده: بسیاری معتقدند در برخی از چشمها نیروی مغناطیسی خاصی نهفته است که کارآیی زیادی دارد، حتی با تمرین و ممارست میتوان آن را پرورش داد. خواب مغناطیسی از طریق نیروی مغناطیسی چشمها است. »اشعه لیزر« شعاعی است نامریی و توانسته کاری کند که از هیچ سلاح مخرّبی ساخته نیست. حال پذیرش وجود نیرویی در برخی چشمها که از طریق امواج به خصوصی در دیگران اثر بگذارد، امر عجیبی نخواهد بود. چه این که روح انسان بر اثر ریاضتها به درجهای میرسد که آثاری در جسم بر جای میگذارد، حال جسم گاهی اعضای بدن است که شمشیر و سوزن و میخ و آتش در آن اثر نمیکند و گاهی چشم است که میتواند آثاری را بر جای گذارد که چشم زخم از آن جمله باشد.(1) پس اگر چه علل و عوامل مسئله از جهت علمی کاملاً روشن نمیباشد، اما جایی برای انکار وجود ندارد و نظریههای علمی نمیتواند خلاف آن را ثابت کند. مرحوم طباطبائی(ره) در این رابطه می گوید: چشم زدن نوعی از تأثیرات نفسانی است و دلیل عقلی بر نفی آن نداریم، بلکه حوادثی دیده شده که با چشم زدن منطبق است و روایاتی طبق آن وارد شده، دلیلی ندارد که آن را انکار نموده و بگوییم عقیده خرافی است».(2) گفتنی است که چه بسا بیش از تاثیری که شوری چشم دیگران در زندگی ما دارد، خود همین تلقین که ما با دیدن فرد شور چشم انتظار حادثه بد را می کشیم در عملکرد ما اثر گذاشته و به تجربه ثابت شده است که قدرت تخریبی همین تلقین به مراتب بیشتر از اثر چشم شور است. لذا نه تنها حوادثی که هر بار با آمدن آن فرد خاص برای شما و اطرافیانتان رخ می دهد اتفاقی نیست. بلکه دقیقا غالب آن رویدادهای تلخ با آمدن و حضور آن فرد مرتبط می باشد، زیرا همین تلقین در ضمیر ناخودآگاه شما و سایر افراد باعث می شود که خود به خود انتظار حادثه بدی را می کشند. شبیه همین انتظاری که هم اکنون شما به صورت ناخواسته در این مورد آخیر دارید. چه این که باید توجه داشت در برخی مواقع شور چشم بودن افراد ربطی به گناهان و اعتقادات آنها ندارد و صرفا یک قدرت ویژه و انرژی مضاعف ناخواسته می باشد که با عوامل طبیعی و فیزیکی و یا ژنتیکی در چشم افراد ظاهر می شود. (3) پی‌نوشتها: 1. ناصر مکارم، تفسیر نمونه، نشر دار الکتب الاسلامیه تهران، بی تا ج 24، ص 426. 2. علامه طباطبایی، تفسیر المیزان، نشر جامعه مدرسین، قم، بی تا ، با ترجمه، موسو ی همدانی، ج 19، ص251 . 3. تفسير نمونه، ج 24، ص 424. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: من درجوانی متاسفانه علاقه شدیدی به موسیقی غیر مجاز داشتم ولی درهمین حین نماز و حجابم حرف اول را در فامیل می زدند . چوب سختی بخاطر شنیدن موسیقی ازخداوند خوردم و توبه کردم و انقدر تلاش کردم تاشدم یک معلم قرآن. ولی متأسفانه فامیلها و آشنایانم را وقتی امربه معروف می کنم. بهم میخندن و آن روزگار جاهلیتم را به رخ می کشند ...و به گوش عروس و نوه رساندن . آنها هم حرفم را گوش نمیکنن ...بنظر شما چکارکنم؟ 🌺پاسخ: خواهر محترم به نظر می رسد که آنهای که شما را مسخره می کنند، به نوعی به حال و روزتان حسادت می ورزند. و عنایتی که از ناحیه خداوند به شما شده (که اکنون معلم قرآن هستید) را بر نمی تابند. 🔸اگر در تاریخ پیامبر اسلام(ص) هم توجه کنید از ناحیه اقوام خود بدترین آزار، اذیت و مسخره ها را دیدن اما چون هدف آن عزیز بزرگ بود هرگز به این مسائل توجهی نمی کرد و وظیفه خود را انجام می داد. 🔹لذا توصیه ما این است که شما هم کار خود را انجام دهید و به خداوند توکل کنید(چون در امر تبلیغ دین این گونه مسائل برای همه افراد ممکن است اتفاق بیافتد. چنانکه خود ما نیز با اینگونه رفتارها غریبه نیستیم) 🔹 و اگر هم کسی گذشته شما را به رخ شما کشید به آنها بگویید که خدا را شکر که از گذشته خود توبه کرده اید بهتر است که حال شما را ببینند. در این باره می توانید از داستانهای کسانی که گذشته خوبی نداشتند اما با لطف و عنایت خداوند جزو اصحاب پیامبر (ص) یا ائمه اطهار(ع) و یا جزو عرفای (مانند فضیل عیاض) بزرگ شدن و به دستگیری دیگران پرداختند. امیدواریم که در تمام مراحل زندگی موفق باشید 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا حدود صد سال قبر امیرالمومنین علی(ع) مخفی بود؟ ✍️پاسخ: ✅در رابطه با دلیل مخفی بودن قبر امیرالمؤمنین علیه السلام، به مدت صد سال، نظر شما را به مطالب زیر جلب می كنم. روشن است كه عوامل و حوادث گوناگونی موجب عداوت و كینه توزی نسبت به حضرت علی علیه السلام شده است؛ از آن جمله: ۱ - امیرالمؤمنین علیه السلام همیشه به حق عمل میكرد و عمل به حق در كام بیشتر مردم تلخ بود. ۲ - كشتن بسیاری از سران كفر در زمان پیامبر(ص)، از قریش و یهودیان و... . ۳ - جنگ جمل كه برنامه ریزی اصلی آن با عایشه بود. ۴ - جنگ صفین كه با معاویه و لشكر او انجام شد. ۵ - ماجرای پذیرش حكمیت. ۶ - جنگ نهروان كه با خوارج صورت گرفت. ناگفته نماند كه منشأ و بهانه این وقایع در زمان حكومت حضرت علی علیه السلام و دشمنی ها با او، قتل عثمان بود؛ خوارج نهروان جنگ با حضرت علی علیه السلام را عبادت میدانستند و سبّ و دشمنی حضرت و كشتن كسانی را كه منسوب و یا وابسته به امام بودند، در سرلوحه برنامه های آنان قرار داشت، چنان كه عبدالله بن خبّاب بن ارت را كه از اصحاب حضرت بود، با همسرش به شهادت رساندند. دشمنی ها از سوی آنان ادامه یافت تا این كه عبدالرحمان بن ملجم حضرت علی علیه السلام را به شهادت رساند، پس از مراسم تشییع و تدفین، ابن ملجم را برای اجرای قصاص به حضور امام مجتبی علیه السلام آوردند، به حضرت عرض كرد: میخواهم در گوش شما آهسته چیزی بگویم؛ امام حسن علیه السلام پیشنهاد او را رد كرده و فرمود: میخواهد گوش مرا به دندان بگیرد؛ ابن ملجم گفت: به خدا قسم! اگر میگذاشت گوشش را جدا میكردم. براساس این مسئله توجه به دو نكته ضروری است: الف) هرگاه قاتل در بند و كسی كه در انتظار كشته شدن به سر میبرد، این گونه دشمنی خود را اظهار كند، چگونه خواهند بود كسانی كه هیچ منعی برای دشمنی نداشته باشند؟ ب) هر گاه خوارج كه هیچ قدرت حكومتی و غیر آن را در اختیار نداشتند، این گونه دشمنی خود را ابراز كنند، چگونه خواهد بود افكار یاران معاویه و خاندان بنی امیه، در حالی كه حكومت در اختیار آنان بود؟ از اطراف هدایا به سوی آنان سرازیر میشد، آنان مبالغه در محو آثار آل محمدصلی الله وعلیه وآله را از اعظم قربات میدانستند.[۱] روشن است كه انواع دشمنیها با حضرت و یاران او با شهادت حضرت به پایان نرسید. صفحات تاریخ مملو از این قبیل عداوتها است. لعن و سب حضرت علی و امام حسن و امام حسین علیهم السلام در قنوت نماز و تحت تعقیب قرار دادن اصحاب حضرت همانند میثم تمار و رشید هجری و جویریة بن مسهر توسط معاویه، نیز لعن امام علیه السلام در منابر و خطبه های نماز جمعه، و انواع اهانتها به حضرت، بخشی از این دشمنیها است.[۲] مجموعه این عوامل سبب شد كه حضرت علی علیه السلام وصیت كند كه مخفیانه او را دفن كرده و قبر مطهرش را پنهان كند. برخی از مورخان و سیره نگاران در این زمینه آورده اند: ۱- اختفای قبر حضرت برای همگان نبوده، بلكه مقصود مخفی بودن آن از دشمنان و نا اهلان بوده است از محمد بن سائب كلبی درباره علت این امر سؤال شد، در پاسخ گفت: از ترس خوارج و دیگران.[۳] ۲- مجلسی هم علت اختفای قبر حضرت را ترس از خوارج و منافقان میداند.[۴] ۳- در عبارت دیگری آورده است: غرض حضرت از وصیت به مخفی بودن قبر این بوده است كه بنیامیه محل قبر را ندانند، چرا كه اگر میدانستند قبر مطهرش كجا است، جنازه را بیرون میآورده و آتش میزدند، همان گونه كه با جنازه زید بن علی بن الحسینعلیهمالسلام چنین كردند. بنابراین احتمال اهانت به جنازه امیرالمؤمنان علیه السلام وجود داشت.[۵] ۴- هتك حرمت به ساحت حضرت، بسیار جدی بود. برخی از عالمان تصریح كرده اند: چون حضرت علی علیه السلام نسبت به دشمنیهای بنی امیه آگاهی داشتند، به اختفای قبر خود وصیت فرمودند.[۶] با انقراض دولت بنیامیه به مرور زمان از دشمنیها نسبت به حضرت كاسته شد، به نحوی كه امام صادق علیه السلام در دوران بنی عباس موانع اختفا را برطرف دانسته و با زیارت قبر حضرت، مردم را به آن راهنمایی كردند. [۱]. سید عبدالكریم بن طاووس، فرحة الغری، منشورات الشریف الرضی، قم، ص ۱۷ - ۱۹. [۲]. همان، ص ۲۳ - ۲۵. [۳]. همان، ص ۱۲۳ - ۱۲۴. [۴]. محمد باقر مجلسی، بحارالأنوار، ج ۴۲، ص ۳۳۸. [۵]. همان، ص ۳۹۲. [۶]. قطب الدین الراوندی، الخرائج و الجرائح، ج ، مؤسسة الامام المهدی، قم، ۱۴۰۹ ه' ، ج ۱، ص ۲۳۴؛ مفید، الارشاد، ج ۱، ص ۱۰؛ الطبرسی، تاج الموالید (مجموعه نفیسه) نشر مكتبة آیة الله العظمی مرعشی نجفی، ص ۹۳. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
9.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀 کار دشوار امیرالمومنین (ع) در مقابله با جریان نفاق 🌱حجت الاسلام 🔹 @pasokhgoo1 👈
♨️سوال: 🔰اگر شب قدر یک شب است، پس چگونه در کشورها متفاوت است؟ ✍️پاسخ: ✅شب قدر در سطح کره زمین به اندازه یک شبانه‌روز (۲۴ ساعت) است. بنابر این، هر قسمتی از کره زمین در پاره‌ای از آن قرار می‌گیرد. از این رو اگر کسی آن را شبی در ایران درک کند و سپس به کشور دوردستی سفر نماید و شب بعد در آنجا دوباره لیلةالقدر را درک کند، در واقع یک شب بیشتر نبوده؛ زیرا شب بعد استمرار همان شب و پاره دیگری از آن واحد زمانی است و فاصله شدن روز بین دو نقطه، آن را به دو شب تبدیل نمی‌کند؛ زیرا از ۲۴ ساعت خارج نشده و آنچه در نظر این فرد شب دوم است، در واقع مراحل پایانی همان ۲۴ ساعت می‌باشد. به عبارت دیگر: منظور از شب، قرار گرفتن سایه قسمتی از کره زمین روی قسمت دیگر است که اگر مثلاً شب قدر از ایران شروع شود، تا زمانی که این سایه تمام کره زمین را فرا گیرد، شب قدر ادامه دارد.(۱) بنابر‌این اگر چه نزول قرآن در شبی خاص صورت گرفت، اما همه شب‌ها یا روزها همین حالت را دارند که در عرض ۲۴ ساعت به صورت تدریجی کل زمین را پوشش می‌دهند. گاهی نیز تفاوت در کشورها ناشی از اختلاف دیدگاه در مسئله رؤیت هلال است. رؤیت یا عدم رؤیت یا اختلاف مبنایی در مسئله رؤیت هلال، موجب می‌شود که شروع ماه مبارک در بعضی کشورها زودتر صورت گیرد و به همین جهت، شب‌های قدر آنها نیز متفاوت می‌شود. پی‌نوشت‌ها: ۱ـ آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات، ج ۳، ص ۳۰۶؛ تفسیر نمونه، ج ۲۷، ص ۱۹۲. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چه راهی برای دیدن اموات و مردگان در خواب وجود دارد؟ ✍️ پاسخ: ✅ گرچه به طور اتفاقی ممکن است، انسان در عالم رؤیا با ارواح برخی مردگان ارتباط پیدا کند و آنها را ببیند، چنان که این مسئله برای همگان شاید اتفاق افتاده باشد که در حال خواب برخی اموات از علما و صلحا و یا بستگان‌شان را در خواب دیده باشند. این کار ممکن و شدنی است، چون آدمی در حال خواب وقتی از مشغله‌های عالم حسی فارغ شد، روحش با موجودات عالم مثال و خیال ارتباط برقرار می کند و برخی چیزها را در آن جا مشاهده می‌کند که از آن میان ارواح گذشتگان است. این که مردگان تا چه مقدار بتوانند به خواب ما بیایند، به آزاد بودن روح ایشان و ارتباط روحی ما با ایشان بستگی دارد. روی همین جهت مردگان ممکن است به خواب برخی افراد بیایند و به خواب افراد دیگر نیایند، در عین حال نمی‌توان در این مسأله نظر قاطعی ارائه داد. ولی در کتاب مفاتیح الجنان آمده است: شیخ کفعمی در مصباح و محدّث فیض در خلاصه الأذکار فرموده است: دیدم در بعضی کتب اصحاب امامیه که هر کسی خواسته باشد در خواب، یکی از پیامبران(ع) و امامان(ع) را یا یکی از نزدیکان و والدین خود را ببیند، سوره های شمس و لیل و قدر و کافرون و اخلاص و معوذتین (فلق و ناس) را بخواند، سپس صد مرتبه سوره توحید بخواند، سپس صد مرتبه صلوات بر پیامبر(ص) و آل او بفرستد، آن گاه با وضو و به جانب راست بخوابد، ان شاءالله خواهد دید هر که را اراده کرده باشد و تکلّم خواهد کرد با او. نیز در نسخه های دیگر آمده است: این عمل را به جا آورد در هفت شب، بعد از آن که این دعا را بخواند: (ان شاء الله خواهد دید هر که را اراده کرده باشد) اللّهمّ انت الحیّ الّذی لا یوصف ـ و الایمان یُعرف منه، منک بدت الاشیاءُ و إلیک تعود، فما اقبل منها کنت ملجاهُ و منجاهُ و ما أدْبر منها لم یکن له ملجأٌ و لا ملجا منک إلاّ الیک فإسئلک بلا اله إلاّ أنت و أسئلک ببسم الله الرّحمن الرّحیم و بحقّ حبیبک محمدٍ(ص) سیّد النّبیین و بحقّ علیِّ خیر الوصیّین و بحقّ فاطمة سیّدة نساء العالمین و بحقّ الحسن(ع) و الحسین(ع) اللّذین جعلتها سیّدی شباب أهل الجنّة علیهم أجمعین السّلام أنْ تصلّی علی محمّدٍ و آل محمّد(ص) و أن ترینی میّتی (إمامی) فی الحال الّتی هو فیها. (۱) پی نوشت : ۱. شیخ عباس قمی(ره) ـ کلیات مفاتیح الجنان، حاشیه، ص ۹۶۴ ـ ۹۶۰ 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا آدم ها از قيامت، ميترسند؟ ✍️پاسخ: ✅ترس از قیامت به دو علت ممکن است رخ دهد. یکی ناشناخته بودن این موضوع برای انسان. و یکی به خاطر ترس از عواقب اعمالی که مرتکب شده ایم. 🖊انسان ها به طور معمول از امور ناشناخته ترس دارند و این یک امر طبیعی ست. 🔹اما با مطالعه در مورد قیامت و نتایج اعمالی که در دنیا مرتکب شده ایم، می توان اعمال و رفتار را کنترل کرده و در مسیر رضایت حق تعالی قرار داد. ✨در کنار این ترس هم باید نسبت به لطف ومرحمت خداوند توجه داشت و مراقب باشیم که خوف و رجاء با هم برابر باشند. 🍀 امام صادق علیه السلام فرمودند: «اَرج الله رَجاءَ لایجرّئک عَلی مَعصیتِه و خَف اللهَ خوفاً لا یؤیسُک مِن رَحمته؛ به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداوند بیم داشته باش بیمی که تو را از رحمتش ناامید نگرداند.» جامع الاخبار(شعیری) ص 98 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈