💠 آیه 77 سوره قصص
🔸🔶 و ابْتَغِ فيما آتاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ لا تَنْسَ نَصيبَکَ مِنَ الدُّنْيا وَ أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْکَ وَ لا تَبْغِ الْفَسادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدينَ
📎 ترجمه: و در آنچه خداوند به تو داده خانه آخرت را بطلب، و سهم خود را از( عمر و مال ) دنیا فراموش مکن( و تحصیل آخرت کن ) و( به دیگران ) نیکی کن همان گونه که خدا به تو نیکی کرده، و در روی زمین در جستجوی فساد مباش، زیرا خداوند فسادانگیزان را دوست ندارد
🔹 @pasokhgoo1👈
👇👇👇
♨️سوال:
🔰کساني که به کما ميروند روحشون کجاست؟
✍️پاسخ:
✅روح انسان حقيقتي مجرد است (1) و تصور كجايي براي امري مجرد از ماده چندان صحيح نيست ، زيرا مكان از عوارض ماده و ماديات است و مكان داري براي روح مجرد به معناي شناخته شده ما صحيح نيست .
در هر حال در اين خصوص بايد گفت:
اصولا روح انسان در دو حالت از بدن او جدا مي شود مرگ و خواب ؛ اين دو حالت شباهت بسيارى به هم دارند، ولى يک تفاوت عمده و اساسى ميانشان هست که آن ها را از هم متمايز مى سازد و آن اين که خداوند هم در مرگ و هم در خواب روح انسان را قبض مى کند، امّا در مرگ روح به طور كامل از بدن خارج مي شود و ديگر به بدن باز نمى گردد ، در نتيجه دستگاه هاي حياتي بدن آدمى تعطيل مى شود، ولى در خواب، روح به طور كامل با بدن قطع رابطه نمي كند و به همين خاطر فقط بخشى از دستگاه هاي بدن تعطيل مى شود و در نهايت روح دوباره به بدن باز گردانده مى شود .
خداوند مي فرمايد : «اللَّهُ يَتَوَفَّى الانفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَ الَّتِى لَمْ تَمُتْ فِى مَنَامِهَا فَيُمْسِکُ الَّتِى قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ الاخْرَى إِلَى أَجَل مُّسَمًّى ؛ (2) خداوند ارواح را به هنگام مرگ به تمامى باز مى ستاند و ارواحى را که نمرده اند نيز به هنگام خواب مى گيرد؛ سپس ارواح کسانى را که فرمان مرگ آن ها را صادر کرده، نگه مى دارد و ارواح ديگرى را [که بايد زنده بمانند ] تا سرآمد [وقت ]معيّنى باز مى گرداند».
به اين ترتيب، روشن مى شود که خواب شکل ضعيفى از مرگ است. از امام جواد (عليه السلام) سؤال شد: مرگ چيست؟ فرمود: مرگ همان خوابى است که هر شب به سراغ شما مى آيد، جز اين که مدّتش طولانى است و انسان از آن بيدار نمى شود تا روز قيامت. (3)
اما اين كه در اين وضعيت روح به كجا مي رود؛ بايد گفت:
روح در اين زمان وارد در عالم مثال مي شود ؛ به عبارت روشن تر روح در حال خواب از بدن مادي ما تا حد زيادي فاصله گرفته و وارد عالم مثال و بدن مثالي مي شود و به سير خود ادامه مي دهد و عالم مثال همان عالمي است كه از ان به برزخ هم تعبير مي كنيم ؛ البته اين عالم و نظام حاکم بر آن شرايط و ويژگي هاي خاص به خود دارد، مثلا از زمان و مکان و حرکت تهي نيست، اما زمان و مکاني متفاوت از زمان و مکان دنيوي دارد. آثار ماده مانند وزن و مقدار را دارا است، ولي آثار مادي آن با دنيا متفاوت است. (4)
اگر در مورد حالت کما ابتدا بايد ديد که حقيقت حالت کما چيست ؟ اگرمنظور از اين حالت همان حيات نباتي و منتقل شدن فرد به وضعيت مرگ مغزي باشد بايد گفت که اين همان مرگ است در نتيجه روح فرد به طور کامل با عالم برزخ منتقل شده است ، اما اگر ماهيت حالت کما نوعي افت هشياري بدن باشد و امکان بازگشت براي فرد وجود داشته باشد- که ظاهرا همين گونه است- حالت کما نوعي خواب طولاني مدت و غير عادي است ؛ اما در هر دو صورت روح فرد در اين حالت نيز به عالم برزخ که همان عالم مثال است منتقل مي شود .
پي نوشت ها:
1. آيه الله مصباح محمد تقي ، آموزش فلسفه، ج2، ص124، سازمان تبليغات اسلامي، چاپ سوم، 1368.
2. زمر، آيه 42.
3 . علامه مجلسي ، بحارالانوار، ج 6، ص 155 ، نشر اسلاميه ، تهران بي تا .
4 . آيه اله مكارم ، تفسير نمونه، ج 14، ص 314 ، نشر دارالکتب الاسلاميه ،تهران، بي تا.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا بقيه مذاهب جهنمي اند؟ و فقط شیعیان بهشت میروند؟
✍️پاسخ:
✅معتقديم از ميان بيش از شش ميليارد انسان، شيعه دوازده امامي مذهب حق است واهل سعادت است، آن هم به شرطي که رعايت تکاليف شرعي را نموده باشند ، امّا هرگز معتقد نيستيم غير از اينان، بقيه انسان ها اهل جهنم و عذاب هستند، زيرا ديگران را يا عالم و عامد ميدانيم يا جاهل غير عامد. عالمان و عامدان اهل عذاب اند، چون عمداً بر خلاف علم خود عمل کرده اند.
جاهل هم دو دسته اند: مقصر و قاصر. مقصران يا افرادي که با وجود امکان رسيدن به حقيقت ، از آن سرباز زده اند، مثل عالمان، جهنّمي اند(البته بدون لحاظ رحمت الهي که ممکن است شامل آن ها هم بشود). امّا قاصران که اکثر مردم را تشکيل ميدهند، به طور حتم اهل نجاتند،
قرآن مجيد ميفرمايد: «و ما کنّا معذبين حتي نبعث رسولاً؛(1) هيچ طايفه اي را عذاب نمي کنيم. مگر حجت را بر آن ها تمام کرده باشيم».
حتماً بر جاهلان قاصر اتمام حجّت نشده است، زيرا يا غافلند و اصلاً احتمال خلاف در گفتار و کردار خود را نمي دهند يا احتمال خلاف ميدهند، امّا راه و وسيله اي براي رسيدن به حق در اختيار ندارند و يا در پي کشف حقيقت رفته و تحقيق کرده اند، ولي نتوانسته اند بفهمند گفتار و کردارشان باطل بوده و خلاف واقع است ، هر چند پايبندي آن ها به اصول و دستورهاي ديني خودشان هم تا حدي لازم است .
شهيد مطهرى(ره) در اين باره مىگويد:
«اگر کسى در روايات دقت کند، مىيابد که ائمه(ع) تکيهشان بر اين مطلب بوده که هر چه بر سر انسان مىآيد، از آن است که حق بر او عرضه بشود و او در مقابل حق، تعصب و عناد بورزد و يا لااقل در شرايطى باشد که مىبايست تحقيق و جستجو کند ، اما افرادى که ذاتاً و به واسطه قصور فهم و يا به علل ديگر در شرايطى به سر مىبرند که مصداق منکر و يا مقصر به شمار نمىروند، آنان در رديف منکران و مخالفان نيستند.
ائمه اطهار بسيارى از مردم را از اين طبقه مىدانند. اين گونه افراد داراى استضعاف و قصور هستند و اميد عفو الهى درباره آنان مىرود».
وى از مرحوم علامه طباطبايى نقل مىکند: «همان طورى که ممکن است منشأ استضعاف، عدم امکان تغيير محيط باشد، ممکن است اين جهت باشد که ذهن انسان متوجه حقيقت نشده باشد و به اين سبب از حقيقت محروم مانده باشد».(2)
در نتيجه چه بسا افرادي که در طول عمر خويش نامي از اسلام نشنيده و احتمال هم نداده اند که ديني به نام اسلام وجود دارد و بايد از آن پيروي کرد و در طول زندگي به دين و آيين خود که آن را برحق مي دانستند عمل نمودند ، اهل بهشت و نجات باشند .
خداوند با اين افراد بر اساس آنچه حق و حقيقت مي دانستند ،برخورد خواهد نمود مثلا فرد مسيحي که بر اساس تعاليم مسيحيت هم اهل گناه بوده ،نسبت به اين رفتارها استحقاق عذاب دارد ؛
همچنين عقل و فطرت انساني که در حکم پيامبر دروني همه انسان هاست ، عامل مهمي در برخورد خداوند و محاسبه اعمال انسان هاست . اگر فردي بر خلاف حکم صريح عقل و فطرت انساني خود عمل نمود، مورد مواخذه قرار خواهد گرفت و نتيجه آن را خواهد ديد .
البته تبيين دقيق افراد قاصر و مقصر در مناطق مختلف و در زمان هاي گوناگون متفاوت است . در شرايط كنوني كه امكانات رسانه اي و قدرت تحليل و بررسي عالمانه براي بسياري از افراد فراهم است ، بسياري از افراد عذر موجهي در كوتاهي هاي احتمالي در اين مسير ندارند .
نکته آخر اينکه اگر يک مسيحي براي خداوند و نه براي پول و يا شهرت و ... کاري براي بندگان خدا کرده است، کاري براي رضاي خدا کرده است خداوند به کار و نيت او اجر و پاداش مي دهد. اگر کسي کاري براي دنيا کرده است پاداشش را هم از دنيا مي گيرد.
اختراعي کرده که شهرت به دست بياورد. کاري کرده که پولي به دست بياورد و اصلا با خدا کاري ندارد و يا مخالف خداست چنين عملي ارزش زيادي نزد خداوند ندارد. علاوه بر اينکه کار بايد خوب باشد نيت آن کسي که آن کار را انجام مي دهد هم بايد خدايي باشد. و الا عبادت هم اگر براي خدا نباشد و رياکارانه باشد ارزش ندارد.
📚پي نوشت ها:
1.مائده (5) آيه 73.
2. مرتضى مطهرى، مجموعه آثار، ج 1، ص 320 به بعد
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا امام جواد (ع) از غیبت حضرت مهدی (عج) خبر داده است؟
✍️پاسخ:
✅حضرت عبدالعظیم حسنی می گوید:
🔺من بر آقایم محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب علیه السلام وارد شدم به قصد اینکه از او درباره قائم سؤال کنم که آیا او مهدی است یا دیگری ، حضرت ابتدائا فرمود:
🔺یا اباالقاسم ! ان القائم منا هو المهدی الذی یجب ان ینتظر فی غیبته و یطاع فی ظهوره و هو الثالث من ولدی ...(۱) ؛ ای اباالقاسم ! همانا قائم از ما همان مهدی است که واجب است در غیبتش انتظار او را کشیده و هنگام ظهورش از او اطاعت شود و او سومین از اولاد من است ...
✍️در روایت دیگری صقر بن ابی دلف می گوید: به امام جواد علیه السلام عرض کردم : چرا قائم را منتظر خوانند؟ فرمود:
لان اله غیبتة تکثر ایامها و یطول اءمدها فینتظر خروجه المخلصون و ینکره المرتابون ...(۲) ؛زیرا برای او غیبتی است که روزهایش زیاد و مدتش طولانی خواهد بود. مخلصین در انتظار خروج او به سر خواهند برد ، و شک کنندگان او را انکار خواهند کرد ...
همچنین مرحوم صدوق؛ به سندش از صقر بن ابی دلف نقل کرده که از امام جواد علیهالسلام شنیدم که می فرمود:
"الإمام بعدی اِبنی عليّ، أمره أمری وقوله قولی وطاعته طاعتی، والإمام بعده ابنه الحسن أمره أمر أبیه وقوله قول أبیه وطاعته طاعة أبیه. ثمّ سکت فقلت له: یابن رسول اللَّه! فمن الإمام بعد الحسن؟ فبکی (علیهالسلام) بکآءً شدیداً، ثم قال: إنّ من بعد الحسن ابنه القآئم الحقّ المنتظر..."(۳)؛
▪️"امام بعد از من فرزندم علی است، امر او امر من وقول او قول من وطاعت او طاعت من است. وامام بعد از او فرزندش حسن است. امر او امر پدرش، وقول او قول پدرش، وطاعت او طاعت پدرش میباشد. آن گاه ساکت شد. عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! امام بعد از حسن کیست؟
✍️امام گریه شدیدی کرد، سپس فرمود:
👈همانا بعد از حسن فرزندش قائم به حقّ منتظر است...".
📚پی نوشت ها:
۱- کمال الدین ، ص ۳۷۷؛ بحارالانوار ، ج ۵۱ ، ص ۱۵۶ ، ح ۱
۲- کمال الدین ، ص ۳۷۸؛ بحارالانوار ، ج ۵۱ ، ص ۳۰ ، ح ۴
۳- اعلام الوری، ص ۴۳۶ ؛ بحارالأنوار، ج ۵۱، ص ۱۵۷، ح ۵
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
9.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔳جانِ رضا ویژه شهادت #امام_جواد (ع)
⬅️نحوه سخن گفتن با فرزندان را از امام رضا (ع) یاد بگیریم.
🎙حجت الاسلام حسینی قمی
👌بسیار شنیدنی
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
🗞 #امام_جواد (علیه السلام) :
✍️شرایط پذیرش #توبه چهار چیز است:
👈١- پشیمانی قلبی
👈٢- استغفار با زبان
👈 ٣- جبران كردن گناه
👈٤- تصمیم جدّی بر این كه دیگر مرتكب آن #گناه نشود.
📚ارشاد القلوب دیلمی، ص160
▪️شهادت مظلومانه #امام_جواد (علیه السلام) تسلیت باد.
@pasokhgoo1
#حدیث
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا زن تنها براي اينکه همدم و مونسي براي مرد باشد آفريده شده است؟
🔰و آيا مرد نسبت به زن برتري دارد؟
✍️پاسخ:
✅در پیشگاه الهی زن و مرد یک نوع موجود هستند که ملاک تقرب و ارزش آنها تقوا است
يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ (13 حجرات) اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيرهها و قبيلهها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد (اينها ملاك امتياز نيست،) گرامىترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست خداوند دانا و آگاه است.
و هر کدام می توانند به حیات شایسته و بهترین جایگاه دست یابند.
مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (97 نحل) هر كس كار شايستهاى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مىداريم و پاداش آنها را به بهترين اعمالى كه انجام مىدادند، خواهيم داد.
حتی زنان می توانند آنچنان جایگاه رفیعی داشته باشند که الگوی تمام مردان نیز به شمار آیند کما اینکه همسر فرعون به چنین جایگاهی رسید:
وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لي عِنْدَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّني مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّني مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمينَ (11 تحریم)
و براى كسانى كه ايمان آوردهاند، خدا همسر فرعون را مَثَل آورده، آن گاه كه گفت: «پروردگارا، پيش خود در بهشت خانهاى برايم بساز، و مرا از فرعون و كردارش نجات ده، و مرا از دست مردم ستمگر بِرَهان.
و مونس و همدم بودن نیز یک رابطه دو طرفه است و همان گونه که زن برای مرد همدم است، مرد نیز برای زن همدم است. کما اینکه قرآن معیار همدم بودن را زوجیت قرار داده است نه جنسیت
وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (21 روم) و از نشانههاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد، و ميانتان دوستى و رحمت نهاد.
آرى، در اين [نعمت] براى مردمى كه مىانديشند قطعاً نشانههايى است.
اما برتری مرد بر زن، نه از جهت موقعیت پاداش اخروی یا ... است این برتری صرفا در رابطه زن و شوهر و برای تدبیر امور منزل است که به هر حال باید مدیری داشته باشد.
و الا اگر همین زن و مرد در قالب پدر و مادر باشند، همه می دانیم که دین به مادر اهمیت بیشتری می دهد.
در واقع در اجتماع باید مکانیزم هایی وجود داشته باشد تا امور سامان بیابد. کما اینکه در اداره یکی رئیس می شود یکی بازرس می شود یکی ... در خانه و بین زن و شوهر و فرزندان نیز باید یکی مدیر باشد که به دلیل برخی خصائص مردانه مثل اینکه امور مالی در دست اوست، مرد مدیر قرار داده شده است. اما این مدیریت برای همه جا نیست.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰بالاترين درجه در بهشت چيست؟!
✍️پاسخ:
🔰از حضرت رسول (ص) روايت شده كه «بهشت را صد درجه است و ميان هر درجه با درجه ديگر به مقدار فاصله آسمان است با زمين، بالاترين درجه آن فردوس است كه چهار رود بزرگ بهشت از آن مى جوشد و هرگاه از خداوند مسئلت و حاجتى داشتيد فردوس را از حضرتش درخواست نمائيد.(مجمع البيان)
اميرالمؤمنين (ع) در وصف بهشت چنين مى فرمايد : درجاتى است كه هر يك بر ديگرى برترى خاص خود را دارد و جايگاههائى كه با يكديگر متغايرند، نعمتهايش پايان نپذيرد و ساكنان آن هرگز از آن كوچ نكنند، جاويدانند كه براى هميشه در عنفوان جوانى در آن بزيند، وطن گزينان كه هيچگاه نوميدى نداشته باشند.(1)
قرآن کريم مي فرمايد: «اِنّ الذين ءامنوا و عملو الصالحات كانت لهم جنّات الفردوس نزلا؛(2) امّا كساني كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، باغهاي فردوس نيز منزل گاهشان است.»
از احاديث استفاده ميشود كه فردوس بخشي از بهشت و برترين و بالاترين جايگاه آن است كه در اين بخش پيامبر اكرم، امامان و برخي پيروان راستين آنان مانند ابوذر و سلمان و... ساكن هستند.
در روايتي از پيامبر اكرم آمده است: «هنگامي كه از خداوند متعال تقاضا ميكنيد، فردوس را تقاضا كنيد كه وسط بهشت، و قسمت اعلي و برتر آن است و بر فراز آن عرش خدا است و از فردوس نهرهاي بهشتي سرچشمه ميگيرد.»(3)
در حديث ديگري از حضرت علي ـ عليه السّلام ـ چنين ميخوانيم: «براي هر چيزي محل اعلايي است و محل اعلاي بهشت فردوس است و آن براي محمد و آل محمد است.»(4)
پی نوشت:
1- بحار الانوار، علامه مجلسي، موسسه الوفاء،ج 8ص162
2- كهف، 107.
3- پيام قرآن، آيت الله مكارم شيرازي، ج 6، ص 351، به نقل از روح المعاني، ج 16، ص 47.
4- بحار الانوار، علامه مجلسي،ج 24، ص 269،
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا این حدیث "اگر خدا علی را نمی آفرید برای فاطمه در زمین کفوی وجود نداشت" برابر بودن مقام امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه علیهاالسلام را نشان نمی دهد؟
✍پاسخ :
✅در مورد فضیلت و برتری ائمه معصوم علیهالسلام مخصوصا امیر المومنین علی علیهالسلام روایات زیادی از شیعه و حتی از اهل سنت و نیز آیات قرآنی وجود دارد که از مجموع این آیات و روایات استفاده می شود مقام و منزلت حضرت علی علیهالسلام در بعضی جهات نسبت به ائمه دیگر بالاتر است. در روایتی به برتری فضیلت آن حضرت تصریح شده است:
🍀" عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص نَحْنُ فِی الْأَمْرِ وَ الْفَهْمِ وَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ نَجْرِی مَجْرًی وَاحِداً فَأَمَّا رَسُولُ اللَّهِ صلیاللهعلیهوآله وَ عَلِيٌّ علیهالسلام فَلَهُمَا فَضْلُهُمَا. (1)
🔸از امام صادق نقل شده که فرمودند پیامبر اکرم فرمودند ما در امر و فهم و حلال و حرام در یک درجه ایم. اما رسول الله و علی علیهالسلام فضیلت های خودشان را دارند. ( این حدیث برای پیامبر اسلام و حضرت علی فضیلت بیشتری نسبت به معصومین دیگر قرار داده است)
🔸اما درباره مقام علمی حضرت زهرا علیهاالسلام در منابع معروف اسلامی روایاتی وجود دارد مانند حدیث زیر:
🌱ابونعیم در حدیثی از پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله نقل میکند که روزی رو به یارانش کرد و فرمود: "ای شئ خیر للنساء " چه چیزی برای زنان از همه بهتر است؟ یاران ندانستند در جواب چه بگویند. علی علیهالسلام به سوی فاطمه علیهاالسلام آمد و این مطلب را به اطلاع او رسانید.
بانوی اسلام گفت: "چرا نگفتی: "خَيْرٌ لَهُنَّ انْ لا يَرَيْنَ الرِّجالَ وَ لَايَرَوْنَهُنَّ". از همه بهتر این است که نه آنها مردان بیگانه را ببینند و نه مردان بیگانه آنها را" علی علیه السلام بازگشت و این پاسخ را به پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله عرض کرد. پیامبر فرمود: "مَنْ عَلَّمَكَ هذا؛ چه کسی این پاسخ را به تو آموخت؟ "عرض کرد: فاطمه علیهاالسلام پیامبر فرمود: "انَّها بَضْعَةٌ مِنِّی؛ او پاره وجود من است". (2)
💥این حدیث نشان میدهد که امیرمؤمنان علیهالسلام با آن مقام عظیمی که در علوم و دانش داشت که دوست و دشمن همه به آن معترفند و باب مدینه علم پیغمبر اکرم صلیاللهعلیهوآله بود گاهی از محضر همسرش فاطمه علیهاالسلام استفاده علمی میکرد. این سخن پیغمبرصلیاللهعلیهوآله که بعد از بیان احاطه علمی فاطمه علیهاالسلام میگوید: "او پارهای از وجود من است" بیانگر این واقعیت است که منظور از "بَضْعَةٌ" تنها پاره تن و جسم نیست، که بسیاری در تفسیر حدیث گفتهاند، بلکه فاطمه پارهای از روح پیامبر صلیاللهعلیهوآله و علم و دانش و اخلاق و ایمان و فضیلت او نیز بود، و پرتوی از آن خورشید و شعلهای از آن مشکات محسوب میشد. (3)
🌹🌹اما در مورد هم کفو بودن حضرت علی و فاطمه علیهاالسلام این مطلب فضیلت و برتری برای هر دو ایشان است. که اگر علی بن ابی طالب نبود که با فاطمه ازدواج کند، از زمان حضرت آدم تا روز قیامت، در روی زمین کسی یافت نمیشد که شایستگی همسری با فاطمه را داشته باشد:
🍀" قَالَ الصادق علیهالسلام لَوْ لَا أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیهالسلام تَزَوَّجَهَا لَمَا كَانَ لَهَا كُفْوٌ إِلَی يَوْمِ الْقِيَامَةِ عَلَی وَجْهِ الْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَهُ "(4)
👈بنابراین احادیث هم کفو بودن می رساند که غیر از حضرت علی علیهالسلام کسی دیگر کفو و همتای فاطمه نیست و این مقام و منزلت برای هر دو ایشان است.
〰〰〰〰〰〰
1. کلینی، کافی، انتشارات اسلامیه، ج1، ص275.
2. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج20، ص67
3. مکارم شیرازی، زهرا برترین بانوی جهان، ص 40.
4. روحانی، محمد، زندگانی حضرت زهرا علیها السلام، ص132.
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
🌹سالروز پاکترین، زلالترین، شادترین و مقدس ترین پیوند هستی مبارکباد . . .
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇
♨️سوال:
🔰همسرم خيلي زود عصباني مي شود و عصبانيت را با فحش دادن بروز مي دهد!!
✍️پاسخ:
✅مطمئنا زوج درماني اولين قدم در مورد حل مشکل شماست. بهتر است با همسرتان براي مشاوره به يک زوج درمانگر مراجعه کنيد.
🍃مراکز مشاوره معمولا زوج درمانگر دارند ولي ما نمي توانيم مرکزي خاص را به شما معرفي کنيم.
🗞شما بايد مراقب باشيد، زيرا در برخورد با چنين فردي اطرافيان نيز رفته رفته پرخاشگر مي شوند و ممکن است شما نيز مثل او بددهان شويد.
👈بهترين برخورد اين است که آرامش تان را حفظ کنيد. سعي کنيد علل خشم و بددهني همسرتان را کشف کنيد و از رفتارهايي که او را تحريک مي کند پرهيز کنيد.
💥1.در شرايطي که آرامش داريد و رابطي عاطفي بين شما حاکم است با او صحبت کنيد و از او بخواهيد که اين عادتش را ترک کند. اگر بتوانيد با هم توافق کنيد که اين عادت را ترک کند قدمي بزرگ در مسير درمان برداشته ايد. که در اين صورت مي توانيد جريمه اي براي مواقعي که فحش مي دهد تعيين کنيد. البته در لحظه عصبانيتش اين کار امکان پذير نيست و جريمه و اجراي آن براي بعد از آرامش شدنش است.
💥2. سعي کنيد به ويژگي هاي مثبت همسرتان فکر کنيد و در لحظاتي که او عصباني است يا بددهني مي کند آرامش خود را حفظ کنيد و به اين فکر کنيد که در اين لحظه عقل او کار نمي کند و دست خودش نيست.
💥3• از ايجاد تغيير و اصلاح در رفتار او مأيوس نشويد.
💥4• هر جا و در هر موقعيتي كه نيازمند كمك شما هست سريعا و با كمال احترام به خصوص در حضور ديگران به كمك او بشتابيد.
💥5• بهترين وسيله براي سالم سازي زمينه تأثير بر روي رفتار او، محبت نمودن به او، تحويل گرفتن و احترام گذاردن به او است آن هم احترام بدون قيد و شرط..
💥6• براي تأمين اهداف رفتاري خود در مورد او از روش غيرمستقيم استفاده كنيد كه دو مكانيزم دارد، ابتدا خودتان را به اخلاق نيك بياراييد و آنها را عملا پياده نماييد. اين بهترين شيوه اصلاح ديگران است . در ادامه از افرادي كه در او نفوذ دارند و مي توانند تأثير بگذارند استفاده نماييد.
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
👇👇👇
https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔹 @pasokhgoo1 👈
#مشاوره