eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
12.2هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
687 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
✅پرسش: آيا خدايا شکرت با خدايا هزار مرتبه شکرت فرقي دارد؟ ثواب کدام يک بيشتر است؟ 🌺پاسخ: شتر از اينکه لفظ باشد، يک روحيه و طرز تفکر است. شکر خداوند يعني قدر شناسي و اظهار ممنونيت و نشان دادن تواضع در برابر منعم و استفاده بهينه از نعمات معنوي و مادي. 🔹يکي از ستايش هايي که خداوند در قرآن از انبياء عليهم السلام دارد، داشتن روحيه شکر گزاري است. مثلاً درباره حضرت نوح عليه السلام با آن همه صبر و استقامتي که در برابر بي وفائي همسر، فرزند و مردم متحمل شد، خداوند از شکر او ياد کرده و او را عبد شکور مي نامد. "کان عبداً شکوراً" (اسراء، آيه 3) 🌿شکرگزاري بدرگاه الهي از مهمترين خصوصيات انسان است. گرچه نعمتها و فضل پروردگار بسيار زياد مي باشد و قابل احصاء نيست امّا همين معرفت و شناخت که بشر بداند از شکر الهي عاجز است مقدمه اي بر رويش اين فرهنگ در وجود او خواهد بود. قرآن درباره حضرت ابراهيم مي فرمايد: "شَاكِرًا لِأَنْعُمِهِ اجْتَبَاهُ وَهَدَاهُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ ؛ نعمتهاى او را شكرگزار بود [خدا] او را برگزيد و به راهى راست هدايتش كرد." (سوره مبارکه نحل، 121) 👈چون حضرت ابراهيم نسبت به نعمت هاي الهي شکرگزار بود و در اين راه ايستادگي کرد و از مشرکان اعراض نمود، خداوند وي رابه عنوان رسول خويش برگزيد و بهراه راست هدايت کرد.» 🌺شکر مراتب و درجاتي دارد، تشکربه قلب و اعماق روح و روان و تذکر به آنچه اعطاء شده است، جاري ساختن بر زبان و ثناگويي منعم، بروز شکر بر جوارح و اعضاء به نحوي که انسان در حد توان بتواند از قواي خود در جهت مصالح و اموري که رضايت الهي در آن نهفته است اقدام نمايد. 🔹در منابع اسلامي شکر را اينگونه معرفي کرده اند: ثناگويي و سپاسگزاري بر زبان آوردن الفاظ نيست که بر سبيل تکرار و به منظور ساقط شدن بار تکليف ادا گردد. بلکه شکر گويي مرحله اي بالاتر و رتبه اي ژرف تر دارد. انسان شاکر در فيض هستي و سرچشمه رحمت و نعمت الهي تفکر مي کند و از رهگذر اين انديشه به باوري مي رسد که رشته هستي او رابه طور عملي و عيني به بارگاه پروردگار ربط مي دهد. چنين تفکر و باوري موجب مي شود که انسان حتي لحظه اي از عمر خود را تباه نسازد و اوقات گرانبهاي خويش رابه عبث نگزارند و از تلاش در جهت تزکيه و سبقت در تحصيل خيرات و کمالات دست بر ندارد و براي نيل به مکارم و فضايل اهتمام ورزد. 🍀علامه طباطبائي در توضيح آيه...سيجزي اللّه الشاکرين، در ذيل آيه مي فرمايد: و حقيقت شکر اظهار نعمت است. چنانکه حقيقت کفري که مقابل آن است اخفاء نعمت مي باشد و اظهار نعمت عبارت از استعمال آن در محلي است پس شکرخدابه اين است که انسان نعمت را در محل خودش بکار برده و در موقع استفاده از آن نيز متذکر خدا بوده باشد. 🌸قرآن کريم تشکر از خدارا قرين با ذکر پروردگار مي داند و مي فرمايد: «فاذکروني اذکرکم و اشکرولي ولاتکفرون» در اينجا ياد کردن و شکر الهي تنها يک ذکر زباني صرف نيست بلکه منظور از ياد، پاک ساختن روح و جان از رذايل و آماده شدن آن براي پذيرش رحمت پروردگار است و منظور از شکر استفاده کردن هر نعمتي بهجاي خود و در راه همان است که براي آن آفريده شده. معناي ديگر شکر که از آيه: «اعملوا آل داود شکراً» مستفاد مي شود اين است که شکر بيشتر عمل انسان را در بر مي گيرد گرچه يکي از اقسام شکر عمل به جوارح است. امّا بايد تلاش گردد با بهره گيري صحيح از نعمت هاي داده شده شکر آن را در عمل بجا آوريم که اقل مراتب شکر است. به عبارتي ديگر مي توان بيان داشت که شکر آن است که انسان هميشه و در همه حال بدون فراموشي به ياد خدا باشد و بدون انجام گناه به دستورات الهي گردن نهد. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: آیا اسلام، قائل به آزادی است؟ 🌺پاسخ: با ذکر این نکته سخن را آغاز کنیم که : «نفس دين آوردن‏» و «مسلمان شدن‏» امري کاملاً آزادانه و مختارانه است که آيه «لا إِکْراهَ فِي الدِّينِ» [1] بر اين امر دلالت مي‏کند و اين آزادي منافاني با عبوديت ندارد. 🍃«عبد» به کسي گفته مي‏شود که مختارانه و با آزادي در انتخاب، خود، بنده ديگري مي‏شود و به تعبير ديگر «عبوديت غير» را آزادانه پذيرفته و آزادانه از خويش سلب آزادي مي‏کند. در مقابل آن برده (کسي که بالاجبار به بندگي کشيده شده باشد) قرار دارد که با بنده يا «عبد» تفاوت جدي دارد. اسلام نيز انسان‏ها را توصيه مي‏کند که «عبوديت پروردگار» را آزادانه پذيرا شوند؛ به اين دليل که اين پذيرش عبوديت خدا در واقع آزادگي از بندگي و بردگي شهوات و طاغوت‏ها است و در حقيقت عبد خدا، بيش و پيش از هر کسي به آزادي واقعي دست يافته است. 🔹قرآن در باره پيامبر عظيم الشأن اسلام مي فرمايد: «وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ اْلأَغْلالَ الَّتي کانَتْ عَلَيْهِمْ» [2] و از دوش آنان قيد و بندهايي را که بر ايشان بوده است بر مي دارد. 📚کتاب آزادي از ديدگاه علامه طباطبائي مي تواند راه گشا باشد، شما را به مطالعه اين کتاب سفارش مي کنيم. ✔️انواع آزادي در انديشه اسلامي 📌🌱آزادي عقيده: آزادي عقيده را از دو جهت مي‏توان بررسي کرد: نخست، عقيده به عنوان ايمان در مقابل کفر و دوم، آزادي عقيده به مفهوم وجود عقايد و بينش‏هاي مختلف در درون دين. هم چنين تفاوت آزادي عقيده با آزادي تفکر بر اين مبنا استوار است که آزادي عقيده بيشتر مفهومي ديني و ايماني دارد و آزادي تفکر، شامل جنبه‏هاي مختلف زندگي اعم از اعتقادي، سياسي و اجتماعي مي‏شود. ☘️آيت ‏الله شهيد مطهري ضمن تفکيک آزادي عقيده و تفکر، و تأکيد بر آزادي تفکر، وجود آزادي عقيده در اسلام را رد مي‏کند. البته ايشان معتقد است که در هيچ وضعيتي نبايد براي تحميل عقيده، فشار و اجبار به کار رود. معناي «لا إِکْراهَ فِي الدِّينِ» اين است؛ نه اين که تمسک به هر رأي و عقيده‏اي که دلخواه است، جايز باشد. مراد از آيه‏هايي نظير آيه فوق، نه صحّه گذاشتن بر عقايد ديگر، بلکه تکيه نمودن بر روش درست ايجاد تغيير در آنهاست و اين که با اکراه و اجبار نمي‏توان دين حق را گسترش داد. 📌🌱آزادي انديشه: پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم مي‏فرمايند: «يکي از چيزهايي که امت من را هرگز به خاطر آن عذاب نخواهند کرد، اين است که انسان در باره خلقت خدا و جهان فکر کند و وسواسي در دلش پيدا شود.» جايگاه والاي تفکر در اسلام، بيانگر ارزش و اهميتي است که اسلام به انديشه و آزادي آن داده است. 📌🌱آزادي بيان: آزادي انديشه بدون آزادي بيان معنا پيدا نمي‏کند. آزادي انديشه تنها با امکان طرح انديشه در جامعه و ارائه آن به مردم و انديشمندان قابل تصور است. ادعاي وجود آزادي انديشه در جامعه زماني مي‏تواند واقعيت داشته باشد که افکار مختلف و متضاد، آزادانه و بدون دخالت دولت، مطرح، و نقد و ارزيابي شوند. آزادي بيان، هم چون آزادي انديشه، حوزه گسترده‏اي را شامل مي‏شود، و افراد مختلف مي‏توانند با توجه به حدود قانوني، نظر خود را در جامعه عرضه و تبليغ کنند. در اين زمينه، حضرت علي عليه السلام مي‏فرمايند: «واضربوا بعض الراي ببعض يتولد الصواب‏» ؛ آرا را با يکديگر مواجهه دهيد تا از آنها راي درست زاده شود. بديهي است که برخورد آرا جز در فضاي آزادي بيان ممکن نيست. 🔹اسلام، از لحاظ نظري، براي آزادي بيان، تأثير آن در بهبود اوضاع اجتماعي و کمال فکري انسان، و رشد قدرت انتخاب انسان‏ها ارزش بسيار قائل است. قرآن انسان‏ها را به گوش دادن به سخن‏ها و انتخاب بهترين آنها تشويق مي‏کند: «الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذينَ هَداهُمُ اللّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا اْلأَلْبابِ» [3] همان کساني که سخنان را مي‏شنوند و از نيکوترين آنها پيروي مي‏کنند؛ آنان کساني هستند که خدا هدايتشان کرده، و آنها خردمندانند . 🌺سيره ائمه معصومين عليهم السلام نيز در اين زمينه بسيار روشنگر است؛ آنان آزادي بيان را از مادّيون سلب نمي‏کردند. از لحاظ سياسي، مي‏توان به روش حضرت علي عليه السلام در برخورد با خوارج اشاره کرد که هرگز با آنها به خاطر عقايدشان مقابله نکرد و آنها آزادانه مي‏توانستند عقايد خود را در مساجد و در ميان مسلمانان مطرح کنند. [1] - سوره بقرة، آيه 256. [2] - سوره اعراف، آيه 157. [3] - سوره زمر، آيه 18. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چه زمانی انسان ها به خدا اعتماد ندارند ؟ ✍️پاسخ: ✅وقتی شناخت و معرفت به خدای متعال اندک باشد، اعتماد حاصل نمی گردد. 💥توکل یکی از فضائل اخلاقی است که به معنای اعتماد کردن بنده به خدای متعال و واگذار کردن همه کارهای خود به او می باشد. البته توکل واقعی به خداوند مانع از توسل به اسباب نمی باشد و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. 🔹این صفت ارزشمند در صورتی حاصل می شود که انسان همه کارهایی را که در عالم هستی انجام می گیرد، از جانب پروردگار بداند و هیچ قدرتی را جز او مؤثر نداند و معتقد باشد که حول و قوه ای نیست مگر به واسطه او. اگر کسی واقعاً چنین اعتقادی داشته باشد، در دل به خدا اعتماد پیدا کرد و بر او تکیه می کند و بدین سبب توکل به خدا روز به روز زیادتر می گردد. 🍀همه صفات و محاسن اخلاقی با ممارست و تلاش خالصانه به دست آمده و استمرار می یابد. اگر انسان بخواهد حرفه ای را فراگیرد باید تلاش مستمری داشته باشد تا به حد استادی برسد و چه بسا تلاش او سالها به طول انجامد. 🔺اگر شخص بخواهد به مراحل بالای صفات اخلاقی از جمله توکل برسد، باید در مصادیق مختلفی که برایش پیش می آید، توکل به خدا کند و هیچ گاه توکل را از دید خود دور نکند. 🔻 در برخی از روایات درباره اخلاص و نتیجه استمرار برآن می فرماید:« کسی که چهل روز عبادت خالصانه خود را برای خداوند بیاورد چشمه های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می شود.»(1) دیگر صفات اخلاقی نیز، چنین است. اگر استمرار و مجاهدت باشد این حالات اخلاقی در انسان تبدیل به ملکات شده و ماندگار می شوند. 📚پی نوشت: 1. بحار الانوار، ج53، ص326. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا در اسلام از مردم پول هایی به اسم خمس و زکات گرفته می شود؟ ✍️ پاسخ: ✅در این زمینه باید به ابعاد مختلفی توجه کرد مثل: مبانی عقلی و عقلایی این گونه احکام، مبانی دینی و شرعی این گونه احکام، و چگونگی و کیفیت خود این احکام و ... که در این جا بخشی از آنها را طرح می کنیم. راجع به مبانی عقلی و عقلایی، باید توجه کنیم که بشر به ضرورت هایی در اجتماع زندگی می کند و ماهیت زندگی اجتماعی، الزاماتی را با خود به همراه خواهد آورد. که لزوم وجود حکومت، مخارج آن، تفاوت های شهروندان در توانایی ها برای رفع نیازشان و ... از آن جمله اند. که با توجه به همین مبانی، اخذ مالیات در همه جا معقول و منطقی دانسته می شود. و از نظر شرعی و دینی نیز، علاوه بر نکته قبل که به حکومت مربوط بود و در دین حکومت در اصل امری الهی است و خدا باید ضوابط و حدود آن را تعیین کند، با این مساله هم مواجهیم که مالک اصلی خدای متعال است و حتی خودمان نیز بنده او و در ملکیت او هستیم، بنابراین باید مال و اموال مان را مطابق دستور او بپردازیم. که با توجه به آیات صریح قرآن خمس و زکات واجب می شوند. وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينِ وَ ابْنِ السَّبيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ (۴۱ انفال) و بدانيد آنچه را كه سود مى‏بريد براى خدا است پنج يك آن و براى رسول و خويشاوند او و يتيمان و مسكينان و در راه ماندگان، اگر به خدا و آنچه را كه در روز فرقان روزى كه دو گروه يكديگر را ملاقات كردند بر بنده‏مان نازل كرديم ايمان آورده ‏ايد، و خداوند بر هر چيز توانا است. الَّذينَ لا يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ كافِرُونَ (۷ فصلت) همانهايى كه زكات نمى‏ دهند و نسبت به آخرت كافرند. اما راجع به کیفیت حکم فقط به چند مورد اجمالی اشاره می شود که این اموال برای مخارج جامعه است و حتی همان بخشی هم که بیان شده باید در اختیار امام قرار گیرد، به خاطر جایگاه حقوقی اوست. در واقع امام که رهبر جامعه است باید این پول را در اختیار داشته باشد و در مواضعی که صلاح می داند، خرج کند. و نکته دیگر آنکه بر خلاف یک تصور غلط، خمس به هر سیدی داده نمی شود. بلکه برای فقرای سید است و در قبال این مطلب که آنها از زکات محروم شده اند، خمس به آن ها می رسد تا فقرای سید تا حدی نیازهایشان مرتفع شود. و راجع به بعضی تفاوت ها در بین شیعه و سنی، نیز باید بگوییم که بخشی از اهل سنت، خمس را منحصر در غنیمت جنگی می کنند. حال آنکه از نظر لغوی معنای "غنم" (کلمه ذکر شده در قرآن) اعم از غنیمت جنگی است و غنیمت جنگی تنها یکی از مصادیق "غنم" است. این مساله از ابعاد مختلف قابل بررسی است که در کتب اجتهادی و بحث های فقهی مفصل بدان پرداخته می شود و اثبات می گردد که خمس اعم از غنیمت جنگی است. و حتی بعضی از اهل سنت نیز بدان اعتراف کرده اند. آنچه در این جا شایسته ذکر است، اغراضی نفی خمس در موارد غیر غنیمت جنگی است. که باید بگوییم اهل سنت طبیعیتا وقتی برای توجیه مکتب خود، دلایل بسیار متعدد خلافت حضرت علی (ع) را تحریف می کنند و واژه هایی مثل "ولایت" را مبهم می کنند تا خود را توجیه کنند، عجیب نیست که خمس را هم متناسب با مکتب شان، تغییر دهند. خصوصا که در خمس بر خلاف زکات، نمی توان مال را به طور مستقیم به فقرا داد و در بین کسانی که باید آن را دریافت کند، امام جایگاه برجسته ای دارد. در طی تاریخ نیز می توانیم واکنش های بسیار شدید خلفای عباسی را در مقابل پرداخت وجوهات به ائمه ببینیم، چرا که آنان ائمه را رقیب سیاسی خود می دیدند پس طبیعی است که به هر شکل ممکن مانع رسیدن امثال خمس به دست ائمه شوند. کما اینکه غاصبان خلافت در همان روزهای اول کارشان، فدک را هم غصب نمودند تا منابع مالی رقیب خود را از بین ببرند. و البته امروز نیز این اغراض در دشمنان تشیع به صورت بسیار جدی وجود دارد، چون آنها می دانند که خمس به عنوان پشتوانه ترویج تشیع و تحکیم آن استفاده می شود. و به همین خاطر از هیچ هجمه ای به آن دریغ ندارند. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1👈
✅پرسش: در محل کارم دائما مورد بي مهري قرار مي گيرم. زحمتم ديده نمي شود. چيکار کنم؟ 🌺پاسخ: ان الله بصير بالعباد همانا خداوند به بندگانش بيناست . ✍️اين جمله بسيار مهم و اساسي است يعني هيچ چيزي نزد خدا گم نمي شود چه کار خوب و چه کار بد ☘️فمن يعمل مثال ذره خيرا يره به اندازه سر سوزني کار نيک انجام دهيم يا ومن يعمل مثقال ذره شرا يره سر سوزني کار بد ما هر دو نزد خدا روش و آشکار است 🌸اگر اين باور را در خود پرورش دهيد که هر کاري که ميکنيد از نگاه خداوند و چشم خداوند دورنمي ماند ديگر سهل انگاري ديگران در قبال کارها و زحماتتان شما را آزار نمي دهد ☘️فقط کافي است به خدا تکيه کنيد و من يتوکل علي الله فهو حسبه و چه خوب تکيه گاهي است. محکم و استوار که در سخت ترين شرايط هم انسان را رها نميکند . 🔸پس به خدا تکيه کنيد و توسل به اهلبيت داشته باشيد و هدفتان کسب رضايت خدا و اهل بيت باشد در اين صورت پيروز شده ايد و ديگر تاسفي بخاطر عدم رعايت چشم داشت هاي دنيوي نخواهيد خورد و فقط با خدا معامله کنيد تا همواره سود دنيا و آخرت شامل حالتان شود . ☘️هر چند کارفرما بايد بداند من لم يشکر المخلوق لم يشکر الخالق يعني اگر از بنده خدا تشکر نکني(بنده اي که زحمت مي کشد و تلاش و کوشش ميکند و زحماتش را ناديده بگيري) در واقع از خدا تشکر نکرده اي. 🔸در اين باره مي توانيد احاديث و روايات زيبا و جالب را براي رضاي خدا تهيه کنيد و در محل رفت و آمد کارمندان و کارفرمايان قرارد هيد تا نسبت به اين موضوع علم پيدا کنند و پي به اهميت موضوع ببرند. يا کتب و فايل صوتي و تصويري درباره آداب کار فرما و کارمند و زير دست تهيه کنيد و بصورت غير مستقيم هديه دهيد يا به ايشان برسانيد تا ان شالله با خواندن و ديدن آنها در رفتار خود تجديد نظر کنند. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: آیا تبليغ اديان ديگر در کشور ما که کشور اسلامي است، ممنوع و غير قانوني است؟ 🌺پاسخ: اگر منظور از تبليغ، صرفاً معرفي يا تبليغ دين و مذهب باشد، مجاز هستند. اما اگر قرار باشد به خاطر وابستگي‌هاي ديني يا مذهبي به بيگانگان (مانند کليساي کاتوليک به وايتکان – پروتستان به شواري پروتستان در آمريکا – يهوديت به اسرائيل – اهل سنت به سعودي يا مصر و ...) به بهانه‌ي تبليغاتي ديني و مذهبي، جاسوسي کنند و يا بر عليه نظام جمهوري اسلامي ايران اقدامي کنند، خير، مجاز نيستند. 🔹همگان شاهدند که امروزه کليسا‌ها به راحتي فعاليت‌هاي مذهبي و حتي فعاليت‌هاي تبليغاتي خود را در سطح گسترده انجام مي‌دهند. نه تنها کليساها و ساير نهادهاي ديني وابسته به کليسا، بلکه به بهانه‌ي نهادهاي فرهنگي وابسته، باشگاه‌ها، کلوپ‌ها و ... نيز که عوامل جانبي جذاب بسياري نيز دارند، به راحتي فعاليت تبليغاتي مي‌کنند. تا آنجا که اگر احياناً چند نفر هم به مسيحيت بگروند، آنها را به صورت گروهي در آب درياي خزر غسل تعميد مي‌دهند که خود تبليغات ديگري نيز باشد. 👈اصل سيزدهم قانون اساسي مي گويد: «ايرانيان زرتشتي، کليمي و مسيحي تنها اقليت هاي ديني شناخته مي شوند که در حدود قانون در انجام مراسم ديني خود آزادند و در احوال شخصيه و تعليمات ديني بر طبق آئين خود عمل مي کنند. » 🌸البته بايد توجه کرد که دين اسلام مدافع آزادي افراد و جوامع است ولي اين آزادي به معناي باز گذاشتن راه انحراف و گمراهي نيست. 🔹اسلام مکتبي است که خود را کامل‌ترين دين معرفي کرده و پيامبرش را آخرين پيامبر دانسته و خود را ناسخ همه اديان آسماني پيش از خود مي‌داند. اسلام و معارف آن، حق است و طبق آيه‌اي از قرآن، «هر کس که غير از اسلام دين ديگري اختيار کند، از او پذيرفته نخواهد بود».[ آل عمران، 85] بنابر اين، اسلام هر ديني غير از خود را باطل و غير قابل قبول مي‌داند و از اين‌رو؛ بايد تا حد امکان از رواج افکار باطل و خلاف حق و حقيقت در بين عموم جامعه اسلامي – که بسياري از آنان از تخصص کافي برخوردار نيستند – جلوگيري کند و اين عين دفاع از حق و حقيقت است،‌مانند آنکه دولتي بخواهد از تبليغات گسترده و فضاسازي رسانه‌اي مخالفان خود در تبديل واقعيت‌ها و جعل و نشر اکاذيب جلوگيري کرده و از طرفي به بيان واقعيت‌‌ها بپردازد. 🍀با اين وجود، همواره در جامعه اسلامي چنين امکاني وجود داشت که ديگر مذاهب، افکار و نظريات خود را مطرح کنند و از طرف متخصصان دين اسلام، پاسخ خود را دريافت کنند، ولي اين امر بايد در فضايي علمي و با حضور کارشناسان ديني انجام شود. اسلام در همان مراحل اوليه با سلاح منطق به تبليغ پرداخته و از طرح نظرات مختلف واهمه‌اي نداشته است ولي انجام اين کار در سطح عموم جامعه اسلامي، مناسب نبوده و از باب ترويج راه ضلالت و باطل، ممنوع است. ▪️البته امروزه اديان گوناگون - و حتي فرقه‌هاي خودساخته - با استفاده از امکانات مدرن، در فضاي مجازي به تبليغ خود پرداخته و با وجود تمام محدوديت‌ها، دسترسي عموم مردم به انديشه‌هاي آنان به سادگي فراهم است و از اين رو انديشمندان اسلامي وظيفه سنگين‌تري جهت دفاع از اصول و ارزش‌هاي ديني در فضاهاي نوين دارند. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: چرا زنداني سياسي داريم؟ آیا اسلام آزادي بيان را محترم نشمرده تا زماني که دست به اسلحه نبرند؟ 🌺پاسخ: اولا وقتي مي توانيم قضاوت نماييم که اطلاعات مان کامل و کافي باشد. آيا شما مي توانيد به طور قطعي بيان کنيد شخص الف جز بيان، هيچ فعلي مرتکب نشده و زنداني شده است؟ طبيعي است که افراد به دليل تمايلات سياسي و ... ادعاهايي را مطرح مي کنند اما از منظر قرآني چنين قضاوت هايي غلط است. 🌿ثانيا اينکه اگر کسي دست به اسلحه نبرد، در هر امري آزاد باشد، يک غلط مشهور است. 👈مطابق قرآن کساني که با گفتارشان جو مسمومي ايجاد کرده بودند، به شديدترين وجه تهديد شدند و مجازات سختي براي جوسازي آنها در نظر گرفته شد و مي توانيد آيات شصت تا شصت و دو سوره احزاب را مطالعه کنيد. اين غلط مشهور نيز به دليل تحليل غلط نوع مواجهه حضرت علي علیه السلام با خوارج به وجود آمده 🌺علت مداراي حضرت علي علیه السلام با خوارج اين نبود که آنها در يک مرحله فقط حرف مي زدند و دست به سلاح نبرده بودند. 👈🏽بلکه علت بر پا شدن غبار فتنه بود که سبب شد عده اي از روي جهالت دشمني کنند و حضرت بايد مدارا مي کرد تا غبار فتنه بخوابد و حقيقت آشکار شود تا کساني که دچار جهالت هستند، از روي جهل دشمني نکنند. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔹امیرالمؤمنین علیه السلام: 🍃لا يَزدادَنَّ أحَدُكُم كِبرا وعِظَما فی نَفسِهِ ونَأيا عَن عَشيرَتِهِ، إن كانَ موسِرا فِی المالِ 🍃اگر یکی از شما ثروتمند شد، هرگز کبر و غرورش را نیفزاید و از خاندانش فاصله نگیرد 📚الكافی جلد2 صفحه154 🔹 @pasokhgoo1 👈 #حدیث
✅پرسش: چکار کنيم از فتنه هاي آخر و زمان در امان باشيم که ميگویند نصف بيشتر مردم دينشان را از دست مي دهند. قسمت اول 🌺پاسخ: براي امان ماندن از هر فتنه اي مخصوصا فتنه هاي آخرالزمان، راهكارهايي كلي وجود دارد كه مورد اشاره قرار مي گيرد اما راهكارهاي جزئي در مقابل هر فتنه را بايد هر شخصي با توجه به اين كليات استخراج نمايد. ☘️ برخي از راهكارهاي كلي و عمومي در اين زمينه امام علي(ع) كه با فتنه هاي مختلفي در دوران زندگي خود روبه رو بود، عواملي را سفارش نموده استكه به نمونه هايي اشاره مي شود: 1. 📌هوشمندي و زيركي: علي(ع) فرمود: «در فتنه ها چونان شتر دو ساله باش، نه پشتي دارد كه سواري دهد و نه پستاني تا او را بدوشند»(نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتي، حكمت 1، ص 624). جملات فوق اشاره به اين مطلب دارد كه انسان در فتنه با زيركي و هوشمندي حركت كند نه به فتنه گران سواري دهد، و نه به آنها باج عطا كند، در عين حالي كه ناظر فتنه هاست خود را از آلوده شدن حفظ نمايد. 2.📌 آگاهي و شناخت از اوضاع زمان انسان هر چند هوشمند و زيرك باشد اگر از جريانات اجتماعي و رگه هاي نفاق و فتنه آگاهي نداشته باشد ممكن است ناآگاهانه وارد آن شود، به اين جهت لازم است نسبت به اوضاع زمانه آگاه بود. علي(ع) مي فرمايد: » شما اي عرب ها، هدف تير هاي بلا هستيد كه نزديك است. از مستي هاي نعمت بپرهيزيد، و از سختي هاي عذاب الهي بترسيد و بگريزيد و در فتنه هاي در هم پيچيده، به هنگام پيدايش نوزاد فتنه ها و آشكار شدن باطن آنها، و برقرار شدن قطب و مدار آسياي آن، با آگاهي قدم بر داريد..».(همان، خطبه 151، ص 277، شماره 4). 3. 📌تمسك به سنت پيامبر(ص) و اهل بيت عصمت(ع) پيامبر اكرم(ص) و اهل بيت عصمت راه صحيح را براي همه بيان فرموده، الگو قرار دادن آنها و پيروي نمودن از سخنان آنها، و همين طور تمسك و توسل به آنها انسان را از فتنه حفظ مي كند. علي(ع) براي محفوظ ماندن از فتنه ها مي فرمايد: «پس بايد بر سنت پيامبر(ص) باقي مانيد كه برپاست و بر آثار رسالت تكيه نماييد كه آشكار است، به عهد نزديكي كه بسته ايد وفادار مانيد كه يادگار پيامبر بر آن تكيه دارد...».(همان، خطبه، 138، ص 258، شماره 6). در جاي ديگر فرمود: «اي مردم امواج فتنه ها را با كشتي هاي نجات در هم بشكنيد و از راه اختلاف و پراكندگي بپرهيزيد»(همان، خطبه 5، ص 50، شماره 1). 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا خداوند را در برزخ ديدار ميکنيم يا بعد قيامت؟ اگر نه پس اون دنيا چه فايده اي دارد؟ 👈اين عشق الهي کي به سرانجام ميرسد؟ 👈يني قرار باشد اون دنيا مثل اين دنيا فقط ياد خدا باشيم يا در جوار رحمتش باشيم ولي او را نبينيم؟ ✍️پاسخ: ✅به طور قطع خداوند نه در دنيا نه در برزخ و نه در قيامت هرگز با چشم سر ديده نمي شود و نمي توان چنين انتظاري داشت زيرا لازمه آن جسمانيت خداوند و نقص وي مي باشد. بلکه با چشم دل ديده مي شود و خداوند در مقابل ديده نشدن با چشم سر، شيريني و حلاوت حضور خود را در قلب مومنين ايجاد مي کند. همين شيريني و حلاوت حضور باعث مي شود اولياي الاهي هرگز مناجات با خدا را با هيچ چيز ديگر عوض نمي کنند همچنانکه ما در دنيا وقتي به زيارت امامان (ع) مشرف مي شويم ايشان را نمي بينيم. اما چنانکه در زيارت نامه ايشان آمده است به جاي آن، شيريني اين زيارت را در قلب خود احساس مي کنيم به همين جهت هميشه مشتاق زيارت معصومين (ع) هستيم . ثانيا چنانکه حضرت امام (ره) در کتاب معاد فرموده اند بزرگترين آرزوي اولياء الاهي لقاء الله است که در قيامت حاصل مي شود و اين لقاء الله به اين معناست که حجابهاي بين ايشان و خداوند برداشته مي شود و درک و احساس ايشان از عظمت سلطنت و قهاريت خداوند بسيار شديدتر و قوي تر مي شود (معاد از ديدگاه امام خميني (ره)، ص 326) و اين لذت درک حضور را به مراتب بالاتر مي برد. مهمتر از ديدن، درک و احساس اين حضور است براي مثال افراد زيادي بودند که پيامبر (ص) را ديدند اما لذتي از اين حضور نداشتند اما افرادي بودند در کشور ديگر زندگي مي کردند و پيامبر (ص) را نمي ديدند اما با آن حضرت ارتباط معنوي و قلبي داشتند مانند اويس قرني. لذتي که اويس قرني از محبت خود به رسول خدا ميبرد هرگز آن افراد نمي بردند. بالاتر از ديدن، محبت داشتن است خداوند سرتاپاي اولياء خود را از محبت خويش پر مي کند و آنها حاضر نيستند قطره اي از اين محبت را با تمام دنيا عوض کنند. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا صحت دارد قرآني که دست امام زمان (عج) است و بعد از ظهور مي آورد با اين قرآن فعلي فقط از نظر ترتيبات آيات و سوره ها تفاوت دارد؟ ✍️پاسخ: ✅قرآني که نزد امام زمان ع موجود است همان قرآني است که علي ع جمع آوري نمود و خواست به خلفا بدهد قبول نکردند که ترتيب سوره ها و آيات مثل همين قرآن موجود است ولي داراي شإن نزول وتفسير نيز مي باشد. پس در اصل قرآن فرقي ندارد. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: کودکان قد و نیم قدی دارم. شوهرم معتاد است. اخلاقش خوب است اما وقتی به مواد مشغول می شود خیلی اعصابم را خرد می کند و به او فحاشی می کنم. از طرفی بچه ها هم هر چه می گویم گوش نمی کنند. آن ها را می زنم و بعدا پشیمان می شوم. چه کنم که کودکان لجبازم را نزنم و با شوهرم رفتار خوبی داشته باشم؟ قسمت اول 🌺پاسخ: لطفا حرف هاي مرا تاااا آخر بخوانيد. شما مادري متديّن و مهربان هستيد که دوست داريد با فرزندتان رابطه خوب و صميمي داشته باشيد. اما بايد بدانيد که تنبيه بدنيِ فرزند راه مناسبي براي مقابله با بداخلاقي هاي فرزندتان نيست. روانشناسان و دانشمندان تعليم و تربيت در مورد تنبيه بدنيِ کودک معتقدند که اين روش اثربخشي ندارد. زيرا تا زماني که تنبيه به کار مي رود، عادت هاي اشتباهِ کودک کم نمي شود. دلايلِ روانشناسان عليه استفاده از تنبيه را به صورت خلاصه مي گويم: - تنبيه در دراز مدتْ بي تأثير است. خود شما فرزندتان را بارها تنبيه کرده ايد؛ ولي فرزندتان دوباره همان کارهاي اشتباه را انجام داده است. - تنبيه اثراتِ احساسيِ بدي بر کودک دارد. بچه اي که تنبيه مي شود مي ترسد و اين ترسِ او به هر چيزي که هنگام تنبيه وجود دارد گسترش پيدا مي کند. مثلا اگر دقت کنيد، مي بينيد فرزند شما از اتاقي که در آن بيشتر تنبيه مي شود متنفر است. يا اگر فرزندتان را با وسيله خاصي (دمپايي مثلا) تنبيه کنيد، فرزندتان از آن وسيله متنفر مي شود. - تنبيه به کودک نشان مي دهد که چه کاري انجام ندهد؛ اما اينکه چه کاري انجام دهد را به او نمي گويد. مثلا شما با تنبيه دخترتان به او مي گوييد که پسرتان را کتک نزند. اما با اين کتک، به فرزندتان نمي فهمانيد از او انتظار داريد با برادرش چگونه رفتار کند و چه رفتاري درست است. ضمن اينکه اگر هنگام تنبيه به فرزندتان بگوييد:«بايد با داداشت مهربان باشي»، چون با تنبيه رابطه شما با فرزندتان خراب شده، او به اين نصيحت تان گوش نمي دهد. - وقتي شما فرزندتان را تنبيه مي کنيد، به او ياد مي دهيد که بعضي وقت ها مي توان به ديگران صدمه زد. اين مسأله خيليييي خطرناک است. فرزند شما در اين تنبيه ها مي فهمد که او هم وقتي قدرت پيدا کرد، مي تواند به افرادي که قدرت کمتري دارند صدمه بزند. - کودکي که تنبيه مي شود، وقتي عاملِ تنبيه حضور نداشته باشد، دوباره همان رفتارهاي اشتباه را انجام مي دهد. از اطرافيان خود بپرسيد که فرزندتان در هنگام نبودن شما چطور رفتار مي کند. بچه شما با تنبيه ها يادگرفته که فقط هنگام حضور شما رفتارهاي اشتباه را ترک کند؛ اما وقتي شما نيستيد، دليلي براي ترک رفتارهاي اشتباه نمي بيند. - تنبيه باعث مي شود کودک نسبت به فرد تنبيه کننده و ديگرانْ پرخاشگر شود. - تنبيه باعث مي شود يک رفتار اشتباه، جانشينِ رفتار اشتباهِ ديگري شود. مثلا کودکي به به خاطر ريخت و پاش تنبيه مي شود، معمولا يک بچه گريه کُن و ضعيف بار مي آيد. پ🔹ژوهش هاي روانشناسان نشان داده که تنبيه هاي شديد باعث مي شود فرد تنبيه شده در آينده به يک بزرگسالِ خشن و پرخاشگر تبديل شد. اجازه دهيد يک نمونه واقعي که در ايران اتفاق افتاد را براي تان بگويم: 👈🏽محمد بيجه، فردي بود بيست ساله که در سال هاي 81 و 82 در مدت نوزده ماه، هفده کودکِ هفت تا چهارده ساله را مورد اذيّت و آزار قرار داد و به طرز فجيعي به قتل رساند. او همچنين دو مرد و يک زن را نيز به قتل رسانده بود. در مصاحبه اي که او با دکتر غلامعلي افروز (استادِ ممتاز روانشناسيِ ايران) و جمعي از کارشناسان داشته و من فيلم اين مصاحبه را دارم، او به کتک ها و تنبيه هايِ بدنيِ پدرش اشاره کرد. اين همان است که گفتم:«وقتي شما فرزندتان را تنبيه مي کنيد، به او ياد مي دهيد که بعضي وقت ها مي توان به ديگران صدمه زد». 🌱پسْ از امروز و همين لحظه که اين متن را مي خوانيد تصميم جدّي بگيريد که ديگر فرزندتان را تنبيه بدني نکنيد. اگر تصميم جدّي بگيريد که ديگر دخترتان را کتک نزنيد و به جاي آن، از روش هاي صحيح براي جلوگيري از کتک زدنِ دخترتان استفاده کنيد، از اين گناه توبه کرده ايد و خداوند متعال گناهان گذشته شما را مي بخشد. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈