⚫️🔘⚫️🔘⚫️
💢 #اخلاقی
✅پرسش: چرا امام رضا (علیه السلام) را امام رئوف می نامند ..!؟
✍️پاسخ: یکی از القاب حضرت ثامن الحجج، علی بن موسی الرضا(ع) لقب رئوف است. چنانچه در زیارتنامه آن حضرت میخوانیم: «السَّلَامُ عَلَی الْإِمَام الرَّءُوف سلام بر امام رئوف». در توضیح این واژه باید بدانیم که رأفت یک نوع شدت در رحمت میباشد. در واقع هر چند بین دو واژه رأفت و رحمت، قرابت و نزدیکی در معنا وجود دارد؛ اما در بررسی دقیق لغوی این دو به یک معنا نبوده و فرقی ظریف بینشان وجود دارد.
▫️مرحوم مصطفوی در کتاب «التحقیق» خود فرق بین رأفت و رحمت را اینگونه بیان می کند: «رأفت، عطوفت، لطف و رحمت خالص و شدید است یعنی لطف و رحمتی است که وقوع درد و ناراحتی را برنمی تابد هر چند آن درد و ناراحتی به مصلحت فرد باشد؛ اما رحمت، صرف عطوفت و مهربانی کردن است مهربانی کردنی که گاهی با درد و ناراحتی فرد نیز همراه است مانند لطف و رحمت یک جراح به یک بیمار علاقه مند به بهبودی.
بنابراین «رأفت» مرحله ای دقیق تر و بالاتر از «رحمت» است، و هرگز در مسائل ناخوشایند به کار نمی رود ولی رحمت در امور ناخوشایندی که به خاطر مصلحتی انجام می شود، استعمال می شود.
▪️حال با توجه به روشن شدن معنای رئوف، اگر چه همه اهل بیت(ع) از باب تجلی رأفت حضرت حق، رئوف میباشند ولی این رأفت و مهر ورزی در وجود امام هشتم(ع) بروز و ظهور بیشتری دارد و به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی: «انسان هنگامی که وارد حرم رضوی(ع) میشود، مشاهده میکند که از در و دیوار حرم آن امام رأفت میبارد.
▪️یکی از مصادیق این رأفت را میتوان در پاسخی که حضرت به زائرین خود، در قبال زیارت، میدهند دانست که در بیانی فرمودند: «مَنْ زَارَنِی عَلَی بُعْدِ دَارِی وَ شُطُونِ مَزَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثِ مَوَاطِنَ حَتَّی أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَایَرَتِ الْکُتُبُ یَمِیناً وَ شِمَالًا وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِیزَان، هر کس مرا زیارت کند روز قیامت در سه جا نزد او خواهم آمد تا از ترس های آن سه جا رهایش سازم: ۱- هنگام پخش شدن نامه اعمال به دست راست یا چپ، ۲- و نزد صراط، ۳- و نزد میزان
▫️امام رضا(ع) در زمان حیات مبارک خویش کانون مهر و عاطفه نسبت به مردم و مظهر عشق و محبت نسبت به آنها بودند و این مهربانی در تک تک زوایای زندگی و برخورد ایشان با آحاد مردم جامعه آن روز به روشنی مشهود است به عنوان نمونه:
◼️«ابراهیم بن عباس» نقل میکند: هرگز ندیدم که حضرت رضا (علیهالسلام) کسی را با سخن خود بیازارد، ندیدم سخن کسی را قطع کند، میگذاشت تا حرف او تمام شود؛ هرگز کسی را که قدرت برآوردن حاجت او را داشت رد نمیکرد؛ هرگز نزد کسی پای خود را دراز نمیکرد، و تکیه نمیزد، و هرگز ندیدم سخن درشتی به خادمان خود بگوید، هرگز ندیدم که آب دهان خود را بر زمین بیاندازد و همین طور هرگز ندیدم که با صدای بلند قهقه کند و بخندد بلکه همیشه تبسم میکرد. زمانی که به خانه میرفت و سفره میانداختند تمام خدمتگزاران، حتی دربانها را نیز بر سر آن سفره مینشاند.
#همه_خادم_الرضاییم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
⚫️🔘⚫️🔘⚫️
زائری بارانی ام، آقا به دادم میرسی؟
بی پناهم،خسته ام،تنها، به دادم میرسی؟
گر چه آهو نیستم اما پر از دلتنگی ام
ضامن چشمان آهوها به دادم میرسی؟
▪️سالروز شهادت هشتمین ستاره سپهر سروری و سیادت، حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) تسلیت باد.▪️
#همه_خادم_الرضاییم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚✨📚✨📚
💢 #حدیث
✅پرسش: آیا این حدیث که گناهان آینده زوار امام رضا (ع) بخشیده میشود صحیح است؟
✍️پاسخ: درخصوص زیارت امام حسین (ع) و نیز زیارت امام رضا (ع) در روایات داریم که گناهان گذشته و آینده زائر بخشیده می شود؛ البته روایات متعددی در این موضوع وجود دارد و چون یک تک روایت نیستند و چند روایت هستند، نمی توان با صرف ضعف سند، آن ها را کنار گذاشت و کلا نامعتبر دانست. اما برای روشن شدن منظور و مراد این روایات، چند نکته عرض می شود:
1️⃣ قطعا این روایات نمی خواهند مجوز و تشویقی برای انجام گناه در آینده باشند.
2️⃣برخی گناهان از روی عمد و آگاهی هستند و تکرار می شوند ولی برخی گناهان از روی غفلت و لحظه ای هستند؛ این روایات می گویند آن گناهانی که از روی غفلت و لحظه ای بوده است، بخشیده می شوند.
3️⃣هر گناهی قابل بخشش نیست، مثلا گناه شرک، کفر، و...؛ لذا مراد این روایات، هر گناهی نیست.
4️⃣ شاید هم مراد روایات این است که برکت این زیارت ها این است که زائر، در ترک معاصی و نیز انجام توبه، توفیق بیشتری پیدا می کند.
5️⃣ این روایات شامل همه افراد نیست بلکه افرادی مراد است که از مراتب بالای تقوا برخوردار هستند و همیشه سعی در رعایت پاکی و تقوا دارند، لذا اگر لغزشی از روی غفلت و جهالت داشتند، خداوند به برکت این زیارت، آن را می بخشد؛ کما این که در روایت هم می گوید کسی که امام را با معرفت و شناخت کامل (حق امام، جایگاه امام و شناخت ولایت امام) زیارت کند؛ پس هر کسی مراد نیست.
6️⃣ممکن است مراد از «ما تقدم» و «ما تأخر»، گناهان گذشته و گناهان آینده نباشد بلکه مراد «ما تأخر» آخرین گناهان باشد، یعنی گناهان قدیمی و آخرین گناهانی هم که مرتکب شده بخشیده می شود.
💠بنابر این: منظور این نیست که انسان با یک زیارت یا یک عمل خاص، می تواند آزادانه هر گناهی را مرتکب شود. از طرفی بخشش گناه، بدون قید و شرط نیست؛ این شرائط از انسان های مؤمن و پرهیزکار که همیشه سعی در رعایت تقوا داشته اند، بر می آید. این روایات ناظر به هر گناهی نیستند، بلکه گناهانی که از روی غفلت و جهالت و لحظه ای سر زده اند، نه گناهانی که با توجه و از روی عمد و آگاهی تکرار شده است.
#همه_خادم_الرضاییم
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
⚫️🔘⚫️🔘⚫️
💢 #تاریخی
✅پرسش:امام رضا(ع) به اباصلت فرمودند: «فرش حجره را جمع کن زیرا میخواهم مثل جد غریبم، غریبانه جان دهم». آیا این روضه دارای سند میباشد؟
✍️پاسخ: آنچه در منابع حدیثی و تاریخی درباره کیفیت شهادت امام رضا(ع) آمده این است که، اباصلت میگوید: «امام عبایش را بر سرافکند و از نزد مأمون بیرون آمد. [طبق دستور قبلی حضرتشان] با ایشان سخن نگفتم تا اینکه به خانه رسید و دستور داد که درهاى خانه را قفل کنند. سپس بر بستر خود خوابید. اباصلت گوید: مدتی در حیاط منزل با غم و اندوه سپری میکردم که دیدم جوان خوشرویی که شباهت زیادی با امام داشت وارد منزل شد. به طرف او رفتم و گفتم: درِ خانه بسته بود از کجا وارد شدى؟ فرمود: کسى که مرا در این لحظه از مدینه به اینجا رسانده، توانایی این را دارد که مرا از در بسته وارد کند. پرسیدم: شما که هستید؟ فرمود: اى اباصلت من حجت خداوند بر تو، محمد بن على(امام جواد) هستم. سپس به طرف پدر بزرگوارش رفته و به من هم فرمود که همراهش بروم. امام رضا(ع) هنگامی که فرزندش را دید، او را به سینه چسباند و پیشانیش را بوسید … ».
همانطور که مشاهده میشود، آنچه در پرسش آمده در این نقل دیده نمیشود، اما شاید بتوان آنرا برداشتی ذوقی از دستور امام به قفل کردن درها دانست.
#همه_خادم_الرضاییم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚✨📚✨📚
💢 #حدیث
✅پرسش: آیا مژدهی پایان صفر به حضرت رسول اکرم(ص) و دقالباب مساجد؛ دلیل روائی دارد؟
✍️پاسخ: یکی از خرافات و شایعاتی که در پایان ماه صفر در برخی نقاط کشورمان رونق گرفته، «مژدهی پایان صفر به حضرت رسول اکرم(ص)» و«دقالباب کردن 7 مسجد» و «روشن کردن شمع پشت در 7 مسجد» بعد از نماز مغرب آخرین شب صفر و قبل از اولین اذان صبح ماه ربیعالاول است.که عده ای ناآگاه این عبارت روائی «فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» را مستمسک عمل خرافی خود گرفته اند درحالی که اگر این روایت صحیح هم باشد لکن معنا و دلالت آن مطلب دیگری را افاده میکند.
🔸هدف از روایت، تضمین یا بشارت بر بهشت در مقابل خبر خروج از ماه نیست، بلکه این گفتوگو نشانهای برای معرفی شخصیت صحابی ارجمند رسولخدا(ص)، ابوذر غفاری است.
🔹روایت وارده چنین است:
🔸«از ابن عباس نقل شده که گفت روزی پیامبر (ص) به همراه تعدادی از اصحابشان در مسجد قبا نشسته بودند،رسول خدا (ص) فرمود: اولین کسی که الان بر شما وارد میشود، مردی از اهالی بهشت است،[مردم عوام گمان کردند که این ورود به مسجد سبب بهشتی شدن است، لذا] برخی از اصحاب تا این سخن را شنیدند، برخاسته و از مسجد خارج شدند، تا دوباره وارد شده و اولین کسی باشند که بهشت بر او واجب میشود،پیامبر (ص) متوجه شده، و به بقیه اصحاب که نزد ایشان بودند، فرمودند: اکنون جماعتی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر، بر شما وارد میشوند، (ولی از میان آنها) کسی که پایان یافتن ماه آذار (نام یکی از ماههای رومی معادل ماه خرداد و در آن زمان معادل ماه صفر) را بر من بشارت بدهد، اهل بهشت است، آن جماعت برگشتند و وارد شدند و ابوذر رضی الله عنه نیز همراهشان بود، پیامبر به آنها فرمود: ما در کدامیک از ماههای رومی هستیم؟ابوذر گفت: یا رسول الله! ماه آذار به پایان رسیده است. پیامبر فرمود: ای اباذر! من این مسأله را میدانستم ولی دوست داشتم قوم من بدانند که تو مردی از اهالی بهشتی، و چطور اینگونه نباشد، در حالی که تو بعد از من به دلیل محبتت به اهل بیتم، از حرم من طرد (تبعید) میشوی، تنها زندگی میکنی و تنها میمیری، و قومی که امر کفن و دفن تو را انجام میدهند، به واسطهی تو خوشبخت میشوند، آنها دوستان من در بهشتی هستند که به پرهیزگاران وعده داده شده است.» (علل الشرایع شیخ صدوق ج 1 / ص 175)
🔹چنانچه مشخص است ، این روایت در مقام بیان جایگاه و منزلت این صحابی خستگیناپذیر است و خبردادن از پایان یک ماه فقط نشانهای است تا دیگران بفهمند او اهل بهشت است، نه به سبب یک بشارت ساده، بلکه به خاطر ایستادگی بر مودت اهل بیت پیامبر(ص) و موضوع اصلاً ماه صفر نبوده، بلکه ماه رومی آذار بوده است.
🔸این رفتارها که بیشتر تقلید از فرهنگ و رسوم کلیسایی میباشد، نه تنها در اسلام و بالتبع عقلانیت جایی ندارد و خرافه است، بلکه موجب وهن (اهانت) اسلام نیز میشود و به همین دلیل شاهد ترویج آن از سوی کسانی هستیم که گرایش و تقید خاصی هم به اسلام ندارند. لذا مردم مسلمان، مسئولین مساجد و هم چنین دوایر ذیربط باید به شدت این گونه خرافات را تکذیب کرده و اجازه انجام و رواجش را ندهند.
#همه_خادم_الرضاییم
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍 🔎📖🔍
💢 #مهدویت
#اعتقادی
✅پرسش: آیا آخر الزمان نزدیک است و ویروس کرونا نشانه هایی از همین اتفاق است ؟
✍️پاسخ: «آخرالزمان» در یک معنا، بخش پایانی از دوران نبوت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله است که به ظهور امام مهدی علیه السلام ختم می شود. دورانی که در جهان تحولات بسیاری رقم می خورد؛ دورانی که با فتنه ها، آشوب ها، و بحران های مختلف و افزایش ظلم و ستم همراه است و حوادث طبیعی و رویدادهای خارق العاده در عرصه طبیعت رخ می دهد و در نهایت به دوران ظهور امام مهدی علیه السلام و گسترش عدالت و قسط در سراسر جهان ختم می شود.
🔸در روایات نشانه های زیادی درباره آخرالزمان اشاره شده است. فقط در یک روایت که از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده، ۱۲۵ نشانه برای دوران آخرالزمان آورده شده است، اما بر اساس روایات، تنها پنج مورد آن ها نشانه حتمی است و باقی نشانه ها غیرحتمی است. علائم غیر حتمی، قطعی نیستند و ممکن است قبل از ظهور، اتفاق بیفتد و ممکن است که اتفاق نیفتد و امام زمان علیه السلام ظهور کنند.
🔹اما آنچه که مهم است، اینکه نخست، به نشانه های حتمی توجه کنیم و آن ها را به خوبی بشناسیم و دوم اینکه به تکالیف و وظایف شرعی خود، آن چنان که شایسته است، عمل نماییم . اما در ارتباط با بیماری کرونا، در روایات به شیوع بیماری هایی پیش از ظهور امام عصر علیه السلام اشاره شده است؛ اما آیا کرونا همان بیماری است که در روایت آمده است؟ نمی دانیم و نمی توانیم با قاطعیت مطرح کنیم که آیا بیماری کرونا همان بیماری است که گفته اند و قرار است به ظهور امام عصر علیه السلام منتهی شود یا خیر؟ چون در دوره های قبل هم مشابه این بیماری با تلفات فراوان اتفاق افتاده است، امروز با این پدیده مواجه هستیم و ممکن است در ادوار دیگر نیز این نوع بیماری ها در جهان اتفاق بیفتد و حتی تلفات بیشتری بگیرد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞
💢 #مشاوره
✅ مهارتهای زوجین در زندگی مشترک
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
🔎📖🔍 🔎📖🔍
💢 #اعتقادی
✅پرسش: من شنیدم تا لحظهای که حضرت عزرائیل جان مان را بگیرد میتوانیم توبه کنیم. حالا اگر کسی گناه کار باشد و دم مرگش توبه کند چی؟ همه گناهانش بخشیده و وارد بهشت میشود؟
✍️پاسخ:از آیات قرآن و روایات معصومین(علیهم السلام) استفاده میشود که توبه پیش از فرارسیدن مرگ، پذیرفته میشود. ولی به هنگام دیدن نشانههای مرگ، توبه پذیرفته نیست. قرآن مجید میفرماید: «لَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئاتِ حَتَّى إِذا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ إِنِّي تُبْتُ الْآن»؛ توبه كسانى كه گناه مىكنند، تا وقتى كه مرگ يكى از ايشان در رسد، مىگويد: «اكنون توبه كردم»، پذيرفته نيست.
🔸داستان فرعون و ایمان آوردن او نیز اشاره به همین مسئله دارد. لحظهای که امواج دریا فرعون را به کام خود کشید گفت: به خدایی که بنیاسرائیل به او ایمان آوردهاند ایمان آوردم و من از تسلیم شدگان هستم. ولی خطابی به جز رد قهرآمیز حق نشنید، آن جا که به او گفته شد: آیا اکنون توبه میکنی، در حالی که قبلاً گناه میکردی و از مفسدان بودی؟!
🔹دلیل عدم پذیرش توبه در هنگام دیدن مرگ آن است که چنین توبه ای نوعی پشیمانی ناخواسته است که گناهکار به خاطر مشاهده کیفر الهی به آن روی میآورد و حالتی است که از بیرون بر او تحمیل شدهاست و هیچ ارتباطی به انقلاب درونی ندارد و هرگز نمیتوان آن را مایه طهارت نفس و پاکی روح دانست.
🔸استاد مطهری میگوید: «آدمی که در قعر دریا، آب تمام اطرافش را گرفته و به هر طرف که نگاه میکند آب میبیند و در این حال اظهار توبه میکند، وجدانش منقلب نشدهاست، فطرتش زنده نشده است ... چون خودش را مضطر و بیچاره میبیند از روی اضطرار، اظهار تسلیم میکند، لذا به او میگویند: چرا یک ساعت پیش که آزاد بودی، این حرف را نزدی؟ اگر یک ساعت پیش در حالی که آزاد بودی، این حرف را میزدی، معلوم بود که در درون تو انقلاب مقدس پیدا شده اما حالا که این حرف را میزنی، این انقلاب مقدس نیست، اضطرار و بیچارگی است».
💠بنابراین عدم پذیرش توبه از جانب خداوند در لحظه مرگ، از روی بخل نیست، بلکه به دلیل عدم صداقت در توبه انسان است. اما کسی که هنوز مرگ را به عینه مشاهده نکرده و توبه کاملی کند توبه اش پذیرفته می شود، حتی اگر یک لحظه بعد از آن از دنیا برود. البته این مسئله به هیچ وجه نباید باعث شود فرد نسبت به گناه جرأت پیدا کند و یا در انجام توبه تاخیر بیندازد. چرا که هیچ کس از لحظه مرگ خود مطلع نیست. به علاوه اینکه غرق شدن در گناه و اصرار در آن توفیق توبه را از انسان می گیرد و ممکن است چنین افرادی هیچ گاه موفق به توبه نشوند. ضمن اینکه توبه از برخی گناهان نیازمند جبران عملی است و ممکن است زمان زیادی را به خود اختصاص دهد و در آخر عمر این فرصت مهیا نشود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💞✍️💞✍️💞
💢 #مشاوره
✅ مهارتهای زوجین در زندگی مشترک
این مطلب را برای حداقل "یک نفر" ارسال نمایید و در ثواب نشر آن ، شریک باشید.
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
💧☀️💧☀️💧
#اخلاقی
✅پرسش:آیا درست است که حق الناس و حرامخواری جلوی استجابت دعا را میگیرد؟
✍️پاسخ: امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: هر یك از شما كه میخواهد دعایش مستجاب شود درآمد خود را پاك كند و حقّ مردم را بپردازد. دعای هیچ بندهای كه مال حرامی در شكمش باشد یا مظلمه كسی به گردنش باشد به درگاه خدا بالا نمیرود.»
🔹لقمه حرام و در آمد آمیخته به حرام تأثیر منفی زیادی در زندگی انسان دارد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «نماز کسی که لقمهای حرام بخورد تا چهل روز پذیرفته نیست، تا چهل روز هیچ دعایی هم از او مستجاب نمیشود.»
🔸یعنی با اینکه باید نماز بخواند و اگر نخواند گناه کبیرۀ نماز نخواندن هم به دوشش اضافه میشود ولی روحش به خاطر حرام خوردن به قدری آلوده شده که نه نماز او شایستگی پذیرش در درگاه الهی را دارد و نه دعای او در درگاه الهی پذیرفته است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: آیا دیدن عکس بی حجابی دوران کودکی خانمی که الآن بزرگ شده توسط نامحرم گناه دارد؟ یعنی آیا جایز است خانمی عکس دوران کودکی (زیر 9سال) خود را قاب کرده و در منزلش قرار دهد و یا به کسی دهد؟
✍️پاسخ: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
🔹حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی): اگر مفسده نداشته باشد اشکال ندارد.
🔸حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اگر عکس بخاطر تغییر پیدا کردن چهره زن بعد از بلوغ با وی مطابقت نداشته باشد فی نفسه جایز است. ولی اگر مطابق او باشد بنابر احتیاط ترک شود. بله نگاه کردن به صورت و دستها تا مچ در عکس فی نفسه مانعی ندارد.
🔹حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): عکس کودکی مانعی ندارد مگر اینکه منشا فسادی شود.
🔸حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): نگاه کردن به آن در صورتیکه بدون شهوت باشد مانعی ندارد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚✨📚✨📚
💢 #حدیث
✅پرسش: چرا در احادیث مختلف برتریت عمل یا با فضیلت ترین عمل این مقدار متفاوت نقل میشودمثلا نماز یا تفکر یا....؟
✍️پاسخ: شناخت کلام معصومین علیهم نیاز به دقت زیاد و ممارست خاصی دارد به همین دلیل است که معصومین علیهم السلام عموم مردم را به فقها و علما ارجاع داده اند اینگونه احادیث که بیان برتر بودن برخی از اعمال و افضلیت است بر دو نوع می باشد یک نوع بیان جزء از مجموعه است . یعنی مجموعه ای از اعمال برترین اعمال و افضل هستند و در هر حدیثی قسمتی و جزئی است این اعمال بیان شده است ( مثلا در مجموع بیست عمل برتر از همه اعمال است و همه آنها در یک حدیث وارد نشده و به مناسب های مختلف و به اقتضای شرایط جزء جزء و یکی یکی بیان شده است)
🔹 نوع دیگر به تناسب آثار است . یعنی هر عملی آثار مخصوص دارد و برخی از اعمال در نتیجه و اثر خاص برتر از دیگران می باشد مثلا همه اعمال نیک باعث قرب انسان به خداوند هستند ولی دارای اثرات دیگری هم هستند و این اثرات با یکدیگر متفاوت است مثلا صدقه باعث دوری بلا می شود و برترین اعمال در این موضوع می باشد یا مثلا صله رحم باعث افزایش عمر می شود و هیچ عمل دیگری این مقدار اثر در این موضوع ندارد لذا به عنوان افضل بیان می شود .
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
📞 پاسخگویی تلفنی : 096400
🌎 پاسخگویی به سوالات دینی :
اپلکیشنپاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا
وبپاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام
•┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈•
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی