👇👇👇
♨️سوال:
🔰در زيارت عاشورا مي خوانيم: (اللهم العن بني اميه قاطبه) در اينجا لعن شامل معاويه دوم که پسر يزيد است هم شامل مي شود؟
✍️پاسخ:
✅قطعا این لعن ها شامل افراد مومن نمی باشد و افراد مومن به صورت تخصصا خارج از این لعن ها می باشند ولی آنقدر تعداد این افراد کم است که گویا تمام بنی امیه غیر مومن و فاسق و فاجر بوده اند.
هرچند وضعیت معاویه بن یزید خیلی معلوم نیست ولی در میان بنی امیه هم چند نفر انسان شایسته و مومن بوده اند که حتی مورد تمجید اهل بیت علیهم السلام بوده اند.
فردی از بنیامیه به نام سعد بن عبدالملک که از اولاد مروان بود و امام باقر ـ علیهالسلام ـ به او لقب سعدالخیر دادند، روزی خدمت آن حضرت وارد شد؛
درحالیکه همچون زنی که فرزند از دست داده گریه میکرد، حضرت از او علت گریه را جویا شدند؛ پاسخ داد: چگونه گریه نکنم و حال اینکه من از شجره ملعونه هستم؛ حضرت به او فرمودند: تو از بنیامیه نیستی، تو از ما هستی؛ تو مگر قرآن نخواندی که این آیه شریفه را از قول حضرت ابراهیم حکایت میکند: «فمن تبعنی فانه منی». 1آنکه از من پیروی کند از من است.2
اغلب بنیامیه بهخاطر اینکه در تضاد با حق بودند، مورد لعن واقع شدهاند نه از آن جهت که از اولاد و فرزندان امیه بودند و این قطعی است که اگر کسی از بنیهاشم باشد و در مسیر مخالفت با ذات ربوبی قدم بردارد، مورد نص الهی قرار میگیرد؛ همانند ابولهب که سوره مسد در شأن او نازل شده است و این قانون اختصاص به زمان گذشته ندارد و در تمام زمانها جاری است.
قضیه برخورد حضرت رضا ـ علیهالسلام ـ با برادرشان زید بن موسی بن جعفر معروف است که خدمت آن حضرت رسید؛ سلام کرد، حضرت جواب سلام او را ندادند، عرض کرد: من پسر پدرتان هستم، چرا جواب سلام مرا نمیدهید؟ حضرت پاسخ دادند: تا زمانی برادر من هستی که اطاعت الهی داشته باشی و چون عصیان الهی کردی، دیگر بین من و تو برادری نخواهد بود3
1- ابراهیم(۱۴)،آیه ۳۶.
2. مفید، اختصاص، تحقیق علیاکبر غفاری، بیروت، مؤسسه الاعلمی، ۱۴۰۲، ص ۸۵.
3- مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، چاپ بیروت، ج ۴۹، ص ۲۲۱.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#قرآن_حدیث
✅پرسش:
شوهرم چشم چرونه .بارها هم خيانت کرده .چه کار کنم؟
🌺پاسخ:
رفتار هر انسانى متأثر از ويژگىهاى شخصيتى او است، اگر روح تقوا بر شخصيت فردى حاكم باشد، رفتار او نيز رنگ معنوى اخلاقى دارد و نگاه كردن از اين قاعده مستثنا نيست بنابراين كنترل چشم تابعى از روح تقوا است كه اگر در آدمى پديدار شد، به تبع آن كنترل چشم نيز به دنبال آن خواهد آمد.
🍀راهى كه گناه نكردن را در طول زندگى تضمين كند، براى افراد عادى بشر سهل نيست؛ زيرا انسان موجودى مختار و داراى تمايلات گوناگون است. در عين حال با عزمى آهنين و مبارزهاى دائمى و تدريجى با نفس، مىتوان به چنين جايگاه رفيعى دست يافت. شرايط محيطي نيز تأثير زيادي در رفتارهاي انساني دارد. قطعا حضور همسر شما در كشوري اسلامي با ظاهري مقيدتر به آموزههاي دين، رفتاري متفاوت از آنچه در كشور غير اسلامي است را درپي دارد.
🔹اين نكته اساسي را بايد در نظر داشته باشيد كه با اين فرض كه نگاه او، شهوت آلود باشد (كه اين مطلب براي شما هم ثابت نيست) شما در جايگاه آمر به معروف و ناهي از منكر هستيد؛ نه كسي كه بخاطر گناه ديگري، سوهاني باشد براي از بين بردن توان روحي و جسمي خود و طرف مقابل.
📌نهي از منكر نيز داري مراحل خاص خود است كه قطعا شما فراتر از آن، وظيفهاي نخواهيد داشت. شما ابراز ناخشنودي خود را از اين امر هم با ناراحتي و هم با تذكرات رفتاري و كلامي ابراز داشتهايد. حق برخورد فيزيكي هم نداريد. پس بايد چه كنيد:
1. هرگز در اين مورد در مقابل ديگران با او صحبت نكنيد و تذكر ندهيد.
2. اين مطلب را با نزديكان خود درميان نگذاريد، مگر افراد رازداري و آگاهي كه بتوانند روي همسر شما تاثير داشته باشند و او را از اين رفتار بازدارند؛ آنهم بصورتي كه نفهمد شما با نفر سوم صحبت كردهايد.
3. وظايف خود را به عنوان همسر به خوبي انجام دهيد.
4. رابطه عاطفي خود را با همسرتان گسترش دهيد. (در صورت ابراز تمايل در مكاتبات بعدي، آنها را تقديم نگاهتان خواهيم نمود)
5. به ظاهر خود در خانه و هنگام حضور او برسيد. آنگونه آرايش كنيد و لباس بپوشيد كه او دوست دارد.
6. به بهانههاي مختلف او را از ديدن فيلمهاي مذكور بازداريد؛ مثلا به ديدار دوستان مورد اعتماد برويد، فيلم مناسبي تهيه كنيد و با هم ببينيد و ...
7. در موقعيتهاي مناسب عاطفي، با لحني آرام به او تذكر دهيد و هرگز در اين مورد با او مشاجره نكنيد.
8. احتمالا مجالسي مذهبي هم وجود دارد كه بتوانيد در انها حضور يابيد. اگر همسرتان امتناع مي نمايد ميتوانيد از مسوولين چنين مجالسي بخواهيد كه به بهانه كمك در موقعيتي كه همسرتان در آن تبحر دارد يا علاقمند است، او را به چنين محافلي بكشانند.
9. او را تشويق به مطالعه پيوسته در عوالم پس از مرگ و احوال برزح و قيامت نماييد.
10. او را به انجام فرايض ديني (بويژه نماز) ترغيب نماييد.
11. سعي كنيد ارتباط جنسي خود را متنوع و بيشتر نماييد.
12. خود شما نيز مواقب ارتباطات كلامي و بصري خود در مقابل نامحرم باشيد تا بهانهاي براي او نباشد.
13. نصب تصاوير معنوي در خانه نيز (در صورتي كه به تنش با او نميانجامد) مفيد است.
14. در روايتى از امام عسكرى(ع) آمده است: «برگرداندن صاحب عادت از عادتش مانند معجزه است». بحارالانوار، ج14، ص 38. پس صبور باشيد و در اين راه از توكل به خدا و توسل به ائمه (عليهم السلام) غافل نشويد.
👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
بر شادی پیغمبر و زهرا صلوات
بر آینه ی علی اعلی صلوات
هم مولد اصغر است و هم روز جواد
بر کرب و بلا و طوس یکجا صلوات
🌺🌸میلاد امام جواد و حضرت علی اصغر علیهم السلام مبارک باد.
روش بر خورد با افراد کینه اي👌
✅پرسش:
روش برخورد با افراد کينه اي چگونه است؟
✍️پاسخ:
✅در مقابل فردی که کینهی شما را بهدل گرفته است، این راهکارها را امتحان کنید:
۱. 📌عذرخواهی کنید
اگر واقعا کار اشتباهی کردهاید، مسئولیت آن را بهعهده بگیرید: اعتراف کنید اشتباه کردهاید، و برای جبران آن هر کاری میتوانید، بکنید. اگر فکر نمیکنید کار اشتباهی انجام داده باشید اما میدانید طرف مقابلتان اینطور فکر میکند، بگذارید بداند که متوجه دیدگاه متفاوتش هستید و البته از عمد باعث ایجاد مشکل موردنظر نشدهاید. اجازه دهید طرف مقابل بداند که از وضعیت پیشآمده متأسفید، حتی اگر فکر میکنید خطایی از شما سر نزده است.
۲. 📌بپرسید برای بهترکردن اوضاع، چه کاری میتوانید بکنید
🌸گاهی اوقات نیات خوب شما بههمراه عذرخواهی، کافی خواهد بود، اما خودتان را آماده کنید؛ ممکن است دوستتان، حتی پس از عذرخواهی، از اشتباهتان چشمپوشی نکند و راهی برای بدترکردن اوضاع پیدا کند.
۳. 📌بپذیرید اگرچه کار اشتباهی کردهاید، احتمالا اوضاع آنقدر که فرد کینه ای وانمود میکند، مطلقا سیاهوسفید نیست. این چیزی نیست که بخواهید به طرف مقابلتان بگویید، اما حداقل میتواند به شما کمک کند، دیدگاه واقعبینانهتری دربارهی رفتارتان داشته باشید.
۴. 📌بهتر است بهیاد داشته باشید کینه ای شدن آن فرد، احتمالا دلایل بسیاری دارد.
🔘شاید اطرافیانش دائما از او انتقاد میکردهاند و او همچنان سعی دارد در برابر آن درد از خودش محافظت کند. شاید هم خواهر یا برادر کوچکترش هیچگاه سرزنش نمیشدهاند، درحالیکه او همیشه بهخاطر هرگونه سرپیچی از قوانین خانواده، مجازات میشده است. حتی بدتر از همه، شاید او را بهیاد خواهر یا برادر کوچکترش میاندازید و به همین خاطر، شما را مجازات میکند.
۵. 📌بعد از عذرخواهی و دلیلآوردن برای دفاع از خودتان، مسئله را رها کنید.
☘اگر دائما تلاش کنید دیدگاهتان درمورد آن مسئله، مورد تأیید طرف مقابل قرار بگیرد، حس کینه را در او تقویت خواهید کرد. فرد کینه ای در بسیاری از موارد، درنهایت دست از کینهجویی برمیدارد.
🌱گاهی اوقات این تغییرِ موضع با تغییر برخورد شما، سریعتر اتفاق میافتد. سعی کنید وانمود کنید از عصبانیت آن شخص اصلا نگران نیستید و ببینید چه اتفاقی میافتد. درمانگرانِ شناختیرفتاری بر این باورند که گاهی اوقات میتوانیم با وانمودکردن به درستی چیزی، وضعیت را تغییر دهیم.
۶. 📌برخی مواقع ممکن است مجبور باشید از امیدواری برای تغییردادن شرایط دست بردارید
🌺وقتی این اتفاق میافتد، ممکن است زمان ترک کار، قطع رفاقت یا حتی بههمزدن رابطه باشد. سعی کنید بهخاطر داشته باشید حتی اگر کینه، شخصی بهنظر برسد، اما فقط به شما مربوط نمیشود؛ چیزی در ذهن طرف مقابل وجود دارد که از آن اطلاعی ندارید و اصلا ارتباطی با شما ندارد. درنهایت، کینه به مشکلات شخص کینه ای برمیگردد، نه فردی که هدف کینهتوزی قرار میگیرد.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#مشاوره
👇👇👇
♨️سوال:
🔰علت ترس از مرگ چیست؟ اصلا چرا باید از مرگ بترسیم؟
✍️پاسخ:
✅عمدهترین عوامل ترس و نگرانی غیرطبیعی از مرگ عبارتاند از:
1. ناآگاهی از حقیقت مرگ:
امام هادی علیهالسلام، به یکی از یاران خویش که در بستر بیماری بود و از ترس مرگ بیتابی کرده و میگریست، فرمود: «یا عبدالله تخاف من الموت لانک لاتعرفه»؛ «ای بنده خدا، تو از مرگ میترسی به دلیل آنکه حقیقت آن را نمیشناسی». (1)
اگر انسان، مرگ را نابودی و فنا تفسیر نکرده بلکه انتقال از سرای فانی به سرای باقی بداند، از مرگ هراسی به دل راه نمیدهد.
2. دلبستگی شدید به دنیا:
انسانی که شیفتهی دنیا و غرق در مادیات شده است؛ برای بهرهمند شدن هرچه بیشتر از لذایذ دنیوی، به دنبال زندگی ابدی در این دنیاست و همواره از فرارسیدن مرگ خویش در نگرانی و اضطراب به سر می¬برد، زیرا چنین میپندارد که مرگ پایانبخش تمام لذتها و کامیابیهای اوست و او را از علایق و دلبستگیهایش، برای همیشه جدا میسازد.
امام علی علیهالسلام با گذرا خواندن دنیا و جاودان خواندن آخرت، در همه انسانها این انگیزه را ایجاد میکند که به دنیای زودگذر دل نبندند.
میفرمایند: «ایها الناس انما الدنیا دار مجاز و الآخرة دار قرار»؛ «ای مردم، دنیا سرای گذرا و آخرت خانه جاودان است». (2)
3. ترس از حسابرسی اعمال:
قرآن کریم میفرماید: «وَ لا یَتَمَنَّوْنَهُ أَبَداً بِما قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِین»؛ «ولی آنها هرگز تمنای مرگ نمیکنند به خاطر اعمالی که از پیش فرستادهاند و خداوند ظالمان را بهخوبی میشناسد». (3)
اسلام عزیز، برای خنثی کردن این عامل، همواره بر گشودگی در توبه و بخشندگی و توبه پذیری خداوند تأکید میکند.
پینوشتها:
1. معاني الأخبار، النص، ص: 290
2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 320
3. جمعه/7
👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰در قرآن هدف خلقت عبادت بيان شده اولا خدا چه نيازي به عبادت داشته که اين همه انسان خلق کرده در حاليکه ميتونست فرشته خلق کنه؟
🔰ثانيا وقتي خدا نيازي به عبادت نداره پس چرا ما رو خلق کرده اگه نخوايم رشد کنيم و به کمال برسيم چي؟
✍️پاسخ:
✅براي درك حقيقت هدف خداوند تذكر اين نكته ضروري است كه ما دو هدف داريم: يکي هدف فعل و ديگري هدف فاعل. بين اين دو تفاوت وجود دارد. به اين مثال توجه نماييد:
صنعتگري موتوري را مي سازد که قادر به حرکت با سرعت 800 کيلومتر در ساعت است. هدف اين موتور که فعل صنعتگر است، رسيدن به سرعت مورد نظر است. اما هدف اصلي سازنده موتور، نشان دادن توانمندي خود يا رسيدن به شهرت و مانند آن است.
با اين توضيح بايد گفت که فارغ از هدف خداوند در خلقت عالم و اقتضاي ذات و صفاتش، اين عالم هم مسير و مقصدي را در پيش دارد که هدف آن به شمار مي رود.
اين هدف، تکامل انسان و رسيدن به غايت نهايي ذات انساني اوست.
در آيات قرآن هدف خلقت انسان را چند امر بيان مي فرمايد :
1- آزمايش « الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَکُمْ أَيُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ»
2- عبادت «ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون»
از اين امر مي توان نتيجه گرفت که غايت حکيمانه اي که خداوند در مسير خلقت عالم در نظر گرفته، تکامل انسان و رسيدن او به درجات والاي وجودي و در نهايت، بهره مندي او از اين کمالات و رشد و پيشرفت آدمي است.
انسان با شکوفا شدن استعداد هايش در مسير عبوديت و بندگي خدا به تکامل رسيده و امور رحمت عام و خاص خداي تعالي واقع مي شود.
پس هدف هر انسان در زندگي: سر بلند بيرون آمدن از آزمايش ها و سختي ها ، عبادت خدا و بندگي و عبودي خالصانه الله ، مورد رحمت الهي واقع شدن و رسيدن به مرتبه بالاي بهشت که همان قرب الهي است.
اگر خدا برای انسان عبادت کردن را واجب کرده است در همین مسیر است به این معنی که با عبادت استعداد های انسان در رسیدن به کمالات الهیه شکوفا شده و به مقام قرب و بندگی می رسند و هر چقدر عبادت و عبودیت کامل تر باشد اشتداد وجودی انسان و رسیدن به قرب الهی بیشتر خواهد بود.
رسیدن به کمال چیزی نیست که بخواهد و یا نخواهد بلکه هر موجودی کمال را طلب می کند و انسان بالفطره کمال طلب است.
عبادت ، امتحان و ... اهداف میانی خلقت وجود انسان است و با این دو انسان به آن هدف نهایی که همان رحمت و قرب است واصل می گردد پس اگر عبادتی هست امتحانی هست وسیله ای است برای رسیدن به این هدف نهایی که همان قرب الهی و رسیدن به رحمت واسعه الهی است.
👈 ارسال سوالات از طریق ربات زیر:
♨️ @pasokhgoo_ir_bot 👈
👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا به امام علي حيدر کرار ميگفتند و به چه معناست؟
✍️پاسخ:
✅از برخي متون ديني و تاريخي استفاده ميشود بعد از ولادت امام علي(ع) مادرش فاطمه بنت اسد نام حضرت را «حيدره» ( شير )به نام پدرش(اسد) ناميد. آن گاه پدر حضرت آن نام را عوض کرد و او را علي ناميد.
برخي گفتهاند: «حيدره» نامي است که قريش براي حضرت انتخاب کرده بودند،ولي قول نخست صحيحتر است،زيرا آن بزرگوار در جنگ خيبر هنگامي که «مرحب» به جنگ حضرت آمد و گفت: أنا الّذي سمّتني اُمّي مرحبا، پاسخ داد و گفت: «أنا الّذي سمّتني اُمّي حيدره؛ منم آن کسي که مادرم مرا حيدره نام نهاد».(۱)
کرار:
بسيار حمله برنده ،به تکرار هجوم برنده ،لقب علي (ع) ،وي بدون ترس به صف دشمن حمله مي کرد .
برگردنده، باز گردنده. حمله كننده پياپى. از القاب اميرالمؤمنين على (ع) است، كه حضرت در جنگ، بر صف دشمنان بارها حمله مى نمود و هيچ انديشه نمى كرد.(۲ )
امام علي (ع) انسان کاملي است که عالي ترين صفات انساني را دارا بود ،در ميدان عبادت عابد ترين افراد . هنگام عفو و گذشت، با گذشت ترين فرد ودر زمان سخن گفتن بهترين خطيب .در ميدان جنگ نيز بهترين رزمنده به حساب مي آمد .
پينوشت:
۱. الکامل في التاريخ ،ج ۲ ،ص۲۲۰ ،ابن اثير ،بيروت ،دار صادر ،۱۳۸۵ ؛
بحارالانوار ، ج ۳۹، ص ۱۴؛
زندگاني امير المؤمنين، ، ص ۲۹ ـ ۳۰؛
سيد هاشم رسولي محلاتي تهران ،دفتر نشر فرهنگ اسلامي. ۱۳۷۴ ،چاپ چهارم
۲ . معارف ومعاريف ،ج ۸ ، ص ، ۴۸۰ ،سيد مصطفي دشتي ،قم ، ۱۳۷۶ ،چاپ دوم
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا براي توبه کردن از گناهان گذشته ،نمازي هست ؟
✍️پاسخ:
✅توبه، احتیاج به نماز ندارد و همین که انسان، پشیمان بشود و حق الناس و حق الله را ادا کند، کفایت میکند. برای توبه ذکر «استغفر الله ربی و أتوب إلیه» کفایت میکند. از دعای توبه در صحیفه سجادیه استفاده شود.
🔹«علی بن موسی بن طاووس حلی» در فراز «وجدنا ذلك بخطّ الشيخ علي بن يحيى الخيّاط رحمه اللّه و غيره في كتب أصحابنا الإماميّة، و قد روينا عنه كلّما رواه، و خطّه عندنا بذلك في إجازة تاريخها شهر ربيع الأوّل سنة تسع و ستّمائة، فقال ما هذا لفظه: روى أحمد بن عبد اللّه، عن منصور بن عبد الحميد، عن أبي أمامة، عن انس بن مالك
قال: خرج رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله يوم الأحد في شهر ذي القعدة فقال: يا أيّها النّاس من كان منكم يريد التّوبة؟
قلنا: كلّنا نريد التوبة يا رسول اللّه، فقال عليه السلام: اغتسلوا و توضّئوا و صلّوا اربع ركعات و اقرءوا في كلّ ركعة فاتحة الكتاب مرّة و «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» ثلاث مرّات و المعوّذتين مرة، ثمّ استغفروا سبعين مرّة، ثمّ اختموا بلا حول و لا قوّة إلّا باللّه العلي العظيم، ثم قولوا: يا عَزِيزُ يا غَفَّارُ، اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ فَإِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ الَّا أنْتَ. ثم قال (عليه السلام): ما من عبد من أمّتي فعل هذا الّا نودي من السّماء:
يا عبد اللّه استأنف العمل فإنّك مقبول التّوبة مغفور الذنب، و ينادي ملك من تحت العرض: أيّها العبد بورك عليك و على أهلك و ذريتك، و ينادي مناد آخر: أيّها العبد ترضى خصماؤك يوم القيامة، و ينادي ملك آخر:
أيّها العبد تموت على الايمان و لا يسلب منك الدّين و يفسح في قبرك و ينوّر فيه، و ينادي مناد آخر: أيّها العبد يرضى أبواك و ان كانا ساخطين، و غفر لأبويك ذلك و لذرّيتك و أنت في سعة من الرّزق في الدنيا و الآخرة، و ينادي جبرئيل (عليه السلام): أنا الّذي آتيك مع ملك الموت ان يرفق بك و لا يخدشك اثر الموت، انّما تخرج الروح من جسدك سلا. قلنا: يا رسول اللّه لو انّ عبدا يقول في غير الشهر؟
فقال (عليه السلام): مثل ما وصفت، و انّما علّمني جبرئيل (عليه السلام) هذه الكلمات أيام أسري بي» (حلی، علی بن موسی بن طاووس، الإقبال بالأعمال الحسنة فیما یعمل مرة فی السنه، ج 2، ص 20 ـ 21)
✔یک شکل از نماز توبه را نقل نموده است. سند این مطلب، صحت کامل ندارد؛ ولی میتوان از باب قاعده تسامح در ادله سنن، بدان عمل نمود و اگر به قصد رجاء بدان عمل شود، مشکلی ندارد.
قبل از نماز غسل کرده و سپس وضو گرفته و چهار رکعت نماز خوانده میشود و در هر رکعت، سوره فاتحه یک بار و سوره توحید سه بار و سوره ناس یک بار و سوره فلق یک بار خوانده میشود.
🔸سپس بعد از نماز، 70 بار استغفار کرده و «لا حول و لا قوة إلا بالله العلی العظیم» گفته شده و بعد از آن، فراز «يا عَزِيزُ يا غَفَّارُ، اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ فَإِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ الَّا أنْتَ» خوانده میشود.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰جوانان مسلمان چگونه می توانند از زندگی حضرت زینب (س) الگو بگیرند؟
✍️پاسخ:
✅ در الگو قرار دادن شخصیتی در زندگی، و برای بهره گیری از صفات و ویژگی هایش، سه مسئله مورد توجه اساسی و محوری است:
۱. شخص الگو،
۲. الگو گیرنده (کسی که دنبال الگو و مقتدا است)،
۳. چیزهایی که باید الگو برداری شود.
جوانانی که می خواهند حضرت زینب (س) را الگوی خویش قرار دهند، ضروری است، ابتدا آن حضرت را بشناسند، از ویژ گی ها و خصایص اخلاقی و برنامه ها و اهدافی را که آن حضرت در زندگی به آنها اهتمام می ورزید، آگاهی پیدا کنند، سپس با شناخت کامل آنها را سر لوحه زندگی خویش قرار داده، تا بتوانند با تأسی و اقتدا به این بانوی قهرمان و نمونه، یک زندگی سالم و با سعادت داشته باشند.
برخی از مهم ترین خصایص و صفات بارز حضرت زینب (س) که برای تأسی و اقتدای جوانان ضروری است، از این قرار است:
۱. علم و دانش
۲. ایمان
۳. فهم بالای سیاسی و اجتماعی
۴. شناخت تام و کامل نسبت به اهداف نهضت حسینی و ارزش های معنوی این قیام
۵. اطاعت و پیروی از امام (ع)
۶. تقدیم فرزندان در راه نهضت حسینی
۷. حقیر و کوچک نمودن طاغوت ها
۸. صبر و مقاومت در برابر مشکلات و مصائب
۹. تبلیغ و روشنگری از قیام کربلا و تحکیم آن
بر جوانان مسلمان است، به این صفات حضرت؛ یعنی تحصیل علم، صبر، شجاعت، شناخت مسئولیت، تبلیغ دین، اطاعت و پیروی از امام و ... اقتدا کنند، تا آنان نیز در سایه الطاف الاهی بتوانند زندگی توأم با موفقیت و سعادت داشته باشند.
👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
سوال فوری و مهم
♨️سوال:
🔰سوالهای خود را چگونه به مرکز ملی پاسخگویی از طریق شبکه های پیام رسان ارسال کنم؟
✍️پاسخ: سلام
✅ارسال پرسش
در
1⃣ پیام رسان سروش از طریق آیدی
@pasokhgoo10
2⃣ پیام رسان گپ از طریق آیدی
@paskhgoo10
3⃣ پیام رسان آی گپ
@pasokhgoo10
4⃣ پیام رسان بله
@pasokhgoo10
5⃣ پیام رسان تلگرام
از طریق ربات پاسخگو :
@Pasokhgoo_ir_bot
و اگر ربات مشکل داشت
آیدی
@pasokhgoo8
این آیدیها و ربات واسطه است
سوال شما را به سامانه و کارشناسان ما میرساند، و وقتی توسط کارشناس پاسخ داده شد، دوباره پاسخ را به شما ارسال میکنند.
👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر هم امکان پذیر است:
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
کانال های مرکز ملی پاسخگویی در :
✅ سروش
http://sapp.ir/pasokhgoo1
✅ پیام رسان گپ
https://gap.im/pasokhgoo1
✅ پیام رسان بله
https://Bale.ai/invite/#/join/OWY4ZGUwYm
✅ آی گپ
https://iGap.net/pasokhgoo1
✅تلگرام
https://t.me/pasokhgoo1
✅ اینستاگرام
https://www.instagram.com/pasokhgoo_ir
✅ایتا
https://eitaa.com/pasokhgoo1
فعال است.
👇👇👇
♨️سوال:
🔰روز ذر یا عالم ذر چیست؟
✍️پاسخ:
✅درباره روز «ذر» يا عالم ذر لازم است به توضيحات زير توجه فرماييد:
خداى سبحان در قرآن کريم مىفرمايد: «...وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَهِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلِينَ...» (اعراف آيه 172.)
«به خاطر بياور زمانى را که پروردگارت از پشت فرزندان آدم «ذريّه» آنها را برگرفت، آنان را گواه بر خودشان گرفت و از آنها پرسيد: آيا من پروردگار شما نيستم؟ گفتند: آرى، ما گواهى داديم. اين براى آن است که در روز قيامت نگوييد: ما از اين مسئله (توحيد و معرفهاللَّه) غافل بوديم».
در توضيح و تبيين اين آيه روايات متعددى از پيامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) وارد شده است. از جمله امام باقر(ع) ضمن روايتى به زراره فرمود: «خداوند از پشت آدم، ذريهاش را تا قيامت برکشيد و آنان به صورت انبوه خارج شدند. آن گاه خداوند خود را به آنان شناساند و برايشان نماياند و اگر چنين نمىکرد، هيچ کس پروردگار خويش را نمىشناخت...» ( اصول کافى،ج3، ص 20)
اکنون سؤال مىشود که اين ظهور و بروز چگونه انجام گرفته و منظور از عالم ذر، ميثاق و يا عالم الست چيست؟
در اين رابطه ديدگاههاى مختلفى بين انديشمندان و متفکران دينى رخ نموده که اهم آنها عبارت است از:
1- پيمان در جهانى مرکب از جسم و روح؛
ارواح انسانها قبل از تعلّق به بدن، به ذرات ريزى تعلق گرفته است. آن ذرات با تعلق ارواح، زنده و آگاه شدند. پس از آن، خداوند بر ربوبيت خود پيمان گرفت و انسانها پس از پاسخ مثبت به نداى الهى به پشت آدم بازگشتند.
2- نظريه تمثيلى و فطريات؛
برخى برآنند که اين آيه از طريق تمثيل مىفهماند که خداوند، با دادن نعمتهاى بىشمار و اعطاى عقل به انسان، کاملاً به جا مىداند که در مقابلش خاکسارى و از او پيروى کند. انسان هم در ضمير خود، به اين خطاب مجازى خداوند، لبيک گفته و با وجدان خويش آن را پذيرفته است.
3- پيمان به زبان عقل و وحى؛
مراد از آيه، بيان واقعيت خارجى است و خداوند متعال به زبان عقل و وحى و با زبان انبيا، از انسان پيمان گرفته است؛
يعنى، در برابر درک عقلى و رسالت و وحى، از مردم پيمان گرفته است که معارف دين را بپذيرند.
4- پيمان در عالم ملکوت؛ .
5- پيمان فطرى؛
برخى مفاد آيه را حکايتى از فطرت آدمى دانستهاند؛ يعنى، او انسان در سرشت خويش، خداشناس و خداگراست. اين انگاره با نظريه تمثيل قرابت بسيارى دارد؛ چنان که گويى آيه شريفه بيانى تمثيلى از فطرت است.
#اعتقادی
✅پرسش:
منظور از تسليم در برابر خدا چيست؟
🌺پاسخ:
خداوند متعال ميفرمايد: وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ اْلإِسْلامِ دينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي اْلآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ. هر كس جز اسلام (و تسليم در برابر فرمان حق،) آييني براي خود انتخاب كند از او پذيرفته نخواهد شد و او در آخرت از زيانكاران است.(1)
🌸منظور از تسلیم، تسلیم در برابر اراده خداوند است. اراده خداوند شامل اراده تکوینی و اراده تشریعی میشود.
🌱اراده تکوینی یعنی خواست الهی نسبت به یک اتفاق که در عالم به وقوع می پیوندد. اراده تکوینی خداوند از مراد تخطی پذیر نیست. یعنی به محض اینکه خداوند به اراده تکوینی چیزی را بخواهد محقق میشود. إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُون. فرمان او چنين است كه هر گاه چيزى را اراده كند، تنها به آن مىگويد: «موجود باش!»، آن نيز بىدرنگ موجود مىشود!(2) تسلیم در برابر این اراده یعنی رضایت به قضا و قدر الهی که به ظهور فضیلت صبر و بردباری در سختی ها و مشکلات منتهی میشود.
🌸اراده تشریعی یعنی خواست خداوند که باید توسط انسان تحقق پیدا کند و از طریق اوامر و نواهی الهی به او میرسد.
👈تسلیم در برابر این اراده به معنای انجام واجبات و ترک محرمات است و به ظهور فضیلت اطاعت و رسیدن به مقام عبادت منتهی میشود.
..........................
(1) آل عمران، 85
(2) یس، 82
👈ارسال پرسش در پيام رسان هاي ايراني از طريق آیدی
@pasokhgoo10
و يا با شماره تلفن
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
♨️سوال:
✅خدا در قرآن ميفرمايد هرکس از ياد من روي گردان شود زندگي سختي خواهد داشت ولي آدمهايي رو ميبينيم که گناه مي کنند و غرق در نعمت هستند !!
✍️پاسخ:
(وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکاً وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمی)[1]؛ «و هر کس از یاد من روی گرداند، پس حتماً زندگی (سخت و) تنگی برای اوست؛ و او را روز رستاخیز نابینا گرد میآوریم»
درباره این که معیشت ضنک (تنگ) به چه مناست مفسران نظراتی مطرح کردهاند از جمله علامه طباطبایی میفرماید:
و🌱 اگر فرمود: کسی که از ذکر من اعراض کند «معیشتی ضنک» یعنی تنگ دارد، برای این است که کسی که خدا را فراموش کند، و با او قطع رابطه نماید، دیگر چیزی غیر دنیا نمیماند که وی به آن دل ببندد، و آن را مطلوب یگانه خود قرار دهد، در نتیجه همه کوششهای خود را منحصر در آن کند و فقط به اصلاح زندگی دنیایش بپردازد، و روز به روز آن را توسعه بیشتری داده، به تمتع از آن سرگرم شود، و این معیشت، او را آرام نمیکند، چه کم باشد و چه زیاد، برای اینکه هرچه از آن به دست آورد به آن حد قانع نگشته و به آن راضی نمیشود و دائماً چشم به اضافهتر از آن میدوزد، بدون اینکه این حرص و تشنگیش به جایی منتهی شود.
🔶پس چنین کسی دائماً در فقر و تنگی به سر میبرد و همیشه دلش علاقهمند به چیزی است که ندارد، صرف نظر از غم و اندوه و قلق و اضطراب و ترسی که از نزول آفات و روی آوردن ناملایمات و فرارسیدن مرگ و بیماری دارد، و صرف نظر از اضطرابی که از شر حسودان و کید دشمنان دارد، پس او علیالدوام در میان آرزوهای بر آورده نشده، و ترس از فراق آنچه بر آورده شده به سر میبرد.
🔺در حالی که اگر مقام پروردگار خود را میشناخت و به یاد او بود و او را فراموش نمیکرد، یقین میکرد که نزد پروردگار خود حیاتی دارد که آمیخته با مرگ نیست و ملکی دارد که زوالپذیر نیست و عزتی دارد که مشوب با ذلت نیست و فرح، سرور، رفعت و کرامتی دارد که هیچ مقیاسی نتواند اندازهاش را تعیین کند و یا سر آمدی آن را به آخر برساند، و نیز یقین میکند که دنیادار مجاز است و حیات و زندگی دنیا در مقابل آخرت پشیزی بیش نیست، اگر او این را بشناسد دلش به آنچه خدا تقدیرش کرده قانع میشود و معیشتش هرچه باشد به رایش فراخ گشته، دیگر روی تنگی و ضنک را نمیبیند(ترجمه المیزان، ج 14، ص 316.)
تفسیر نمونه:
📌گاهی تنگی معیشت به خاطر این نیست که درآمد کمی دارد، ای بسا پول و درآمدش هنگفت است، ولی بخل و حرص و آز زندگی را بر او تنگ میکند نه تنها میل ندارد در خانهاش باز باشد و دیگران از زندگی او استفاده کنند، بلکه گویی نمیخواهد آن را به روی خویش بگشاید، به فرموده علی(ع) «همچون فقیران زندگی میکند و همانند اغنیاء و ثروتمندان حساب پس میدهد». (تفسیر نمونه، ج13، ص: 328.)
شهید مطهری می گوید:
🔹وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکاً)؛ آن کسی که از یاد ما اعراض میکند، معیشت سخت و تنگی پیدا میکند. با اینکه لازمه در یاد خدا نبودن این نیست که اسباب و وسایل مادی زندگی انسان (مثل قرض و بیپولی) انسان را تحت فشار قرار بدهد، ولی انسان از ناحیه درون تحت فشار قرار میگیرد برای اینکه چیزی را دارد که مطلوب واقعیاش نیست و از مطلوب واقعی چیزی در آن وجود ندارد. (مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج 4، ص 653.)
📍سختی که در آیه مطرح شده فقط سختی مادی نیست بلکه مطلق است و میتواند شامل دو نوع سختی مادی و روحی باشد. بلکه میتوان گفت سختی و راحتی مسألهای روحی و روانی است که ارتباط صددرصدی با سختی و راحتی جسمی ندارد.
👈ارسال پرسش در پيام رسان هاي ايراني از طريق آیدی
@pasokhgoo10
و يا با شماره تلفن
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰اگر کسی بیماری روحی و روانی یا افسردگی داشته باشه در اون دنیا هم اینا باهاش خواهد بود یا نه درمان خواهد شد؟
✍️پاسخ:
✅گاهی انسان در بیماری روانی خود مقصر بوده است یعنی فردی بوده مثلا این قدر در کار مردم تجسس کرده و یا به مردم بد بین بوده که این عمل اختیاری اش برای او شده یک عادت و به عبارت دیگر شده یک بیماری و از این قبیل بیماری های روحی .
این فرد که خود موثر در این حالت روحی بوده و به عبارت دیگر این بیماری روحی دستاورد عملکرد بد چندین ساله او بوده بعد از مرگ و در برزخ و حتی قیامت به صورت عینی و عملی در خواهد آمد و این فرد با آن صورت تجسم یافته عمل خود باید برزخ و قیامت خود را بگذراند و این می شود عامل عذاب او.(مانند کسی که با یک سوء اختیار گرفتار بیماری جسمی شده باشد مثلا کسی که اهل شرب خمر است بعد از چند سال دچار بیماری های کبدی و کلیوی می شود) مگر این که در دنیا از آن عمل توبه کرده باشد و مورد آمرزش الهی قرار گرفته باشد که در بخش دوم به آن خواهیم پرداخت.
اما اگر کسی به علت های غیر اختیاری دچار حالت روحی و یا بیماری خاصی (چه جسمی و چه روحی) شد این فرد نه تنها این بیماری بعد از مرگ از او رخت بر می بندد و این فرد با روحی سالم از این بیماری و جسمی بَری شده از آن وارد برزخ و دنیا می شود بلکه این صبر بر این بیماری موجب ترفیع درجه او ثواب اخروی او می گردد.
بنا بر این با مرگ بیماری های انسان تمام می شود چرا که این بیماری ها از عوارض جسم است و آنچه که همراه انسان می ماند و در برزخ و قیامت بروز و ظهور می یابد خصلت های پسندیده و ناپسندی است که انسان با اراده خود آن را برای خود کسب کرده است «ان لیس للانسان الا ما سعی» و با مرگ که جسم انسان و بیماری های آن در قبر گذاشته می شود روح انسان در بدن برزخی ادامه مسیر می دهد با آن خصلت هایی که خود آن را کسب کرده است. چه بسا انسان در قالب دنیایی سالم باشد ولی عملکرد او به گونه ای باشد که در بدن اخروی او نقصی ایجاد می کند که قرآن به این حقیقت اشاره می کند:
وَمَنْ كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلًا ﴿۷۲﴾
که هر کس چشم دلش از حقایق کور باشد در آخرت کور محشور می شود هر چند در دنیا ظاهرا بینا بوده است.
اما باید دانست که صبر بر بیماریها (چه جسمی چه روحی) اجر بسیاری دارد و باعث ترقی انسان در آخرت می شود چرا که هربار مریضی و درد و رنجی که یک شخص در این دنیا متحمل می شود باعث نزول و فروکش کردن گناهان و عقوبت اخروی شخص در آن دنیا می شود البته کاهش عذاب و گناه در آخرت دارای شروطی است، اولا: شخص مریض و دارای درد و رنج، صبر و تحمل بر درد را داشته باشد چون انسانی که صبور نباشد اجر خود را تاحدودی در این دنیا ضایع کرده، ثانیا: بر مصیبتهای وارده و مریضی که شخص مبتلا به آن شده با وجود همه سختیهایی که دارد، راضی به رضای خداوند تبارک و تعالی باشد، چرا که خیلی از اوقات انسان از خیری که به او می رسد خبر ندارد، بیماری هم خیر بر افراد می باشد بخاطر همین است که باعث ترقی انسانها می شود.
«إِنَّ فِی الْجَنَّةِ مَنْزِلَةً لَا یبْلُغُهَا عَبْدٌ إِلَّا بِالِابْتِلَاءِ فِی جَسَدِه» [3] ؛ در بهشت جایگاهی هست که هیچ بندهای به آن نمیرسد مگر در اثر مبتلا شدن بدنش (به بیماری).
بدیهی است کسی به چنین جایگاهی میرسد که در بیماری خود صبر کرده باشد و زبان به کفران نعمت نگشوده باشد
پس بسیار مهم است که در هنگام مواجهه با مریضیها مأیوس نشویم بلکه با یاد خدا و توبه و صبر سعادت ابدی را برای خود رقم بزنیم.
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
✅پرسش:
اشكالي نداره از خدا، چيزهاي دنيايي هم بخواهم؟ از خدا، چه چيزهايي را مي شود درخواست كرد؟
🌺پاسخ:
اراده خداوند بر امتحان و آزمايش انسان براي رسيدن به کمال است و طريق تکامل انسان👈 بندگي خداوند است و از مظاهر بندگي 👈اين است که انسان فقط حاجت خود را به پيشگاه خداوند عرضه کند و از او رفع آن را بخواهد.
🌱 به هر اندازه دل انسان متوجه خداوند بشود و از او بخواهد نيازش را بر طرف کند بر کمال او افزوده مي شود؛ 👈و به همين جهت اگر انسان حتي براي نيازهاي مادي خود نيز به خدا توجه کند، باعث کمال او مي گردد.
🌹پيامبر اکرم(صلي الله عليه و آله) مي فرمايد: «براي هر حاجتي که داريد حتي اگر بند کفش باشد، دست خواهش به سوي خداي عزوجل دراز کنيد زيرا تا او، آن را آسان نگرداند، آسان نشود» (بحارالانوار.295.90)
🍀باز مي فرمايد: خداوند به موسي، وحي فرمود: «اي موسي! هر چه نياز داري از من بخواه حتي علوفه گوسفند و نمک خميرت را.» (بحارالانوار. .303.90)
🌸بديهي ست که دعا و نيايش و تقاضاي فضل و عنايت پروردگار، به اين نيست که انسان به دنبال اسباب و عوامل هرچيزي نرود، بلکه بايد فضل و رحمت خداي سبحان را در لابلاي اسبابي که او مقرر داشته است جستجو کرد.
👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
✅سوال:
وقتی کار اشتباه فرزند سه ساله ام را تذکر می دهم، پرخاش کرده و حتي مرا می زند. چه رفتاری با او داشته باشم؟
🌺پاسخ:
✅یک کودک در حدود سنین ۲ تا ۶ سالگی نمی تواند احساسات خود را به خوبی کنترل کند. برای حل این مشکل بهتر است ابتدا بدانیم چرا کودک دیگران را می زند و این زدن به چه معانی می تواند باشد.
🍃در ارائه الگو به کودکتان بررسی و ارزیابی کنید که این رفتار برگرفته از کدام الگو و رفتار است.
🌸لازم است از برخورد خشن در حضور ایشان و با خود او خودداری شود. زمانی که یک فرد بزرگسال، کودکی را کتک می زند، بچه احساس عجز و نا امیدی می کند. این احساسات باعث می شود که کودک افسرده و پرخاشگر شود.
کارتون و برنامه های خشن و... نیز می بایست حذف شود.
🌼لازم است نیازهای کودک از قبیل نیازهای عاطفی و روانی تامین شود و به اندازه کافی به کودک برای بازی و کنجکاوی وقت و آزادی اختصاص داده شود.
🔹بنابراین همانطور که بیان شد، از تنبیه و سختگیری نسبت به کودک اجتناب کنید و در صورت تداوم رفتار پرخاشگرانه وی را برای مدتی از توجه محروم کنید و به وی پاسخ ندهید.
👈ارسال سوال در پيامرسان ايراني به :
@pasokhgoo10
و يا با شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#مشاوره
✅ پرسش:
چگونه میتوان بر احساسات هنگام تصمیم عقل غلبه کرد؟
🌺پاسخ:
همه انسانها علاوه بر عقل و منطق از هیجان و احساسات نیز برخوردار هستند. همانگونه که خود عاطفه و هیجان به سرعت تغییر می کند تصمیم مبتنی بر آن نیز می تواند ناپایدار باشد بر خلاف تصمیم منطقی که مبتنی بر دوراندیشی است.
🍀 از جمله مواردی که می تواند زمینه منطقی بودن تصمیم را افزایش دهید، به تاخیر انداختن تصمیم و یا تاخیر در عملی کردن تصمیم است. ضمن اینکه مشورت نیز می تواند میزان منطقی بودن تصمیم را افزایش دهد.
👈ارسال سوال در پيامرسان ايراني به :
@pasokhgoo10
و يا با شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 کانال رسمی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
@pasokhgoo1 👈
#مشاوره #اخلاقی
✅پرسش:
خدا ارحم الراحمينه.. گناهان رو هر چقدر بزرگ باشه مي بخشه؟
🌺پاسخ:
خداوند غفارالذنوب است و توبه کننده را مي بخشد، در اين شکي نيست. منتها چه توبه اي؟!
🌸مسلما کسي که عالما و عامدا مرتکب گناه شده، و الان هم پشيمان نيست و فقط از باب رفع تکليف و به صورت زباني استغفار مي کند، توبه کننده نيست.
🔹توبه ای انسان را از گناه پاک می کند که توبه کننده هرگاه آنرا به خاطر آورده و به یادش می آید که چطور در مقابل خداوند به خودش جسارت داده و نافرمانی اش کرده، بر خود بلرزد و اشک ندامت بریزد.
👈 چنین توبه ای، هیچوقت شکستنی نیست و چنین توبه کاری هرگز به گناه باز نمی گردد.
🌱قرآن توبه نصوح و حقیقی را مایه غفران و بخشش بندگان می داند و می فرماید: يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ تُوبُواْ إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحاً عَسَى رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ…؛
🔺 اى كسانى كه ایمان آوردید! به درگاه خدا توبه كنید، توبه اى خالصانه. امید است كه پروردگارتان بدىهاى شما را بپوشاند و شما را به بهشتهایى كه نهرها از زیر آنها جارى است وارد كند... (سوره مبارکه تحریم، آیه ۸)
👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا درجه عصمت همه پيامبران در يک حد است مثلا پيامبران بني اسرائيل عصمتشان مانند پيامبر اسلام است يا نه؟ و آیا عصمت هم داراي مراتب است؟ اگر عصمت داراي مراتب است آيا باعث نميشود که عصمت امري نسبي باشد؟
✍پاسخ:
✅عصمت دارای مراتبی است و آنچه را که لازمه پیامبری و رساندن دین خدا به بندگان باشد را همه پیامبران داشته اند (کف عصمت : درجه لازمه عصمت) و این امر در پیامبران مختلف به درجات معنوی شان متفاوت است تا حد اعلای خودش که در پیامبر اکرم اسلام و ائمه اطهار که حتی از ترک اولی هم معصوم بوده اند. و عصمت کلیه داشته اند .
به عبارت دیگر عصمت امری دارای مراتب مختلف است (دارای درجات مختلف است) که به درجات پیامبران مختلف است قرآن می فرماید:
تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۘ مِّنْهُم مَّن كَلَّمَ اللَّهُ ۖ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ ۚ وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ ۗ ... (بقره 253)
پس، همانگونه كه نبوّت و رسالت مراتبي دارد، درجات عصمت پيامبران نيز متفاوت است؛ گرچه همه آنان معصومند.
پيامبران اولوا العزم در درجه والاتري از عصمت قرار دارند. درجه پيامبر برتر، سبب ميشود كسي كه در مرتبه پايينتر از اوست، خود را در سنجش با پيامبر فايق مذنب بداند؛ بيآنكه از او گناه بزرگ يا كوچكي سر زده باشد: حسناتُ الأبرار سيّئات المقرّبين[3] ؛
يعني پيامبري كه خود را در مرتبهاي مينگرد كه نسبت به مرتبه پيامبران اولوا العزم ناقص است، خود را با آنان كه كاملترند ميسنجد. از اينرو، مينالد و ميگدازد و ميگويد: فارحم عبدك الجاهل [4]؛ با آن كه خود، انساني بزرگ و معصوم است.
بنا بر ذو مراتب بودن عصمت حتی عصمت در غیر انبیاء و ائمه نیز متصور است در بندگان مخلص خدا که بر اثر عبادت و دل سپردن به خدا و دل بریدن از غیر خدا تمام و رفتارشان در چارچوب شرع بوده و هیچ گناهی انجام نمی دادند افرادی مثل حضرت ابا الفضل ، حضرت زینب و سلمان و اباذر و ..
البته باید توجه داشت ذو مراتب بودن و دارای درجه بدون عصمت به معنای نسبی بودن آن در پیامبران نیست درست است که وقتی می گوییم فلانی از قتل معصوم است فلانی شراب خوردن معصوم است این نیز نوعی از عصمت است امام آن عصمتی که در پیامبران و ائمه هست عصمت از گناه و سهو و نسیان است.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰انسان ها در بهشت هم به تکامل و پيشرفت و علم و فناوري دست پيدا مي کنه؟
🔰اگه هر چيزي که اراده کنه براش فراهم ميشه يعني اگه يک کامپيوتر يا يک گوشي درخواست کنه براش ممکن ميشه؟
✍️پاسخ:
✅بله انسان در بهشت به هر آنچه بخواهد دست پیدا می کند. «وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الأَعْيُنُ»
در بهشت هر چه اراده کند هست بهشت سراسر راحتی و لذت و آرامش است. اما درباره وجود تکنولوژی در بهشت باید توجه کنیم که اصلا بشر چرا دنبال تکنولوژی است برای این که به رفاه و آسایش و آرامش برسد اگر اتومبیل تولید می کند برای این است که راحت جابجا شود اگر هواپیما می سازد برای این است که این مدت را به حد اقل برساند اگر تلفن همراه تولید می کند برا این است که با دیگرانی که از او دور هستند بتواند ارتباط بر قرار کند اگر دارو درست می کند و بیمارستان های فرق تخصصی درست می کند برای این است که بیماری هایش را درمان کند و بهداشت زندگی اش را تامین نماید و عمرش طولانی شود اگر تا چند سال قبل در ظرف غذا درست می کرده حال برای این که راحت تر باشد فر و اجاق گاز را اختراع می کند و ماشین لباس شویی و ظرفشویی را برای راحتی خود اختراع می کند و .... تا جایی که خانه های هوشمند می سازد که در و پنجره اش به اشاره باز شود گلدان هایش به اشاره آب بخورد غذا سر برنامه پخته و سرو شود و...
پس این همه تکنولوژی پیشرفت و فن آوری برای این است که انسان برخی مشکلات را در زندگی دارد باید آن را رفع کند و به رفاه برسد اما در بهشت رفاه کامل هست و هیچ نقصی وجود ندارد و همه چیز فراهم است.
بنا بر آیات قرآن در بهشت همه چیز هست وانسان هر چه اراده کند برایش فراهم است می خواهد جابجا شود اراده می کند و به آنجا که می خواهد سیر می کند چشم بر هم زدنی !! غذا می خواهد در انواع مختلفش هست «و لحم طیر مما یشتهون» لذات جنسی می خواهد فراهم است«و حور عین کامثال اللولو المکنون» نوشیدنی از شیر و عسل و شراب طهور فراهم است اراده که کند ملائکه با قدح های بهشتی دور سر و می چرخانند قصر هایی که از طلا و نقره است و از زیر ان آب روان است هوا در اوج لطافت نه رنجی هست نه مریضی و نه پیری و نه مرگی ...
اما با همه این اوصاف هر چه اراده کند برای او فراهم می شود.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
🌟عید مبعث عید زدودن رنجهای بشر در طول تاریخ است
🔻رهبرانقلاب: حقیقتاً امروز بشریّت از همیشه محتاجتر است برای فهم کردن معنای بعثت و حقیقت بعثت.
🔹قرآن کریم این آیهی شریفهی «لَقَد جآءَکُم رَسولٌ مِن اَنفُسِکُم عِزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم» را خطاب به همهی بشریّت فرموده است که فِقرهی آخر [آن] «بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیم»(١) است. امّا رنج بشریّت، مشکلات زندگی انسانها و جوامع بشری گران است بر جان مبارک پیغمبر اسلام، حَریصٌ عَلَیکُم؛ مشتاق هدایت آنها و مشتاق سعادت آنها است. #بعثت برای همهی انسانها است...
🔺 #عید_مبعث عید برانگیختگی برای زدودن رنجهای بشر است؛ بنابراین حقیقتاً عید است. رنجهای عمدهی بشر که در طول تاریخ ادامه داشته است و امروز هم این رنجها به شکلهای گوناگون ادامه دارد، بندگی غیر خدا، استقرار ظلم و بیعدالتی، شکاف میان طبقات مردم، رنجهای فرودستان و زورگویی زورگویان است؛ اینها رنجهای همیشهی بشر است. ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
١)توبه/ ١٢٨
👈ارسال سوال در پيامرسان ايراني به :
@pasokhgoo10
و يا با شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
#تاریخی #خامنه_اي
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا تلاش برای کسب روزی حلال از عبادات است؟
✍️پاسخ:
✅خستگی انسان در طلب روزی حلال، خود عامل بخشش گناهان اوست و چه زیباست انسانی که میداند با کار و تلاش در محضر آفریدگار مورد رحمت و مغفرت قرار میگیرد و با توکل به او، کار خویش را با دلی پر از ایمان، یعنی طهارت روح همراه با طهارت جسم شروع میکند تا در زمان انجام کار و کسب رزق حلال به مقام قرب خداوند نزدیکتر شود و خود را در محضر محبوب خویش مشاهده نماید.
تلاش چنین انسانی چونان مجاهدی فیسبیلالله است و اگر در زمان تلاش جهت کسب معیشت خانواده خویش جان به جانآفرین تسلیم کند بسان شهید میماند و اجر و پاداش شهید به او داده میشود.
در همین راستا پیامبر خوبیها میفرمایند: «الْکَادُّ عَلَى عِیَالِهِ مِن حَلالٍ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه؛ آن که خانواده خویش را از حلال روزى مىدهد ، مانند مجاهدِ در راه خدا است».(۱)
باید به این نکته توجه داشت که اگر چه خداوند همه بندگانش را دوست دارد اما برخی با اعمال خودشان باعث دوری از رحمت و الطاف ویژه خداوند میشوند و گروهی با اعمال نیکشان محبوب حضرت پروردگار میگردند و فرد مسلمان نیز وقتی که در پی روزی حلال دچار خستگی جسم میشود مشمول حُب و دوستی خدا قرار میگیرد و خداوند با نظر محبت به او نگاه میکند.
حال که خداوند تلاش بنده در توسعه رزق را دوست دارد و وسعت رزق حلال و ازدیاد مال حلال جهت توسعه رفاه خانواده و اداره شئون مختلف زندگی از جمله انجام امور خیر نیز امری پسندیده است، به راستی راهکارهای دستیابی به رزق حلال بیشتر چیست؟
پی نوشت:
۱. من لا یحضره الفقیه: ۳ / ۱۶۸ / ۳۶۳۱
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
✅سوال:
اگر امامت از اصول دین است، چرا ۲۳ سال بعد از بعثت، بیان شده است؟
🌺 پاسخ:
✅در پاسخ به این سوال باید دو مساله را مد نظر قرار داد:
۱- 📌آنچه در ایمان اصل و اساس را تشکیل می دهد، عبودیت و تسلیم بودن در مقابل خدای متعال است. به همین دلیل در مواردی بیان شهادتین در لحظه مرگ، از سوی پیامبر (ص) طلب شده است، در حالی که چنین شخصی فرصت کافی برای تعلیم کامل عقائد اسلامی، یا عمل کردن به فروع دینی را ندارد.
«یك جوان یهودى بسیار نزد پیغمبر مىآمد تا بجائى كه او را لایق خدمت شمرد و بسا او را دنبال حاجتى میفرستاد و بسا بود كه براى حضرت نامه مینوشت، چند روزى حضرت او را ندید و احوال او را پرسید یكى گفت من او را در حال مرگ واگذاشتم و آمدم پیغمبر با جمعى اصحابش بالین او آمدند آن حضرت بركتى داشت كه با هر كه سخن میكرد جوابش میداد فرمود اى فلانى آن جوان چشم گشود و گفت لبیك یا ابا القاسم فرمود بگو : اشهد ان لا اله الا اللَّه.
👈و اقرار كن برسالت من آن جوان بپدرش نگاه كرد و چیزى نگفت بار دوم پیغمبر باو دستور داد و باز بپدرش نگاه كرد و چیزى نگفت پیغمبر بار سوم باو دستور داد و باز آن جوان بپدرش نگاه كرد در این بار پدرش گفت اگر خواهى بگو گفت گواهم كه معبود حقى جز خدا نیست و تو كه محمدى رسول خدائى و در حال مرد، رسول خدا (ص) بپدرش فرمود از نزد ما بیرون رو و باصحابش دستور داد او را غسل دهید و كفن كنید و نزد من آرید تا بر او نمازگذارم و بیرون رفت و میفرمود حمد خدا را كه امروز به وسیله من نفسى را از دوزخ نجات داد.»[۱]
🔹بنابراین معیار تعیین کننده برای ایمان الهی، این است که شخص هر چه را حق یافت، بی درنگ بپذیرد. از همین رو، حتی عده زیادی که زمان رسول اکرم (ص) را درک نکرده اند و شهادت به رسالت ایشان نداده اند، اهل نجات معرفی شده اند، علیرغم اینکه هیچ شک و شبهه ای در لزوم اعتقاد به رسالت ایشان به عنوان یک اصل اساسی وجود ندارد:
🍀«إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هادُوا وَ النَّصارى وَ الصَّابِئینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ[بقره/۶۲] كسانى كه (به پیامبر اسلام) ایمان آورده اند، و كسانى كه به آئین یهود گرویدند و نصارى و صابئان [پیروان یحیى] هر گاه به خدا و روز رستاخیز ایمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است و هیچ گونه ترس و اندوهى براى آنها نیست. (هر كدام از پیروان ادیان الهى، كه در عصر و زمان خود، بر طبق وظایف و فرمان دین عمل كرده اند، مأجور و رستگارند.)»
۲-📌 مساله امامت، مساله ای نیست که در سال آخر بعثت پیامبر مکرم اسلام (ص) مطرح شده باشد. بلکه این اصل اساسی از روز اول مطرح بوده است.
⚡️اگر به مساله امامت به شکل کلی بنگریم، باید بگوییم که هیچ زمانی خالی از امام حق نیست و در زمان حیات رسول اکرم (ص) خود ایشان امام بوده اند و شئون امامت را انجام می داده اند. همانگونه که ابراهیم خلیل (ع) علاوه بر رسالت، جایگاه امامت را نیز داشته است.
🌸 و مطابق نقل شیعه و سنی، پیامبر (ص) فرموده اند: هر كه بمیرد و امام زمانش را نشناسد ، همانند مردن زمان جاهلیت مرده است. (برای دیدن اسناد و مدارک این حدیث در کتب شیعه و سنی اینجا را کلیک نمائید) بنابراین هر زمانی امام حقی دارد که برای دور ماندن از جاهلیت باید او را شناخت.
🌼و اگر به شکل مصداقی به این امر بنگریم و منظورمان امامت حضرت علی (ع) باشد، آن نیز از آغاز کار بعثت رسول اکرم (ص) مطرح بوده است. از همان روزی که پیامبر (ص) برای شروع دعوت رسمی، خانواده خویش را دعوت می کند تا پیام رسالت خویش را بیان نماید، بحث جانشینی حضرت علی (ع) را نیز بیان کرده است و حدیث یوم الدار، بین شیعه و سنی به شکل متواتر این امر را بیان می کند.
🌿و این بیان در زمان حیات رسول اکرم (ص) دفعات متعدد، تکرار شده است. و قرآن نیز در کنار لازم دانستن اطاعت از خدا و رسول، اطاعت اولی الامر را نیز لازم دانسته است:
🍀«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْكُمْ[نساء/۵۹] اى كسانى كه ایمان آورده اید! اطاعت كنید خدا را! و اطاعت كنید پیامبر خدا و اولو الأمر [اوصیاى پیامبر] را»
👈بنابراین آن امری که ۲۳ سال بعد از آغاز بعثت، به وجود آمده، تنها زمان تحقق وصایت حضرت علی (ع) است.
👈ارسال سوال در پيامرسان ايراني به :
@pasokhgoo10
و يا با شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
✅پرسش:
سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم این بود که هر روز هفتادبار استغفار می کردند. چه لفظی به کار می بردند ؟
🌺 پاسخ:
خیلی شنیدیم که پیامبر هر روز هفتادبار استغفار می کردند. حارث بن مغیره از امام صادق پرسیده که یعنی می گفتند استغفرالله و اتوب الیه؟ حضرت شیوه استغفار پیامبر رو این طور فرمودند:
👈هفتاد بار مى فرمود: استغفر الله، استغفر الله، و هفتاد بار (دیگر) مى فرمود: اتوب الى اللّه و اتوب الى الله.
عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ الْمُغِیرَةِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَسْتَغْفِرُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِی كُلِّ یَوْمٍ سَبْعِینَ مَرَّةً وَ یَتُوبُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَبْعِینَ مَرَّةً قَالَ قُلْتُ كَانَ یَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ قَالَ كَانَ یَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ سَبْعِینَ مَرَّةً وَ یَقُولُ وَ أَتُوبُ إِلَى اللَّهِ وَ أَتُوبُ إِلَى اللَّهِ سَبْعِینَ مَرَّةً
📚 اصول كافى جلد 4 صفحه: 266
👈ارسال سوال در پيامرسان ايراني به :
@pasokhgoo10
و يا با شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1
#حدیث #اخلاقی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا حديث پيامبر (ص) که فرمود من و علي (ع) پدران اين امت هستيم در منابع اهل سنت هم آمده است؟
✍️پاسخ:
✅بله در احادیث اهل سنت نیز آمده است.
به عنوان نمونه، نقل شده که علی (علیه السلام) میگوید:
«رسول خدا به من فرمود: ای علی تو برادر من و من برادر تو هستم، من برای نبوّت و تو برای امامت برگزیده و انتخاب شده ای، من و تو پدران این امّت هستیم، تو وصی و وارث و پدر فرزندان من هستی، پیروان تو پیروان من، دوستان تو دوستان من و دشمنان تو دشمنان من هستند ... یا علی تو بعد از من حجّت خدا بر مردم هستی، گفتار تو گفتار من امر تو امر من و نهی تو نهی من و طاعت تو طاعت من و معصیت تو معصیت من و حزب تو حزب من ـ که حزب الله است ـ است»
(قندوزی حنفی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع المودّه لذوی القربی، دار الأسوه للطباعه و النشر، سال 1416 ق، ج 1، ص 371)
👈ارسال سوال در پيامرسان ايراني به :
@pasokhgoo10
و يا با شماره تلفن زیر :
📞 096400 👈
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1
#قرآن_حدیث
👇👇👇
♨️سوال:
🔰داستان فطرس ملک چیست و نافرمانی او چه بوده است؟
✍️پاسخ:
✅نام این فرشته فطرس می باشد، که یکی از فرشتگان الهی است، روایات متعددی درباره جریان بخشش او وجود دارد، که مضمون و محتوای آن ها یکسان است.
در این روایت آمده است: "فطرس فرشته ای بود، که گردا گرد عرش الهی در گردش بود و درباره دستوری از اوامر خداوند کوتاهی و سستی ورزید. بالش به کیفر این نافرمانی چیده شد و به یکی از جزیره ها تبعید گردید. هنگامی که امام حسین(ع) متولد شد، جبریل برای عرض تبریک به پیامبر به سوی زمین فرود آمد و در راه با فطرس دیدار کرد. جبریل به وی پیشنهاد کرد، برای عرض تبریک و تهنیت، با او نزد پیامبر برود. هنگامی که جبریل او را به حضور پیامبر برد، به امر پیامبر، بالش را به بدن پاک امام حسین(ع) مالید و سلامتش را باز یافت". (۱)
عده ای از بزرگان معتقدند، داستان فطرس با آیات صریح قرآن که ویژگی های فرشتگان را برشمرده، آن ها را بندگان مطیع و کریم و شایسته خداوند معرفی می کند و از هر نوع سرپیچی و نافرمانی پیراسته می داند، سازگاری ندارد؛ پس باید این گونه روایات را نادرست شماریم؛ به فرض درستی شان، بدان سبب که نکته ای فراتر از ادراک ما دارند، باید علمش را به اهلش یعنی اولیای برگزیده الهی واگذاریم و خود را در فهم آن ناتوان بدانیم.
در مقابل عده ای بر این باورند، که فرشتگان اصناف و درجه های گوناگون دارند. گروهی مقرّبند و گروهی در درجه پایین تر جای گرفته اند. آیاتی که هر گونه نافرمانی و سرپیچی را از فرشتگان نفی می کنند، به فرشتگان مقرب مربوط است.
فطرس از فرشتگان مقرب نبود، تا از هر نوع سرکشی پیراسته باشد؛ به ویژه آن که تخلّف و سرپیچی فطرس در برخی روایات کندی و سستی ورزیدن خوانده شده که نوعی ترک اولی است، نه گناه. چنان که پیامبران(ع) نیز درجات مختلف دارند: " تلک الرسل فضّلنا بعضهم علی بعض؛ بعضی پیامبران را بر بعضی برتری بخشیدیم. "(۲)
عده ای از انبیا ترک اولی داشتند؛ ولی جمعی مانند پیامبر(ص) و خاندان پاکش جز اراده الهی اراده ای نداشتند و حتی از ترک اولی نیز پیراسته بودند.
در برخی از این روایات که اشاره شد، جرم فطرس که مورد شفاعت امام حسین(ع) قرار گرفت، یک نوع غرور و خود بزرگ بینی بود.
جهت اطلاع بیشتر رجوع کنید، به مقاله: پژوهشی در روایات فُطرس ملَک، از محمد احسانی فر، در مجله علوم حدیث شماره ۳۴.
پی نوشت ها:
۱) کشی، رجال کشی، مشهد، انتشارات دانشگاه مشهد، ۱۳۴۸ش، ص۵۸۳؛ صدوق، أمالی، بیروت ، اعلمی، چ پنجم، ۱۴۰۰ق، ص۱۳۷؛ ابن قولویه، کامل الزیارات، نجف، مرتضوی، چ اول، ۱۳۵۶ق، ص۶۶؛ فتال نیشابوری، روضه الواعضین، قم، انتشارات رضی، چ اول، بی تا، ج۱، ص۳۵۶؛ مسعودی، اثبات الوصیه، قم، انصاریان، چ سوم، ۱۴۲۶ق، ص۱۶۴؛ ابن شهر آشوب، مناقب آل أبی طالب، قم، مؤسسه العلامه للنشر، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۷۴؛ مجلسی، بحار الأنوار، تهران، اسلامیه، چ دوم، ۱۳۶۳ش، ج۴۴، ص۱۸۲. (نرم افزار سیره معصومان)
۲) بقره(۲) آیه ۲۵۳؛ بحارالانوار، پیشین، ج ۵۶، ص۱۸۴.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی