eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
12.2هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
685 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇 ♻سوال: 🔰من چطوري ميتونم از فکر گناه بيام بيرون ✏پاسخ: ✅حساسيت و دل نگراني شما در مورد وجود افکار منفي در ذهن، بشارت دهنده وجود روح تقوا و خداترسي در شما است. اين گونه نگراني ها و اندوه ها به ويژه در يک جوان بيانگر لطف خداوند و عنايت او به شما است و اين مطلبي است که بسيار قابل توجه مي باشد. آن چه مي تواند ذهن تان را پاک نمايد ، در مرحله نخست کنترل افکار است. کنترل افکار (خواطر) راه هاي متعددي دارد، ولي نبايد پنداشت که با اولين گام همه چيز درست ميشود. بلکه کسي که ميخواهد زمام افکار خويش را به کف گيرد، بايد با تمام توان به خودسازي بپردازد . با جديت اين راه را دنبال نموده تا تدريجا به سمت هدف نزديک گردد. پرنده لجام گسيخته خيال چون چکاوکي است که هر دم بر سرشاخساري نشسته و زود به شاخه ديگر پرواز ميکند. از اين رو افکار انسان قرار و آرامي ندارد. آن گاه اگر آدمي با دقت درکنترل آن بکوشد; يعني، همواره از آن مراقبت نموده و هرگاه به اين سوي وآن سوي گريخت، بلافاصله آن را به امور شريف متوجه گرداند، کمکم رام و مطيع ميگردد. کنترل ذهن و خطورات گناهآلود، يکي از مراتب مشکل خودسازي است. اما ذهن واردات خويش را از چشم و گوش ميگيرد. بنابراين صادرات و واردات، بايد کنترل شود. براي اين منظور مي توانيد: 1. چيزهايي جايگزين و بديل براي آن ها در ذهن بسازيد تا اينکه وقتي بخواهند وارد ذهن شوند، ذهن را منصرف به بديل نماييد. يا اينکه افکار منفي را به چيزهاي زشت و تهوع آور گره بزنيد تا حالت انزجار از آن ها براي تان پيش آيد. 2. با پر کردن وقت خود، فکرتان را از آزاد ماندن و فکر منفي کنترل نماييد ؛اميرالمؤمنين عليه السلام مىفرمايند: النَّفْسُ انْ لَمْ تَشْغَلْهُ شَغَلَكَ..يعنى اگر تو نفس را به كارى مشغول نكنى، او تو را به خودش مشغول مىكند. هميشه بايد يك كارى داشته باشد كه ذهن را متمركز كند و وادار به آن كار نمايد و الّا اگر شما به او كار نداشته باشيد، او شما را به آنچه كه دلش مىخواهد وادار مىكند و آن وقت است كه دريچه خيال به روى انسان باز مىشود؛در رختخواب فكر مىكند، در بازار فكر مىكند، همينطور خيال خيال خيال، و همين خيالات است كه انسان را به هزاران نوع گناه مىكشاند. اما برعكس، وقتى كه انسان يك كار و يك شغل دارد، آن كار و شغل، او را به سوى خود مىكشد و جذب مىكند و به او مجال براى فكر و خيال باطل نمىدهد. 3. کنترل اعضاء وجوارح و پاک نگهداشتن آن از گناه نيز باعث کنترل فکر است؛اگر ميبينيد گفتهاند چشم را از نامحرم و گوش را از شنيدن مطالب نامناسب حفظ کنيم، براي اين است که بعدا ذهن از اين مناظر عکسبرداري کرده و با آن مأنوس ميشود. اگر ظرف ذهن را از مطالب سازنده، عبرتانگيز و صحنههايي که آيات و نشانههايي در رابطه با مبدأو معاد دارد، انباشته کنيم، ديگر ذهن پريشان و مشغول نميشود. 4. تلاوت قرآن و تدبر در آيات و نيز انديشه در روايات و احاديث معتبر در اين زمينه راهگشا است. کنترل نياز به زمان دارد و به تدريج حاصل مي شود . اگر گاهي در ابتدا بر شما فشار وارد مي کند، سعي کنيد با فاصله انداختن زمان ورود براي هميشه آن ها را پاک سازيد. در هر حال لازم است کنترل آن ها را در اختيار خود بگيريد. توجه بفرماييد که بايد صبر و تحمل داشته باشيد و کنترل نياز به زمان دارد و به تدريج حاصل مي شود. اگر گاهي در ابتدا بر شما فشار وارد مي کند، سعي کنيد با فاصله انداختن زمان ورود، براي هميشه آن ها را پاک سازيد. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @pasokhgoo1 👈🔷
👇👇👇 ♨سوال: 🔰با توجه به اینکه مادر گرامی حضرت مهدی (عج) اهل روم بوده آیا حضرت شبیه اروپایی ها است یا خیر؟ ✍پاسخ: ✅درباره اوصاف آن حضرت چنين آمده است : 1- رسول خدا (ص) اوصاف حضرت مهدي را چنين مي فرمايد : «مهدي از من است ، او بلند پيشاني است و داراي بيني باريکي است که ميانش اندک برآمدگي دارد . مهدي از فرزندان من است . چهره اش چون ماه تابان است . چشمان گردي دارد . رنگش ، رنگ عربي بدنش عبري است . صورتش مثل دينار (گرد و سرخ) است . دندانهايش چون اره (تيز و بران) و شمشيرش چون سوزش آتش است». 2- امام علي (ع) نيز در توصيف حضرت قائم چنين مي فرمايد : «مهدي ديدگاني مشکي دارد و موهايي پر پشت . او داراي چهره سرخ و پيشاني نوراني است . صاحب خال و علامت است . عالمي است غيور که اخبار گذشتگان را داراست . ساحت و درگاهش از همه شما گشاده تر و دانش او را تمام شما افزون تر و بيش تر از همه شما به جاي آرنده صله رحم است . به مرغ (که در آسمان پرواز مي کند) اشاره مي کند و در دستش فرو مي افتد ، و شاخي (خشک) در زمين مي کارد ، سبز مي شود و برگ مي آورد». 3- امام حسين (ع) درباره اوصاف آن حضرت نيز چنين مي فرمايد : «مهدي را از روي سکينت و وقاري که دارد و همچنين دانش او به حلال و حرام و نيازمندي مردم به او و بي نيازي او از مردم مي شناسيد». 4- امام باقر (ع) اوصاف امام مهدي را چنين بيان کرده است : «سياهي چشمانش تابنده و پنجه هايش قوي و زورمند است و زانوانش بزرگ و شکمش فربه است . پشت او دو خال است ، خالي به رنگ پوستش و خالي همانند خال پيامبر ، ابروانش به هم پيوسته است ، ديدگانش از کثرت شب بيداري و عبادت آشکار است ، سياهي چشمانش تابنده است . در صورتش اثري (خالي) است ، سينه اش فراخ است ، شانه هايش را (به دو طرف بدنش) رها مي کند و سر استخوانهاي کتفش بزرگ و درشت است». 5- امام صادق (ع) نيز درباره اوصاف آن حضرت فرموده است : «مهدي خوش سيما ، گندمگون است که به سرخي مي زند ، ابرو کمان و نوراني است و سياهي چشمانش بغايت سياه است ، چشمان فراخ دارد ، بالاي بيني اش برآمده است ، بيني عقابي دارد و پيشاني بلند ، او خاشع است و نازک مثل شيشه ، هيبتش مردم را مي ترساند ، به مردم و دلها نزديک است ، شيرين گفتار و خوش سيماست ، ساقهايش باريک است و بدني نيرومند دارد ، چون بر کوه بانگ زند صخره ها از هم بپاشند و فرو ريزند ، دست بر بنده اي نمي نهد جز آنکه دلش همچون پاره هاي آهن (سخت و نيرومند) مي گردد . نه بسيار بلند بالاست و نه بسيار کوتاه بلکه ميانه قامت است ، سر گرد دارد و سينه اي فراخ ، بلند پيشاني است و ابروهايش پيوسته است ، بر گونه راستش خالي است گويا دانه مشک است که بر قطعه عنبر ساييده باشند». 6- امام رضا (ع) نيز اوصاف امام را چنين بيان کرده است : «او شبيه من و شبيه موسي بن عمران است . هاله هايي از نور او را احاطه کرده که به پرتو قدس درخشيدن گيرد . داراي اعتدال اخلاق است و رنگي شاداب دارد . در هيبت بدني به رسول خدا (ص) شبيه است . نشانه اش آن است که (از نظر سن) سالخورده است اما سيماي جوان دارد تا آنجا که بيننده او را چهل ساله يا کمتر مي انگارد . ديگر از علايم او آن است که تا گاه مرگ و با وجود گذشت روزها و شبها ، اصلا پير نمي شود» کتاب «يوم الخلاص» نوشته کامل سليمان صفحات 51 تا 55 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨سوال: 🔰خداوند چه پاداشي به کسي که کافري را مسلمان کرده ميدهد؟ ✍پاسخ: ✅قرآن کريم مي‌فرمايد: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ اَوْ فَسادٍ فِي الْاَرْضِ فَکَاَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَميعاً وَ مَنْ اَحْياها فَکَاَنَّما اَحْيَا النَّاسَ جَميعا»؛[1] هر کس، انسانى را بدون ارتکاب قتل يا فساد در روى زمين بکشد، چنان است که گويى همه انسان‌ها را کشته و هر کس، انسانى را حيات بخشد، چنان است که گويى همه مردم را زنده کرده است. امام صادق(ع) يکي از مصاديق اين آيه را چنين تبيين مي‌فرمايد: اگر فردي بتواند دست کم، يک فرد را از راه گمراهي به راه هدايت بکشاند مانند آن است که تمام مردم را به راه راست هدايت کرده باشد.[2] بنابر اين هدايت کردن يک نفر به راه توحيد و دين حق، ثواب و پاداش فراواني دارد؛ زيرا هدايت سبب حيات ابدي است، و هر کس را که خداوند حىّ و زنده نام نهد، هرگز نمرده است، هر آينه او را از سراى محنت و سختى به سراى عطا و راحت انتقال مي‌دهد. پيامبر صلي الله عليه و آله خطاب به اميرالمومنين عليه السلام فرمود: وَ ايْمُ اللَّهِ لَأَنْ يَهْدِيَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى يَدَيْكَ رَجُلًا خَيْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْسُ وَ غَرَبَتْ ....1 به خدا سوگند اگر يك نفر به دست تو هدايت شود، براي تو بهتر از آن چيزي است كه خورشيد برآن مي تابد. [1]. مائده، 32. [2]. برقي، ابو جعفر احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدين، ج 1، ص 231- 232، قم، دار الکتب الاسلاميه، چاپ دوم، 1371ق. 3- «وسائل الشيعه ج 15 ص 43» 🌎 کانال رسمی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨سوال: 🔰چرا حضرت علي (ع) انگشتر عقيق سرخ براي محفوظ ماندن به دست ميکرد؟درحالي که محفوظ ماندن وسلامتي به دست خداست وانگشتر قدرتي ندارد؟ ✍پاسخ: ✅اولا از کجا ثابت شده که حضرت علي ع انگشتر را براي محفوظ ماندن دست مي کرده؟ متاسفانه بيشتر انگشتر سازها به اين مسئله دامن مي زنند.اگر روايتي هم در اين زمينه باشد ياضعيف است ويا درمقابل آيات وروايات محکم که مي گويد فقط خداوند حافظ انسان است نمي تواند مقاومت کند.بله آنچه در در روايات آمده استفاده از انگشتر عقيق يمني براي نماز است که ثواب دارد. ثانيا ممکن است انگشتر امام علي ع داري حرزي بوده که آن مي تواند حافظ انسان باشد چون دعا واسم هاي خداوند هست.در زمان ما نيز انگشترسازهاي متدين روي عقيق حرز يانام خداوند را مثل( يا حفيظ )حک مي کنند که در نگهداري انسان اثر دارد. 🌎 کانال رسمی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨سوال: 🔰دعا کردن به فارسی بهتره یا عربی؟ ✍ پاسخ: ✅ دعا کردن به فارسی بهتره یا عربی؟ و اینکه ایا در اجابت دعا به فارسی یا عربی دعا کردن موثر است؟ هر چند لازم نیست دعاها به عربى خوانده شوند؛ حتى دعا در نماز به زبان فارسى جایز است، ولی بهتر است دعاهایى که از ائمه(ع) صادر شده اند با عنایت و توجه به معانى آنها، به زبان عربى خوانده شود. مطلب زیر دلیل این امر را براى ما واضح مىسازد: همان گونه که قرآن سخن خداوند با بشر است، دعا های ائمه(ع) سخن بشر با خداوند است، و به آن قرآن صاعد می گویند؛ از این روى این دعاها همچون قرآن، مشتمل بر حقایق و معارف عمیقى هستند که زبان عربى بهترین زبان براى بازگو کردن آنهاست. و به همین جهت خوب است هر مسلمان با معناى نماز و دعاها آشنا گردد تا بفهمد با خداى خود چه مىگوید، و در این صورت است که اعمال او خشک و بىروح تلقى نخواهند شد و سکوى پرواز او به سوى ابدیت خواهند گشت. نکته مهم تر این که انسان باید شرایط دیگر تأثیر گذاری دعا را نیز رعایت کند، مانند این که: دعا نباید بر خلاف سنت الاهى باشد؛ همراه با صلوات بر پیامبر (ص) و آل او باشد؛ دعا کننده تنها امیدش به خدا باشد و بر غیر او تکیه نداشته باشد؛ حالت اخلاص و نیاز در او باشد؛ زبان و قلبش با هم هماهنگ باشند؛ واجبات را انجام دهد و محرمات را ترک کند ؛ طلب استغفار از گناهان خود نماید؛ اصرار بر دعا کند و با یقین از خدا بخواهد و مأیوس نباشد[۱] پی نوشت : [۱] فلسفى، محمد تقى، شرح دعاى مکارم الاخلاق، ج ۱، ص ۲. دانشنامهى قرآن و قرآن پژوهى به کوشش بهاء الدین خرمشاهى، ج ۱، ص ۱۰۵۴. سید محمد باقر شهیدى و هبة الدین شهرستانى (ره)، دعاها و تهلیلات قرآن، ص ۴۳. قرشى، سید على اکبر، قاموس قرآن، واژهى دعا 🌎 کانال رسمی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨سوال: 🔰آیا قدرت نفوذ و کشش شیطان بیش از قدرت خدا نیست؟ ✍ پاسخ: ✅ دنیا صحنه نزاع حق و باطل است. و این دو، لشگریانی دارند. که بخشی از آن در درون انسان و بخشی از آن در جهان بیرون از انسان است. لشگر حق در بیرون، انبیاء و اولیاء الهی است و در درون انسان فطرت و وجدان انسان است و لشگر باطل در بیرون، شیاطین جنی و انسی است و در دورن انسان نفس اماره و وسوسه هاست. این نزاع برای دنیا مقدر شده است و هرگز به پایان نخواهد رسید. چرا که اختیار انسان، بستری از دوگانگی را طلب می کند و بدون نزاع خیر و شر، انتخاب گری انسان بی معنا می شود و جایی برای اختیار نخواهد داشت. از این رو تفکر دو گانگی و حاکمیت شیطان از اساس باطل است. و باید توجه کرد که شیطان نیز تحت سلطه و اذن الهی به فعالیت می پردازد. و اگر چه در نظام تشریع علیه خداست، اما در نظام تکوین جزئی از نظام خلقت الهی است. یعنی خدا به او قدرت و توان داده تا انسان ها را بر خلاف چیزی که خدا دستور داده، وسوسه نماید: قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنىِ إِلىَ يَوْمِ يُبْعَثُونَ * قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ * إِلىَ يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ(۳۶-۳۸ حجر) گفت: «پروردگارا! مرا تا روز رستاخيز مهلت ده (و زنده بگذار!)» فرمود: «تو از مهلت يافتگانى! (امّا نه تا روز رستاخيز، بلكه) تا روز وقت معيّنى.» اما این که تصور شده کشش و جاذبه شیطان بیشتر است، باید دقت نمود که این به عنوان یک قاعده عام زمانی و همگانی نیست. بلکه در بعضی اوقات و در بعضی از اشخاص این گونه است. مثلا آنان که به زشت کاری می پردازند، و بر گناه اصرار کرده اند، علیرغم آنکه شیطان در ابتدا هیچ سلطه ای نداشته است، بر آن ها تسلط می یابد: إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ (۱۰۰ نحل) تسلّط او تنها بر كسانى است كه او را به سرپرستى خود برگزيده اند، و آنها كه نسبت به او [خدا] شرك مى ورزند (و فرمان شيطان را به جاى فرمان خدا، گردن مى نهند. اما آنان که تقوا ورزیده اند به جایی می رسند که شیطان راه نفوذی بر آنها ندارد: إِنَّ الَّذينَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ (۲۰۱ اعراف) پرهيزگاران هنگامى كه گرفتار وسوسه هاى شيطان شوند، به ياد (خدا) مى افتند و (در پرتو ياد او، راه حق را مىبينند و) ناگهان بينا مى گردند. همچنین در بعضی دوره های، دوره سلطنت شیطان و حکومت کفر است. که خدا علنی عصیان می شود و حتی پرهیزگاران در مقابل بیان اعتقاد خود باید فراری شوند، کما اینکه در زمان اصحاب کهف چنین بود. و در بعضی دوره ها مثل دوره پس از ظهور امام زمان (عج) دوره ضعف و مقهوریت شیطان است. و حتی در بعضی از روایات، سخن از کشته شدن شیطان در این دوره گفته شده است. مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨ سوال: 🔰بهترین خیرات برای اموات چه کاری است؟ ✍ پاسخ: ✅ با توجه به اینکه اموات دستشان از اعمال خیر کوتاه است؛ به احسان و دعاى فرزندان و خویشان و دوستان مؤمن خود، نیازمندند. مرحوم «علاّمه مجلسى» مى فرماید: مخصوصاً دعا کردن براى آنان در نماز شب و بعد از نمازهاى فریضه و در مکان هاى زیارتى خوب است و براى پدر و مادر باید بیشتر دعا کرد و اعمال خیر براى آنان بجا آورد. عمده خیرات براى پدر و مادر، اداى قرض آنان و اداى حقوق خدا و خلق از جانب آنان است.[۱] در روایتى آمده است که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود: براى مردگان خود هدیه بفرستید! گفتند: هدیه براى آنان چیست؟ فرمود: صدقه و دعا.[۲] همچنین فرمود: ارواح مؤمنان هر جمعه، به آسمان دنیا در برابر خانه ها و منزل هاى خود مى آیند و با صداى غمناکى ندا مى دهند که اى خانواده ما، اى فرزندان ما و اى پدر و مادر و خویشان ما! به ما مهربانى کنید؛ از اموالى که در دست ما بود (و اکنون در اختیار شماست) با دادن درهمى و قرص نانى و جامه اى نسبت به ما ترحّم آورید، که خداوند شما را از جامه بهشت بپوشاند! رسول خدا(صلى الله علیه وآله) که این جملات را فرمود گریه کرد و صحابه نیز همراه او گریستند....[۳] همچنین آن حضرت فرمود: هر صدقه اى که براى میّت داده مى شود، فرشته اى آن را به مانند طبقى از نور مى گیرد و به کنار قبر مى آورد و مى گوید: «اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ الْقُبُورِ» این هدیه را خانواده شما براى شما فرستاده اند. آنگاه آن میّت این هدیه را تحویل مى گیرد و وارد قبرش مى کند که همین سبب فراخى قبرش (و آسایش و آسودگى او) مى گردد.[۴] نیز مرحوم «علاّمه مجلسى» مى فرماید: «در حدیث صحیحى آمده است که امام صادق(علیه السلام) در هر شب براى فرزند خود و در هر روز، براى پدر و مادر خود، دو رکعت نماز مى خواندند (و به روح آنان هدیه مى کردند) در رکعت اوّل سوره «انّا انزلناه» و در رکعت دوم سوره «کوثر» را مى خواندند».[۵] نکته قابل توجّه آن است که انجام کارهاى خیر، جهت اموات براى کسانى که آن را انجام مى دهند نیز ثواب و پاداش فراوان دارد. امام صادق(علیه السلام) فرمود: ثواب اعمال خیر، براى کسى که براى مردگان انجام مى دهد، براى او و براى آن مرده، هر دو نوشته مى شود.[۶] جهت مطالعه بیشتر به کتاب مفاتیح نوین آیت الله مکارم شیرازی مراجعه نمائید. پی نوشت: ۱. زاد المعاد، صفحه ۵۷۳. ۲. مستدرک الوسائل، جلد ۲، صفحه ۴۸۴، حديث ۲۳. ۳. همان مدرک، حديث ۲۴. ۴. همان مدرک، صفحه ۱۱۴، حديث ۱۱. ۵. زاد المعاد، صفحه ۵۷۳. ۶. همان مدرک، صفحه ۵۷۴. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨سوال: 🔰اگر رزق و روزی همه مخلوقات بر عهده خداست پس چرا انسان هایی از فقر و گرسنگی در حال مرگ هستند؟ ✍پاسخ: ✅از دیدگاه اسلام ریشه همه بدبختی ها نه در کمبود امکانات طبیعت بلکه در اعمال ظالمانه انسان ها است. چرا که خداوند روزی هر جنبنده ای را فراهم می کند: «وما مِن دابَّةٍ فِی الاَرضِ اِلاّ عَلَی اللّهِ رِزقُها ویَعلَمُ مُستَقَرَّها ومُستَودَعَها کُلٌّ فی کِتابٍ مُبین؛(۱) هیچ جنبنده ای در زمین نیست مگر این که روزی او بر خداست. او قرارگاه و محل رفت و آمدش را می داند، همه اینها در کتاب آشکاری ثبت است.» بنابراین اگر بخشی از جامعه در فقر به سر می برند نتیجه اعمال ناشایست خود انسان هاست: «ظَهَرَ الفَسادُ فِی البَرِّ والبَحرِ بِما کَسَبَت اَیدِی النّاسِ لِیُذیقَهُم بَعضَ الَّذی عَمِلوا لَعَلَّهُم یَرجِعون؛ (۲) فساد، در خشکی و دریا به خاطر کارهایی که مردم انجام داده اند آشکار شده است، خدا می خواهد نتیجه بعضی از اعمالشان را به آنها بچشاند شاید (به سوی حق) بازگردند.» و بر همین اساس امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: «هیچ فقیری گرسنه نماند مگر آن که توانگری از دادن حق او ممانعت کرد.» و فرمود: «همانا مردم جز در اثر گناه ثروتمندان، فقیر و محتاج و گرسنه و برهنه نمی شوند.».(۳) پی نوشت: ۱. سوره هود/ آیه ۶ ۲. سوره روم/ آیه ۴۱ ۳. الحياه، ج۴، ص۳۲۹ 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰حقیقت فشار و عذاب قبر چیست؟ آیا مرده ای که دفن نمی شود هم فشار قبر دارد؟ ✍️پاسخ: ✅علما در پاسخ به این سوال، پاسخ هایی ذكر كرده‌اند كه به‌طور خلاصه بیان می شود: پاسخ اوّل: خداوند عزّوجلّ امور مربوط به آخرت را از امور غیبی قرار داده و از دید بندگان در این جهان پنهان داشته است و این از كمال حمكت‌ خداوند است تا مؤمنانی كه غیب را می‌پذیرند از كسانی كه نمی‌پذیرند ممتاز گردند؛ چنان‌كه به گواهی قرآن و حدیث، هنگام احتضار و جان‌كندن هر شخص، فرشتگان نزد او آمده و با او سخن می‌گویند و به او بشارت و یا وعید می‌دهند، امّا از حاضران مجلس كسی آنها را مشاهده نمی‌كند. پس اگر كسی با چشم ظاهر نتواند عذاب قبر را مشاهده كند، بر عدم وجود آن نمی‌تواند حكم كند. پاسخ دوّم: جهان آخرت در بسیاری از امور با این جهان متفاوت است و به هیچ وجه نمی‌توان این دو جهان را در همه امور با یكدیگر مقایسه كرد؛‌ قبر هم منزلی از منزل‌های آخرت است و سنجیدن عذاب آن در این جهان امكان‌پذیر نیست. آدمی با چشم ظاهری بسیاری چیزها را نمی‌بیند، ولی به وجود آنها باور دارد. غزالی می‌گوید: اگر به عذاب قبر ایمان و باور نداری، پس بر تو لازم است تا نخست اصل ایمان به فرشتگان و وحی را تصحیح كنی، و اگر این را می‌پذیری كه پیامبر ـ صلّی‌الله علیه وسلّم ـ چیزهایی را می‌بیند كه امّت نمی‌بینند، پس درباره عذاب قبر چرا این حقیقت را نمی‌پذیری و همان‌گونه كه فرشته شبیه موجودات دنیا نیست، پس مار و كژدم قبر نیز كه میّت را نیش می‌زنند از جنس مارهای این‌جهانی نیستند، بلكه از جنس دیگری بوده و با حاسّه دیگری قابل درك‌اند. (إحیاء‌علوم‌الدین: ۱۹۸۶) پاسخ سوّم: توجّه به مسئله خواب بسیاری از حقایق را در این زمینه برای ما روشن می‌كند. گاهی دو نفر را می‌بینیم كه كنار هم خوابیده‌اند، یكی خواب‌های ترسناك می‌بیند كه مار و یا درنده‌ای به او حمله می‌كند و او در خواب فریاد می‌كشد و با تمام وجودش درد و رنج احساس می‌كند؛ و دیگری در خواب بسیار شادمان است، خواب‌های خوش می‌بیند و از خوابش لذّت می‌برد. این دو نفر در كنار هم قرار دارند، امّا از حال یكدیگر خبر ندارند و كسی هم كه در كنار آن دو نشسته است خوشی و رنج آن دو را احساس نمی‌كند. پس در قبر هم حالاتی بر انسان طاری می‌شود كه برای مردم دنیا قابل درك نیستند و هیچ انسانی نمی‌‌تواند عذاب و خوشی قبر را با امكانات و معیارهای این دنیا مشاهده كند. بنابراین ندیدن و احساس نكردن احوال مردگان در قبر، دلیل بر عدم وجود آنها نیست. پاسخ چهارم: یكی از دلایل متقن در این زمینه این آیه است: «فلولا إذا بلغت الحلقوم و أنتم حینئذ تنظرون و نحن أقرب إلیه منكم و لكن لاتبصرون»[واقعه: ۸۳ ـ ۸۵]؛ پس هنگامی كه [جان‌ها] به حلقوم می‌رسد و شما آن‌گاه [حاضرید و] می‌نگرید و ما از شما به او (محتضر) نزدیكتریم ولی شما نمی‌بینید. وقتی انسان‌ها حالات میّت را در این جهان و درحالی‌كه بالای سر او نشسته‌اند، نمی‌بینند و درك نمی‌كنند، پس چگونه فشار و عذاب قبر و یا خوشی‌اش را درك می‌كنند؟ پاسخ پنجم: امروزه همه مشاهده می‌كنیم كه انسان‌ها به‌وسیله فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی، صداها و تصویرهایی را پخش می‌كنند، و این صداها و تصویرها كه مسافت‌های بسیار طولانی را از طریق فضا می‌پیمایند، تنها برای كسانی قابل مشاهده و شنیدن‌اند كه از دستگاه رادیو و تلویزیون استفاده می‌كنند و افراد دیگر این صداها و تصویرها را نمی‌شنوند و نمی‌بینند، گرچه این امواج از كنار آنها بگذرند. بنابراین انسان‌ها نیز حالات قبر را با وجود نزدیك بودن به آن، درنمی‌یابند و نمی‌بینند، مگر آن كسی كه از این دنیا رفته و در عالم برزخ است. با توجّه به دلایل فوق بر هر مسلمان لازم است كه به غیب ایمان داشته باشد و در حقیقت احوال قبر شك نكند. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰اگر در حال خواندن نماز باشیم و کسي صلوات بفرستد آيا بايد ما نيز نماز خود را قطع کرده و صلوات بفرستیم و سپس ادامه نمازم را بخوانیم؟ ✍️پاسخ: ✅هر وقت انسان اسم مبارك حضرت رسول الله صلی الله عليه و آله و سلم مانند محمد و احمد يا لقب و كنيه آن جناب را مثل مصطفی و ابوالقاسم بگويد يا بشنود اگر چه در نماز باشد، مستحب است صلوات بفرستد. 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
تعداد درهای بهشت ‼️ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰بهشت چند در دارد و هرکدام مخصوص چه کساني است؟ ✍️پاسخ: ✅امام علی(علیه السلام) فرموده است: بهشت دارای هشت در است:دری ات که از آن پیامبران و صدّیقان وارد می شوند؛ دری ات که شهدا و صالحان از آن وارد می شوند؛1 از پنج در دیگر شیعیان و دوستداران ما وارد می شوند،و از در آخر،سایر مسلمانانی که به یگانگی خدا عقیده دارند و در دل آنان ذرّه ای از بغض و کینه نسبت به ما اهل بیت(ع) وجود ندارد.2 با توجّه به این که ، به دلایل مختلفی برای ما ثابت شده است که بهشت و جهنّم هم اکنون در گستره جهان هستی وجود دارند، پیامبر(ص) هم فرموده است:«وقتی جبرئیل مرا به آسمان عروج داد، بهشت و نعمت های آن و جهنم و عذاب های آن را مشاهده کردم…جبرئیل به من گفت: آن چه را بر درهای بهشت نوشته شده بخوانم.بر در اوّل نوشته شده بود: لاإله الاّ اللّه، محمّدَُ رسول اللّه، علی ولی اللّه، هر کاری راهی دارد و راه زندگی چهار چیز است: قناعت و صرفه جویی؛ حق گویی؛ خودداری از کینه ورزیدن و همنشینی با نیکان. بردر دوم نوشته شده بود:لااله الاّاللّه… هر کاری راهی دارد، و راه خوشحالی در آخرت چهار چیز است: دست نوازش بر یتمیان کشیدن، مهربانی با بی سرپرستان، کوشش برای رفع گرفتاری های اهل ایمان و دلجویی از فقیران و تهی دستان. بر در سوم نوشته شده بود: لا اللّه الاّ اللّه… هر کاری راهی دارد و راه سلامتی در دنیا چهار چیز است: کم حرف زدن، کم خوابیدن، کم راه رفتن و کم خوردن. بر در چهارم نوشته شده بود: لا اله الاّ اللّه… هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، باید میهمان خویش را احترام کند. هر کس به خدا و قیامت ایمان دارد، باید همسایه خود را اکرام نماید، هر کس به خدا و قیامت ایمان دارد، باید پدر و مادر خود را احترام کند، و هر کس به خدا و قیامت عقیده دارد، یا سخن حق بگوید، یا ساکت بماند. بردر پنجم، بعد از شهادت به یگانگی خدا و نبّوت پیامبر(ص) و امامت علی(ع) نوشته شده بود: هر کس می خواهد به او ظلم نشود، به دیگران ظلم نکند؛ هر کس که می خواهد ناسزا نشنود،ناسزا نگوید؛ هر کس که می خواهدخوار نشود، کسی را ذلیل نکند و هر کس که می خواهد در دنیا و آخرت به ریسمان محکمی چنگ بزند، به وحدانیت خدا و نبّّوت پیغمبر(ص) و امامت علی(ع) اقرار کند. بر در ششم، بعد از اقرار های سه گانه فوق، نوشته شده بود: هر کس که می خواهد قبرش فراخ باشد، مسجد بسازد؛هر کس که می خواهد جانوران زیر زمین بدن او را نخورند، در مسجد ها زیاد بماند؛ هر کس که می خواهد بدن او در قبر تر و تازه بماند، مسجد را جارو کند و هرکس که می خواهد خانه خود را در بهشت ببیند، مسجدها را با فرش بپوشاند. بر در هفتم، پس از آن اقرارها نوشته بود: نورانیت و روشنایی قلب در چهار چیز است: عیادت بیمار، تشییع جنازه، تهیه کفن برای دیگران، و قرض دادن به افراد. بر در هشتم ، نوشته شده بود: هر کس که می خواهد از این درها وارد بهشت شود، باید دارای چهار خصلت باشد: سخاوت مندی و بزرگواری، خوش خلقی و اخلاق خوب، صدقه دادن، و خودداری از اذیت و آزار بندگان خدا.3 1. اشاره به ایه 69 سوره نساء:…من النبین والصّدیقین والشّهداء والصالحین…. 2. الخصال، ص 408؛ بحارالانور، ج 8، ص 39. 3. معالم الزلفی،ص 419؛ بحارالانوار، ج 8، ص 144. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨سوال: 🔰برای درمان قساوت قلب، چه باید کرد؟ ✍پاسخ: ✅بهترين راه براي درمان قساوت قلب، تلاش در جهت پيشگيري از ابتلا به اين بليۀ روحي است كه در سايه‌ي از بين بردن عوامل آن صورت مي گيرد، امّا قرآن كريم از مسئله‌ي ذكر كه به نحو كامل در نماز تجسّم يافته است، به عنوان مهمترين عامل براي جلا دادن به دلهاي قاسي و درمان قساوت قلب ياد كرده است. 📌اگر بخواهيد قساوت و سنگدلي را معالجه كنيد، بايد به عبادت روي آورده و در حقيقت با تمام گناهان ترك رابطه كنيد. 🍀 جهت درمان بيماري قساوت، بايد زياد ياد خدا كرد و با كمال عشق و شوق قرآن خواند و از دعاهاي عالي اسلامي به خصوص دعاي كميل، دعاي عرفه، مناجات خمس عشر، دعاي ابوحمزه غفلت نكرد. 🖊جهت علاج اين بيماري دردناك بايد به ائمه طاهرين (ع) توسل جسته و قسمتي از شب را با محبوب واقعي خلوت كرده و از گناهان گذشته و تقصيرهايي كه در عبادت داشته‌ايم ياد كرده و طلب عفو كنيم. 🔺با به كار گرفتن اين سلسله مسائل به تدريج زنگار دل پاك شده و قلب انسان به نور الهي صفا مي‌گيرد و شياطين دل انسان را رها كرده، حق در آن خانه تجلّي مي‌كند 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈