eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
12.2هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
685 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇 ♨سوال: 🔰اگر رزق و روزی همه مخلوقات بر عهده خداست پس چرا انسان هایی از فقر و گرسنگی در حال مرگ هستند؟ ✍پاسخ: ✅از دیدگاه اسلام ریشه همه بدبختی ها نه در کمبود امکانات طبیعت بلکه در اعمال ظالمانه انسان ها است. چرا که خداوند روزی هر جنبنده ای را فراهم می کند: «وما مِن دابَّةٍ فِی الاَرضِ اِلاّ عَلَی اللّهِ رِزقُها ویَعلَمُ مُستَقَرَّها ومُستَودَعَها کُلٌّ فی کِتابٍ مُبین؛(۱) هیچ جنبنده ای در زمین نیست مگر این که روزی او بر خداست. او قرارگاه و محل رفت و آمدش را می داند، همه اینها در کتاب آشکاری ثبت است.» بنابراین اگر بخشی از جامعه در فقر به سر می برند نتیجه اعمال ناشایست خود انسان هاست: «ظَهَرَ الفَسادُ فِی البَرِّ والبَحرِ بِما کَسَبَت اَیدِی النّاسِ لِیُذیقَهُم بَعضَ الَّذی عَمِلوا لَعَلَّهُم یَرجِعون؛ (۲) فساد، در خشکی و دریا به خاطر کارهایی که مردم انجام داده اند آشکار شده است، خدا می خواهد نتیجه بعضی از اعمالشان را به آنها بچشاند شاید (به سوی حق) بازگردند.» و بر همین اساس امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: «هیچ فقیری گرسنه نماند مگر آن که توانگری از دادن حق او ممانعت کرد.» و فرمود: «همانا مردم جز در اثر گناه ثروتمندان، فقیر و محتاج و گرسنه و برهنه نمی شوند.».(۳) پی نوشت: ۱. سوره هود/ آیه ۶ ۲. سوره روم/ آیه ۴۱ ۳. الحياه، ج۴، ص۳۲۹ 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰حقیقت فشار و عذاب قبر چیست؟ آیا مرده ای که دفن نمی شود هم فشار قبر دارد؟ ✍️پاسخ: ✅علما در پاسخ به این سوال، پاسخ هایی ذكر كرده‌اند كه به‌طور خلاصه بیان می شود: پاسخ اوّل: خداوند عزّوجلّ امور مربوط به آخرت را از امور غیبی قرار داده و از دید بندگان در این جهان پنهان داشته است و این از كمال حمكت‌ خداوند است تا مؤمنانی كه غیب را می‌پذیرند از كسانی كه نمی‌پذیرند ممتاز گردند؛ چنان‌كه به گواهی قرآن و حدیث، هنگام احتضار و جان‌كندن هر شخص، فرشتگان نزد او آمده و با او سخن می‌گویند و به او بشارت و یا وعید می‌دهند، امّا از حاضران مجلس كسی آنها را مشاهده نمی‌كند. پس اگر كسی با چشم ظاهر نتواند عذاب قبر را مشاهده كند، بر عدم وجود آن نمی‌تواند حكم كند. پاسخ دوّم: جهان آخرت در بسیاری از امور با این جهان متفاوت است و به هیچ وجه نمی‌توان این دو جهان را در همه امور با یكدیگر مقایسه كرد؛‌ قبر هم منزلی از منزل‌های آخرت است و سنجیدن عذاب آن در این جهان امكان‌پذیر نیست. آدمی با چشم ظاهری بسیاری چیزها را نمی‌بیند، ولی به وجود آنها باور دارد. غزالی می‌گوید: اگر به عذاب قبر ایمان و باور نداری، پس بر تو لازم است تا نخست اصل ایمان به فرشتگان و وحی را تصحیح كنی، و اگر این را می‌پذیری كه پیامبر ـ صلّی‌الله علیه وسلّم ـ چیزهایی را می‌بیند كه امّت نمی‌بینند، پس درباره عذاب قبر چرا این حقیقت را نمی‌پذیری و همان‌گونه كه فرشته شبیه موجودات دنیا نیست، پس مار و كژدم قبر نیز كه میّت را نیش می‌زنند از جنس مارهای این‌جهانی نیستند، بلكه از جنس دیگری بوده و با حاسّه دیگری قابل درك‌اند. (إحیاء‌علوم‌الدین: ۱۹۸۶) پاسخ سوّم: توجّه به مسئله خواب بسیاری از حقایق را در این زمینه برای ما روشن می‌كند. گاهی دو نفر را می‌بینیم كه كنار هم خوابیده‌اند، یكی خواب‌های ترسناك می‌بیند كه مار و یا درنده‌ای به او حمله می‌كند و او در خواب فریاد می‌كشد و با تمام وجودش درد و رنج احساس می‌كند؛ و دیگری در خواب بسیار شادمان است، خواب‌های خوش می‌بیند و از خوابش لذّت می‌برد. این دو نفر در كنار هم قرار دارند، امّا از حال یكدیگر خبر ندارند و كسی هم كه در كنار آن دو نشسته است خوشی و رنج آن دو را احساس نمی‌كند. پس در قبر هم حالاتی بر انسان طاری می‌شود كه برای مردم دنیا قابل درك نیستند و هیچ انسانی نمی‌‌تواند عذاب و خوشی قبر را با امكانات و معیارهای این دنیا مشاهده كند. بنابراین ندیدن و احساس نكردن احوال مردگان در قبر، دلیل بر عدم وجود آنها نیست. پاسخ چهارم: یكی از دلایل متقن در این زمینه این آیه است: «فلولا إذا بلغت الحلقوم و أنتم حینئذ تنظرون و نحن أقرب إلیه منكم و لكن لاتبصرون»[واقعه: ۸۳ ـ ۸۵]؛ پس هنگامی كه [جان‌ها] به حلقوم می‌رسد و شما آن‌گاه [حاضرید و] می‌نگرید و ما از شما به او (محتضر) نزدیكتریم ولی شما نمی‌بینید. وقتی انسان‌ها حالات میّت را در این جهان و درحالی‌كه بالای سر او نشسته‌اند، نمی‌بینند و درك نمی‌كنند، پس چگونه فشار و عذاب قبر و یا خوشی‌اش را درك می‌كنند؟ پاسخ پنجم: امروزه همه مشاهده می‌كنیم كه انسان‌ها به‌وسیله فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی، صداها و تصویرهایی را پخش می‌كنند، و این صداها و تصویرها كه مسافت‌های بسیار طولانی را از طریق فضا می‌پیمایند، تنها برای كسانی قابل مشاهده و شنیدن‌اند كه از دستگاه رادیو و تلویزیون استفاده می‌كنند و افراد دیگر این صداها و تصویرها را نمی‌شنوند و نمی‌بینند، گرچه این امواج از كنار آنها بگذرند. بنابراین انسان‌ها نیز حالات قبر را با وجود نزدیك بودن به آن، درنمی‌یابند و نمی‌بینند، مگر آن كسی كه از این دنیا رفته و در عالم برزخ است. با توجّه به دلایل فوق بر هر مسلمان لازم است كه به غیب ایمان داشته باشد و در حقیقت احوال قبر شك نكند. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰اگر در حال خواندن نماز باشیم و کسي صلوات بفرستد آيا بايد ما نيز نماز خود را قطع کرده و صلوات بفرستیم و سپس ادامه نمازم را بخوانیم؟ ✍️پاسخ: ✅هر وقت انسان اسم مبارك حضرت رسول الله صلی الله عليه و آله و سلم مانند محمد و احمد يا لقب و كنيه آن جناب را مثل مصطفی و ابوالقاسم بگويد يا بشنود اگر چه در نماز باشد، مستحب است صلوات بفرستد. 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
تعداد درهای بهشت ‼️ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰بهشت چند در دارد و هرکدام مخصوص چه کساني است؟ ✍️پاسخ: ✅امام علی(علیه السلام) فرموده است: بهشت دارای هشت در است:دری ات که از آن پیامبران و صدّیقان وارد می شوند؛ دری ات که شهدا و صالحان از آن وارد می شوند؛1 از پنج در دیگر شیعیان و دوستداران ما وارد می شوند،و از در آخر،سایر مسلمانانی که به یگانگی خدا عقیده دارند و در دل آنان ذرّه ای از بغض و کینه نسبت به ما اهل بیت(ع) وجود ندارد.2 با توجّه به این که ، به دلایل مختلفی برای ما ثابت شده است که بهشت و جهنّم هم اکنون در گستره جهان هستی وجود دارند، پیامبر(ص) هم فرموده است:«وقتی جبرئیل مرا به آسمان عروج داد، بهشت و نعمت های آن و جهنم و عذاب های آن را مشاهده کردم…جبرئیل به من گفت: آن چه را بر درهای بهشت نوشته شده بخوانم.بر در اوّل نوشته شده بود: لاإله الاّ اللّه، محمّدَُ رسول اللّه، علی ولی اللّه، هر کاری راهی دارد و راه زندگی چهار چیز است: قناعت و صرفه جویی؛ حق گویی؛ خودداری از کینه ورزیدن و همنشینی با نیکان. بردر دوم نوشته شده بود:لااله الاّاللّه… هر کاری راهی دارد، و راه خوشحالی در آخرت چهار چیز است: دست نوازش بر یتمیان کشیدن، مهربانی با بی سرپرستان، کوشش برای رفع گرفتاری های اهل ایمان و دلجویی از فقیران و تهی دستان. بر در سوم نوشته شده بود: لا اللّه الاّ اللّه… هر کاری راهی دارد و راه سلامتی در دنیا چهار چیز است: کم حرف زدن، کم خوابیدن، کم راه رفتن و کم خوردن. بر در چهارم نوشته شده بود: لا اله الاّ اللّه… هر کس به خدا و روز قیامت ایمان دارد، باید میهمان خویش را احترام کند. هر کس به خدا و قیامت ایمان دارد، باید همسایه خود را اکرام نماید، هر کس به خدا و قیامت ایمان دارد، باید پدر و مادر خود را احترام کند، و هر کس به خدا و قیامت عقیده دارد، یا سخن حق بگوید، یا ساکت بماند. بردر پنجم، بعد از شهادت به یگانگی خدا و نبّوت پیامبر(ص) و امامت علی(ع) نوشته شده بود: هر کس می خواهد به او ظلم نشود، به دیگران ظلم نکند؛ هر کس که می خواهد ناسزا نشنود،ناسزا نگوید؛ هر کس که می خواهدخوار نشود، کسی را ذلیل نکند و هر کس که می خواهد در دنیا و آخرت به ریسمان محکمی چنگ بزند، به وحدانیت خدا و نبّّوت پیغمبر(ص) و امامت علی(ع) اقرار کند. بر در ششم، بعد از اقرار های سه گانه فوق، نوشته شده بود: هر کس که می خواهد قبرش فراخ باشد، مسجد بسازد؛هر کس که می خواهد جانوران زیر زمین بدن او را نخورند، در مسجد ها زیاد بماند؛ هر کس که می خواهد بدن او در قبر تر و تازه بماند، مسجد را جارو کند و هرکس که می خواهد خانه خود را در بهشت ببیند، مسجدها را با فرش بپوشاند. بر در هفتم، پس از آن اقرارها نوشته بود: نورانیت و روشنایی قلب در چهار چیز است: عیادت بیمار، تشییع جنازه، تهیه کفن برای دیگران، و قرض دادن به افراد. بر در هشتم ، نوشته شده بود: هر کس که می خواهد از این درها وارد بهشت شود، باید دارای چهار خصلت باشد: سخاوت مندی و بزرگواری، خوش خلقی و اخلاق خوب، صدقه دادن، و خودداری از اذیت و آزار بندگان خدا.3 1. اشاره به ایه 69 سوره نساء:…من النبین والصّدیقین والشّهداء والصالحین…. 2. الخصال، ص 408؛ بحارالانور، ج 8، ص 39. 3. معالم الزلفی،ص 419؛ بحارالانوار، ج 8، ص 144. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨سوال: 🔰برای درمان قساوت قلب، چه باید کرد؟ ✍پاسخ: ✅بهترين راه براي درمان قساوت قلب، تلاش در جهت پيشگيري از ابتلا به اين بليۀ روحي است كه در سايه‌ي از بين بردن عوامل آن صورت مي گيرد، امّا قرآن كريم از مسئله‌ي ذكر كه به نحو كامل در نماز تجسّم يافته است، به عنوان مهمترين عامل براي جلا دادن به دلهاي قاسي و درمان قساوت قلب ياد كرده است. 📌اگر بخواهيد قساوت و سنگدلي را معالجه كنيد، بايد به عبادت روي آورده و در حقيقت با تمام گناهان ترك رابطه كنيد. 🍀 جهت درمان بيماري قساوت، بايد زياد ياد خدا كرد و با كمال عشق و شوق قرآن خواند و از دعاهاي عالي اسلامي به خصوص دعاي كميل، دعاي عرفه، مناجات خمس عشر، دعاي ابوحمزه غفلت نكرد. 🖊جهت علاج اين بيماري دردناك بايد به ائمه طاهرين (ع) توسل جسته و قسمتي از شب را با محبوب واقعي خلوت كرده و از گناهان گذشته و تقصيرهايي كه در عبادت داشته‌ايم ياد كرده و طلب عفو كنيم. 🔺با به كار گرفتن اين سلسله مسائل به تدريج زنگار دل پاك شده و قلب انسان به نور الهي صفا مي‌گيرد و شياطين دل انسان را رها كرده، حق در آن خانه تجلّي مي‌كند 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️ سوال: 🔰آیا نبش قبر کسی که 27 سال است از دنیا رفته (بخاطر دو طبقه کردن یا موارد دیگر) مشکل شرعی دارد؟ ✍️پاسخ: ✅ طبق نظر مشهور فقهاء نبش قبر مسلمان یعنی شکافتن قبر او حرام است ولی اگر بدنش از بین رفته و خاک شده باشد اشکال ندارد لطفا همراه سوال نام مرجع حتما ذکر شود . 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨سوال: 🔰حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) چه کسی بود و زیارت مرقد مطهرش چه ثوابی دارد؟ ✍پاسخ: ✅حضرت عبدالعظيم بن عبداللّه بن علي بن الحسن بن زيد بن الحسن بن علي بن ابي طالب، از بزرگان روات و علما و صاحب ورع و تقوا است و از اصحاب امام جواد(ع) و امام هادي (ع) و احاديث بسيار از ايشان روايت كرد. در منزلت و مقام وي آمده است كه مردي از اهل ري به خدمت حضرت علي بن محمد النقي امام هادي (ع) رفت. حضرت پرسيد: كجا بودي؟ او گفت: به زيارت امام حسين(ع) رفته بودم. امام فرمود: اگر قبر عبدالعظيم را كه نزد شما است زيارت مي كردي مانند كسي بودي كه امام حسين (ع) را زيارت كرده باشد. (۱) احمد بن خالد برقي مي گويد: عبدالعظيم حسني از دست حاكم و سلطان زمان خودش فراري شد و در خانه مردي از شيعيان در ري پنهان شد. در آن خانه عبادت مي كرد و روزها روزه مي گرفت و شب ها به عبادت مي پرداخت و مخفيانه از خانه براي زيارت قبري كه نزديك محلّ سكونت وي بود، بيرون مي رفت و مي گفت : اين قبرِمردي از فرزندان موسي بن جعفر است. كم كم خبر ايشان در بين شيعيان پخش شد و گروه گروه به ديدار حضرت عبدالعظيم مي آمدند. شخصي از شيعيان پيامبر را در خواب ديد كه فرمود: مردي از فرزندان من نزد درخت سيب درباغ عبدالجبار بن عبدالوهاب دفن خواهد شد. حضرت عبدالعظيم مريض شد و بعد از مدتي فوت كرد و در جيب لباسش نوشته اي يافتند كه در آن نوشته بود: من ابوالقاسم عبدالعظيم بن عبداللّه بن علي بن الحسن بن زيد بن الحسن بن علي بن ابي طالب (ع) هستم. (۲) حضرت عبدالعظيم از نوادگان حضرت امام حسن(ع) مي باشد و از اصحاب امام جواد و امام هادي (ع) بود و عقايد خود را بر امام هادي (ع) عرضه داشت و امام او را تأييد كرد. مناسب است ما اين روايت را نقل كنيم. شيخ صدوق (ره) و غير ايشان از جناب عبدالعظيم روايت كرده اند كه فرمود: بر آقاي خودم، حضرت امام هادي (ع) وارد شدم. چون مرا ديد فرمود: مرحبا به تو اي ابوالقاسم! تو وليّ ما هستي. عرض كردم : اي فرزند رسول خدا! مي خواهم دين خود را بر شما عرضه كنم. اگر مورد پسند شما است تأييد بفرماييد و اگر ناپسنداست راهنماييم كنيد. من عقيده دارم خدا، واحد و يگانه است و مثل و مانندي ندارد و جسم و صورت و عرض و جوهر نيست، بلكه پديدآورنده اجسام و صورتهاست. پروردگار و مالك هر چيزي است. او مالك و صاحب هر چيزي است. عقيده دارم محمد(ص) پيامبر و رسول و آخرين آنان است و بعد از او پيامبري نخواهد بود و تا روز قيامت دين آن حضرت اسلام خواهد بود و شريعت ديگري نخواهد بود. عقيده دارم امام و خليفه و وليّ امر بعد از پيامبر(ص) اميرالمؤمنين (ع) و بعد از آن حسن (ع) و بعد حسين (ع) و علي بن الحسين و بعد محمد بن علي و سپس جعفر بن محمد و بعد موسي بن جعفر و بعد علي بن موسي و سپس محمد بن علي است و بعد شما را امام مي دانم. حضرت فرمود: بعد از من پسرم حسن و بعد از او مهدي (ع) خواهد بود كه كسي او را نمي بيند و از نظرها غائب خواهد بود و زمين را پر از عدل و داد خواهد كرد پس از اين كه پر از ظلم و جور شده باشد. گفتم : عقيده دارم دوست ايشان دوست خداست و دشمن ايشان دشمن خدااست و اطاعت ايشان واجب ومعصيت اينان معصيت خدا است. عقيده دارم معراج و سؤال در قبر و بهشت و جهنم و صراط و ميزان حق است و قيامت خواهد آمد و همه زنده خواهيم شد. پس امام هادي (ع) فرمود: اي ابوالقاسم! به خدا اين است دين پسنديده ثابت. بر همين اعتقاد بمان. خداوند تو را براين اعتقاد محافظت كند. (۳) حضرت عبدالعظيم (ع) در حدود سال ۲۵۰يا ۲۵۲از دنيا رفت. (۴) پي نوشت ها: ۱.شيخ عباس قمي، منتهي الآمال، ج ۱ ص ۲۴۶. ۲.الخوئي، معجم رجال الحديث، ج ۱۰ ص ۴۶. ۳.منتهي الآمال، ج ۲ ص ۳۹۲. ۴.محمد جواد نجفي، ستارگان درخشان، ج ۴ ۲۱۹.۲ 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨سوال: 🔰در زمان ظهور چه اتفاقاتي مي افتد ايا شيطان کشته ميشود؟ اگر کشته شود آيا ديگر همه انسان ها اهل بهشت ميشوند واگر چنين است آيا اين ايمان و بهشتي شدن با ايمان و بهشتي بودن قبل از ظهور در يک درجه و مرتبه است؟ ✍پاسخ: اولا تنها نیروی شر در عالم شیطان نیست. شیطان نیروی شر بیرونی در عالم است که اگر نیروی شر درونی (نفس اماره) راه را برای آن باز کند، می تواند اثر بگذارد و الا هیچ کاری از او ساخته نیست. ثانیا شیطان یک موجود نیست. بلکه موجودات بسیاری می توانند شیطان باشند. از بین اجنه و انسان ها شیاطین بسیاری داریم که قطعا همه آنها پس از ظهور کشته نمی شوند. و مطلبی که درباره کشته شدن وجود دارد، مربوط به ابلیس به عنوان رهبر شیاطین است. ثالثا افول و فراز شیطان منحصر به بعد از ظهور نیست. کما اینکه مثلا هر ماه رمضان شیطان محدودیت هایی یافته و در روایات متعددی بحث غل و زنجیر شدن شیطان در ماه رمضان مطرح شده، و دوره های دیگری هم از ضعیف شدن شیاطین داشته ایم. بنابراین بعد ظهور همه بهشتی نمی شوند. اما نکته نهایی اینکه جزای انسان ها بر اساس میزان تلاش شان است. بنابراین شرایط متفاوت آنها منجر به بی عدالتی نمی شود. 👈 ارسال سوالات از طریق آیدی زیر: ♨ @pasokhgoo10 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨سوال: 🔰آيا این شیطان است که باعث گناه می شود یا خود انسان نیز تمایل به گناه دارد؟ واگر اصلا شیطان نبود آیا انسان گناه نمی کرد؟ ✍پاسخ: ✅شیطان عامل بیرونی دعوت به گناه است و در درون انسان نیز هوای نفس و تمایلات شهوانی قرار دارد. اگر عامل درونی نباشد، عامل بیرونی هیچ کاری نمی تواند بکند. این گناه خودمان است که راه را برای شیطان باز می کند و شیطان صرفا یک دعوت کننده است که با اصرار در گناه او را بر خود مسلط می کنیم. وَ قالَ الشَّيْطانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَ ما كانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لي فَلا تَلُومُوني وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ ما أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِما أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمينَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ (۲۲ ابراهیم) و شيطان، هنگامى كه كار تمام مى شود، مى گويد: «خداوند به شما وعده حق داد و من به شما وعده (باطل) دادم، و تخلّف كردم! من بر شما تسلّطى نداشتم، جز اينكه دعوتتان كردم و شما دعوت مرا پذيرفتيد! بنا بر اين، مرا سرزنش نكنيد خود را سرزنش كنيد! نه من فريادرس شما هستم، و نه شما فريادرس من! من نسبت به شرك شما درباره خود، كه از قبل داشتيد، (و اطاعت مرا همرديف اطاعت خدا قرار داديد) بيزار و كافرم!» مسلّماً ستمكاران عذاب دردناكى دارند. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨سوال: 🔰آیا حوادث تلخ یا شیرین که در زندگی پیش می آید، به اراده و خواست خداست؟ ✍پاسخ: ✅در حوادث تلخ و شیرین، پیش از آن که نقش خداوند را در آن بررسی کنیم، باید به نقش خدا در آن توجه کنیم،‌ زیرا نقش خداوند فقط این است که از وجود حوادث آگاه است و بر اساس سنت‌هایی که مقرر نموده، شامل حال انسان‌ها می‌شود، در حالی که در بسیاری از این حوادث، نقش بشر انکار ناپذیر است. ما انسان‌ها معمولاً در ارزیابی پدیده‌ها اعم از تلخ و شیرین دچار خودبینی خاصی هستیم و هر پدیده‌ای را از دریچه سود ظاهری خویش نگاه می‌کنیم، در حالی که باید پدیده را با نظام کلی جهان دید و سپس درباره آن داوری کرد. متوجه دانستن هر حوادث تلخ به جهان غیب، دور از واقع‌بینی است، زیرا بخشی از نارسایی‌ها و حوادث تلخ، زاییده کوتاهی انسان است و چه بسا می‌تواند بخشی از گرفتاری‌ها را کاهش دهد. او می‌تواند با هوش خدادادی از زیان‌ها بکاهد، بلکه از آنها به سود خود بهره گیرد. فقر و بدبختی که در برخی از جوامع حاکم است، نتیجه نظام ظالمانه اجتماعی است. گروهی از پرخوری رنج می‌برند و برخی از گرسنگی. اگر در جهان، نظام عادلانه حاکم بود، همه از زندگی آبرومندی برخوردار بودند. بنابر این قبول داریم در قضا و قدر الهی تمام حوادث تلخ و شیرین ضبط شد. و خداوند از ازل می‌دانسته است که این حوادث، اتفاق می‌افتد، ولی تمام این حوادث با اختیار و اراده انسان انجام می‌پذیرد و قضا و قدر و علم ازلی الهی با اختیار و اراده انسان منافاتی ندارد. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨ سوال: 🔰آيا جنياني که اسلام آورده اند احکامشان مانند انسان هاست؟ مثلا نماز مي خوانند يا خمس مي دهند ؟! ✍پاسخ: ✅ در این که جنیان مکلف به تکالیفی هستند و می توانند خدا را عبادت کنند شکی نیست «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» [ذاریات56] قرآن کریم از زبان خود جنیان می‌گوید که آنها نیز مانند انسان‌ها به گروه‌های مؤمن و کافر تقسیم می‌شوند: «و این‌که در میان ما، افرادى صالح و افرادى غیر صالح‌اند و ما گروه‌هاى متفاوتى هستیم»! [جن 11] اما درباره این که آیا احکام آنها چگونه است و آیا مانند ما نماز می خوانند یا نه اطلاع دقیقی نداریم و در روایات این بحث عنوان نشده است. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰به بعضي از گناهان عادت کردم نميتونم انجامش ندم بارها توبه کردم ولي فايده اي نداشته چه کار کنم؟ ✍️پاسخ: ✅اینکه توبه می کنید و می شکنید، به این دلیل است که از گناه پشیمان و متنفر نشده اید. توبه واقعی در حقیقت، نوعی تغییر فکر و اندیشه است. یعنی انسان عمیقا به این باور برسد که گناه و نافرمانی خداوند، چیزی جز آلودگی و پستی به دنبال ندارد و اگر متابع نفس ماست، به این دلیل است که نفسمان هنوز تزکیه نشده و ماهیت گناه را درک نمی کند. ما هرگز حاضر نیستیم لجن و کثافات داخل جوی آب را بخوریم یا حتی به آن دست بزنیم. حتی تصور چنین چیزی چندش آور و ناراحت کننده است. اولیاءالله که هرگز حاضر نیستند حتی فکر گناه را هم در ذهن بیاورند، به این دلیل است که به چنین باور و تفکری در مورد گناه رسیده اند. آنها ماهیت گناه که چیزی جز آلودگی و کثافت نیست درک کرده اند. چنین حالتی، قطعا دوری از گناه را به ارمغان می آورد و چنین توبه ای هرگز شکستنی نیست. برای استقامت بر توبه به نکات ذیل توجه کنید: ۱- ایمانتان را با مطالعه و اندیشه تقویت کنید. اگر معرفت انسان به خداوند و صفات او قوی باشد، عالم را محضر خدا میداند و در محضر خدا معصیت نمی کند. ۲- توکل برخدا داشته باشید و از خداوند برای در امان ماندن از شیطان مدد بخواهید. ۳- توجه به زشتی گناه داشته باشید و هیچگاه به کوچکی گناه نگاه نکنید. توجه کنید که در مقابل چه کسی ایستاده و نافرمانی چه کسی را مرتکب می شوید. ۴- به آثار گناه در زندگی توجه داشته باشید، هم نیکی اثر تکوینی دارد و هم گناه. همانطور که آتش می سوزاند، گناه هم آثار نکبت بار خودش را دارد. ۵- زمینه گناه را از بین ببرید، از مسائلی که مقدمه گناه را فراهم میکند، دوری کنید و با افرادی که میدانید زمینه گناه را برایتان فراهم میکنند دوستی نکنید. ۶-حتی الامکان فکر گناه کردن را از سر بیرون کنید فکر گناه خواه ناخواه در قلب تیریگی ایجاد میکند و به صفا و پاکی دل ضربه میزند. ۷- خودتان را سرگرم کار و امور مفید بکنید تا زمانی برای گناه کردن پیدا نکنید. ۸-ورزش کنید ، سلامتی در ایجاد اراده قوی بسیار مفید است با ورزش کردن اراده خودتان را بالا ببرید. ۹- به یاد مرگ و پایان زندگی باشید ،این کار باعث میشود لذات و شهوات منفی از بین برود. ۱۰- به عبادات و نماز خیلی توجه و اهمیت دهید نماز صحیح انسان را از زشتیها و گناه باز میدارد. ۱۱- توجه به عاقبت گناه داشته باشید . موفق باشید. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈