eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
12هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
671 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا تعداد افراد جهنمي بيشتر از بهشتي است؟ ✍️پاسخ: ✅مطابق با آیات فراوان قرآن، سرنوشت همه افراد بشر در گرو اعمال آن ها است که آیا از مزرعه دنیا چه محصولی با خود آورده اند! علاوه بر این، بعضی از افراد نیز به خاطر استحقاق هایی که دارند مورد شفاعت قرار می گیرند. روی همین حساب و کتاب ها است که نمی توان تصویری دقیق و جزیی از سرنوشت همه آدمیان به تفکیک ترسیم کرد که این به علم الهی مربوط است. اما با توجه به فطرت حق جوی بشر و نیز برگرفته از بعضی از آیات باید گفت مطابق با وسیع بودن رحمت و مغفرت الهی،خط سیر عموم انسان ها به سر انجام نیکی ختم خواهد شد و سر انجام مشمول رحمت الهی قرار خواهند گرفت، جز معدود افرادی که به طور کامل از فطرت انسانی خود فاصله گرفته و ماهیت خود را با گناهان بزرگ تغییر داده اند،اینان سرایشان آتش ابدی خواهد بود.این گفته قرآن است: بَلى مَنْ كَسَبَ سَيِّئَةً وَ أَحاطَتْ بِهِ خَطيئَتُهُ فَأُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ(1) آرى. آنان كه مرتكب كارى زشت شدند و گناهشان سراسر وجودشان را گرفته است، اهل جهنم اند و جاودانه در آن خواهند ماند. همه انسان ها در سیر الی الله که سیر از مبدأ به معاد است تا هنگام مرگ، مراحل مختلفی را طی می کنند که در این مراحل، تقدیر های متفاوتی برای انسان ها در نظر گرفته شده است، وجود بیماری های سخت، انواع بلا ها و مشکلات، سختی جان دادن و غیره از جمله امتحاناتی است که ممکن است در بی حساب کردن افراد از مواخذه قیامت موثر باشد. اما بعضی از افرادی که گناه می کنند تا لحظه مرگ دچار هیچ مشکلی نخواهند شد و خدای متعال حساب این افراد را به بعد از مرگ تقدیر کرده است. قابل باور است که بسیاری از افراد برای رسیدن به سر انجام نیک ( یعنی ورود به بهشت)؛فراخور عصیان و گناهی که انجام داده اند طعم عذاب الهی را بچشند. در حديث از پيامبر صلوات الله علیه مىخوانيم: آتش به فرد با ايمان روز قيامت مىگويد زودتر از من بگذر كه نورت، شعله مرا خاموش كرد! اين معنى از بعضى ديگر از روايات نيز استفاده مىشود. نتیجه: به گفته قرآن،این هدف آفرینش می باشد که همه موجودات مستحق رحمت الهی اند، اما تا زمانی که غرق گناه نشده اند، امید به نجاتشان وجود دارد و گناهکاران به نسبت گناهانی که انجام داده اند و موفق به توبه نشده اند، عذابش را خواهند چشید تا جایی که فقط افرادی که هیچ گونه امیدی بر نجاتشان نیست، برای همیشه در جهنم باقی خواهند ماند و از آنان به عنوان هیزم این تنوره عظیم و پر وحشت که خارج از توصیف بشری است استفاده خواهند شدإِنَّكُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ أَنْتُمْ لَها وارِدُونَ(2) شما و آن چيزهايى كه سواى خدای متعال مىپرستيديد، هيزم هاى جهنم هستید.شما به جهنم خواهيد رفت. پی نوشت ها: 1.سوره بقره آیه 81. 2.سوره انبیاء، آیه 98. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: آيا دوست داشتن مردم کار درستي است؟ 🌺پاسخ: اگر منظور شما دوست داشتن به معنای عام است؛ به این شکل که انسان نسبت به تمام مردم حسی مثل رقت قلب داشته و از شادی شان شاد، و از ناراحتی شان ناراحت باشد؛ بله حتما همینطور است. 🌱 رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند «خَيْرُ الْمُؤْمِنِينَ مَنْ كَانَ مَأْلَفَةً لِلْمُؤْمِنِينَ، وَ لَا خَيْرَ فِيمَنْ لَا يَأْلَفُ وَ لَا يُؤْلَف؛ بهترين مؤمنان كسى است كه با مؤمنان اُنس بگيرد و كسى كه انس نگيرد و انس نپذيرد، خيرى در او نيست.» (امالی (طوسی) ص462 ) 📌به طور کلی در اسلام نسبت به محبت به دیگران و یاری و کمک به ایشان در مواقع ضروری بسیار سفارش شده. محبّت در راه خدا و براي خدا، پاکترين و پر ارزشترين محبّتها است. 🍀امّا درباره چگونگي محبّت به ديگران لازم است به اين نکته مهم توجه نمائيد که اساساً در امور و کارهايي که انگيزه و هدف الهي است، بايد از مسيري گذر نمود که مورد تأئيد و تکميل کننده آن هدف باشد. 🔷امیرالمومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه، می فرماید: «مردم دو دسته‌اند: دسته‌ای برادر دینی تو و دستهٔ دیگر در آفرینش همانندِ تو» (نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۰۳) به این معنا که حتی با افرادی که در دین با شما اشتراک عقیده ندارند، به این دلیل که انسان هستند و با شما در آفرینش اشتراک دارند، مهربان باشید. 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: چگونه تواضع و عزت نفس را در خود پرورش دهيم؟ 🌺پاسخ: تواضع به معناي دوري از کبر وخودپسندي؛ و عزت نفس به معناي داشتن حس ارزشمندي و آگاهي از توانمندي هاي خويش است. 📌هر دوي اينها حالات نفساني و آگاهي هائي هستند که انسان در مورد خودش دارد. انسان مومن مي داند که خداوند توانائي هاي زيادي در وجود او نهاده و راهکار رسيدن به هدف را نيز در اختيارش قرار داده است. مي داند که مي تواند و بايد که خليفه الله در زمين باشد. پس هيچ ناتواني و سستي نبايد به خرج دهد. 🍀از طرفي مي داند که تمام اينها الطاف رب العالمين به او و به صورت امانت و وديعه اي ست که در اختيارش قرار داده شده. پس چيزي از خودش ندارد تا بخواهد نسبت به آن مغرور شده و تکبر ورزد. همه چيز از خداست و کافي ست لحظه اي خداوند او را به حال خودش بگذارد که در آنصورت همه چیز از دست خواهد رفت. «فَللّه الْعِزَّةُ جَمیعاً؛ پس همه عزت‌ها از آن خداوند است» (فاطر، 10) 🔹بنابراین برای پرورش دادنِ تواضع و عزت نفس، بهترین و موثرترین راهکار معرفت نفس و به دنبالش معرفت رب است. اگر انسان خودش را شناخت و فهمید که خداوند از روح خودش در او دمیده، هرگز نسبت به توان و اراده اش در مسیر رسیدن به خلیفه اللهی شک نخواهد کرد؛ و وقتی توجه کرد که تمام این توان در اختیار رب العالمین است، هرگز به خودش مغرور نشده و خشوع به خرج خواهد داد. 👈در این مورد لینک های زیر را هم ملاحظه بفرمایید: http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa23657 http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/3280/4366/35422/%D8%AA%D9%88%D8%A7%D8%B6%D8%B9-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%86%DB%8C 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
سوال: 🔰 اگر دربين نماز مهر را بچه بردارد بايدچکار کرد؟روي ناخن سجده صحيح است؟ ✍️پاسخ: ✅ هرگاه در اثناء نماز چیزى را که سجده بر آن صحیح است از دست بدهد، مثلاً بچّه اى آن را بردارد، چنانچه وقت نماز باقى است نماز را تمام کرده و بنابر احتیاط دوباره مى خواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد، ودرهر دوصورت باید طبق ترتیب زیر عمل کند باید بر لباسش اگر از کتان یا پنبه است سجده کند و اگر از چیز دیگر است (مثلاً از پشم است) بر همان یا بر فرش سجده نماید و اگر آن هم ممکن نیست بر فلزّات و اشیاء معدنى سجده کند و اگر مطلقا چیزى پیدا نمى کند که بتوان بر آن سجده کرد بر پشت دست خود سجده مى کند، بنابر این پشت دست آخرین چیزى است که مى توان بر آن سجده کرد. آیت الله مکارم 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
امام على عليه السلام: 🍃با فرومايه كشمكش مكن كه بر تو گستاخ مى شود. 📚ميزان الحكمه ج4 ص 148 🔷 @pasokhgoo1
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰1-کاشت مژه چه حکمي دارد؟ 🔰2-تتو ابرو چه حکمي دارد؟ 🔰3- عمل زيبايي بيني چه حکمي دارد؟ ✍️پاسخ: ✅اگر مژه مانند مژه های معمولی انسان در گوشت کاشته شود اشکالی ندارد ومانع برای وضو وغسل نیست اما اگر مژه مصنوعی را به مژه یا پوست خود شخص بچسبانند ایجاد عمدی مانع در اعضای وضو و غسل است و وضو و غسل نیز با آن باطل است وباید برای وضو وغسل برداشته شود. ✅درتاتو یا هاشور اگرچیزی روی پوست مانع شودوضو وغسل را باطل میکندوباید برای اولین وضو یا غسل برطرف شود 👈اگر به صورت خالکوبی زیرپوست باشد(با توجه به اینکه ظاهرأ بخاطر حفظ رنگ وقالب آن نبایدتادوسه روز آب به آن برسد) انجام اینکار درایام عادت که زن نماز نمی خواند اشکالی ندارد . درایام پاکی اگر انجام شود شخص باید وضو وغسلش را به صورت معمول انجام دهد هرچند که رنگ یا قالب آن خراب شود و زخمی که بخاطر آن روی پوست ایجاد میشود اگر به گونه ای نیست که واقعا آب برایش ضررداشته باشدبایدبه صورت معمول مانندایام عادی وضو وغسلش راانجام دهد اما اگرآب واقعأ برای آن ضرر جسمی داشته باشدبایدتا برطرف شدن عذروضو وغسل راطبق نظر مرجع خود به وظیفه جبیره یا تیمم انجام دهد و اگر زینت باشد یاسبب جلب توجه شود باید ازنامحرم پوشیده شود ✅عمل زیبایی به خودی خود اگر ضرر قابل توجهی نداشته باشد وهمراه با لمس ونگاه حرام نباشد اشکال ندارد. 🌐مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️ سوال: 🔰 آيا خداوند مي تواند مثل خود خلق کند؟ 🔰اگر مي تواند پس اين امکان دارد که خداي ديگري باشد؟ 🔰اگر نمي تواند پس انک علي کل شئ قدير چه معنا دارد؟ ✍️ پاسخ: ✅خدا یعنی موجودی که ازلی و ابدی است. موجودی که هیچ نیازی ندارد و وجود در ذات اوست. پس چیزی که خلق می شود، خدا نیست. و فرض شما غلط است. اگر بخواهم به گونه ای جواب بدهم که کاملا متوجه شوید، باید بگویم بله می تواند اما نمی تواند. اگر به این جواب اعتراض کنید، یعنی می فهمید که چرا سوالتان غلط است. چون در سوال شما هم تناقض است. می گویید خدا اما چیزی را می خواهید که خدا نباشد. مخلوق باشد اما خلق شدنی نباشد. و این نقص قدرت خدا نیست. بلکه تصور اشتباه شماست. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: در برخورد با مزاحم هاي پيامکي چه بايد کرد؟ 🌺پاسخ: - 🔷هر گاه احساس کردید که در معرض مزاحمتی قرار گرفته اید در برابر آن سکوت نکنید. 🔹بسیاری از افراد با این تصور که این مزاحمت خود به خود قطع می شود، در برابر آن سکوت اختیار می کنند ولی مزاحم در بیشتر موارد سکوت شما را به عنوان ضعف یا تمایل شما تعبیر می کند و شما را طعمه راحتی فرض می کند. 🔸 فکر نکنید که این ماجرا تقصیر شماست و باید تحملش کنید. قاطعانه جواب منفی بدهید. در بسیاری از فرهنگ ها مثل فرهنگ ما که تحمل کردن یک ارزش محسوب می شود، چنین سکوت هایی فراوان رخ می دهد. - 🔹موضوع را با یک فرد مورد اطمینان مانند والدین، استاد یا یک دوست در میان بگذارید و از حمایت عاطفی آنها بهره گیرید. - ☑️در صورت متوقف نشدن رفتار مزاحم، می توانید رسما از او شکایت کنید. فراموش نکنید که شکایت شما باید با شواهد و مدارک و مستند و محکم همراه باشد. - 👈در صورت لزوم به یک روانشناس و مشاور مراجعه و از او کمک بگیرید. 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا همان وظايفي که در قبال مادر خودم دارم در قبال مادر همسرم هم دارم؟ ✍️پاسخ: ✅اگرچه از نظر فقهی وظیفه خاصی بر عهده هر یک از مادر شوهر و عروس نسبت به یکدیگر نیست و وظیفه این دو نسبت به همدیگر همسان با وظایف دختر نسبت به مادرش یا مادر نسبت به فرزندنش نیست. اما از منظر اخلاقی در دین مبین اسلام اگرچه همه انسان ها نسبت به یکدیگر وظیفه دارند که خیر خواه هم باشند و اساس و معیار روابط آنان بر اصل محبت و تعاون و همکاری باشد که حاجتی را از همدیگر بر آورده سازند، اما این وظیفه در مورد سؤال دو صد چندان می شود؛ زیرا شکی نیست که ارتباط مادر شوهر و عروس همسان با روابط مردم عادی نیست و این دو به جهت خویشاوندی سببی باید نسبت به یکدیگر محبت بیشتری را روا دارند. علاوه بر این که گاهی نبود یک رابطه محبت آمیز و عاطفی بین این دو به آزار و اذیت شوهر یا اذیت شوهر نسبت به مادرش منجر می شود که اینها مورد نهی خداوند و شارع مقدس قرار گرفته است. از آموزه های دینی استفاده می شود که در روابط همه انسان ها مخصوصا مادر شوهر و عروس باید این اصل حکم فرما باشد که «بر مردم بپسند آنچه را بر خود مىپسندى»؛ یعنی عروس باید نسبت به مادر شوهرش همان رفتاری را روا دارد که دوست دارد در آینده اگر عروسی گرفت، عروسش با او داشته باشد و همین طور مادر شوهر؛ همان گونه با عروسش رفتار کند که در دورانی که عروس خانواده ای بود، دوست می داشت مادر شوهرش با او انجام دهد. موفق باشید 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️ سوال : 🔰زنای چشم چیست؟ مگر ما چند نوع زنا داریم؟! ✍️پاسخ: ✅رسول گرامي اسلام صلي الله عليه وآله وسلم در اين مورد فرمود: لِکُلِّ عُضوٍ حظٌ مِنَ الزِّنا فالعَينُ زناهُ النّظرُ و اللسانُ زناهُ الکلامُ، و الاُذُنانُ زناهُما السَّمعُ، وَاليدانُ زناهُما البَطشُ و الرّجلان زناهما المشي...».(1) براي هر عضوي بهره اي از زناست، زناي چشم، نگاه آلوده (چشم چراني) است. و زناي زبان سخن نابجا و شهواني با نامحرم است. زناي گوش شنيدن صداي نامحرم براي لذت بردن است. و زناي دست دراز کردن آن به سوي نامحرم و زناي پا، رفتن به مجلس گناه و... مي باشد. 🔹بنابراين روايت نبايد فقط رابطه جنسي با نامحرم را گناه و زنا بدانيم. بلکه هر گونه ارتباط با نامحرم از طريق هر يک از اعضا نيز گناه محسوب ميشود. (1) وسايل الشيعه، ج 14، ص 138. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا همان وظايفي که در قبال مادر خودم دارم در قبال مادر همسرم هم دارم؟ ✍️پاسخ: ✅اگرچه از نظر فقهی وظیفه خاصی بر عهده هر یک از مادر شوهر و عروس نسبت به یکدیگر نیست و وظیفه این دو نسبت به همدیگر همسان با وظایف دختر نسبت به مادرش یا مادر نسبت به فرزندنش نیست. اما از منظر اخلاقی در دین مبین اسلام اگرچه همه انسان ها نسبت به یکدیگر وظیفه دارند که خیر خواه هم باشند و اساس و معیار روابط آنان بر اصل محبت و تعاون و همکاری باشد که حاجتی را از همدیگر بر آورده سازند، اما این وظیفه در مورد سؤال دو صد چندان می شود؛ زیرا شکی نیست که ارتباط مادر شوهر و عروس همسان با روابط مردم عادی نیست و این دو به جهت خویشاوندی سببی باید نسبت به یکدیگر محبت بیشتری را روا دارند. علاوه بر این که گاهی نبود یک رابطه محبت آمیز و عاطفی بین این دو به آزار و اذیت شوهر یا اذیت شوهر نسبت به مادرش منجر می شود که اینها مورد نهی خداوند و شارع مقدس قرار گرفته است. از آموزه های دینی استفاده می شود که در روابط همه انسان ها مخصوصا مادر شوهر و عروس باید این اصل حکم فرما باشد که «بر مردم بپسند آنچه را بر خود مىپسندى»؛ یعنی عروس باید نسبت به مادر شوهرش همان رفتاری را روا دارد که دوست دارد در آینده اگر عروسی گرفت، عروسش با او داشته باشد و همین طور مادر شوهر؛ همان گونه با عروسش رفتار کند که در دورانی که عروس خانواده ای بود، دوست می داشت مادر شوهرش با او انجام دهد. موفق باشید 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰حسرت و حسادت شديد دارم و هيچ جور رفع نميشه چیکار کنم؟ ✍️پاسخ: ✅راههای مقابله با حسد: 1- تأمل و تفکر در آثار و عوارض تلخ حسد. 2- تواضع، خیرخواهی و به دیگران خدمت کنی. و از رسیدن خیر به دیگران شاد شوی و از موفقیت های و خوبی های دیگران همیشه صحبت کنی. 3- به یاد بیاورید که خداوند نعمت های زیادی به او(خود فرد حسود) داده به یاد افرادی که مشکلات بیشتری دارد بیفتد که من در مقایسه با آنان نعمت های زیادی دارم. 4- با پیروی از دستورات دین و آموزه های معصومین(علیهم السلام) عقل و خرد خود را ورزیده و قوی کند. 5- تبدیل کردن حسد به غبطه بدانیم که شکست دیگری هیچ کمکی به ما نمی کند و چه بسا مشکلاتی نیز به بار می آورد. لذا به جای تخریب دیگران به تقویت خود بپردازیم. 6- نسبت به دیگران خوش بین باشیم. سوء ظن داشتن به دیگران باعث حسادت می شود. حسود پس از ریاکاری، عوام فریبی و ... به تخریب چهره مردم می پردازد. و این عمل بر ضد خوش بینی است. 7- دعا و تضرع برای پیراستن نفس از آلودگی ها(از جمله حسد) و مداومت به این در خواست. 8- به خود تلقین کردن که من خوب شده ام و من دیگر چنین نیستم از حسد نفرت دارم. 9- تأمل در بی ثباتی دنیا و به یاد مرگ بودن و انسان بداند و غافل نباشد که دیری نمی پاید که حسود و حاسد در خاک پوسیده و فاسد می شوند و یاد و نامی از آنها باقی نمی ماند . 10- حسادت بر کسی باعث ضرر دین و دنیای حسود می شود و به محسود ضرری نمی رسد و حتی اگر حسود عملی انجام دهد نیکی هایش برای محسود نوشته می شود. - البته توجه داشته باشید که: بین غبطه و حسادت فرق وجود دارد. غبطه روحیه ای است که در پی آن فرد می خواهد نعمت و کمالی را که دیگری دارد، مثل آن را داشته باشد، بدون آن که آرزوی نابودی آن را در دیگری بنماید. موفق باشید 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آيا در بهشت محرم ونامحرم وجود دارد؟ مثلا ديدن چهره حضرت فاطمه براي مردان مومن يا صحبت باايشان يا همنشيني و صحبت زنان مومن با پيامبر يا امامان چگونه است؟ ✍️پاسخ: ✅گرچه اين گونه مسايل در روايات بيان نشده ولي به طور کلي در اين باره بايد گفت : بهشت جايگاه پاکيزگان است .کساني که هيچ ناپسندي را طلب نمي کنند و جز خوبي و زيبايي را نمي خواهند. براي عرض ارادت و ابراز محبت و ارادت نياز ضروري به ديدن صورت نيست .در زمان پيامبران ،زنان زيادي به محضر آنان مي رسيدند و عرض ارادت و محبت مي کردند بدون اينکه بخواهند مثلا دست بدهند؛ يعني نه تنها پيامبر طالب دست دادن نبود بلکه آنها هم طالب نبودند و شيوه هاي ديگر عرض ارادت را مي پسنديدند. به نظر مي رسد در بهشت هم با توجه به وجود زوجيت و زناشويي گونه اي محرميت وجود داشته باشد اما نبودن محرميت مانع از ملاقات و همنشيني و عرض ارادت با ديگر بهشتيان نمي باشد و روابط دوستي پاک و خالي از آلودگي هاي حرام در بين آنان وجود دارد همچنان که در دنيا بين مومنان زن و مرد چنين ارتباط هايي وجود دارد. اما در خصوص فاطمه زهرا بايد گفت : طبق برخي روايات آنگاه كه همه انبيا و اولياي خدا وارد بهشت شدند، آهنگ ديدار دختر پيامبر خدا مي كنند. رسول خدا(ص) به فاطمه فرمود: هرگاه اولياي خدا در بهشت مستقر گرديدند، از آدم گرفته تا ساير انبيا همه به ديدارت مي شتابند. ( بحارالانوار، ج 43، ص 227.) اما آيا امکان ديدار براي همه اهل بهشت فراهم است يا نه ؟ در روايات چيزي ذکر نشده است . 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: چرا حضرت يوسف هنگامي که در مصر به قدرت رسيد دنبال پدرشان نرفت و حتي نامه اي و پيکي مبني بر اينکه ايشان زنده هستند به پدرشان نفرستادند؟ 🌺پاسخ: در جواب این سوال برخی از مفسران توجیهاتی دارند و شاید بهترینشان این باشد که حضرت یعقوب علیه السلام به تقدیر خدا لازم بود در بوته ی امتحان الهی با تحمل شدائد و محنت های فراوان گداخته شد و چون دوران آن آزمایش به پایان نرسیده بود، حضرت یوسف از جانب خدا مجاز نبود پدر را از وضع و حال خویش آگاه سازد. 🖊 به طورکلی انبیاء و اولیای خدا علیهم السلام در زندگی شخصی خود اسراری دارند که برای دیگران مکشوف نمی باشد. 👈پرسش از طریق شماره تلفن زیر : 📞 096400 👈 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @pasokhgoo1 👈
🌷نسل جوان را به جهان رهبري 🌷جلوه ي توحيد، علي اکبري 🌷هر که هواي رخ احمد کند 🌷در تو تماشاي پيمبر کند 🌹ولادت باسعادت حضرت علی اکبر سرو باغ احمدي، آينه ي محمدي و روز جوان مبارک 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: آیا انسان های معمولی هم می توانند هم نشین پیامبر در بهشت باشند؟ و این از لذات بهشتی است؟ 🌺پاسخ: بله. انسان های معمولی هم می توانند همنشین پیامبر (ص) شوند .کلیدی‌ترین نکته برای هم‌نشین شدن با آن بزرگواران در بهشت، انجام واجبات الهی و ترک محرمات به انضمام توشه‌ای از مستحبات است. در روایات، بخشی از اعمال و رفتاری را که می‌توانند ما را مستعد برای هم‌نشینی با آن بزرگواران نمایند فهرست وار اشاره می‌کنیم: 1. اطاعت از خدا و پیامبر(ص)، 2. دوست داشتن پیامبر(ص) و خاندانش، بویژه امام علی(ع)، 3. زیاد تلاوت کردن سوره معارج، 4. کمک کردن به جویندگان دانش، 5. راست‌گویی، 6. زیارت خانه خدا با نیت پاک و خالص، 7. خدمت به برادران دینی و ایمانی، 8. گرفتن و باز ستاندن حق ستمدیده از ستمگر. و ... هم نشنی با پیامبران و امامان در بهشت بعد از رضوان الهی لذت بخش ترین چیز می باشد اما طبق فرموده امام صادق(ع) هیچ کدام به اندازه لذت دیدن و همنشینی با امام حسین(ع) نمی باشد و این عنایتی است که حق تعالی به ایشان تفضل نموده است و این لذت شامل دوستاران و همنشینان حضرت می باشد. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰به چه دلیلی تاریخ ولادت حضرت علی اکبر (ع) به صورت قطعی در ۱۱ شعبان تعیین شده است؟ ✍️پاسخ: ✅در منابع اولیه تاریخی نظیر "طبقات ابن سعد"[۱] و تاریخ طبری[۲] وهمچنین در کتاب "نفس المهموم اثر شیخ عباس قمی "[۳] که زندگی نامه علی بن الحسین را بیان کرده به تاریخ ولادت حضرت علی اکبر(ع) اشاره ای نشده است. اما عده ای مانند ابن ادریس در سرائر، تولد ایشان را در سالهای پایانی خلافت عثمان می دانند.[۴] علامه عبدالرزاق مقرم، نیز با تقویت این نظریه،سال ولادت وی را ۳۳ هجری قمری می داند که مطابق با نظر ابن ادریس است.[۵] بر این اساس آن بزرگوار در روز عاشورا ۲۷ ساله بوده که بزرگتر بودن ایشان نسبت به سن امام سجاد(ع) که در روز عاشورا ۲۳ سال داشتهاند و مورد اتفاق دانشمندان است، ثابت می شود. درباره زاد روز ولادت ایشان فقط در کتاب " مقتل الامام الحسین" تألیف علامه عبدالرزاق مقرم و کتاب دیگر وی به نام؛ "علی اکبر"[۶] آمده است: "حضرت علی اکبر(ع) در ۱۱شعبان سال ۳۳ هجری متولد شد".[۷] تمام کسانی که زادروزی برای حضرت علی اکبر نقل کرده اند از این دو کتاب استفاده کرده اند. مقرم نیز این تاریخ را از کتاب مخطوط " انیس الشیعة" تألیف سید محمد عبدالحسین جعفری حائری، نقل می کند. و ظاهراً مشخص نیست صاحب انیس الشیعة از چه منبعی نقل می کند. صاحب "الذریعة الی تصانیف الشیعة" در بیان ویژگیهای کتاب انیس الشیعه می گوید: این کتاب را مؤلف در سال ۱۲۴۱هجری قمری بر اساس ترتیب ماه های قمری و با شروع از ماه ربیع الاول نوشته است."[۸] بنابراین؛ درباره زاد روز ولادت حضرت علی اکبر(ع) درمنابع تاریخی قرون اولیه که به دست ما رسیده چیزی بیان نشده است. و در روز ولادت ایشان به نقل علامه مقرم اکتفا شده است. پی نوشت: [۱]الطبقات الکبری، ج ۵، ص ۱۶۳، [۲] طبری، تاریخ طبری ، ج ۱۱، صفحه ۵۲۰ و ۶۲۹، بیروت، دار التراث، ۱۳۸۷هجری قمری. [۳]نفس المهموم"[۳] ، ص ۳۹۴(انتشارات مسجد جمکران) [۴]سحاب رحمت،ص ۴۴۹ [۵]مقرم، عبدالرزاق، مقتل الامام الحسین، ص ۲۵۶، انتشارات المکتبة الحیدریة، قم ، ۱۳۸۳. [۶]مقرم، علی اکبر، ص ۱۲ [۷]مقرم، عبدالرزاق، مقتل الامام الحسین، ص ۲۵۶. [۸]تهرانی ،آقا بزرگ، الذریعة الی تصانیف الشیعة، ج۲،ص ۴۵۸، نشر اسماععیلیان، قم، ۱۴۰۸. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا در دل ذکر گفتن ثوابي دارد؟ 🔰گاهي براي اينکه مزاحمتي ايجاد نشود مجبوريم در دل ذکر بگوييم نه زباني( مخصوصا شبها هنگام خواب) ✍پاسخ: ✅اصل ذكر در واقع همان ذكر قلبي است، اينكه انسان قلباً به ياد خداوند باشد آثارش هم در اعمال انسان ظاهر ميشود. وقتي كه گناهي پيش ميآيد انسان با ياد خدا از آن گناه منصرف ميشود. اين ذكر عملي و واقعي و دروني ميباشد. يا با ياد خدا، حالت شكر و سپاس و حالت عبادت دارد. 🖊ذكر خدا مراتب دارد، كه ذكر زباني، مرتبه آغازين و مقدمه‌اي براي رسيدن به آن است. 🔹ذكر حقيقي، به ياد خدا بودن و ياد خدا در قلب و دل و توجه قلبي و حضور باطني است كه در روايات از آن به عنوان دشوارترين اعمال ياد شده است.(1) 🍃رسول اكرم(ص) يكي از مواردي كه آن را فوق طاقت امت شمرده‌اند، ذكر خدا در تمام احوال است، بعد توضيح داده‌اند كه مراد از ذكر سبحان الله والحمد الله ولا إلله إلاّ الله والله اكبر نيست، بلكه ذكر عبارت است از اين كه: وقتي كار حرامي پيش آمد، از خدا بترسد و آن را ترك كند.(2) پس ذكر زباني را بايد مقدمه‌اي براي ذكر قلبي دانست و در آن نبايد توقف كرد. 🌹نکته: مطمئنا وقتی انسان نمی تواند اذکار خدا را بنا به دلایلی به زبان آورد، گذراندن آنها از ذهن و قلب ودل ثواب زیادی را نصیب انسان می کند و خوب است انسان یاد خدا را در همه حال زنده نگه دارد و این یاد خدا منجر به اطاعت اوامر الهی و ترک محرمات خدا باشد پي‌نوشت‌ها: 1. بحار الانوار، ج 90، ص 155. 2. همان، ص 151. 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا در زیارت حضرت علی اکبر، از کلمه ولی الله استفاده شده است؟ مگر ولی الله فقط صفت معصومین نیست؟ ✍️پاسخ: ✅کلمه «ولی» دارای معانى گوناگون است. به نظر می‌رسد کلمه «ولی» در این زیارت‌نامه به معنای دوست‌دار یا ناصر به کار رفته است. بکارگیری این معنای از ولی در مورد هر مؤمنی نیز جایز است، چنان‌که در برخی روایات وارد شده است.[۱] هر چند به معنایی که در مورد ائمه بکار می‌رود (یعنی به معنای کسى که از جهاتى بر تصرف در امور شخصى دیگرى، از خود او شایسته‌تر است و یا کسی که صاحب قدرت بر تصرف در امور تکوینی است)، نیز می‌تواند بکار رفته باشد؛ زیرا این حقایق دارای مراتب هستند و ائمه(ع) بالاترین مراتب ولایت را دارند و حضرت علی اکبر می‌تواند برخی از مراتب پایین‌تر را داشته باشد. پی نوشت: [۱]. «قَالَ بَلَغَنِی أَنَّهُ قَالَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لِأَهْلِ السَّمَاءِ کَمَا تَزْهَرُ نُجُومُ السَّمَاءِ لِأَهْلِ الْأَرْضِ وَ قَالَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ وَلِیُّ اللَّهِ یُعِینُهُ وَ یَصْنَعُ لَهُ وَ لَا یَقُولُ عَلَیْهِ إِلَّا الْحَقَّ وَ لَا یَخَافُ غَیْرَه». کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، ج ۳، ص ۴۳۸، دار الحدیث، قم، چاپ اول، ۱۴۲۹ق. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰اگر کسی قطع کننده ی صله ارحام کسی دیگری شود حکمش چیست؟ ✍پاسخ: 🔰اگر کسی باعث شود که دیگری قطع رحم بکند گناه کرده و باید توبه کند زیرا از نظر اسلام قطع رَحِم (عدم ارتباط با وابستگان) گناه کبیره است و در هیچ وضعی روا نیست. امام صادق(ع) می‌فرماید: "حق الرحم لا یقطعه شیء؛ حق رحم را هیچ چیزی قطع نمی‌کند.(۱) امام صادق‌می‌فرمایند: "پیوند خویشاوندی خویش را حتی با جرعه‌ای از آب محکم کن . بهترین راه برای خدمت به آنان این است که (لااقل‌) از تو آزار و مزاحمتی نبینند."!(۲) کسی که قطع رحم و پیوند خویشاوندی نماید، مورد لعنت خدا و دور ماندن از رحمت اوست‌: "فَهَل‌ْ عَسَیْتُم‌ْ إِن تَوَلَّیْتُم‌ْ أَن تُفْسِدُواْ فِی الاْ َرْض‌ِ وَتُقَطِّعُوَّاْ أَرْحَامَکُم‌ْ أُوْلَـَّئِکَ الَّذِین‌َ لَعَنَهُم‌ُ اللَّه‌ُ.; (۳)) شما که در زمین فساد می‌کنید و قطع رحم می‌نمایید، مشمول لعنت خدا هستید و از رحمت او دور."! پس هیچ‌چیز نباید مانع از انجام دادن این فریضه الهی شود; و تا حدی که ممکن است نباید ترک شود، هر چند طرف مقابل قطع رحم کرده باشد; چنان‌که پیامبراکرم می‌فرماید: "قطع رحم نکن هر چند رحم از تو ببرد."(۴) مردی خدمت امام صادق ‌آمد و از بستگان خود شکایت نمود، حضرت به او فرمود: در عین حال به آنان نیکی کن‌! آیا تو هم می‌خواهی مثل آنان باشی و قطع رحم کنی‌؟ اگر چنین کنی خدا نظر لطفش را از همه شما خواهد برداشت‌.(۵) از آن جایی که صلة رحم واجب است و قطع رحم حرام است لذا کسی نباید باعث قطع رحم دیگری شود. (۶) البته باید روشن باشد که منظور از صلة رحم،‌ رفت و آمد روزانه نیست؛ صله رحم حد مشخصی ندارد، و می تواند با تلفن، نامه یا پیام از طریق واسطه و مانند آن باشد، ولی باید طوری باشد که قطع رحم گفته نشود. بعضی از فقها فرموده اند: "مراد از صلة رحم این است که فرق گذارده شود بین رحم و اجنبی. صلة ارحام متوقف بر مراوده و رفت و آمد با ایشان نیست. با احوال پرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق می شود".(۷) پی نوشت ها: ۱. بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۱۳۱. ۲. سفینة‌البحار، ج ۱، ص ۵۱۴. ۳. سوره محمّد، ۲۲ـ۲۳. ۴. میزان الحکمة‌، ری‌شهری‌، حدیث شماره ۷۰۶۱. ۵. همان‌، حدیث شماره ۷۰۶۷. ۶. سوال از دفتر آیت الله سیستانی به شماره ۷۸۳۶۵۶۵. ۷. همان . 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰آیا امام زمان در بین مردم است و ازدواج کرده اند و فرزند دارند؟ ✍پاسخ: ✅چون امام زمان(عج) از دیده ها پنهان است و در پشت پرده غیبت قرار دارد، نمیتوان از راه حس و مشاهده و به صورت عادی به پاسخ سؤال نایل شد؛ نیز چون سؤال از مباحث عقلی و انتزاعی نیست، از راه برهان عقلی نیز نمیتوان پاسخ را دریافت نمود. و تنها راه اطلاع در این زمینه، روایات پیشوایان معصوم(ع) است. در حالی که در روایات صحیح و معتبر، پاسخ روشنی به پرسش وجود ندارد؛ بلكه در برخی روایات با ایهام و اشاره در این زمینه سخن به میان آمده است، از جمله: ۱- مفضل بن عمر گوید: از امام باقر(ع) شنیدم كه در مورد امام مهدی(عج) فرمود: "صاحب الزمان را دو غیبت است. یكی از آن دو به اندازهای طولانی شود كه برخی گویند: حضرت از دنیا رفته و برخی گویند كشته شده است اما كسی جز آنانی كه امور حضرت را پیگیری می كنند، از مكان و فرزندان وی آگاه نیستند".[۱] ۲- از امام صادق(ع) آمده است: "گویا می بینم حضرت مهدی(عج) با اهل و عیالش در مسجد سهله است".[۲] ۳- از امام هشتم(ع) در دعایی نقل شده است: "اللّهم اعطه فی نفسه و أهله و ولده و ذریته و جمیع معصیته ما تقرّ به عنیه و تسرّ به نفسه؛[۳] خدایا، مایه چشم روشنی و خوشحالی امام زمان(عج) را در او و خانواده و فرزندان و ذریه و تمام پیروانش فراهم فرما!". ۴- نیز از آن حضرت در مورد امام زمان(عج) این دعا نقل شده است: "اللهم صل علی ولاة عهده و الائمة من ولده؛[۴] خدایا، بر والیان و فرزندان وی كه امامند، درود فرست!". این روایات به فرض پذیرش و درستی سند و صحت انتساب آن به امام معصوم، غالبا از نظر دلالت به روشنی گویا نیست كه امام مهدی(عج) در دوره غیبت همسر و فرزند دارد. و در مورد حضور امام زمان در میان مردم هم طبق نقل برقی روایات امام زمان(عج) در بین مردم حضور می یابند ولی مردم ایشان را نمی شناسند، بعنوان مثال: از امام صادق «علیه السلام » نقل شده است كه، مردم امام خودشان را نایاب می كنند و از ایشان غایب می شود و در ایام غیبتش به موسم حج ظاهر می شود و مردم را می بیند ولی مردم اورا نمی بیند .[۵] همچنین جناب محمدبن عثمان عمری ( رحمه الله علیه) كه آخرین نایب امام مهدی «عج» بود ، می گوید : « به خدا سوگند یاد می كنم كه صاحب این امر هر سال به موسم حج حاضر میشود و خلایق را می بیند و می شناسد و ایشان (مردم )هم او را می بیند ولی نمی شناسند.[۶] پی نوشت: [۱]. شیخ طوسی، كتاب الغیبه، ص ۱۶۲. [۲]. مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۱۷. [۳]. سید ابن طاووس، جمال الاسبوع، ص ۵۱۰. [۴]. همان، ص ۵۱۰. [۵]. اکمال الدین،ج۲ص۴۴۰. [۶]. همان. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سفارشی که سه بار تکرار شده است. حتما خصوصیت ویژه ای دارد که در دیگر چیزها نیست. @pasokhgoo1 #حدیث
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا می گویند دعا برای فرج امام زمان (عج) بهترین دعاست؟ ✍️پاسخ: ✅دعا یک عامل معنوی است که از آن بهره می گیریم، تا برخی از وضعیت های نامطلوب را تغییر دهیم. ضمن آنکه اگر با دعا وضعیت نامطلوب ما هم تغییر نکند، با دعا ارتباط مان را با خدای متعال تقویت می کنیم و از همین رو دعا را مغز عبادت خوانده اند، در کنار اینکه برکات و فواید بسیار دیگری نیز از دعا نصیب ما می شود. امام سجاد(ع) می فرماید: «دعای مؤمن یكی از سه فایده را دارد: یا برای او ذخیره می گردد یا در دنیا برآورده می شود یا بلایی را كه می خواست به او برسد،‌ از وی می گرداند» اصول كافی، ج۴، ص ۲۲۴ حال باید بنگریم که بحث غیبت و محروم بودن از حضور امام زمان (عج)، چقدر برایمان نامطلوب است و این وضعیت نامطلوب در کنار سایر نامطلوب ها چه جایگاهی دارد. مثلا یک نفر به ازدواج نیاز دارد، ولی شرایط برای ازدواج او مهیا نیست و به همین دلیل رنج می کشد. یک نفر مشکلات مالی دارد که می تواند ناشی از بیکاری، عدم شغل مناسب و ... باشد. یک نفر برای حفظ ایمان خود یا خانواده اش از محیط فاسد زجر می کشد. یک نفر از وجود این همه ظلم و کشتار و جنگ و ... در عالم زجر می کشد و ... اگر دقت کنیم؛ ریشه همه این مشکلات در وجود ساختارهای فاسد است. تمدن امروزی با مدل آموزشی و رفاهی و اخلاقی نهادینه کرده، سن ازدواج را بالا برده و با مهم کردن بعضی از مسائل و کاهش نیاز به کانون خانواده تمایل به ازدواج را کاهش داده که در این وضعیت عده ای به فساد مشغول می شوند و عده ای نیز با خویشتن داری خود را حفظ می کنند اما دچار اذیت هایی مادی می شوند. با مدل سرمایه داری، در جهت توسعه باید بازارها آزاد شود و اجازه انباشت ثروت به عده ای داده شود که به تبع آن، به ازای منابعی که در دست یک نفر تجمیع می شود، دست صدها نفر از نیازهای ضروری خود خالی می ماند. با تئوریزه کردن اصالت لذت و محدود دیدن هستی به این دنیای کوتاه، به جای مقابله با فساد به توجیه و نهادینه کردن آن روی آورده می شود و فرهنگ غربی با جهانی سازی، فساد موجود در تمدن خود را همه جایی می کند. و سران فاسد و زیاده طلب جهان برای رسیدن به قدرت بیشتر، هزاران هزار نفر را به خاک سیاه می نشانند و ... حال با توجه به اینکه مشکلات فردی ما، ریشه در ساختارهای فاسد جامعه جهانی دارد، درمی یابیم که ظهور امام زمان (عج) که تمدن کفر را نابود می کند و تمدنی الهی را جانشین آن می کند و عدل و قسط را در جهان بسط می دهد، به طور یک جا می تواند تمام مشکلات را حل کند. در واقع ظهور امام زمان (عج) ریشه بسیاری از وضعیت های نامطلوب را از بین می برد. حال آنکه دعا کردن برای مشکلات خرد و جزئی، ممکن است وضعیت را تغییر ندهد. چون وضعیت ما، برآیندی از تاثیر گذاری عوامل مادی و معنوی (از جمله دعا) است. در واقع مثل این است که با دعا، آبی بر آتش می پاشیم. و اگر آتش بسیار گسترده باشد، ممکن است این آب آتش را خاموش نکند! و حتی اگر دعای کسی آن قدر نافذ بود، که آتش وضعیت نامطلوبش را خاموش کرد، باید توجه کنیم که تا زمان وجود ریشه فساد زا، با خاموش شدن آتش رنج در یک گوشه، هر آن ممکن است این آتش رنج از جای دیگری سر بکشد. بنابراین روشن می شود که بهترین دعایی که می توانیم بکنیم، دعای برای فرج امام زمان (عج) است کما اینکه ایشان فرموده اند برای فرج بسیار دعا کنید که آن گشایش در کارهای شماست. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰فلسفه آب ريختن روي قبر صحت داره؟ آیا عذاب قبر تا زماني که قبر خيسه از ميت برداشته ميشود؟ ✍️پاسخ: ✅در باره آب ریختن بر قبر میت باید گفت: یکی از مستحبات پس از دفن میّت، آب ریختن روی قبر است، بدین ترتیب که رو به قبله بایستی و از طرف سر میت دور تا دور قبر را آب بریزی و بقیة آب را به وسط قبر بریزی.(1) در مورد کم شدن عذاب میت روایاتی وارد شده است. امام صادق(ع) فرمود: تا وقتی که خاک های قبر بر اثر پاشیدن آب نم داشته باشد، عذاب از میّت برداشته می شود.(2) البته نمی توان چنین روایتی را قطعی و یقینی دانست و شاید این روایت ناظر به شخص خاصی باشد ، اما استحباب این عمل به جای خود باقی است. در وسائل الشیعه در مورد آب پاشیدن روی قبر روایاتی نقل شده است که دلالت بر استحباب آن دارد. از ظاهر روایات استفاده می شود که استحباب مربوط به موقعی است که میت را دفن کرده و پس از آن که قبر را از خاک پر کردند، روی آن آب بریزند. فقط از یک روایت استفاده می شود که امام رضا(ع) دستور داد روی قبر یونس بن یعقوب تا چهل ماه یا چهل روز آب بریزند.(3) ریختن آب بر قبر به هنگام دفن میت از سنت رسول خدا و مستحبات است و بنا بر روایت تا زمانی که خیسی آب باشد، عذاب از میت دفع می گردد.(4) با توجه به این روایات نمی توان استحباب آن را بعد از گذشت مدت استفاده کرد. اما برخی از فقها آب پاشیدن روی قبر را مختصّ به بعد از دفن نکرده اند، بلکه گفته اند که هر موقع انسان موفق به زیارت اهل قبور شد، مستحب است روی قبر آب بپاشد.(5) در روایات برای این کار علت خاصی ذکر نشده است، اما شاید حد اقل علّت آن این باشد که خاک قبر در اثر پاشیدن آب سفت و محکم شود تا بدن میّت از دستبرد حیوانات مانند گورکن مصون بماند. کشتن مورچه هم به واسطه ریختن آب اشکال ندارد . با توجه به این استحباب و روایات مربوط به آن، در بین عوام مردم شستن قبرها مرسوم شده و این کار حرام یا بدعت نیست که از آن منع شود در عین این که با این شستن سنگ قبر هم تمیز می شود و نوشته های بر قبر، واضح می گردد. و ممکن است احترام به میت هم باشد. 1. امام خمینی، تحریرالوسیله، نشر موسسه آثار امام خمینی، ج 1، ص 91. 2. شیخ عباس قمی سفینه البحار، نشر موسسه انتشارات معصومه قم ج 2، ص 396، مادة قبر. 3. حرعاملی، وسائل الشیعه، نشر دار احجه بیروت 1412 ق، ج 2، ص 860؛ و نیز: سید کاضم یزدی عروه الوثقی، نشر دار الکتبالاسلامیه تهران بی تا ج 1، ص 442. 4. امام خمینی(ره)، تحریرالوسیله، نشر پیشیین، ج 1، ص 91؛ و نیز : شیخ عباس قمی، سفینه البحار، نشر پیشیین، ج 2، مادة قبر.396، 5. کلینی، کافی، تهران، اسلامیه، 1367 ش، ج 3، ص 200. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
مقام علما بالاتر است یا شهدا؟‼️ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰مقام علما بالاتر است یا شهدا است؟ ✍️پاسخ: ✅به این سوال به طور کلی نمی توان پاسخ داد، چون هم مقام شهدا و هم مقام علما مراتب دارد و همه با هم مساوی نیستند. شهادت نقطه اوج كمال است. پيامبر اكرم (ص) فرمود: فَوْقَ كُلِّ ذِي بِرٍّ بِرٌّ حَتَّى يُقْتَلَ الرَّجُلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَيْسَ فَوْقَهُ بِرّ؛ بالاتر از هر كار خير و نيكي (كه به ذهن مي آيد)، نيكي برتري وجود دارد، ( اين پله هاي نردبان فوقيت ادامه مي يابد) تا مي رسد به آنجايي كه فردي در راه خدا كشته و شهيد مي شود، آن هنگامي كه شهادت امضا و محقق شد، بالاتر از آن، نيكي و مقام و منزلتي وجود ندارد.[۱] امام خمينى رضوان الله تعالي عليه نیز فرموده اند: مقام شهيد چقدر مهم است كه همه حُجُب و پرده ها برداشته مى شود و (شهيد) كمال مطلق را ( با چشم دل خود) مىبيند. چون به اختيار، تمام پرده هاى مادى را بالا زده است و از پوسته آنها بيرون آمده، مال و جان و زن و فرزند و تمايلات نفسانى و همه چيز خود را در راه خدا داده است و از اين مقامى بالاتر تصور نمى شود.[۲] از طرف دیگر در احادیث زیادی مقام علما برتر از شهدا بیان شده است: امام جعفرصادق (ع) در خصوص علم و عالم فرموده اند: در روز قیامت میزان اعمال و علم بشر برپا می شود؛ یکی از سنجش هایی که در عرصه محشر انجام می شود خون شهدا و مرکب دانشمندان است و کفه ای که در آن مداد علما است سنگین تر از کفه ای خواهد بود که خون شهدا در آن قرار دارد. مقام شهید در اسلام فوق العاده بالاست «عند ربهم یرزقون» هستند و در جوار حضرت حق روزی می خورند و با این همه عظمت و جایگاهی که برای شهدا فرض شده است، در برخی مواضع، مقام آنها از عالم کمتر است. شهید با قوه قهریه جسم دشمن را متلاشی می کند، ولی عالم با قلم، فکر دشمن را یا در هم می کوبد و یا او را هدایت می کند، پس عالم با روح سروکار دارد و شهید با جسم. اما به طور کلی هر کسی در هر موقعیتی که قرار دارد، روح تعبد و تسلیم بودنش در برابر پروردگار است که او را به بالاترین مقام می رساند. این تعبد گاهی و انجام وظیفه گاهی در میدان جنگ و جهاد نمود پیدا می کند و گاه در عرصه علم و اجتهاد. چه بسا شهیدانی که در نزد خدا هیچ ارزشی ندارند، چون هدف مقدسی از جهاد نداشته اند؛ و چه بسا علمایی که از پست ترین مقامات هم محروم باشند،؛ چون تقوا و اخلاص لازم را رعایت نکرده اند. پی نوشت: [۱]. کافی، ج ۲، ص ۳۴۸ [۲]. حاج شيخ عباس مخبر دزفولى، ارمغان شهيد، ص ۱۲ 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈