eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
12.1هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
680 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
وقتی برخی ماسک نمی‌زنند.. 🌸 من وقتی می‌بینم بعضی‌ها همین چیز ساده، همین ماسک را نمیزنند، من از آن پرستار خجالت میکشم که آن جور دارند فداکاری میکنند. 🌺من خواهش میکنم همه در این زمینه فعّالیّت کنند بتوانیم در ظرف مدّت کوتاهی این زنجیره سرایت را قطع کنیم و کشور را به ساحل نجات برسانیم. 🔻بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با نمایندگان در تاریخ 99/4/22 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: راه هاي مبارزه با شيطان چه چیزهایی است؟ در دودلي ها و دو راهي هاي زندگي، چگونه بايد
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: راه هاي مبارزه با شيطان چه چیزهایی است؟ در دودلي ها و دو راهي هاي زندگي، چگونه بايد راه درست را انتخاب کنيم که گير شيطان نيافتيم؟ قسمت دوم: 🌺پاسخ: 1- 📌نگهباني و مراقبت: که در پیام قبل، توضیح داده شد. 2-📌 واکنش مناسب: در برابر هر وسوسه‏اي بايد واکنش مناسب صورت گيرد. پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله ) مي‌فرمايد: «دشمنان تو از جن، ابليس و سپاهيان او است. پس اگر نزد تو آمد و گفت: فرزندت مُرد، به خود بگو: زندگان براي مردن آفريده شده‏اند. اگر آمد و گفت: مال تو از دست رفت، بگو: ستايش خداي را که مي‌دهد و مي‌گيرد و زکات را از من برد. اگر آمد و گفت: مردم به تو ستم مي‌کنند، ولي تو ستم نمي‌کني بگو: روز قيامت آنان که ستم کردند گرفتارند. اگر آمد و گفت: چه قدر نيکي مي‌کني، بگو: گناهان من بيش از نيکي‏هاي من است. اگر آمد و گفت: چه قدر نماز مي‌گزاري بگو: غفلت من از نمازهايم بيش تر است. اگر آمد و گفت: چه قدر بخشش مي‌کني، بگو آن قدر که مي‌گيرم، از آن چه مي‌بخشم زيادتر است. اگر گفت: چه قدر به تو ستم مي‌کنند بگو: من بيش تر ستم کرده‏ام. اگر گفت: چه قدر براي خدا کار مي‌کني، بگو: چه بسيار معصيت‏ها کرده‏ام».(1) 3- 📌استعاذه: در برابر هجوم وسوسه‏هاي شيطان، لازم است به پناهگاهي مطمئن پناه ببريد و آن توجه به خدا و ياد او است. قرآن مجيد مي‌فرمايد: «اگر از شيطان وسوسه‏اي به تو رسد، به خدا پناه ببر که او شنواي دانا است».(2) 4-📌 مجهز شدن به تجهيزات: در برابر تهاجم وسيع شيطان، بايد در ميدان کارزار، همواره مسلح باشيم. برخي از تجهيزات در حديث پيامبر اکرم(ص) مطرح شده است. حضرت مي‌فرمايد: «آيا شما را آگاه کنم بر کاري که اگر انجام داديد، شيطان از شما فاصله مي‌گيرد، به اندازة فاصله مشرق تا مغرب؟ گفتند: آري. فرمود: روزه صورت شيطان را سياه مي‌کند . صدقه، کمرش را مي‌شکند. دوستي براي خدا و کمک براي عمل صالح، پشت او را مي‌بُرد . استغفار، بند دلش را مي‌برد».(3) پی نوشت: 1. شيخ عباس قمي،سفينة البحار، ج 1، ص 100.دارالاسوة،تهران،1422ق 2. اعراف ، آيه 200. 3.شيخ عباس قمي، سفينة البحار، ج 2، ص 64.دارالاسوة،تهران،1422ق ادامه دارد... 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💥 کیفیت محاسبه خمس سهام 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💎دارد اما، نمی بیند 🔸دوباره روز از نو، روزی از نو. بی حال و دمغ، گوشه ای نشسته بود. شاید البته بگویم دراز کشیده بود بهتر باشد یا همان لم داده بود. آخر بعد از چند دقیقه، هی سُر می خورد و بیشتر شبیه دراز کشیده ها می شد. خلاصه که در نهایت کاملا خوابید. بی هیچ کار خاصی. افکارش آنقدر مغشوش بود که مجال برای پرداختن به فکر دیگر و شروع حرکتی دیگر به او نمی داد - خدایا پس چرا این خواستگاری ها درست نمی شه؟ این یکی هم که می شه سوهان روحم. یک همراه یک هم نفس یک یار فقط می خواهم خدایا چیز زیادی است. من که فقط برای رشد او را می خواهم چرا آخر.. 🔻نمی دانستم باید به او تلنگر بزنم یا نه که عزیز من، رشد در همان سوهان روح شدن است ها. چرا رد کردی خب.. یک کمی هم روبناهایش مشکل دار باشد. بالاخره معصوم گیر نمی آوری. دارای مکارم اخلاق هم گیر نمی آوری. اما خب، دلم نیامد. خودش به اندازه کافی، خود خوری می کرد. 🔹صدای ضعیف پدرش را شنید. آنقدر خانه ساکت بود که همان صدای ضعیف را لابلای آن همه شلوغی افکارش شنید. خود را از زمین کند. چقدر سنگین وزن شده بود. لیوان آب خنکی پر کرد و نزدیک دهان پدر برد. می دانست که این صدا، همان طلب آب است. این پدر چقدر مظلوم شده بود. یاد روزهای اقتدارش افتاد که یک بازار را روی سرانگشتانش می چرخاند و مغازه ها داشت و حالا، سالها بود گوشه ای افتاده بود و کاری از او برنمی آمد. 🌸کنار تخت پدر، روی زمین نشست. دست پدر را روی سرش گذاشت تا بلکه آن درد میگرنی که به سراغش آمده بود، خوب شود. پدر، کمی دستش را حرکت داد. قلبش از محبت، غلیان کرد. نگاه پر مهری به پدر انداخت و دستش را بوسید. ✍️چقدر دلم می خواست به گوشش می رساندم که عزیزم، رشد تو همین جاست. کنار همین پدر و مادر پیرت. اگر واقعا طالب رشدی و ازدواج را یک مهمل رشد برای خود می بینی، نه فرار از مشکلاتی که همان ها برایت بهترین اند اما خب، راوی داستان بودن این بدی را هم دارد دیگر. صدایت به گوش شخصیت داستانت نمی رسد مگر اینکه داستانت را بخواند و بفهمد که شده است، مخاطب خاص این داستان. و این داستانک، چند مخاطب خاص دارد؟ به تعداد افرادی که ازدواج نکرده اند؟ یا حتی آنانی که ازدواج کرده اند؟ یا آنانی که بیوه شده اند و شوهر از دست داده اند؟ 🌺رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: نظر الولد الی والدیه حباً لهما عبادة (تحف العقول، ص 44) 🍀نگاه دوستانه به پدر و مادر، عبادت است. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💥خیرات برای اموات 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: چرا در قرآن عموما مردها مورد خطاب قرار ميگيرند و زن ها کمتر خطاب قرار مي گيرند؟ آيا حور العين مخصوص مردهاست يا براي زنان هم هست؟ قسمت اول: 🌺پاسخ: خير اينطور نيست که فکر مي کنيد. زبان قرآن عربي است و زبان عربي برخلاف زبان فارسي از دو نوع ضماير مذکر و مؤنت برخوردار است. ✍️ عرب‏ها در اموري که مخصوص زنان باشد، با واژگان مؤنت و در امور مخصوص مردان با واژگان مذکر بيان ميدارند. به جز اين دو مورد، در دو مورد ديگر، يکي در اموري که بين زنان و مردان مشترک باشد و ديگري در اموري که جنسيت در مورد آنها اصلاً مطرح نيست، مانند خدا و فرشتگان، از ضماير و واژگان مذکر بهره ميگيرند؛ يعني در چهار حالت مذکور از الفاظ مذکر و تنها در يک حالت لفظ مؤنت بهره ميگيرند. در عين حال در بعضي از موارد به لفظ نظر کرده و با توجه به لفظ، مؤنث يا مذکر آورده ميشود، در حالي که از نظر جنس متفاوت با لفظ ميباشند. 🔸طبيعي است که هر کتابي بخواهد با اين زبان نوشته شود، اگر چه کتاب الهي باشد، بايد از قواعد آن زبان پيروي کرده و بر آن ساختار باشد. ✍️بنابراين، قرآن به مقتضاي اين که به زبان عربي نازل شده است، با همين گفتمان سخن ميگويد. همگام با قواعد عربي در سه حالت از ضماير و واژگان مذکر و در يک حالت از واژگان مؤنث بهره ميگيرد. 💥با اين توضيح روشن ميگردد که قرآن براي خويش گفتمان ويژه مردانه يا زنانه ابداع نکرده است تا در پي پاسخ به چرايي آن باشيم، بلکه زبان قرآن، زبان محاوره عربي است و قواعد و ادبيات و دستور زبان عربي در آن به کار رفته است. ادامه دارد... 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🌺نیاز مردم به شما 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
📚📏📚📏📚 💢پرسش و پاسخ کوتاه در مورد حجاب 1 ✅پرسش: آیا واجب است؟ 🌺پاسخ: قریب به اتفاق فقها حجاب را جزء می دانند. 🍀 آیه "قل للمومنات یغضضن...." به تعبیر اکثر مفسرین مانند ،این است که چون زنان پیراهنی می پوشیدند که گریبانشان باز بوده است، این آیه نازل شده است که باید روسری راطوری ببندند که مو و دور گردن و غیره پوشیده شود 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💎یکی از بزرگ‌ترین نعمتهای خدا 🌺وظیفه سنگین است؛ اگر بخواهیم این وظایف را انجام بدهیم، احتیاج داریم به این استحکام ارتباط. باید ارتباط را قوی کرد؛ روزبه‌روز باید این ارتباط را حفظ کرد. ذکر دائم برای این است؛ 🍃اینکه نماز را در هر روز گذاشته‌اند و با تناوب گذاشته‌اند، برای این است که ما دچار غفلت نشویم. یکی از بزرگ‌ترین نعمتهای خدا، همین واجب کردن نماز بر ما است. اگر نماز را بر ما واجب نمیکردند، ما غرق در غفلت میشدیم؛ 🌸 صبح، از خواب که پامیشوید، به یاد خدا؛ ظهر، وسط اشتغالات زندگی و معیشتی، به یاد خدا؛ شب، در پایان یک روزی که در آن تلاش کردید و کار کردید، به یاد خدا. 📚بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳۹۴/۰۳/۰۶ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: راه هاي مبارزه با شيطان چه چیزهایی است؟ در دودلي ها و دو راهي هاي زندگي، چگونه بايد راه درست را انتخاب کنيم که گير شيطان نيافتيم؟ قسمت سوم(آخر): 🌺پاسخ: 5- 📌آشنايي با دام‏هاي شيطان: براي رهايي از وساوس شيطاني بايد مواظب دام‏هاي او بود. 👈يکي از دام‏هاي خطرناک شيطاني، دوستي دنيا است. امام علي عليه السلام مي‌فرمايد: «از دنيا حذر کن، زيرا دام شيطان و جايگاه فساد ايمان است».(1) 💥دام ديگر که از مهم‏ترين ابزار کار شيطان به شمار مي‌رود، هواپرستي است، زيرا تا پايگاهي درون انسان وجود نداشته باشد، شيطان قدرت بر وسوسه‌گري ندارد. شيطان خواسته‏هاي نفساني انسان را تأييد مي‌کند. قرآن مجيد مي‌فرمايد: «تو هرگز بر بندگان من تسلط نخواهي يافت ،مگر گمراهاني که از تو پيروي مي‌کنند».(2) بندة خدا تابع هوا و هوس نيست و خواست خدا را مقدّم مي‌دارد. 🔻يکي ديگر از دام‏هاي شيطانبراي مردان ، زنان و غضب است. امام علي عليه السلام مي‌فرمايد: «براي شيطان کمندي بزرگ‏تر از خشم و زنان نيست».(3) منظور از اين سخن، زير سؤال بردن شخصيت زن نيست، بلکه منظور آن است که از طريق اختلاط با زن و ارتباط نامشروع با وي، و جذابيتي که جنس مخالف دارد، شيطان مردم را مي‌فريبد، همان‌گونه که از طريق مال و زينت دنيا که ذاتاً بد نيستند، وارد مي‌شود. هم‌چنين خشم و غضب و تصميم‌ها از روي غضب که غالباً بر مردان مستولي مي‌شود. ☘️برخي از امور ديگر نيز در مخالفت با وسوسه‏هاي شيطان مؤثر است: 1-📌 انجام يک سري مستحبات ،مثلاً هميشه با وضو بودن و زبان را به ذکر، مخصوصاً «لا حول و لا قوة الاّ باللَّه العلي العظيم» عادت دادن. نيز خواندن قرآن در اوقات مختلف. 2-📌 خود را از بيکاري، تنهايي و عوامل وسوسه‏انگيز دور نگه داشتن. 3-📌 ذهن را همواره به امور ارزشمند متوجه ساختن و عادت دادن. 4-📌 مطالعه و تفکر دربارة خدا و قيامت. 5-📌 به طور منظم ،مثلاً هفتگي به زيارت اهل قبور رفتن و نسبت به عاقبت خود و احوال پس از مرگ انديشيدن. 6- 📌شرکت کردن در مراسم ديني و فعاليت جدي در مسائل فرهنگي اجتماعي و نماز را با توجه و حال و عاشقانه و با حضور قلب خواندن. پی نوشت: 1. شرح آقا جمال الدين خوانسارى بر غرر الحكم‏، ج 2، ص 279.دانشگاه تهران ،تهران 1366ش 2. حجر (15 ) آيه 42. 3. شرح آقا جمال الدين خوانسارى بر غرر الحكم‏،ج 5 ،ص83. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
📚📏📚📏📚 💢پرسش و پاسخ کوتاه در مورد حجاب 2 ✅پرسش: آیا است؟ 🌺پاسخ: . نه در اعتقاد و نه در عمل. 🌸ما حجاب اجباری نداریم.اما داریم. تفاوت این دو در این است که فرد می‌تواند نخواند.اما در حجاب ماجرا متفاوت است. 🍃حجاب برخلاف نماز،امری فردی نیست و بروز دارد.فرد می تواند اعتقادی به حجاب نداشته باشد،اما نمی تواند عمل کند.مردم می توانند دینی که پذیرفته‌اند را عمل نکنند که البته متضمن است.اما رفتار آنها نباید منجر به ضرر جامعه شود.لذا در خانه یک حکم دارد و در خیابان یک حکم دیگر. 💥جلوگیری از ضرر جامعه در مقابل آزادی فرد،از بدیهیات است و در همه جای عالم نیز همین اصل برقرار است. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: چرا در قرآن عموما مردها مورد خطاب قرار ميگيرند و زن ها کمتر خطاب قرار مي گيرند؟ آيا حور العين مخصوص مردهاست يا براي زنان هم هست؟ قسمت دوم : 🌺پاسخ: 🌱جالب است بدانيد در همين مورد قرآن به جهت خاصي که اشاره ميشود، برخلاف سيره متداول و محاورات عربي که در امور مشترک بين زنان و مردان تنها به آوردن ضمير و واژگان مذکر بسنده ميشود، در سوره احزاب، آيه 35، از هر دو واژگان مؤنث و مذکر، آن هم به طور مکرر بهره گرفته است. مفسران در توضيح آن نوشته‏اند: 🔹"اسماء بنت عميس" به پيامبر اسلام(ص) عرض کرد: چرا فضايلي که در قرآن به صورت جمع مذکر بيان شده است، در مورد زنان مطرح نيست، که به دنبال آن آيه مذکور نازل شد و در مورد يکايک صفات و فضايل اخلاقي با تعهد و تأکيد به صورت دو جمع مذکر و مؤنث بيان گرديد،(1) تا بدين طريق شبهه مذکور مرتفع گردد و کسي گمان نکند اگر به مقتضاي ادبيات عرب در امور مشترک، از گفتمان مردانه بهره گرفته ميشود، آن را از امور اختصاصي به مردان برداشت نکنند. 🌼در اين باره برخي از مفسران نوشته‏اند: اين آيه به يک حقيقت مهمي اشاره ميکند و آن اين است که آن چه در قرآن به صيغه مذکر آمده است، به مردان اختصاص ندارد، بلکه شامل هر دو جنس مرد و زن ميشود. (2) ادامه دارد... پي نوشت‏ها: 1 - تفسير نمونه، ج 17، ص 308. 2 - تفسير هدايت، ج 10، ص 267. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍂زمانی که تمام زحماتت بر باد می رود 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💞✍️💞✍️💞 ✅پرسش: بچه 8ماهه دارم. براي بدنيا اومدنش بال بال ميزدم. الان ولي خيلي بدشدم. همش ميگم بچه باعث شد سرکارنرم،دندون‌ درد بگيرم سردردام زياد شه. پادرد بگيرم نتونم مهموني برم ، با همسرم دونفري بريم بيرون، براي خودم وقت بذارم. خيلي سعي ميکنم اين افکارروي من وعلاقه اي که بع دخترم ‌دارم تأثيرنذاره. ولي بازم مياد توذهنم. خيلي اذيت ميشم. 🌺پاسخ: خوب است درباره آثار و برکات فرزند مطالعه نماييد و معرفت خود را بالا ببريد آثار صوتي زيبا و جذاب در اين باره گوش فرا دهيد 🌿حتي اگر معرفت خود را در ازاي تحمل سختي هاي فرزند دار شدن و بزرگ کردن آن را بالا ببريد و بدانيد که خداوند چه نظر لطف و رحمتي بر والدين بخاطر تحمل سختي ها دارند اين سختي ها برايتان آسان مي شود. ☘️بکر بن صالح ميگويد: در نامه ای به امام کاظم علیه السلام نوشتم پنج سال است که از بچه دار شدن خودداری می کنم و خانمم بچه دارشدن را ناپسند می شمارد و می گوید: تربیت او به سبب فقر، دشوار است. نظر شما چیست؟ حضرت علیه السلام برای من نوشت: فرزند بیاورید که روزی او با خداوند است. (الکافی، ج6، ص3.) 🌸حتى گاهى خدا به برکت وجود بچه در روزى پدر و مادر توسعه ميدهد و رحمت الهي را سرازير مي کند موجب بخشش گناهان والدين مي شود و ....بسيارند افرادى که قبل از بچه دار شدن در شدت و سختى بوده اندليکن بعدا زندگى مرفه و آبرومندى پيدا کرده اند. ☘️گاهى وجود فرزند را مانع آزادى و اسباب مزاحمت مى شمارند.درصورتى که بچه نه تنها مزاحم نيست بلکه براى پدر و مادر بهترين تفريح و سرگرمى محسوب مى شود. 🌼درست است که نگهدارى و تعليم و تربيت بچه بى دردسر نيست ليکن چون بر وفق ناموس آفرينش است تحمل آن دشوار نيست ✍️همانطور که گفتيد این گمان هست که دوران جوانى را بايد خوش و آزاد بود و وجود فرزند مانع آزادى است. در ايام جوانى بايد از بچه دار شدن جلوگيرى کرد و به خوشگذرانى پرداخت اما فرزند دست و پا گير مي شود اما اگر به نکات مثبت زود فرزند دار شدن توجه کنيد ، با اين موارد راحت تر کنار مي آييد. 🍃در اينجا بايد يادآور شد که اگر بنا باشد انسان بچه دار شود هر چه زودتر بهتر زيرا فرزندان دوران جوانى از جهاتى بر فرزندان دوران پيرى ترجيح دارند: 📌اولا معمولا سالم تر و نيرومندتر خواهند بود. 📌ثانيا چون مدت بيشترى با پدر و مادر خواهند بود بهتر مى توانند به تعليم و تربيتشان بپردازند و به سامانشان برسانند.بر خلاف فرزندان دوران پيرى معمولا از تعليم و تربيت کامل محروم مى شوند و بعد از مرگ يا ازکار افتادن پدر يا مادر يا هر دو،غالبا بدبخت و زيردست ميگردند. 📌ثالثا فرزندان دوران جوانى،تا پدر و مادرشان پير و فرسوده شوندبه مقام و منصبى خواهند رسيد.بدين جهت پدر و مادر در روزگار پيرى ودرماندگى مى توانند از کمک آنان برخوردار گردند.به هر حال در اين جهت ترديد نيست که در ايام جوانى بچه دار شدن بهتر از ايام پيرى است.. و بسياري از ابعاد ديگر که وجود دارد . ✍️پس توجه به ثمرات دنيوي و اخروي فرزند و برکاتي که دارد سختي ها را هموار و لذت بخش مي کند . 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: چرا در قرآن عموما مردها مورد خطاب قرار ميگيرند و زن ها کمتر خطاب قرار مي گيرند؟ آيا حور العين مخصوص مردهاست يا براي زنان هم هست؟ قسمت سوم(آخر): 🌺پاسخ: 🌿اما در مورد توصيف نعمت‏هاي بهشتي و ازدواج‏هاي بهشتي و حورالعين: همين سخن که در سطور فوق بيان شد، در توصيفات نعمت‏هاي بهشتي و حورالعين جاري است؛ يعني آن‏ها شامل مردان و زنان ميگردد، نه اين که به مردان اختصاص داشته باشد. ✍️توضيح: در قرآن از دو نوع نعمت‏هاي بهشتي ياد شده است: يکي نعمت‏هاي جسماني مانند باغ‏هاي بهشتي، سايه‏هاي بهشتي، خادمان بهشتي، غذاها و نوشيدنيهاي بهشتي، قصرها، فرش‏ها، ظرف‏ها، لباس‏ها و زينت‏هاي بهشتي، که همه شامل مردان و زنان ميگردد. در اين نوع نعمت‏ها از حورالعين و همسران بهشتي ياد شده است که اين هم شامل مردان ميشود و هم شامل زنان. حورالعين مختص زنان و تنها لذتي براي مردان نيست.(1) 🍃ديگري نعمت‏ها و لذت‏هاي معنوي و روحاني است، مانند خشنودي خدا، احترام ويژه، محيط صلح و صفا، امنيت و زوال خوف، دوستان همراه و رفيقان با وفا، نشاط فوق العاده دروني و نعمت هايي که در تصور نميگنجد. همه اين نعمت‏ها بين زنان و مردان مشترک است. 🍀در قرآن برخي از توصيفات بهشتي با خواسته‏هاي مردانه سازگار است، مانند "فجعلناهن ابکاراً" (2) اما متناسب با خواسته‏هاي زنانه بيان نشده است. علت اين امر شايد اين باشد که خداوند حکيم امور جنسي مربوط به زنان را در پرده عفاف و ادب زايدالوصفي قرار داده است. لفظ حورالعين که ظاهر آن اختصاص به مردان دارد، ميتواند از اين موارد باشد. 🌸علاوه بر قرآن، در روايات پيامبر(ص) و امامان(ع) درباره خواسته‏هاي زنانه توصيفي نرسيده است که ميتواند به علت رعايت عفت و حيا براي زنان باشد.(3) يا شايد اين امور و چيزها آن گونه که براي مردان جذاب بوده و داراي اهميت است، براي زنان نبوده و مسئله جنسي و زيبايي مردان براي زنان کم اهميت تر از مسئله جاذبه زيبايي زنان براي مردان باشد؛ اما امور ديگري از مردان يا اوصاف ديگر بهشت براي زنان جذاب‏تر باشد. پي نوشت‏ها: 1 ناصر مکارم، پيام قرآن، ج 6، ص 261. 2 - واقعه (56) آيه 37. 3.براي اطلاع بيشتر رجوع کنيد به فصلنامه پژوهش‏هاي قرآني، شماره 25 - 26، ص 112 تا 131، نيز شماره 27 - 28، ص 394 تا 399. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💎برترین دعا 🌺الإمام الرضا عن الإمام الصادق عليهما السلام :أفضَلُ الدُّعاءِ الصَّلاةُ عَلى‏ رَسولِ اللَّه صلى اللّه عليه و آله . ☘️امام رضا عليه السلام : صادق عليه السلام فرمود : «برترين دعا ، صلوات فرستادن بر پيامبر خداست» . 📚بحار الأنوار : ج‏93 ص‏296 ح‏23 🌹اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌹 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
📚📏📚📏📚 💢پرسش و پاسخ کوتاه در مورد حجاب 3 ✅پرسش: آیا در زمان انبیاء نیز اجباری بوده است؟ 🌺پاسخ: برخی معتقدند در زمان انبیا حجاب اجباری نبوده است. اما این قابل قبول نیست زیر در این رابطه اجماع نیست.مثلا به اعتقاد ،دوره‌ای را نمی توان نشان داد که به طور عمومی شدت حجاب بیش از زمان رسول اکرم باشد و این شدت حجاب بیانگر اهتمام در اجرای این دستور الهی است. 🌼با این حال استدلال ما این نیست. بلکه . و عقلاء و شرعا جزء اختیارات حاکم است و منحصر به نیست و منطبق با شرایط زمان و مکان است. 🌸یعنی یک مسأله می تواند در یک دوره ای موضوعیت نداشته باشد و در دوره دیگر مساله آن روز جامعه باشد.مثلا برخی در دوره خود را از نمی گرفتند. 💥پس قانون گذاری برای حجاب جزء است و نیازی به انطباق با دوره اهل بیت ندارد.حجاب می تواند در دوره ای سخت گیرانه نباشد و در دوره دیگر باشد.همین امروز نیز این تفاوت وجود دارد؛ 🌱مثلا زنان روستایی در شالیزار ممکن است آستین لباس خود را بالا بزنند اما هیچکس به آنها تذکر ندهد اما همین حجاب در شهر مورد توجه قانون باشد.هردو است اما یکی به جهت اجتماعی می تواند، باشید 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔸 اعمال روز دحوالارض 📆 جمعه ۲۷تیر ۱۳۹۹ مصادف است با روز "" 🌺باید از برکت روز بيست و پنجم ماه ذی‌القعده که روز دحوالارض است استفاده کرد. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: چرا در زمان پيامبران، عذاب الهي بطور ملموس بر جامعه نازل مي شد و همه مي فهميدند عذاب الهي است ولي الان ، در زمان امام زمان علیه السلام، اينطور ملموس نيست؟ قسمت اول: 🌺 پاسخ: خداوند در نظام تكوين داراي قوانين ثابت و سنت هاي متعددي است كه بر هر كدام ضوابطي خاص از جانب خداوند حاكم است و هيچ سنّتي جز در اثر حصول شرايط آن به وقوع نمي پيوندد. يكي از سنت ها و قوانين الهي در جهان هستي نسبت به بشر سنّت عذاب الهي است كه در اثر گناه و طغيان بشر دامنگير قومي و گروهي مي شود. 👈حال این پرسش مطرح می شود که چرا در دنیای امروزی با این همه فساد و تباهی چرا عذاب خدا واقع نمی شود ؟ ✍️بمنظور پاسخ به اين سئوال لازم است پيشاپيش شرايط وقوع عذاب الهي، انواع و اقسام عذاب الهي و موانع آن را بدانيم: 💥امر اول: عوامل و شرايط وقوع عذاب الهي: از آيات متعدد قرآن كريم استفاده مي شود كه يکي از علل وقوع عذاب الهي ظلم و جور است. و با توجه به اينكه در قرآن كريم واژة ظلم هم بر ظلم افراد نسبت به خودشان اطلاق شده است؛ مانند كفر و انجام برخي از معاصي، و هم بر ظلم افراد نسبت به ديگران، اطلاق ظلم شامل هر دو قسم مي شود. بنابراين ظلم بر خويشتن و ظلم بر ديگران مي تواند عامل نزول عذاب الهي و انطباق سنّت عذاب بر گروهي و يا فردي شود. ☘️آياتي كه دلالت بر اين معنا دارند فراوان است و ما به ذكر يك آيه شريفه بسنده مي كنيم: ولقدا اهلكنا القرون من قبلكم لما ظلموا و جائتهم رسلهم بالبيّنات و ما كانوا ليومنوا، كذلك نجزي القوم المجرمين (يوسف) به يقين گروههايي پيش از شما را هنگامي كه ستم كردند هلاك نموديم، در حاليكه رسولان الهي دليل هاي روشني براي آنان آوردند، ولي هرگز ايمان نياوردند و ما خلافكاران را اين گونه كيفر مي دهيم. 🍁و نزول عذاب الهي در اثر ظلم انسانها بلافاصله پس از وقوع ظلم نيست بلكه بعد از طي دو مرحله اي ديگر است: 1. 📌اتمام حجت: خداوند بعد از آنكه پيامبران و مبلغان دين خود را بسوي گروهي و امتي گسيل داشت و براي آنان ثابت گرديد كه پيامبران و مبلغان رسالت الهي دارند و براي هدايت آنان از جانب خداوند آمده اند، مع ذلك راه عناد و لجاج را در پيش گرفتند و سخن مبلغان الهي را نشنيدند، يك گام بسوي نزول عذاب الهي نزديك مي شوند. ☘️و لوانا اهلكناهم بعذاب من قبله لقالوا ربنا لو لا ارسلت إلينا رسولاً فنتبع آياتك (طه 134) بر فرض اگر ما آنان را پيش از فرستادن پيامبر و كتاب الهي عذاب مي كرديم حتماً در قيامت مي گفتند: پروردگارا چرا پيامبري بسوي ما نفرستادي تا از آياتت پيروي مي نموديم. 2.📌 امهال و استدراج: چنانچه گروهي و يا قومي سخن فرستادگان الهي را نپذيرفتند، خداوند در مرحلة اول مصائب و گرفتاري هايي همچون زلزله و خشكسالي، بيماري و قحطي را پديد مي آورد تا انسان از خواب غفلت بيدار شود و به خدا نزديك گردد و اگر اين منبّهات كارگر نشد، به يكباره نعمتهاي مادي افزايش مي يابد، آسايش و رفاه دامن انسان را فرا مي گيرد تا آنكه بر غفلت او افزوده شود و بيش از پيش از خداي خود فاصله گيرد آنگاه عذاب الهي بر آنان نازل مي گردد. ☘️آيات 42ـ44 سورة انعام همين معنا را مي رساند. بنابراين سنّت عذاب الهي معلول ظلم انسان است و بعد از اتمام حجت و مهلت دادن لازم واقع مي شود(2) پی نوشت: (1). مجموعه آثار شهید مطهری(عدل الهي)، ج 1، ص 138. (2 سنة الله في عقاب الامم، ص 23ـ37. ادامه دارد... 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: چرا در زمان پيامبران، عذاب الهي بطور ملموس بر جامعه نازل مي شد و همه مي فهميدند عذاب الهي است ولي الان ، در زمان امام زمان علیه السلام، اينطور ملموس نيست؟ قسمت دوم: 🌺 پاسخ: 💥امر دوّم: انواع عذاب الهي: 🍁عذاب الهي انواع و اقسام گوناگون داردكه برخي از اقسام آن عبارت است از: 1.📌 عذاب استيصال: عذابي است كه در اثر آن تمامي افراد يك گروه و يا يك قوم نابود مي گردد، نظير آنچه در امتهاي گذشته اتفاق مي افتاد. 2. 📌عذاب غير استيصال: عذابهايي كه به هلاكت تمامي افراد يك امت منجرنمي شود مثل وقوع اختلاف، جنگ و درگيري(1) 3. 📌عذاب هاي معنوي: عذاب هايي است كه مربوط به بعد معنوي و روح انسان مي شود، مانند دور شدن از رحمت الهي، نهاده شدن مهر ضلالت بر دل انسان و سلب توفيق از انجام اعمال عبادي. در روایات داریم که بزرگترین عذاب دوری از یاد خداست. 4. 📌عذاب هاي جسمي: عذاب هايي است كه مربوط به جسم و تن انسان مي شود مانند غرق شدن و فرو رفتن در زمين(2). 5.📌 عذاب هاي اخروي: عذاب هايي است كه در جهان آخرت دامن انسان را مي گيرد. اينكه عذاب الهي معلول ظلم است و بعد از اتمام حجت امهال واقع مي شود شامل همة انواع عذاب مي گردد و اما تعيين نوع آن بستگي به شرايط و عوامل ديگر دارد. 💥امر سوّم: موانع نزول عذاب: 1. 🌹حضور و وجود پيامبر گرامي اسلام ميان مردم: و ما كان الله ليعذّبهم و انت فيهم (انفال 33) در حاليكه تو در ميان آنان هستي خداوند آنان را عذاب نخواهد كرد. 2.🌹 استغفار مردم: و ما كان الله معذبهم و هم يستغفرون (انفال 33) خداوند در حاليكه آنان طلب آمرزش مي كنند آنان را عذاب نخواهد كرد. 3. 🌹وجود مؤمنين ميان مردم: از امام باقر ـ عليه السّلام ـ روايت شده است: لا يصيب قرية عذاب و فيها سبعة من المؤمنين . اصول كافي، ج 2، ص 24. عذاب الهي در قريه اي كه در آن هفت نفر از مؤمنين وجود داشته باشد نازل نمي شود. 4.🌹 دعا: از امام زين العابدين ـ عليه السّلام ـ روايت شده است: الدعاءيدفع البلاء النازل و مالَم ينزل (اصول كافي، ج 2، ص 469) دعا بلاهاي نازل شده و نازل نشده را دفع مي كند(3). پی نوشت: 1. مصباح يزدي، راه و راهنما شناسي، ص129. 2. سنّة الله في عقاب الاصم، ص 35. 3. آثار و نتابج اعمال در دنيا، رسالة مطع جهاد مركز مديريت، 1388، ص 192ـ198. ادامه دارد... 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: از کجا می دانیم قرآن وقتی می فرماید «اقترب السّاعة و انشق القمر»، منظورش این نیست که شق القمر در روز قیامت رخ خواهد داد؟ 🌺پاسخ: «اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَ‏ الْقَمَرُ * وَ إِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَ يَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ»؛ قيامت نزديک شد و ماه از هم شكافت‏. و هر گاه نشانه و معجزه ‏اى را ببينند روى گردانده، مى ‏گويند: اين سحرى مستمر است.(1) 🍃فارغ از روایات بسیاری که در این زمینه هست، آیه دوم، قرینه و شاهد است بر این که مراد از «انْشَقَ‏ الْقَمَرُ»، شکافتن ماه در روز قیامت نیست و به معجزه شق القمر در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) اشاره دارد؛ زیرا در آیه دوم می فرماید مشرکان آن را انکار کرده و سحر دانسته اند، در حالی که اگر ناظر به قیامت باشد، آن جا دیگر جای انکار و سحر نامیدن نیست. ✍️بیان مفسران 🍀سياق آن آيه [آیه دوم] روشن‏ ترين شاهد است بر اين كه منظور از «آية» معجزه به قول مطلق است، كه شامل دو نيم كردن قمر هم مى‏ شود، يعنى حتى اگر دو نيم شدن قمر را هم ببينند مى‏ گويند سحرى است پشت سرهم. 🌸و معلوم است كه روز قيامت روز پرده‏ پوشى نيست، روزى است كه همه حقايق ظهور مى ‏كند، و در آن روز همه در به در دنبال معرفت مى ‏گردند تا به آن پناهنده شوند، و معنا ندارد در چنين روزى هم بعد از ديدن شق القمر باز بگويند اين سحرى است مستمر. 🌼پس هيچ چاره‏ اى نيست جز اين كه بگوييم شق القمر آيت و معجزه ‏اى بوده كه واقع شده تا مردم را به سوى حق و صدق دلالت كند، و چنين چيزى را ممكن است انكار كنند و بگويند سحر است.(2) ☘️تعبير به «مستمر» اشاره به اين است كه آن ها معجزات مكررى از پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) ديده بودند كه شق القمر ادامه آن بود، آن ها همه را بر تداوم سحر حمل مى‏ كردند، و آن را "سحرى مستمر" مى ‏پنداشتند، هر چند اين تهمت بهانه ‏اى بود براى عدم تسليم در مقابل حق.(3) 🌸«اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ» نشان مى ‏دهد كه ميان شكافته شدن ماه و نزديكى قيامت، ارتباطى وجود دارد و شايد منظور قرب معنوى باشد، يعنى شكافتن ماه، نزديكى قيامت را در اذهان روشن نمود. به عبارت ديگر: شكافتن ماه آمدن قيامت را اثبات كرد و مردم دانستند: چنين چيزها، شدنى است.(4) پی نوشت ها: 1. قمر: 54/ 1 و 2. 2. تفسير الميزان، ج ‏19، ص 89. 3. تفسير نمونه، ج 23، ص 10. 4. تفسیر احسن الحدیث، ج ‏10، ص 435. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🌸هر چیز به اندازه 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈 رحمه الله
💎آن که توانست بیاید وسط میدان و دشمن را مأیوس کند مردم بودند. 🌿نمونه‌های فراوان دیگری هم از این ظرفیّت معنوی و حضور معنوی و آمادگی ملّت ایران وجود دارد که همه‌ی اینها ریشه در ایمان اسلامی و ایمان انقلابی دارد؛ اینها را نمیشود منکر شد؛ اگر کسی منکر بشود، مثل این است که منکر آفتاب در وسط روز شده باشد. 🌼شما ببینید در طول این سالها هر جایی که نظام مشکل پیدا کرد، مردم وارد میدان شدند؛ آنجایی که کسانی با تحریک دشمنان -چه در سال ۷۸، چه در سال ۸۸ چه در سالهای بعد- یک حرکتی انجام دادند که برای نظام مضر بود، آن که توانست بیاید وسط میدان و دشمن را مأیوس کند مردم بودند. 🍃ظرفیّت از این بالاتر؟ بنیه‌ی قوی از این بهتر؟ این بنیه‌ی قویِ ملّت ایران است. پس بنابر‌این، این واقعیّتها را که انسان میبیند، میفهمد که بنیه‌ی کشور در مقابل این حوادث گوناگون قوی است. 📚بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۲۲ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: آیه32و33سوره مبارکه نور که راجع به ازدواج هست را توضیح دهید اگر خدا وعدهٴ غنا داده است، ديگر دستور به خويشتن‌داري براي چيست؟ 🌺پاسخ: «وَأَنكِحُوا الْأَيَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ»؛ بى‏ همسران خود و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد اگر تنگدستند خداوند آنان را از فضل خويش بى‏ نياز خواهد كرد و خدا گشايشگر داناست .(1) 🌱«وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمْ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ ...»؛ و كسانى كه [وسيله] زناشويى نمى ‏يابند بايد عفت ورزند تا خدا آنان را از فضل خويش بى‏ نياز گرداند ...(2) 🌸آنچه از این دو آیه شریفه بدست می آید، وظایف جوانان مجرد و نیز والدین و اولیاء آنها بویژه اولیاء دختران است. در یک آیه می فرماید که اگر تنگدستید و نمی توانید ازدواج کنید، عفت بورزید و خود را آلوده به گناه نکنید و در آیه دیگر می فرماید بی همسران را همسر دهید اگر تنگدستند امید است خدا از فضل خود آنان را بی نیاز کند که خداوند گشایشگر داناست؛ واسع است، یعنی گشایش می دهد و علیم است یعنی می داند به چه کسی، چه مقدار، چه زمان و چقدر بدهد . 💥آنچه معمولا در خصوص این دو آیه مورد سوال است این است که تلقی به این می شود که این دو آیه با هم متناقضند؛ یعنی اینکه اگر خداوند وعده به غنی کردن در صورت فقر داده، دیگر چرا کسی که توان مالی ندارد، عفت پیشه کرده و صبر کند؟ خب ازدواج کند، تا بر اساس این وعده، غنی شود. ✍️در صورتیکه دو آیه با هم متناقض نیستند (در واقع بر اساس قوانین منطق، ابزار تناقض در این دو آیه وجود ندارد تا حکم به تناقض آن دو شود) در یکی می فرماید: اگر ندارید، عفت پیشه کنید و آلوده دامن نشوید تا خداوند از فضلش غنیتان کند و در آیه دیگر توصیه میکند به دیگران، یعنی خطاب آیه به اولیاء و والدین است که حالا اگر کسی با وجود عفت پیشگی، نکاح برای او لازم شد اما تنگدست بود و به خواستگاری دختری آمد، صالح بود (والصالحین من ..) والدین دختر، صرفا به دلیل فقر مالی، او را رد نکنند. درواقع در یک آیه توصیه به جوانان مجرد تنگدست، و درآیه دیگر توصیه به خانواده ها و والدین است . 👈این تقریبا چکیده و خلاصه ی توضیح استاد جوادی آملی ذیل این دو آیه بود ر.ک: تفسیر سوره نور، جلسه 20. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: آيا براي ايجاد محبت بين زن وشوهر آيه و روايتي وجود دارد ،اگر وجود دارد بيان نماييد؟ 🌺پاسخ: عشق و علاقه به همسر يک نعمت خداداي است و اگر زوجين آداب زندگي را مراعات کنند اين هديه الهي ماندگار است 👈با خود خواهي و بي ادبي و بي محبتي و رعايت نکردن وظايف زن وشوهري اين علاقه نابود مي شود و دعا هم فايده اي ندارد اگر دعا يا ذکريي ميگوييد بايد اين امور هم رعايت شود 🌸طبق روايات، تواضع، تدين، سخاوت و اخلاق خوب جلب محبت ميکند. ☘️مداومت برقرائت سوره يس و گفتن ذکر يا ودود مناسب است 🌼اين عمل و دعا را هم انجام دهيد: بعد از غذا دستها را بشوييد و قبل از اينکه خشک کنيد بر چشمها بکشيد و بگوييد ُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الزِّينَةَ وَ الْمَحَبَّةَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْمَقْتِ وَ الْبِغْضَةِ. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🌺نمازتوبه روز یکشنبه ماه ذی القعده را چگونه باید بخوانیم؟ 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💞✍️💞✍️💞 ✅پرسش: راهکارهاي ايجاد صميميت و افزايش محبت در بين والدين و فرزندان چيستند؟ قسمت اول: 🌺پاسخ: در ابتدا بايد به اين نکته توجه شود که فرزندان محبت کردن و احترام گذاشتن را از والدين ياد مي گيرند لذا اگر والدين در زندگي زناشويي خود به يکديگر احترام بگذارند و راه محبت را در پيش گيرند فرزندان هم از آنها ياد مي گيرند در اينجا راه برخورد و ابراز و افزايش محبت بين والدين را بيان مي کنيم: 1–📌 احترام متقابل: زن و شوهر بايد به يکديگر احترام بگذارند. پيامبر اکرم ( صلی الله علیه و اله و سلم ) مي فرمايد: «من اتخذ زوجة فليکرمها؛(1) کسي که همسر اختيار مي کند بايد او را احترام کند.» ☘️امام صادق ( علیه السلام ) مي فرمايد: «سعيدة سعيدة امرأة تکرم زوجها و لاتؤذيه و تطيعه في جميع احواله؛(2) زن سعادتمند آن زني است که شوهر خود را اکرام و احترام کرده، اذيتش نکند و او را در همه حال اطاعت نمايد» 🌸زن و شوهر بايد مؤدبانه با هم سخن بگويند و از سخنان زشت و رکيک اجتناب نمايند. صحبت مؤدبانه، سلام کردن به يکديگر، و استقبال يا بدرقه همسر، از مصاديق احترام گذاشتن همسران به يکديگر است. 2 –📌 ابراز محبت محبت کردن زن و شوهر به يکديگر، جلوي ايجاد کدورت ميان آنان را مي گيرد و صميميت فيمابين را صد چندان مي‌کند. لذا فضاي خانه بايد مملو از ابراز محبت هاي کلامي و غير کلامي زن و شوهر به يکديگر باشد. 🍀رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند: « قول الرجل للمرأة إنّي أحبّک لايذهب من قلبها أبداً؛(3) اين گفته مرد به همسرش که « دوستت دارم » هرگز از قلب او خارج نمي­شود» 🍃راه ديگر محبت ، هديه دادن است. علي (علیه السلام) فرمودند: « الهدية تجلب المحبة(4)؛ هديه دادن باعث جلب دوستي و محبت افراد نسبت به يکديگر مي شود.» 🌼و امام صادق ( علیه السلام ) درباره نحوه ابراز علاقه زن به شوهرش مي فرمايند: «لاغني بالزوجة فيما بينها و بين زوجها الموافق لها عن ثلاث خصال: و هنّ...و إظهار العشق له بالخلابة و الهيئة الحسنة لها في عينه؛(5)زن در روابط خود و شوهر همدلش از سه چيز بي نياز نيست، که عبارتند از:... و ابراز علاقه به شوهر با دلربايي و حاضر شدن با ظاهري زيبا در مقابل ديدگان او.» پي نوشت ها: 1.مستدرک الوسايل ، ج 14 ، ص 250 2. بحار الانوار ، ج 100 ، ص 253. 3.کافي ، ج 5 ، ص 569 . 4. شرح غرر الحکم ، ج 1 ، ص 83 ، ح 316. 5. بحار الانوار ، ج 75 ، ص 237. ادامه دارد... 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
♨️کدام حرف را قبول می کنی؟ - آقا. آقا.. پسرتون دزدی کرده. - چی؟ پسر من؟ چطور؟ چی دزدیده؟ 🔻رگ گردنش بیرون زده بود. همان رگی که وقتی می خوابید هم آرامش نداشت و با ضربی قوی، بالا و پایین می پرید. همان که هر وقت سرش را بالا می برد و قهقه سر می داد، برجسته می شد و حتی یک گره هی هم در آن دیده می شد. حالا همان رگ، به جای اینکه از قهقه و آرامش ضرب بزند، از خشم و عصبانیت، ضربان گرفته بود - کجاست این پسره؟ یعنی .. بر سر تو و .. یعنی خدا بگم.. - چی شده آخه؟ چی کارش داری؟ - برو کنار درسی بهش بدم که تا عمر داره فراموش نکنه - ئه خب بگو ببینم چی شده؟ - آقا رفته دزدی. آخه کودن، ی چیپس هم چیزیه که دزدی کنی؟ 🔸دست در جیبش کرد و اسکناس های پنج هزار تومانی و ده هزارتومانی اش را روی زمین پرت کرد و گفت: - گدازاده ای مگه؟ این همه پول.. دزدی چرا؟ 🔸مادر انگشت تعجب به دهان، جلوی ورود پدر را به اتاق پسرشان گرفته بود. پسر، از اتاق بیرون نمی آمد. ساکت بود و چیزی نمی گفت. بعد از ربع ساعتی که پدر هر چه از دهانش در آمد نثارش کرد، گوشه ای نشست و شروع کرد به غر زدن سر همسرش. لیوان آب را همان وسط غرزدن هایش از زنش گرفت و یک نفس خورد. کمی آرام گرفت. زن، به اتاق پسرش رفت و در را پشت سرش بست: - چی شده مجید؟ بابات چی می گه؟ - نمی دونم. من دزدی نکردم. من اصلا چیپس نخوردم. - بچه های محل به بابات گفته اند که شما دزدی کردی. - مامان باور کن من این کار رو نکردم و می زند زیر گریه. 🔹مادر، به چهره معصوم و گریان پسر 13 ساله اش نگاه می کند. تا به حال بی اجازه لب به غذا نزده است. هر وقت چیزی را مادر برای امتحان کردنش جلوی دستش می گذاشت و می گفت به این ها دست نزن، نشده بود که سرک بکشد یا ناخنک بزند. سرش را نوازش کرد و به نرمی گفت: - حتما سر به سرت گذاشته اند. غصه نخور. و از اتاق بیرون رفت. دل پسر با حرف مادر، قرص شد و گریه اش آرام گرفت. مادر از اتاق بیرون رفت و به چهره شوهرش که بیرون از اتاق، منتظر ایستاده بود نگاه کرد. دستش را گرفت و به اتاق دیگر برد: - مطمئنی دزدی کرده؟ این پسر از این کارها نمی کنه ها - مطمئن که نه. بچه های محله گفتند - شاید اونا دروغ گفته باشن. یا خواسته ان سر به سرش بزارن. - نمی دونم - در هر صورت، تا ثابت نشده که نمی شه به این بچه تهمت زد. من حرف بچه خودمو بیشتر قبول دارم تا بچه های محل. این پسر رو من تربیت کردم. پول هم در اختیارش بوده اگه می خواسته چیپس بخوره. 🔸پدر، آرام در اتاق را تقه ای زد و با صدای بفرماییدِ غمگین پسر مواجه شد. در باز شد و پدر در آستانه در، قد کشید. پسر، از جا برخاست و سرش را زیر انداخت. چند دقیقه ای در سکوت، گذشت. پدر آرام و کمی با محبت گفت: - مادرت می گوید کار تو نیست. - باور کنین من دزدی نکردم. نمی دونم چرا بچه ها اون حرف رو زدن. - من بهت ایمان دارم. حرف تو رو قبول می کنم. ببخش عصبانی شدم و حرفهای بدی زدم. ببخش. 🔹دست روی شانه پسرش گذاشت و کمی فشرد. سرش را بوسه ای زد و از اتاق بیرون رفت. مادر دمِ در ایستاده بود و بیرون رفتن پدر را نگاه کرد. به اشاره ای به پسر فهماند که دنبال پدر برود و .. 🔹پسر از اتاق بیرون آمد. نگاه قدرشناسانه ای به مادر کرد و به سمت پدر رفت. دستش را گرفت و بوسید. پدر، شرمگین شد و باز هم بوسه ای، هدیه ی پسرنوجوانش داد و او را در آغوشش، فشرد. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: از کجا می دانیم قرآن وقتی می فرماید «اقترب السّاعة و انشق القمر»، منظورش این نیست که شق القمر در روز قیامت رخ خواهد داد؟ 🌺پاسخ: «اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انْشَقَ‏ الْقَمَرُ * وَ إِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَ يَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ»؛ قيامت نزديک شد و ماه از هم شكافت‏. و هر گاه نشانه و معجزه ‏اى را ببينند روى گردانده، مى ‏گويند: اين سحرى مستمر است.(1) 🍃فارغ از روایات بسیاری که در این زمینه هست، آیه دوم، قرینه و شاهد است بر این که مراد از «انْشَقَ‏ الْقَمَرُ»، شکافتن ماه در روز قیامت نیست و به معجزه شق القمر در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) اشاره دارد؛ زیرا در آیه دوم می فرماید مشرکان آن را انکار کرده و سحر دانسته اند، در حالی که اگر ناظر به قیامت باشد، آن جا دیگر جای انکار و سحر نامیدن نیست. ✍️بیان مفسران 🍀سياق آن آيه [آیه دوم] روشن‏ ترين شاهد است بر اين كه منظور از «آية» معجزه به قول مطلق است، كه شامل دو نيم كردن قمر هم مى‏ شود، يعنى حتى اگر دو نيم شدن قمر را هم ببينند مى‏ گويند سحرى است پشت سرهم. 🌸و معلوم است كه روز قيامت روز پرده‏ پوشى نيست، روزى است كه همه حقايق ظهور مى ‏كند، و در آن روز همه در به در دنبال معرفت مى ‏گردند تا به آن پناهنده شوند، و معنا ندارد در چنين روزى هم بعد از ديدن شق القمر باز بگويند اين سحرى است مستمر. 🌼پس هيچ چاره‏ اى نيست جز اين كه بگوييم شق القمر آيت و معجزه ‏اى بوده كه واقع شده تا مردم را به سوى حق و صدق دلالت كند، و چنين چيزى را ممكن است انكار كنند و بگويند سحر است.(2) ☘️تعبير به «مستمر» اشاره به اين است كه آن ها معجزات مكررى از پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) ديده بودند كه شق القمر ادامه آن بود، آن ها همه را بر تداوم سحر حمل مى‏ كردند، و آن را "سحرى مستمر" مى ‏پنداشتند، هر چند اين تهمت بهانه ‏اى بود براى عدم تسليم در مقابل حق.(3) 🌸«اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ» نشان مى ‏دهد كه ميان شكافته شدن ماه و نزديكى قيامت، ارتباطى وجود دارد و شايد منظور قرب معنوى باشد، يعنى شكافتن ماه، نزديكى قيامت را در اذهان روشن نمود. به عبارت ديگر: شكافتن ماه آمدن قيامت را اثبات كرد و مردم دانستند: چنين چيزها، شدنى است.(4) پی نوشت ها: 1. قمر: 54/ 1 و 2. 2. تفسير الميزان، ج ‏19، ص 89. 3. تفسير نمونه، ج 23، ص 10. 4. تفسیر احسن الحدیث، ج ‏10، ص 435. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: چرا در زمان پيامبران، عذاب الهي بطور ملموس بر جامعه نازل مي شد و همه مي فهميدند عذاب الهي است ولي الان ، در زمان امام زمان علیه السلام، اينطور ملموس نيست؟ قسمت سوم: 🌺 پاسخ: اما اينكه چرا عذاب استيصال بسان صاعقة آسماني معارضان و منكران را نابود نميكند، مي توان به يكي از دو وجه تحليل كرد: 🌼وجه اول: اختصاص عذاب استيصال به كفار: آية الله مصباح يزدي تصريح مي كند: از آيات قرآن بدست مي آيد عذاب استيصال اختصاص به كافران دارد، اما عذاب هاي تنبيهي ممكن است بر جامعه كافران و مؤمنان نازل شود(1) 🔸مي توان اين معنا را از آية شريفه ربنا ولاتحمل علينا اصرا كما حملته علي الذين مِن قبلنا (بقره 286) استفاده كرد. يعني: پروردگارا سنگيني بر ما قرار مده آنگونه كه بر امت هاي پيشين قرار دادي، پروردگارا آنچه را طاقت نداريم بر ما قرار مده. 🍀از قرينه «كما حملته علي الذين من قبلنا» فهميده مي شود که از جمله اموري كه از امت اسلامي رفع شده عذاب استيصال است، و تفسيري كه علامة طباطبايي در الميزان و طبرسي در مجمع البيان از اين آية شريفه ارائه ميدهند مؤيد همين معنا است.(2) 🌱به علاوه درصحيح مسلم روايتي آمده است كه از امت اسلامي عذاب استيصال رفع شده، و در تفسير نورالثقلين در ذيل آية شريفة فوق روايتي ذكر شده كه مي توان از آن اين معنا را استفاده كرد(3) 🌼وجه دوّم: وجود مصلحت: بر فرض وجه اول را نپذيريم ولي اين نكته مسلّم است كه نزول عذاب استيصال منوط به يكسري مصالح خفيه اي است كه چه بسا به خاطر نبردن آن مصالح، واقع نمي شود. مانند بودن افراد مؤمن در صلب پدران عصيان گر و گناهكار كه البته بسياري از آن مصالح براي ما روشن نيست(4) 💥امر چهارم:گاهی گناهانی که در گذشته نبوده است در جامعه پیدا می شود در روایت داریم که گناه جدید باعث عذاب جدید می شود. 🍀بنا به فرمایش حضرت امام رضا علیه السلام «کلما احدث العباد من الذنوب ما لم یکونوا یعلمون احدث الله لهم من البلاء ما لم یکونوا یعرفون» 🔸مشکلاتی مثل ایدز و مانند آن اصلا سابقه نداشته است نه این که بوده ولی درمانش را نمی دانستند. همان طور که حوادث عالم در انسان مؤثر است،‌ اعمال انسان نیز در عالم و در حوادث آن مؤثر است. پی نوشت: (1). مصباح يزدي، راه و راهنما شناسي، ص 143. (2). تفسير الميزان، ج 2، ص 230. (3). صحيع مسلم، كتاب الفتن و اشراط الساعة، ج 4، ص 2215، تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 307. (4). مصباح يزدي، راهنما شناسي، ص 127ـ133. ادامه دارد... 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈